Ekstreme high-end studiohøyttalere. Lyd og bilde har testet Genelec 8361A.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Screenshot 2020-03-25 at 09.59.36.jpg


    Lyd og bilde har nylig gjort en stort test på det nye beistet fra Genelec, 8361A.

    Noen sitater fra testen:

    "Dynamikken er ekstrem, så også lydtrykket. Lyden er sannferdig som få, fra ekte punktkilde. Romkorreksjonen gir ekstra tilpasningsmuligheter."

    "[...] jeg blir sittende og måpe over hvor korrekt høyttalerne låter, men samtidig evner å få med alt som er moro. Når man snakker om høyttalere som låter korrekt kan man fort tro at det låter kjedelig. Og, joda, med dårlig produsert musikk så gjør det det. Men sett på James Bond-låta No Time To Die av Billie Eilish, og gjør klar for gåsehud ganger tre."

    Hva er tankene til folket i hifisentralen?

    Les hele testen her(krever pluss-abonnement dessverre): https://www.lydogbilde.no/test/hoyttalere/genelec-8361a

    Genelec-The-Ones.jpg


    Ta gjerne kontakt med oss i Benum(som representerer Genelec i Norge) dersom du har spørsmål om Genelec!
     

    Kommentarer

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    ^Ok, da misforstod jeg. Trodde du mente mer generelt. Uansett har han vel kun uttalt seg om hvordan de måler, og at prisen relativt til måling ikke er noe å si på, så da er så vidt jeg kan se lytting irrelevant. Uansett avslutter jeg denne diskusjonen da Coolio helt sikkert kan svare for seg selv.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Lytting må da vel i høyeste grad være relevant i forhold til å vurdere om prisen står i forhold til (opplevd) ytelse?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du kommer med påstander som pokker ikke holder. Tester er utdannet tekniker. Han har også jobbet mye med produksjon, noe man hører på platene hans.
    Han er da også musikker i flere band med mange mange års erfaring. Å komme med slikt oppgulp før du har sjekket hvem som egentlig står bak testen er for meg bare trist. Slike påstander holder til i falske blekker som document og reset. Det du beskylder l&b for er akkurat det du gjør nå. Kommer med påstander i øst og vest uten ryggdekning. Den der arrogante holdningen kan du holde for deg selv! Besservisseren lever så visst opp til navnet.
    Sier meg ingenting...
    Uskolerte? Ikke realitetsorienterte? Du slenger bare ut en haug med påstander som du overhodet ikke har noen ryggdekning for!
    Hvor mange ingeniører/konstruktører har stått på lønningslista deres, hvor mange selvstendige målinger har de tatt av produktene de "tester"? Sist gang jeg åpnet L&B var ca 10 år siden, kan jo hende jeg må spise mine ord.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Du kommer med påstander som pokker ikke holder. Tester er utdannet tekniker. Han har også jobbet mye med produksjon, noe man hører på platene hans.
    Han er da også musikker i flere band med mange mange års erfaring. Å komme med slikt oppgulp før du har sjekket hvem som egentlig står bak testen er for meg bare trist. Slike påstander holder til i falske blekker som document og reset. Det du beskylder l&b for er akkurat det du gjør nå. Kommer med påstander i øst og vest uten ryggdekning. Den der arrogante holdningen kan du holde for deg selv! Besservisseren lever så visst opp til navnet.
    Sier meg ingenting...
    Uskolerte? Ikke realitetsorienterte? Du slenger bare ut en haug med påstander som du overhodet ikke har noen ryggdekning for!
    Hvor mange ingeniører/konstruktører har stått på lønningslista deres, hvor mange selvstendige målinger har de tatt av produktene de "tester"? Sist gang jeg åpnet L&B var ca 10 år siden, kan jo hende jeg må spise mine ord.
    Mange. Geir måler hver hodetelefon han får inn. Ikke den mest fancy riggen, men den får jobben gjort. Det diskuteres målinger hele tiden. Han er genuint opptatt av god lyd. Om det er studiomonitors eller hifi har ingen betydning. Jeg er enig med Rognlien i at det har blitt mye tv og foto. Men for å overleve i dette knallharde markedet og samtidig gi ut et fysisk blad, må man vel dekke så mange som mulig.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Uskolerte? Ikke realitetsorienterte? Du slenger bare ut en haug med påstander som du overhodet ikke har noen ryggdekning for!
    Hvor mange ingeniører/konstruktører har stått på lønningslista deres, hvor mange selvstendige målinger har de tatt av produktene de "tester"? Sist gang jeg åpnet L&B var ca 10 år siden, kan jo hende jeg må spise mine ord.
    Mange. Geir måler hver hodetelefon han får inn. Ikke den mest fancy riggen, men den får jobben gjort. Det diskuteres målinger hele tiden. Han er genuint opptatt av god lyd.
    Så ingen måling jeg, men veldig bra. Da har headfi gutta fått sin mann og jeg spiser noen ord ihvertfall
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    3.662
    Torget vurderinger
    6
    Du kommer med påstander som pokker ikke holder. Tester er utdannet tekniker. Han har også jobbet mye med produksjon, noe man hører på platene hans.
    Han er da også musikker i flere band med mange mange års erfaring. Å komme med slikt oppgulp før du har sjekket hvem som egentlig står bak testen er for meg bare trist. Slike påstander holder til i falske blekker som document og reset. Det du beskylder l&b for er akkurat det du gjør nå. Kommer med påstander i øst og vest uten ryggdekning. Den der arrogante holdningen kan du holde for deg selv! Besservisseren lever så visst opp til navnet.
    Sier meg ingenting...
    Uskolerte? Ikke realitetsorienterte? Du slenger bare ut en haug med påstander som du overhodet ikke har noen ryggdekning for!
    Hvor mange ingeniører/konstruktører har stått på lønningslista deres, hvor mange selvstendige målinger har de tatt av produktene de "tester"? Sist gang jeg åpnet L&B var ca 10 år siden, kan jo hende jeg må spise mine ord.
    Beklager at jeg bryter inn her!
    Om man synes noe spiller så bra så at nakkehårene reiser seg og man ikke har noen målinger til å referere til.
    Er det da bra? Eller må man ha en gode målinger for å synes det spiller bra?
    Eller er det så at vi kan høre alt vi måler, men kan ikke måle alt vi hører???
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du burde tenke litt over ditt eget perspektiv også. Det kan jeg tillate meg å påpeke siden vi selv bruker målinger i stor grad ved optimalisering av musikkgjengivelse i lytterom.
    Jeg skrev eksplisitt "frekvensrespons" istedenfor "målinger generelt" nettopp fordi jeg forholder meg til konseptet om perspektiv.

    En høyttalers grunnleggende tonalitet og kvalitet handler om jevn frekvensrespons on-axis og off-axis uten sjenerende resonanser (skarpe peaker i frekvensresponsen). Som sagt, helt uavhengig av pris er Genelec helt oppe i verdensklasse når det kommer til den kvaliteten. Fysisk størrelse gir fordeler med kapasitet, forvrengning og potensielt spredningskontroll lengre ned i frekvens, men har ingenting med den grunnleggende tonale kvaliteten å gjøre.

    Så sørg for å få deg mere erfaring før du uttaler deg så kategorisk. Man kan ikke lese seg til god hi-fi! :)
    Med mindre fysiske lover endrer seg avhengig av hvem og hvor og hva man hører på, så kan man jo helt klart det.

    Målingene som du henviser til @coolio viser en høyttaler som mister direktiviteten tidlig i frekvens. La meg vise hvordan en overlay ser ut dersom høyttaleren (eller en del av en høyttaler uten bassdel) har konstant horisontal spredning lenger ned i frekvens.

    Ellers er det som det påpekes her langt mer en frekvensrespons (og powerrespons) som avgjør hva som er en god målemessig høyttaler. Og få til en veldig jevn frekvensrepons med en aktiv høyttaler er enkelt da det bare handler om å bruke nok EQ. Ikke dermed sagt at Genelec og spesielt de største modellene ikke har gode målemessige egenskaper, men det vil være andre områder hvor det finnes høyttalere som scorer mye høyere. Så havner det til syvende og siste hva man vektlegger mest og hva som har størst psykoakustisk betydning for en.
    Graden av mulig direktivitetskontroll styres jo av fysisk størrelse på kasse og/eller drivere eller antall drivere, så jeg kan ikke uten videre gå med på at man sammenligner en 15 cm stor boks med svære horn eller arrays med direktivitet som designfokus. Det blir en annen idrett enn små høyttalere som er begrenset av sin fysiske størrelse og manglende kompleksitet.

    Jeg er forøvrig uenig i at man kan banke power-responsen flatt med nok EQ. Man er helt avhengig av å bruke drivere som har jevn respons, og man er avhengig av å konstruere kabinett, delefilter og baffel på en måte som gjør at responsen blir jevn i alle meningsfulle retninger etter intensjonen. En høyttaler med perfekt respons mellom 20 og 30 grader, men alvorlige avvik ellers er en typisk sånn "bank det flatt med EQ" aktiv høyttaler designet av folk uten utstyr/kompetanse/mulighet til å gjøre det skikkelig.

    Jeg vet ikke om det ble understreket godt nok, men jeg viste til frekvensrespons alene og utelot med vilje andre faktorer som også er viktig, men som vi ikke har peiling på hvor viktig det faktisk er ettersom så ekstremt få høyttalere på markedet i det hele tatt måler såpass bra som den Genelecen jeg linket til.

    Er spinorama alfa og omega for lydkvalitet? Nei. Amir sine utvidede målinger viser bla at det er mer rusk i drivernes decay og høyere forvrengning enn en del andre alternativer, noe som viser at man fortsatt har en del å gå på før man har en perfekt liten høyttaler, men jeg taler jo til koret her :)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Uskolerte? Ikke realitetsorienterte? Du slenger bare ut en haug med påstander som du overhodet ikke har noen ryggdekning for!
    Hvor mange ingeniører/konstruktører har stått på lønningslista deres, hvor mange selvstendige målinger har de tatt av produktene de "tester"? Sist gang jeg åpnet L&B var ca 10 år siden, kan jo hende jeg må spise mine ord.
    Mange. Geir måler hver hodetelefon han får inn. Ikke den mest fancy riggen, men den får jobben gjort. Det diskuteres målinger hele tiden. Han er genuint opptatt av god lyd.
    Så ingen måling jeg, men veldig bra. Da har headfi gutta fått sin mann og jeg spiser noen ord ihvertfall
    Det har vi. Synes det var voksent å spise noen ord i dette tilfellet.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    coolio:
    Tror du så at man får bevart den korrekte tonaliteten i lytteposisjonen bare fordi den er korrekt i et anekkoisk kammer? Nei, det tror selvsagt verken du eller jeg. En god frekvensrespons forteller dessuten ingenting om feil i tidsdomenet (fasefeil) og hvor kompromissløst høyttaleren gjengir transienter i musikken, ei heller noe om hvor høy den akustiske forvrengningen til høyttaleren er (fra elementer og kabinett). Man kan derfor ikke vurdere prisen til et produkt utelukkende basert på hvordan frekvensmålingen er under ideelle forhold. Det må lyttes i den virkelige verden - analogt.

    Verdien av at en høyttaler måler dønn flatt i et anekkoisk kammer er således ikke så høy som det her gis inntrykk av. Det er opplagt et bra utgangspunkt, men det er ingen garanti for en lydgjengivelse på høyt nivå.

    Når det gjelder Genelec, så må jeg si at det tross alt er ett av de bedre pro-audio merkene der ute jeg har hørt. Pris/ytelses forhold skal ikke jeg, som forhandler, uttale meg om.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Uskolerte? Ikke realitetsorienterte? Du slenger bare ut en haug med påstander som du overhodet ikke har noen ryggdekning for!
    Hvor mange ingeniører/konstruktører har stått på lønningslista deres, hvor mange selvstendige målinger har de tatt av produktene de "tester"? Sist gang jeg åpnet L&B var ca 10 år siden, kan jo hende jeg må spise mine ord.
    Beklager at jeg bryter inn her!
    Om man synes noe spiller så bra så at nakkehårene reiser seg og man ikke har noen målinger til å referere til.
    Er det da bra? Eller må man ha en gode målinger for å synes det spiller bra?
    Eller er det så at vi kan høre alt vi måler, men kan ikke måle alt vi hører???
    Mvh
    Morten N.A.T
    Tror du på mange måter misforstår verdien av måling for engasjerte forbrukere. Hvor langt vil du strekke den Morten? Ingen data i det heletatt? Holder det med effekt uten THD? Kanskje bare størrelse på trafo og uF?

    Synes for egen del det ikke er noen ulempe med et målebrev, gjerne fra uavhengig kilde, men kan forstå at ikke alle produsenter er like ivrige.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    3.662
    Torget vurderinger
    6
    Uskolerte? Ikke realitetsorienterte? Du slenger bare ut en haug med påstander som du overhodet ikke har noen ryggdekning for!
    Hvor mange ingeniører/konstruktører har stått på lønningslista deres, hvor mange selvstendige målinger har de tatt av produktene de "tester"? Sist gang jeg åpnet L&B var ca 10 år siden, kan jo hende jeg må spise mine ord.
    Beklager at jeg bryter inn her!
    Om man synes noe spiller så bra så at nakkehårene reiser seg og man ikke har noen målinger til å referere til.
    Er det da bra? Eller må man ha en gode målinger for å synes det spiller bra?
    Eller er det så at vi kan høre alt vi måler, men kan ikke måle alt vi hører???
    Mvh
    Morten N.A.T
    Tror du på mange måter misforstår verdien av måling for engasjerte forbrukere. Hvor langt vil du strekke den Morten? Ingen data i det heletatt? Holder det med effekt uten THD? Kanskje bare størrelse på trafo og uF?

    Synes for egen del det ikke er noen ulempe med et målebrev, gjerne fra uavhengig kilde, men kan forstå at ikke alle produsenter er like ivrige.
    Hallo.
    På ingen måter og jeg skriver heller ikke det. Målinger er første bud på veien og kan ikke utelates under noen omstendighet!!
    Målinger er utviklet for å måle spesifikke ting og det er et hjelpeverktøy som man er helt avhengig av. Men det forteller på langtifra hele sannheten.
    For at en måling skal være 100% relevant. Så bør den gjøres der systemet skal plasseres.
    En kjent ting hos mange høyttaler produsenter er om det måler godt betyr nødvendigvis ikke at det spiller godt. Lytting er om ikke viktigere, men i alle fall like viktig som målinger og ikke minst kan tyde dem godt nok.
    Som Laurence Dickie smertelig erfarte: Måle likt, betyr ikke at det spiller likt.
    Poenget mitt var kun om man må kunne referere til målinger for å bedømme om det spiller bra???
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Poenget mitt var kun om man må kunne referere til målinger for å bedømme om det spiller bra???
    Mvh
    Morten N.A.T
    Hvordan jeg personlig vurderer et produkt er en privatsak. Men om noen ønsker å leve av å prøvesmake på andres vegne ønsker jeg for egen del mer enn nakkehåra til prøvesmakeren som målestokk på kvalitet. Tror ikke jeg er alene?
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    3.662
    Torget vurderinger
    6
    Poenget mitt var kun om man må kunne referere til målinger for å bedømme om det spiller bra???
    Mvh
    Morten N.A.T
    Hvordan jeg personlig vurderer et produkt er en privatsak. Men om noen ønsker å leve av å prøvesmake på andres vegne ønsker jeg for egen del mer enn nakkehåra til prøvesmakeren som målestokk på kvalitet. Tror ikke jeg er alene?
    Kun et enkelt generelt spørsmål om hva som ligger til grunne for å vurdere musikk gjengivelsen og selvfølgelig skal du få lov til å gjøre det.
    Jeg selv er oppvokst med live sang og piano hvor klang, rom og selvfølgelig dynamikk mm er viktig for min opplevelse av reproduksjon av musikken i heimen.
    Håper ikke dette ble tatt som verken et angrep eller fornærmende. For i bunn og grunn er både musikk og hifi underholdning og ikke politikk.
    Kos dere alle med musikken.
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Håper ikke dette ble tatt som verken et angrep eller fornærmende. For i bunn og grunn er både musikk og hifi underholdning og ikke politikk.
    Kos dere alle med musikken.
    Mvh
    Morten N.A.T
    Nei, erru gæærn Morten. Bare morsomt å diskutere hifi. :) Tross alt du som var min første ordentlige langer. ;)
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    3.662
    Torget vurderinger
    6
    Håper ikke dette ble tatt som verken et angrep eller fornærmende. For i bunn og grunn er både musikk og hifi underholdning og ikke politikk.
    Kos dere alle med musikken.
    Mvh
    Morten N.A.T
    Nei, erru gæærn Morten. Bare morsomt å diskutere hifi. :) Tross alt du som var min første ordentlige langer. ;)
    Skal jeg få det på meg også;)
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    coolio:
    Tror du så at man får bevart den korrekte tonaliteten i lytteposisjonen bare fordi den er korrekt i et anekkoisk kammer?
    Vanskelig spørsmål. Jeg mener at rommets akustikk påvirker negativt og at man bør gjøre tiltak der for at høyttalerne skal yte på sitt beste. Jeg tror ikke at man kan skru vekk rommet med dsp for å få like god lyd uten tiltak. Dersom man gjør tiltak mener jeg at man får best lyd hvis høyttalerne måler bra anekoisk, og jeg mener også at høyttalere som måler bra anekoisk vil låte bedre i både behandlede rom og ubehandlede rom enn høyttalere som måler vesentlig dårligere.
    Her har jeg forskningen på min side, så det skal litt til å overbevise meg om noe annet.

    Interessant nok er de fleste seriøse high-end produsenter såpass enige at de beste høyttalerne deres streber etter samme prinsipp som Genelec. Det gjelder både Sonus Faber, Magico, Focal, Monitor Audio, Vivid, JBL, Revel etc.

    En god frekvensrespons forteller dessuten ingenting om feil i tidsdomenet (fasefeil) og hvor kompromissløst høyttaleren gjengir transienter i musikken, ei heller noe om hvor høy den akustiske forvrengningen til høyttaleren er (fra elementer og kabinett). Man kan derfor ikke vurdere prisen til et produkt utelukkende basert på hvordan frekvensmålingen er under ideelle forhold. Det må lyttes i den virkelige verden - analogt.
    Nei, man trenger flere målinger for å bestemme absolutt kvalitet. Men altså, hvis høyttaleren i utgangspunktet har sin egen filosofi på hvordan alt skal låte tonalt sett, så spiller det vel egentlig ingen rolle hvordan alt annet måler? Hvor store avvik man kan ha uten at vi oppfatter det er jo et spennende tema som ikke har noen klare svar foreløpig.
    Blant annet er det noen som sverger til at man skal ha en peak mellom 1000-2000 hz for å kompensere for den tradisjonelle stereo-dippen som oppstår når man er i en likesidet trekant. Rett eller galt? Who knows. Men den peaken bør være som følge av tuning, ikke resonanser i det området.

    Verdien av at en høyttaler måler dønn flatt i et anekkoisk kammer er således ikke så høy som det her gis inntrykk av. Det er opplagt et bra utgangspunkt, men det er ingen garanti for en lydgjengivelse på høyt nivå.
    Ifølge forskningen betyr nettopp dette så mye at ingenting annet betyr noe særlig hvis det måler dårlig frekvensresponsmessig. So there's that.

    Når det gjelder Genelec, så må jeg si at det tross alt er ett av de bedre pro-audio merkene der ute jeg har hørt. Pris/ytelses forhold skal ikke jeg, som forhandler, uttale meg om.
    Det er en underlig fremtoning å engasjere seg slik som dette i en nyhets/reklametråd fra en annen bransjeaktør hvor man implisitt snakker ned merket det reklameres for. Da har man på mange måter tatt et standpunkt om saken uten at man har sagt det direkte.
    Food for thought.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Det virker ikke på meg som om du forstår hvor mye et rom vil herje med frekvensresponsen og derved tonaliteten til høyttalerne slik denne høres i lytteposisjonen?

    Møysommelig arbeid er nødvendig for å få et par høyttalere til å spille noenlunde riktig tonalt. I et anekkoisk kammer kan en frekvensrespons være innenfor +-3 dB. I et rom kan samme høyttaler være innenfor +-30 dB om plasseringen er uheldig. Og om plasseringen er bra, så kan vi håpe på +-6 dB, i sjeldne tilfeller noe bedre (jeg prater da opplagt ikke om de tilfellene hvor det brukes EQ).

    Jeg har overhodet intet vondt å si om Genelec. Det er utvilsomt gode høyttalere. Det jeg derimot har et problem med er hvordan du fatter dine konklusjoner. Men jeg skal prøve å holde meg i skinnet og la være å kommentere mere rundt dette selv om dette tross alt er et diskusjonsforum.
     
    Sist redigert:

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    L&Bs verdi er diskutert flere andre steder her inne, så legger ballen død i denne tråden.
    Det er ikke det samme som at journalistene hos L&B er helt blåst... Vil tvert i mot hevde det er beundringsverdig at de gidder bruke sine evner og interesseområde i en (mer og mer) gadget blekke, med minimalt hi-fi stoff, på den annen side er mangfoldet (og dermed arbeidsplasser) av slike blader tilnærmet null. Skal noen angripes så er det eierne av L&B.
    Hvorfor er det beundringsverdi? De får vel betalt for denne jobben som en hvilken som helst annen ansatt som liker det de holder på med?
     

    Geir Nordby L&B

    Fersking
    Ble medlem
    20.12.2002
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Fun fact: Samsungs «Sound Lab» i California, drevet av Allan Devantier (tidligere akustisk manager hos Harman og en av nøkkelpersonene bak JBL M2 studiomonitorer) bruker et par Genelec som referanse. Husker ikke hvilken modell, men vi hadde en morsom «Golden Ear» lyttesession for få år siden hvor en virkelig fikk sjekket hørselen sin.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    L&Bs verdi er diskutert flere andre steder her inne, så legger ballen død i denne tråden.
    Det er ikke det samme som at journalistene hos L&B er helt blåst... Vil tvert i mot hevde det er beundringsverdig at de gidder bruke sine evner og interesseområde i en (mer og mer) gadget blekke, med minimalt hi-fi stoff, på den annen side er mangfoldet (og dermed arbeidsplasser) av slike blader tilnærmet null. Skal noen angripes så er det eierne av L&B.
    Hvorfor er det beundringsverdi? De får vel betalt for denne jobben som en hvilken som helst annen ansatt som liker det de holder på med?
    Hvis du selv var journalist, og att på til hadde det som hobby, det du skrev om.
    Ville du ikke da foretrukket å gjort masse rundt nettopp dette, i jobben din, fremfor "ting & tang" som kanskje ikke er av så stor interesse?
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    L&Bs verdi er diskutert flere andre steder her inne, så legger ballen død i denne tråden.
    Det er ikke det samme som at journalistene hos L&B er helt blåst... Vil tvert i mot hevde det er beundringsverdig at de gidder bruke sine evner og interesseområde i en (mer og mer) gadget blekke, med minimalt hi-fi stoff, på den annen side er mangfoldet (og dermed arbeidsplasser) av slike blader tilnærmet null. Skal noen angripes så er det eierne av L&B.
    Hvorfor er det beundringsverdi? De får vel betalt for denne jobben som en hvilken som helst annen ansatt som liker det de holder på med?
    Hvis du selv var journalist, og att på til hadde det som hobby, det du skrev om.
    Ville du ikke da foretrukket å gjort masse rundt nettopp dette, i jobben din, fremfor "ting & tang" som kanskje ikke er av så stor interesse?
    Nå var jeg tilfeldigvis freelance i et «high-end» magasin på tidlig 2000-tallet (som gikk inn for noen år siden) og hadde også innlegg i Lyd og Bilde på slutten av 1990-talet. Var dette beundringsverdig? Ikke det minste!

    Da er det mer beundringsverdig å se en bonde som går på jordet og steller med jorda si, jord som gir mat på bordet til mange av oss. Og i disse dager kunne vi selvfølgelig ha supplert med helsearbeiderne eller for saks skyld butikkansatte som faktisk risikerer noe i disse corona-tider.

    Men Hifi? Det hører overhodet ikke inn blant det mest grunnleggende i et samfunnsperspektiv. Musikk kan selvsagt være viktig for mange, men Hifi og musikk trenger ikke å være to sider av samme sak.

    Derfor mener jeg det ikke er noe spesielt beundringsverdig at noen skriver om Hifi, som de attpåtil får betalt for. Da er langt mer «beundringsverdig» (jeg ville aldri selv ha brukt det ordet) at noen skriver på dugnad, altså gratis. De andre (som får betalt for tilsvarende arbeid) gjør bare jobben sin.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Derfor mener jeg det ikke er noe spesielt beundringsverdig at noen skriver om Hifi, som de attpåtil får betalt for. Da er langt mer «beundringsverdig» (jeg ville aldri selv ha brukt det ordet) at noen skriver på dugnad, altså gratis. De andre (som får betalt for tilsvarende arbeid) gjør bare jobben sin.
    Hehe, har du veldig rett i da :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det virker ikke på meg som om du forstår hvor mye et rom vil herje med frekvensresponsen og derved tonaliteten til høyttalerne slik denne høres i lytteposisjonen?

    Møysommelig arbeid er nødvendig for å få et par høyttalere til å spille noenlunde riktig tonalt. I et anekkoisk kammer kan en frekvensrespons være innenfor +-3 dB. I et rom kan samme høyttaler være innenfor +-30 dB om plasseringen er uheldig. Og om plasseringen er bra, så kan vi håpe på +-6 dB, i sjeldne tilfeller noe bedre (jeg prater da opplagt ikke om de tilfellene hvor det brukes EQ).

    Jeg har overhodet intet vondt å si om Genelec. Det er utvilsomt gode høyttalere. Det jeg derimot har et problem med er hvordan du fatter dine konklusjoner. Men jeg skal prøve å holde meg i skinnet og la være å kommentere mere rundt dette selv om dette tross alt er et diskusjonsforum.
    Joda, jeg forstår inderlig vel hvor mye et rom herjer med steady state responsen. Jeg forstår også, etter å lest meg opp for å forstå god hifi, at steady-state respons ikke sier noe om kvalitet på høyttalere eller om lyden er god. Her er noen kommentarer fra Floyd Toole som de fleste burde lese og forsøke å forstå;


    As the "creator" of the "new Harman target curve" I can clear up some misunderstandings. Those who have the 3rd edition of my book can see where the curve came from - Figure 12.4. It is nothing more than the steady-state room curve that results from measuring any of several forward-firing loudspeakers that have been awarded very high ratings in double-blind listening tests. These steady-state room curves are substantially predictable from the "early reflections" curve in the spinoramas, as is illustrated.

    Now, if you measure such a curve or something very close to it, and your speakers are conventional forward firing designs, it means that you probably have chosen well. Small tilt-like deviations may be seen and broadband tone-control-like adjustments can be made to achieve a satisfactory overall spectral balance. No small detail adjustments should be made because it is highly likely that they are acoustical interference (non-minimum-phase) phenomena that two ears and a brain interpret as innocent spaciousness - room sound. "Correcting" these is likely to degrade the audible performance of truly good loudspeakers - unfortunately this behavior is not uncommon in auto-EQ algorithms created by companies that do not make loudspeakers. Their marketing philosophy is that their magic can make any loudspeaker in any room into a perfect system. Sorry, but a small omni mic and an analyzer are not the equivalent of two ears and a brain. It is not uncommon to be forced to override auto EQ with manual adjustments to restore the inherent sound quality of excellent loudspeakers. In some cases the "off" icon is the preferred solution.

    The simple fact is that a steady-state room curve is not accurately descriptive of sound quality - comprehensive anechoic data are remarkably capable, but such data are rare.

    The Harman curve is not a "target" in the sense that any flawed loudspeaker can be equalized to match it and superb sound will be the reward. The most common flaws in loudspeakers are resonances (which frequently are not visible in room curves) and irregular directivity (which cannot be corrected by equalization). The only solution to both problems is better loudspeakers, the evidence of which is in comprehensive anechoic data.

    Remember, the Harman curve relates to conventional forward-firing loudspeaker designs. Legitimate reasons for differences are different loudspeaker directivities - omni, dipoles, etc. - or rooms that are elaborately acoustically treated, or both.


    (a) in double blind tests in normally reflective rooms (different ones over the years) listeners give the highest ratings to loudspeakers that measure essentially flat and smooth on axis, and at least smooth off axis in an anechoic chamber or functional equivalent. What they are recognizing and responding favorably to is the absence of resonances - i.e. neutrality.

    (b) Room curves do not correlate as well with listener preferences, except at bass frequencies, below the about 300 400 Hz transition frequency. Adjusting loudspeakers having different flaws to match full-bandwidth room curves of highly rated loudspeakers cannot yield the same high quality sound. This is especially true if narrow-band equalization is used above the transition frequency. This fact is not to be found in the advertising literature of "room EQ" products. Guess why?

    (c) Although different rooms add their own "signature" sounds, when evaluated in different rooms listeners unerringly zero in on the most neutral - resonance-free - loudspeakers. It is merely that loudspeakers in different rooms are identifiable, just as in live sound we hear the same voices and musical instruments, but in different rooms. Humans have a significant ability to separate the two - except at bass frequencies in small rooms, where the room is the dominant factor and intervention is necessary to restore broadband neutrality - Chapter 8 in the 3rd edition.


    https://www.audiosciencereview.com/...ut-room-curve-targets-room-eq-and-more.10950/


    Tilsynelatende er det ytterst få som gidder å lese en setning fra forskningen, så lett oppsummert står det at høyttalere bør måle flatt on-axis og så likt som mulig i lyttevinduet og ha jevn off-axis respons uten resonanser. Genelec treffer blink i forhold til det kvalitative rundt en høyttalers tonalitet, spredning og fravær av hørbare resonanser. Kapasitet, forvrengning, grad av spredning osv er viktige ting som man også må ta hensyn til når man velger høyttalere for sitt ønskede formål, men er helt utenfor en diskusjon om tonal kvalitet - som var det jeg refererte til i begynnelsen. Romproblemer har ingenting med høyttalerens tonale kvaliteter å gjøre og man kan ikke fikse det ene med å justere på det andre. Det er å plastre et knekt halebein. Fikser man problemet med roten får man bedre resultater. Ikke ta mitt ord for det, les forskningen :D

    Jeg forstår at du kicket på mitt utsagn om "esoterisk skvip" som forhandler av high-end utstyr, det var et unøyaktig sleivspark som er altfor generelt. Det er mange high-end produsenter som har veldig god greie på dette og som følger "boken". Det er bare mange flere som ikke gjør det. Her legger jeg ved eksempler på at selv fancy merker følger vitenskapen;

    Vimberg Mino - Klasse A i Stereophile;
    320ViMinofig5.jpg

    https://www.stereophile.com/content/vimberg-mino-loudspeaker-measurements

    Magico M2 - Klasse A i Stereophile;
    magico.jpg

    https://www.stereophile.com/content/magico-m2-loudspeaker-measurements

    Rockport Avior II - Klasse A i Stereophile;
    rockport.jpg

    https://www.stereophile.com/content/rockport-technologies-avior-ii-loudspeaker-measurements

    Sonus Faber Aida - Klasse A i Stereophile;
    sonus faber aida.jpg

    https://www.stereophile.com/content/sonus-faber-aida-loudspeaker-measurements

    GoldenEar Triton Reference - Klasse A i Stereophile;
    goldenear triton reference.jpg

    https://www.stereophile.com/content/goldenear-technology-triton-reference-loudspeaker-measurements


    Forhåpentligvis klarer man å se igjennom at Stereophile varierer både oppløsning og antall grader på målingene av off-axis, men trenden er slående;
    Høyttalere som følger forskningen med jevn og fin respons uten store resonanser scorer også høyt i subjektive lyttetester. Uansett pris, størrelse og design vil denne faktoren være så viktig at den dominerer alt annet. Det betyr ikke at der ikke finnes andre ting som også er viktig, men dersom man ikke har god respons vil lydkvaliteten lide.

    Håper dette oppklarer hvor og hvordan jeg kommer til mine konklusjoner.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det man ikke kommer utenom er at de ser fjollete ut. Det er ikke en skjønnhetskonkurranse, men Gud bedre. Det er ikke en linje som er tiltalende. Hyundai Elantra 1997. At det låter til den blodprisen er ikke mer enn man kan forvente. Det gjør et par Snell til 4000 kr på brukten også. Bortsett fra at de mest sannsynlig låter bedre. Og ser ut.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det man ikke kommer utenom er at de ser fjollete ut. Det er ikke en skjønnhetskonkurranse, men Gud bedre. Det er ikke en linje som er tiltalende. Hyundai Elantra 1997. At det låter til den blodprisen er ikke mer enn man kan forvente. Det gjør et par Snell til 4000 kr på brukten også. Bortsett fra at de mest sannsynlig låter bedre. Og ser ut.
    Høyttaleren du ikke liker designet på, har vunnet flere priser for nettopp dette:

    FENNIA PRIZE
    https://www.genelec.com/en/-/genelec-8351-honoured-with-prestigious-fennia-prize-for-design

    TECHNICAL EXCELLENCE AND CREATIVITY (TEC) AWARD
    https://www.emusician.com/gear/genelec-8351-smart-active-monitor-receives-namm-tec-award

    Generelt har Genelec fått mange utmerkelser over tid:
    https://www.genelec.com/awards

    De gustibus non est disputandum, dvs. om smak og behag bør man ikke diskutere, sier uttrykket. Imidlertid har Genelec håndfaste bevis for at det teknologiske uttrykket gjør inntrykk på folk i bransjen.

    Sett opp et par 8361/8351 med tilpassede stativer i et hjem, og jeg er sikker på at flere legger merke til disse enn et par vanlige stativhøyttalere som det går hundre av på dusinet ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det man ikke kommer utenom er at de ser fjollete ut. Det er ikke en skjønnhetskonkurranse, men Gud bedre. Det er ikke en linje som er tiltalende. Hyundai Elantra 1997. At det låter til den blodprisen er ikke mer enn man kan forvente. Det gjør et par Snell til 4000 kr på brukten også. Bortsett fra at de mest sannsynlig låter bedre. Og ser ut.
    Høyttaleren du ikke liker designet på, har vunnet flere priser for nettopp dette:

    FENNIA PRIZE
    https://www.genelec.com/en/-/genelec-8351-honoured-with-prestigious-fennia-prize-for-design

    TECHNICAL EXCELLENCE AND CREATIVITY (TEC) AWARD
    https://www.emusician.com/gear/genelec-8351-smart-active-monitor-receives-namm-tec-award

    Generelt har Genelec fått mange utmerkelser over tid:
    https://www.genelec.com/awards

    De gustibus non est disputandum, dvs. om smak og behag bør man ikke diskutere, sier uttrykket. Imidlertid har Genelec håndfaste bevis for at det teknologiske uttrykket gjør inntrykk på folk i bransjen.

    Sett opp et par 8361/8351 med tilpassede stativer i et hjem, og jeg er sikker på at flere legger merke til disse enn et par vanlige stativhøyttalere som det går hundre av på dusinet ;)
    En gang i blant må man få lov... Du må gjerne flexe fanboymuskelen din til buksesmekken revner, men de ser kjipe ut!
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Bør kanskje legges til at min smak er god. Sikker. Korpsmedaljer er til for å sikre oppmøte og deltagelse. Ikke for brilliant opptreden. Som sagt min smak er som Dovre. Sikker.
    Screenshot_20200327-203329_Samsung Internet.jpg
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Benum:

    Klippet:
    Synes vel Makkintosken lever litt vel mye opp til navnet sitt her! :).........Nå hører det med til historien at også undertegnede representerer samme gruppe som ovennevnte omtaler i retning av uskolerte og lite realitetsorienterte, men allikevel.
    At blant annet DN i 2018 droppet L&B som samarbeidspartner pga av en litt lyssky virksomhet og at de også i alle de årene jeg leste magasinet hovedsaklig drev med formidling av mer spirituell hifi, gjør at jeg ikke ser på disse som en troverdig informasjonskilde. Er jeg alene om å mene dette?

    At du oppfatter meg som en tosk, bare for at jeg påpeker at den, forhåpentligvis døende, blekka er forfattet av lekmenn og hobbyister med liten relevant kompetanse annet enn en evne til å tekkes annonsører og et fargerikt språk, kan jeg leve godt med.:)

    Utover det er selvfølgelig all reklame god reklame, så jeg ønsker Benum og Genelec lykke til videre. :)
    Du kommer med påstander som pokker ikke holder. Tester er utdannet tekniker. Han har også jobbet mye med produksjon, noe man hører på platene hans.
    Han er da også musikker i flere band med mange mange års erfaring. Å komme med slikt oppgulp før du har sjekket hvem som egentlig står bak testen er for meg bare trist. Slike påstander holder til i falske blekker som document og reset. Det du beskylder l&b for er akkurat det du gjør nå. Kommer med påstander i øst og vest uten ryggdekning. Den der arrogante holdningen kan du holde for deg selv! Besservisseren lever så visst opp til navnet. Enig med andre her inne. Skal man ta l&b for noe, må man ta eierene.
    GG Allin er musiker, gitt ut plater og holdt masse konserter. Han legen som valfartet landet og tilbød analmassasje var utdannet i medisin. Poenget? Er ikke akkurat slik at titler eller utdanning er det samme som kvalitet i noe man utfører. Og på dette forumet er det masse «sannhet» å hente hvis man man kan referere til noe som kunne ha vært relevant. Jeg er studio tekniker derfor..eller jeg har phd i ditt eller datt. Holder ikke

    Dog; er ikke retter mot denne journalisten eller det som er skrevet i denne artikkelen. Leser ikke glansede blader

    Og jeg savner slakt. I slike blader. For at noe skal kunne beskrives som overpresterende trenger man en motpol, det ordinære og det som er skikkelig dårlig. Det må være et nullpunkt
     

    Geir Nordby L&B

    Fersking
    Ble medlem
    20.12.2002
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Jeg mener det er ryddig å kunne slå i bordet med en attest fra lydskole, når man direkte anklages for ikke å ha peiling.

    Sant nok har jeg skrudd veldig lite på utgitt materiale, men denne bruker jeg som stolt attest:
    https://tidal.com/album/122577618

    Så har da også 19 år som hi-fi-skribent gitt et og annet referansegrunnlag.

    Når det gjelder slaktinger, er sannheten at det aller meste som kommer inn av testprodukter holder såpass kvalitet at en ren slakt virker fjernt. Men vi har noen eksempler, for eksempel kunne jeg ikke med god samvittighet gi mer enn to stjerner til Sennheiser HD 820.
     
    Sist redigert:

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Uskolerte? Ikke realitetsorienterte? Du slenger bare ut en haug med påstander som du overhodet ikke har noen ryggdekning for!
    Hvor mange ingeniører/konstruktører har stått på lønningslista deres, hvor mange selvstendige målinger har de tatt av produktene de "tester"? Sist gang jeg åpnet L&B var ca 10 år siden, kan jo hende jeg må spise mine ord.
    Om man synes noe spiller så bra så at nakkehårene reiser seg og man ikke har noen målinger til å referere til.
    Er det da bra? Eller må man ha en gode målinger for å synes det spiller bra?
    Det burde i hvert fall holde med en måling av nakkehårene...
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    3.662
    Torget vurderinger
    6
    Uskolerte? Ikke realitetsorienterte? Du slenger bare ut en haug med påstander som du overhodet ikke har noen ryggdekning for!
    Hvor mange ingeniører/konstruktører har stått på lønningslista deres, hvor mange selvstendige målinger har de tatt av produktene de "tester"? Sist gang jeg åpnet L&B var ca 10 år siden, kan jo hende jeg må spise mine ord.
    Om man synes noe spiller så bra så at nakkehårene reiser seg og man ikke har noen målinger til å referere til.
    Er det da bra? Eller må man ha en gode målinger for å synes det spiller bra?
    Det burde i hvert fall holde med en måling av nakkehårene...
    ;)
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Og jeg savner slakt. I slike blader. For at noe skal kunne beskrives som overpresterende trenger man en motpol, det ordinære og det som er skikkelig dårlig. Det må være et nullpunkt[
    Det er et viktig punkt. Når Geir Nordby sier at "ren slakt virker fjernt" fordi mange produkter holder en brukbar kvalitetet, så er det ikke nok. For det differensieres for lite mellom produkter som er bra og de som er dårlige.

    Hvorfor det ikke gis flere dårlige karakterer eller "slakt", har i alle fall to (om ikke tre) forklaringer: Kommersielle (økonomiske) omkostninger og personlige omkostninger.

    De personlige omkostningene (som jeg husker godt) er å bli kjeftet huden full fra produsent/importør/distributør om at "du har ødelagt salget mitt av produktet".

    Den kommersielle (økonomiske) omkostningen henger sammen med det som er nevnt ovenfor; en produsent/importør/distributør kan i neste omgang nekte å låne ut nye produkter til test fordi det "bare vil ødelegge nye salg for meg" + de avviser framtidige annonser i bladet.

    Til slutt ender man opp med et blad som ikke får annonsekroner og heller ikke lånt produkter (blir for dyrt å kjøpe alt som skal testes). Da er det kroken på døra.

    Audio science review har løst dette på en måte som jeg liker: Nettsiden får tilsendt en del produkter fra brukerne og slipper dermed å skape bånd til produsent/importør/distributør.

    Det var f.eks. forfriskende å se "slakten" av Lyngdorf 3400 på den nevnte nettsiden, men Peter Lyngdorf var ikke blid, for å si det forsiktig.....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Argumentet om at det ikke trengs slakt fordi alle produkter er gode, er ikke det et argument mot behovet for tester i det store og hele?

    Ellers har jeg alltid likt Genelec veldig godt. Og det sier jeg vel vitende om at det har sine 'personlige omkostninger'.
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Jeg mener det er ryddig å kunne slå i bordet med en attest fra lydskole, når man direkte anklages for ikke å ha peiling.

    Sant nok har jeg skrudd veldig lite på utgitt materiale, men denne bruker jeg som stolt attest:
    https://tidal.com/album/122577618

    Så har da også 19 år som hi-fi-skribent gitt et og annet referansegrunnlag.

    Når det gjelder slaktinger, er sannheten at det aller meste som kommer inn av testprodukter holder såpass kvalitet at en ren slakt virker fjernt. Men vi har noen eksempler, for eksempel kunne jeg ikke med god samvittighet gi mer enn to stjerner til Sennheiser HD 820.
    For ordens skyld. Handlet ikke om deg, men om prinsippet, derav fx eksemplet med den legen som masserte utkanalen til folk uansett. Han har også et bevis på kompetanse å slå i bordet med
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg mener det er ryddig å kunne slå i bordet med en attest fra lydskole, når man direkte anklages for ikke å ha peiling.
    Det er strengt tatt du som har ført din egen person inn i debatten og jeg har forsåvidt til gode å ha sett noen attest. Så heller ikke målingene Erlendb fortalte om. Har som nevnt ikke lest L&B på 10 år så vet overhodet ikke hvem du er.

    Jeg kommenterte L&B som bedrift, føler ikke det er helt uberettiget. At det skulle finnes en og annen skribent som har deltatt på et helgeseminar eller to opp gjennom årene utelukker jeg ikke. Poenget var at den relevante fagkunnskapen i magasinet generelt ikke står over det man finner blant oss som kun har det som hobby. Blant disse finner man nemlig konstruktører, ingeniører, lydteknikere, akustikere, musikere osv osv. Erfaringer finnes det også nok av. Ingen tvil for meg at steder som hfs har gjort disse skjønnlitterære tidsskriftene nærmest irrelevante.

    Nå var det kanskje ikke en ulempe for Genelec å bli omtalt i L&B, slik jeg ser at mitt opprinnelige innlegg kan tolkes til. Åpner nemlig kanskje litt døren for at denne hobbyen dreier seg om mer enn sjamanisme og at det faktisk står seriøse ingeniører bak flere av produktene vi kjøper. Uansett burde Benum være glad. Genelec og annet seriøst utstyr har fått mye god spalteplass her inne de siste årene som følge av at kompetente og dyktige mennesker har delt villig av sin innsikt. Benum skulle kanskje snudd på krona og kjøpt annonseplass i L&B og referert til omtalene Genelec har fått på hfs?
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Hei Benum !

    Synes dette var en forfriskende artikkel om et spennende produkt. For meg setter High-end studioutstyr ting i perspektiv for hifi-folket. Prioriteringene har rot i en praktisk virkelighet hvor utstyret er verktøy i utøvelsen av håndverk - ikke målet, som det kan virke som anlegget er for mange (selv om studiofolk selvfølgelig også har moro av utstyret, i seg selv). Derfor opplever jeg at løsningene i godt studioutstyr ikke bare fremstår som en virkeliggjøring av en ide eller teori, pakket inn i fin finer. Godt studioutstyr er som alt annet godt og holdbart her i livet: Gode kompromisser hvor det som betyr noe har fått skurt seg mot hverandre til balanse. Så har i alle fall jeg moro av å tenke over hvor overføringsverdien til egen hobby kan ligge. Var innom 4sound for en tid siden og lyttet til de mindre modellene samt Focals Shape-serie. Mulig jeg ville valgt focal i lytterommet, men det var litt for mange parametere jeg ikke hadde kontroll på i butikken.

    Så tror jeg at det kanskje ikke er noen andre enn Geir Nordby som kunne skrevet denne artikkelen så leseverdig. Det er noe med fagfolk som er såpass trygge på seg selv at formidling av erfaringer og kunnskap ikke behøver å fremstå som den onanien enkelte har en tendens til å henfalle til. Med tanke på den svært brede målgruppa artikkelen henvender seg til, synes jeg dette er supert formidlet. Mange lærer sikkert litt. Noen få får et grunnlag for å vurdere om dette er et produkt de burde prøve for å kjøpe. En ting er å lese og forstå Floyd Toole. Noe annet er å ha den type kunnskap som en del av en helhet hvor erfaring fra alle ledd i kjeden fra utøvelse til lytterøre også spiller med. Og et perspektiv som favner litt mer av menneskelivet enn enn det man kan få øye på mellom egne dempede lyttehulevegger eller målegrafer. Det jeg synes er knall med Nordby er at jeg opplever at alt han skriver hviler på solid faglig forståelse -enten det er snakk om dyre studiomonitorer, blåtannhøyttalere eller budsjetthifi. Han beskriver opplevelser troverdig og godt. Der jeg selv har hørt produktet, opplever jeg gjerne gjenkjennelse. Der for mange anmeldere bruker tester som en arena hvor de kan slippe løs formuleringene sine, opplever jeg nesten aldri det med Nordby. Han skriver billedrikt og snertent, men ikke for bildene og snertens egen skyld (virker det som). Han skriver underholdende om underholdningsartikler. For det er det hifiutstyr er. Dingser som skal produsere illusjoner for din underholdning. Selv om Toole kan mye om hva folk foretrekker i blindtester, er det ingen noen sinne som har kjøpt et produkt blindt, fått noen til å plassere det bak et laken og lyttet et liv til det uvitende om frekvenskurver, produkthistorie, utseende hvem som har ment hva om det osv osv. Skal man nå frem til meg som hifijournalist må man forstå seg på konteksten utstyret skal leve i, historien det forteller, målgruppen - SAMTIDIG som man må ha kontroll på det tekniske. Det kan ikke bli enten eller. Skulle jeg kun forholdt meg til kurver på audio science review eller bare hørt på gledesløse bodybuildere på audioholics hadde interessen surna fort - selv om slikt kan stimulere teknisk kunnskap.

    Mvh
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    803
    Antall liker
    349
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Silje Nergaard har Genelec hjemme, sitt og ser på livingroom session på fb nå:)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det man ikke kommer utenom er at de ser fjollete ut. Det er ikke en skjønnhetskonkurranse, men Gud bedre. Det er ikke en linje som er tiltalende. Hyundai Elantra 1997. At det låter til den blodprisen er ikke mer enn man kan forvente. Det gjør et par Snell til 4000 kr på brukten også. Bortsett fra at de mest sannsynlig låter bedre. Og ser ut.
    Høyttaleren du ikke liker designet på, har vunnet flere priser for nettopp dette:

    FENNIA PRIZE
    https://www.genelec.com/en/-/genelec-8351-honoured-with-prestigious-fennia-prize-for-design

    TECHNICAL EXCELLENCE AND CREATIVITY (TEC) AWARD
    https://www.emusician.com/gear/genelec-8351-smart-active-monitor-receives-namm-tec-award

    Generelt har Genelec fått mange utmerkelser over tid:
    https://www.genelec.com/awards

    De gustibus non est disputandum, dvs. om smak og behag bør man ikke diskutere, sier uttrykket. Imidlertid har Genelec håndfaste bevis for at det teknologiske uttrykket gjør inntrykk på folk i bransjen.

    Sett opp et par 8361/8351 med tilpassede stativer i et hjem, og jeg er sikker på at flere legger merke til disse enn et par vanlige stativhøyttalere som det går hundre av på dusinet ;)
    En gang i blant må man få lov... Du må gjerne flexe fanboymuskelen din til buksesmekken revner, men de ser kjipe ut!
    Som sagt, om smak og behag bør man ikke diskutere, selv om det er et et faktum at høyttaleren det er snakk om (The Ones) har fått designpriser. Jeg tror det blir litt som å gi en Formel 1-bil en pris for design; i manges øyne er ikke en F1-bil pen, men alle er enige om at teknikken er state of the art.

    Det bringer meg til Bang & Olufsen, en slags verdensmester (i alle fall Norden-mester?) i design. B&O vet også ett og annet om teknikk på F1-nivå. Så hva bruker B&O selv i sin forsknings- og utviklingsavdeling innenfor lyd?

    «The collaboration between Genelec and B&O is long-standing, according to Kaplanis’ adviser, Søren Bech, B&O Director of Research and professor at Aalborg University.

    “Genelec is a highly engineering-based company with a similar philosophy to our own. We listened to several models, and decided that their SAM studio monitors would be perfect for what we are doing – recording the sound of a room, and then reproducing it so the listener can switch between either the same loudspeaker in different rooms, or the same room with different loudspeakers.”

    Kaplanis adds: “We wanted a loudspeaker that was as transparent as possible – so when we send something to it, we expect it to come out exactly the same. Genelec are without doubt one of the best studio monitors you can get, and their super-controlled, wide-frequency directivity is a significant benefit for the type of work we are doing here. They are also very light and very small, and easy to place in the sphere.”»

    Kilde: https://www.genelec.com/-/bang-olufsen-chooses-genelec-for-its-virtual-reality-laboratory

    Det er med andre ord ingen motsetning mellom god lyd og god design. God design starter med god lyd. Om Genelecs høyttalere er design nok for den enkelte kjøper, se det er et spørsmål om den enkeltes preferanser, og der må den enkelte få bestemme selv :)
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Godt design? Oppsøk optiker. Pisspreik fra ledere til ledere. Tror du på det? Se sjæl. De låter sikkert greit nok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

Benum
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
1
Link til alle artikler
5
Benum sine annonser
Bransjenyheter
- Sannsynligvis den beste trådløse lyden vi har hørt

- Sannsynligvis den beste trådløse lyden vi har hørt

  • 0
Shure AONIC 50 gir deg en lytteopplevelse i verdensklasse. Kvalitet og design som produsenter, teknikere og musikere har stolt på i flere tiår fra Shure.
Fortsett
Bransjenyheter
Fantastisk lyd i rå resirkulert aluminium.

Fantastisk lyd i rå resirkulert aluminium.

  • 3
Hey! Genelec RAW er et nytt industrielt og unikt utseende for legendariske Genelec-høyttalere, laget av miljøvennlig resirkulert aluminium. RAW er tilgjengelig både for populære studio...
Fortsett
Bransjenyheter
Genelec lanserer enorme 1235A

Genelec lanserer enorme 1235A

  • 62
Den legendariske finske høyttalerprodusenten Genelec lanserer nå nye 1235A Smart Active Monitor. Høyttaleren tar utgangspunkt i den ikoniske 1035-høyttaleren, med 96 kHz og full støtte for GLM...
Fortsett
Bransjenyheter
Bli med på norgeslansering med Genelec

Bli med på norgeslansering med Genelec

  • 18
Hei Hi-Fi-folk! ;D 5. november inviterer Genelec til offisiell norgeslansering av sine nyeste produkter. Høyttalere fra Genelec blir brukt av utallige anerkjente musikkstudioer, film- og...
Fortsett
Topp Bunn