Ekstreme high-end studiohøyttalere. Lyd og bilde har testet Genelec 8361A.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Screenshot 2020-03-25 at 09.59.36.jpg


    Lyd og bilde har nylig gjort en stort test på det nye beistet fra Genelec, 8361A.

    Noen sitater fra testen:

    "Dynamikken er ekstrem, så også lydtrykket. Lyden er sannferdig som få, fra ekte punktkilde. Romkorreksjonen gir ekstra tilpasningsmuligheter."

    "[...] jeg blir sittende og måpe over hvor korrekt høyttalerne låter, men samtidig evner å få med alt som er moro. Når man snakker om høyttalere som låter korrekt kan man fort tro at det låter kjedelig. Og, joda, med dårlig produsert musikk så gjør det det. Men sett på James Bond-låta No Time To Die av Billie Eilish, og gjør klar for gåsehud ganger tre."

    Hva er tankene til folket i hifisentralen?

    Les hele testen her(krever pluss-abonnement dessverre): https://www.lydogbilde.no/test/hoyttalere/genelec-8361a

    Genelec-The-Ones.jpg


    Ta gjerne kontakt med oss i Benum(som representerer Genelec i Norge) dersom du har spørsmål om Genelec!
     

    Kommentarer

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva er tankene til folket i hifisentralen?
    Vel, siden dere spør...

    Første som slår meg er at L&B ikke står i særlig høy kurs hos de mer realitetsorienterte innen denne hobbyen. Selv om det sikkert er morsomt for dere at Genelec får innpass i de mer uskolerte tidsskriftene og det helt sikkert generer økt salg, imponerer ikke slike omtaler meg og gir meg hverken mer lyst til å kjøpe Genelec eller abonnere på L&B.

    Har nylig hørt et større oppsett fra Genelec og må si det ikke sto tilbake for noe i prisklassen. (200k+) Derimot er designuttrykket de har valgt lite stuevennlig imo og valget mellom svart og hvitt er tåredryppende kjedelig. En ting til jeg også erfarte er at dette p&p utstyret i liten grad passer de som er ute etter å kunne presse grensene. Ingeniørene i Finland har åpenbart fokus på en kundegruppe som er forsiktig med hørselen.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva er tankene til folket i hifisentralen?

    Det ligger vel i kortene at en basshøyttaler med "fri sikt ut" leverer ut noe mer trøkk - enn to smale spalter - én oppe/én nede. Er disse kun ment som "sub-bass-port-utganger" eller kommer all bass ut der? Eller er disse beregnet tilkoblet separate suber?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Benum:
    Synes vel Makkintosken lever litt vel mye opp til navnet sitt her! :)

    Genelec har alltid laget særdeles kontante, livlige og detaljrike monitorer, med høy underholdnignsfaktor og presisjon på samme tid. Nå hører det med til historien at også undertegnede representerer samme gruppe som ovennevnte omtaler i retning av uskolerte og lite realitetsorienterte, men allikevel. Jeg har alltid hatt sansen for det Genelec holder på med, så lenge man tar høyde for at de leverer mer arbeidsverktøy for studio og profesjonelle, enn de leverer produkter for stuene på Bygdø...

    Jeg mener hifi-folket har ett og annet å lære av proffene, faktisk. :)
     

    Benum

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    11.10.2019
    Innlegg
    13
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Hva er tankene til folket i hifisentralen?
    Vel, siden dere spør...

    Første som slår meg er at L&B ikke står i særlig høy kurs hos de mer realitetsorienterte innen denne hobbyen. Selv om det sikkert er morsomt for dere at Genelec får innpass i de mer uskolerte tidsskriftene og det helt sikkert generer økt salg, imponerer ikke slike omtaler meg og gir meg hverken mer lyst til å kjøpe Genelec eller abonnere på L&B.

    Har nylig hørt et større oppsett fra Genelec og må si det ikke sto tilbake for noe i prisklassen. (200k+) Derimot er designuttrykket de har valgt lite stuevennlig imo og valget mellom svart og hvitt er tåredryppende kjedelig. En ting til jeg også erfarte er at dette p&p utstyret i liten grad passer de som er ute etter å kunne presse grensene. Ingeniørene i Finland har åpenbart fokus på en kundegruppe som er forsiktig med hørselen.
    Takk for innsikt angående L&B! Det er definitivt nyttig å vite.

    Det koster, det er det ingen tvil om. Designet er det vel like mange synspunkter på som folk. Fabrikken dems i Finland ligger langt ute i skogen, så de er nok forsiktige med hørselen der ja, hehe ;)
     

    Benum

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    11.10.2019
    Innlegg
    13
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Hva er tankene til folket i hifisentralen?

    Det ligger vel i kortene at en basshøyttaler med "fri sikt ut" leverer ut noe mer trøkk - enn to smale spalter - én oppe/én nede. Er disse kun ment som "sub-bass-port-utganger" eller kommer all bass ut der? Eller er disse beregnet tilkoblet separate suber?
    Du kan selvfølgelig koble til ekstern sub, men jeg skal love deg at disse gir bunn. Se specs her.

    Screenshot 2020-03-25 at 12.46.59.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva er tankene til folket i hifisentralen?
    Vel, siden dere spør...

    Første som slår meg er at L&B ikke står i særlig høy kurs hos de mer realitetsorienterte innen denne hobbyen. Selv om det sikkert er morsomt for dere at Genelec får innpass i de mer uskolerte tidsskriftene og det helt sikkert generer økt salg, imponerer ikke slike omtaler meg og gir meg hverken mer lyst til å kjøpe Genelec eller abonnere på L&B.

    Har nylig hørt et større oppsett fra Genelec og må si det ikke sto tilbake for noe i prisklassen. (200k+) Derimot er designuttrykket de har valgt lite stuevennlig imo og valget mellom svart og hvitt er tåredryppende kjedelig. En ting til jeg også erfarte er at dette p&p utstyret i liten grad passer de som er ute etter å kunne presse grensene. Ingeniørene i Finland har åpenbart fokus på en kundegruppe som er forsiktig med hørselen.
    Takk for innsikt angående L&B! Det er definitivt nyttig å vite.

    Det koster, det er det ingen tvil om. Designet er det vel like mange synspunkter på som folk. Fabrikken dems i Finland ligger langt ute i skogen, så de er nok forsiktige med hørselen der ja, hehe ;)
    Med det mente jeg at man får mye for pengene, 200k er jo temmelig beskjeden sum å betale for det monsteret jeg hørte. At protection slo inn etter en litt heftig sesjon trakk ned. Måten protection slo inn trakk også ned.
     
    V

    VVV

    Gjest
    Eg var innom ein pro-audio-butikk og høyrte på Genelec-høgttalarar for 2 månadars tid sidan.
    Vart veldig imponert.
    Bassen innfridde! (i motsetning til for andre merker sine bokhyllehøgttalarar som eg har høyrt).
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Som eier av et par med 8351a - dvs. nest største modell i The Ones-serien, men "gammel" modell (derfor a og ikke b) - kan jeg underskrive på at Genelecs tilnærming til punktidealet (det er snakk om et ideal fordi det i praksis er umulig å realisere en punktkilde med dagens teknologi) gir en lyd som er annerledes. Såkalt talegjenkjennelighet er svært høy, uavhengig av kilde (musikk, TV, radio, film etc.) , uavhengig av om det er mann eller kvinne som snakker. Vi mennesker er de fødte mestre til å vurdere stemmer, uavhengig av om vi er musikere eller vår utdannelse og erfaring for øvrig. Jeg tolker bl.a. denne ekstreme talegjenkjenneligheten som at høyttaleren er en korrekt gjengiver av lyd.

    8361a er en høyttaler på 32 kg i en forholdsvis liten boks. Å sammenlikne en slik høyttaler med HFS-nestorenes enorme lydrigger på flere hundre kilo, er urimelig. Genelec innser naturligvis disse begrensningene og har derfor alltid levert subwoofere som i tillegg i nyere tid integreres automatisk med hovedhøyttalerne. Nylig introduserte de også W371, som integreres med 8351b eller 8361a. Da ender man opp med et høyttalersystem som er mye tyngre (og dyrere); over 100 kg, i søyleform som blir omtrent 1,5 m høy. Mens det er sannsynligvis umulig å finne høyttalere som måler bedre innenfor sin klasse enn The Ones (beste høyttaler som er målt av Amir på Audio Science Review er Genelecs 8341a), øker lydnivåpotensialet over hele frekvensområdet betydelig med W371. I tillegg oppnår man en mest mulig korrekt romrespons ned til de laveste oktavene. Med andre ord er 8361a og 8351b såkalte "målemonstre" isolert sett, og med W371 i tillegg får man også et lydnivåmonster fra 20 Hz opp til 20+kHz (maks peak lydnivå vil bli omtrent 120 dB fra én høyttaler og litt høyere i stereokonfigurasjon).

    Med andre ord finner man alt av moderne state of the art i de høyttalerne som er omtalt ovenfor, innenfor de rammer som er gitt mht. vekt og volum. Likevel kan jeg se for meg at folk ønsker noe mer. Genelec designer sine høyttalere for minst mulig reflektert lyd. De konstruerer høyttalerne for at man skal sitte mest mulig i direktelyden. Derfor vil Genelecs høyttalere spre lyden annerledes enn høyttalere som er konstruert for å spille med rommet, slik at rommet blir en del av høyttalerens design, bl.a. for å gi en klang eller karakter som ikke finnes på kilden og i direktelyden. En del synes direktelyden er kjedelig, så de ønsker et bidrag fra rommet slik de er vant med. Dette har med forbrukerens smak og behag å gjøre. For Genelec, som leverer verktøy til lydprodusenter, er ikke rommet noe de ønsker å spille på eller med. Derfor anbefaler de å sitte i direktelyden og overholde anbefalte lytteavstander og geometri for øvrig.

    Når det er sagt, så vil punktkildeidealet gi en reflektert lyd som er mer korrekt enn en høyttaler med mer atskilte drivere fordi konvensjonelle høyttalere har større imperfeksjoner i den vertikale direktiviteten. Derfor kan man argumentere for at The Ones vil låte mer korrekt også i større rom med mer reflektert lyd i lytteposisjonen.

    Nå høres dette sikkert ut som rent skryt. Men poenget mitt er at disse Genelec-høyttalerne måler sannsynligvis best i verden og Genelecs egne målinger er verifisert av eksterne parter (jf. Amirs måling av 8341 på ASR). Mine refleksjoner og synspunkter kan derfor tolkes som min personlige beskrivelse av hvordan høyttalere med ekstremt gode målinger låter. Og poenget mitt er at det låter bra når kildematerialet er spennende og bra.

    Hva angår design er smaken noe som ikke kan diskuteres. Folk har forskjellig smak. Man kan ikke gjøre alle til lags. Genelecs høyttalere setter funksjon foran form. Jeg liker slikt. Ved å fokusere på funksjon fremfor funksjon, kan designet likevel bli spennende. Jeg synes det er interessant at noen av de mest designbevisste faller for Genelecs design (man må tenke på design som helheten inkl. innmat og ellers skjult teknologi). Nedenfor er et par bilder. Det første er av Steve Jobs med sine Genelec-bokser. Det andre er fra Apples lansering i 2018, da Mac Mini Late 2018 ble lansert. Apple er for øvrig også kjent for å ikke tilby altfor mange designvalg; dvs. få farger og ikke all verdens tilpasningsmuligheter i en helhetlig og brukervennlig arkitektur. Sånn sett er det noen likheter i Genelecs og Apples designfilosofi.

    IMG_1020.jpg


    28338-43876-181031-Macmini-l.jpg
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    De er slettes ikke så gale.
    Men prisen står ikke i tråd med hva de leverer.
    Men noe av de bedre små jeg har hørt. Men prisen henger ikke på greip.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hva er tankene til folket i hifisentralen?
    Vel, siden dere spør...

    Første som slår meg er at L&B ikke står i særlig høy kurs hos de mer realitetsorienterte innen denne hobbyen. Selv om det sikkert er morsomt for dere at Genelec får innpass i de mer uskolerte tidsskriftene og det helt sikkert generer økt salg, imponerer ikke slike omtaler meg og gir meg hverken mer lyst til å kjøpe Genelec eller abonnere på L&B.

    Har nylig hørt et større oppsett fra Genelec og må si det ikke sto tilbake for noe i prisklassen. (200k+) Derimot er designuttrykket de har valgt lite stuevennlig imo og valget mellom svart og hvitt er tåredryppende kjedelig. En ting til jeg også erfarte er at dette p&p utstyret i liten grad passer de som er ute etter å kunne presse grensene. Ingeniørene i Finland har åpenbart fokus på en kundegruppe som er forsiktig med hørselen.
    Takk for innsikt angående L&B! Det er definitivt nyttig å vite.

    Det koster, det er det ingen tvil om. Designet er det vel like mange synspunkter på som folk. Fabrikken dems i Finland ligger langt ute i skogen, så de er nok forsiktige med hørselen der ja, hehe ;)
    Det kan seiast mykje om L&B, men det er svært få konkurrentar i papirformat att på den norske marknaden. Og færre vert det vel etter Koronaen.
    Eg er vel ikkje den som skal rope høgast når det gjeld WAF-akseptabelt høgtalardesign, men eg Genelec kunne sikkert fått til fleire alternativ med tanke på stoverein utsjånad. Lydleg sett må eg innrømme at eg aldri har prøvd merket, men kunne alltids fått tid til ei utprøving i dess tider med mykje inneliv.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Osten, har du hørt 8361A? Vi var en gjeng som hørte dem på introduksjonen hos Benum og det låt bra:)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Osten, har du hørt 8361A? Vi var en gjeng som hørte dem på introduksjonen hos Benum og det låt bra:)
    Hørte på Hortenmessa, men usikker på om det var den.
    Hørte alle som var på messa, men som jeg sa. Synes prisen er noe drøy kontra ytelse.
    Ble jo overasket over den stive prisen, men de spilte bra.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke hørt disse det er snakk om, men hvis de er i nærheten av lillebror som målt av ASR så er frekvensresponsen noe av det aller beste som finnes uavhengig av pris. Disse små leketøyene er i så måte milevis bedre enn det meste av esoterisk skvip på markedet, så om prisen er drøy eller rimelig blir fort et spørsmål om perspektiv.

    genelec.jpg


    https://www.audiosciencereview.com/...nelec-8341a-sam™-studio-monitor-review.11652/
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ikke hørt disse det er snakk om, men hvis de er i nærheten av lillebror som målt av ASR så er frekvensresponsen noe av det aller beste som finnes uavhengig av pris. Disse små leketøyene er i så måte milevis bedre enn det meste av esoterisk skvip på markedet, så om prisen er drøy eller rimelig blir fort et spørsmål om perspektiv.

    Vis vedlegget 576439

    https://www.audiosciencereview.com/...nelec-8341a-sam™-studio-monitor-review.11652/
    Det spesielle med The Ones-høyttalerne er at den horisontale direktiviteten (dvs. off-axis-frekvensresponsen i figuren din) og den vertikale direktiviteten er omtrent identisk. Dvs. at de høye kvalitetene i frekvensresponsen gjelder både til siden og opp-ned i rommet. Dette er en kvalitet som Olive m.fl. ikke har kartlagt skikkelig i sine undersøkelser om folks lydpreferanser. Uansett, like høy kvalitet vertikalt som horisontalt mht frekvensrespons off-axis er en bedre tilnærming til det teoretiske idealet om korrekt lydgjengivelse enn om den vertikale frekvensresponsen er ujevn.

    Jeg kjenner ikke til andre høyttalere som er i nærheten av å produsere like god horisontal og vertikal frekvensrespons off-axis som disse høyttalerne. Med andre ord begynner også «høyttalerproblemet» å bli løst («høyttalerproblemet» er gjerne definert som jevn og flat frekvensrespons med fine off-axis-mønstre). Da gjenstår slike ting som THD, IMD, bassatferd, SPL-kapasitet gitt fotavtrykk osv.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Genelec lager fantastiske høyttalere. 8361 er vanvittig bra! Har genelec med to suber selv og det låter heftig nok for meg og de fleste andre på besøk. Har 8350a med genelec suber. Meridian 7200 kunne ikke måle seg, så jeg solgte dem. Da på hugo dac og Ragnarok pre. I hvitt synes kona de er bedre en det meste jeg har eid før. Jeg har småbarn og de kan herje så mye de omtrent vil. Høyttalerene er godt sikra. Med dynaudio ble det ofte støvsuging av diskanter.
     
    Sist redigert:
    V

    VVV

    Gjest
    Eg liker designet til Genelec-høgttalarane (i den grå-svarte utførelsen antrasitt) veldig godt.

    Synes også det er genialt med det harde gitteret som nokre av høgttalarane har foran elementa (ekstremt barnevennleg: Ikkje noko øydelegging av elementa).

    v02_FBE5D39B779DD2C903697DFC815438CC_ac_mw500_hc_vm.jpg

    https://www.benum.no/produkt/56281481/genelec-8330apm-aktiv-sam-monitor-5in-x2-50w-xlr-antrasit

    Genelec har også veldig bra stativ til høgttalarane.

    Skal eg (om 1 års tid) ha stativhøgttalarar til min heimekontorløysing, så er definitivt Genelec høgt oppe på lista over høgttalarar som eg vurderer.
     

    comstedt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2010
    Innlegg
    184
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Benum:
    Synes vel Makkintosken lever litt vel mye opp til navnet sitt her! :)

    Genelec har alltid laget særdeles kontante, livlige og detaljrike monitorer, med høy underholdnignsfaktor og presisjon på samme tid. Nå hører det med til historien at også undertegnede representerer samme gruppe som ovennevnte omtaler i retning av uskolerte og lite realitetsorienterte, men allikevel. Jeg har alltid hatt sansen for det Genelec holder på med, så lenge man tar høyde for at de leverer mer arbeidsverktøy for studio og profesjonelle, enn de leverer produkter for stuene på Bygdø...

