el_mariachi's observasjoner etter seks år på HFS.

L

lark

Gjest
sclalars skrev:
Jeg er glad jeg evner å se trådstarter's humor i åpningsinlegget ;D
Dess mer forundrer det meg at folk føler seg truffet ???

Lars
De som føler seg truffet av åpningsinnlegget har nok et litt anstrengt forhold til denne "hobbyen" som vi holder på med.
Er det "ambivalens" det kalles innen psykologien?
 
L

lark

Gjest
Valentino skrev:
Jeg gjenoppdaget akustikk. Sluttet med kabler. Fant ny musikk. Begynte med nærfeltslytting. Ble kjetter. Joa.

Festlig tråd. Godt å få trukket opp frontlinjene fra tid til annen.
Lenge leve kjetterene ;D Kjetterske holdninger er undervurdert i hifi.
 
J

JPMi

Gjest
Alle forum trenger en slik tråd av og til. Dermed får en avklart hvilke medlemer som tåler en spøk, og hvem man heller bare må jatte med. ;)
 

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Innlegg
158
Antall liker
15
Jeg vil dra det litt lengre jeg, for jeg liker litt alvoret i innlegget også...

Men såklart, ser humoren i det og ser meg selv til dels ;D

Det er jo ikke helt sunt det vi driver med ::) ::) ::)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
sclalars skrev:
Jeg er glad jeg evner å se trådstarter's humor i åpningsinlegget ;D
Dess mer forundrer det meg at folk føler seg truffet ???

Lars

jeg føler meg ikke truffet.
synes dette er en herlig dritt-tråd.
derfor er jeg innom for å gjøre fra meg litt av og til, låre en kabel eller to, for moro skyld.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Jeg har lært mye om tålmodighet, overbærenhet og fått tips om teknikk, musikk og påståelighet også. Og så er det til tider underholdende. Det forundrer alltid at noen alltid vet hva som er best totalt blottet for ydmykhet og andres (underforstått feilaktige) erfaringer. Det minner om mine nyutdannede medstudenter som gikk elektronikk på tidligere NTH og kunne elektronikk bedre enn verden forøvrig. Erfaring kan tydeligvis lett byttes ut med godt og stort selvbilde og tro på egen fortreffelighet. Min erfaring er at folk som virkelig kan noe ofte er ydmyke og lærevillige. Men litt moro er det lell. Ellers hadde jeg ikke giddi å tilbringe tid her.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har lært litt om verdien av positivisme når jeg tenker meg om.

Mvh Vidar P
 
B

brand-x

Gjest
Til alle dere som bruker begrep om medlemmer som ikke deler samme politiske plattform som f.eks.trådstarter.. ikke les videre da innholdet kan inneholde sterke og tildels ulevelige opplysninger...

Dere andre kan trygt lese videre...

Billige diskanter vil vi ikke ha selv om de beviselig låter bedre.. men vi limer de fra baksiden slik att ingen vet hva det er... high end ht til over 100tusen i salg pr dags dato.. pris diskant under 200kr.

"spikes" under ht ved demo-aften i Bergen sukkerbiter type hard rafinade... pris ht 119 tusen..
(det ble sågar spurt hvilket fabrikat det var)

Inspilling av forsterkere sitat: liker du ikke lyden rett fra esken liker du den heller ikke etter en uke eller 2... kritikerrost forsterkermerke som er referanseutstyr til ett fagblad..

Gaffel fra htkabel til 20 tusen stukket inn i terminal på forsterker (den ene siden av gaffel) under demo av ht til ??????? og resten i samme prisklasse.. totalt 250 tusen... på spørsmål om denne tilsluttning... svar: tror du du hører forskjell ????? ;D omtrent slik med latter..

Er dette bløff og oppspinn fra min side for å helle mere bensin på bålet ????

Om jeg støtter trådstarter fullt ut... nei det gjør jeg ikke, men oppsummeringen hans er betydelig nærmere enn mange av de naturstridige påstandene mange dyrker som den absolutte sannhet. Og jeg velger med å avslutte med EDGE (verdens beste cd spiller)...

Så velg beskrivelser med litt større respekt selv om man er uenig, for det har jo vist seg att selv de beste "driter" seg ut når lokket blir fjernet...

mvh
Kjell P..
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
joaquin skrev:
sclalars skrev:
Jeg er glad jeg evner å se trådstarter's humor i åpningsinlegget ;D
Dess mer forundrer det meg at folk føler seg truffet ???

Lars

jeg føler meg ikke truffet.
synes dette er en herlig dritt-tråd.
derfor er jeg innom for å gjøre fra meg litt av og til, låre en kabel eller to, for moro skyld.
Med eller uten Skjerm......? ;D
 
M

musicus

Gjest
ron-hi skrev:
Endre Askeland skrev:
Må si meg enig i det som andre i tråden også poengterer, at her var det uvanlig mye svada og lite fornuftig i åpningsinnlegget, IMO.
Tja, åpningsinnlegget er nå klart det beste i denne tråden, og inneholder både humor og sannheter for de som evner å se det. Furteinnlegg og innlegg som beskylder andre for å være dumme som brød, er imidlertid ikke like vellykket.
Det er da vi snakker umodenhet, og det er jo litt fornøyelig å se at du applauderer nettopp de innleggene ;D
Jeg blir like imponert hver gang over sånt..
Hør hør, her taler en som tror han vet......(dette er vel en ironisk tråd?)...

mvh
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.177
Antall liker
700
Torget vurderinger
1
joaquin skrev:
sclalars skrev:
Jeg er glad jeg evner å se trådstarter's humor i åpningsinlegget ;D
Dess mer forundrer det meg at folk føler seg truffet ???

Lars

jeg føler meg ikke truffet.
synes dette er en herlig dritt-tråd.
derfor er jeg innom for å gjøre fra meg litt av og til, låre en kabel eller to, for moro skyld.
Hvilke observasjoner har du gjort som du kan overlevere til andre/deg selv som læring?
 

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
el_mariachi skrev:
I forbindelse med mitt 6års jubileum her på HFS har jeg tenkt litt på hva summen av hva jeg har lært her og i hfinorge forøvrig kan være.

Her er noen løse tanker.

Cd drivverk:

Her er mulighetene stoooore, apparater til 50k har en fortryllende lyd selv om du får akkurat samme drivverk i dvd-spillere til 4% av prisen.
Og hvis det skulle vise seg at dette femtilappersproduktet ikke var så oppløst og magisk som først antatt er det bare å brette opp ermene og "bypasse" flest mulig op-amper osv.
Men det må brukes kvaltets komponenter, "blækk geit" og dets like.
Hvis det etter all formodning skulle være ønskelig med ytterlig forbedringer for å nå nirvana er det på tide å skrelle vekk all plast, marinere allt i linolje gjentatte ganger,
da vokser også størrelsen fysisk så det er nesten umulig å få plass til de mellom all blyasfalten som ble montert i kabinettet som en av de første tweak's som ble foretatt.
Og så til det bemerkelsesverdige: Det blir veldig mye bedre,hvert tweak løfter produktet opp flere klasser. Hvorfor blir det alltid bedre?? Hvor bra kan det egentlig bli når hvert tweak hever apparatet "flere klasser"?

Forsterkere:

1: De som blir laget i Europa og USA er bedre jo tyngre de er. Vekt = kvalitet. Men de må ha en eller flere trafoer så store som bilhjul og "svær lyttebank", ofte ikke mer enn 30,000 uf per kanal. Jo varmere jo bedre, varme og vekt er kvalitetsangivende.
2: Og de som blir laget i Kina er rett og slett for tunge, blir for varme, uhåndterlige og varmen reduserer levetiden må vite
3: Overstående gjelder dog ikke Klasse D og ICE power, de er rett og slett for lette, for billige, har for lav driftstemperatur og som følge av dette låter de kaldt og sterilt.
Det finnes et par unntak, for eksempel Jeff Rowland og Rotel, disse koster 2 - 3 ganger så mye som skandinaviskproduserte løsninger og låter dermed mye mer veloppløste, varmere oglivsbejaende.

Kabler:
Her har oppbygging og tekniske spesifikasjoner overhodet ingen signifikans dersom den ser rund og god ut og har ett merke på seg. Og det er ikke nok med det, de blir bedre og bedre jo dyrere de er, og er en særdeles god lydmessig investering.
Kablene kan gjerne koste like mye som summen av resten av komponentene, det er bedre å skifte kabel enn høyttalere! Kabler er uansett bestandig en oppgradering, løfter annlegget opp flere klasser når det gjelder oppløsning, opplevelsen av sort og for ikke å glemme PRT!

Høyttalere:
Må ha delefilter med foliespoler, sølv i olje og "kinaputter" fra duelund. Selv om høyttaleren til 50k har de absoøutt simpleste elementer med en enhetspris kr.98,- veiledende ut til sluttbruker.
Alt dette montert i en boks av tynn x-finèr med så mye egenresonanser att det hadde blitt taksert som søppel og rallemikk hvis det ikke hadde vært for merket på fronten.

Men det merkeligste ved høyttalere er følgende: Du sitter med et høyttalerpar til 50k og har lyst til å oppgradere for 150k, nye høyttalere til 200k tenker du, helt FEIL, her vil en kabel til 150k være en bedre oppgradering! Forstå det den som kan.

Når dette er sagt skal man ikke glemme effekten av tweaks som magiske trebokser montert på kabler, elektriske duppeditter som blinker, magiske underlag av forskjellig art og materiale, ting til å legge oppå komponenter. Dette hever også lyden flere klasser. Så mitt spørsmål er: Hvor bra kan det EGENTLIG bli?


Dette er er 6 år i hifinorge oppsumert.


Så bra ditt eget øre vil høre ;)

Dette er jo et diskusjon forum, og da må man jo også ta med andres meninger!

Men det er jo frivillig å lese trådene!
 

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
Synes veldig mange her inne, er villige til å dele sine erfaringer med "oss" andre. Og det helt gratis! Det er fa.. meg ikke mange andre steder du får gratis kompetanse kastet etter deg :)

Synes gjensidig respekt burde være første bud her inne. Selv om man kanskje ikke hører forskjeller på kabler til 2.- ,eller 25.000.- meteren. Men er enig at det er lett å glemme musikken, og bli HI Freak, der "små" nyanser teller mere enn gleden av og høre på god musikk!

Har selv bommet en del, og en "nedgradering" har faktisk fått frem gleden igjen!

