ECL82 PUSH-PULL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    364
    Torget vurderinger
    1
    Fasinererende det og lytte til deler. Sist jeg gjorde det var på slutten av 90 tallet, da jeg bygde mine DIY Atma-Sphere OTL. Ralph Karsten fra A-S tipset meg om og kun bytte en del mellom hver lytting. Og rart nok kunne jeg høre forskjeld mellom motstander, kondensatorer og sølv og kobber kabler. Gledlig at du deler dine betraktninger.
    Synes bygget ditt ser veldig estetisk fint ut

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.798
    Takk skal du ha frode n for veldig hyggelig tilbakemelding. Ja, det er definitivt forskjeller i lyden mellom ulike komponenter. Om det nå er pga. anlegg med lav transparens, dårlig hørsel eller manglende sensibilitet hos lytter så har jeg aldri forstått folk som sier at det ikke er forskjell.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.614
    Sted
    '
    Denne kondensatoren har PRAT så det holder. Leste et sted at Naim bruker mye tantalum i forsterkerne sine. Nå skjønner jeg bedre hva tilhengerne av merket snakker om. Nå skal det jo sies at også klassisk musikk i høyeste grad kan ha pace, rhythm and timing og da kommer også Wet Tantalum til sin rett. Lyden har foreløpig en liiiten tendens til å være skarp i diskanten og lydbildet er fortsatt litt mindre enn Kaisei, men lyden er så pass fascinerende at Tantalum-kondensatorene står i ennå (mens jeg håper at de litt svakere sidene skal bli mindre med mer innspilling).
    Tantalum kondensatorer ble tidligere generelt forsøkt unngått til audioformål på grunn av uheldige egenskaper. Dette var ikke bare basert på subjektive meninger, men også på objektive målinger som viste ulinearitet og økt forvrenging hvor tantalum-kondensatorer ble brukt.
    Akkurat hvordan dette forholder seg i dag vet jeg ikke.
    HiFi har med årene blitt mer og mer magi og religion, og jeg har mistet litt av interessen utenom den rent tekniske siden.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.798
    Kan ikke si at jeg hører noen spesielt uheldige egenskaper. Snarere tvert i mot. Det må eventuelt være hvis de eksploderer en dag.

Det kan vel være noe i det at Hifi har blitt mer magi og religion med årene. Har vel noe med den sekulære tiden vi lever i. Behovet for å tro må kanskje dekkes på et eller annet vis. Nå finner jeg det imidlertid lite relevant for hvorvidt det er lydforskjeller mellom kondensatorer eller ikke. SÅ dårlig hørsel har jeg ikke. Ikke ennå.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.798
    Har forresten fått de manglende delene. Skaffet tilveie Ohmite fordi jeg tenkte at hvite effektmotstander og røde kondensatorer kunne bli en litt frisk fargekombinasjon i strømforsyninga.
    DSCF0645-2.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn