el_mariachi's observasjoner etter seks år på HFS.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Og fra de jeg har hørt så spilte dette meget meget bra…..

Men prislappen er jo ikke lav da:
B&W 801D 133 000,-
Ombygging til aktiv drift 5000,-
DEQX/evt PC basert oppsett 25000,-
6 kanals forsterkning 25000,-
Diverse kabler/Rack 7000,-
Personlig oppsett/innjustering 5000,-
Totalt 200 000,-

Så – hvis man legger på noen kroner til akustikk også – så er vel ikke dette et oppsett som på noen måter knuser pris/ytelse forholdet.

(Men etter hva jeg har lest om basstrøkket til denne høytaleren med passsivt filter – så tror jeg dette hadde vært gøy med aktiv deling!)

Mvh
OMF
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Litt off-topic dette, men moro.
Billig blir det ikke, men regnestykket blir en del lavere med PC og Audiolense XO. Rack har man vel fra før av og kabler til noen hundrelapper holder da i massevis. ;D

Men vi er nok langt på vei enige OMF. Du går nok litt lengre enn meg når det gjelder tanker om elektronikk og kanskje også kabler. Husk at i et oppsett med aktiv deling og ekstern delefilter, så kan svakhetene med ICE i forhold til forsterkere som måler bedre kompenseres for.
Trekker her frem hva asbjbo skrev:
"Derimot passer klasse-D-teknologi ganske bra i et slikt oppsett, selv om forvrengningsdata vitterlig ikke er helt på samme nivå som de aller beste klasse AB-konstruksjonene. Det kompenseres blant annet ved at de bratte delefiltrene og fraværet av komponenter mellom effektforsterker og høyttalerelement reduserer andre forvrengningskomponenter i kjeden, og at hver forsterker kan operere med begrenset effekt og lav forvrengning. (F eks 0,005 % ved 15 W heller enn 0,1 % ved 90 W på en UcD180HG @ 1 kHz)

Så kan klasse D implementeres på forskjellige måter, med B&O ICE og Hypex UcD som to ulike løsninger. Hovedforskjellen er feedback-topologien, som igjen påvirker hvordan frekvensgang og forvrengning påvirkes av lastimpedans, spesielt i diskanten. Det kan igjen til en viss grad kompenseres med høyttalerkorreksjonen, som måler frekvensgangen gjennom både effektforsterker og høyttaler, og litt eq for å kompensere for subjektive virkninger av forvrengningskarakteristikk. Man kan diskutere hvilken teknisk løsning som er best, men det er ikke opplagt at det vil være mulig å høre forskjell på sluttresultatet når det hele er ferdigtweaket!"
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Det begynner å bli veldig off-topic her,
kanskje på tide tråden blir flyttet, slik som mange andre tråder blir.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
lark skrev:
Hvem kan med hånden på hjertet påstå at de har lært noe som helst i den tiden de har vært medlemmer på HFS?
Jeg har lært en masse! Bla. fått tips om mye bra musikk og hvordan jeg kan forbedre akustikken i rommet. Har også ved flere anledninger lagt inn spørsmål om tips til nytt utstyr og har fått utrolig mange gode svar.

Selv om min opplevelse av sentralen er 99% positiv så har jeg også flere negative erfaringer:

Du må passe deg for "trådpolitiet". Det er de som ser på det som sin viktigste oppgave å slå hardt ned på de som starter en tråd om et emne som har vært, eller ligner på noe som har vært, diskutert før. Det spiller ingen rolle at det er flere år tilbake i tid og at søkefunksjonen på sentralen fungerer dårlig.

Et annet punkt er å bidra i tekniske diskusjoner (som noen ovenfor nevner de savner her). Det har jeg gjort et par ganger og blir da "flamet" av drøssevis av forståsegpåere og bedrevitere. Jeg tåler en heftig diskusjon men har ved et par anledninger blitt så hengt ut at jeg i det lengste prøver å la være å bidra i slike diskusjoner.

mvh,
OS
 
J

Janpe

Gjest
OMF skriver:

"At du har neste like bra lyd i dag som før skyldes i mine øyne 2 ting. De siste prosentene er jævlig dyre, og du hadde kanskje ikke et oppsett som var optimalt tilpasset dine preferanser før. Tror du det er mulig å få enda bedre lyd enn det du har i dag…? Hvis du tror det – så vil jeg anta at grunnen til at du ikke valgte den løsningen var at den var dyrere = det er en sammenheng mellom pris og kvalitet".


Det oppsettet jeg hadde var optimalt tilpasset, i mine ører. Flere har omtrent samme kombinasjon og det fungerer veldig, veldig bra etter alle parametere.

Jeg kjenner flere "entusiaster" som har gått samme vei. Det handler rett og slett om modenhet og det å tørre. Nedgradering er et skjeldent diskutert tema, men min overbevisning er at svært mange kunne ha gjort dette og fått minst 95 % av lyden. For en langt mindre investering.

High end og utstyr blir for mange en besettelse, en beskrivelse jeg kjenner meg igjen i. Etter å ha realisert selve drømmeanlegget innenfor mine rammer og mitt rom tenkte jeg; "Hva nå"?

Det er muligens lettere å snu trenden etter at man har vært "helt der oppe", da vet man virkelig hvor lite man går glipp av. Nå er det jeg sitter igjen med av svært god kvalitet: 2 høyttalere, meget gode kabler og et effekttrinn koblet rett i en CD-spiller. Genialt enkelt og meget (i mine ører/ til mitt behov) vellydende.

Dette er nå min vei, andre må få ta sine.

JP
 
R

Roysen

Gjest
orso skrev:
Dersom man hadde rippet ut delefilteret i B&W 801D og kjørt aktiv deling med lydkorreksjon, så kunne det kanskje blitt en interessant sammenligning.

Et sånt anlegg skikkelig justert tror jeg uansett de aller fleste ville ha vært fornøyd med.
Og sansynligvis ville det ha overkjørt langt mer kostbare anlegg som folk har her inne. Pris og kvalitet henger ikke alltid sammen. Spesielt hvis man ser på totaliteten/sammensettingen og ikke skiller komponenter ut hver for seg. Kommer mye ann på hvilke løsninger som velges. Sikkert mange som har opplevd at et anlegg til 50-100k var langt bedre enn et som kostet tre ganger så mye.
Det er stor forskjell mellom det å hevde at det ikke finnes noen sammenheng mellom pris og kvalitet og det å hevde at det ikke alltid er en sammenheng. Den første uttalelsen er feil mens den andre er korrekt. I de tilfeller hvor det hevdes at det ikke er en sammenheng, tror jeg mye skyldes at det finnes mange ulike oppfattninger av hva kvalitet er. For enkelte er lyden enerådende i en slik vurdering mens for andre kan andre faktorer bety like mye jefr. mitt innlegg i denne tråden hvor jeg beskriver fordeler ved ICE.

Mvh
Roysen
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Der er vi helt enige Roysen.

JP:
Er det mulig du kunne ha lettet på sløret og fortalt hvilke anlegg du hadde før og hva du har nå? Du har nevnt at du har gått over til rør, men det hadde vært veldig interessant å høre mer konkret hva forandringene består av.
 
J

Janpe

Gjest
Hei.
Nei, beklager men jeg legger ikke ut hva jeg bruker eller hva jeg brukte før. Rett og slett av den grunn at det ikke er det som er poenget.

Når dette er sagt; Alle må jo selvsagt gjøre som de vil og jeg skal definitivt ikke kaste noen dom over dem som bruker fryktelig mye penger på å få det lille ekstra. For det er der, men i mindre grad enn hva folk tror. I mine øyne er dette lille (for meg/ i mitt rom) ekstra absolutt ikke verdt prisen.

Husk også at mitt utgangspunkt nå definitivt er high end segmentet, bare gjort på en enklere måte. Jeg er forsåvidt like kresen som før, men lever meget lykkelig som "noe mindre".

JP
 
S

slowmotion5

Gjest
OS skrev:
Et annet punkt er å bidra i tekniske diskusjoner (som noen ovenfor nevner de savner her). Det har jeg gjort et par ganger og blir da "flamet" av drøssevis av forståsegpåere og bedrevitere. Jeg tåler en heftig diskusjon men har ved et par anledninger blitt så hengt ut at jeg i det lengste prøver å la være å bidra i slike diskusjoner.

mvh,
OS
Det synes jeg er synd. IMHO er det en god del tekniske diskusjoner her på sentralen som kan være lærerike for enhver.
Selv om man ikke får med seg alt, så får man en bredere bakgrunn.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
RoDa skrev:
el_mariachi skrev:
I forbindelse med mitt 6års jubileum her på HFS har jeg tenkt litt på hva summen av hva jeg har lært her og i hfinorge forøvrig kan være.

