Eiriks Hifi Reise

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått nytt lytterom og nye høyttalere, større lytterom ga selvsagt rom for større høyttalere 8) I mitt nye lytterom sitter jeg ikke lenger langs bakveggen, og sliter dermed ikke lenger med resonanser i bassen. Det er jeg veldig glad for, da å rydde opp i store bassproblemer krever store tiltak.

    De nye Monitor Audio PL300 spiller helt annerledes enn mine forhenværende Neeper høyttalere. Da det hadde et noe romantisk lydbilde med en meget god nerve i musikken, savnet noen gang litt ekstrem dynamikk i de. Men de hadde en utrolig deilig lyd som ikke ga noe lyttetretthet. PL300 derimot slipper igjennom alt nådeløst. Har jobbet en del med disse etter jeg fikk de. De låt ganske spisst til å begynne med etter min mening. Det ble fort lyttetretthet om jeg spilte litt høyt. Men etter flere høyttalerkabelbytter føler jeg at jeg nå er i mål med de. Nå spiller de dynamisk og homogent.
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Lekkert oppsett, stilrent og elegant!

    Likte godt racket ditt! Hvordan har du mekket det sammen?
    Er det "bare" vanlige kjøkkenbenkplater med gjennomgående stag, bolter og muttere på toppen?
    Ser jo ut til å være gjennomførbart for de fleste som eier en vater...

    mvh
    Proffen
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Proffen skrev:
    Lekkert oppsett, stilrent og elegant!

    Likte godt racket ditt! Hvordan har du mekket det sammen?
    Er det "bare" vanlige kjøkkenbenkplater med gjennomgående stag, bolter og muttere på toppen?
    Ser jo ut til å være gjennomførbart for de fleste som eier en vater...

    mvh
    Proffen
    Det er nok riktig gjettet :) Ikea benkeplate og biltema gjengestag, samt albert e olsen hettemuttere. Kappet først til Benkeplata fra ikea, boret hull til stag. Kappet til stagene i riktig lengde. Etter det var det bare å skru alt sammen. Racket er veldig tung og utrolig solid. Rikker seg ikke om man står på det. Ga faktisk et lydmessig løft fra mitt forrige rack. Har hørt flere sagt at ekte tre plater skal visst være bedre lydmessig. Så har vurdert å bytte ut til heltre eikeplate. Fint hadde det sikkert også blitt. Kanskje greit å få kappet platen i riktig lengde, fikk en snekker til å gjøre det for meg. Ellers trenger vel man bare en vinkelsliper til stagene, å riktig bor til hullene.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Eirik_S skrev:
    De låt ganske spisst til å begynne med etter min mening. Det ble fort lyttetretthet om jeg spilte litt høyt. Men etter flere høyttalerkabelbytter føler jeg at jeg nå er i mål med de. Nå spiller de dynamisk og homogent.
    Lekkert!

    Sikker på at høytalerne ikke bare har blitt innspilt mens du testet forskjellige kabler...??
    (Jeg er ikke "mot" kabler og ønsker ikke å starte kabeldebatt :))
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    kjoenik skrev:
    Eirik_S skrev:
    De låt ganske spisst til å begynne med etter min mening. Det ble fort lyttetretthet om jeg spilte litt høyt. Men etter flere høyttalerkabelbytter føler jeg at jeg nå er i mål med de. Nå spiller de dynamisk og homogent.
    Lekkert!

    Sikker på at høytalerne ikke bare har blitt innspilt mens du testet forskjellige kabler...??
    (Jeg er ikke "mot" kabler og ønsker ikke å starte kabeldebatt :))
    Helt sikker, da høyttalerne er kjøpt brukte og er 1 år gammel. Og forandringen skjedde tvert etter siste kabelbytte :) Hadde det ikke vært for det siste kabelbyttet vurderte jeg å bytte høyttalere. Liker ikke lyd som gir lyttetrettet.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Eirik_S skrev:
    kjoenik skrev:
    Eirik_S skrev:
    De låt ganske spisst til å begynne med etter min mening. Det ble fort lyttetretthet om jeg spilte litt høyt. Men etter flere høyttalerkabelbytter føler jeg at jeg nå er i mål med de. Nå spiller de dynamisk og homogent.
    Lekkert!

    Sikker på at høytalerne ikke bare har blitt innspilt mens du testet forskjellige kabler...??
    (Jeg er ikke "mot" kabler og ønsker ikke å starte kabeldebatt :))

    Helt sikker, da høyttalerne er kjøpt brukte og er 1 år gammel. Og forandringen skjedde tvert etter siste kabelbytte :) Hadde det ikke vært for det siste kabelbyttet vurderte jeg å bytte høyttalere. Liker ikke lyd som gir lyttetrettet.
    Interessant!
    Det er wireworld du bruker?
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    kjoenik skrev:
    Eirik_S skrev:
    kjoenik skrev:
    Eirik_S skrev:
    De låt ganske spisst til å begynne med etter min mening. Det ble fort lyttetretthet om jeg spilte litt høyt. Men etter flere høyttalerkabelbytter føler jeg at jeg nå er i mål med de. Nå spiller de dynamisk og homogent.
    Lekkert!

    Sikker på at høytalerne ikke bare har blitt innspilt mens du testet forskjellige kabler...??
    (Jeg er ikke "mot" kabler og ønsker ikke å starte kabeldebatt :))

    Helt sikker, da høyttalerne er kjøpt brukte og er 1 år gammel. Og forandringen skjedde tvert etter siste kabelbytte :) Hadde det ikke vært for det siste kabelbyttet vurderte jeg å bytte høyttalere. Liker ikke lyd som gir lyttetrettet.
    Interessant!
    Det er wireworld du bruker?
    Kun som strømkabler, vi kan ta en liten gjettekonkuranse på hvilke kabler jeg bruker til høyttalerne :) Legger ut et lite hint:
     

    Vedlegg

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med et flott oppsett.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Det er et flott oppsett du har der.
    Det kan sikkert være mange årsaker til lyttetretthet i rommet/ oppsettet ditt. Om du sitter ganske nær ht, så kan det være en ide å tilte ht litt bakover, slik at diskanten spiller litt høyere enn øret.
    Ser du bruker litt toe in. Prøv å vinkle dem rett frem også.

    Du har kanskje prøvd disse tinga allerede :)

    Det lille jeg hørte fra Neeper vs MA i ditt rom tilsier at overgangen mht åpenhet, reinhet mm er ganske så stor og at dette kan ha med vane å gjøre også?

    Enjoy :)
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Steinar O skrev:
    Det er et flott oppsett du har der.
    Det kan sikkert være mange årsaker til lyttetretthet i rommet/ oppsettet ditt. Om du sitter ganske nær ht, så kan det være en ide å tilte ht litt bakover, slik at diskanten spiller litt høyere enn øret.
    Ser du bruker litt toe in. Prøv å vinkle dem rett frem også.

    Du har kanskje prøvd disse tinga allerede :)

    Det lille jeg hørte fra Neeper vs MA i ditt rom tilsier at overgangen mht åpenhet, reinhet mm er ganske så stor og at dette kan ha med vane å gjøre også?

    Enjoy :)
    Har prøvd en del med plassering, det hjalp ikke det helty store, men er fornøyd nå. Se min tråd:

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=41397.0
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    883
    Antall liker
    214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Eirik_S skrev:
    Kun som strømkabler, vi kan ta en liten gjettekonkuranse på hvilke kabler jeg bruker til høyttalerne :) Legger ut et lite hint:
    Nå tipper jeg på ZenSati 3 ;D ;D ;D
     
    A

    Audio Optimum

    Gjest
    Peter skrev:
    Eirik_S skrev:
    Kun som strømkabler, vi kan ta en liten gjettekonkuranse på hvilke kabler jeg bruker til høyttalerne :) Legger ut et lite hint:
    Nå tipper jeg på ZenSati 3 ;D ;D ;D
    ;D ;D selvfølgelig har Frode vært på ferde ;D ;D men det kunne vært Bertram :)

    mvh
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    De lignet litt på mine, så det kunne vært Bertram ja. Zensati virker spennende, ingen tvil der.!

    Hva slags musikk strømmer så ut av disse nydelige skapningene? Jeg har hatt PL100 på hjemmebesøk, men savnet litt trøkk ift hva Focal 1007 Be kunne levere.. Jeg har dog sett de i live et par ganger, og det er en fortryllende finish på høyttalerne!

    (Husk å polere innimellom.. :) )

    Du holder muligens til i Trondheimsdistriktet?
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Zensati 3 er riktig ja. De ser jo faktisk helt like ut som Bertram sine....
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    tore_v1 skrev:
    De lignet litt på mine, så det kunne vært Bertram ja. Zensati virker spennende, ingen tvil der.!

    Hva slags musikk strømmer så ut av disse nydelige skapningene? Jeg har hatt PL100 på hjemmebesøk, men savnet litt trøkk ift hva Focal 1007 Be kunne levere.. Jeg har dog sett de i live et par ganger, og det er en fortryllende finish på høyttalerne!

    (Husk å polere innimellom.. :) )

    Du holder muligens til i Trondheimsdistriktet?
    Ja, skal ta en polering snart, tipper de blir shiny :) Kommer mye forskjellig musikk ut av de da. Liker å høre Deepeche Mode, Michael Jackson og Kari Bremnes, å litt rap, electronica samt rock. De spiller utrolig hurtig da, så moro og høre musikk med litt fart i. Med 4 8" er det bra fundament. Blir ikke så ofte jeg spiller vanvittig høyt, da de spiller bra på lavt volum også. Men en gang i blant er det godt blåse ut litt :)
    Holder til i Trondheim ja. Hvis du vil høre en dag kunne det sikkert la seg ordne :)
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Eirik_S skrev:
    tore_v1 skrev:
    De lignet litt på mine, så det kunne vært Bertram ja. Zensati virker spennende, ingen tvil der.!

    Hva slags musikk strømmer så ut av disse nydelige skapningene? Jeg har hatt PL100 på hjemmebesøk, men savnet litt trøkk ift hva Focal 1007 Be kunne levere.. Jeg har dog sett de i live et par ganger, og det er en fortryllende finish på høyttalerne!

    (Husk å polere innimellom.. :) )

    Du holder muligens til i Trondheimsdistriktet?
    Ja, skal ta en polering snart, tipper de blir shiny :) Kommer mye forskjellig musikk ut av de da. Liker å høre Deepeche Mode, Michael Jackson og Kari Bremnes, å litt rap, electronica samt rock. De spiller utrolig hurtig da, så moro og høre musikk med litt fart i. Med 4 8" er det bra fundament. Blir ikke så ofte jeg spiller vanvittig høyt, da de spiller bra på lavt volum også. Men en gang i blant er det godt blåse ut litt :)
    Holder til i Trondheim ja. Hvis du vil høre en dag kunne det sikkert la seg ordne :)
    En liten prøvelytt høres trivelig ut. Skal se om jeg ikke får tatt med litt musikk også, selv om jeg er, nesten, plagsomt mainstream ift resten av hifisentralen. Hadde vært artig å høre storebroren til høyttalerne jeg en gang kastet stjålne blikk mot i det jeg tok med lillesøstern, pl100, for liten testkjøring..
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Eirik_S skrev:
    Steinar O skrev:
    Det er et flott oppsett du har der.
    Det kan sikkert være mange årsaker til lyttetretthet i rommet/ oppsettet ditt. Om du sitter ganske nær ht, så kan det være en ide å tilte ht litt bakover, slik at diskanten spiller litt høyere enn øret.
    Ser du bruker litt toe in. Prøv å vinkle dem rett frem også.

    Du har kanskje prøvd disse tinga allerede :)

    Det lille jeg hørte fra Neeper vs MA i ditt rom tilsier at overgangen mht åpenhet, reinhet mm er ganske så stor og at dette kan ha med vane å gjøre også?

    Enjoy :)
    Har prøvd en del med plassering, det hjalp ikke det helty store, men er fornøyd nå. Se min tråd:

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=41397.0
    Se der ja. Du har truffet med kabelmatching.
    Har inntrykk av at du er grundig og i det lange løp gir det som regel betaling.

    :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Ser ut til å være et vel-komponert oppsett dette.. Grattis!

    mvh kai
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Takk for gratulasjoner!

    Har også i det siste prøvd litt uten nettfilter. Og funnet ut at i dette oppsettet spiller det best uten, bLir mere dynamikk uten. Og musikken blir mere engasjerende. Så blir vel og selge dette.

    Har eksprimentert en del med underlag også, å har endt opp med Bdr cones og pucks under høyttalerne. Dette er MK3 utgaven og skal gi en varmere klang. DIsse fungerte bedre enn ceraball universal.
    Under høyttalerne har jeg prøvd med ceraball valhalla vt feet og vibrapod. Her fungerte det best med vibrapod. Ga den reneste og mest organiske lyden. Ceraball ga utrolig oppløst og korrekt lyd, men ble for slankt.
     

    Vedlegg

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Fant noen bilder av mine gamle oppsett.

    Moro og se :) Dette var vel i 1996
     

    Vedlegg

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Noen som klarer å gjette hvilke høyttalere som står der da ?
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Er nok det :) Modell da?
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Mer spennende hva du har på veggen ;D
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    TOBRA skrev:
    Bingo :) Husker på en måte at dette var den første hifi høyttaleren jeg eide. Spilte engasjerende. Manglet trøkk da.....
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    mteinum skrev:
    Mer spennende hva du har på veggen ;D
    Hehe... Husker jeg hadde mange trivelige tanker om hu dama der ja :)
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    I 2003 hadde det blitt litt bedre tider:

    Er vel enkelt og gjette disse høyttalerne?
     

    Vedlegg

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Så etter mye overtid fikk jeg råd til å kjøpe drømme høyttaleren, husker fortsatt disse. Lurer på hvordan de hadde spilt på komponentene jeg har idag.... Noen Som har sammenlignet Monitor Audio pl300 og Dali MS5 ?
     

    Vedlegg

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke hørt MS5 selv, har såvidt hørt PL300. Jeg har dog veldig lyst til å låne ørene til MS5 ved anledning. Har du flere bilder?
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    tore_v1 skrev:
    Jeg har ikke hørt MS5 selv, har såvidt hørt PL300. Jeg har dog veldig lyst til å låne ørene til MS5 ved anledning. Har du flere bilder?
    Har flere bilder ja :) Hva vil du se?

    Tror kanskje PL300 er hakket over MS5, MS5 begynner jo å dra på årene....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn