Høyttalere Elac Debut B6 70% dyrere i Norge ?

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
443
Antall liker
96
Sted
Nes Romerike
Jeg synes mange ganger at påslaget i Norge virker til tider unormalt høyt. Så kommer da oppgulpet med å forsvare det med alle mulige kostnader. Vel vel. Drit&dra!
 
A

ANM

Gjest
Kikker litt på rimelige stativ høyttalere, og kommer over Elac Debut B6.
Dette er en høyttaler som får veldig mye skryt på nettet og denne virket veldig interresant til jeg sjekker den Norske prisen.
Nå er jeg usikker på hvor Elac Debut serie blir produsert, men allikevel.
Den koster 279USD for paret i USA, plusser vi på norsk moms blir det i underkant av 2900,- norske kroner.
Da lurer jeg veldig på hvordan de kan sette den norske prisen til 4990,- .
Det er hele 2000kr mer enn i USA noe som tilsvarer en pris økning på over 70% !!

I England koster den 299GBP noe som tilsvarer 3229kr + 5% mer moms i Norge=3390kr som er 1600kr, nesten 50% mer!!
Jeg husker vi hadde Elac i dynaBel da jeg jobbet der for noen år siden. Prisene må samsvare med hva det koster å drive butikk i Norge. Det er heller ikke spesielt billig med frakt, tollgebyrer, diverse andre gebyrer, forsikringer, ansattes lønn etc. Kostnadene ved import for en forhandler er mye høyere, og mer tidkrevende enn hva en privatperson opplever ved import fra utlandet.
Nevnte modell er bestillingsvare, noe som betyr at forhandleren ikke vil få de samme gode innkjøpsprisene som når de kjøper inn mange par i slengen.
Jeg har verken sett eller hørt B6, men den lave prisen i USA og Europa kan komme av at Norge er et høykostland, med høyere lønninger enn ellers i verden.
Sett i forhold til lønnsnivå i USA og Norge, så ligger prisen der den skal begge steder, slik jeg ser det - og tar forbehold om at jeg har glemt en hel del viktige detaljer her:)

Vidar
Jeg har ingen problemer med at en importør setter en pris han synes er riktig og la markedet evt korrigere dette selv. Men ingen av argumentene eller forklaringene som du og Auditor kommer med samsvarer helt med virkeligheten om man ser markedet i sin helhet.

Når det er sagt, er min erfaring at enhver handel i vår lille verden er en forhandling hvor fastsatt pris i realiteten er en utropspris. Har ofte opplevd at et produkt som i utgangspunktet er priset dyrere i Norge ender opp med å være billigere enn hva jeg måtte betalt ved en utenlandshandel. Et billig produkt som b6 vil det nok ikke være mye å hente om man kjøper disse for seg selv og avslaget vil også reduseres om det ikke er en lagervare, da selger ikke har intensiv til å få frigjort kapitalen bundet i en lagerbeholdning.

Jeg vet også at det finnes sterke føringer fra produsenter rundt om, som av merkevarehensyn faktisk fastsetter sluttprisen, ihvertfall forsøker å gjøre det. Disse produktene vil ofte være priset relativt likt i de forskjellige markedene.

Det store spørsmålet i tråden burde være, hvem har økt sin margin? For produksjonskostandene er like og importkostnaden er relativt like og lønnskostnadene er heller ingen forklaring om man sammenligner Sverige og Norge, for som sagt når det gjelder Dynaudio er det motsatte tilfellet hvor de er priset langt høyere på det svenske markedet en det norske og både Elac og Dynaudio befinner seg i EU...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Analogien til bilpriser gjelder ikke, for årsaken til at biler er dyrere i Norge skyldes hovedsaklig avgiftspolitikken. Uansett så kan vi sammenligne med andre merker som distribueres på samme måte, og i de fleste tilfeller ender Elac litt for høyt i forhold til konkurransen. På den andre siden er spesielt B-serien så kraftig utfordrer at det er fullt tenkelig at de overlever den prisingen i vårt marked, for de har fortsatt få konkurrenter i prisklassen de befinner seg. Men en tusenlapp mer for B6 i Norge enn i Sverige, som har akkurat samme betingelser som Norge, synes jeg er hakket for mye. Hadde det dreid seg om noen få hundrelapper ville ingen reagert.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hvorfor bryr ingen seg om at den høyttaleren i fra Elac som diskuteres er en annen modell enn europavarianten?

Forskjellig utførelse, forskjellig pris.
Elac B5 og B6 er betydelig dyrere i Norge enn resten av Europa, dette kunne importøren gitt et svar på.
I England koster de 250Pund og 299Pund inkl 20% Vat, tar vi kursen og plusser på 5% får vi 2600NOK og 3600NOK.
I Sverige koster B5 og B6 henholdsvis 2990SEK og 3990SEK, tilsvarende 2800NOK og 3800NOK.
I Norge er prisen for B5 3990NOK alså dyrere enn B6 i Sverige, og B6 koster 4990NOK.
UB 5 koster 6990SEK i Sverige, og vi er spennt på hva den kommer til og koste i Norge.
UB 5 som ble vist er amerikavarianten.

Infoen jeg deler er fra importør :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
UB 5 har ikke norsk pris enda såvidt jeg vet, så den er ikke en del av diskusjonen. Det vi diskuterer er egentlig forskjellen på B5 og B6 i Norge og Sverige, to land som selger Europa-versjonene med samme økonomiske betingelser.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Er du offisielt den som gir uttalelser for Oslo Hifi center her inne skink? Så en vet hvor spørsmål kan rettes.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Er du offisielt den som gir uttalelser for Oslo Hifi center her inne skink? Så en vet hvor spørsmål kan rettes.
Hei,

jeg uttaler meg litt på egenhånd fordi jeg syntes tråden var litt skeivere enn virkeligheten :)

Kjør debatt!

PS! The Nice er bra band ;)

Hilsen
Øystein
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.154
Torget vurderinger
32
En forhandler jeg snakket med tidligere i dag fortalte at marginene på Debut-serien er mindre enn på svært mange andre produkter. Det er en av grunnene til at den norske importøren har høyere pris enn i Sverige.

Roy
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Baluba: Man kan ikke være enige om alt heller. Men på en måte syns jeg det altså er større grunn til ramaskrik når det kommer til norsk bilpark og -politikk. Avgiftene/avansen er mer godtatt da, virker det som- noe som fører til at feks ei velforspent Merce i Norge har noen utrolige påslag kontra samme bil i Tyskland. Mtp hjemmemarked er det helt greit, men fakta er altså at tyskeren får to-tre fullt brukbare nybiler - ofte med grillstjerne- til sammme pris. Ellers har både du, Terje-A, Vidar og Roy valide poenger i sakens anledning:rolleyes: Blant annet er jeg fullt enig i at Elacs B-serie står godt på egne soniske prestasjoner.
 
Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Baluba: Man kan ikke være enige om alt heller. Men på en måte syns jeg det altså er større grunn til ramaskrik når det kommer til norsk bilpark og -politikk. Avgiftene/avansen er mer godtatt da, virker det som- noe som fører til at feks ei Merce i Norge har noen utrolige påslag kontra samme bil i Tyskland. Mtp hjemmemarked er det helt greit, men fakta er altså at tyskeren får to-tre fullt brukbare nybiler - ofte med grillstjerne- til sammme pris. Ellers har både du, Terje-A, Vidar og Roy valide poenger i sakens anledning:rolleyes:
Den store forskjellen på dette er jo at bilbruk er en av tingene som holder å kjøre kloden vår i grøfta, mens høyttalere/musikk bare beriker oss gjør oss til bedre mennesker. Hvis jeg styrte Norge hadde jeg mangedoblet de allerede høye avgiftene på bil og bensin, mens jeg hadde kuttet ut momsen på høyttalere og alt som har med musikk å gjøre (nordost-kabler ville derimot fått straffetoll :p). Hm... ville jeg da fått stemmene til HFS sine medlemmer? Har vel mine tvil ;)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Vel, Olav-E..jeg tipper du ville fått store logistikkproblemer iallefall.. Norge fungerer ikke uten motorferdsel. Dog heller ikke uten musikk..:cool:
 
A

ANM

Gjest
Baluba: Man kan ikke være enige om alt heller. Men på en måte syns jeg det altså er større grunn til ramaskrik når det kommer til norsk bilpark og -politikk. Avgiftene/avansen er mer godtatt da, virker det som- noe som fører til at feks ei Merce i Norge har noen utrolige påslag kontra samme bil i Tyskland. Mtp hjemmemarked er det helt greit, men fakta er altså at tyskeren får to-tre fullt brukbare nybiler - ofte med grillstjerne- til sammme pris. Ellers har både du, Terje-A, Vidar og Roy valide poenger i sakens anledning:rolleyes:
Den store forskjellen på dette er jo at bilbruk er en av tingene som holder å kjøre kloden vår i grøfta, mens høyttalere/musikk bare beriker oss gjør oss til bedre mennesker. Hvis jeg styrte Norge hadde jeg mangedoblet de allerede høye avgiftene på bil og bensin, mens jeg hadde kuttet ut momsen på høyttalere og alt som har med musikk å gjøre (nordost-kabler ville derimot fått straffetoll :p). Hm... ville jeg da fått stemmene til HFS sine medlemmer? Har vel mine tvil ;)
Min får du ihvertfall ikke din gressetende, treklemmende SJW!;)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Baluba: Man kan ikke være enige om alt heller. Men på en måte syns jeg det altså er større grunn til ramaskrik når det kommer til norsk bilpark og -politikk. Avgiftene/avansen er mer godtatt da, virker det som- noe som fører til at feks ei Merce i Norge har noen utrolige påslag kontra samme bil i Tyskland. Mtp hjemmemarked er det helt greit, men fakta er altså at tyskeren får to-tre fullt brukbare nybiler - ofte med grillstjerne- til sammme pris. Ellers har både du, Terje-A, Vidar og Roy valide poenger i sakens anledning:rolleyes:
Den store forskjellen på dette er jo at bilbruk er en av tingene som holder å kjøre kloden vår i grøfta, mens høyttalere/musikk bare beriker oss gjør oss til bedre mennesker. Hvis jeg styrte Norge hadde jeg mangedoblet de allerede høye avgiftene på bil og bensin, mens jeg hadde kuttet ut momsen på høyttalere og alt som har med musikk å gjøre (nordost-kabler ville derimot fått straffetoll :p). Hm... ville jeg da fått stemmene til HFS sine medlemmer? Har vel mine tvil ;)
Min får du ihvertfall ikke din gressetende, treklemmende SJW!;)
Ha. Bare vent til jeg får makta, så deporterer jeg deg til sverige sammed med både bil og hifi, ANM!
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Hvorfor er Dynaudio Emit M10 og M20 likt priset(litt dyrere) i England som i Norge??
Dynaudio M10 er jo tilnærmet samme prisklasse som Elac B6.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Baluba: Man kan ikke være enige om alt heller. Men på en måte syns jeg det altså er større grunn til ramaskrik når det kommer til norsk bilpark og -politikk. Avgiftene/avansen er mer godtatt da, virker det som- noe som fører til at feks ei velforspent Merce i Norge har noen utrolige påslag kontra samme bil i Tyskland. Mtp hjemmemarked er det helt greit, men fakta er altså at tyskeren får to-tre fullt brukbare nybiler - ofte med grillstjerne- til sammme pris. Ellers har både du, Terje-A, Vidar og Roy valide poenger i sakens anledning:rolleyes: Blant annet er jeg fullt enig i at Elacs B-serie står godt på egne soniske prestasjoner.
Akkurat bil-analogien er ikke riktig på grunn av forskjellig avgiftspolitikk i de andre landene, men det kan jo være gode grunner likevel for at det er såpass stor forskjell. Men min spådom er at B5 og B6 synker noen hundrelapper i pris innen årets utgang for å harmonisere mer med prisene i Sverige, selv om det er lavere kalkyle for akkurat de to modellene. Og at de uansett står seg godt i konkurransen med alternativene er hevet over enhver tvil, jeg vil bare at de skal hevde seg enda bedre ala Sverige. Jeg har liten tro på at prisene senkes til samme nivå, men 4500 for B6 må jo kunne kalles et akseptabelt kompromiss, for eksempel.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
En forhandler jeg snakket med tidligere i dag fortalte at marginene på Debut-serien er mindre enn på svært mange andre produkter. Det er en av grunnene til at den norske importøren har høyere pris enn i Sverige.

Roy
Dette hang vel ikke helt på greip:)
At en forhandler har små marginer sier jo ikke noe om importørens marginer og prissetting.
Tipper importøren i Norge har samme vilkår som importøren i Sverige, noe annet ville jo vært merkelig.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
En forhandler jeg snakket med tidligere i dag fortalte at marginene på Debut-serien er mindre enn på svært mange andre produkter. Det er en av grunnene til at den norske importøren har høyere pris enn i Sverige.

Roy
Dette hang vel ikke helt på greip:)
At en forhandler har små marginer sier jo ikke noe om importørens marginer og prissetting.
Tipper importøren i Norge har samme vilkår som importøren i Sverige, noe annet ville jo vært merkelig.
Antagelig så henger det sammen. B-serien er ment å fronte nye kunder på entry level-nivået, altså å kjøpe seg lojale kunder for framtiden. Så det er fullt mulig at den serien har lavere avanse, men det bør likevel være mulig å knipe litt mer inn på prisen. Jeg forventer ikke et Sverige-nivå, men i alle fall litt nærmere det nivået.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Baluba: 4500,-? Hvorfor ikke.. Følg med krona kontra euroen, så får vi se..:cool: Det norske politikere burde gjort mtp bil og Norge er å gi oss alle skikkelige muligheter til å fornye bilparken over tid- for så etterpå å hjelpe til å begrense bruken. Sånn som det er idag øker bare gjennomsnittsalderen på parken, vi blir pressa til å beholde gammelbilen lenger enn det som er miljømessig forsvarlig. Fordi det rett og slett er prohibitivt kostbart å skifte den ut i noe brukbart..Da liker jeg det Japan gjør..med sin shaken..Landet trenger en KRAFTIG shake-up i bilavgiftene, ja. Men akkurat på bil trives jeg meget godt med den jeg har. Ikke undermotorisert, masse plass, kjempedesign full av gode løsninger og herlig politisk ukorrekt. Bruken begrenser i mitt tilfelle seg selv.
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Baluba: 4500,-? Hvorfor ikke.. Følg med krona kontra euroen, så får vi se..:cool: Det norske politikere burde gjort mtp bil og Norge er å gi oss skikkelige muligheter til å fornye bilparken over tid- for så etterpå å hjelpe til å begrense bruken. Sånn som det er idag øker bare gjennomsnittsalderen på parken, vi blir pressa til å beholde gammelbilen lenger enn det som er miljømessig forsvarlig. Fordi det rett og slett er prohibitivt kostbart å skifte den ut..Da liker jeg det Japan gjør..med sin shaken..
Det bør nevnes at jeg synes bilavgiftene i Norge bør revideres, selv kjente SV-politikere vet jeg er for det. Rett og slett for å unngå forgubbingen av bilparken som i alle år har preget norske veier. Men tilbake til Elac, jeg tror norsk importør har tatt litt hardt i med de to nevnte modellene, og bør justere kursen littegrann, uavhengig av valutaforskjeller. Det har vi tatt høyde for lenger opp i tråden. Noen hundrelapper er faktisk nok til at folk bryr seg, men når B6 er mer enn tusen kroner dyrere enn i vårt naboland så er det behov for en liten justering.
 

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Innlegg
261
Antall liker
187
Som ett lite appropos, driver å handler med MC-utstyr.
Den eneste forskjellen på prisene fra Italia( produsent land ) og her hos oss, er frakt.
Kan også fortelle at jeg har importert tyske høytalere for endel år siden. vi hadde tilnærmet samme priser på disse som i moderlandet.
Hvor vanskelig kan det være da ??
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.154
Torget vurderinger
32
En forhandler jeg snakket med tidligere i dag fortalte at marginene på Debut-serien er mindre enn på svært mange andre produkter. Det er en av grunnene til at den norske importøren har høyere pris enn i Sverige.

Roy
Dette hang vel ikke helt på greip:)
At en forhandler har små marginer sier jo ikke noe om importørens marginer og prissetting.
Tipper importøren i Norge har samme vilkår som importøren i Sverige, noe annet ville jo vært merkelig.
Mulig jeg forklarte meg litt krøkkete, men det var snakk om importørens marginer, ikke forhandleren. Mens den svenske importøren har valgt (ifølge forhandleren) å kjøre med svært små marginer, har den norske importøren valgt å legge seg på marginer mer i samsvar med det man vanligvis opererer med for tilsvarende produkter.

Sier vedkommende.

Roy
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Som ett lite appropos, driver å handler med MC-utstyr.
Den eneste forskjellen på prisene fra Italia( produsent land ) og her hos oss, er frakt.
Kan også fortelle at jeg har importert tyske høytalere for endel år siden. vi hadde tilnærmet samme priser på disse som i moderlandet.
Hvor vanskelig kan det være da ??
At Elac tilbyr dårligere avanse på akkurat disse modellene er en troverdig forklaring på norsk pris er høyere, men jeg mener at da har importør mistet litt av poenget med de modellene. De skal være ekstremt rimelige førstekjøpsmodeller som skaper en lojalitet til merket. Litt justering av prisen så er de der også i Norge. Men at de må tjene penger på dette er jo selvsagt, så det dreier seg om en avveining av hvor langt de kan gå ned uten at det skader bunnlinjen.
 
A

ANM

Gjest
Vel, uansett har vi et svar. Salgsleddet har økt marginen. Hverken UKs markedssituasjon, svenske EU fordeler eller alt det andre tøvet er skylden.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.154
Torget vurderinger
32
Som ett lite appropos, driver å handler med MC-utstyr.
Den eneste forskjellen på prisene fra Italia( produsent land ) og her hos oss, er frakt.
Kan også fortelle at jeg har importert tyske høytalere for endel år siden. vi hadde tilnærmet samme priser på disse som i moderlandet.
Hvor vanskelig kan det være da ??
At Elac tilbyr dårligere avanse på akkurat disse modellene er en troverdig forklaring på norsk pris er høyere, men jeg mener at da har importør mistet litt av poenget med de modellene. De skal være ekstremt rimelige førstekjøpsmodeller som skaper en lojalitet til merket. Litt justering av prisen så er de der også i Norge. Men at de må tjene penger på dette er jo selvsagt, så det dreier seg om en avveining av hvor langt de kan gå ned uten at det skader bunnlinjen.
Jeg tror det ligger i vurderinga, ja. At prisen både i Norge og Sverige forsvares utfra forventet salgsvolum. Og USA for den saks skyld.

Roy
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.154
Torget vurderinger
32
Vel, uansett har vi et svar. Salgsleddet har økt marginen. Hverken UKs markedssituasjon, svenske EU fordeler eller alt det andre tøvet er skylden.
Ikke salgsleddet, men importleddet.

Roy
 

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Innlegg
261
Antall liker
187
Som ett lite appropos, driver å handler med MC-utstyr.
Den eneste forskjellen på prisene fra Italia( produsent land ) og her hos oss, er frakt.
Kan også fortelle at jeg har importert tyske høytalere for endel år siden. vi hadde tilnærmet samme priser på disse som i moderlandet.
Hvor vanskelig kan det være da ??
At Elac tilbyr dårligere avanse på akkurat disse modellene er en troverdig forklaring på norsk pris er høyere, men jeg mener at da har importør mistet litt av poenget med de modellene. De skal være ekstremt rimelige førstekjøpsmodeller som skaper en lojalitet til merket. Litt justering av prisen så er de der også i Norge. Men at de må tjene penger på dette er jo selvsagt, så det dreier seg om en avveining av hvor langt de kan gå ned uten at det skader bunnlinjen.
Hadde jeg vært i en situasjon der min kjøpspris ikke kan forsvare en realistisk pris ut til kunde.
Hadde jeg vurdert å ikke sette denne i mitt utvalg.
Ved hendvendelse fra kunde, hadde jeg fortalt at jeg ikke kunne selge til samme pris som eks, Sverige. Om kunde etter dette fremdeles ville handle hos meg, mener jeg å hatt ryggen fri.
 
A

ANM

Gjest
Nå gjelder dette etter hva jeg kan se hele Elac sortimentet fs407 har feks en differanse på 7000kr i forhold til søta bror
 

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Innlegg
261
Antall liker
187
Nå gjelder dette etter hva jeg kan se hele Elac sortimentet fs407 har feks en differanse på 7000kr i forhold til søta bror
Da vil nok noen tjene mere penger enn andre.
Eller at noen kan leve med en mindre avanse en atter andre.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Så er da spørsmålet om denne importøren er "frisk" i sin prissetting generelt? Dette med bakgrunn i påstander om høye priser på Parasound.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Dette kunne vært en sak for Stereo+, se på marginer hos norske importører. Men jeg tviler på at så skjer. Forespurt vedr Stereo+ sitt ønske om å bedrive gravende journalistikk. En fane de flagget høyt i det første nummeret med avsløringen av Maxwell og deres MX produkter. Men så ble det stille, og EISA er det store. Ja, ja, det var det med bukken og havresekken..
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Sannsynligvis varierer prisene inn til importør avhengig av om han kjøper x- antall eller x- verdi fra produsent/grossisthus.
Og da vil innprisene kunne variere noen få prosent i forhold til f.eks Sverige. Men sannsynligvis så greier den svenske importøren seg med en lavere avanse enn den norske. Min erfaring er at norske importører i mange bransjer har beregnet seg feit avanse men at det tilhører en svunnen tid med noen få unntak. Nå har jeg spekulert så mye her at det er nok ikke lenge før vi får importøren på banen;)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Dette kunne vært en sak for Stereo+, se på marginer hos norske importører. Men jeg tviler på at så skjer. Forespurt vedr Stereo+ sitt ønske om å bedrive gravende journalistikk. En fane de flagget høyt i det første nummeret med avsløringen av Maxwell og deres MX produkter. Men så ble det stille, og EISA er det store. Ja, ja, det var det med bukken og havresekken..
Vi må huske på at det er lov å tjene penger, og jeg forstår godt at importører og butikker ikke vil offentliggjøre kalkylene på det de selger...
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Dette kunne vært en sak for Stereo+, se på marginer hos norske importører. Men jeg tviler på at så skjer. Forespurt vedr Stereo+ sitt ønske om å bedrive gravende journalistikk. En fane de flagget høyt i det første nummeret med avsløringen av Maxwell og deres MX produkter. Men så ble det stille, og EISA er det store. Ja, ja, det var det med bukken og havresekken..
Vi må huske på at det er lov å tjene penger, og jeg forstår godt at importører og butikker ikke vil offentliggjøre kalkylene på det de selger...
Ser den. Og du har såklart helt rett.
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
For de av oss som vet hva Elac betyr på svensk, så er det vel ikke merkelig at svensk importør ikke får særlig til avanse. Rart om de får solgt noe der i det hele tatt ;) Eller kanskje de selger til nordmenn på ferie.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.154
Torget vurderinger
32
For de av oss som vet hva Elac betyr på svensk, så er det vel ikke merkelig at svensk importør ikke får særlig til avanse. Rart om de får solgt noe der i det hele tatt ;) Eller kanskje de selger til nordmenn på ferie.
Den var stygg, he-he

Vi får dessverre ikke ut innprisene importørene betaler, så da blir det vanskelig å gjøre en kvalifisert undersøkelse av prissettingen. Ofte blir jo kalkylene bedre jo større bestillingene er, og siden Norge er et lite marked, KAN det innvirke på prisene hos norske importører.

Roy
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Stereopluss har utropt B5 til prisklassens beste kjøp, til norsk pris n.kr 3995,-. Så da vet vi det.
Ser på prisjakt.no at den selges til norge fra svensk leverandør for 2811,- svenske kr. Det sa ikke stereopluss noe om ;) I det hele tatt er prisjakt.no ofte nyttig når det gjelder å finne "riktig" pris på allslags produkt.
 
Topp Bunn