Her er noen løse tanker.
Jeg forsøker her å vise et relativt seriøst syn på disse løse tankene.
Hvordan JEG leser dem og hva jeg legger i dem.
Det er sikkert noen som klarer å blir støtt av dette også, så beklager på forhånd. :)

Cd drivverk:

Her er mulighetene stoooore, apparater til 50k har en fortryllende lyd selv om du får akkurat samme drivverk i dvd-spillere til 4% av prisen.
Og hvis det skulle vise seg at dette femtilappersproduktet ikke var så oppløst og magisk som først antatt er det bare å brette opp ermene og "bypasse" flest mulig op-amper osv.
Men det må brukes kvaltets komponenter, "blækk geit" og dets like.
Hvis det etter all formodning skulle være ønskelig med ytterlig forbedringer for å nå nirvana er det på tide å skrelle vekk all plast, marinere allt i linolje gjentatte ganger,
da vokser også størrelsen fysisk så det er nesten umulig å få plass til de mellom all blyasfalten som ble montert i kabinettet som en av de første tweak's som ble foretatt.
Og så til det bemerkelsesverdige: Det blir veldig mye bedre,hvert tweak løfter produktet opp flere klasser. Hvorfor blir det alltid bedre?? Hvor bra kan det egentlig bli når hvert tweak hever apparatet "flere klasser"?


Edge cdspiller som et poeng. Ja, det er et poeng og et som brukes nesten like ofte som Mike Lavigne sin kabeltest.
Jeg klarer ikke å se så mange som mente Edge hadde handlet smart eller gjort noe positivt med denne spilleren.
Lyktes man i å vise hvilken spiller dette var "i virkeligheten" egentlig?

Så kommer det et par tweaks som bypassing av komponenter og bytting av kondensatorer til Black Gate.
Er dette isolert sett tulletweaks? Eller er de på noen måte linket til Edge-spilleren?
Dette oppfatter jeg uansett som tweaks fra kompetente folk som vet litt om elektronikk?

Plastfjerning og linolje. Tweaks fra nå avdøde Duelund. Det var liv her på HFS da Palvig og Duelund hisset opp folket.
Minnes en viss Slubbert som var disippel for disse to også, skrev med lyst og glede om ss-er som kom og gikk etter kabelbytter.
Etter litt utdanning var visst dette ikke reelt likevel, sies det.
Tror ikke det er så mange som driver med linolje lengre, produsentene har også tatt over plastfjerningen selv. ;)
Apropos Duelund, så har vel Low-Q sitert hans tanker på trykk i et av de siste Fidelity? Som en fasit på hva det beste dielektrikumet er?
Kanskje greit å slutte og pirke i den døde dansken da?

Etterpå kommer et godt gammelt tweak igjen, asfaltplater.
Denne gang med referanse igjen til Edge som får slikt tweak implementert hos importør.
Tror dette tweaket også er ute? Var sikkert mer prat om det for seks år siden.... :)

Spørsmålet om tweak som alltid gjør det bedre er fornuftig, og relevant.
Jeg oppfatter likevel at det er flere som forteller om tweak som ikke virker eller som ikke passet i oppsettet.
Men ofte er det slik at tweak = bedre. Så poenget er bra, om enn ikke like spisset som i EMs innlegg.
I alle fall ikke som en del av lærekurven på HFS.

Forsterkere:

1: De som blir laget i Europa og USA er bedre jo tyngre de er. Vekt = kvalitet. Men de må ha en eller flere trafoer så store som bilhjul og "svær lyttebank", ofte ikke mer enn 30,000 uf per kanal. Jo varmere jo bedre, varme og vekt er kvalitetsangivende.
2: Og de som blir laget i Kina er rett og slett for tunge, blir for varme, uhåndterlige og varmen reduserer levetiden må vite
3: Overstående gjelder dog ikke Klasse D og ICE power, de er rett og slett for lette, for billige, har for lav driftstemperatur og som følge av dette låter de kaldt og sterilt.
Det finnes et par unntak, for eksempel Jeff Rowland og Rotel, disse koster 2 - 3 ganger så mye som skandinaviskproduserte løsninger og låter dermed mye mer veloppløste, varmere oglivsbejaende.
Billig poeng om at tyngre gir bedre lyd såfremst det ikke er tungt fra Kina. En viss relevans siden Kina ofte er mer kabinett-tungt enn komponent-tungt.
At klasse D låter kaldt og sterilt siden de ikke er tunge og varme.....? Litt feilslått i forhold til hva EM burde lært på sentralen?
Word on the street er vel mer i retning av at ICE er meget vellydende til prisen, men har noen mangler i forhold til det beste der ute?
Dette er grusomt å lese for enkelte medlemmer her inne, uten tvil.

Jeff Rowland = Rotel = Midgard = Embla?
Tja, det kan man sikkert uttale seg om dersom man har hørt dem mot hverandre?
Hvis ikke blir det til salgsargumenter for de billigste utgavene :D

Kabler:
Her har oppbygging og tekniske spesifikasjoner overhodet ingen signifikans dersom den ser rund og god ut og har ett merke på seg. Og det er ikke nok med det, de blir bedre og bedre jo dyrere de er, og er en særdeles god lydmessig investering.
Kablene kan gjerne koste like mye som summen av resten av komponentene, det er bedre å skifte kabel enn høyttalere! Kabler er uansett bestandig en oppgradering, løfter annlegget opp flere klasser når det gjelder oppløsning, opplevelsen av sort og for ikke å glemme PRT!
Dessverre for billige poeng som er løsrevet fra hva som faktisk skrives her inne.
Noen av oss synes kabler låter forskjellig og bruker varierende mengder kronasjer på det.
At det er noen som hauser opp betydningen av kabler er jeg enig i. Men dersom dette er hva EM har lært etter å lese på sentralen........? Lesebriller kanskje? Helst modellen uten skylapper ;) ;D


Høyttalere:
Må ha delefilter med foliespoler, sølv i olje og "kinaputter" fra duelund. Selv om høyttaleren til 50k har de absoøutt simpleste elementer med en enhetspris kr.98,- veiledende ut til sluttbruker.
Betydningen av delefilter fra Duelund? Har EM lært dette på sentralen? Kan nok være at mange har skrevet om delefilteroppgraderinger som gunstige.
Hvilken høyttaler til 50k har høyttalerelementer til 98,-?

Alt dette montert i en boks av tynn x-finèr med så mye egenresonanser att det hadde blitt taksert som søppel og rallemikk hvis det ikke hadde vært for merket på fronten.
Audionote høyttalere = søppel og rallemikk? Joda, sikkert mange som deler den tanken. Men jeg klarer ikke å lese dette med billige skvipelementer i høyttalere til 50k med Duelund delefilter og krøssfinerkasser som annet enn svært fjernt fra hva man lærer på HFS?
Hvorfor skrive det da? Fordi det er morsomt? Haha?

Men det merkeligste ved høyttalere er følgende: Du sitter med et høyttalerpar til 50k og har lyst til å oppgradere for 150k, nye høyttalere til 200k tenker du, helt FEIL, her vil en kabel til 150k være en bedre oppgradering! Forstå det den som kan.
Hihihihihihi, dette har jeg også lært på HFS!! Tror det er mange som mener akkurat det at kabler til tre ganger prisen på høyttalerne er smart!! ::)
Du må slutte å overdrive EM, det har jeg skrevet hundre millioner ganger!! ::)

Når dette er sagt skal man ikke glemme effekten av tweaks som magiske trebokser montert på kabler, elektriske duppeditter som blinker, magiske underlag av forskjellig art og materiale, ting til å legge oppå komponenter. Dette hever også lyden flere klasser. Så mitt spørsmål er: Hvor bra kan det EGENTLIG bli?
Masse forsjellige mer eller mindre ville tweaks der ute. På HFS finner du stor variasjon i hva folket mener fungerer og ikke fungerer.
Om de mest ville tweakene, type volumknott i tre eller magiske klinkekuler er de aller fleste på linje.
Prøv med åpent sinn, kan være et triks. Det samme er avfei det fordi du ikke tror på virkningen.
Begge fremgangsmåtene er tydelig beskrevet på HFS og dermed greit å lære? Eller...?


Dette er er 6 år i hifinorge oppsumert.
Jaja, det er i alle fall en grei oppsummering og beskrivelse på hvordan man setter HFS i brann.
Det har i alle fall EM lært på 6 år :D :D :D


Jeg gidder egentlig ikke skrive noe mer om dette nå, men for å presisere så har ikke jeg nevnt hverken Audionote eller Edge.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hmm, kanskje noen skal lage en "Best of Norske hifiblader" neste gang ::)

Det er et langt lerret å bleke, men det kunne nok blitt gøy? Eller?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Noe Off-Topic er slettet, se ellers Hifisentralens regel 1 angående språkføring mm.

bjornh, moderator
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
el_mariachi skrev:
Hmm, kanskje noen skal lage en "Best of Norske hifiblader" neste gang ::)

Det er et langt lerret å bleke, men det kunne nok blitt gøy? Eller?
Norges dyreste salgs-broskyrer, mener du? ;D

Arne K
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.850
Antall liker
38.606
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Cobra2 skrev:
el_mariachi skrev:
Hmm, kanskje noen skal lage en "Best of Norske hifiblader" neste gang ::)

Det er et langt lerret å bleke, men det kunne nok blitt gøy? Eller?
Norges dyreste salgs-broskyrer, mener du? ;D

Arne K
;D ja ikke sant
 
Topp Bunn