EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    867
    Greit nok det, men det er vel likevel nærliggende å sammenligne disse to forforsterkerne, ettersom de antageligvis konkurrerer i noenlunde samme markedssegment, med noenlunde tilsvarende funksjonalitet og spesifikasjoner. Ulikhetene i produksjonskostnader som du påpeker, bare understreker poenget mitt om at Puscifer sannsynligvis er i overkant optimistisk i sitt prisanslag, Jeg håper at jeg tar feil.
    Nei, EC 5.0 er en klasse over Hegel her, det bør gjøre utslag i prisen. Jeg tipper E.C 5.0 er dyrere enn Hegel. Hvis f.eks. E.C 5.0 koster nærmere 150k. og Hegel knappe 100k. gir det mening - men jeg kan ta feil.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.783
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dersom det så er den jo altfor dyr. Men hadde det vært dac, riia og bluetooth kunne man forsvart en høy pris. Dersom denne koster 4x mer enn ec 4.8 skal den jammen være god

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.529
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nei, EC 5.0 er en klasse over Hegel her
    Ikke umulig, men det er vel strengt tatt ikke et etablert faktum på dette tidspunkt?

Jeg tipper E.C 5.0 er dyrere enn Hegel. Hvis f.eks. E.C 5.0 koster nærmere 150k. og Hegel knappe 100k. gir det mening - men jeg kan ta feil.
    Time will show.

Jeg ser forresten at Mark-Levinsons nye No636 forforsterker (med DAC og MM/MC, riktignok) er prissatt til €28.000,- o_O

Michaelbubbles

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.04.2024
    Antall liker
    266
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Tok en tur innom Soundgarden Forus for å høre på den nye EC 5 forforsterkeren. Vanskelig å trekke en endelig konklusjon på lyden, for alt annet i kjeden spiller jo en stor rolle. Men alt i alt låt det veldig bra. Jeg har alltid hatt inntrykk av at Monitor Audio kan bli litt skarpe i toppen, men med en full EC-rigg var det ingen antydning til lyttetretthet, i klassisk EC-stil 😄

Prøvde å fiske litt etter pris på den nye EC 5. Den er ikke helt spikret enda, men det snakkes om rundt 150k. Litt stivt, men den er tydelig posisjonert som en match til AW800.

Modellen vi hørte på var en prototype – faktisk den eneste i landet. Den vil etter planen komme med phono-inngang, og de svarte knappene samt volumkontrollen blir byttet ut med klassisk EC-gull/messing. Personlig foretrekker jeg det rene, minimalistiske EC-stack-designet til 4.8 og de øvrige modellene, men EC 5 blir nok mer helhetlig når den endelige designen er på plass.
    IMG_5527.jpeg

BKaz

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2007
    Antall liker
    307
    Sted
    Farsund
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det du har, og pris?
    Kortversjonen er Electrocompaniet AW180 (strømforsyningen til 250w) og EC-4 i larvikitt, to ekstra sorte frontplater, EC balanserte kabler + EC strømkabler.

Settet ble opprinnelig laget til sjefen for HiFi-klubben i Ålesund, med forsterket strømforsyning (de laget en del av disse på den tiden). Da jeg skulle levere dem på service til ECS Holding på Skårer ved Thomas Abrahamsen (sønnen til Per) i 2016 greide jeg å få en skade nederst i hjørnet på den ene steinfronten, som Thomas A fikset som best han kunne. Ikke lett å se på litt avstand og jeg har ikke gjort noe mer med det. Men ja skaden er der, og derfor skaffet jeg et par ekstra EC fronter just in case jeg en dag skulle selge (måtte importere fra USA, og det var ikke gratis..).

Fun fact: Thomas A nevnte at monoblokkene ble satt sammen da han jobbet på "samlebåndet", slik at han regnet med at han kunne ha vært med på å sette dem sammen. Jeg hadde for øvrig alle tre på sjekk på Electrocompaniet på Tau nå i november, og svaret fra EC Support Team ble: "Da har alle 3 enhetene blitt sjekket. Vi fant ingen feil, kun minimalt med dårlig kontakt i ec4. Det er dessverre lite vi kan gjøre med det uten å demontere hele bryteren, men kontaktspray hjelper i en periode. Vi fakturerer for 3 x service- undersøkelse, dvs 875,-kr per enhet som antydet 15.08". Men da "dårlig kontakt" kun gjaldt den ene inngangen lot jeg det bare være.

Vedlegg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn