el_mariachi's observasjoner etter seks år på HFS.

R

Roysen

Gjest
Snickers-is skrev:
Roysen skrev:
Jeg lover å svare i morgen tidlig. Jeg sitter nå mitt opp i en produksjonssetting av en ny integrasjon mellom NAV og Statens Innkrevingssentral, så dette får dessverre ikke første prioritet akkurat i kveld ;D

Mvh
Roysen
Da forstår jeg hvorfor du ikke har rukket mer enn 25 innlegg i dag :D
;D - har litt ventetid mellom patchene her.

Mvh
Roysen

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Hvorfor er det sånn at rådyre High End anlegg må se ut som noen mystiske superhemmelige apparater en kunne vente seg å finne innenfor Area 51, mens f.eks DIY dingser ser ut som om det kommer fra entusiastene utenfor sperringa. Alle prøver å komme i kontakt med "noe",uten helt å skjønne hva det er.

KOKO hele gjengen................... ::) ;) :D

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Snickers-is skrev:
OMF skrev:
Snickers-is skrev:
OMF skrev:
For de fleste her på sentralen er det slik at det koster mer penger å få bedre utstyr (Merk forskjellen på at jeg ikke sier dyrere er bedre – jeg sier at en oppgradering vil koste mer enn det man har i dag).
Hvorfor kaller du et skifte til en dyrere komponent for bedre eller oppgradering når du selv mener det ikke er gitt at den yter bedre?
Leste du innlegget mitt...?

(Det du spør om står forklart der - i klartekst så kan jeg selvsagt kjøpe meg noen svinedyre single ended 300B rørforsterkere til å drive bassene mine - men jeg tviler på at det blir bedre - ALTSÅ DYRERE ER IKKE NØDVENDIVIS BEDRE. Men hvis jeg skal ha noe som jeg mener er bedre enn mine nåværende DP A1S - så blir det dyrere. Hvis jeg trodde det fantes noen rimeligere alternativer som er bedre - så hadde jeg jo byttet med en gang.)

Mvh
OMF
Men er du ikke enig i at det er en del som litt for lett og litt for systematisk griper til pris som argument for kvalitet?
Ja - og nei..... ;D

Jeg er veldig enig i at i de fleste oppsett så er det største forbedringspotensialet bedre matching, tilpasning og ulike grep som ikke koster nevneverdig med penger.

Derimot fastholder jeg at pris og kvalitet er forhold som vi må akseptere at følger hverandre. Av den enkle grunn at disse produktene omsettes i ett fritt marked og hvis da forbrukerne er noenlunde bevisst - så vil de ikke ønske å betale mer for et produkt som ikke gir bedre ytelse. Så hvis man skal hevde at pris og kvalitet ikke henger sammen - så proklamerer man i utgangspunktet at markedet ikke fungerer. At prissetting og kvalitet like gjerne kunne vært fastsatt med dartpiler eller terninger.

At det ikke er vanskelig å finne produkter som har et dårlig pris/kvalitetsforhold rettferdigjør på ingen måte påstanden om at den generelle sammenhengen ikke eksisterer.

Mvh
OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.880
Sted
Østfold
Pris/kvalitet-forholdet er vel generelt bare gyldig innenfor ett og samme merke, og det gjelder vel i praksis heller ikke alle merkene på markedet.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
;D ;D ;D ;D ;D Jeg synes denne fantastiske replikkvekslingen bør være siste ord i denne "debatten".... Forøvrig et godt bilde på de fleste tråder med høy temperatur her inne. Også overbevist om at både Roysen og Snicers selv trekker på smilebåndet over hvilket nivå argumentasjonen legges på når temperaturen stiger ;) :) Forøvrig enig med begge to: Jeg skjønner ikke bæret og har fallt fullstendig av lasset ;D ;D ;D

Snickers-is skrev:
Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
tkr skrev:
-Mener du å si at alle som "har opparbeidet seg erfaring gjennom å ha eid masse dyrt statusutstyr" har unngått behendig å skaffe seg noen form for faglig kompetanse, m.a.o. at faglig kompetanse nærmest er noe som bare ramler inn døra hos "de som innbiller seg at de er på samme nivå uten å ha eid dyrt utstyr"?
Nei, på ingen måte. Problemet er dem som alltid mener noe og aldri kan begrunne det med annet enn at de har hatt såpass mye dyrt utstyr at de vet hva de snakker om, og i tillegg bruker det som argument for at man må "ha en ditt i den prisklassen til den datt-en" fordi "den fortjener det".
Kan du henviste til hvordan jeg faller inn under det du skriver her siden du sår tvil om min "faglige kompetanse" (hva nå det måtte være)?
Hvorfor skulle jeg det? Du kommer altså med en oppfordring til meg om å sette deg i bås slik at du skal få noe å krangle om? Merkelig, og definitivt en ny utfordring til dem som skriver regler til forumet.

Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
tkr skrev:
-Og hvem blir "satt på plass"?
Du mener kanskje "hvem blir urettmessig satt på plass"? Det er vel dem som ønsker å betrakte utstyr uavhengig av pris, design, merke, opprinnelsesland, teknologi, tester, omtaler og ikke minst produsentens uttalelser fordi man skal jo ikke komme her og komme her.
Hva med de som ikke har har kommet til andre konklusjoner da? Er deres erfaringer null verdt fordi dette ikke kan regnes som "faglig kompetanse"?

Mvh
Roysen
Hvem sikter du til? Andre konklusjoner enn hva eller hvem?
Jeg håper du kan tilgi meg, men nå har jeg fallt fullsendig av lasset her. Det blir sjelden klarhet av å besvare et spørsmål med et spørsmål ;D

Mvh
Roysen
Du må nok klargjøre spørsmålene dine litt, jeg skjønte ikke bæret.

Forøvrig venter jeg på dine svar på øvrige spørsmål.

B

Back_Door

Gjest
OMF skrev:
Snickers-is skrev:
OMF skrev:
Snickers-is skrev:
OMF skrev:
For de fleste her på sentralen er det slik at det koster mer penger å få bedre utstyr (Merk forskjellen på at jeg ikke sier dyrere er bedre – jeg sier at en oppgradering vil koste mer enn det man har i dag).
Hvorfor kaller du et skifte til en dyrere komponent for bedre eller oppgradering når du selv mener det ikke er gitt at den yter bedre?
Leste du innlegget mitt...?

(Det du spør om står forklart der - i klartekst så kan jeg selvsagt kjøpe meg noen svinedyre single ended 300B rørforsterkere til å drive bassene mine - men jeg tviler på at det blir bedre - ALTSÅ DYRERE ER IKKE NØDVENDIVIS BEDRE. Men hvis jeg skal ha noe som jeg mener er bedre enn mine nåværende DP A1S - så blir det dyrere. Hvis jeg trodde det fantes noen rimeligere alternativer som er bedre - så hadde jeg jo byttet med en gang.)

Mvh
OMF
Men er du ikke enig i at det er en del som litt for lett og litt for systematisk griper til pris som argument for kvalitet?
Ja - og nei..... ;D

Jeg er veldig enig i at i de fleste oppsett så er det største forbedringspotensialet bedre matching, tilpasning og ulike grep som ikke koster nevneverdig med penger.

Derimot fastholder jeg at pris og kvalitet er forhold som vi må akseptere at følger hverandre. Av den enkle grunn at disse produktene omsettes i ett fritt marked og hvis da forbrukerne er noenlunde bevisst - så vil de ikke ønske å betale mer for et produkt som ikke gir bedre ytelse. Så hvis man skal hevde at pris og kvalitet ikke henger sammen - så proklamerer man i utgangspunktet at markedet ikke fungerer. At prissetting og kvalitet like gjerne kunne vært fastsatt med dartpiler eller terninger.

At det ikke er vanskelig å finne produkter som har et dårlig pris/kvalitetsforhold rettferdigjør på ingen måte påstanden om at den generelle sammenhengen ikke eksisterer.

Mvh
OMF
Er enig i at pris og kvalitet ofte henger logisk sammen.
Likevel er det faktum at produkter rettet mot det profesjonelle markedet ofte har et gunstigere forhold mellom pris og kvalitet, enn produkter rettet mot f.eks. lesere av et forum som dette.. Hvorfor?

Samtidig kan det vel ikke avvises at det skal være mulig å finne opp teknologi som BÅDE er rimeligere OG bedre enn eksisterende teknologi?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Snickers-is skrev:
Pris/kvalitet-forholdet er vel generelt bare gyldig innenfor ett og samme merke, og det gjelder vel i praksis heller ikke alle merkene på markedet.
så enig, så enig.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Slik jeg leser trådstarters innlegg, oppfatter jeg det som et litt resignert "sukk". Der han får litt utløp for en påtagelig frustrasjon over at denne "HiFi-verdenen" som han selv er en del av, stadig reduseres til en verden diktert av "medisinmenn" og "orakler" som gjennom sin (hellst kostbare) "erfaring", har fått lov til å legge beslag på en "sannhet", som står i sterk kontrast til det som industri og forskning HiFi'n produseres av baserer seg på. Og at han selv ikke opplever denne "mystikken" som fornuftig eller forståelig.

Samtidig får han (om noe unnvikende) sagt at han forbeholder seg retten til å men, tro og "vite" noe annet. Ingen utpekes eller nevnes med navn. Ingen Utfordres dirrekte eller oppfordres til å forsvare sitt eget standpunkt, eller nedsable hans eget. Han stiller derimot et spørsmål, som skulle være svært interessant å fått litt oppklaring rundt: Hvor bra kan det EGENTLIG bli? Allt bedres jo flere klasser, bare ved å utføre fysisk enkle, men dog ofte kostbare endringer?

Synes forøvrig at noen av hans spørsmål er meget gode eksempler på, hva jeg selv opplever som nokså uforståelig i blant.
Bla. når han spør hvorfor et sett med kriterier, som tydligvis borger for kvalitet når varen er vestlig (selv når det viser seg at innmaten er standard østen-produkt), plutselig ender opp med å sladre om det motsatte, når varen produseres i østen?

R

Roysen

Gjest
Snickers-is skrev:
Roysen skrev:
Det er vel nettopp det at han har gjennomsøkt HFS etter "betente debatter som har nådd sitt endepunkt uten noen mulig konklusjon" som gjør at man må spørre seg hva er hensikten med tråden? Alle de andre trådene han har benyttet som kilder har faktisk omhandlet en faglig debatt. Hvor er den i denne tråden? Tror du El_Mariachi visste at dette kom til å bli resultatet når han startet tråden?
Uansett har han gjort en fortreffelig jobb i det å belyse de tingene som sørger for at en tråd som kunne vært faglig bare ender opp i vrøvl. Jeg tror du raskt vil finne, enten du liker det eller ikke, at E.M. sine poenger nyter full støtte hos alle som i en eller annen grad har faglig kompetanse.
Det er mulig jeg skev mye vrøvl i affekt tidligere i dag til deg Snickers, men det som fyrte meg opp var dette innlegget hvor jeg på en måte får inntrykk av at du plasserer deg selv innenfor og meg utenfor en gruppe med faglig kompetanse. Av den grunn begynte jeg å uttrykke dette begrepet som "faglig kompetanse" fordi jeg var sværtt usikker på hva du egentlig mente med dette og hvor du ville med den båssettingen av våre kompetanse forskjeller.

Det virket også på meg som om du ville "sette meg på plass" med din "faglige kompetanse" noe du på samme tid kritiserte andre for.

Mine innvendiger mot åpningsinnlegget og tråden har hele tiden vært ufaglig fordi jeg ser det som helt usannsynlig at denne tråden ble startet med noe annet foremål enn å starte enn krangel. Noe som ikke er spesiellt faglig rettet.

Så langt jeg kan se har jeg svart på alle dine spørsmål.

Mvh
Roysen

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
Imperial skrev:
El Mariachi... :D

Er gleden ved musikken mindre etter 6 år på HFS?

mvh
Selv om jeg noen ganger har latt meg rive med og vært relativt høyt på barrikadene er det musikken som er grunnen til at jeg surrer rundt her inne.
Etter mange år som tubablåser, bassist og hobbypianist så har jeg blitt "sofamusiker" og hører relativt mye musikk, i alle sjangere. I mine ører finnes det ikke dårlige sjangere men artistens evne til å engasjere er det som skiller mellom god/dårlig musikk.
Og DER fikk jeg med ett virkelig sansen for deg el_mariachi! :)

Men du MÅ fortsette å spille selv ja.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.880
Sted
Østfold
Roysen: Poenget mitt var vel snarere at det som regel er ganske lett å se når den faglige debatten i en tråd opphører, og det er gjerne når det kommer innlegg av typen E.M. setter søkelys på i denne tråden.

Grunnen til at jeg trakk frem dette med ditt sitat skjønner du sikkert, siden du benektet faglighet som motivasjon for tråden, og dermed indirekte hevder at trådstarter ikke verdsetter faglig debatt men heller vil krangle.

V

vredensgnag

Gjest
Det viktigste med high-end HiFi er at det virker, og at man kan bruke tiden til å nyte musikken, og ikke til å reparere komponenter.
Det syns jeg du skulle tatt med, e_m!

R

RoDa

Gjest
el_mariachi skrev:
I forbindelse med mitt 6års jubileum her på HFS har jeg tenkt litt på hva summen av hva jeg har lært her og i hfinorge forøvrig kan være.

Her er noen løse tanker.
Jeg forsøker her å vise et relativt seriøst syn på disse løse tankene.
Hvordan JEG leser dem og hva jeg legger i dem.
Det er sikkert noen som klarer å blir støtt av dette også, så beklager på forhånd. :)

Cd drivverk:

Her er mulighetene stoooore, apparater til 50k har en fortryllende lyd selv om du får akkurat samme drivverk i dvd-spillere til 4% av prisen.
Og hvis det skulle vise seg at dette femtilappersproduktet ikke var så oppløst og magisk som først antatt er det bare å brette opp ermene og "bypasse" flest mulig op-amper osv.
Men det må brukes kvaltets komponenter, "blækk geit" og dets like.
Hvis det etter all formodning skulle være ønskelig med ytterlig forbedringer for å nå nirvana er det på tide å skrelle vekk all plast, marinere allt i linolje gjentatte ganger,
da vokser også størrelsen fysisk så det er nesten umulig å få plass til de mellom all blyasfalten som ble montert i kabinettet som en av de første tweak's som ble foretatt.
Og så til det bemerkelsesverdige: Det blir veldig mye bedre,hvert tweak løfter produktet opp flere klasser. Hvorfor blir det alltid bedre?? Hvor bra kan det egentlig bli når hvert tweak hever apparatet "flere klasser"?

Edge cdspiller som et poeng. Ja, det er et poeng og et som brukes nesten like ofte som Mike Lavigne sin kabeltest.
Jeg klarer ikke å se så mange som mente Edge hadde handlet smart eller gjort noe positivt med denne spilleren.
Lyktes man i å vise hvilken spiller dette var "i virkeligheten" egentlig?

Så kommer det et par tweaks som bypassing av komponenter og bytting av kondensatorer til Black Gate.
Er dette isolert sett tulletweaks? Eller er de på noen måte linket til Edge-spilleren?
Dette oppfatter jeg uansett som tweaks fra kompetente folk som vet litt om elektronikk?

Plastfjerning og linolje. Tweaks fra nå avdøde Duelund. Det var liv her på HFS da Palvig og Duelund hisset opp folket.
Minnes en viss Slubbert som var disippel for disse to også, skrev med lyst og glede om ss-er som kom og gikk etter kabelbytter.
Etter litt utdanning var visst dette ikke reelt likevel, sies det.
Tror ikke det er så mange som driver med linolje lengre, produsentene har også tatt over plastfjerningen selv. ;)
Apropos Duelund, så har vel Low-Q sitert hans tanker på trykk i et av de siste Fidelity? Som en fasit på hva det beste dielektrikumet er?
Kanskje greit å slutte og pirke i den døde dansken da?

Etterpå kommer et godt gammelt tweak igjen, asfaltplater.
Denne gang med referanse igjen til Edge som får slikt tweak implementert hos importør.
Tror dette tweaket også er ute? Var sikkert mer prat om det for seks år siden.... :)

Spørsmålet om tweak som alltid gjør det bedre er fornuftig, og relevant.
Jeg oppfatter likevel at det er flere som forteller om tweak som ikke virker eller som ikke passet i oppsettet.
Men ofte er det slik at tweak = bedre. Så poenget er bra, om enn ikke like spisset som i EMs innlegg.
I alle fall ikke som en del av lærekurven på HFS.

Forsterkere:

1: De som blir laget i Europa og USA er bedre jo tyngre de er. Vekt = kvalitet. Men de må ha en eller flere trafoer så store som bilhjul og "svær lyttebank", ofte ikke mer enn 30,000 uf per kanal. Jo varmere jo bedre, varme og vekt er kvalitetsangivende.
2: Og de som blir laget i Kina er rett og slett for tunge, blir for varme, uhåndterlige og varmen reduserer levetiden må vite
3: Overstående gjelder dog ikke Klasse D og ICE power, de er rett og slett for lette, for billige, har for lav driftstemperatur og som følge av dette låter de kaldt og sterilt.
Det finnes et par unntak, for eksempel Jeff Rowland og Rotel, disse koster 2 - 3 ganger så mye som skandinaviskproduserte løsninger og låter dermed mye mer veloppløste, varmere oglivsbejaende.
Billig poeng om at tyngre gir bedre lyd såfremst det ikke er tungt fra Kina. En viss relevans siden Kina ofte er mer kabinett-tungt enn komponent-tungt.
At klasse D låter kaldt og sterilt siden de ikke er tunge og varme.....? Litt feilslått i forhold til hva EM burde lært på sentralen?
Word on the street er vel mer i retning av at ICE er meget vellydende til prisen, men har noen mangler i forhold til det beste der ute?
Dette er grusomt å lese for enkelte medlemmer her inne, uten tvil.

Jeff Rowland = Rotel = Midgard = Embla?
Tja, det kan man sikkert uttale seg om dersom man har hørt dem mot hverandre?
Hvis ikke blir det til salgsargumenter for de billigste utgavene :D

Kabler:
Her har oppbygging og tekniske spesifikasjoner overhodet ingen signifikans dersom den ser rund og god ut og har ett merke på seg. Og det er ikke nok med det, de blir bedre og bedre jo dyrere de er, og er en særdeles god lydmessig investering.
Kablene kan gjerne koste like mye som summen av resten av komponentene, det er bedre å skifte kabel enn høyttalere! Kabler er uansett bestandig en oppgradering, løfter annlegget opp flere klasser når det gjelder oppløsning, opplevelsen av sort og for ikke å glemme PRT!
Dessverre for billige poeng som er løsrevet fra hva som faktisk skrives her inne.
Noen av oss synes kabler låter forskjellig og bruker varierende mengder kronasjer på det.
At det er noen som hauser opp betydningen av kabler er jeg enig i. Men dersom dette er hva EM har lært etter å lese på sentralen........? Lesebriller kanskje? Helst modellen uten skylapper ;) ;D

Høyttalere:
Må ha delefilter med foliespoler, sølv i olje og "kinaputter" fra duelund. Selv om høyttaleren til 50k har de absoøutt simpleste elementer med en enhetspris kr.98,- veiledende ut til sluttbruker.
Betydningen av delefilter fra Duelund? Har EM lært dette på sentralen? Kan nok være at mange har skrevet om delefilteroppgraderinger som gunstige.
Hvilken høyttaler til 50k har høyttalerelementer til 98,-?

Alt dette montert i en boks av tynn x-finèr med så mye egenresonanser att det hadde blitt taksert som søppel og rallemikk hvis det ikke hadde vært for merket på fronten.
Audionote høyttalere = søppel og rallemikk? Joda, sikkert mange som deler den tanken. Men jeg klarer ikke å lese dette med billige skvipelementer i høyttalere til 50k med Duelund delefilter og krøssfinerkasser som annet enn svært fjernt fra hva man lærer på HFS?
Hvorfor skrive det da? Fordi det er morsomt? Haha?

Men det merkeligste ved høyttalere er følgende: Du sitter med et høyttalerpar til 50k og har lyst til å oppgradere for 150k, nye høyttalere til 200k tenker du, helt FEIL, her vil en kabel til 150k være en bedre oppgradering! Forstå det den som kan.
Hihihihihihi, dette har jeg også lært på HFS!! Tror det er mange som mener akkurat det at kabler til tre ganger prisen på høyttalerne er smart!! ::)
Du må slutte å overdrive EM, det har jeg skrevet hundre millioner ganger!! ::)

Når dette er sagt skal man ikke glemme effekten av tweaks som magiske trebokser montert på kabler, elektriske duppeditter som blinker, magiske underlag av forskjellig art og materiale, ting til å legge oppå komponenter. Dette hever også lyden flere klasser. Så mitt spørsmål er: Hvor bra kan det EGENTLIG bli?
Masse forsjellige mer eller mindre ville tweaks der ute. På HFS finner du stor variasjon i hva folket mener fungerer og ikke fungerer.
Om de mest ville tweakene, type volumknott i tre eller magiske klinkekuler er de aller fleste på linje.
Prøv med åpent sinn, kan være et triks. Det samme er avfei det fordi du ikke tror på virkningen.
Begge fremgangsmåtene er tydelig beskrevet på HFS og dermed greit å lære? Eller...?

Dette er er 6 år i hifinorge oppsumert.
Jaja, det er i alle fall en grei oppsummering og beskrivelse på hvordan man setter HFS i brann.
Det har i alle fall EM lært på 6 år :D :D :D

U

utgatt60135

Gjest
novgarod skrev:
Slik jeg leser trådstarters innlegg, oppfatter jeg det som et litt resignert "sukk". Der han får litt utløp for en påtagelig frustrasjon over at denne "HiFi-verdenen" som han selv er en del av, stadig reduseres til en verden diktert av "medisinmenn" og "orakler" som gjennom sin (hellst kostbare) "erfaring", har fått lov til å legge beslag på en "sannhet", som står i sterk kontrast til det som industri og forskning HiFi'n produseres av baserer seg på. Og at han selv ikke opplever denne "mystikken" som fornuftig eller forståelig.
Det tror jeg også. Eller hva El M?

Alså jeg lurte på bakrunnen for dette svaret;
Hyggelig at noen av dere oppfattet det sarkastiske skråblikket på en del ting som man har lest her og andre steder opp gjennom tiden
Alså hensikten...

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
el_mariachi skrev:
I forbindelse med mitt 6års jubileum her på HFS har jeg tenkt litt på hva summen av hva jeg har lært her og i hfinorge forøvrig kan være.

Her er noen løse tanker.

Cd drivverk:

Her er mulighetene stoooore, apparater til 50k har en fortryllende lyd selv om du får akkurat samme drivverk i dvd-spillere til 4% av prisen.
Og hvis det skulle vise seg at dette femtilappersproduktet ikke var så oppløst og magisk som først antatt er det bare å brette opp ermene og "bypasse" flest mulig op-amper osv.
Men det må brukes kvaltets komponenter, "blækk geit" og dets like.
Hvis det etter all formodning skulle være ønskelig med ytterlig forbedringer for å nå nirvana er det på tide å skrelle vekk all plast, marinere allt i linolje gjentatte ganger,
da vokser også størrelsen fysisk så det er nesten umulig å få plass til de mellom all blyasfalten som ble montert i kabinettet som en av de første tweak's som ble foretatt.
Og så til det bemerkelsesverdige: Det blir veldig mye bedre,hvert tweak løfter produktet opp flere klasser. Hvorfor blir det alltid bedre?? Hvor bra kan det egentlig bli når hvert tweak hever apparatet "flere klasser"?

Forsterkere:

1: De som blir laget i Europa og USA er bedre jo tyngre de er. Vekt = kvalitet. Men de må ha en eller flere trafoer så store som bilhjul og "svær lyttebank", ofte ikke mer enn 30,000 uf per kanal. Jo varmere jo bedre, varme og vekt er kvalitetsangivende.
2: Og de som blir laget i Kina er rett og slett for tunge, blir for varme, uhåndterlige og varmen reduserer levetiden må vite
3: Overstående gjelder dog ikke Klasse D og ICE power, de er rett og slett for lette, for billige, har for lav driftstemperatur og som følge av dette låter de kaldt og sterilt.
Det finnes et par unntak, for eksempel Jeff Rowland og Rotel, disse koster 2 - 3 ganger så mye som skandinaviskproduserte løsninger og låter dermed mye mer veloppløste, varmere oglivsbejaende.

Kabler:
Her har oppbygging og tekniske spesifikasjoner overhodet ingen signifikans dersom den ser rund og god ut og har ett merke på seg. Og det er ikke nok med det, de blir bedre og bedre jo dyrere de er, og er en særdeles god lydmessig investering.
Kablene kan gjerne koste like mye som summen av resten av komponentene, det er bedre å skifte kabel enn høyttalere! Kabler er uansett bestandig en oppgradering, løfter annlegget opp flere klasser når det gjelder oppløsning, opplevelsen av sort og for ikke å glemme PRT!

Høyttalere:
Må ha delefilter med foliespoler, sølv i olje og "kinaputter" fra duelund. Selv om høyttaleren til 50k har de absoøutt simpleste elementer med en enhetspris kr.98,- veiledende ut til sluttbruker.
Alt dette montert i en boks av tynn x-finèr med så mye egenresonanser att det hadde blitt taksert som søppel og rallemikk hvis det ikke hadde vært for merket på fronten.

Men det merkeligste ved høyttalere er følgende: Du sitter med et høyttalerpar til 50k og har lyst til å oppgradere for 150k, nye høyttalere til 200k tenker du, helt FEIL, her vil en kabel til 150k være en bedre oppgradering! Forstå det den som kan.

Når dette er sagt skal man ikke glemme effekten av tweaks som magiske trebokser montert på kabler, elektriske duppeditter som blinker, magiske underlag av forskjellig art og materiale, ting til å legge oppå komponenter. Dette hever også lyden flere klasser. Så mitt spørsmål er: Hvor bra kan det EGENTLIG bli?

Dette er er 6 år i hifinorge oppsumert.
Dette er ikke provokasjon, det er en subjektiv observasjon gjennom et HFS-medlems briller.
Og hold på hatten: Det ligger mye sannhet i el_mariachi´s betraktninger!
Det som kan virke litt uheldig, på noen, er vel kanskje tittelen og sistelinja av overnevnte forfatter.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Snickers-is skrev:

Dette er jeg grunnleggende uenig i…..Hvorfor skulle man ikke kunne sammenligne pris/kvalitet på tvers av merker…det er jo det alle gjør…? Hvis merke A var veldig overpriset i forhold til merke B - så vil jo neppe A selge i det hele tatt……

Vi beveger oss jo etter hvert inn på hvordan man skal definere kvalitet. For meg er det først og fremst lydkvalitet sammen med en vurdering av andre forhold som design, tekniske specs, byggekvalitet, etc…

Mvh
OMF

edit: korrigert en liten skrivefeil!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.880
Sted
Østfold
Mener du at folk tester produkter, eller i det heletatt har mulighet til å teste produkter med en slik etterrettelighet at det er mulig å sammenlikne value på produkter av ulikt fabrikat og med ulik klangbalanse slik at man kan få noe som minner om absolutte svar på dette?

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
OMF skrev:
Snickers-is skrev:

Dette er jeg grunnleggende uenig i…..Hvorfor skulle man ikke kunne sammenligne pris/kvalitet på tvers av merker…det er jo det alle gjør…? Hvis merke A var veldig overpriset i forhold til merke B - så vil jo neppe B selge i det hele tatt……

Vi beveger oss jo etter hvert inn på hvordan man skal definere kvalitet. For meg er det først og fremst lydkvalitet sammen med en vurdering av andre forhold som design, tekniske specs, byggekvalitet, etc…

Mvh
OMF
Du mener vel at produkt A ikke ville selge, eller er det noe du vil frem til her som ikke er like opplagt? Som at folk bare ser på pris...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Karma skrev:
Er enig i at pris og kvalitet ofte henger logisk sammen.
Likevel er det faktum at produkter rettet mot det profesjonelle markedet ofte har et gunstigere forhold mellom pris og kvalitet, enn produkter rettet mot f.eks. lesere av et forum som dette.. Hvorfor?
For meg er ikke dette et faktum!
Hvilke PA høytalere tenker du på?
Hvilke PA forsterkere tenker du på?
Hvilke signalkilder mener du utmerker seg…?
Jeg kan være enig i at det finnes enkelte produkter innen digital signalbehandling som har gunstig pris/ytelse forhold, men produkter som Behringer/Crown/etc henvender seg jo også direkte til hifi – vi har jo begge endt opp med DEQX som digital signalbehandler til tross for at dette er et typisk ”PA marked” – for meg er forhold som brukervennlighet, design og ytelse ting som heller i ”hifi” produktene sin favør!

Karma skrev:
Samtidig kan det vel ikke avvises at det skal være mulig å finne opp teknologi som BÅDE er rimeligere OG bedre enn eksisterende teknologi?
Nei – det har skjedd før.

Men igjen må man se litt nærmere på hva som er avgjørende kvalitetskriterier for forbrukerne.
Kassetten er nå historie i forhold til CD – for alle.
Vinyl lever fremdeles i beste velgående til tross for at det nye formatet (CD) beviselig er bedre på alle områder. Like fullt har jeg både hørt selv og lest fra folk jeg tror på at vinyl kan være CD overlegen.

Hva er ny teknologi…..hvor setter man grensen….på forsterkersiden….SMPS, klasse D, ICE, Klasse A, Klasse AB, adaptiv autobias, patenterte jordingsprinsipper..etc….

ICE og SMPS har vunnet innpass i det meste av ”konsumerelektronikk”, men fremdeles ikke gjort det i high-end segmentet. Årsaken til dette skal jeg ikke begi meg så veldig ut på annet en å si at jeg synes det er for enkelt å forklare det med at prisen/status er for lav.
Man skal også ha respekt for at ulike brukere har ulike preferanser – dette er kanskje lettest å se på valg av høytalere hvor forskjellen virkelig er store og mangfoldet likeså – horn, elektrostater, kasse, dipol, rundstråler, ATM, ribbon tveetere og jeg kunne jo gjerne hevde at Manger var den beste transducere – si at den var teknologisk overlegen – som det meste annet jeg har stående i stuen er jo dette ting jeg selv har valgt fordi jeg har tro på det – at jeg har kjøpt den tekniske argumentasjon og likt lyden…..men det er nok ikke siste gang jeg har hatt lyttebesøk som ikke deler min entusiasme….så kanskje er ICE best – men det er ikke sikkert alle liker det som er best!

