Enkelte av ECL82 rørene mine har litt "grid current" som gjør at det kommer "skrapelyder" i høyttaleren når jeg vrir på volumpotmeteret på inngangen. Løsninga har vært å sette en kondensator mellom volumpotmeter og gitteret. I den forbindelse har jeg testet noen ulike typer kondensatorer.
Den første som jeg testet var Mallory 150M polyester. Disse er utrolig varme og intime i lyden med en dominerende øvre bass og nedre mellomtone. Svært musikalske, men dessverre også litt diffuse og med grumsete bass. Virker som de er dårlig vibrasjonsdempet.
Den andre var ERO (Vishay) MKT1813 polyester. Disse er adskillig strammere, fastere og mer nøytrale i lyden. Betraktelig bedre fokus. Enkelt å høre på f.eks. klassisk piano. Vil si at de høres ut som en slags mellomting mellom Mallory'ene og Solen-kondensatorene etter innspilling (se nedenfor).
Og så prøvde jeg Solen Fast Cap PPE-MKP-FC polypropylen. Å fyttirakkern for et dårlig førsteinntrykk. Aldri hørt så elendig lyd noensinne. Flatt, hardt, skarpt, fislete S-lyder, 2-dimensjonale. Elendige. Hørte på de en stund og tenkte at dette går bare ikke. Lodda de vekk og satte tilbake ERO-kondensatorene. Men så hadde jo lest om at polypropylen har lang innspillingstid og at jeg muligens hadde vært litt for rask i avtrekkeren med å konkludere. Lodda de tilbake på plass og venta. 1 dag, 2 dager....og så plutselig skjedde det noe. Lyden åpna seg opp og ble betydelig bedre. Betydelig bedre. Og det skjedde mens jeg hørte på. Som om to dører lukka seg opp. Fortsatt litt umusikalske versus polyester, og litt skarpe S-lyder nå og da, men et enormt steg i riktig retning rent lydmessig ihvertfall. Anbefaler alle som ikke tror på innspilling av kondensatorer å teste ut Solen. En overraskelse venter.
De siste jeg skal prøve er Audyn Q4. Det må jo finnes en rimelig polypropylen (som jeg får plass til) som har litt mer musikalsk "flow" og PRAT enn Solen, men som samtidig beholder (eller forbedrer) de rent lydmessige "teknikalske" fordelene med polypropylen. Blir spennende.