el_mariachi's observasjoner etter seks år på HFS.

R

Roysen

Gjest
Snickers-is skrev:
Roysen skrev:
Jeg gjentar meg selv
Ja, da blir det vel dobbelt så riktig.

Roysen skrev:
hva tror du var hensikten med tråden:
Kan vel tenkes at:

Snickers-is skrev:
...han er litt lei av at det ikke er mulig å debattere noe som helst uten å bli "satt på plass" av de som har "opparbeidet seg erfaring gjennom å ha eid masse dyrt statusutstyr" fordi de "med rette" føler seg støtt av "de som inbiller seg at de er på samme nivå uten å ha eid dyrt utstyr".

Roysen skrev:
A) Å bidra til at nye momenter kommer inn i disse allerede utdebaterte debattene for å bidra til å finne det endelige svaret?
Neppe, da hadde han nok fokusert på hva som gjøres riktig heller enn hva som gjøres feil.

Roysen skrev:
B) En hyllest til mangoldet av meninger på forumet?
Tvilsomt, da hadde han sikkert skrevet noe om det i åpningsinnlegget.

Roysen skrev:
C) En hyllest til alle som bidrar på forumet med alle typer erfaringer?
Likner mer på en hyllest til de som evner å ha bena på jorda.

Roysen skrev:
D) En hvit fredsbro mellom målemafiaen og synsemafiaen?
Så vidt jeg vet er ikke E.M. noen tilhenger av mafiavirksomhet.

Roysen skrev:
E) Å starte en krangel?
Det er vel nettopp kranglefantene som går i sirkel år ut og år inn han er trett av.

Roysen skrev:
Når du har funnet det åpenbare svaret vil resten av det du skrev være irrelevant.
Hmm, det fremsto litt annerledes her hos meg. Det var mer som om det DU skrev ble irrelevant :D

Roysen skrev:
Forsøker du å slå meg i hodet med din "faglige kompetanse"
På ingen måte. Hvorfor skulle jeg det? Og hvorfor skriver du "faglig kompetanse" med hermetegn? Er det for å slå meg i hodet med din faglige kompetanse?

Roysen skrev:
som om det fantes en enerådende enighet blant de som har "faglig kompetanse" om noen av punktene åpningsinnlegget vedrører?
Jeg har gjennom mange år fått med meg en del debatter mellom konstruktører, gjerne av helt ulike oppfatninger og preferanser. Åpningsinnlegget hadde sklidd inn i en hvilken som helst av disse debattene. Oppfølgingsinnleggene derimot, ville ikke liknet dine. Kan det være fordi de ikke er på ditt faglige nivå?

Roysen skrev:
Dersom du gir en redegjørelse for dine synspunkter på de ulike punktene i åpningsinnlegget skal jeg klare å finne en med minst like stor "faglig kompetanse" som mener noe helt annet.
Dersom du finner en med faglig kompetanse som baserer seg på magi, hyperprising, kødding med opprinnelsesland, re-innpakking av konsumerprodukter, fusking på alt som ikke synes og fokus på kosmetiske tweaks for å oppnå reell ytelsesøkning så har du vel motbevist at han har faglig kompetanse.
Snickers-Is,

Det var ikke meg som kom med uttrykket faglig kompetanse. Det var det du som gjorde. Jeg setter " " rundt uttrykket fordi jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke det. Jeg har aldri hevdet at jeg har hverken stor eller liten faglig kompetanse på området. Jeg har imidlertid en erfaring som jeg har opparbeidet meg gjennom en rekke bytter av kompoenter og besøk hos andre opp gjennom årene - hva nå det måtte bety i sammenhengen. Jeg ville ikke kalle det "faglig kompetanse" i hvert fall.

De krangelefantene som du antar at El_Mariachi er lei av - hvem er det egentlig og hvorfor mener du det?

Jeg mener at svaret på mitt spørsmål er alternativ E og defor blir resten av ditt innlegg irrelevant fordi han ikke har vært interessert i en faglig debatt i utgangspunktet.

Åpningsinnlegget kunne sikkert ha sklidd inn i hvilken som helst faglig diskusjon, men når alle argumentene i innlegget har vært meislet inn så mange ganger at folk blir kvalm av å se de en gang til - tror du da at hensikten med innlegget er faglig rettet? Mine innlegg er derfor på samme nivå som åpningsinnlegget - ikke faglig rettet for å poengtere at hele tråden er bare svada fra ende til annen. Faglig nivå eller kompetanse har derfor ikke noe med dette å gjøre i det hele tatt.

Hvor du finner magi, hyperprising, kødding med opprinnelsesland, re-innpakking av konsumerprodukter, fusking på alt som ikke synes og fokus på kosmetiske tweaks i åpningsinnlegget er for meg en gåte.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
vredensgnag skrev:
De krangelefantene som du antar at El_Mariachi er lei av - hvem er det egentlig og hvorfor mener du det?
I et speil, en gåte!
;D ...du unnlot å svare på hele spørsmålet, poenget var egentlig hvorfor.

Mvh
Roysen

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.867
Sted
Østfold
tkr skrev:
-Mener du å si at alle som "har opparbeidet seg erfaring gjennom å ha eid masse dyrt statusutstyr" har unngått behendig å skaffe seg noen form for faglig kompetanse, m.a.o. at faglig kompetanse nærmest er noe som bare ramler inn døra hos "de som innbiller seg at de er på samme nivå uten å ha eid dyrt utstyr"?
Nei, på ingen måte. Problemet er dem som alltid mener noe og aldri kan begrunne det med annet enn at de har hatt såpass mye dyrt utstyr at de vet hva de snakker om, og i tillegg bruker det som argument for at man må "ha en ditt i den prisklassen til den datt-en" fordi "den fortjener det".

tkr skrev:
-Jeg tar dette også opp fordi at en eller annen på denne tråden delte folk inn i "Voodooforaktere" og "Vitenforaktere", og jeg stusset litt.."voodooforaktere" er nå forsåvidt greit nok, men hvis du ikke står på den siden av skillelinjene (som ble mer enn klare nok her, vi har mye å takke El_Mariachi for *) , er du altså pr. def en person som forakter viten....
Hvordan kan du komme til en slik konklusjon? Jeg forakter ønsket om å fortrenge kunnskap, men det trenger ikke bety det samme. Om jeg bruker tweaks som ikke virker i oppsettet mitt så vil de ikke gjøre noe med lyden verken i negativ eller positiv retning, hvorfor skulle jeg bruke energi på å forakte det?

tkr skrev:
Hva synes du om en slik inndeling?
Jeg skreve en gang en alternativ definisjon på subjektivister og objektivister. I korthet dreide det seg om at subjektivistene hadde forakt for alt som var etterprøvbart og objektivistene hadde forakt for alt som dreide seg om opplevelser. Videre mener jeg at begrepene brukes kun av folk som ser på seg selv som subjektivister da disse både deler ut subjektivistbetegnelsen og objektivistbetegnelsen. Sistnevnte deles konsekvent ut til dem som mener det er korrelasjon mellom objektive og psykoakustiske faktorer, og at opplevelser er det samme som psykoakustikk fordi det truer troen på at det ikke eksisterer en slik forbindelse.

Jeg er derfor motstander av de begrepene, og jeg føler også at inndelingen du lanserer her har samme svakhet, altså, det handler om den negative delen av begrepet, ikke den positive. Enkelte har erfaring fordi de har vært borti mye utstyr som de har fått til å låte dårlig. Andre har erfaring fordi de har vært borti mye utstyr og fått det til å låte bra. Hvem av dem har fagkunnskap?

tkr skrev:
-Og hva synes du om en slik tilraning av definisjoner?
Jeg synes den er ganske problematisk fordi de som oftest gis annet innhold enn den opprinnelige definisjonen. Altså, definisjonen kan være ganske idealistisk, så benyttes begrepet feil for å skaffe seg idealistisk argumentasjon for sin sak som ikke akkurat er av like idealistisk karakter.

tkr skrev:
-Og hvem blir "satt på plass"?
Du mener kanskje "hvem blir urettmessig satt på plass"? Det er vel dem som ønsker å betrakte utstyr uavhengig av pris, design, merke, opprinnelsesland, teknologi, tester, omtaler og ikke minst produsentens uttalelser fordi man skal jo ikke komme her og komme her.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.867
Sted
Østfold
Roysen, du ber om svar på dine spørsmål, da bør du være mann nok til å besvare de som kommer tilbake også.

Forøvrig må du akseptere at innholdet i innlegg du siterer vil være styrende for hvordan folk tolker din oppfølgerkommentar.

R

Roysen

Gjest
Snickers-is skrev:
Roysen, du ber om svar på dine spørsmål, da bør du være mann nok til å besvare de som kommer tilbake også.
Har jeg ikke gjort det? Please enlighten me!

Snickers-is skrev:
Forøvrig må du akseptere at innholdet i innlegg du siterer vil være styrende for hvordan folk tolker din oppfølgerkommentar.
Jeg vil vel tro at jeg også tilfredstiller dette kriteriet ditt.

Mvh
Roysen

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Auda Lyngen!

Nå banner du i kirken ;D

Nå tråkker du nok på noen sine øme her ;D

Utrolig mange øme tær i denne tråden ;D

Lyngen skrev:
Men HiFi erfaringer fra en som opererer i middelklassen eller lavere vil vel naturlignok skille seg litt fra en som "tar den helt ut" i high-end klassen? Alså hvor alle små forskjeller bidrar enda bittelitt mer muligens.

R

Roysen

Gjest
Snickers-is skrev:
tkr skrev:
-Mener du å si at alle som "har opparbeidet seg erfaring gjennom å ha eid masse dyrt statusutstyr" har unngått behendig å skaffe seg noen form for faglig kompetanse, m.a.o. at faglig kompetanse nærmest er noe som bare ramler inn døra hos "de som innbiller seg at de er på samme nivå uten å ha eid dyrt utstyr"?
Nei, på ingen måte. Problemet er dem som alltid mener noe og aldri kan begrunne det med annet enn at de har hatt såpass mye dyrt utstyr at de vet hva de snakker om, og i tillegg bruker det som argument for at man må "ha en ditt i den prisklassen til den datt-en" fordi "den fortjener det".
Kan du henviste til hvordan jeg faller inn under det du skriver her siden du sår tvil om min "faglige kompetanse" (hva nå det måtte være)?

Snickers-is skrev:
tkr skrev:
Du mener kanskje "hvem blir urettmessig satt på plass"? Det er vel dem som ønsker å betrakte utstyr uavhengig av pris, design, merke, opprinnelsesland, teknologi, tester, omtaler og ikke minst produsentens uttalelser fordi man skal jo ikke komme her og komme her.
Hva med de som ikke har har kommet til andre konklusjoner da? Er deres erfaringer null verdt fordi dette ikke kan regnes som "faglig kompetanse"?

Mvh
Roysen

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Roysen skrev:
Jeg gjentar meg selv - hva tror du var hensikten med tråden:

Mvh
Roysen
Ja, nå har du gjentatt deg selv så mange ganger at jeg nesten har glemt hva grunnen var.

Om jeg ikke kommer på det så har det ihvertfall bidratt til at du har passert 3000 innlegg.

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Ømme tær? Det lukter jo av liktær her. I aller beste mening. Government.

R

Roysen

Gjest
el_mariachi skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Ja, nå har du gjentatt deg selv så mange ganger at jeg nesten har glemt hva grunnen var.

Om jeg ikke kommer på det så har det ihvertfall bidratt til at du har passert 3000 innlegg.
Der var du! Nå har du sjansen til å sette meg i skammekroken ved å avsløre hensikten med innlegget som noe annet enn det jeg har påstått. Vær så god!

Mvh
Roysen

U

utgatt60135

Gjest
Endre Askeland skrev:
Auda Lyngen!

Nå banner du i kirken ;D

Lyngen skrev:
Men HiFi erfaringer fra en som opererer i middelklassen eller lavere vil vel naturlignok skille seg litt fra en som "tar den helt ut" i high-end klassen? Alså hvor alle små forskjeller bidrar enda bittelitt mer muligens.
Å? Trodde jeg var diplomatisk jeg nå 8). Alle nivåer er like bra og alle går i samme klasse, nemlig HFS (HifiSkolen) ::)...

U

utgatt60135

Gjest
el_mariachi skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen

Kan du ikke bare svare da?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Snickers-is skrev:
Ok? Så det forekommer ikke at folk for eksempel får beskjed om at "du må ha en dyrere kilde til den komboen", eller "du bør nok legge litt mer i kabler i det oppsettet der"?
Har bare lyst til å belyse et forhold som det til tider blir sådd tvil/skapt forvirring om.

For de fleste her på sentralen er det slik at det koster mer penger å få bedre utstyr (Merk forskjellen på at jeg ikke sier dyrere er bedre – jeg sier at en oppgradering vil koste mer enn det man har i dag).

Hvorfor er det slik..?

Jo fordi de fleste har en budsjettbegrensning. Det innebærer at det er prisen som setter begrensningen for hva man kan velge – og man velger det man vet/tror er best til en gitt pris. Enkelt forklart – man rangerer alle verdens produkter i sin egen kvalitetsskala fra best til dårligst. Så luker man ut alle de som presterer dårligere enn billigere enheter høyere på listen. Da står man igjen med en ganske kort liste som inneholder de kvalitetsmessige trinnene med stigende pris. Har man valgt riktig komponent har man en av disse komponentene i stua – og en oppgradering vil da bli å kjøpe en av de som står høyere og som koster mer.

Det finnes selvsagt en del mennesker (Sikkert også her på HFS) som ikke har best mulig lyd som mål – de kan kanskje ha et ønske om å ha bare komponenter fra 70 tallet, eller fra japan, eller en samlet pris på under 5000,- eller bare komponenter fra DP for den saks skyld. Det kan igjen være andre som andre begrensninger enn budsjett – funksjonalitet og design er kanskje de viktigste. Men alt i alt så er det nok budsjettet som legger begrensninger på de fleste – et enkelt kontrollspørsmål hadde jo vært – hvis jeg kunne plukke meg akkurat det utstyret jeg ville av alt i hele verden – hadde jeg hatt samme utstyr som jeg har i dag....?

Så kommer sikkert noen og sier – "det er jo ikke slik. De fleste kan oppgradere ved å finne komponenter som passer bedre sammen, bedre samspill med rommet, velge bedre løsninger osv osv osv….." Jo da – det er helt sikkert sant det, men da forutsetter man at folk har valgt feil til å begynne med……..og det blir jo ikke riktig.

Så – for å ta tak i sitat – så vil jeg hevde at hvis vi forutsetter at folk har en budsjettbegrensning og at man har gjort det beste valget man kan – så vil det være slik at for å få bedre kvalitet så blir prisen høyere – og da kan man faktisk like godt si "du bør nok legge litt mer penger i den komponenten".

Mvh
OMF

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Da må vi først definere hva det innebærer "å ta det helt ut i high-end klassen". Det har vi garantert ulike tanker om. I forhold til mine tanker rundt det, så vet jeg faktisk ikke om noen her på sentralen som har tatt de skrittene.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Heisan

Hadde det bare vært så vel, da hadde vi hatt fred her på HFS ;D Men det tror jeg ikke vi noen gang får oppleve ;)

mvh
Lyngen skrev:
Endre Askeland skrev:
Auda Lyngen!

Nå banner du i kirken ;D

Lyngen skrev:
Å? Trodde jeg var diplomatisk jeg nå 8). Alle nivåer er like bra og alle går i samme klasse, nemlig HFS (HifiSkolen) ::)...

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Lyngen skrev:
el_mariachi skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen

Det har jeg allerede gjort. Les første innlegg og post 141: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=29090.msg545874#msg545874

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
el_mariachi skrev:
Lyngen skrev:
el_mariachi skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen

Det har jeg allerede gjort. Les første innlegg og post 141: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=29090.msg545874#msg545874
Noen leser bare det de selv vil lese, men det er jo forsåvidt ikke noe nytt. Vi er jo alle utstyrt med våre egne "lesebriller". ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
el_mariachi skrev:
I forbindelse med mitt 6års jubileum her på HFS har jeg tenkt litt på hva summen av hva jeg har lært her og i hfinorge forøvrig kan være.

Her er noen løse tanker.

Cd drivverk:

Her er mulighetene stoooore, apparater til 50k har en fortryllende lyd selv om du får akkurat samme drivverk i dvd-spillere til 4% av prisen.
Og hvis det skulle vise seg at dette femtilappersproduktet ikke var så oppløst og magisk som først antatt er det bare å brette opp ermene og "bypasse" flest mulig op-amper osv.
Men det må brukes kvaltets komponenter, "blækk geit" og dets like.
Hvis det etter all formodning skulle være ønskelig med ytterlig forbedringer for å nå nirvana er det på tide å skrelle vekk all plast, marinere allt i linolje gjentatte ganger,
da vokser også størrelsen fysisk så det er nesten umulig å få plass til de mellom all blyasfalten som ble montert i kabinettet som en av de første tweak's som ble foretatt.
Og så til det bemerkelsesverdige: Det blir veldig mye bedre,hvert tweak løfter produktet opp flere klasser. Hvorfor blir det alltid bedre?? Hvor bra kan det egentlig bli når hvert tweak hever apparatet "flere klasser"?

Forsterkere:

1: De som blir laget i Europa og USA er bedre jo tyngre de er. Vekt = kvalitet. Men de må ha en eller flere trafoer så store som bilhjul og "svær lyttebank", ofte ikke mer enn 30,000 uf per kanal. Jo varmere jo bedre, varme og vekt er kvalitetsangivende.
2: Og de som blir laget i Kina er rett og slett for tunge, blir for varme, uhåndterlige og varmen reduserer levetiden må vite
3: Overstående gjelder dog ikke Klasse D og ICE power, de er rett og slett for lette, for billige, har for lav driftstemperatur og som følge av dette låter de kaldt og sterilt.
Det finnes et par unntak, for eksempel Jeff Rowland og Rotel, disse koster 2 - 3 ganger så mye som skandinaviskproduserte løsninger og låter dermed mye mer veloppløste, varmere oglivsbejaende.

Kabler:
Her har oppbygging og tekniske spesifikasjoner overhodet ingen signifikans dersom den ser rund og god ut og har ett merke på seg. Og det er ikke nok med det, de blir bedre og bedre jo dyrere de er, og er en særdeles god lydmessig investering.
Kablene kan gjerne koste like mye som summen av resten av komponentene, det er bedre å skifte kabel enn høyttalere! Kabler er uansett bestandig en oppgradering, løfter annlegget opp flere klasser når det gjelder oppløsning, opplevelsen av sort og for ikke å glemme PRT!

Høyttalere:
Må ha delefilter med foliespoler, sølv i olje og "kinaputter" fra duelund. Selv om høyttaleren til 50k har de absoøutt simpleste elementer med en enhetspris kr.98,- veiledende ut til sluttbruker.
Alt dette montert i en boks av tynn x-finèr med så mye egenresonanser att det hadde blitt taksert som søppel og rallemikk hvis det ikke hadde vært for merket på fronten.

Men det merkeligste ved høyttalere er følgende: Du sitter med et høyttalerpar til 50k og har lyst til å oppgradere for 150k, nye høyttalere til 200k tenker du, helt FEIL, her vil en kabel til 150k være en bedre oppgradering! Forstå det den som kan.

Når dette er sagt skal man ikke glemme effekten av tweaks som magiske trebokser montert på kabler, elektriske duppeditter som blinker, magiske underlag av forskjellig art og materiale, ting til å legge oppå komponenter. Dette hever også lyden flere klasser. Så mitt spørsmål er: Hvor bra kan det EGENTLIG bli?

Dette er er 6 år i hifinorge oppsumert.
Etter 6 år her burde du skjønt at du trenger en DAC også...

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
joaquin skrev:
Valentino skrev:
Denne tråden er et utstillingsvindu. 8)
var.

men etter at jeg erklærte den for en dass og oppfordret folk til å tømme seg, så er det en viss sjanse for at den vil lide en snarlig død.

de fleste hfs'ere er nemlig for smarte til å vasse i gammel dritt.

ps! det kan hende jeg tar feil. kanskje vi får 10 sider til med de samme folka som driver og "sucking each others dick".

dette skrev jeg igår kveld.
jeg tok forferdelig feil.... :-[ ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.867
Sted
Østfold
Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
Har jeg ikke gjort det? Please enlighten me!
Går det ikke litt raskere for deg å lese dem der de står enn for meg å skrive dem enda en gang? Eller gambler du på at jeg ikke gidder?

Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
Jeg vil vel tro at jeg også tilfredstiller dette kriteriet ditt.

Mvh
Roysen
Som sagt, ta deg tid til å lese de innleggene du kommenterer, og eventuelt andre innlegg de står i relasjon til:

Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
Roysen skrev:
Jeg forsøker i mitt innlegg å gjøre rede for hvorfor enkelte av og til blir "satt på plass" og det er derfor et svar til ditt innlegg som jeg quotet.

Mvh
Roysen
Ok? Så det forekommer ikke at folk for eksempel får beskjed om at "du må ha en dyrere kilde til den komboen", eller "du bør nok legge litt mer i kabler i det oppsettet der"?
Var dette noe i nærheten av det jeg skrev? Hva andre har skrevet som kan tolkes i din retning skal jeg la være usagt, men for eget vedkomende er det kun i tilfeller hvor folk påstår at det jeg hører er feil fordi de ikke hører det samme i sitt eget oppsett at jeg kan hentyde at det kan ha noe med komponentvalget å gjøre. Jeg er imidlertid som regel (jeg skriver som regel fordi jeg ikke har gått meg selv etter i sømmene og kontrollert alt jeg har skrevet) svært forsiktig med å hentyde at de må ha dyrere komponenter for å oppfatte det samme.

Mvh
Roysen

L

lark

Gjest
Hva innebærer det å ha "faglig kompetanse" innen hifi? Må man ha omfattende kunnskaper i elektronikk? Må man ha svindyrt hifi-utstyr? Må man ha et religiøst forhold til det man driver med? Jeg bare spør. Etter min oppfatning er det bare én måte å skaffe seg slik kompetanse på, nemlig årevis med utrettelig eksperimentering. Det lærer man mye av, og man lærer også å gjennomskue når "keiseren har fått nye klær". Og aller viktigst er det å gi en god dag i hva alle andre mener, og stole 100% på sine egne ører.

PS: Jeg begriper ikke hvorfor Roysen har tatt seg så nær av åpningsinnlegget i denne tråden. Det er da revnende likegyldig hva trådstarter mener, eller?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.867
Sted
Østfold
Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
tkr skrev:
Kan du henviste til hvordan jeg faller inn under det du skriver her siden du sår tvil om min "faglige kompetanse" (hva nå det måtte være)?
Hvorfor skulle jeg det? Du kommer altså med en oppfordring til meg om å sette deg i bås slik at du skal få noe å krangle om? Merkelig, og definitivt en ny utfordring til dem som skriver regler til forumet.

Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
tkr skrev:
Hva med de som ikke har har kommet til andre konklusjoner da? Er deres erfaringer null verdt fordi dette ikke kan regnes som "faglig kompetanse"?

Mvh
Roysen
Hvem sikter du til? Andre konklusjoner enn hva eller hvem?

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.275
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Noe av grunnprinsippet innen sportsfisking er at man kan slenge ut et agn, fisken biter på og man kan sveive inn. Man kan deretter sette ut fisken igjen og den har det bra. Så kan man gjøre det samme en gang til med samme fisk og samme agn, ganske enkelt fordi fiskene ikke er videre intelligente.

Hvordan har det seg at man kan kaste ut samme agn gang på gang i hifiverdenen, og samme "fisk" biter på hver gang?
Denne går vel begge veier, eller hva Snickers? Du biter jo på hver gang du... Skal man kalle deg dum fordi du forsvarer dine egen erfaringer og overbevisninger? Eller 'ikke videre intelligent' som du selv kaller det...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.867
Sted
Østfold
OMF skrev:
For de fleste her på sentralen er det slik at det koster mer penger å få bedre utstyr (Merk forskjellen på at jeg ikke sier dyrere er bedre – jeg sier at en oppgradering vil koste mer enn det man har i dag).
Hvorfor kaller du et skifte til en dyrere komponent for bedre eller oppgradering når du selv mener det ikke er gitt at den yter bedre?

L

lark

Gjest
Denne tråden beviser en ting. Nemlig at mange av oss har et temmelig anstrengt forhold til det vi driver med ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.867
Sted
Østfold
Ludo skrev:
Snickers-is skrev:
Noe av grunnprinsippet innen sportsfisking er at man kan slenge ut et agn, fisken biter på og man kan sveive inn. Man kan deretter sette ut fisken igjen og den har det bra. Så kan man gjøre det samme en gang til med samme fisk og samme agn, ganske enkelt fordi fiskene ikke er videre intelligente.

Hvordan har det seg at man kan kaste ut samme agn gang på gang i hifiverdenen, og samme "fisk" biter på hver gang?
Denne går vel begge veier, eller hva Snickers? Du biter jo på hver gang du... Skal man kalle deg dum fordi du forsvarer dine egen erfaringer og overbevisninger? Eller 'ikke videre intelligent' som du selv kaller det...
Og da sikter du til?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Snickers-is skrev:
OMF skrev:
Hvorfor kaller du et skifte til en dyrere komponent for bedre eller oppgradering når du selv mener det ikke er gitt at den yter bedre?
Leste du innlegget mitt...?

(Det du spør om står forklart der - i klartekst så kan jeg selvsagt kjøpe meg noen svinedyre single ended 300B rørforsterkere til å drive bassene mine - men jeg tviler på at det blir bedre - ALTSÅ DYRERE ER IKKE NØDVENDIVIS BEDRE. Men hvis jeg skal ha noe som jeg mener er bedre enn mine nåværende DP A1S - så blir det dyrere. Hvis jeg trodde det fantes noen rimeligere alternativer som er bedre - så hadde jeg jo byttet med en gang.)

Mvh
OMF

R

Roysen

Gjest
Snickers-is skrev:
Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
tkr skrev:
Hvorfor skulle jeg det? Du kommer altså med en oppfordring til meg om å sette deg i bås slik at du skal få noe å krangle om? Merkelig, og definitivt en ny utfordring til dem som skriver regler til forumet.

Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
tkr skrev:

Mvh
Roysen
Jeg håper du kan tilgi meg, men nå har jeg fallt fullsendig av lasset her. Det blir sjelden klarhet av å besvare et spørsmål med et spørsmål ;D

Mvh
Roysen

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.275
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Ludo skrev:
Snickers-is skrev:

Og da sikter du til?
Da sikter jeg til en god del diskusjoner der folks erfaringer med hifi blir diskreditert av blant annet deg fordi det ikke stemmer overens med din oppfatning av virkeligheten og de erfaringer du har gjort deg. Du er ganske så kjapt oppe på barrikadene og biter jo på samme kroken rett som det er. Bare se din egen sammenlikning som jeg siterte tidligere... Det er ingen ting i veien med selvinnsikten ser jeg...

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.275
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Snickers-is skrev:
OMF skrev:

(Det du spør om står forklart der - i klartekst så kan jeg selvsagt kjøpe meg noen svinedyre single ended 300B rørforsterkere til å drive bassene mine - men jeg tviler på at det blir bedre - ALTSÅ DYRERE ER IKKE NØDVENDIVIS BEDRE. Men hvis jeg skal ha noe som jeg mener er bedre enn mine nåværende DP A1S - så blir det dyrere. Hvis jeg trodde det fantes noen rimeligere alternativer som er bedre - så hadde jeg jo byttet med en gang.)

Mvh
OMF
OMF: du har kanskje oversett ICE - billig og grisebra hevdes det. Til og med i high-end sjiktet ;)

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Vi har ett uttrykk som sier: å møte seg selv i døren ;)

Passer uttrykket inn i tråden ;) ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.867
Sted
Østfold
OMF skrev:
Snickers-is skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF
Men er du ikke enig i at det er en del som litt for lett og litt for systematisk griper til pris som argument for kvalitet?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.867
Sted
Østfold
Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
tkr skrev:

Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
tkr skrev:

Mvh
Roysen
Jeg håper du kan tilgi meg, men nå har jeg fallt fullsendig av lasset her. Det blir sjelden klarhet av å besvare et spørsmål med et spørsmål ;D

Mvh
Roysen
Du må nok klargjøre spørsmålene dine litt, jeg skjønte ikke bæret.

Forøvrig venter jeg på dine svar på øvrige spørsmål.

B

Back_Door

Gjest
Det største problemet vi sliter med på dette forumet er KOMMUNIKASJON.
Vi forstår rett og slett ikke hverandre, og dermed står vi på hver vår tue og slår hverandre i hodet med "høvelig" redskap.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.867
Sted
Østfold
Ludo skrev:
Snickers-is skrev:
Ludo skrev:
Snickers-is skrev:

Og da sikter du til?
Da sikter jeg til en god del diskusjoner der folks erfaringer med hifi blir diskreditert av blant annet deg fordi det ikke stemmer overens med din oppfatning av virkeligheten og de erfaringer du har gjort deg. Du er ganske så kjapt oppe på barrikadene og biter jo på samme kroken rett som det er... Bare se din egen sammenlikning som jeg siterte tidligere...
Jeg klarer ikke å relatere påstanden din til "en god del diskusjoner". Kan du konkretisere det hele litt?

Er forresten min tilstedeværelse i tråden en grunn til å forsøke å vri den til en ICE-power debatt?

R

Roysen

Gjest
Jeg lover å svare i morgen tidlig. Jeg sitter nå mitt opp i en produksjonssetting av en ny integrasjon mellom NAV og Statens Innkrevingssentral, så dette får dessverre ikke første prioritet akkurat i kveld ;D

Mvh
Roysen

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ludo skrev:
OMF: du har kanskje oversett ICE - billig og grisebra hevdes det. Til og med i high-end sjiktet ;)
Litt usikker på om dette er en spøk eller ikke...uansett - hvis jeg hadde ment at ICE modulene var bedre enn mine DPer til noen av elementene -så hadde jeg selvsagt kjøpe noen slike.
Jeg byttet ut AR REF3 med Tact 2.2X fordi jeg mente den var bedre, så selv om jeg på ingen måte er fri for fordommer - så er jeg oppriktig interessert i best mulig lyd. Jeg har gjentatte ganger fremholdt at jeg mener ICE er meget bra - men det er nå en gang slik at jeg tror det er ting som er bedre.

Mvh
OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.867
Sted
Østfold
Roysen skrev:
Jeg lover å svare i morgen tidlig. Jeg sitter nå mitt opp i en produksjonssetting av en ny integrasjon mellom NAV og Statens Innkrevingssentral, så dette får dessverre ikke første prioritet akkurat i kveld ;D

Mvh
Roysen
Da forstår jeg hvorfor du ikke har rukket mer enn 25 innlegg i dag :D

Topp Bunn