    Jeg mener hifi-folket har ett og annet å lære av proffene, faktisk. :)
    Synes Genlec har vart litt mainstream før mange rimelig lenge, men kanskje andre mennesker en di her?

    Trur mange synes LB er litt vel positivt til mye hifi, og skriver med litt mye positive adjektiver. Kan noen gang tenke så selv, (jeg vet dårlig stil ) Men så, er det en avis, og den ville nok vart kjedelig viss mye var skrevet uten entusiasme eller av folk uten entusiasme før faget. Og I tillegg synes JEG SELV mye hifi (hvertfall den til stereobruk) som er lagd di siste 20-årene låter riktig bra,viss man har mulighet at få hørt den i passende miljø. Og enda mere har vart bra siste åren.
    Kan og tenke at di som jobber der har fått mye erfaring i plassering og kan få mye at prestere godt viss produktet har det i seg.

    Sammenligner man mye med til eksempel 80talet og noe begynnelsen av 90 når jeg vokset opp, og det som var et skikkelig hifi anlegg var då, var mye mer ujevnt spør du meg.


    Genelecene !
    ville godt vurdere disse til alt fra keyboard/el-stagepiano og lignende som monitorer, eller ved en laptop, stasjon, med en mindre dac. Eller mindre anlegg i stua, gutterom, soverom eller en liten surroundhule i kjellerstua før di som har det. Har sett andre bruke tidligere modeller på sistnevnte måte (surround) med godt resultat. Og, syntes da at det var mye positivt og mange fordeler med dem sett til prisen og størrelse.

    Trur få som ikke arbeider med musikken eller har eget lytterom, vil velge di største med di store subwoofers til, men jeg Kan ha fel da.
    Jeg husker Noen som syntes di mellom store han har var rimelig enkle at plassere, og klarte seg med lite akustiske tiltak, trur ikke di gikk så Kjempe dypt i basen. Hadde dog gjerne hatt di store subb på hjemmebesøk før at teste hvordan di ville prestere, men vad kona ville si...


    SPØRSMÅL, Kan di store Genelecsubbs stå mot en vegg, og prestere optimalt!?
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Benum:

    Klippet:
    Synes vel Makkintosken lever litt vel mye opp til navnet sitt her! :).........Nå hører det med til historien at også undertegnede representerer samme gruppe som ovennevnte omtaler i retning av uskolerte og lite realitetsorienterte, men allikevel.
    At blant annet DN i 2018 droppet L&B som samarbeidspartner pga av en litt lyssky virksomhet og at de også i alle de årene jeg leste magasinet hovedsaklig drev med formidling av mer spirituell hifi, gjør at jeg ikke ser på disse som en troverdig informasjonskilde. Er jeg alene om å mene dette?

    At du oppfatter meg som en tosk, bare for at jeg påpeker at den, forhåpentligvis døende, blekka er forfattet av lekmenn og hobbyister med liten relevant kompetanse annet enn en evne til å tekkes annonsører og et fargerikt språk, kan jeg leve godt med.:)

    Utover det er selvfølgelig all reklame god reklame, så jeg ønsker Benum og Genelec lykke til videre. :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Benum:

    Klippet:
    Synes vel Makkintosken lever litt vel mye opp til navnet sitt her! :).........Nå hører det med til historien at også undertegnede representerer samme gruppe som ovennevnte omtaler i retning av uskolerte og lite realitetsorienterte, men allikevel.
    At blant annet DN i 2018 droppet L&B som samarbeidspartner pga av en litt lyssky virksomhet og at de også i alle de årene jeg leste magasinet hovedsaklig drev med formidling av mer spirituell hifi, gjør at jeg ikke ser på disse som en troverdig informasjonskilde. Er jeg alene om å mene dette?

    At du oppfatter meg som en tosk, bare for at jeg påpeker at den, forhåpentligvis døende, blekka er forfattet av lekmenn og hobbyister med liten relevant kompetanse annet enn en evne til å tekkes annonsører og et fargerikt språk, kan jeg leve godt med.:)

    Utover det er selvfølgelig all reklame god reklame, så jeg ønsker Benum og Genelec lykke til videre. :)
    Makkintosken, jeg har fulgt med på Lyd & Bilde siden deres aller første utgave, de het ikke en gang det samme den gang...
    Og jeg har fulgt med på andre Skandinaviske tilsvarende blader enda lenger enn dette.

    La meg først si det, at jeg overhodet ikke støtter eiernes omgjøring av L&B til et generelt elektronikk magasin, bare så det er sagt.

    Jeg har også fulgt med på de enkelte journalister i disse bladene, har et ganske godt inntrykk av de alle - hva de står for som hi-fi journalister.

    Samtlige av disse beundrer jeg for å fortsatt jobbe i L&B, for ingen av disse er hverken tonedøve eller holderpå for å tekkes leverandørene av produkter. De har både interessen for faget og har ørene i behold, i tilfelle du tror de skriver med isatte ørepropper og bind for øya.

    Noe så subjektivt som lyd er vanskelig å beskrive, jeg vil si man nesten må ha «studert» journalisten lenge for å dra nytte av hva han opplever, men gjør man det så er det et himla godt verktøy før man evt. lytter til det samme selv. Jeg ser de som «veiledere» fremfor «testere» alle sammen, et godt verktøy. Klart best av de alle - svenske Hifi & Musik - bare for å ha nevnt det.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Geir Nordby L&B

    Fersking
    Ble medlem
    20.12.2002
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Hva er tankene til folket i hifisentralen?
    Vel, siden dere spør...

    Første som slår meg er at L&B ikke står i særlig høy kurs hos de mer realitetsorienterte innen denne hobbyen. Selv om det sikkert er morsomt for dere at Genelec får innpass i de mer uskolerte tidsskriftene og det helt sikkert generer økt salg, imponerer ikke slike omtaler meg og gir meg hverken mer lyst til å kjøpe Genelec eller abonnere på L&B.

    Har nylig hørt et større oppsett fra Genelec og må si det ikke sto tilbake for noe i prisklassen. (200k+) Derimot er designuttrykket de har valgt lite stuevennlig imo og valget mellom svart og hvitt er tåredryppende kjedelig. En ting til jeg også erfarte er at dette p&p utstyret i liten grad passer de som er ute etter å kunne presse grensene. Ingeniørene i Finland har åpenbart fokus på en kundegruppe som er forsiktig med hørselen.

    Dette var ikke myntet på de som ønsker noe som "tar seg ut i stuen", men for folk som ønsker ekte, skikkelig high-end-lyd og faktisk også ganske høy "value for money". Stuevennlig hi-fi skriver vi nok om, mener jeg selv, til at det ikke er plass til en slik artikkel som denne innimellom.

    Når det gjelder å "ikke støy høyt i kurs" får stå for din regning.

    Hilsen musiker og utdannet lydprodusent.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Jeg har ikke hørt disse det er snakk om, men hvis de er i nærheten av lillebror som målt av ASR så er frekvensresponsen noe av det aller beste som finnes uavhengig av pris. Disse små leketøyene er i så måte milevis bedre enn det meste av esoterisk skvip på markedet, så om prisen er drøy eller rimelig blir fort et spørsmål om perspektiv.

    Vis vedlegget 576439

    https://www.audiosciencereview.com/...nelec-8341a-sam™-studio-monitor-review.11652/
    Du burde tenke litt over ditt eget perspektiv også. Det kan jeg tillate meg å påpeke siden vi selv bruker målinger i stor grad ved optimalisering av musikkgjengivelse i lytterom. En tilnærmet perfekt frekvensrespons er ikke alene en garanti for at det låter bra. Det er en god begynnelse, men det er svært mange parametere, de fleste målbare, som spiller inn. Å liste dem opp alle her vil være å kuppe tråden. Genelec sine konstruksjoner vil nok kunne skåre utmerket på noen, men langt fra alle. Fysikkens lover gjelder fortsatt, spesielt i high-end segmentet. ;)

    Så sørg for å få deg mere erfaring før du uttaler deg så kategorisk. Man kan ikke lese seg til god hi-fi! :)
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Hva er tankene til folket i hifisentralen?
    Vel, siden dere spør...

    Første som slår meg er at L&B ikke står i særlig høy kurs hos de mer realitetsorienterte innen denne hobbyen. Selv om det sikkert er morsomt for dere at Genelec får innpass i de mer uskolerte tidsskriftene og det helt sikkert generer økt salg, imponerer ikke slike omtaler meg og gir meg hverken mer lyst til å kjøpe Genelec eller abonnere på L&B.

    Har nylig hørt et større oppsett fra Genelec og må si det ikke sto tilbake for noe i prisklassen. (200k+) Derimot er designuttrykket de har valgt lite stuevennlig imo og valget mellom svart og hvitt er tåredryppende kjedelig. En ting til jeg også erfarte er at dette p&p utstyret i liten grad passer de som er ute etter å kunne presse grensene. Ingeniørene i Finland har åpenbart fokus på en kundegruppe som er forsiktig med hørselen.
    Takk for innsikt angående L&B! Det er definitivt nyttig å vite.

    Det koster, det er det ingen tvil om. Designet er det vel like mange synspunkter på som folk. Fabrikken dems i Finland ligger langt ute i skogen, så de er nok forsiktige med hørselen der ja, hehe ;)
    Det kan seiast mykje om L&B, men det er svært få konkurrentar i papirformat att på den norske marknaden. Og færre vert det vel etter Koronaen.
    Eg er vel ikkje den som skal rope høgast når det gjeld WAF-akseptabelt høgtalardesign, men eg Genelec kunne sikkert fått til fleire alternativ med tanke på stoverein utsjånad. Lydleg sett må eg innrømme at eg aldri har prøvd merket, men kunne alltids fått tid til ei utprøving i dess tider med mykje inneliv.
    Korona-viruset hindrer ikke mennesker i å høre musikk, ei heller fjerner det ens interesse for lyd-produkter, for egen del har Korona-viruset medført at jeg bare dyrker de interessene i enda større grad enn jeg vanligvis gjør... For det er jo slik for tiden at de fleste omgås færre mennesker så lenge Korona-trusselen preger hverdagen vår, vi sitter altså mer hjemme enn noen gang og jeg vil anta at andre også der dyrker sine interesser. Altså burde Korona-viruset bidra til at det ble lettere å selge blader. Sant akkurat Lyd&Bilde har for egen del blitt mindre og mindre interessant med årene, tidligere skreiv dem jo mer om HiFi mens nå er det i større grad blitt et gadget-blad og nettopp av den grunn har jeg kuttet dem ut, det er rett og slett for lite stoff om HIFI i bladet nå, så de har skutt seg litt i foten synes jeg og det blir forståelig for min del om de sliter.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.124
    Målingene som du henviser til @coolio viser en høyttaler som mister direktiviteten tidlig i frekvens. La meg vise hvordan en overlay ser ut dersom høyttaleren (eller en del av en høyttaler uten bassdel) har konstant horisontal spredning lenger ned i frekvens. Målt til 40° og semianekoisk.
    Horizontal polar proto horn.jpg


    Sammenligner du denne med den horisontale overlay målingen ut til ca. 40° i linken under, så ser du stor forskjell og Genelec modellen mister direktiviteten veldig tidlig i sammenligning.
    https://www.audiosciencereview.com/...sam™-studio-monitor-review.11652/#post-335093

    Ellers er det som det påpekes her langt mer en frekvensrespons (og powerrespons) som avgjør hva som er en god målemessig høyttaler. Og få til en veldig jevn frekvensrepons med en aktiv høyttaler er enkelt da det bare handler om å bruke nok EQ. Ikke dermed sagt at Genelec og spesielt de største modellene ikke har gode målemessige egenskaper, men det vil være andre områder hvor det finnes høyttalere som scorer mye høyere. Så havner det til syvende og siste hva man vektlegger mest og hva som har størst psykoakustisk betydning for en.

