Dæven, den var jo flottere enn en Edge forsterker (en skulle nesten tro jeg jobber på bensinstasjon med fri tilgang til gratis bensin...) ;D ;D ;D
Nettopp!HCS skrev:Uansett hvilke ståsted en tar ifht denne tråden så er det trådstarters IRONISKE erfaring med dette nettsted. Derav burde det ikke være nødvendig å forsvare sine PERSONLIGE objekter eller filosofier innen denne hobby... 8)
Hvorfor ikke før?Roysen skrev:Jeg velger å kalle dette villedende sannheter og da med sannhet som ironisk ment sett i forhold til hvor bastant de blir fremlagt som det eneste korrekte.vredensgnag skrev:Villedende løgner -- eller villedende sannheter?
Sannheten får oss vel på rett vei, eller?
Mvh
Roysen
?toriamos skrev:Hvorfor ikke før?Roysen skrev:Jeg velger å kalle dette villedende sannheter og da med sannhet som ironisk ment sett i forhold til hvor bastant de blir fremlagt som det eneste korrekte.vredensgnag skrev:Villedende løgner -- eller villedende sannheter?
Sannheten får oss vel på rett vei, eller?
Mvh
Roysen
Vi observerer.Roysen skrev:Til bjornh:
Jeg ser at du er inne på tråden, så da har du sikkert lest gjennom den. Jeg lurer litt på hva som skal til for at et innlegg/en tråd skal betraktes som ren harddisk-fyll uten matnyttig innhold. Hva i alle dager bringer denne tråden til Hi-Fi Sentralen som det er verdt å ta vare på? Jeg må nesten spørre meg om hfs-ledelsen ser på krangel som god markedsføring fordi det tiltrekker seg oppmerksomhet? Jeg kan ikke se at denne tråden bidrar med noe annet enn krangel og muligens et lite snev humor, men hva har det med hi-fi generellt å gjøre. Den burde da i det minste være plassert under "Off Topic".
Mvh
Roysen
Rent bortsett fra språkforumen som du påpeker er vel det beste man kan kalle denne "ironien" et forsøk på å latterliggjøre andre. Det er vel pr. def. ikke hva ironi er.OMF skrev:Synes vel ikke trådens åpninger spesielt morsom. Den er vel heller ikke spesielt ironisk annet enn i sin språkform. Hovedhensikten er vel å lage en ny krangletråd ..og derfor burde jeg vel hold meg unna
Mvh
OMF
Hvis en ser bort fra eventuelle hensikter med denne tråden:Roysen skrev:Rent bortsett fra språkforumen som du påpeker er vel det beste man kan kalle denne "ironien" et forsøk på å latterliggjøre andre. Det er vel pr. def. ikke hva ironi er.OMF skrev:Synes vel ikke trådens åpninger spesielt morsom. Den er vel heller ikke spesielt ironisk annet enn i sin språkform. Hovedhensikten er vel å lage en ny krangletråd ..og derfor burde jeg vel hold meg unna
Mvh
OMF
Mvh
Roysen
Det er bare en hifiguru......joaquin skrev:R.E.S. skrev:Årsaken til at jeg kom med påstanden var at jeg en gang fikk høre at jeg hadde gurustatus i hifimiljøet.
Roy
vedkommende må ha kødda med deg.
Jeg følger deg bortsett fra når det kommer til "utbredt". Er det det mener du? Kan det være en noen reagerer negativt på tråden nettopp fordi det er tullete "highlights" fra noen og ikke et gjennomsnitt?novgarod skrev:Han har jo ganske enkelt beskrevet sin opplevelse av en nokså utbredt holdning til HiFi og den teknologi/vitenskap som ligger til grunn. At det oppfattes som støtende av enkelte, når noen er så "freidige" å tar et oppgjør med "vedtatte" sannheter, får vel gå for den enkeltes regning?
Mulig du har et poeng...Lyngen skrev:Jeg følger deg bortsett fra "utbredt". Er det det mener du? Kan det være en noen reagerer negativt på tråden nettopp fordi de er tullete "highlights" fra noen og ikke et gjenommsnitt?novgarod skrev:Han har jo ganske enkelt beskrevet sin opplevelse av en nokså utbredt holdning til HiFi og den teknologi/vitenskap som ligger til grunn. At det oppfattes som støtende av enkelte, når noen er så "freidige" å tar et oppgjør med "vedtatte" sannheter, får vel gå for den enkeltes regning?
Se bort fra eventuelle hensikter med tråden? Dette er jo selve roten til at reaksjonene kommer. Hva tror du var hensikten med tråden - å applaudere at folk bidrar med sine erfaringernovgarod skrev:Hvis en ser bort fra eventuelle hensikter med denne tråden:Roysen skrev:Rent bortsett fra språkforumen som du påpeker er vel det beste man kan kalle denne "ironien" et forsøk på å latterliggjøre andre. Det er vel pr. def. ikke hva ironi er.OMF skrev:Synes vel ikke trådens åpninger spesielt morsom. Den er vel heller ikke spesielt ironisk annet enn i sin språkform. Hovedhensikten er vel å lage en ny krangletråd ..og derfor burde jeg vel hold meg unna
Mvh
OMF
Mvh
Roysen
Jeg mener at dersom man ikke vet hva man snakker om bør man ligge litt lavt i terrenget. Det er åpenbart at El_Mariachi er ute på dypt vann en rekke ganger i åpningsinnlegget sitt. La meg spørre slik. Hadde hi-fi sentralen vært interessant for deg om det ikke var noen som delte av sine faktiske erfaringer her og at det bare fantes nyutdannede ingeniører som svarte på alle dine spørsmål med sitater fra pensum bøkene sine ???novgarod skrev:Hvilke oppsumerte påstander mener du er latterlige og/eller latterliggjørende?
Det er vel nettopp det at han har gjennomsøkt HFS etter "betente debatter som har nådd sitt endepunkt uten noen mulig konklusjon" som gjør at man må spørre seg hva er hensikten med tråden? Alle de andre trådene han har benyttet som kilder har faktisk omhandlet en faglig debatt. Hvor er den i denne tråden? Tror du El_Mariachi visste at dette kom til å bli resultatet når han startet tråden?novgarod skrev:Hvor er det at trådstarter sier noe som ikke samsvarer med HiFisentralens mange "debatter"?
Det er vel ikke noe her som er støtende, men noe er irriterende - nemlig hva er hensikten med denne tråden ???novgarod skrev:Å tillegge trådstarter ironiske hensikter, som om at det skulle formilde eventuelle reaksjoner ser jeg som helt unødvendig. Han har jo ganske enkelt beskrevet sin opplevelse av en nokså utbredt holdning til HiFi og den teknologi/vitenskap som ligger til grunn. At det oppfattes som støtende av enkelte, når noen er så "freidige" å tar et oppgjør med "vedtatte" sannheter, får vel gå for den enkeltes regning?
Nettopp!! Da skal man vel ikke applaudere de som skyter bidragsyterne uten å komme med noe fornuftig selv.novgarod skrev:Det er jo tross allt et forum bygget på meningsutveksling og deling av erfaringer. I så måte er det vel hverken ønskelig eller trolig, at en skal komme til noen absolutt enighet? Hver og en burde kanskje gå litt i seg selv, og tenke gjennom hva en opplever som meningsfyllt og givende, og kanskje gi litt rom for at det faktisk kan finnes andre sannheter en den som er åpenbar for en selv? Det må i allefall jeg gjøre rett som det er. For når en er under utdanning ser en titt og ofte at det en visste i går, stemmer ikke lenger i dag.
Dette er en misforståelse. Det handler om hva folk har erfart mot hva folk har blitt lært av andre uten selv å gjort egne erfaringer. Ellers er jeg enig med deg. Men da bør du kanskje også spørre deg - hva er hensikten med denne tråden - tror du ???novgarod skrev:Min opplevelse av disse stadige "feidene" mellom ulike leire her på sentralen, er at det i stor grad handler om hva den enkelte "tror", mer en "vet". Så derfor blir det en slags religiøs krig. Ulike parter har gått inn i en slags "jihad", med det mål for øyet å overbevise motparten om sin egen fortreffelige "sannhet". Tar vi en liten historisk titt på midtøsten, ja så ser vi vel hvor lett en slik konflikt lar seg løse...Kanskje vi burde forsøke å dempe gemyttene noe, før det hele ender opp i en "fatwa" med uheldige konsekvenser... ;D
BARE HYGGELIG!novgarod skrev:(Bare så det er sagt, så har både du Roysen, og bla. Knutinh, OMF, Vidar P, Duelund Support, Snickers-Is m.fl., vært til stor hjelp i min egen søken etter "den gode opplevelsen" med HiFi. Det til tross for, at flere av dere ikke nødvendigvis er enige om allt. Så en stor takk for det!)
Neeei, nå tar du vel ganske feil. E.M. ironiserer bare over temaer. Det er du selv og en rekke andre som knytter personer opp mot disse temaene.Roysen skrev:Rent bortsett fra språkforumen som du påpeker er vel det beste man kan kalle denne "ironien" et forsøk på å latterliggjøre andre. Det er vel pr. def. ikke hva ironi er.OMF skrev:Synes vel ikke trådens åpninger spesielt morsom. Den er vel heller ikke spesielt ironisk annet enn i sin språkform. Hovedhensikten er vel å lage en ny krangletråd ..og derfor burde jeg vel hold meg unna
Mvh
OMF
Mvh
Roysen
Trådstarter så klart...Greven skrev:Om det bare skulle vært tråder med "hensikt" her, tror jeg det hadde blitt tynt. Og hvem skal så avgjøre det?
Hvorfor?Snickers-is skrev:E.M. ironiserer bare over temaer.
Hvorfor ikke?Lyngen skrev:Hvorfor?Snickers-is skrev:E.M. ironiserer bare over temaer.
Uansett har han gjort en fortreffelig jobb i det å belyse de tingene som sørger for at en tråd som kunne vært faglig bare ender opp i vrøvl. Jeg tror du raskt vil finne, enten du liker det eller ikke, at E.M. sine poenger nyter full støtte hos alle som i en eller annen grad har faglig kompetanse.Roysen skrev:Det er vel nettopp det at han har gjennomsøkt HFS etter "betente debatter som har nådd sitt endepunkt uten noen mulig konklusjon" som gjør at man må spørre seg hva er hensikten med tråden? Alle de andre trådene han har benyttet som kilder har faktisk omhandlet en faglig debatt. Hvor er den i denne tråden? Tror du El_Mariachi visste at dette kom til å bli resultatet når han startet tråden?
Og hva er din definisjon på faglig kompetanse?Snickers-is skrev:Uansett har han gjort en fortreffelig jobb i det å belyse de tingene som sørger for at en tråd som kunne vært faglig bare ender opp i vrøvl. Jeg tror du raskt vil finne, enten du liker det eller ikke, at E.M. sine poenger nyter full støtte hos alle som i en eller annen grad har faglig kompetanse.
Kanskje fordi han er litt lei av at det ikke er mulig å debattere noe som helst uten å bli "satt på plass" av de som har "opparbeidet seg erfaring gjennom å ha eid masse dyrt statusutstyr" fordi de "med rette" føler seg støtt av "de som inbiller seg at de er på samme nivå uten å ha eid dyrt utstyr".Lyngen skrev:Hvorfor?Snickers-is skrev:E.M. ironiserer bare over temaer.
"Faget" er jo hvorfor ting låter som det gjør. Med andre ord, kompetanse om det.mls skrev:Og hva er din definisjon på faglig kompetanse?Snickers-is skrev:Uansett har han gjort en fortreffelig jobb i det å belyse de tingene som sørger for at en tråd som kunne vært faglig bare ender opp i vrøvl. Jeg tror du raskt vil finne, enten du liker det eller ikke, at E.M. sine poenger nyter full støtte hos alle som i en eller annen grad har faglig kompetanse.
Jeg gjentar meg selv - hva tror du var hensikten med tråden:Snickers-is skrev:Uansett har han gjort en fortreffelig jobb i det å belyse de tingene som sørger for at en tråd som kunne vært faglig bare ender opp i vrøvl.Roysen skrev:Det er vel nettopp det at han har gjennomsøkt HFS etter "betente debatter som har nådd sitt endepunkt uten noen mulig konklusjon" som gjør at man må spørre seg hva er hensikten med tråden? Alle de andre trådene han har benyttet som kilder har faktisk omhandlet en faglig debatt. Hvor er den i denne tråden? Tror du El_Mariachi visste at dette kom til å bli resultatet når han startet tråden?
Forsøker du å slå meg i hodet med din "faglige kompetanse" som om det fantes en enerådende enighet blant de som har "faglig kompetanse" om noen av punktene åpningsinnlegget vedrører? Dersom du gir en redegjørelse for dine synspunkter på de ulike punktene i åpningsinnlegget skal jeg klare å finne en med minst like stor "faglig kompetanse" som mener noe helt annet.Snickers-is skrev:Jeg tror du raskt vil finne, enten du liker det eller ikke, at E.M. sine poenger nyter full støtte hos alle som i en eller annen grad har faglig kompetanse.
Dette er bare sludder! Vi snakker her om personer som "vet" at det andre opplever ikke kan være tilfellet selv om det er helt umulig å bevise fraværet av noe helst og selv om de ikke har vært tilstede under opplevelsen eller har hatt erfaring med ustyret som produserte opplevelsen. Det handler ikke om hvilket ustyr eller hvor dyrt utstyr selv om det nok er naturlig at dyrere ustyr (selv om dette ikke alltid er tilfelle) generellt er bedre verktøy til å avdekke mindre nyanser.Snickers-is skrev:Kanskje fordi han er litt lei av at det ikke er mulig å debattere noe som helst uten å bli "satt på plass" av de som har "opparbeidet seg erfaring gjennom å ha eid masse dyrt statusutstyr" fordi de "med rette" føler seg støtt av "de som inbiller seg at de er på samme nivå uten å ha eid dyrt utstyr".Lyngen skrev:Hvorfor?Snickers-is skrev:E.M. ironiserer bare over temaer.
Jeg er ikke så sikker på at de personene som faktisk sto frem og bidro med de erfaringene åpningsinnlegget vedrører er helt enig med deg i dette.Snickers-is skrev:Neeei, nå tar du vel ganske feil. E.M. ironiserer bare over temaer. Det er du selv og en rekke andre som knytter personer opp mot disse temaene.Roysen skrev:Rent bortsett fra språkforumen som du påpeker er vel det beste man kan kalle denne "ironien" et forsøk på å latterliggjøre andre. Det er vel pr. def. ikke hva ironi er.OMF skrev:Synes vel ikke trådens åpninger spesielt morsom. Den er vel heller ikke spesielt ironisk annet enn i sin språkform. Hovedhensikten er vel å lage en ny krangletråd ..og derfor burde jeg vel hold meg unna
Mvh
OMF
Mvh
Roysen
Du mister poenget mitt totalt. Jeg mener ikke at alle tråder må han en hensikt, men at denne åpenbart hadde det og at follk bør spørre seg selv hva den var for å avdekke årsaken til at noen reagerer. Det vil da komme frem at dette ikke har noe med ømme tær i forhold til egne prioriteringer å gjøre.Greven skrev:Hadde egentlig tenkt å holde meg langt borte fra denne, men ok:
Om det bare skulle vært tråder med "hensikt" her, tror jeg det hadde blitt tynt. Og hvem skal så avgjøre det?
Vi snakker om? Det var da mitt innlegg du quotet?Roysen skrev:Dette er bare sludder! Vi snakker her om personer som "vet" at det andre opplever ikke kan være tilfellet selv om det er helt umulig å bevise fraværet av noe helst og selv om de ikke har vært tilstede under opplevelsen eller har hatt erfaring med ustyret som produserte opplevelsen. Det handler ikke om hvilket ustyr eller hvor dyrt utstyr selv om det nok er naturlig at dyrere ustyr (selv om dette ikke alltid er tilfelle) generellt er bedre verktøy til å avdekke mindre nyanser.Snickers-is skrev:Kanskje fordi han er litt lei av at det ikke er mulig å debattere noe som helst uten å bli "satt på plass" av de som har "opparbeidet seg erfaring gjennom å ha eid masse dyrt statusutstyr" fordi de "med rette" føler seg støtt av "de som inbiller seg at de er på samme nivå uten å ha eid dyrt utstyr".Lyngen skrev:Hvorfor?Snickers-is skrev:E.M. ironiserer bare over temaer.
Mvh
Roysen
Jeg forsøker i mitt innlegg å gjøre rede for hvorfor enkelte av og til blir "satt på plass" og det er derfor et svar til ditt innlegg som jeg quotet.Snickers-is skrev:Vi snakker om? Det var da mitt innlegg du quotet?Roysen skrev:Dette er bare sludder! Vi snakker her om personer som "vet" at det andre opplever ikke kan være tilfellet selv om det er helt umulig å bevise fraværet av noe helst og selv om de ikke har vært tilstede under opplevelsen eller har hatt erfaring med ustyret som produserte opplevelsen. Det handler ikke om hvilket ustyr eller hvor dyrt utstyr selv om det nok er naturlig at dyrere ustyr (selv om dette ikke alltid er tilfelle) generellt er bedre verktøy til å avdekke mindre nyanser.Snickers-is skrev:Kanskje fordi han er litt lei av at det ikke er mulig å debattere noe som helst uten å bli "satt på plass" av de som har "opparbeidet seg erfaring gjennom å ha eid masse dyrt statusutstyr" fordi de "med rette" føler seg støtt av "de som inbiller seg at de er på samme nivå uten å ha eid dyrt utstyr".Lyngen skrev:Hvorfor?Snickers-is skrev:E.M. ironiserer bare over temaer.
Mvh
Roysen
Ja, da blir det vel dobbelt så riktig.Roysen skrev:Jeg gjentar meg selv
Kan vel tenkes at:Roysen skrev:hva tror du var hensikten med tråden:
Snickers-is skrev:...han er litt lei av at det ikke er mulig å debattere noe som helst uten å bli "satt på plass" av de som har "opparbeidet seg erfaring gjennom å ha eid masse dyrt statusutstyr" fordi de "med rette" føler seg støtt av "de som inbiller seg at de er på samme nivå uten å ha eid dyrt utstyr".
Neppe, da hadde han nok fokusert på hva som gjøres riktig heller enn hva som gjøres feil.Roysen skrev:A) Å bidra til at nye momenter kommer inn i disse allerede utdebaterte debattene for å bidra til å finne det endelige svaret?
Tvilsomt, da hadde han sikkert skrevet noe om det i åpningsinnlegget.Roysen skrev:B) En hyllest til mangoldet av meninger på forumet?
Likner mer på en hyllest til de som evner å ha bena på jorda.Roysen skrev:C) En hyllest til alle som bidrar på forumet med alle typer erfaringer?
Så vidt jeg vet er ikke E.M. noen tilhenger av mafiavirksomhet.Roysen skrev:D) En hvit fredsbro mellom målemafiaen og synsemafiaen?
Det er vel nettopp kranglefantene som går i sirkel år ut og år inn han er trett av.Roysen skrev:E) Å starte en krangel?
Hmm, det fremsto litt annerledes her hos meg. Det var mer som om det DU skrev ble irrelevantRoysen skrev:Når du har funnet det åpenbare svaret vil resten av det du skrev være irrelevant.
På ingen måte. Hvorfor skulle jeg det? Og hvorfor skriver du "faglig kompetanse" med hermetegn? Er det for å slå meg i hodet med din faglige kompetanse?Roysen skrev:Forsøker du å slå meg i hodet med din "faglige kompetanse"
Jeg har gjennom mange år fått med meg en del debatter mellom konstruktører, gjerne av helt ulike oppfatninger og preferanser. Åpningsinnlegget hadde sklidd inn i en hvilken som helst av disse debattene. Oppfølgingsinnleggene derimot, ville ikke liknet dine. Kan det være fordi de ikke er på ditt faglige nivå?Roysen skrev:som om det fantes en enerådende enighet blant de som har "faglig kompetanse" om noen av punktene åpningsinnlegget vedrører?
Dersom du finner en med faglig kompetanse som baserer seg på magi, hyperprising, kødding med opprinnelsesland, re-innpakking av konsumerprodukter, fusking på alt som ikke synes og fokus på kosmetiske tweaks for å oppnå reell ytelsesøkning så har du vel motbevist at han har faglig kompetanse.Roysen skrev:Dersom du gir en redegjørelse for dine synspunkter på de ulike punktene i åpningsinnlegget skal jeg klare å finne en med minst like stor "faglig kompetanse" som mener noe helt annet.
Som du ser har jeg klippet og limt litt her, Snickers, fordi jeg er litt i villrede nå:Snickers-is skrev:Uansett har han gjort en fortreffelig jobb i det å belyse de tingene som sørger for at en tråd som kunne vært faglig bare ender opp i vrøvl...... Kanskje fordi han er litt lei av at det ikke er mulig å debattere noe som helst uten å bli "satt på plass" av de som har "opparbeidet seg erfaring gjennom å ha eid masse dyrt statusutstyr" fordi de "med rette" føler seg støtt av "de som inbiller seg at de er på samme nivå uten å ha eid dyrt utstyr".....Jeg tror du raskt vil finne, enten du liker det eller ikke, at E.M. sine poenger nyter full støtte hos alle som i en eller annen grad har faglig kompetanse.
Ok? Så det forekommer ikke at folk for eksempel får beskjed om at "du må ha en dyrere kilde til den komboen", eller "du bør nok legge litt mer i kabler i det oppsettet der"?Roysen skrev:Jeg forsøker i mitt innlegg å gjøre rede for hvorfor enkelte av og til blir "satt på plass" og det er derfor et svar til ditt innlegg som jeg quotet.
Mvh
Roysen
Var dette noe i nærheten av det jeg skrev? Hva andre har skrevet som kan tolkes i din retning skal jeg la være usagt, men for eget vedkomende er det kun i tilfeller hvor folk påstår at det jeg hører er feil fordi de ikke hører det samme i sitt eget oppsett at jeg kan hentyde at det kan ha noe med komponentvalget å gjøre. Jeg er imidlertid som regel (jeg skriver som regel fordi jeg ikke har gått meg selv etter i sømmene og kontrollert alt jeg har skrevet) svært forsiktig med å hentyde at de må ha dyrere komponenter for å oppfatte det samme.Snickers-is skrev:Ok? Så det forekommer ikke at folk for eksempel får beskjed om at "du må ha en dyrere kilde til den komboen", eller "du bør nok legge litt mer i kabler i det oppsettet der"?Roysen skrev:Jeg forsøker i mitt innlegg å gjøre rede for hvorfor enkelte av og til blir "satt på plass" og det er derfor et svar til ditt innlegg som jeg quotet.
Mvh
Roysen