Høyttalere Elac Debut B6 70% dyrere i Norge ?

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Kikker litt på rimelige stativ høyttalere, og kommer over Elac Debut B6.
Dette er en høyttaler som får veldig mye skryt på nettet og denne virket veldig interresant til jeg sjekker den Norske prisen.
Nå er jeg usikker på hvor Elac Debut serie blir produsert, men allikevel.
Den koster 279USD for paret i USA, plusser vi på norsk moms blir det i underkant av 2900,- norske kroner.
Da lurer jeg veldig på hvordan de kan sette den norske prisen til 4990,- .
Det er hele 2000kr mer enn i USA noe som tilsvarer en pris økning på over 70% !!

I England koster den 299GBP noe som tilsvarer 3229kr + 5% mer moms i Norge=3390kr som er 1600kr, nesten 50% mer!!
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Høyere norsk lønnsnivå pluss det at vi har kjøpsloven i ryggen hvis det skjer noe teller jo også litt i prisen?
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det ser ut som at det enkleste er å reise til Sverige hvis du vil kjøpe disse.
Ser at de koster 3990 Svenske kroner, så det blir jo en god del billigere om du i tillegg kjøper litt andre ting der.
 

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
De er dyr i Norge ingen tvil. Men det er høyttalere som er verdt å se / lytte litt nærmere på.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
De er dyr i Norge ingen tvil. Men det er høyttalere som er verdt å se / lytte litt nærmere på.
Når de legger seg på et slikt prisnivå i forhold til ALLE andre land er de helt utelukket for min del.
Er ikke med og støtte slike absurde priser, da vil jo galskapen bare fortsette.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Da er Dynaudio Emit M10 til 5495,- mer spennende, faktisk 100Kr billigere enn i England.
http://www.whathifi.com/dynaudio/emit-m10/review
Hvordan er det mulig, dere som forsvarer prisen på Elac B6?
Øl og pølse til sjampanje og kaviar pris er kanskje det nye slagordet til Elac i Norge.
 
Sist redigert:

Octopussy

Medlem
Ble medlem
18.05.2016
Innlegg
28
Antall liker
2
Lyssnade på både debut och Uni Fi nu på mässan i Göteborg och Uni Fi var överlägsen. Helt sjukt att man kan göra en så bra högtalare för endast 6990:- Nu har också den Europeiska modellen fått sprut lackat chassi och lite elegantare former som kan motivera ett lite högre pris. Jag tycker helt klart du ska provlyssna Uni Fi innan du bestämmer dig.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Lyssnade på både debut och Uni Fi nu på mässan i Göteborg och Uni Fi var överlägsen. Helt sjukt att man kan göra en så bra högtalare för endast 6990:- Nu har också den Europeiska modellen fått sprut lackat chassi och lite elegantare former som kan motivera ett lite högre pris. Jag tycker helt klart du ska provlyssna Uni Fi innan du bestämmer dig.
Spennende Octopussy :)
Har kikket litt på den også.
6990,- i Sverige?
Ser ikke noe pris i Norge, men 6990,- hadde vært godkjent i forhold til 499USD.
Venter i spenning på norsk pris, vi får se om den blir like edruelig som den svenske.
Utifra prisingen på B5/B6 har jeg ikke veldig høye forventninger, men kanskje jeg blir positivt overrasket.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49

Johan59

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.11.2015
Innlegg
80
Antall liker
25
Det er hele 2000kr mer enn i USA noe som tilsvarer en pris økning på over 70% !!
Butikken tar det markedet er villige ti å betale. Ingen vits å ha høyttalere ingen kjøper, og det har de ikke heller. Kall det gjerne griskhet. Det er det frie markedet i praksis.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Prisforskjellen på Elac i forhold til utlandet er for drøy. Det bringer Jones-konstruksjonene opp i en annen prisklasse enn de er i opprinnelig, slik at de fine testene i utenlandske medier ikke er like gjeldende for norske forhold. Det er forbanna synd for vi har importører i Norge som er billigst i Europa på sine merker, mens Elac i Norge faktisk er tildels ekstremt mye dyrere enn i andre land. Fortsatt er produktene interessante men på langt nær så interessante som for en britisk forbruker. Fy skam sier jeg. :mad:
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Slike forhandlere burde vel helle legge inn årene
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Elac UB5 koster jo nesten det dobbelte av B6 i USA, men bare 75% dyrere i Sverige.
I norge vil 75% opp fra B6 bli 8700,-.
Har ringt OHC for og få pris, han skulle undersøke og ringe meg opp.
Sa at prisen i Sverige var 6990SEK tilsvarende 6750NOK, så får vi se :)
 

flyer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.05.2015
Innlegg
132
Antall liker
186
Torget vurderinger
3
Tja hva tjener en vanlig lønsmotaker i EU eller UK eller USA i forhold til Norge?
Hva er prisen på en bil fx mot Sverige eller ----------------------------------------?Sutring! noen har vel muligens ikke bruk for flere høyttalere?;D
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Här kan du läsa lite mer om den Europeiska modellen. Jag blev så impad att jag funderar på att köpa ett par till garaget, med då blir jag nog halshuggen här hemma :D

Andrew Jones talks European, active ELAC UB5 loudspeaker | DAR__KO
Veldig bra video:)
Andrew Jones forklarer at lakkerte kabinett er dyrere enn vinyl, da er det jo veldig bra pris i Sverige.
Ser i videoen at det også kommer en aktiv versjon til 750USD, kanskje den er enda mer spennende.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Tja hva tjener en vanlig lønsmotaker i EU eller UK eller USA i forhold til Norge?
Hva er prisen på en bil fx mot Sverige eller ----------------------------------------?Sutring! noen har vel muligens ikke bruk for flere høyttalere?;D
Tulle komentar.
Her er det snakk om pris i forhold til land der mesteparten av annen hifi er likt priset som i Norge.
Da er det jo litt spesielt at akkurat "billig" modellene til Elac er 50% dyrere i Norge.
Biler i Norge er først og fremst dyrere pga avgiftene, så vidt meg bekjent har vi ingen slike særavgifter på høyttalere (enda).
Kanskje vi bare skal holde kjeft og godta allt, er det det du mener?

Hvor mange høyttalere jeg har skal jo ikke påvirke prisen8)
 
Sist redigert:

flyer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.05.2015
Innlegg
132
Antall liker
186
Torget vurderinger
3
Svaret mitt var ikke myntet på noen spesielt,bare tanker om at vi i Norge er privilegert når det gjelder kjøpekraft i forhold til en stor del av denne kloden.
Så at noe er overpriset om det er Høytalere eller kabler eller rørlegger arbeid----------Er man ikke truet til å kjøpe noe som helst.
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Beklager, flyer. Svaret ditt er det reneste vrøvl. Vi diskuterer egentlig prising vs. tilsvarende modeller fra konkurrerende merker i andre land. Det har da ingen verdens ting med generelt pris- og lønnsnivå å gjøre, det har med hvor konkurransedyktige disse ellers glimrende produktene er i forhold til andre merker. Der B5 og B6 er en prisbombe i alle andre land har de blitt et meh i Norge. Og det er jævlig synd fordi deg gjør utvalget til de med dårlig økonomi dårligere i Norge.

Og hvis du nå påstår at enten fattigdom ikke finnes i Norge eller at uføre og sosialklienter ikke fortjener muligheten til å spare seg opp til god lyd på den jævlige hybelen sin skal jeg krype gjennom bredbåndet og komme ut i andre enden og tvangsfore deg både oralt og analt med alt du eier av kabler og komponenter. Selv siddiser begynner å forstå slikt nå.
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Og hvis du nå påstår at enten fattigdom ikke finnes i Norge eller at uføre og sosialklienter ikke fortjener muligheten til å spare seg opp til god lyd på den jævlige hybelen sin skal jeg krype gjennom bredbåndet og komme ut i andre enden og tvangsfore deg både oralt og analt med alt du eier av kabler og komponenter. Selv siddiser begynner å forstå slikt nå.
Dagens! ;)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
For en høyttaler er også den norske kjøpsloven relativt lite verdt. Sannsynligheten for at den klikker er ikke spesielt stor, og uansett ikke verdt særlig påslag for kunden.

Jeg er glad for at bilen min har garanti og at jeg kan ringe byggmesteren som har bygget for meg om noe skulle skje, men sterkt forbrukervern på hi-fi bryr jeg meg ærlig talt ikke om. Det et over tid mye billigere å være selvassurandør på slikt. Hadde jeg kjøpt en forsterker til 200 laken hadde jeg muligens sett annerledes på det, men jeg handler stort sett i den rimeligere enden av prisskalaen for elektronikk.

Jeg har brukt garanti på PC, Mac, Xbox og kjøleskap. Men aldri på lydsaker.
 

flyer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.05.2015
Innlegg
132
Antall liker
186
Torget vurderinger
3
Beklager, flyer. Svaret ditt er det reneste vrøvl. Vi diskuterer egentlig prising vs. tilsvarende modeller fra konkurrerende merker i andre land. Det har da ingen verdens ting med generelt pris- og lønnsnivå å gjøre, det har med hvor konkurransedyktige disse ellers glimrende produktene er i forhold til andre merker. Der B5 og B6 er en prisbombe i alle andre land har de blitt et meh i Norge. Og det er jævlig synd fordi deg gjør utvalget til de med dårlig økonomi dårligere i Norge.

Og hvis du nå påstår at enten fattigdom ikke finnes i Norge eller at uføre og sosialklienter ikke fortjener muligheten til å spare seg opp til god lyd på den jævlige hybelen sin skal jeg krype gjennom bredbåndet og komme ut i andre enden og tvangsfore deg både oralt og analt med alt du eier av kabler og komponenter. Selv siddiser begynner å forstå slikt nå.
Der tok du meg!;D
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Puh, jeg føler meg lettet over å slippe å måtte finne en teknisk løsning for gjennomføringen av min trussel. Jeg er redd hverken målemafia eller subjektivister kan hjelpe meg med det. :)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Här kan du läsa lite mer om den Europeiska modellen. Jag blev så impad att jag funderar på att köpa ett par till garaget, med då blir jag nog halshuggen här hemma :D

Andrew Jones talks European, active ELAC UB5 loudspeaker | DAR__KO
Veldig bra video:)
Andrew Jones forklarer at lakkerte kabinett er dyrere enn vinyl, da er det jo veldig bra pris i Sverige.
Ser i videoen at det også kommer en aktiv versjon til 750USD, kanskje den er enda mer spennende.
Jeg gleder meg veldig til den aktive versjonen kommer. Så at en representant fra Elac skrev på Elac-forumet at det blir lansering mot slutten av året. Har følelsen av at denne aktive høyttaleren kan komme til å bli en giant killer av dimensjoner. Men hvem vet, kan jo også være jeg blir skuffet... Digger Andrew Jones, da.
 

flyer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.05.2015
Innlegg
132
Antall liker
186
Torget vurderinger
3
Puh, jeg føler meg lettet over å slippe å måtte finne en teknisk løsning for gjennomføringen av min trussel. Jeg er redd hverken målemafia eller subjektivister kan hjelpe meg med det. :)
Trådløs overføring muligens --------Hvis så venter kaffe og Bråstad og musikk!;D
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Puh, jeg føler meg lettet over å slippe å måtte finne en teknisk løsning for gjennomføringen av min trussel. Jeg er redd hverken målemafia eller subjektivister kan hjelpe meg med det. :)
Trådløs overføring muligens --------Hvis så venter kaffe og Bråstad og musikk!;D
Kaffe og brennevin i kombinasjon med musikk fikser det meste. ;D
 

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2009
Innlegg
369
Antall liker
110
Tok like godt og sendte mail til både NCMS (importør) og dynabel for å høre om de har innspill her. Greit å få den parten på banen også. :) Syns også det er litt synd at de er såpass dyre. (relativt) Har fulgt disse kreasjonene en tid, og har hørt/sett Andrew Jones snakke om viktigheten av god lyd til de med mindre god råd også.

Finner ikke UB5 hos dynabel, så vet ikke pris der. Det er den jeg syns virker mest interessant.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Tok like godt og sendte mail til både NCMS (importør) og dynabel for å høre om de har innspill her. Greit å få den parten på banen også. :) Syns også det er litt synd at de er såpass dyre. (relativt) Har fulgt disse kreasjonene en tid, og har hørt/sett Andrew Jones snakke om viktigheten av god lyd til de med mindre god råd også.

Finner ikke UB5 hos dynabel, så vet ikke pris der. Det er den jeg syns virker mest interessant.
Bra tiltak, blir spennende og se om du får et vettugt svar.

OHC ringte meg aldri opp igjen med pris på UB5, kanskje de har lest tråden :)
Fikk bekreftet prisen i Sverige som ble nevnt tidligere i tråden 6990SEK
La oss håpe den havner der i Norge også.
Jämför priser på Elac Uni-Fi UB5 - Hitta bästa pris på Prisjakt
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg føler meg hensatt til åttitallet igjen når jeg leser den tråden her. Da sparte jeg en tusenlapp på å kjøpe Technics SU-V4A på ferietur til Flensburg i 1981. Ti år senere var den forskjellen på Norge og kontinentet borte.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Elac UB5 koster jo nesten det dobbelte av B6 i USA, men bare 75% dyrere i Sverige.
I norge vil 75% opp fra B6 bli 8700,-.
Har ringt OHC for og få pris, han skulle undersøke og ringe meg opp.
Sa at prisen i Sverige var 6990SEK tilsvarende 6750NOK, så får vi se :)
Det var en amerikaversjon de viste der som ikke vil bli tatt inn til europa.

Det er det samme med B serien, den det refereres til er en amerikavariant med annen utførelse så det er nok en missforståelse ifølge importør i Norge.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Prissettinga er -som sies her oppe- importørs domene. Elac er et relativt lite merke internasjonalt- definitivt blant de som gjør det best på hjemmemarkedet. Hvilket er tilfelle for flere europeiske merker- kanskje spesielt i Tyskland og Frankrike. Tyskernes lokalekspertise på høyttalere er grei nok , den. Men de har ord på seg for å være litt kjedelige kontra feks britiske produsenter. For spesielt interesserte. For å rette på det inntrykket, knyttet de til seg Andrew Jones.Jeg tipper Elac B-serie er prissatt sånn i UK for å i det hele tatt ha den minste sjanse i konkurransen med britiske merker- som vi alle veit er ekstremt gode på det de gjør. Man er ikke helt på nivå med britenes vanvittige importavgift på ikke-britiske biler fra 60-70-tallet. Eller norsk beskyttelsestoll på meieriprodukter, men noe må tyskerne gjøre for å få innpass i markedet..det er spesielt viktig i et land som Storbritannia. Som forsyner hele verden med knall oversettere og annen Hi-Fi snacks. Til betalbar pris. Og på et HELT annet nivå enn la oss si Kina..Det Elac har gjort kan glatt sammenlignes med den kinesiske modellen. De knytta til seg store navn som Joe D´Appolito og flere andre. Og begynner å komme seg nå. Vincent ble startet av en kombinasjon av tysk og kinesisk kompetanse. Som også Tsingtao Brewery i sin tid.
I Norge vi bla l volum og sortimentsstørrelse, samt konkurranse og handelsforhold til visse deler av Europa ha innvirkning på prisene.
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Prisen i Sverige er nok best å sammenligne med, og den er heller ikke Norges favør. Så det er nok mer importøravanse på Elac enn de fleste andre merker her til lands uansett.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hehe, du er så forutsigbar på denne britfi-misjoneringa di auditor at det nesten er kjedelig. Likens proklameringen vedr hifi fra Kina... :p
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hehe, du er så forutsigbar på denne britfi-misjoneringa di auditor at det nesten er kjedelig. Likens proklameringen vedr hifi fra Kina... :p
Han er langtfra alene om å være tydelig på sine preferanser, så jeg synes ikke det er noe å gjøre et nummer ut av. Hva med DP-menigheten som presser sine transemonstre på alle og enhver? Eller rørhoder med en smak for høyklasse kinesiske forsterkere som meg? Vi misjonerer alle for noe fra tid til annen, og selv om jeg sjelden bryr meg om å anbefale egne merker på bekostning av andres så er heller ikke jeg så ullen at jeg er helt uten preferanse når jeg kommenterer. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Puh, jeg føler meg lettet over å slippe å måtte finne en teknisk løsning for gjennomføringen av min trussel. Jeg er redd hverken målemafia eller subjektivister kan hjelpe meg med det. :)
Trådløs overføring muligens --------Hvis så venter kaffe og Bråstad og musikk!;D
Kaffe og brennevin i kombinasjon med musikk fikser det meste. ;D
Høres ut som en helaften dere har planlagt der med kaffe og brennevin først, så kanskje litt Wagner eller Rammstein som akkompagnement til den orale og anale tvangsforingen. Koselig. :)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hehe, du er så forutsigbar på denne britfi-misjoneringa di auditor at det nesten er kjedelig. Likens proklameringen vedr hifi fra Kina... :p
Han er langtfra alene om å være tydelig på sine preferanser, så jeg synes ikke det er noe å gjøre et nummer ut av. Hva med DP-menigheten som presser sine transemonstre på alle og enhver? Eller rørhoder med en smak for høyklasse kinesiske forsterkere som meg? Vi misjonerer alle for noe fra tid til annen, og selv om jeg sjelden bryr meg om å anbefale egne merker på bekostning av andres så er heller ikke jeg så ullen at jeg er helt uten preferanse når jeg kommenterer. :)
Neida, bare å pøse på med de råd han vil. For all del. Sikkert bare jeg som er lei av de samme hint som går igjen. Høyklasse Kina, sikkert fine ting :). DP folkene er uansett en utdøende rase, på tross av greie forsterkere.. Men ja, NMCS bør vel hoste opp et svar snart. God middag :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Puh, jeg føler meg lettet over å slippe å måtte finne en teknisk løsning for gjennomføringen av min trussel. Jeg er redd hverken målemafia eller subjektivister kan hjelpe meg med det. :)
Trådløs overføring muligens --------Hvis så venter kaffe og Bråstad og musikk!;D
Kaffe og brennevin i kombinasjon med musikk fikser det meste. ;D
Høres ut som en helaften dere har planlagt der med kaffe og brennevin først, så kanskje litt Wagner eller Rammstein som akkompagnement til den orale og anale tvangsforingen. Koselig. :)
Det ville ha startet med valkyrienes ritt og fortsatt med Rammstein, men nå er jo trusselen avblåst siden han kjapt innså feilen. ;)
 
Topp Bunn