    Edit: Her har du en annen til 90°, også semianekoisk måling. Her holdes ikke spredningen like godt høyt i frekvens riktig nok, men den bevares langt lavere.
    Horizontal polar speaker semianechoic.jpg
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva er tankene til folket i hifisentralen?
    Vel, siden dere spør...

    Første som slår meg er at L&B ikke står i særlig høy kurs hos de mer realitetsorienterte innen denne hobbyen. Selv om det sikkert er morsomt for dere at Genelec får innpass i de mer uskolerte tidsskriftene og det helt sikkert generer økt salg, imponerer ikke slike omtaler meg og gir meg hverken mer lyst til å kjøpe Genelec eller abonnere på L&B.

    Har nylig hørt et større oppsett fra Genelec og må si det ikke sto tilbake for noe i prisklassen. (200k+) Derimot er designuttrykket de har valgt lite stuevennlig imo og valget mellom svart og hvitt er tåredryppende kjedelig. En ting til jeg også erfarte er at dette p&p utstyret i liten grad passer de som er ute etter å kunne presse grensene. Ingeniørene i Finland har åpenbart fokus på en kundegruppe som er forsiktig med hørselen.

    Dette var ikke myntet på de som ønsker noe som "tar seg ut i stuen", men for folk som ønsker ekte, skikkelig high-end-lyd og faktisk også ganske høy "value for money". Stuevennlig hi-fi skriver vi nok om, mener jeg selv, til at det ikke er plass til en slik artikkel som denne innimellom.

    Når det gjelder å "ikke støy høyt i kurs" får stå for din regning.

    Hilsen musiker og utdannet lydprodusent.
    Nå etterlyste Benum(kanskje dumt) våre tanker, jeg ga mine og står ved dem. L&Bs verdi er diskutert flere andre steder her inne, så legger ballen død i denne tråden.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Målingene som du henviser til @coolio viser en høyttaler som mister direktiviteten tidlig i frekvens. La meg vise hvordan en overlay ser ut dersom høyttaleren (eller en del av en høyttaler uten bassdel) har konstant horisontal spredning lenger ned i frekvens. Målt til 40° og semianekoisk.
    Vis vedlegget 576523

    Sammenligner du denne med den horisontale overlay målingen ut til ca. 40° i linken under, så ser du stor forskjell og Genelec modellen mister direktiviteten veldig tidlig i sammenligning.
    https://www.audiosciencereview.com/...sam™-studio-monitor-review.11652/#post-335093

    Ellers er det som det påpekes her langt mer en frekvensrespons (og powerrespons) som avgjør hva som er en god målemessig høyttaler. Og få til en veldig jevn frekvensrepons med en aktiv høyttaler er enkelt da det bare handler om å bruke nok EQ. Ikke dermed sagt at Genelec og spesielt de største modellene ikke har gode målemessige egenskaper, men det vil være andre områder hvor det finnes høyttalere som scorer mye høyere. Så havner det til syvende og siste hva man vektlegger mest og hva som har størst psykoakustisk betydning for en.

    Edit: Her har du en annen til 90°, også semianekoisk måling. Her holdes ikke spredningen like godt høyt i frekvens riktig nok, men den bevares langt lavere.
    Vis vedlegget 576525
    Kritikken din om dårlig bassdirektivitet i 8361/The Ones-høyttalerne blir litt rar når Genelec lanserte woofersystemet W371 samtidig som de lanserte 8361. W371 går fra 20 Hz opp til 200-400 Hz og blir sammen med 8361 og 8351 ett integrert system med direktivitet ned til 50 Hz.

    Merk at W371 måler 110x40x40cm og veier 70 kg. Det sier litt om hvor urimelige krav du stiller til en høyttaler på 10-30 kg.

    Kritikken din er med andre ord ikke noe som konstruktør har oversett; tvert om har Genelec en løsning for det, riktignok en stor og dyr løsning hvis ultimat korrekthet i reproduksjonen på høyt lydnivå er målet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    L&Bs verdi er diskutert flere andre steder her inne, så legger ballen død i denne tråden.
    Det er ikke det samme som at journalistene hos L&B er helt blåst... Vil tvert i mot hevde det er beundringsverdig at de gidder bruke sine evner og interesseområde i en (mer og mer) gadget blekke, med minimalt hi-fi stoff, på den annen side er mangfoldet (og dermed arbeidsplasser) av slike blader tilnærmet null. Skal noen angripes så er det eierne av L&B.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.124
    Kritikken din om dårlig bassdirektivitet i 8361/The Ones-høyttalerne blir litt rar når Genelec lanserte woofersystemet W371 samtidig som de lanserte 8361. W371 går fra 20 Hz opp til 200-400 Hz og blir sammen med 8361 og 8351 ett integrert system med direktivitet ned til 50 Hz.

    Merk at W371 måler 110x40x40cm og veier 70 kg. Det sier litt om hvor urimelige krav du stiller til en høyttaler på 10-30 kg.

    Kritikken din er med andre ord ikke noe som konstruktør har oversett; tvert om har Genelec en løsning for det, riktignok en stor og dyr løsning hvis ultimat korrekthet i reproduksjonen på høyt lydnivå er målet.
    Dette har ingenting med "bassdirektivitet" å gjøre. Dette har med direktivitet godt over schrøder frekvensen. Det fremkommer tydelig i svaret og målingene mine. Du har misforstått svaret mitt. Jeg bare påpeker noe coolio kommenterte vedrørende den høyttaleren.

    Direktivitet i bassområdet har forøvrig lite og ingenting for seg i små rom. Da vil romnodene dominere uansett.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Veldig kult konsept! Hadde vært kult om vi hadde fått sett tilsvarende teknologi i en høyttaler med enda mer kapasitet. 8)

    Så sørg for å få deg mere erfaring før du uttaler deg så kategorisk. Man kan ikke lese seg til god hi-fi! :)
    Hvordan vet du hvor mye erfaring folk har? Dette minner sterkt om hersketeknikk.

    Målingene som du henviser til @coolio viser en høyttaler som mister direktiviteten tidlig i frekvens. La meg vise hvordan en overlay ser ut dersom høyttaleren (eller en del av en høyttaler uten bassdel) har konstant horisontal spredning lenger ned i frekvens. Målt til 40° og semianekoisk.
    Vis vedlegget 576523

    Sammenligner du denne med den horisontale overlay målingen ut til ca. 40° i linken under, så ser du stor forskjell og Genelec modellen mister direktiviteten veldig tidlig i sammenligning.
    https://www.audiosciencereview.com/...sam™-studio-monitor-review.11652/#post-335093

    Ellers er det som det påpekes her langt mer en frekvensrespons (og powerrespons) som avgjør hva som er en god målemessig høyttaler. Og få til en veldig jevn frekvensrepons med en aktiv høyttaler er enkelt da det bare handler om å bruke nok EQ. Ikke dermed sagt at Genelec og spesielt de største modellene ikke har gode målemessige egenskaper, men det vil være andre områder hvor det finnes høyttalere som scorer mye høyere. Så havner det til syvende og siste hva man vektlegger mest og hva som har størst psykoakustisk betydning for en.

    Edit: Her har du en annen til 90°, også semianekoisk måling. Her holdes ikke spredningen like godt høyt i frekvens riktig nok, men den bevares langt lavere.
    Vis vedlegget 576525
    Hvordan ser disse høyttalerne ut vertikalt da? Tipper de ikke er i nærheten av Genelec. ;)
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.124
    Hvordan ser disse høyttalerne ut vertikalt da? Tipper de ikke er i nærheten av Genelec. ;)
    Fult mulig å få en slik høyttaler til å måle nesten like bra vertikalt også :)

    Man må alltid vurdere ting opp mot hverandre og velge det man mener er det beste kompromisset og viktigst totalt sett for lyden. Og det er litt av poenget mitt. At det er mange målemessige aspekter og ta hensyn og derfor ikke så lett og uten videre si at "denne høyttaleren" er den beste målemessige.

    Et konkret eksempel:
    En høyttaler som måler veldig jevnt vertikalt, men har problemer med gulvrefleksjonene vil ende opp med å måle dårlig når den plasseres i et rom vs en høyttaler som minimere gulvrefleksjonen men som måler dårligere vertikalt anekoisk.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    L&Bs verdi er diskutert flere andre steder her inne, så legger ballen død i denne tråden.
    Det er ikke det samme som at journalistene hos L&B er helt blåst... Vil tvert i mot hevde det er beundringsverdig at de gidder bruke sine evner og interesseområde i en (mer og mer) gadget blekke, med minimalt hi-fi stoff, på den annen side er mangfoldet (og dermed arbeidsplasser) av slike blader tilnærmet null. Skal noen angripes så er det eierne av L&B.
    Må ikke du legge ord i munnen på meg, har ikke kalt noen blåst!
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Hvordan ser disse høyttalerne ut vertikalt da? Tipper de ikke er i nærheten av Genelec. ;)
    Fult mulig å få en slik høyttaler til å måle nesten like bra vertikalt også :)

    Man må alltid vurdere ting opp mot hverandre og velge det man mener er det beste kompromisset og viktigst totalt sett for lyden. Og det er litt av poenget mitt. At det er mange målemessige aspekter og ta hensyn og derfor ikke så lett og uten videre si at "denne høyttaleren" er den beste målemessige.

    Et konkret eksempel:
    En høyttaler som måler veldig jevnt vertikalt, men har problemer med gulvrefleksjonene vil ende opp med å måle dårlig når den plasseres i et rom vs en høyttaler som minimere gulvrefleksjonen men som måler dårligere vertikalt anekoisk.
    Et godt eksempel! 99% av alle høyttalere står jo på/ved et reflekterende gulv. Kommentaren over var dog med et glimt i øyet. ;)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Benum:

    Klippet:
    Synes vel Makkintosken lever litt vel mye opp til navnet sitt her! :).........Nå hører det med til historien at også undertegnede representerer samme gruppe som ovennevnte omtaler i retning av uskolerte og lite realitetsorienterte, men allikevel.
    At blant annet DN i 2018 droppet L&B som samarbeidspartner pga av en litt lyssky virksomhet og at de også i alle de årene jeg leste magasinet hovedsaklig drev med formidling av mer spirituell hifi, gjør at jeg ikke ser på disse som en troverdig informasjonskilde. Er jeg alene om å mene dette?

    At du oppfatter meg som en tosk, bare for at jeg påpeker at den, forhåpentligvis døende, blekka er forfattet av lekmenn og hobbyister med liten relevant kompetanse annet enn en evne til å tekkes annonsører og et fargerikt språk, kan jeg leve godt med.:)

    Utover det er selvfølgelig all reklame god reklame, så jeg ønsker Benum og Genelec lykke til videre. :)
    Du kommer med påstander som pokker ikke holder. Tester er utdannet tekniker. Han har også jobbet mye med produksjon, noe man hører på platene hans.
    Han er da også musikker i flere band med mange mange års erfaring. Å komme med slikt oppgulp før du har sjekket hvem som egentlig står bak testen er for meg bare trist. Slike påstander holder til i falske blekker som document og reset. Det du beskylder l&b for er akkurat det du gjør nå. Kommer med påstander i øst og vest uten ryggdekning. Den der arrogante holdningen kan du holde for deg selv! Besservisseren lever så visst opp til navnet. Enig med andre her inne. Skal man ta l&b for noe, må man ta eierene.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    L&Bs verdi er diskutert flere andre steder her inne, så legger ballen død i denne tråden.
    Det er ikke det samme som at journalistene hos L&B er helt blåst... Vil tvert i mot hevde det er beundringsverdig at de gidder bruke sine evner og interesseområde i en (mer og mer) gadget blekke, med minimalt hi-fi stoff, på den annen side er mangfoldet (og dermed arbeidsplasser) av slike blader tilnærmet null. Skal noen angripes så er det eierne av L&B.
    Må ikke du legge ord i munnen på meg, har ikke kalt noen blåst!
    Hehe, se ikke så bokstavelig på det, kan være summen av dine uttalelser for enkelte oppleves litt blåst - bakoverblåst :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Benum:

    Klippet:
    Synes vel Makkintosken lever litt vel mye opp til navnet sitt her! :).........Nå hører det med til historien at også undertegnede representerer samme gruppe som ovennevnte omtaler i retning av uskolerte og lite realitetsorienterte, men allikevel.
    At blant annet DN i 2018 droppet L&B som samarbeidspartner pga av en litt lyssky virksomhet og at de også i alle de årene jeg leste magasinet hovedsaklig drev med formidling av mer spirituell hifi, gjør at jeg ikke ser på disse som en troverdig informasjonskilde. Er jeg alene om å mene dette?

    At du oppfatter meg som en tosk, bare for at jeg påpeker at den, forhåpentligvis døende, blekka er forfattet av lekmenn og hobbyister med liten relevant kompetanse annet enn en evne til å tekkes annonsører og et fargerikt språk, kan jeg leve godt med.:)

    Utover det er selvfølgelig all reklame god reklame, så jeg ønsker Benum og Genelec lykke til videre. :)
    Du kommer med påstander som pokker ikke holder. Tester er utdannet tekniker. Han har også jobbet mye med produksjon, noe man hører på platene hans.
    Han er da også musikker i flere band med mange mange års erfaring. Å komme med slikt oppgulp før du har sjekket hvem som egentlig står bak testen er for meg bare trist. Slike påstander holder til i falske blekker som document og reset. Det du beskylder l&b for er akkurat det du gjør nå. Kommer med påstander i øst og vest uten ryggdekning. Den der arrogante holdningen kan du holde for deg selv! Besservisseren lever så visst opp til navnet.
    Sier meg ingenting...
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Benum:

    Klippet:
    Synes vel Makkintosken lever litt vel mye opp til navnet sitt her! :).........Nå hører det med til historien at også undertegnede representerer samme gruppe som ovennevnte omtaler i retning av uskolerte og lite realitetsorienterte, men allikevel.
    At blant annet DN i 2018 droppet L&B som samarbeidspartner pga av en litt lyssky virksomhet og at de også i alle de årene jeg leste magasinet hovedsaklig drev med formidling av mer spirituell hifi, gjør at jeg ikke ser på disse som en troverdig informasjonskilde. Er jeg alene om å mene dette?

    At du oppfatter meg som en tosk, bare for at jeg påpeker at den, forhåpentligvis døende, blekka er forfattet av lekmenn og hobbyister med liten relevant kompetanse annet enn en evne til å tekkes annonsører og et fargerikt språk, kan jeg leve godt med.:)

    Utover det er selvfølgelig all reklame god reklame, så jeg ønsker Benum og Genelec lykke til videre. :)
    Du kommer med påstander som pokker ikke holder. Tester er utdannet tekniker. Han har også jobbet mye med produksjon, noe man hører på platene hans.
    Han er da også musikker i flere band med mange mange års erfaring. Å komme med slikt oppgulp før du har sjekket hvem som egentlig står bak testen er for meg bare trist. Slike påstander holder til i falske blekker som document og reset. Det du beskylder l&b for er akkurat det du gjør nå. Kommer med påstander i øst og vest uten ryggdekning. Den der arrogante holdningen kan du holde for deg selv! Besservisseren lever så visst opp til navnet.
    Sier meg ingenting...
    Uskolerte? Ikke realitetsorienterte? Du slenger bare ut en haug med påstander som du overhodet ikke har noen ryggdekning for! Skal man lange ut med påstander er det viktig å vite hvem man skyter de på.
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Veldig kult konsept! Hadde vært kult om vi hadde fått sett tilsvarende teknologi i en høyttaler med enda mer kapasitet. 8)

    Så sørg for å få deg mere erfaring før du uttaler deg så kategorisk. Man kan ikke lese seg til god hi-fi! :)
    Hvordan vet du hvor mye erfaring folk har? Dette minner sterkt om hersketeknikk.
    :confused:

    Han sier jo selv at han ikke har hørt høyttalerne som diskuteres og baserer sin konklusjon på noe han har lest. Det var bakgrunnen for min kommentar, verken mere eller mindre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

Benum
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
1
Link til alle artikler
5
Benum sine annonser
Bransjenyheter
- Sannsynligvis den beste trådløse lyden vi har hørt

- Sannsynligvis den beste trådløse lyden vi har hørt

  • 0
Shure AONIC 50 gir deg en lytteopplevelse i verdensklasse. Kvalitet og design som produsenter, teknikere og musikere har stolt på i flere tiår fra Shure.
Fortsett
Bransjenyheter
Fantastisk lyd i rå resirkulert aluminium.

Fantastisk lyd i rå resirkulert aluminium.

  • 3
Hey! Genelec RAW er et nytt industrielt og unikt utseende for legendariske Genelec-høyttalere, laget av miljøvennlig resirkulert aluminium. RAW er tilgjengelig både for populære studio...
Fortsett
Bransjenyheter
Genelec lanserer enorme 1235A

Genelec lanserer enorme 1235A

  • 62
Den legendariske finske høyttalerprodusenten Genelec lanserer nå nye 1235A Smart Active Monitor. Høyttaleren tar utgangspunkt i den ikoniske 1035-høyttaleren, med 96 kHz og full støtte for GLM...
Fortsett
Bransjenyheter
Bli med på norgeslansering med Genelec

Bli med på norgeslansering med Genelec

  • 18
Hei Hi-Fi-folk! ;D 5. november inviterer Genelec til offisiell norgeslansering av sine nyeste produkter. Høyttalere fra Genelec blir brukt av utallige anerkjente musikkstudioer, film- og...
Fortsett
Topp Bunn