Det er sundt med diskusjoner, men krangling skaper bare splid. Det er en hårfin balanse mellom disse to, og håper vi kan forsette diskusjonene/erfaringene i en god tone også i fremtiden.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Hvorfor gir dere el_mariachi så mye pepper?
Mye av det han påpeker er jo helt korrekt.
Å lage audioutstyr er ikke rocket science. Mange produsenter bruker komponenter som tilsammen ikke utgjør store summen, store utfreste aluminiumskabinett for å vise at de mener buisness osv. Det er ofte liten sammenheng mellom pris og ytelse, de 5 siste prosentene koster 90% av anlegget.
Mike Lavigne klarte ikke å høre forskjell på sine mega dyre Opus kabler og noen rimelige Monster kabler, det til tross for utstyr og rom av ypperste klasse.
Det er mange hi-fi sannheter som trenger å utfordres. Som alt annet som skal bevises må man ty til vitenskap ikke føleri eller fancy markedsføring som snakker om prosent av lysets hastighet og what not.
Tenk over det at nesten alt som finnes av høyttallere lages av MDF, MDF er langt fra et dødt matriale og jeg er sikker på om produsentene hadde villet hadde de lansert et mere egnet matriale, men MDF er billig å man kan finere/lakke det så det ser stilig ut - minste motstands vei...
Eller hva med høyttaller termminaler fra WBT med en tiendedel av kobberet av en vanlig høyttallerterminal, men til 50 ganger prisen. Black gate og mundorf motstander til tusenvis av kroner stykket, hva koster det egentlig å produsere en slik kondis? sist jeg sjekket var hverken kobber eller sølv spesielt dyre matrialer.
Man kunne gått on and on om hifibransjens tvilsomme bruk av kvasi vitenskap og deres evne til å overdrive effekten av deres xxx produkt.
Når man kjøper et skikkelig drøyt hi-fi produkt så kjøper man forhåpentligvis høy kvalitet i alle ledd ( litt usikker på Edge dog...) men det må da gå ann å innrømme at man i stor grad kjøper status og at man betaler veldig mye for den statusen.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Etter mine år på HFS har jeg lært at ørene og lommeboka er avgjørende... og det har jeg visst i mange tiår!
Så egentlig status quo for min del... men artig lell ;D
 

noub

Medlem
Ble medlem
17.12.2007
Innlegg
10
Antall liker
0
Trondmeg skrev:
Det minner om mine nyutdannede medstudenter som gikk elektronikk på tidligere NTH og kunne elektronikk bedre enn verden forøvrig. Erfaring kan tydeligvis lett byttes ut med godt og stort selvbilde og tro på egen fortreffelighet.
Hehe, er ikke dette et yrke innen mange felt?? Det kalles vell egentlig "Konsulenter"... ;D

Måtte bare. Selv synes jeg el_mariachi sine observasjoner var ganske morsomme. Det ER jo litt slik. Men jeg må si det er MYE annet her inne på HFS også! Personlig har jeg lært litt, selv med min lille "driftstid" her på forumet. (Det betyr ikke at jeg ikke har lest hva dere har skrevet her i noen år nå, har bare ikke skrevet noe selv.. :D ) Synes spesielt det er spennende å lese innlegg fra folk som kan sine teorier. Ekstra godt liker jeg det hvis de har en matematisk formell å henge det hele på!! Et HERLIGT forum, HERLIG HERLIG HERLIG!! 8)
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
musicus skrev:
ron-hi skrev:
Endre Askeland skrev:
Må si meg enig i det som andre i tråden også poengterer, at her var det uvanlig mye svada og lite fornuftig i åpningsinnlegget, IMO.
Tja, åpningsinnlegget er nå klart det beste i denne tråden, og inneholder både humor og sannheter for de som evner å se det. Furteinnlegg og innlegg som beskylder andre for å være dumme som brød, er imidlertid ikke like vellykket.
Det er da vi snakker umodenhet, og det er jo litt fornøyelig å se at du applauderer nettopp de innleggene ;D
Jeg blir like imponert hver gang over sånt..
Hør hør, her taler en som tror han vet......(dette er vel en ironisk tråd?)...

mvh
Når musicusa blafrer med membranene skjelver HFS-bermen i lakristrådene sine....(gammelt jungelord... ;D)
 
R

RoDa

Gjest
el_mariachi skrev:
Dette er er 6 år i hifinorge oppsumert.[/i]
Oppsurert eller kanskje? ;D

Selv har jeg lært at selv bejublede anlegg i verdensklasse konstruert på sunne etterprøvbare teorier kan oppgraderes og forbedres.
Mon tro om det ikke er så forskjellig likevel?

Dette høres mest ut som sure oppstøt fra gubben med gevær i gitarkassen.
Låter anlegget bæsj i kveld? Tips: Slå av så er det bedre i morgen ;)
 
M

musicus

Gjest
ron-hi skrev:
musicus skrev:
ron-hi skrev:
Endre Askeland skrev:
Må si meg enig i det som andre i tråden også poengterer, at her var det uvanlig mye svada og lite fornuftig i åpningsinnlegget, IMO.
Tja, åpningsinnlegget er nå klart det beste i denne tråden, og inneholder både humor og sannheter for de som evner å se det. Furteinnlegg og innlegg som beskylder andre for å være dumme som brød, er imidlertid ikke like vellykket.
Det er da vi snakker umodenhet, og det er jo litt fornøyelig å se at du applauderer nettopp de innleggene ;D
Jeg blir like imponert hver gang over sånt..
Hør hør, her taler en som tror han vet......(dette er vel en ironisk tråd?)...

mvh
Når musicusa blafrer med membranene skjelver HFS-bermen i lakristrådene sine....(gammelt jungelord... ;D)
Du verden, ja her glitrer kunnskapen og visdommen, hva mener du egentlig?...

mvh



mvh
 
R

RoDa

Gjest
Hehe, det er greit med sånne her tråder i ny og ne..... :eek:
Så får man oppsummert litt kan man si. ;D

;D



Edit:

Det finnes også noen grusomheter på dette forum. Følgende bør man ikke skrive.....

- Kan hende det er noen som hører saker og ting du ikke hører selv
- Det kan være en mulighet for at svært kostbare hifikomponenter låter bedre enn billige, selv om du ikke har råd til dem
- Kanskje, bare kanskje, finnes det noen med anlegg som låter bedre (selv etter dine preferanser) enn det du eier nå
- Det er ikke sikkert at det ultimate bevis på hørbar forskjell for alle er blindtester etter abx-metoden
- Noen tør å stole på det de selv hører, uten å måtte lene seg på meningene til andre



HFS har mye moro, og det gjelder å beholde positiviteten selv om det finnes tråder som kan irritere en engasjert stakkar. ;)

Selv har jeg vært piss forbannet på denne allviteren Vidar P, huffamei!!!
I alle fall helt til jeg har erfart det samme som han og forstått hva han mente :-[ ;D ;D ;)

Noen synes slike "krangletråder" som dette er morsomme, dem om det.

:) R
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
musicus skrev:
ron-hi skrev:
musicus skrev:
ron-hi skrev:
Endre Askeland skrev:
Må si meg enig i det som andre i tråden også poengterer, at her var det uvanlig mye svada og lite fornuftig i åpningsinnlegget, IMO.
Tja, åpningsinnlegget er nå klart det beste i denne tråden, og inneholder både humor og sannheter for de som evner å se det. Furteinnlegg og innlegg som beskylder andre for å være dumme som brød, er imidlertid ikke like vellykket.
Det er da vi snakker umodenhet, og det er jo litt fornøyelig å se at du applauderer nettopp de innleggene ;D
Jeg blir like imponert hver gang over sånt..
Hør hør, her taler en som tror han vet......(dette er vel en ironisk tråd?)...

mvh
Når musicusa blafrer med membranene skjelver HFS-bermen i lakristrådene sine....(gammelt jungelord... ;D)
Du verden, ja her glitrer kunnskapen og visdommen, hva mener du egentlig?...

mvh



mvh
Når visdommen er stor og kunnskapen glitrer, da er alderdommen kommet og hørselen forvitrer....(nok et nytt jungelord...)
 
M

musicus

Gjest
ron-hi skrev:
musicus skrev:
ron-hi skrev:
musicus skrev:
ron-hi skrev:
Endre Askeland skrev:
Må si meg enig i det som andre i tråden også poengterer, at her var det uvanlig mye svada og lite fornuftig i åpningsinnlegget, IMO.
Tja, åpningsinnlegget er nå klart det beste i denne tråden, og inneholder både humor og sannheter for de som evner å se det. Furteinnlegg og innlegg som beskylder andre for å være dumme som brød, er imidlertid ikke like vellykket.
Det er da vi snakker umodenhet, og det er jo litt fornøyelig å se at du applauderer nettopp de innleggene ;D
Jeg blir like imponert hver gang over sånt..
Hør hør, her taler en som tror han vet......(dette er vel en ironisk tråd?)...

mvh
Når musicusa blafrer med membranene skjelver HFS-bermen i lakristrådene sine....(gammelt jungelord... ;D)
Du verden, ja her glitrer kunnskapen og visdommen, hva mener du egentlig?...

mvh



mvh
Når visdommen er stor og kunnskapen glitrer, da er alderdommen kommet og hørselen forvitrer....(nok et nytt jungelord...)
Finn noen andre å pisse på ron-hi, du er for lav til å gidde å ta alvorlig, ps, du har pm...

mvh
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.569
Antall liker
7.101
Noe av det jeg har lært etter noen år på HFS er i alle fall at enkelte, som el"ordassosiasjonsleken"mariachi, med få egne innlegg har en egen evne til å sette i gang serverfyllere...
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.488
Antall liker
35.334
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg har lært at det finnes mye bra jazz - takker hfs!
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
musicus skrev:
ron-hi skrev:
musicus skrev:
ron-hi skrev:
musicus skrev:
ron-hi skrev:
Endre Askeland skrev:
Må si meg enig i det som andre i tråden også poengterer, at her var det uvanlig mye svada og lite fornuftig i åpningsinnlegget, IMO.
Tja, åpningsinnlegget er nå klart det beste i denne tråden, og inneholder både humor og sannheter for de som evner å se det. Furteinnlegg og innlegg som beskylder andre for å være dumme som brød, er imidlertid ikke like vellykket.
Det er da vi snakker umodenhet, og det er jo litt fornøyelig å se at du applauderer nettopp de innleggene ;D
Jeg blir like imponert hver gang over sånt..
Hør hør, her taler en som tror han vet......(dette er vel en ironisk tråd?)...

mvh
Når musicusa blafrer med membranene skjelver HFS-bermen i lakristrådene sine....(gammelt jungelord... ;D)
Du verden, ja her glitrer kunnskapen og visdommen, hva mener du egentlig?...

mvh



mvh
Når visdommen er stor og kunnskapen glitrer, da er alderdommen kommet og hørselen forvitrer....(nok et nytt jungelord...)
Finn noen andre å pisse på ron-hi, du er for lav til å gidde å ta alvorlig, ps, du har pm...

mvh
Du har selv pm musicus. Ikke skjønner jeg hvordan du klarer å ta denne fleipen så alvorlig. Intet vondt ment fra min side, syntes tråden ble for sutrete og kjedelig og fikk akutt behov for å krydre litt ;)

Hva mener dere andre? Virket innleggene mine slik som han oppfatter dem?
 
M

musicus

Gjest
Stå selv for dine kommentarer, du har flere slike sure sleivspark i andre tråder så "krydderet" ditt bør du strø andre steder, som sagt, finn noen andre å pisse på, eller kom opp med erfaringer som er mer interessante enn å spørre om du skal velge "cd spiller A eller B", du vet selv hva jeg mener, du har også PM...

mvh
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
musicus skrev:
Stå selv for dine kommentarer, du har flere slike sure sleivspark i andre tråder så "krydderet" ditt bør du strø andre steder, som sagt, finn noen andre å pisse på, eller kom opp med erfaringer som er mer interessante enn å spørre om du skal velge "cd spiller A eller B", du vet selv hva jeg mener, du har også PM...

mvh
Du har fått ett avbalansert svar på dine aggressive PMer, mer er jeg ikke villig til å spandere på deg. Jeg er ikke like lett å hisse opp, jeg tilhører ikke de som synes humor er oppskrytt. La oss nå slutte å infisere tråden med alle denne verbale uroen. Du kan hetse så mye du orker, det preller av som vann på gåsa..
 
M

musicus

Gjest
ron-hi skrev:
musicus skrev:
Stå selv for dine kommentarer, du har flere slike sure sleivspark i andre tråder så "krydderet" ditt bør du strø andre steder, som sagt, finn noen andre å pisse på, eller kom opp med erfaringer som er mer interessante enn å spørre om du skal velge "cd spiller A eller B", du vet selv hva jeg mener, du har også PM...

mvh
Du har fått ett avbalansert svar på dine aggressive PMer, mer er jeg ikke villig til å spandere på deg. Jeg er ikke like lett å hisse opp, jeg tilhører ikke de som synes humor er oppskrytt. La oss nå slutte å infisere tråden med alle denne verbale uroen. Du kan hetse så mye du orker, det preller av som vann på gåsa..
Ja du verden, jeg slåes igjen over den uovertrufne roen og klokskapen som serveres, ps, synd du ikke liker mitt krydder, det personlige, vil spare gemenskapen for slik personlig snakk....(ps: det er tilgjengelig på forespørsel)...

mvh
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Hvis det er en ting som jeg har lært og observert på hifi sentralen gjennom mange år, så er det at Janteloven hersker litt for mye her på sentralen. Dette gir seg utslag i forskjellige fenomener. Jeg finner det meget rart at enkelte av medlemmene tydligvis har store problemer med å glede seg på vegne av andre medlemmer som har gjennomført en oppgradering. Når ett medlem lykkelig informerer om sin siste oppgraderinger, så iler det ofte til bamhjertelige sjæler som skal forklare stakkaren hvorfor han enten ikke hører det han hører, eller hvorfor han har tabbet seg ut fordi han har kjøpt ett produkt som koster mer en det man selv er villig til å betale for ett produkt. Ett annet fenomen som er underlig å observere er hvordan enkelte "eksperter" uttaler seg om hvordan ett produkt låter når de samtidig innrømmer at de overhodet aldri har hørt produktet som de dømmer nord og ned. Ganske så fantastisk synes nå jeg ;) Men dette er kanskje ett godt eksempel på at det er mange "eksperter" her på sentralen som uttaler seg om temaer som de ikke har forutsetning for å uttale seg om. Faren med å fremheve dette problemet slik som jeg nå gjør, er at mange av disse ekspertene nå blir fornærmet, og kommer løpende til med kritiske bemerkninger til innlegget for å idiotforklare hvorfor de er i sin fulle rett til å dømme andre og andre sine produkter. Jeg ser på disse sjælene som ett forsurende element her på sentralen. Hvorfor gjør jeg det ??? Jo, fordi disse sjælene er med på å strupe hva andre medlemer nå er villig til å både si og dele med oss andre på sentralen. Sier du noe feil, så blir du umiddelbart halshogd av "ekspertene". Du kan gjerne si at fremferden til disse medlemmene indirekte sensurerer innholdet på hifi sentralen. Har flere ganger sett tråder der det blir etterlyst flere innlegg fra enkelte av medlemmene som var mer aktiv på sentralen tidligere. Hvorfor tror du at disse medlemmene ikke gidder å skrive så mange innlegg på sentralen lengre ???

Og nå venter jeg bare på at øksen skal komme ;D ;D ;D
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
;D ;D ;D ;D ;D

RoDa skrev:
Hehe, det er greit med sånne her tråder i ny og ne..... :eek:
Så får man oppsummert litt kan man si. ;D

;D



Edit:

Det finnes også noen grusomheter på dette forum. Følgende bør man ikke skrive.....

- Kan hende det er noen som hører saker og ting du ikke hører selv
- Det kan være en mulighet for at svært kostbare hifikomponenter låter bedre enn billige, selv om du ikke har råd til dem
- Kanskje, bare kanskje, finnes det noen med anlegg som låter bedre (selv etter dine preferanser) enn det du eier nå
- Det er ikke sikkert at det ultimate bevis på hørbar forskjell for alle er blindtester etter abx-metoden
- Noen tør å stole på det de selv hører, uten å måtte lene seg på meningene til andre



HFS har mye moro, og det gjelder å beholde positiviteten selv om det finnes tråder som kan irritere en engasjert stakkar. ;)

Selv har jeg vært piss forbannet på denne allviteren Vidar P, huffamei!!!
I alle fall helt til jeg har erfart det samme som han og forstått hva han mente :-[ ;D ;D ;)

Noen synes slike "krangletråder" som dette er morsomme, dem om det.

:) R
 
M

musicus

Gjest
Endre Askeland skrev:
Hvis det er en ting som jeg har lært og observert på hifi sentralen gjennom mange år, så er det at Janteloven hersker litt for mye her på sentralen. Dette gir seg utslag i forskjellige fenomener. Jeg finner det meget rart at enkelte av medlemmene tydligvis har store problemer med å glede seg på vegne av andre medlemmer som har gjennomført en oppgradering. Når ett medlem lykkelig informerer om sin siste oppgraderinger, så iler det ofte til bamhjertelige sjæler som skal forklare stakkaren hvorfor han enten ikke hører det han hører, eller hvorfor han har tabbet seg ut fordi han har kjøpt ett produkt som koster mer en det man selv er villig til å betale for ett produkt. Ett annet fenomen som er underlig å observere er hvordan enkelte "eksperter" uttaler seg om hvordan ett produkt låter når de samtidig innrømmer at de overhodet aldri har hørt produktet som de dømmer nord og ned. Ganske så fantastisk synes nå jeg ;) Men dette er kanskje ett godt eksempel på at det er mange "eksperter" her på sentralen som uttaler seg om temaer som de ikke har forutsetning for å uttale seg om. Faren med å fremheve dette problemet slik som jeg nå gjør, er at mange av disse ekspertene nå blir fornærmet, og kommer løpende til med kritiske bemerkninger til innlegget for å idiotforklare hvorfor de er i sin fulle rett til å dømme andre og andre sine produkter. Jeg ser på disse sjælene som ett forsurende element her på sentralen. Hvorfor gjør jeg det ??? Jo, fordi disse sjælene er med på å strupe hva andre medlemer nå er villig til å både si og dele med oss andre på sentralen. Sier du noe feil, så blir du umiddelbart halshogd av "ekspertene". Du kan gjerne si at fremferden til disse medlemmene indirekte sensurerer innholdet på hifi sentralen. Har flere ganger sett tråder der det blir etterlyst flere innlegg fra enkelte av medlemmene som var mer aktiv på sentralen tidligere. Hvorfor tror du at disse medlemmene ikke gidder å skrive så mange innlegg på sentralen lengre ???

Og nå venter jeg bare på at øksen skal komme ;D ;D ;D
Øksen lar vi vile, og jeg er fristet å bytte ut "janteloven" med smålighet, men tilføyer gjerne at de mange "el-kjøp eksperter" vi har her som har en ubendelig trang til å mene noe om alt (helst og gjerne dyre oppsett utenfor egen rekkevidde), inkl troen på at det (å handle på el-kjøp) inkluderer "gullører" (i betydningen hører/vet/kan alt), legg 10K på samme sted (el-kjøp) og du kan det hele....

mvh
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Endre Askeland skrev:
Hvis det er en ting som jeg har lært og observert på hifi sentralen gjennom mange år, så er det at Janteloven hersker litt for mye her på sentralen. Dette gir seg utslag i forskjellige fenomener. Jeg finner det meget rart at enkelte av medlemmene tydligvis har store problemer med å glede seg på vegne av andre medlemmer som har gjennomført en oppgradering. Når ett medlem lykkelig informerer om sin siste oppgraderinger, så iler det ofte til bamhjertelige sjæler som skal forklare stakkaren hvorfor han enten ikke hører det han hører, eller hvorfor han har tabbet seg ut fordi han har kjøpt ett produkt som koster mer en det man selv er villig til å betale for ett produkt. Ett annet fenomen som er underlig å observere er hvordan enkelte "eksperter" uttaler seg om hvordan ett produkt låter når de samtidig innrømmer at de overhodet aldri har hørt produktet som de dømmer nord og ned. Ganske så fantastisk synes nå jeg ;) Men dette er kanskje ett godt eksempel på at det er mange "eksperter" her på sentralen som uttaler seg om temaer som de ikke har forutsetning for å uttale seg om. Faren med å fremheve dette problemet slik som jeg nå gjør, er at mange av disse ekspertene nå blir fornærmet, og kommer løpende til med kritiske bemerkninger til innlegget for å idiotforklare hvorfor de er i sin fulle rett til å dømme andre og andre sine produkter. Jeg ser på disse sjælene som ett forsurende element her på sentralen. Hvorfor gjør jeg det ??? Jo, fordi disse sjælene er med på å strupe hva andre medlemer nå er villig til å både si og dele med oss andre på sentralen. Sier du noe feil, så blir du umiddelbart halshogd av "ekspertene". Du kan gjerne si at fremferden til disse medlemmene indirekte sensurerer innholdet på hifi sentralen. Har flere ganger sett tråder der det blir etterlyst flere innlegg fra enkelte av medlemmene som var mer aktiv på sentralen tidligere. Hvorfor tror du at disse medlemmene ikke gidder å skrive så mange innlegg på sentralen lengre ???

Og nå venter jeg bare på at øksen skal komme ;D ;D ;D
øks?
neida...

 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
;D ;D ;D ;D
Enig!

musicus skrev:
Endre Askeland skrev:
Hvis det er en ting som jeg har lært og observert på hifi sentralen gjennom mange år, så er det at Janteloven hersker litt for mye her på sentralen. Dette gir seg utslag i forskjellige fenomener. Jeg finner det meget rart at enkelte av medlemmene tydligvis har store problemer med å glede seg på vegne av andre medlemmer som har gjennomført en oppgradering. Når ett medlem lykkelig informerer om sin siste oppgraderinger, så iler det ofte til bamhjertelige sjæler som skal forklare stakkaren hvorfor han enten ikke hører det han hører, eller hvorfor han har tabbet seg ut fordi han har kjøpt ett produkt som koster mer en det man selv er villig til å betale for ett produkt. Ett annet fenomen som er underlig å observere er hvordan enkelte "eksperter" uttaler seg om hvordan ett produkt låter når de samtidig innrømmer at de overhodet aldri har hørt produktet som de dømmer nord og ned. Ganske så fantastisk synes nå jeg ;) Men dette er kanskje ett godt eksempel på at det er mange "eksperter" her på sentralen som uttaler seg om temaer som de ikke har forutsetning for å uttale seg om. Faren med å fremheve dette problemet slik som jeg nå gjør, er at mange av disse ekspertene nå blir fornærmet, og kommer løpende til med kritiske bemerkninger til innlegget for å idiotforklare hvorfor de er i sin fulle rett til å dømme andre og andre sine produkter. Jeg ser på disse sjælene som ett forsurende element her på sentralen. Hvorfor gjør jeg det ??? Jo, fordi disse sjælene er med på å strupe hva andre medlemer nå er villig til å både si og dele med oss andre på sentralen. Sier du noe feil, så blir du umiddelbart halshogd av "ekspertene". Du kan gjerne si at fremferden til disse medlemmene indirekte sensurerer innholdet på hifi sentralen. Har flere ganger sett tråder der det blir etterlyst flere innlegg fra enkelte av medlemmene som var mer aktiv på sentralen tidligere. Hvorfor tror du at disse medlemmene ikke gidder å skrive så mange innlegg på sentralen lengre ???

Og nå venter jeg bare på at øksen skal komme ;D ;D ;D
Øksen lar vi vile, men tilføyer gjerne at de mange "el-kjøp eksperter" vi har her som har en ubendelig trang til å mene noe om alt, inkl troen på at det inkluderer gullører (i betydningen hører/vet/kan alt), legg 10K på samme sted og du har skjønt det hele....

mvh
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
;D ;D ;D

joaquin skrev:
Endre Askeland skrev:
Hvis det er en ting som jeg har lært og observert på hifi sentralen gjennom mange år, så er det at Janteloven hersker litt for mye her på sentralen. Dette gir seg utslag i forskjellige fenomener. Jeg finner det meget rart at enkelte av medlemmene tydligvis har store problemer med å glede seg på vegne av andre medlemmer som har gjennomført en oppgradering. Når ett medlem lykkelig informerer om sin siste oppgraderinger, så iler det ofte til bamhjertelige sjæler som skal forklare stakkaren hvorfor han enten ikke hører det han hører, eller hvorfor han har tabbet seg ut fordi han har kjøpt ett produkt som koster mer en det man selv er villig til å betale for ett produkt. Ett annet fenomen som er underlig å observere er hvordan enkelte "eksperter" uttaler seg om hvordan ett produkt låter når de samtidig innrømmer at de overhodet aldri har hørt produktet som de dømmer nord og ned. Ganske så fantastisk synes nå jeg ;) Men dette er kanskje ett godt eksempel på at det er mange "eksperter" her på sentralen som uttaler seg om temaer som de ikke har forutsetning for å uttale seg om. Faren med å fremheve dette problemet slik som jeg nå gjør, er at mange av disse ekspertene nå blir fornærmet, og kommer løpende til med kritiske bemerkninger til innlegget for å idiotforklare hvorfor de er i sin fulle rett til å dømme andre og andre sine produkter. Jeg ser på disse sjælene som ett forsurende element her på sentralen. Hvorfor gjør jeg det ??? Jo, fordi disse sjælene er med på å strupe hva andre medlemer nå er villig til å både si og dele med oss andre på sentralen. Sier du noe feil, så blir du umiddelbart halshogd av "ekspertene". Du kan gjerne si at fremferden til disse medlemmene indirekte sensurerer innholdet på hifi sentralen. Har flere ganger sett tråder der det blir etterlyst flere innlegg fra enkelte av medlemmene som var mer aktiv på sentralen tidligere. Hvorfor tror du at disse medlemmene ikke gidder å skrive så mange innlegg på sentralen lengre ???

Og nå venter jeg bare på at øksen skal komme ;D ;D ;D
øks?
neida...

 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Enig i mye av det du sier her Endre. Men glem ikke at folk i den andre "leiren" går minst like langt. Det har lett for å ta av litt innimellom, der synspunkter og argumentasjon tilspisser seg dels fordi folk misforstår hverandre eller tar ting opp i verste mening og får litt temperatur under luggen. Når det gjelder folk som har forsvunnet, så er det jo mange av de teknisk interesserte (som f.eks. knutinh og KOB) og ikke bare de du tenker på. Litt synd at det er så steile fronter, men det hender jo også at en del slike tråder faktisk gir oss alle mer kunnskap selv om noen ynder å tro at de ikke har lært noe her. Tror vi alle kan ha fordel av å lese innlegg et par ganger før vi går på krigsstien. Jeg har lært av både "sensualister" og "realister" og anser meg selv for å stå med en fot her og en fot der og er aldri helt sikker på noe. Jeg har ikke noe hat hverken til dyrt eller billig utstyr, enten det er rør, ss eller klasse D. Tror det meste kan låte bra om det er riktig satt opp med matchende komponenter til rommet.
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
General8 skrev:
Dette blir sikkert en bra tråd. ::)

Skal vedde en tier på at den blir minst ti sider lang i løpet av en uke.. Kabler bla bla bla...Noen som vedder imot?
Ser ut til at du traff en innertier der! Vel.. egentlig så var det et "understatement" tråden nå over åtte sider på under et døgn... ;D

Personlig synest jeg det er mye bra på HFS, og mye svada for-mot diskusjoner.
Jeg sitter gang på gang og leser tråder hvor engasjementet som legges inn forundrer meg. Egentlig så er det ganske rått at man kan få frem et slikt engasjement i et virtuelt samfunn som HFS er. Samtidig så er det også en utrolig bra kilde til informasjon og hjelp når man søker det. Legg ut et innlegg med spørsmål og ganske så snart så har du fått et svar på det du lurer på.

Min erfaring både i jobb-sammenheng og privat er at man kan diskutere så mye man vil, men det er først når man erfarer praktisk at man lærer og kan gjøre opp egne meninger. (Men mye av basisen til å forstå kommer igjennom først å få servert teorier, deretter tenke,prøve ut,tenke, trekke sluttninger, lære.)

Når jeg leser andres innlegg så vil det jeg leser alltid tolkes med basis i min egen erfaring, og derav er min oppfatning farget av det jeg vet, kan, og tror, fra før av. Og om andre vil diskutere for og mot blindtester av kabler så er det helt greit for meg, jeg trenger ikke lese tråden om jeg ikke vil dersom jeg ikke er i modus til det. Jeg trenger heller ikke svare selv om jeg er uenig i det som står skrevet. MEN jeg har fått mange gode svar på ting jeg lurer på her inne, og føler derfor at jeg bør svare på ting jeg tor jeg kan hjelpe andre med når leser tråder der noen spør etter hjelp eller tilbakemelding innen et tema.
Om andre da er uenige med det jeg da skriver er helt greit, jeg har min erfaring og de har deres. Slik vil det alltid forbli.

Noen ganger er det dog ganske så besnærende å tenke på det engasjementet som fremvises. Og samtidig sitter mange av oss her i Norge og lurer på hvordan man kan engasjere seg så sterkt i saker at det oppstår politiske og religiøse konflikter ute i den reelle verden. Kanskje hi-fi, high end, lyd, og musikkopplevelse gir "meningen med livet" til enkelte av oss, og vi ønsker så sterkt å dele det med andre slik at de kan forstå hvorfor vi er den vi er?

Vel nok svada fra min side her jeg sitter og leser på HFS etter en lengre smalahovemiddag. Håper innlegget kan forklares med kveldens ekstra glass (i flertall) med aquavit, cognac og whisky i tillegg til polets juleøl. Jeg har basis når jeg skriver at jeg skal kunne stå for det jeg skriver, og at andre er fritt velkomne til å være uenig! (Uenighet kommer det alltid til å være så lenge vi får lov til å tenke fritt.)

HFS er for meg en ide'skaper, kilde til inspirasjon, kunskap, tidsfordriv og selvsagt underholdning. Jeg leser OT som underholdning, musikktrådene for å lære mer om musikk. Bygge og bildetrådene for å få inspirasjon til hva som finnes der ute. Egentlig så leser jeg litt for mye her inne! Men det er iallefall mer underholdende og inspirerende en å lese et blad som kommer i posten. Dette er jo et interaktivt samfunn der jeg kan dele mine interesser med mange andre. Garantert bedre forståelse for min interesse og garantert raskere respons en om jeg deler mine tanker med naboen tvers over veien der jeg bor, han har jo ikke samme interesse.

Det som fasinerer meg med denne tråden er at noen har en egen evne til å skrive slike innlegg som skaper så stort engasjement!
Da blir jeg nyskjerrig på hvem denne el_mariachi er, og hvordan han får det til. Ord er ikke bare ord, som lyd ikke bare er lyd.

Igjen nok tanker og svada fra denne kanten. Gleder meg til å lese på HFS i morgen!
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
el_mariachi skrev:
I forbindelse med mitt 6års jubileum her på HFS har jeg tenkt litt på hva summen av hva jeg har lært her og i hfinorge forøvrig kan være.
Flott oppsummering!!

Vi har alle godt av litt selvironi fra tid til annen :D
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Valentino skrev:
Hånden på hjertet:

Jeg gjenoppdaget akustikk. Sluttet med kabler. Fant ny musikk. Begynte med nærfeltslytting. Ble kjetter. Joa.

Festlig tråd. Godt å få trukket opp frontlinjene fra tid til annen.
Kloke mann du.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Litt sånn seriøst til flere gode innlegg i tråden her.

Mange tråder har en tendens til å bli veldig tabloide. Det er de som rir sin kjepphest høyest som får mest fokus. De som forsøker seg med litt mer balanse i regnskapet blir fort igrnorert. Slik er kanskje diskusjonens natur, men det er allikevel opp til hver enkelt å velge hva man vil respondere på: Det som er teitest eller det som kan gi en mest fruktbar diskusjon. Så vi har alle muligheten til å påvirke hvem og hvilke meninger som skal få mest interesse. Noen ganger synes jeg de mest ekstreme erfaringer er de mest interessante og andre ganger fester jeg meg mest ved de som er midt-på-treet. De innleggene som er den største turn-off for mitt vedkommende er innlegg som pretenderer å "bevise" at alle forsterkere, dac'er, cd-spillere, kabler osv låter likt bare de er fornuftig konstruert. Sånne innlegg skaper ofte en strøm av svar, men de som jeg synes er mest interessante er når noen har testet noe i kjente omgivelser og hørt eller ikke hørt en forskjell. Må vel også for ordens skyld si at jeg gidder ikke lenger lese om kabler som gjør underverker med stereoanlegget. De som påstår det er så far out som det går an å komme.

Jeg leser innleggene fra de med dyre anlegg med stor interesse. Vel vitende om at en forsterker, en transport, en dac, en høyttaler, et anlegg, alltid kan bli bedre. Da snakker jeg om at de referansene jeg har her hos meg kan bli bedre. Men etter hvert så ser jeg jo også at dette er en two way street. Det er ingen jeg har lest om her inne som er SOTA på alle områder. Jeg kan etterhvert så mye om lyd at dette er noe jeg er jeg 100% sikker på. De fleste har seriøse forbedringsmuligheter enten anlegget kostet 5k eller 2mill. Så vi har alle noe å lære. Og det er opp til hver enkelt hvilke tråder og hvilke meningsytringer man ønsker å holde liv i.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Det er rart at de som åpenbart lærer minst er de samme som har anlegg bestående av
1) en stor del DIY,
2) PA-type komponenter som angivelig er minst like bra som hifi-merkene til 5x prisen, og som ellers bruker
3) "best buy" merkene innenfor hifi.

I omvendt proporsjonalitet er det alltid disse som har de sterkeste meningene også, ofte kamuflert som "ironisk vri", eller "satt på spissen".
Selv om man ikke er "troende", er det selfølgelig viktig å ikke bli oppfattet som en som er blottet for humor,
 
Topp Bunn