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Snickers-is skrev:
Mener du at folk tester produkter, eller i det heletatt har mulighet til å teste produkter med en slik etterrettelighet at det er mulig å sammenlikne value på produkter av ulikt fabrikat og med ulik klangbalanse slik at man kan få noe som minner om absolutte svar på dette?
Igjen ja og nei.... ;D ;D

Selvsagt har de fleste tynnt grunnlag for å ta avgjørelser. Men ja - jeg tror jo de fleste har et visst grunnlag å velge ut i fra! Også har man jo andre sine erfaringer, tester, omtaler osv....

Hvis man derimot skal ta det motsatte standpunkt (som jeg til en viss grad føler at du hevder her).
- Så er det ikke noe forhold mellom pris/kvalitet.
- Man kan ikke stole på andre sine subjektive vurderinger (inkludert tester) - da disse er basert på andre oppsett/omgivelser.

Så da er det vel egentlig bare å gå på Elkjøp og kjøpe den billigste forsterkeren...? Eller hvordan mener du at man skal gjøre et kvalifisert og fornuftig valg....?

Mvh
OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.880
Sted
Østfold
Men la meg da spørre på en annen måte OMF: De ikke kvalitative faktorene er gjerne veldig hørbare. Men la oss si vi sammenlikner en forsterker til 50k og en til 500k (bare for å med sikkerhet forlate Elkjøpsegmentet). Det er grunn til å anta at det også er kvalitative forskjeller på disse, men vi vet i utgangspunktet ikke hvilken som er best på de rene kvalitative parametrene.

Vil forskjellen i de kvalitative parametrene være så stor at man kan høre dem godt nok til å skille dem fra de ikke kvalitative forskjellene?

Eller vil man først måtte EQ-e bort de ikke kvalitative forskjellene først?

De som ikke har noen form for justerbar EQ, vil de kunne skille slike forskjeller fra hverandre?

Dersom dette er et problem (noe min erfaring tilsier), vil man da i særlig grad kunne kvalitativt teste noe som helst i et ordinært oppsett?

Og er ikke dette forutsetningene for test hos så godt som alle?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.880
Sted
Østfold
OMF skrev:
ICE og SMPS har vunnet innpass i det meste av ”konsumerelektronikk”, men fremdeles ikke gjort det i high-end segmentet.
Her må jeg få arrestere deg litt:
Linn
Adam Audio
Sonicwield
DEQX
Jeff Rowland
Chord
Kharma
Chapter
Bowers and Wilkins
Martin Logan

Bare for å nevne noen. Disse har altså high end produkter med enten ICE og/eller SMPS.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Snickers-is skrev:
OMF skrev:
ICE og SMPS har vunnet innpass i det meste av ”konsumerelektronikk”, men fremdeles ikke gjort det i high-end segmentet.
Linn
Adam Audio
Sonicwield
DEQX
Jeff Rowland
Chord
Kharma
Chapter
Bowers and Wilkins
Martin Logan

Bare for å nevne noen. Disse har altså high end produkter med enten ICE og/eller SMPS.
Kan ikke si at jeg har noen særlig erfaring med ICE. Fremstår i mine øyne som litt kjedelig og kjønnsløst, men det er jo meg da, min uvitenhet og mitt "problem". Rør har liksom blitt min bane her i livet ::)

Ser jo at enkelte elsker å slakte og hetse ICE-produkter, mulig noen av de har masse "muskler" og "faglig kompetanse", hva vet jeg. Mulig at det føles godt å sparke nedover, vondt å få en tupp oppover. Det snakkes om respekt, mulig den ikke er forbeholdt alle.

Ikke har jeg tenkt å fortelle hvilken "lyd" de skal like, og hvertfall ikke hva som er korrekt, hva nå enn det er. Musikkmisjonering kan jeg gjerne drive med. Lærer gjerne, belæres ei.

Dere får ha en god krangel. Edge-tråden var underholdende, denne tegner til å bli likeså.
HFS' svar på "Fight Club" eller no sånt. Få ut litt gørr nå før Jul. Bedre å ta det her, enn i drosjekøen etter julebordet.

B

Back_Door

Gjest
At utstyr produsert for f.eks. lydstudio har et gunstigere forhold mellom pris og kvalitet enn det som er rettet mot det typiske high-end markedet, har jeg blitt fortalt så mange ganger at jeg trodde det var et faktum. Har jeg tatt feil? Greit nok.

Når det gjelder min kommentar rundt ny teknologi, var det ikke spesifikt ment for ICE, men en mer generell betraktning. Drivkraften for å utvikle ny teknologi er vel bedre kvalitet til lavere pris, NORMALT sett? Igjen kan det kanskje synes som om "high-end" markedet også i dette tilfellet er untaket for regelen? Noen tjener kanskje litt for godt på å holde liv i myten om at akkurat for disse produkter er det ikke mulig å få teknologi som BÅDE er bedre og SAMTIDIG billigere..?

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Så lenge det mangler (sosialt) aksepterte parametre ved hardware`n på hva som gir kvalitetslyd, vil slike diskusjoner foregå ad infinitum. Slik jeg opplever det har hifi mye preg av å være i en "black box" når det gjelder dette. Vi kunne nesten like gjerne ha diskutert moderne kunst. Mye lettere å enes om hva som er kvalitet når vi skal se på f.eks. gode flatskjermer, og da finnes det også aksepterte hardware-parametre på kvalitet annet enn pris.
Ha en god jul, folkens!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Snickers-is skrev:
Men la meg da spørre på en annen måte OMF: De ikke kvalitative faktorene er gjerne veldig hørbare. Men la oss si vi sammenlikner en forsterker til 50k og en til 500k (bare for å med sikkerhet forlate Elkjøpsegmentet). Det er grunn til å anta at det også er kvalitative forskjeller på disse, men vi vet i utgangspunktet ikke hvilken som er best på de rene kvalitative parametrene.

Vil forskjellen i de kvalitative parametrene være så stor at man kan høre dem godt nok til å skille dem fra de ikke kvalitative forskjellene?

Eller vil man først måtte EQ-e bort de ikke kvalitative forskjellene først?

De som ikke har noen form for justerbar EQ, vil de kunne skille slike forskjeller fra hverandre?

Dersom dette er et problem (noe min erfaring tilsier), vil man da i særlig grad kunne kvalitativt teste noe som helst i et ordinært oppsett?

Og er ikke dette forutsetningene for test hos så godt som alle?
Ja - selvsagt skal forskjellen mellom en forsterker til 500k og en til 50k være så stor at den er hørbar - og at en som tester dette vil avdekke dette.

Tilbake til et av mine tidligere innlegg - så må vi "forutsette" at den enkelte gjør gode valg - altså at man i utgangspunktet har valgt en komponenet som er "matchet" til anlegget - og når man da vurderer en ny komponenet - at den også er matchet.

Jeg er sevlsagt klar over at det finnes mye overpriset, juks, fanteri og at mange tester/avgjørelse er gjort på feil grunnlag og med metoder som ikke holder mål hvis man retter kritisk blikk på de - men det er fremdeles et langt stykke å gå fra der - til å hevde at det ikke finnes noen sammenheng mellom pris og kvalitet. Da hveder man jo at enten a A) det ikke er lydmessig forskjell på ulike komponenter eller B) flertallet av forbrukerne er ikke i stand til å avdekke disse forskjellene.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Snickers-is skrev:
OMF skrev:
Linn
Adam Audio
Sonicwield
DEQX
Jeff Rowland
Chord
Kharma
Chapter
Bowers and Wilkins
Martin Logan

Dette stemmer helt sikkert - poenget mitt var vel mer at det er større sjans for å finne SMPS i konsumerelektronikk enn det det er i high End produktet (og nei vi fortsetter ikke på hva den definisjonene innebærer)...

Mvh
OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.880
Sted
Østfold
OMF skrev:
Ja - selvsagt skal forskjellen mellom en forsterker til 500k og en til 50k være så stor at den er hørbar - og at en som tester dette vil avdekke dette.
Men er de forskjellene vedkommende hører av kvalitativ art eller er det bare produktets klangbalanse?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Karma skrev:
Når det gjelder min kommentar rundt ny teknologi, var det ikke spesifikt ment for ICE, men en mer generell betraktning. Drivkraften for å utvikle ny teknologi er vel bedre kvalitet til lavere pris, NORMALT sett? Igjen kan det kanskje synes som om "high-end" markedet også i dette tilfellet er untaket for regelen? Noen tjener kanskje litt for godt på å holde liv i myten om at akkurat for disse produkter er det ikke mulig å få teknologi som BÅDE er bedre og SAMTIDIG billigere..?
Teknologien går jo selvsagt fremover.
Men det er jo ikke slik at all annen teknologi står stille selv om det dukker opp ny teknologi.

Om vi skal diskutere generellt eller mer spesifikt (ICE er jo det åpenbare eksempelet her) er vel ikke det avgjørende.
På høytalerfronten ser man flere teknologier utvikle seg side om side - min påstand er at horn, dynamiske, elektrostater og dipoler i dag spiller bedre enn tilsvarende toppmodeller for 25 år siden - hvorfor - jo fordi man har hatt en serie små teknologiske utviklingstrinn spm hele tiden gjør produktene bedre.

På andre områder har man hatt ny teknologi som som har vist seg så mye bedre at den nærmest tok overhånd med en gang. CD overtok for kassett, transistor overtok for rør - og man kan kanskje se en tendenes til at DRC gjør noe av det samme - det samme med SMPS. Likefullt er det segmenter av markedet som har andre krav/preferanser enn flertallet som ikke følger strømmer og som i dag spiller på vinyl/rør. At ICE ikke har fått fullt innpass i high end segmentet tror jeg ikke har noe med noen "mørke bakmenn som skal holde liv i en myte". Mener du at ICE pr 2008 er så bra at det er like bra eller bedre enn alle andre teknologier i alle former for oppsett...?

Jeg deler dine syn på at det er mye som er overpriset, og at det er mye humbug ute og går. Men for den oppvakte kunde så er fullt mulig å gjøre gode fornuftige kjøp i dagens marked.

Jeg sier det igjen - hvis det ikke er noen sammenheng mellom kvalitet og pris - så er det jo faktisk like stor sjanse for å få god lyd hvis man handler for 5000,- hos elkjøp eller hvis man handler for 1 200 000,- hos Oslo Hifi Center da...? Og slik er det vel ikke...?

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Snickers-is skrev:
OMF skrev:
Men er de forskjellene vedkommende hører av kvalitativ art eller er det bare produktets klangbalanse?
Som skrevet tidligere - så må vi anta at vedkommende har kjøpt den forsterkeren som matcher best - altså den som har optimal klangbalanse i sitt oppsett. Når han da sammneligner med en annen dyrere forsterker - må vi anta at denne også er optimalt tilpasset - og at det er produktets kvalitative forksjell han hører.

Mvh
OMF

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Godt dere begynte å løpe rundt grøten i god tid før jul, utrolig hvor mange timer jeg har kost meg med god musikk mens denne runddansen har foregått ;D

R

Roysen

Gjest
Snickers-is skrev:
Denne må du nesten forklare litt nærmere. Den er jeg ikke helt med på. Hvorfor er pris/kvalitet-forholdet generelt bare gyldig innenfor et og samme merke? Mener du at det er umulig å sammenligne dette på tvers av merker? Hvordan er det i så fall mulig å sammenligne noe bedre innenfor samme merke?

Mvh,
Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Må også si meg uenig i det. I hvert på generelt grunnlag og opp til en viss pris. Det er etter min mening å trekke det alt for langt.
Snakker vi om kabler er jeg enig. Med høyttalere, kilder og forsterkere er derimot ganske tydelig at pris/kvalitet henger sammen.

Med høyttalere virker det til å gjelde opp til en høy prisklasse.

Med CD spillere så er jeg rimelig sikker på at det gjelder opp til 30k. Mulig at med de aller siste CD spillerne så finnes det også noe som er bedre enn de som koster rundt 30K, men det er jeg litt mer usikker på. At man kan få lydkort i proff verden som matcher dyre CD spillere til en brøkdel av prisen er unntaket, men vi snakker vel strengt her om hifi verden eller? Ingen tvil om at en CD spiller til 5k (som regel) er bedre enn en til 2K og en til 10k er bedre enn en til 5k osv.

Du er vel enig at det er forskjell på en forsterker til 5k fra NAD og til 20K fra Hegel, Primare e.l.? Ja det finnes sikkert unntak, men det er ikke det vi snakker om. Hvor langt opp i pris pris/kvalitet gjør seg gjeldende med forsterkere er jeg usikker på, men det koster i hvert fall mer å lage forsterkere med mye watt og store strømforsyninger. Nesten alle som har hatt en rimelig surround receiver, har opplevd at å koble på en effektforsterker har gitt et stort løft. Dette til tross for at surround receiveren hadde nok krefter til å bunne høyttalerne, men det var altså tydelig forskjell på kvalitets watten.

Snakker vi om nyeste typer forsterker klasser så er vi kanskje over på unntaket fra regelen. Glemmer ikke da jeg eide B&W 703 og brukte en Thule forsterker til 12-13k til de. Bestilte så en T-amp som jeg betalte ca. 350 kr for. Sjokket var rimelig stort da jeg A/B testet og opplevde at T-ampen var bedre på flere områder. Den hadde tydelig mer kontroll på bassen og lydbildet var åpnere. Heldigvis får jeg si, så låt den noe hardt og "umusikalsk" og Thulen var å foretrekke totalt sett.

Men poenget er jeg synes du trekker det for langt med en slik generell uttalelse. Pris/kvalitet henger godt sammen opp til en viss prisklasse på hifi produkter. Derimot kan jeg være enig at når man kommer opp et visst nivå (og ikke sikkert det er så fryktelig dyrt), så er det godt mulig forskjellene handler først og fremst om EQ. Og at det finnes mye dyrt der ute som er pakket inn i "gull" og ikke leverer varene, er det også ingen tvil om. Men det er heldigvis unntaket.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.355
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
Dette stemmer helt sikkert - poenget mitt var vel mer at det er større sjans for å finne SMPS i konsumerelektronikk enn det det er i high End produktet (og nei vi fortsetter ikke på hva den definisjonene innebærer)...
...
IMHO så er SMPSfor lite utbredt i både konsumentelektronikk og høi-røv-elektronikk. SMPS har noen potensielle fordeler også mht de lydlige aspekter av tingene.

mvh
KJ

P

Parelius

Gjest
Karma skrev:
Det største problemet vi sliter med på dette forumet er KOMMUNIKASJON.
Vi forstår rett og slett ikke hverandre, og dermed står vi på hver vår tue og slår hverandre i hodet med "høvelig" redskap.
Det minte meg på en tanke jeg gjorde meg under et fortvilt forsøk på å vesensbestemme kvinnen. I en av mine notater fant jeg - assosiativ som hodet mitt nå engang ble under lesningen av denne tråden:

Jeg forundres stadig over at hun tror vi har noe å snakke om, bare fordi hun fasineres av monologen sin.

To slike entiteter, og vi har den evigvarende samtale (nesten som samtalens perpetual motion). Hadde det vært kvinner her på sentralen, og ikke menn uten stamina, så hadde ingen tråder sett sin slutt. Utmattelse kan være en god ting. På den andre siden …

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.880
Sted
Østfold
OMF skrev:
At ICE ikke har fått fullt innpass i high end segmentet tror jeg ikke har noe med noen "mørke bakmenn som skal holde liv i en myte". Mener du at ICE pr 2008 er så bra at det er like bra eller bedre enn alle andre teknologier i alle former for oppsett...?
Hmmm, du kjemper hardt for å holde liv i denne myten ser jeg. Dette er altså ikke high end:

...hva er da high end for noe? Det hjelper kanskje ikke at de gjør rent bord på hifimesser?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.880
Sted
Østfold
Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
Denne må du nesten forklare litt nærmere. Den er jeg ikke helt med på. Hvorfor er pris/kvalitet-forholdet generelt bare gyldig innenfor et og samme merke? Mener du at det er umulig å sammenligne dette på tvers av merker? Hvordan er det i så fall mulig å sammenligne noe bedre innenfor samme merke?

Mvh,
Roysen
Fordi ulike merker har ulike prioriteringer, ulik fokus på design, ulik prispolitikk, ulikt distribusjonsnett osv.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.880
Sted
Østfold
OMF skrev:
Snickers-is skrev:
OMF skrev:
Som skrevet tidligere - så må vi anta at vedkommende har kjøpt den forsterkeren som matcher best - altså den som har optimal klangbalanse i sitt oppsett. Når han da sammneligner med en annen dyrere forsterker - må vi anta at denne også er optimalt tilpasset - og at det er produktets kvalitative forksjell han hører.

Mvh
OMF
For å vite at man har den forsterkeren som matcher best må man simpelt hen ha testet alle. Det har ikke jeg, har du?

Folk arrangerer jo "tester" over en lav sko, enten de skriver for blader eller ei, der noen få gjør et aldri så lite forsøk på å lage til en god match, så publiserer de en "dom" basert på dette. Det er jo ikke bare useriøst, men det gir absolutt null innblikk i om produktet de har testet faktisk er bra eller ikke.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.100
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
OMF skrev:
Snickers-is skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF
For å vite at man har den forsterkeren som matcher best må man simpelt hen ha testet alle. Det har ikke jeg, har du?

Folk arrangerer jo "tester" over en lav sko, enten de skriver for blader eller ei, der noen få gjør et aldri så lite forsøk på å lage til en god match, så publiserer de en "dom" basert på dette. Det er jo ikke bare useriøst, men det gir absolutt null innblikk i om produktet de har testet faktisk er bra eller ikke.
Skumelt det å teste noe på ett anlegg for å så prøve å beskrive hvordan produktet er ja, har opplevd mange ganger at produkter som jeg tester her hjemme låter bra, så skryter jeg det opp i skyene.. Så låner andre folk det - så faller det som dau stein (eller noe slikt)..

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KJ skrev:
OMF skrev:
...
...
IMHO så er SMPSfor lite utbredt i både konsumentelektronikk og høi-røv-elektronikk. SMPS har noen potensielle fordeler også mht de lydlige aspekter av tingene.

mvh
KJ
Var nylig på en konferanse hvor foredragsholderen var plaget med mye støy på bildet fra projektoren som var koblet til en lap top. Nappet ut SMPS srømforsyningen og vips var bildet bra.
Har opplevd svært plagsom støy i anlegget når en PCer koblet til - som blir borte når strømforsyningen blir koblet fra.
Joda - SMPS har sine absolutte fordeler - men jeg er bekymret for støyen den sender ut.

Mvh
OMF

Topp Bunn