Eiriks Hifi Reise

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Eirik_S skrev:
    Tror kanskje PL300 er hakket over MS5, MS5 begynner jo å dra på årene....
    Alder har lite å si. Hvor mange år var det Klipschorn var....
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Hadde de bare på lån en liten periode..... :(
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    mteinum skrev:
    Eirik_S skrev:
    Tror kanskje PL300 er hakket over MS5, MS5 begynner jo å dra på årene....
    Alder har lite å si. Hvor mange år var det Klipschorn var....
    Min erfaring er nå at teknologien blir bedre og billigere. Mulig jeg tar feil. Derfor hadde det vært moro og prøvd noen av de gamle høyttalerne jeg har hatt igjen. Hvor stor er forskjellen liksom?
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Flere bilder i grunn :)

    Jeg vil gjerne prøve å danne meg et bilde av størrelsen, da de visstnok er mye større enn MS4, som jeg i grunn synes er ganske liten og søt. :)
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Lånte MS4 fra hfiklubben en periode:
     

    Vedlegg

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Her er MS5 på samme plass..... Med monster Bryston 14b sst. 2x900w Dette spilte Live. Bedre enn konsert etter min mening ;)
     

    Vedlegg

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Har du lyst til å kommentere litt rundt forskjellene på MS4 og MS5? Jeg har tilgode å høre MS5, men har etterhvert blitt ganske kjent med MS4 da denne på klubben i Trondheim og jeg tusler rundt der på deltid..
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    tore_v1 skrev:
    Har du lyst til å kommentere litt rundt forskjellene på MS4 og MS5? Jeg har tilgode å høre MS5, men har etterhvert blitt ganske kjent med MS4 da denne på klubben i Trondheim og jeg tusler rundt der på deltid..
    Hadde MS 4 i for kort tid til å sammenligne de. Men husker at jeg ikke var helt fornøyd med MS4. Ble ikke aktuelt å kjøpe denne. Men kan være elektronikken sin skyld dette da. Manglet litt trøkk husker jeg... Mens med MS5 slo jeg meg til ro, etter at jeg fikk byttet til komponenter som passet til Bryston og ec emc 1up. Var skikkelig fornøyd og det var en glede å spille musikk. Helt til jeg flyttet. Da ble MS5 for store i stua. De trenger litt luft rundt seg. Da ble det så jeg byttet til:
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Grattis! Pene de der. Hvordan synes du lyden er sånn umiddelbart ifht Monitor Audio ?
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Takker, jo ganske annerledes lyd i disse. Proac spiller en del mjukere, i motsetning til PL300 som er hamrende dynamisk. Proac er deilig å høre på og fokuserer på musikken. Man glemmer litt lyden. Der jeg opplevde litt lyttetretthet med PL300 spiller Proac bare deilig. Inntil videre er jeg veldig fornøyd med byttet. Skulle jeg savnet noe fra PL300 måtte det være smekken og definisjonen i bassen.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Det lille jeg har hørt av Proac har imponert veldig, flott oppsett du har her..!
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Eirik_S skrev:
    Skulle jeg savnet noe fra PL300 måtte det være smekken og definisjonen i bassen.
    Can't argue with that..!
    Men magi og størrelse på lydbilde er bedre på Proac i mitt oppsett :)
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    Det lille jeg har hørt av Proac har imponert veldig, flott oppsett du har her..!
    Har alltid likt de Proac oppsettene jeg har hørt også, så det var moro å få prøve et sett!
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Litt prøving av underlag må til!!

    D38 er tydeligvis veldig kilen på underlag.....

    Vibrapod: Låt veldig udefinert i bassen. Her var det omtrent entone bass.

    Soundcare spikes: Dette strammet opp bra, generelt litt lysere klangbalanse. Ikke helt den riktige smekken i bassen enda.

    Ceraball universal: Dette ble ei stor oppgradering :) Skikkelig smekk i bassen nå, mindre grums i mellomtone og diskant. Låter mere korrekt og avslørende nå, men ikke for mye.
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.913
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Eirik_S skrev:
    bjornh skrev:
    Eirik_S skrev:
    Skulle jeg savnet noe fra PL300 måtte det være smekken og definisjonen i bassen.
    Can't argue with that..!
    Men magi og størrelse på lydbilde er bedre på Proac i mitt oppsett :)
    Eneste som er med PL serien til Monitor Audio er at de krever mye plass og må få rom til å fungere godt. Så er nakne og ærlige. Kanskje for ærlige.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Eirik_S skrev:
    Litt prøving av underlag må til!!

    D38 er tydeligvis veldig kilen på underlag.....

    Vibrapod: Låt veldig udefinert i bassen. Her var det omtrent entone bass.

    Soundcare spikes: Dette strammet opp bra, generelt litt lysere klangbalanse. Ikke helt den riktige smekken i bassen enda.

    Ceraball universal: Dette ble ei stor oppgradering :) Skikkelig smekk i bassen nå, mindre grums i mellomtone og diskant. Låter mere korrekt og avslørende nå, men ikke for mye.
    Gratulerer med overgang til ProAc!

    Min erfaring med ProAc er at de er ekstremt kilne på alt. M.h.t. underlag har du åpenbart funnet en løsning som passer hjemme hos deg. Du kan også få store forandringer ved å bytte elektronikk - hvilket var den veien jeg måtte gå da jeg fikk mine ProAc i hus. I tillegg har du plassering, vinkling og alt det der. Mine D25 var veldig følsomme på vinkling - vet ikke hvordan D38 er på det punktet - men for mitt vedkommende var det snakk om millimeterpresisjon. Såpass at jeg måtte merke av på parketten nøyaktig hvor høyttalerne skulle stå - i tilfelle kona fant på å touche borti dem på sine rengjøringsrunder.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Ulf-B skrev:
    Eirik_S skrev:
    Litt prøving av underlag må til!!

    D38 er tydeligvis veldig kilen på underlag.....

    Vibrapod: Låt veldig udefinert i bassen. Her var det omtrent entone bass.

    Soundcare spikes: Dette strammet opp bra, generelt litt lysere klangbalanse. Ikke helt den riktige smekken i bassen enda.

    Ceraball universal: Dette ble ei stor oppgradering :) Skikkelig smekk i bassen nå, mindre grums i mellomtone og diskant. Låter mere korrekt og avslørende nå, men ikke for mye.
    Gratulerer med overgang til ProAc!

    Min erfaring med ProAc er at de er ekstremt kilne på alt. M.h.t. underlag har du åpenbart funnet en løsning som passer hjemme hos deg. Du kan også få store forandringer ved å bytte elektronikk - hvilket var den veien jeg måtte gå da jeg fikk mine ProAc i hus. I tillegg har du plassering, vinkling og alt det der. Mine D25 var veldig følsomme på vinkling - vet ikke hvordan D38 er på det punktet - men for mitt vedkommende var det snakk om millimeterpresisjon. Såpass at jeg måtte merke av på parketten nøyaktig hvor høyttalerne skulle stå - i tilfelle kona fant på å touche borti dem på sine rengjøringsrunder.
    Takker.

    De er visst nøye på plassering ja. Men det er heldigvis en grei sak å justere på. Elektronikk og kabler ser ut til å matche bra. Tror det holder å finjustere med underlag å plassering. Håper begeistringen vedvarer. Hadde jo B&W 803 Diamond og Dynaudio confidense innom for ikke så lenge siden, men de falt ikke i smak....
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Du savner ikke dine Microer da ;). Du har jo gått motsatt vei av meg, men hadde det blitt ProAc igjen måtte det ha blitt D38. Jeg siklet på dem en stund. Som du sier det det to forskjellige tilnærminger til musikken. Men jeg vil nå si at begge er veldig musikalske på hver sin måte. Jeg har absolutt ikke mistet noe fokus på musikken med Focal selv om de er mindre tilgivende ( men bedre enn PL300?), men en stor forskjell er at jeg ikke spiller like høyt. ProAc låt på en måte bedre på høyt volum, mens Focalene låter like glitrende på lave volum. Og å lytte på lavere volum gir egenlig bare bedre musikkopplevelse synes jeg - stort sett.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Du savner ikke dine Microer da ;). Du har jo gått motsatt vei av meg, men hadde det blitt ProAc igjen måtte det ha blitt D38. Jeg siklet på dem en stund. Som du sier det det to forskjellige tilnærminger til musikken. Men jeg vil nå si at begge er veldig musikalske på hver sin måte. Jeg har absolutt ikke mistet noe fokus på musikken med Focal selv om de er mindre tilgivende ( men bedre enn PL300?), men en stor forskjell er at jeg ikke spiller like høyt. ProAc låt på en måte bedre på høyt volum, mens Focalene låter like glitrende på lave volum. Og å lytte på lavere volum gir egenlig bare bedre musikkopplevelse synes jeg - stort sett.
    Microene var gode de, men ble litt lite skyv i bassen for meg. Da passet det bedre med en gulvstående høyttaler. Synes å huske at Microene var rimelig nådeløse mtp. innspillinger og lyttetretthet de også.
    PL300 er en knakende god høyttaler og nesten som et kupp å betrakte til prisen. Men jeg tror nesten uansett hva jeg gjør med de vil de ha en lydsignatur som jeg ikke blir helt fornøyd med. I mitt oppsett spiller faktisk D38 bra på lavt volum.

    D38 låter en smule mer organisk i mitt oppsett enn PL300 og det kler musikken meget godt, en fryd å høre musikk for tiden faktisk :)
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    toref skrev:
    Velkommen i ProAc klubben Eirik!

    Mvh
    Takker :)

    Tror det kan bli mange fine stunder med disse :)
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Leikis. skrev:
    En dag må jeg vel komme å høre de Proac'ene, selv om de mangler bånd i toppen ;D
    Hehe, du er velkommen hit :) Har enda ikke savnet bånddiskanten..... Nyter Proac som en godt konstruert høyttaler som ikke utmerker seg ikke på noe spesielt men spiller musikk.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha flyttet om i stua, kreves det nytt rack. Tenkte å prøve eikeplater denne gangen.
     

    Vedlegg

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Morro med litt forandring, men blir det bedre ? Muligheter for bedre høyttaler plasering ?
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Leikis. skrev:
    Morro med litt forandring, men blir det bedre ? Muligheter for bedre høyttaler plasering ?
    Flyttet om for å få bedre utnyttelse av stua. Ble litt mere partybass, men etter å ha fått bygget nytt rack (som ikke ble bra lydmessig med eikeplater) har base technology reddet meg. Har nå Base Technology under alle komponentene. Dette førte til en stor lydmessig forbedring. Skikkelig bra produkter, men litt galskap når det må to mann til for å løfte på plass underlaget til forsterkeren. Det veier 29 kg ;)
    Har også montert bassfeller i hjørnene.

    Synes det spiller veldig bra nå. Må bare høre en sang til hele tiden.......
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Her er anlegget i familiemodus, alt er klemt inn hjørnet og skånet fra juniors aktiviteter ;)
     

    Vedlegg

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Da ventes det nye høyttalere inn i stua til helga:) Gleder meg som en unge.....

    Noen som gjetter hva? Bilde er lånt fra selger.

    Her er et hint:
    L1030347.jpg
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Første jeg tenkte når jeg så formen var Helicon eller Euphonia, meeeen usikker.
    Bare det minimum er bånd i toppen er jeg fornøyd :p
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Nå ble jeg nyskjerrig:) Minner litt om Dali ja....
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Første jeg tenkte når jeg så formen var Helicon eller Euphonia, meeeen usikker.
    Bare det minimum er bånd i toppen er jeg fornøyd :p
    Må nok litt lenger sør ja..... Må nok skuffe deg, fortsatt en dome i toppen ;)
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Skulle til å si Triangle, men esken stemte på en måte ikke..

    Kan det være S. Faber? :)

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn