EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    EC 4.8 Mk II ligger ute på sidene til en rekke utenlandske hi-fi forretninger, priser rundt 4.200 Euro

    På tide, med en ny og bedre modell, skal bli spennende å se hva tester og folks lytte erfaringer sier om Mk II varianten.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    EC 4.8 Mk II ligger ute på sidene til en rekke utenlandske hi-fi forretninger, priser rundt 4.200 Euro

    På tide, med en ny og bedre modell, skal bli spennende å se hva tester og folks lytte erfaringer sier om Mk II varianten.
    Har selv spurt om info om produktet. Så langt ser det ut som ett nytt navn, nytt navn på innganger og utganger. Og ny prislapp selvfølgelig.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Nå har jeg på nytt blitt eier av en komponent fra EC: en EC 4.6. Denne hadde behov for lett service. Byttet balansepotmeter, og jeg har erstattet de fire kondisene med et sett kvalitetskondiser fra Audyn. Etter dette har boksen vist seg som en ganske habil pre!

    Så får vi se hvor lenge den får bli i racket :).

     

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Eci2 som forforsterker?

    Er det noen som vet/har prøvd Eci2 som forforsterker? Hva bør man være obs på? Gain? Er det bare å nappe ut bøylene, kabel fra pre-out og inn i effekt?
     

    thomas1403

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.09.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    70
    Mon tro om det snart kommer noen tester av nye EC 4.8 MKII ? Hadde vært spennende..
    og om det er bekreftelse på ny DAC i nær fremtid..?
     

    Rikkolini

    Medlem
    Ble medlem
    01.10.2019
    Innlegg
    36
    Antall liker
    13
    AW180 med serienummer 183 og 184, hva snakker vi om i alder? Må man regne med vedlikehold rett rundt hjørnet?
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    AW180 med serienummer 183 og 184, hva snakker vi om i alder? Må man regne med vedlikehold rett rundt hjørnet?
    Kan ikke gi noe eksakt svar, men med så lave serienummer så snakker vi godt over 20 år gamle. Kan kanskje være lurt å få justert bias/DC på de. Annet vedlikehold? Tjaa.. Er det noe du opplever dårlig/galt med de? Det finnes oppgraderinger til disse og du skal heller ikke se bort i fra at du har 1 gen. trafoer i denne. Da er den ''bare 180 Watt''.
     

    Rikkolini

    Medlem
    Ble medlem
    01.10.2019
    Innlegg
    36
    Antall liker
    13
    EC mener det er 250w, at det er de enda tidligere variantene som «bare» har 180..
    Har ikke fått testet stort enda, så har ingen opplevelser på det ene eller det andre.
    Den oppgraderingen det er snakk om under her, blir de bortimot som dagens versjon eller må all innmat byttes for å oppnå det?
    Spurte også om å bytte til blått lys i toppen, det var for omfattende pga. ombygging av chassis, dessverre.

    Svar fra EC angående oppgradering:
    « Til AW180 har vi en oppgradering til 7900,- Da bytter vi bl.a. til utgangstransistorer lik de som brukes i dag, i tillegg til rasker dioder i strømforsyningen. Dette gir mer presisjon og oppløsning, og raskere respons.

    Videre er det ofte nødvendig å bytte releene på utgangen, da disse blir dårlige over tid. Dette gir ikke noe økt lydkvalitet, men forhindrer utfall i lyd og skurring. Pris for det er ca 1500,- enhet.»
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Jeg er ikke sikker på at "mer presisjon og oppløsning, og raskere respons" alltid er noe å gå etter. Jeg har brukt en ECI 6 i noen måneder sammen med Proac D18 i anlegg nr 2 i kjellerstua, og vært veldig fornøyd. ECI 6 er en svært god forsterker. Men så fant jeg fram min ECI 1 fra -99, og koblet opp den i stedet. Og lyden ble i mine ører enda bedre. ECI 6 har nok "mer presisjon og oppløsning, og raskere respons", men jeg har mer glede av å høre på ECI 1. Lyden er varmere, og innspillinger med tvilsom topp ble mye lettere å høre på.
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    EC mener det er 250w, at det er de enda tidligere variantene som «bare» har 180..
    Har ikke fått testet stort enda, så har ingen opplevelser på det ene eller det andre.
    Den oppgraderingen det er snakk om under her, blir de bortimot som dagens versjon eller må all innmat byttes for å oppnå det?
    Spurte også om å bytte til blått lys i toppen, det var for omfattende pga. ombygging av chassis, dessverre.

    Svar fra EC angående oppgradering:
    « Til AW180 har vi en oppgradering til 7900,- Da bytter vi bl.a. til utgangstransistorer lik de som brukes i dag, i tillegg til rasker dioder i strømforsyningen. Dette gir mer presisjon og oppløsning, og raskere respons.

    Videre er det ofte nødvendig å bytte releene på utgangen, da disse blir dårlige over tid. Dette gir ikke noe økt lydkvalitet, men forhindrer utfall i lyd og skurring. Pris for det er ca 1500,- enhet.»
    Abrahamsen tar vel 7000 for samme oppgradering, og bor du sentralt på Østlandet slipper du kanskje å sende de i posten i tillegg.
    Prat med Thomas, han pleier å gi rask og god service.

    Knut :)
     

    senzlez2

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2019
    Innlegg
    22
    Antall liker
    0
    hei lurte på å justere gain på ec 4.5 , skal også kjøre 2 stk aw60 brokoblet, så da blir det vell 6 db ekstra gain på toppen av 6db gain siden eg bruker balanserte kabler, fikk tips om å bytte R26 R39 R44 R49 R126 R139 R144 R149, jeg har siste versjon som ble laget av den 4.5en, etter det jeg kunne få lest meg til på fargekodene på de motstandene så var det 330ohm , skal jeg da dempe med 12db gain? , hvilke motstander skal jeg sette inn ?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.227
    Antall liker
    4.851
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    EC 4.8 Mk II ligger ute på sidene til en rekke utenlandske hi-fi forretninger, priser rundt 4.200 Euro

    På tide, med en ny og bedre modell, skal bli spennende å se hva tester og folks lytte erfaringer sier om Mk II varianten.
    Har selv spurt om info om produktet. Så langt ser det ut som ett nytt navn, nytt navn på innganger og utganger. Og ny prislapp selvfølgelig.

    En annen, banebrytende nyvinning er at det omsider ser ut til å ha gått opp for noen på Tau at det fremsto som temmelig amatørmessig å ha ulike bredder på produkter som mange kunder vil ønske å plassere oppå hverandre.

    EC 4.8 MKII, ECP 2 MKII, ECM 1 MKII og EMC 1 MKV er alle 470mm brede, mens noen av forgjengermodellene var 483mm og noen var 465mm.

    Ensartede farger og størrelser på logo og skrift har de også fått, og en del unødvendig tekst (f.eks. "Dual Mono") har blitt fjernet.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.498
    Sted
    Sunndalsøra
    Er det noen som har erfart at diplayet på en EC EMC1-UP kasettspiller er blitt svakt? Vanskelig å lese på normal sitteavstand. Jeg har vært i kontakt med service avdelingen på Tau! Tror dem nevnte at det var minst 17 loddepunter. Vet ikke hva som er årsaken til dette!
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.227
    Antall liker
    4.851
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har erfart at diplayet på en EC EMC1-UP kasettspiller er blitt svakt? Vanskelig å lese på normal sitteavstand. Jeg har vært i kontakt med service avdelingen på Tau! Tror dem nevnte at det var minst 17 loddepunter. Vet ikke hva som er årsaken til dette!
    Skjedde det før eller etter at du begynte å bruke den som kassettspiller? :D
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.498
    Sted
    Sunndalsøra
    Er det noen som har erfart at diplayet på en EC EMC1-UP kasettspiller er blitt svakt? Vanskelig å lese på normal sitteavstand. Jeg har vært i kontakt med service avdelingen på Tau! Tror dem nevnte at det var minst 17 loddepunter. Vet ikke hva som er årsaken til dette!
    Skjedde det før eller etter at du begynte å bruke den som kassettspiller? :D
    Beklager, det er selvsagt en CD spiller! Har vært litt for mye snakk om kassettespillere i de siste:)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    En annen, banebrytende nyvinning er at det omsider ser ut til å ha gått opp for noen på Tau at det fremsto som temmelig amatørmessig å ha ulike bredder på produkter som mange kunder vil ønske å plassere oppå hverandre.

    EC 4.8 MKII, ECP 2 MKII, ECM 1 MKII og EMC 1 MKV er alle 470mm brede, mens noen av forgjengermodellene var 483mm og noen var 465mm.

    Ensartede farger og størrelser på logo og skrift har de også fått, og en del unødvendig tekst (f.eks. "Dual Mono") har blitt fjernet.
    Uten at jeg skal begynne å krangle om dette ser det ut som om EMC 1 MKV fortsatt er oppgitt med 482mm bredde. Dette har uansett lite å si hvis en plasserer komponentene i et skikkelig hifi-rack på hver sin hylle i stede for å plassere dem oppå hverandre :)

    Dette med å fjerne unødvendig tekst er jeg derimot enig i. Jeg har aldri eid noe fra EC før jeg kjøpte EMC 1 MKIV, og jeg var i starten redd for at gullknapper og gullskrift skulle irritere meg. Det har det ikke gjort, og jeg synes spilleren ser bra ut i racket. Enda bedre; jeg liker lyden fra den veldig bra. Godt stereoperspektiv også selv om jeg ikke kjører ballansert lenger enn til pre. Har lyst til å teste ut EC 4.8 MKII, kanskje også sammen med AW180, men så var det dette med økonomien oppi det hele. Får kanskje vente til ett eller annet supertilbud hos Soundgarden.
     

    softail

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2009
    Innlegg
    64
    Antall liker
    51
    Sted
    Det blide sørland
    Torget vurderinger
    3
    Hei alle EC venner. Har en EMP 2 som ikke lar seg slå på. Brukte den til film for ca 3 uker siden og fungerte helt fint da. I dag ville den plutselig ikke da jeg skulle høre på en cd. Til vanlig står den med strøm på. Luken ville ikke åpne, så jeg slo av spilleren. Får den ikke på igjen. Har tatt strømmen og byttet strømkabel.
    Noen som har vært borte i lignende? Manualen sier heller ingenting om den type feil. Tenkte å høre her inne først før jeg evt sender den til Tau.

    Mvh softail
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei alle EC venner. Har en EMP 2 som ikke lar seg slå på. Brukte den til film for ca 3 uker siden og fungerte helt fint da. I dag ville den plutselig ikke da jeg skulle høre på en cd. Til vanlig står den med strøm på. Luken ville ikke åpne, så jeg slo av spilleren. Får den ikke på igjen. Har tatt strømmen og byttet strømkabel.
    Noen som har vært borte i lignende? Manualen sier heller ingenting om den type feil. Tenkte å høre her inne først før jeg evt sender den til Tau.

    Mvh softail
    Hørtes ut som sikring som har gått.. Det skjedde med min ECM 2.

    Sent fra min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
     

    softail

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2009
    Innlegg
    64
    Antall liker
    51
    Sted
    Det blide sørland
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar. Hvordan fiksa du det? Vanlig glassikring? Må vel åpne dekselet da. Lett å finne?

    Mvh softail
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    På ECM var det bare å åpne dekslet å skifte. Lå synlig og var lett å komme til. EMP 2 kjenner jeg ikke til. Electrocompaniet pleier å være raske med å besvare spørsmål både på hjemmeside og facebook.
     

    Rikkolini

    Medlem
    Ble medlem
    01.10.2019
    Innlegg
    36
    Antall liker
    13
    Har byttet litt om på oppsettet her og møtte på et problem. Har til nå fått musikken til anlegget via Apple TV med optisk inn til ecd1. Nå ser det ut som det greieste løsningen foreløpig er mini-Jack til rca fra telefonen. Hvordan får jeg koblet meg til ecd1? Har da ikke rca inn..
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har byttet litt om på oppsettet her og møtte på et problem. Har til nå fått musikken til anlegget via Apple TV med optisk inn til ecd1. Nå ser det ut som det greieste løsningen foreløpig er mini-Jack til rca fra telefonen. Hvordan får jeg koblet meg til ecd1? Har da ikke rca inn..
    Finnes nå sånne kabler
     

    Rikkolini

    Medlem
    Ble medlem
    01.10.2019
    Innlegg
    36
    Antall liker
    13
    Har byttet litt om på oppsettet her og møtte på et problem. Har til nå fått musikken til anlegget via Apple TV med optisk inn til ecd1. Nå ser det ut som det greieste løsningen foreløpig er mini-Jack til rca fra telefonen. Hvordan får jeg koblet meg til ecd1? Har da ikke rca inn..
    Finnes nå sånne kabler
    Ser ut for meg som at man må ha en slags overgangsboks mellom rca og coax..? Kom gjerne med forslag/linker om det er noe her jeg ikke får med meg..
     

    VreidSogndal

    Medlem
    Ble medlem
    20.10.2019
    Innlegg
    39
    Antall liker
    2
    Sted
    Sandnes
    Jeg kjøpte meg to stykker EC AW120 DMB. Nå vil jeg kjøre de som monoblokker sammen med Linn Klimax Kontrol som pre og Kudos Super 20 høyttalere. Er det noen som prøvde å brokoble de med Kudos? Om de forsterkerne vil passe sammen med de høyttalerne? Blir det ingen fare for hele anlegget iht til impedanse, altfor mye krefter, osv? Og klarer Klimax Kontrol å kjøre 2 x AW120 koblet balansert som monoblokker?
     
    Sist redigert:

    VreidSogndal

    Medlem
    Ble medlem
    20.10.2019
    Innlegg
    39
    Antall liker
    2
    Sted
    Sandnes
    EMC 1 vs EMC 1 UP

    Hva er forskjell mellom EMC 1 og EMC 1 UP. Hvilken låter best? Jeg er mest interessert i forhold til den analog del av spiller. Er det ikke sånn at den gamle utgave låter mer analogt enn den UP modell som er for sikkert mer digital?
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Har byttet litt om på oppsettet her og møtte på et problem. Har til nå fått musikken til anlegget via Apple TV med optisk inn til ecd1. Nå ser det ut som det greieste løsningen foreløpig er mini-Jack til rca fra telefonen. Hvordan får jeg koblet meg til ecd1? Har da ikke rca inn..
    Hei
    Forstår jeg deg rett at du ønsker telefonen via anlegget. Går da ut fra at du har analog signal ut fra den og det kan ikke kobles mot ECD1. Den må kobles direkte mot analog inngang på f.eks din preamp.
    mvh
    jarlerik
     

    Rikkolini

    Medlem
    Ble medlem
    01.10.2019
    Innlegg
    36
    Antall liker
    13
    Har byttet litt om på oppsettet her og møtte på et problem. Har til nå fått musikken til anlegget via Apple TV med optisk inn til ecd1. Nå ser det ut som det greieste løsningen foreløpig er mini-Jack til rca fra telefonen. Hvordan får jeg koblet meg til ecd1? Har da ikke rca inn..
    Hei
    Forstår jeg deg rett at du ønsker telefonen via anlegget. Går da ut fra at du har analog signal ut fra den og det kan ikke kobles mot ECD1. Den må kobles direkte mot analog inngang på f.eks din preamp.
    mvh
    jarlerik
    Gikk for en sonos connect med optisk til ecd1, så fikk jeg prøvd den triste interfacen sonos opererer med for Spotify og tidal samtidig som det skjer trådløst..

    Byttefrekvensen har vært rimelig høy det siste året, fra eci5 til aw2x120 til 2x v4up til aw180 som jeg nettopp solgte til fordel for AW250R med videre plan om enten enda en 250R kjørt i bro eller NEMO.

    4.5 oppgradert med KIT 1 og 2 jeg har som pre har gått litt i glemmeboka, er det 4.8 som er det mest hensiktsmessige å bytte til på sikt?
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Har byttet litt om på oppsettet her og møtte på et problem. Har til nå fått musikken til anlegget via Apple TV med optisk inn til ecd1. Nå ser det ut som det greieste løsningen foreløpig er mini-Jack til rca fra telefonen. Hvordan får jeg koblet meg til ecd1? Har da ikke rca inn..
    Hei
    Forstår jeg deg rett at du ønsker telefonen via anlegget. Går da ut fra at du har analog signal ut fra den og det kan ikke kobles mot ECD1. Den må kobles direkte mot analog inngang på f.eks din preamp.
    mvh
    jarlerik
    Gikk for en sonos connect med optisk til ecd1, så fikk jeg prøvd den triste interfacen sonos opererer med for Spotify og tidal samtidig som det skjer trådløst..

    Byttefrekvensen har vært rimelig høy det siste året, fra eci5 til aw2x120 til 2x v4up til aw180 som jeg nettopp solgte til fordel for AW250R med videre plan om enten enda en 250R kjørt i bro eller NEMO.

    4.5 oppgradert med KIT 1 og 2 jeg har som pre har gått litt i glemmeboka, er det 4.8 som er det mest hensiktsmessige å bytte til på sikt?
    God morgen.
    Jeg oppfattet det som en betydelig oppgradering da jeg gikk fra 4.5 til 4.8 i mitt oppsett som da var AW180-ECD1- EMC1. Har angret litt på salget av den ,men så fins det jo myyyye annet morro også :)
     

    Frode.R.N

    Medlem
    Ble medlem
    07.11.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    12
    Melder meg inn i vennegjengen, med EC 4.5 , EC AW 100 og ECP-1... :cool:
    Kilder er Michell GyroDec MKI og Denon DCD-S1.
    Per i dag har jeg NHT 2.5i (etter sigende "amerikansk lyd"), men de er nå så gamle at jeg kikker etter nye høyttalere..
    Kjøper gjerne brukt/demo og pris må dessverre begrenses til 10-15.000,-

    Har dere innspill på hvilke høyttalere i sort (eller hvit) finish jeg skal jakte?

    Jada... , men kona har noe hun skal ha sagt også, og hun liker mine.. eh.. våre NHT i høyglans sort..

    Jeg leser at f.eks Audi Physic skal matche god gammel Abrahamsen, men jeg må medgi at jeg går meg vill i alle betegnelsene deres.. Hvilken modell anbefales, om jeg får den til riktig pris??
    Liker den varme tonen i EC og på mange måter passet NHT med 10" bass godt til min musikk.
    Lytter primært til rock, blues og jazz på vinyl.
     
    Sist redigert:

    ChristianRE

    Fersking
    Ble medlem
    31.05.2020
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Lier
    Hei!
    Jeg har en eldre, men svært lite brukt ECI2 liggende. Hva vil være en real pris for denne? Setter pris på alle svar!👍🏻
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte en sånn i fjor. Ga 1000,- for den. Så har jeg vært hos Abrahamsen og oppgradert den og den spilller bra nå. Veldig bra syns jeg.
    Men den siste jeg så på Finn Torget ønska selger å få 7000,- for.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Etter at en kompis påpekte at jeg aldri har eid Electrocompaniet, til tross for at jeg var stor fan i ungdommen, er nå det gjort til skamme. En rimelig pen EC-1/AW100 kombo i originalesker og alt. Med alufront som er min favorittdesign fra EC.
     

    thomas1403

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.09.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    70
    Begynt å komme noen reviews eller erfaringer knyttet til EC4.8 mkII?
    Er selv spent på denne og hvordan den står seg i markedet forøvrig. Hos meg er den nok i en knapp ledelse pga jeg har EC blokker og estetisk er det ikke feil i ha lik i hele linjen..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn