EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    AW 250R Jeg hadde første versjon av denne når den kom, Kan noen fortelle meg hva som er gjort med denne forsterkeren frem til i dag, hva er forskjell. Er det blitt en bedre forsterker? Eneste jeg sitter igjen med er Emc1 fra Ec det er første versjon med serie nr 018. Der har det nok skjedd masse på den fronten. Bruker dac fra Audio Researc på den så det spiller bra.

    Bjørn
    Da har du CD pro i spilleren. Det er iallefall bedre enn drivverket som benyttes i dag. Ellers kan du oppgradere den til UP, slik at den upsampler
     

    electrocompaniet

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.03.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    305
    Torget vurderinger
    0
    AW 250R Jeg hadde første versjon av denne når den kom, Kan noen fortelle meg hva som er gjort med denne forsterkeren frem til i dag, hva er forskjell. Er det blitt en bedre forsterker? Eneste jeg sitter igjen med er Emc1 fra Ec det er første versjon med serie nr 018. Der har det nok skjedd masse på den fronten. Bruker dac fra Audio Researc på den så det spiller bra.

    Bjørn
    Hei Bjørn,

    Det er gjort masse med AW-serien av produkter siden lanseringen i årenes løp. og her følger en oversikt.

    For AW180, AW250R og AW600:
    Utgangsseksjon: alle utgangstransistorer er byttet ut med bedre type. Utgangstrinnene blir stivere - bedre bass
    Alle andre forsterkertrinn: Byttet samtlige transistortyper med bedre transistorer –resultat mer oppløsning, transparens, presisjon
    Kompensering er forbedret – resulterer i bedre stabilitet og lyd
    Strømforsyning: byttet til raskere komponenter, mindre støy
    Forbedret slow-start kortet for bedre oppstart med mer stabilitet + kan brukes til flere spenninger
    Mekaniske forbedringer for mer stabilitet i konstruksjonen, mindre mekanisk lyd

    For AW400:
    Mekaniske forbedringer for mer stabilitet i konstruksjonen, mindre mekanisk lyd
    Forbedret inngangskort.
    Utgangstransistorene byttet til bedre og mer lineære, kraftigere type
    Alle andre forsterkertrinn: byttet samtlige transistortyper med bedre transistorer –resultat mer oppløsning, transparens, presisjon
    Strømforsyning: Bytter til raskere dioder, lavere reverse recovery og dermed mindre støy

    Så det er vel verd turen å lytte til de nye versjonene av AW produktene hvis man vurderer å bytte.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei Bjørn,

    Det er gjort masse med AW-serien av produkter siden lanseringen i årenes løp. og her følger en oversikt.

    For AW180, AW250R og AW600:
    Utgangsseksjon: alle utgangstransistorer er byttet ut med bedre type. Utgangstrinnene blir stivere - bedre bass
    Alle andre forsterkertrinn: Byttet samtlige transistortyper med bedre transistorer –resultat mer oppløsning, transparens, presisjon
    Kompensering er forbedret – resulterer i bedre stabilitet og lyd
    Strømforsyning: byttet til raskere komponenter, mindre støy
    Forbedret slow-start kortet for bedre oppstart med mer stabilitet + kan brukes til flere spenninger
    Mekaniske forbedringer for mer stabilitet i konstruksjonen, mindre mekanisk lyd

    For AW400:
    Mekaniske forbedringer for mer stabilitet i konstruksjonen, mindre mekanisk lyd
    Forbedret inngangskort.
    Utgangstransistorene byttet til bedre og mer lineære, kraftigere type
    Alle andre forsterkertrinn: byttet samtlige transistortyper med bedre transistorer –resultat mer oppløsning, transparens, presisjon
    Strømforsyning: Bytter til raskere dioder, lavere reverse recovery og dermed mindre støy

    Så det er vel verd turen å lytte til de nye versjonene av AW produktene hvis man vurderer å bytte.
    For en som har vært interessert i hi-fi noen tiår, og i tillegg syntes det er stas med 100 % made in Norway produkter, og ut over dette nyter storyen og det hele rundt og med Electrocompaniet - så var dette fin info.

    Så fin, at jeg vil råde dere til å driste dere med litt mer generell info utad, da de færreste har så god luktesans at man klarer lukte hva EC foretar seg innenfor produktutvikling. En annen ting, når en produsent/leverandø er så "stille utad" som dere er, så tenker man ubevisst (og automatisk) at dersom dere selv ikke virker til å gløde over deres egne produkter - hvordan skal andre gjøre det...?

    Eneste gangene man får litt påfyll av dere i EC er under Horten messer, men det gjelder jo kun de få som er der, og samtidig drister seg til en prat med dere - som jeg selv har gjort et par ganger.

    Stadig flere kommer med bra alt-i-ett-produkter i den dyre klassen, intet galt med ECI 6 Mk. II men hva med å lage en med større forsterker?
     

    Ramses

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Innlegg
    629
    Antall liker
    22
    Godt å se at El.comp. fremdeles er still going... Har gode minner fra den tiden da produktene derfra bidro med lyd i stua.
    Først ute var EC1 (med MC phonotrinn) og DM100. Kjøpt på HI FI-klubben i Trondheim for henholdsvis kr. 7500,- og kr. 11.000,-
    Deretter kom EC3 matchet med DMB250 i hus. Balansert drift skulle det være, vettu.
    Det ble også investert i CD-spiller i form av en EMC1. Denne står her ennå og mater en DAC fra Audio Note med signal.
    Denne comboen blir litt for lite brukt da fokuset ligger mest på vinylmediet.

    Skal jeg trekke fram ett av disse produktene må det bli DM100. Der var musikken virkelig i fokus. Savner den.


    RAMS
     

    thomas1403

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.09.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    70
    Enig mer MusicBear over. Selv om produktene ikke bytter navn slik som alle andre produsenter for en hver liten endring, så vet ikke nødvendigvis kundegruppen til electrocompaniet dette.

    det kan være større forskjell på 10 år gammel 180 vs 2020modell 180, enn hva det er på andre produsenter som endrerpå navnet og får nye tester av produktet.

    selv har jeg nykjøpte Nemo som nå er rukket åbli 2 år, og de er latterlig flotte å høre på - utømmelig krefter, dønn stabil og musikalsk som få andre.
    Drømmen er at de kommer med en ny DAC nå, slik jeg kan få fullbyrdet oppsettet...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Enig mer MusicBear over. Selv om produktene ikke bytter navn slik som alle andre produsenter for en hver liten endring, så vet ikke nødvendigvis kundegruppen til electrocompaniet dette.

    det kan være større forskjell på 10 år gammel 180 vs 2020modell 180, enn hva det er på andre produsenter som endrerpå navnet og får nye tester av produktet.

    selv har jeg nykjøpte Nemo som nå er rukket åbli 2 år, og de er latterlig flotte å høre på - utømmelig krefter, dønn stabil og musikalsk som få andre.
    Drømmen er at de kommer med en ny DAC nå, slik jeg kan få fullbyrdet oppsettet...
    Nettverks spilleren deres, har ikke den siste versjon DAC i øvre klasse da? Uten at jeg vet om du har behov for annet enn DAC.
    Har du forresten hørt siste versjoner av 4.8 Mk II ?

    Må si det (selv om de selv ikke skryter av det), at dette med å oppgradere eksisterende produkter, har jeg skikkelig sansen for.
     

    thomas1403

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.09.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    70
    Nettverks spilleren deres, har ikke den siste versjon DAC i øvre klasse da? Uten at jeg vet om du har behov for annet enn DAC.
    Har du forresten hørt siste versjoner av 4.8 Mk II ?

    Må si det (selv om de selv ikke skryter av det), at dette med å oppgradere eksisterende produkter, har jeg skikkelig sansen for.
    mulig den har siste generasjons dac, men jeg ønsker en ren dac, å ikke nødvendig/ønske/behov for en nettverksspiller på kjøpet.. jeg har ikke hørt nye 4.8mkII, men hadde veldig sansen på lyden når jeg hørte 4.8 og ecd2 for noenår tilbake..
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

    spennende at de prøver nye farger. Litt usikker på hva jeg synes om den, skulle fått sett den irl.
    Noen som vet om noen butikker som har fått inn denne til demo?
     
    M

    MusicBear

    Gjest

    spennende at de prøver nye farger. Litt usikker på hva jeg synes om den, skulle fått sett den irl.
    Noen som vet om noen butikker som har fått inn denne til demo?
    Tror EC hadde vært solgt i langt større antall dersom disse blanke knappene hadde vært en mulighet på de eksisterende sorte modellene. Ei heller er jeg den første som sier dette, merkelig de ikke har prøvd det her. Hvit plate bak - som den nye de her viser frem - litt mye hvitt som i hvitt papir? Jeg syntes nå det.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er nå veldig glad i de knappene som er, men helt klart en lur ting å gi valgmuligheten. Så kunne de solgt dette løst for de som ønsker å bytte senere, eller kjøper en brukt med "feil farge på knappene"
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Espino

    Medlem
    Ble medlem
    13.11.2020
    Innlegg
    12
    Antall liker
    5
    Sted
    Skåtøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Jeg har en ampliwire ll (ca. 1980) som jeg nå har funnet en "kamerat" til; en preampliwire EC-1. Men på denne er det ingen velger for MC/MM, bare merket "phono" på inngangen. Noen som vet hva som gjelder her? Er det MM eller MC den er beregnet for? Takker og bukker for ekspertenes råd:)
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Hei! Jeg har en ampliwire ll (ca. 1980) som jeg nå har funnet en "kamerat" til; en preampliwire EC-1. Men på denne er det ingen velger for MC/MM, bare merket "phono" på inngangen. Noen som vet hva som gjelder her? Er det MM eller MC den er beregnet for? Takker og bukker for ekspertenes råd:)
    Om du åpner den vil det være ett ekstra kort om det er MC versjon. Om det kun er ett kretskort, så er det ett MM trinn.
     

    electrocompaniet

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.03.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    305
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er nå veldig glad i de knappene som er, men helt klart en lur ting å gi valgmuligheten. Så kunne de solgt dette løst for de som ønsker å bytte senere, eller kjøper en brukt med "feil farge på knappene"
    Hei,
    det er fullt mulig å bestille sølv-fargede knapper og skruer til frontpanelet til de fleste av EC's produkter av nyere dato.
    Er man forsiktig og litte grann fingernem, er det en smal sak å bytte disse.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har hørt MK V av ECM UP? Alternativt sammenlignet den med første versjon, sikker 15 år siden jeg hørte den.

    "Siden 1998 har Electrocompaniet produsert en av de beste CD spilerne på markedet, EMC 1 UP. Den nye EMC 1 MKV bygger på denne arven, og raffinerer konstruksjonen ved å bruke en ny drivenhet.
    MKV modellen har også oppdatert elektronikk for bedre lyd gjengivelse, ny mekanikk for en mer rigid konstruksjon og et helt nytt chassis med oppdatert design på llinje me de andre produktene i MKII serien."
     

    H._Lecter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Innlegg
    142
    Antall liker
    77
    Dette er merkelig! Jeg kjøpte nylig en forsterker på Finn til 19k, som ble solgt under navnet Electrocompaniet AW250-R.
    Etter å ha plukket den opp og kommet hjem, begynte min normale rutine med å inspisere utstyret. Det første jeg merket etter å ha tatt av lokket var at innmaten ikke ligner på den EC har på bildene på nettsiden sin av akkurat denne forsterkeren (AW250 R). Kjøleribbene er svarte og noen av kondensatorene i strømforsyningen har annen plassering. Min har i tillegg to par med RCA innganger! Det er right +- og left +-. Noe sånt har jeg aldri sett før! Det pleier da å være kun left og right...?
    Så merket jeg noe som skremte meg litt! I fronten står det AW250 R, mens bakpå står det AW250 DMB!! Ikke nok med det, ingen serienummer å finne.

    Så her mistenker jeg at jeg har blitt lurt. Men hva er egentlig forskjellen på en AW250 R og en AW250 DMB?
     

    Vedlegg

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm..DMB, det står vel for Dual Mono Balanced i EC verden.

    Se bildet av baksiden fra EC hjemmeside:)

    Tidligere utgaver også av R kom med RCA.


    Merk!! Det skrives i manual om bruk av RCA Balanced vs XLR Balanced. Dette må du lese:

     
    Sist redigert:

    Stian B-L

    Medlem
    Ble medlem
    07.06.2011
    Innlegg
    27
    Antall liker
    14
    Sted
    Akershus
    Dette er merkelig! Jeg kjøpte nylig en forsterker på Finn til 19k, som ble solgt under navnet Electrocompaniet AW250-R.
    Etter å ha plukket den opp og kommet hjem, begynte min normale rutine med å inspisere utstyret. Det første jeg merket etter å ha tatt av lokket var at innmaten ikke ligner på den EC har på bildene på nettsiden sin av akkurat denne forsterkeren (AW250 R). Kjøleribbene er svarte og noen av kondensatorene i strømforsyningen har annen plassering. Min har i tillegg to par med RCA innganger! Det er right +- og left +-. Noe sånt har jeg aldri sett før! Det pleier da å være kun left og right...?
    Så merket jeg noe som skremte meg litt! I fronten står det AW250 R, mens bakpå står det AW250 DMB!! Ikke nok med det, ingen serienummer å finne.

    Så her mistenker jeg at jeg har blitt lurt. Men hva er egentlig forskjellen på en AW250 R og en AW250 DMB?
    Ta kontakt med Electrocompaniet! Dem er utrolig raske, og svarer godt for seg. Dem kommer med historie på forsterkerene og vet nok akkurat hvilken årstall denne forsterkeren kommer fra.
     

    H._Lecter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Innlegg
    142
    Antall liker
    77
    Ta kontakt med Electrocompaniet! Dem er utrolig raske, og svarer godt for seg. Dem kommer med historie på forsterkerene og vet nok akkurat hvilken årstall denne forsterkeren kommer fra.

    Yes fikk god hjelp av dem via e-post. De trengte ikke noe serienummer, holdt med bilder av innmaten. Det er en DMB fra 92' altså en av de første. Ikke nok med det, det er heller ikke helt frisk! Selgeren la seg helt flat og jeg får returnert forsterkeren. Heldigvis.
    Men uheldig første gang kjøp av EC. Og jeg som alltid har hatt lyst på en sånn forsterker 😢
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Bra det ordnet seg!

    Et spørsmål ang AW400; er dette et brokoblet design ala Nemo, eller yter den sin effekt uten brokobling?
    Er det noen som har hørt denne i siste versjon, og når ble denne sist oppdatert?

    Min erfaring med EC er noen balansert brokoblede AW120 fra slutten av 90-tallet. Brokobling ble gjort på Skårer. Disse fikset overhodet ikke høyttalere der impedansen falt under 3 ohm, jeg måtte selge dem og har ikke hatt EC siden.

    Men jeg liker EC i bunn og grunn, og det at det faktisk er ekte norsk burde verdsettes høyt i dag. Hørte Tana i første versjon og synes det var ubegripelig bra ift hva disse kostet. Veldig spent på utviklingen av Classic-serien og håper å bli EC-eier igjen snart.
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Bra det ordnet seg!

    Et spørsmål ang AW400; er dette et brokoblet design ala Nemo, eller yter den sin effekt uten brokobling?
    Er det noen som har hørt denne i siste versjon, og når ble denne sist oppdatert?

    Min erfaring med EC er noen balansert brokoblede AW120 fra slutten av 90-tallet. Brokobling ble gjort på Skårer. Disse fikset overhodet ikke høyttalere der impedansen falt under 3 ohm, jeg måtte selge dem og har ikke hatt EC siden.

    Men jeg liker EC i bunn og grunn, og det at det faktisk er ekte norsk burde verdsettes høyt i dag. Hørte Tana i første versjon og synes det var ubegripelig bra ift hva disse kostet. Veldig spent på utviklingen av Classic-serien og håper å bli EC-eier igjen snart.
    Aw400 er vel 2 stk 120 brokoblet såvidt jeg husker. samme som 250R er 2stk AW180 moduler og Nemo er 2x AW250-R
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Yes fikk god hjelp av dem via e-post. De trengte ikke noe serienummer, holdt med bilder av innmaten. Det er en DMB fra 92' altså en av de første. Ikke nok med det, det er heller ikke helt frisk! Selgeren la seg helt flat og jeg får returnert forsterkeren. Heldigvis.
    Men uheldig første gang kjøp av EC. Og jeg som alltid har hatt lyst på en sånn forsterker 😢
    Hei!

    Vil med dette melde meg inn i Electrocompaniets venner her på forumet.
    Mye fascinerende info her om EC, og bra at ansatte fra EC kimer inn!

    Innlegget til H. Lecter fikk meg til å sende en egen forespørsel til EC-
    For fire år siden så kjøpte jeg en AW-250 DMB brukt. Den hadde akkurat vært servet av ECS holding, og jeg fikk kvittering på dette med på kjøpet.
    Den har fungert fint i de fire årene jeg har hatt den, men jeg synes den så ganske støvete ut innvendig så jeg satt til med å skånsomt blåse den ren.

    Innmaten fikk meg til å undre... Denne så annerledes ut inni enn andre AW250 DMB som jeg har sett på nettet
    En annen ting, når jeg så nøyere (med briller!) på kvitteringen fra ECS om oppgradering utført i 2016 så ble jeg litt betenkt.
    På kvitteringen står det et annet serienummer, blandt annet.

    Legger ved noen bilder her, håper flere kan gi sine betraktninger. Hilsen fra Idar

    IMG_0039.JPG IMG_0037.JPG IMG_0018.jpg IMG_0019.JPG IMG_0020.JPG IMG_0021.JPG IMG_0022.JPG IMG_0023.JPG IMG_0024.JPG IMG_0027.JPG IMG_0028.JPG IMG_0029.JPG IMG_0030.JPG IMG_0031.JPG IMG_0032.JPG IMG_0033.JPG IMG_0034.JPG IMG_0035.JPG
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Stian B-L

    Medlem
    Ble medlem
    07.06.2011
    Innlegg
    27
    Antall liker
    14
    Sted
    Akershus
    Hei!

    Vil med dette melde meg inn i Electrocompaniets venner her på forumet.
    Mye fascinerende info her om EC, og bra at ansatte fra EC kimer inn!

    Innlegget til H. Lecter fikk meg til å sende en egen forespørsel til EC-
    For fire år siden så kjøpte jeg en AW-250 DMB brukt. Den hadde akkurat vært servet av ECS holding, og jeg fikk kvittering på dette med på kjøpet.
    Den har fungert fint i de fire årene jeg har hatt den, men jeg synes den så ganske støvete ut innvendig så jeg satt til med å skånsomt blåse den ren.

    Innmaten fikk meg til å undre... Denne så annerledes ut inni enn andre AW250 DMB som jeg har sett på nettet
    En annen ting, når jeg så nøyere (med briller!) på kvitteringen fra ECS om oppgradering utført i 2016 så ble jeg litt betenkt.
    På kvitteringen står det et annet serienummer, blandt annet.

    Legger ved noen bilder her, håper flere kan gi sine betraktninger. Hilsen fra Idar

    Vis vedlegget 687715 Vis vedlegget 687713 Vis vedlegget 687697 Vis vedlegget 687698 Vis vedlegget 687699 Vis vedlegget 687700 Vis vedlegget 687701 Vis vedlegget 687702 Vis vedlegget 687703 Vis vedlegget 687704 Vis vedlegget 687705 Vis vedlegget 687706 Vis vedlegget 687707 Vis vedlegget 687708 Vis vedlegget 687709 Vis vedlegget 687710 Vis vedlegget 687711 Vis vedlegget 687712
    Ditt eksemplar er nok av de tidligere årgangene. Electrocompaniet kan gi deg svar på dette. Det er nok ikke samme forsterkeren du har som ECS har hatt på service. Dem kan EC, så at dem har bommet på serienummeret det tviler jeg på! På kvitteringen står det også at servicen er gjort på en 250R, du har en 250DM.
    Stussa også litt på powerknappen din, men den har kanskje knekt eller blitt ødelagt?
    Flere av loddepungtene i forsterkeren ser heller ikke så bra ut. Ved en service burde disse blitt rengjort eller blitt bemerket. Dem ser jo nesten brent ut på enkelte punkter.
     
    Sist redigert:

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Ditt eksemplar er nok av de tidligere årgangene. Electrocompaniet kan gi deg svar på dette. Det er nok ikke samme forsterkeren du har som ECS har hatt på service. Dem kan EC, så at dem har bommet på serienummeret det tviler jeg på! På kvitteringen står det også at servicen er gjort på en 250R, du har en 250DM.
    Stussa også litt på powerknappen din, men den har kanskje knekt eller blitt ødelagt?
    Flere av loddepungtene i forsterkeren ser heller ikke så bra ut. Ved en service burde disse blitt rengjort eller blitt bemerket. Dem ser jo nesten brent ut på enkelte punkter.
    Hei!

    Power knappen er ok den, kan se litt rar ut på bildet pga. den er gjennomsiktig som resten av fronten- synes den er litt stilig slik. Har sett noen bilder av samme type men tror de er ganske skjeldne.

    Har fått svar fra support hos EC, og de sier denne er fra tidlig 90-tall men med nyere forsterkerkort (de på kjøleribbene) med nyere type utgangstransistorer. Det som kan se ut som dårlige loddepunkter kan være skitt i følge EC men de anbefaler å sjekke det ut naturligvis. Det kan tyde på at denne har blitt oppgradert med hele kort istedenfor kun utangstransistorer. Interessant.

    Forsterkeren fungerer fint, og låter veldig bra uten noe brumm eller ulyder så jeg har en litt sånn «broken dont fix it» holdning, men vurderer sterkt å la EC se på den og i alle fall utføre en rens og service med de mest nødvendige oppgraderinger.

    En ting jeg aldri har sett innvendig på disse forsterkerene er den lille trafoen som er ved strøminntaket, EC stusset også på denne her er fra svaret til EC:

    «det sitter en "mystisk" mini-trafo på primærsiden av de store toroidal-transformatorene - i verste fall begrenser denne strømmen inn til forsterkeren og dermed hele strømforsyningen/ forsterkeren - dette burde undersøkes.»

    -Hmmm... 🧐🧐
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Bra det ordnet seg!

    Et spørsmål ang AW400; er dette et brokoblet design ala Nemo, eller yter den sin effekt uten brokobling?
    Er det noen som har hørt denne i siste versjon, og når ble denne sist oppdatert?

    Min erfaring med EC er noen balansert brokoblede AW120 fra slutten av 90-tallet. Brokobling ble gjort på Skårer. Disse fikset overhodet ikke høyttalere der impedansen falt under 3 ohm, jeg måtte selge dem og har ikke hatt EC siden.

    Men jeg liker EC i bunn og grunn, og det at det faktisk er ekte norsk burde verdsettes høyt i dag. Hørte Tana i første versjon og synes det var ubegripelig bra ift hva disse kostet. Veldig spent på utviklingen av Classic-serien og håper å bli EC-eier igjen snart.
    Som sagt over her så er den basert på brokobling av AW2x120 (ikke samme som AW120DMB). De er ikke helt like, slik som AW600, hvor det bare sitter to stk AW180 kretskort, AW400 har ett helt eget kort med noen litt andre deler, men den er ikke helt lik. AW400 fikk nye utgangstransistorer da de gamle gikk ut av produksjon når jeg jobbet på EC, cirka 2015. Tror ikke det har skjedd noe særlig mer etter det.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Som sagt over her så er den basert på brokobling av AW2x120 (ikke samme som AW120DMB). De er ikke helt like, slik som AW600, hvor det bare sitter to stk AW180 kretskort, AW400 har ett helt eget kort med noen litt andre deler, men den er ikke helt lik. AW400 fikk nye utgangstransistorer da de gamle gikk ut av produksjon når jeg jobbet på EC, cirka 2015. Tror ikke det har skjedd noe særlig mer etter det.
    Du som har hatt en fot innenfor EC, er de fleste produktene deres videreutviklet/oppgradert siden «før i tiden» eller det omkring?
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Du som har hatt en fot innenfor EC, er de fleste produktene deres videreutviklet/oppgradert siden «før i tiden» eller det omkring?
    Mye forskjell fra Skårer til Tau modellene ja.
    Det skjedde mye de 3-4 første årene etter at selskapet ble kjøpt opp av Westcontrol. Vi fikk flere nye produkter og en del kult tilbehør som gjerne ikke alltid fungerte så alt for bra (Les ECT2, ECT3). Det skjedde mye nytt i starten, men det ble seinere veldig stille.
    Om du har en forsterker fra cirka 2008, så er det mest kosmetiske endringer opp mot i dag.

    Alle effektforsterkerne fikk en ganske god oppgradering, både lydmessig og med bedre kortslutningsmekanikk. Forsterkerne ble mye mer stabile. Terje Sandstrøm som jobbet i Electrocompaniet helt i starten var med å gjorde designet mer stabilt. Byggekvaliteten ble svært mye bedre. Jeg har hovedsakelig reparert gamle forsterkere fra Skårer og jeg har enda til gode å finne en forsterker av produksjonskvalitet derifra. WestControl mestret dette da de produserte elektronikk i storskala i mange år før de kjøpte opp selskapet. De gamle så ofte ganske amatørmessig ut i oppbyggingen. Alle forsterkerne jeg har derifra har jeg bygd på nytt etter den nye standarden.

    Ikke tro jeg ''hater'' EC fra Skårer. De klarte da å utvikle noen svært gode produkter og startet jo det hele. Det sier da litt.
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Mye forskjell fra Skårer til Tau modellene ja.
    Det skjedde mye de 3-4 første årene etter at selskapet ble kjøpt opp av Westcontrol. Vi fikk flere nye produkter og en del kult tilbehør som gjerne ikke alltid fungerte så alt for bra (Les ECT2, ECT3). Det skjedde mye nytt i starten, men det ble seinere veldig stille.
    Om du har en forsterker fra cirka 2008, så er det mest kosmetiske endringer opp mot i dag.

    Alle effektforsterkerne fikk en ganske god oppgradering, både lydmessig og med bedre kortslutningsmekanikk. Forsterkerne ble mye mer stabile. Terje Sandstrøm som jobbet i Electrocompaniet helt i starten var med å gjorde designet mer stabilt. Byggekvaliteten ble svært mye bedre. Jeg har hovedsakelig reparert gamle forsterkere fra Skårer og jeg har enda til gode å finne en forsterker av produksjonskvalitet derifra. WestControl mestret dette da de produserte elektronikk i storskala i mange år før de kjøpte opp selskapet. De gamle så ofte ganske amatørmessig ut i oppbyggingen. Alle forsterkerne jeg har derifra har jeg bygd på nytt etter den nye standarden.

    Ikke tro jeg ''hater'' EC fra Skårer. De klarte da å utvikle noen svært gode produkter og startet jo det hele. Det sier da litt.
    hadde er "bomkjøp" en gang på en 250, som var fra skårer. fikk heldigvis solgt den bare dagen etter jeg fikk den hjem. hadde en 250R fra før, og skulle bruke de i par, men det ble feil med en fra Tau og en gammel fra Skårer. det er som du sier en helt annen byggekvalitet på sakene fra Tau. Vil gi gutta på Tau mye skryt for support og kundeservice. har fått utført flere modifiseringer ( bl.a innvendig brokobling av 250R) og det har vært utrolig bra, både kommunikasjon og service. har hatt flere omvisninger inne i fabrikken, og de har alltid vært imøtekommende og engasjerte. Har også hatt ECT-3, ene og alene for å endre teksten på 4.8, utenom det var den ubrukelig, så alt har ikke vært like bra fra Tau heller.
    håper de klarer å holde seg flytende, hifi-bransjen er vel ikke helt som den var tidligere.... det meste er vel basert på eksport
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hovedsakelig reparert gamle forsterkere fra Skårer
    Det hadde vært interessant å vite om du har noen betraktninger om min 250 DMB som jeg foto bombet denne tråden med et par poster opp 😁
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Det hadde vært interessant å vite om du har noen betraktninger om min 250 DMB som jeg foto bombet denne tråden med et par poster opp 😁
    Det ser ut som den er satt sammen av deler som har ligget på restlager. Kjøleribbene er av siste gen, transistorkortene er heller ikke så gamle. Men det har nok blitt eksprimentert noe med den lille trafoen der. Aner ikke hva den går til. Burde nok få en service hos EC eller servicekompaniet. Alt fra gamle EC/ECS har svært mye kaldloddinger.
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut som den er satt sammen av deler som har ligget på restlager. Kjøleribbene er av siste gen, transistorkortene er heller ikke så gamle. Men det har nok blitt eksprimentert noe med den lille trafoen der. Aner ikke hva den går til. Burde nok få en service hos EC eller servicekompaniet. Alt fra gamle EC/ECS har svært mye kaldloddinger.

    Takk for raskt svar! Vurderer sterkt å sende den inn til EC. Er i dialog med dem, de skulle komme tilbake til meg over helgen.

    Tror uansett jeg vil vente til våren med å sende den inn- med tanke på transport. Siden vekten er over 40 kg så ser jeg for meg å sende denne på en halvpall som stykkgods, i dobbel pappeske og helst pansret! 😁
     

    Fjelltrollet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2020
    Innlegg
    127
    Antall liker
    383
    Sted
    Valdres
    Hei hei. Fikk 2stk aw60 og en ecd2 jeg skal bruke som dac/pre i dag. Skal bruke de på Sonus Faber Sonetto III.
    Har lest litt om bi amping og brokobling i diverse tråder her på sentralen og trenger litt hjelp av dere som vet mer om dette enn meg. Hvordan blir det å brokoble de 2 aw60 sammen med SF som er på 4 ohm? De 5 dagene jeg har hatt SF så har jeg brukt Abrahamsen v2up på de og synes den har mer enn nok krefter til å dra de. Så føler ikke at jeg trenger alle kreftene man får med brokobling.
    Av det jeg har lest om bi amping så synes jeg det blir mer spennende å teste ut enn brokobling. Hvis jeg skal bi ampe, har jeg forstått det rett at jeg trenger 2stk XLR y splitter? En hun xlr ut fra ecd2 og 2 han xlr inn på aw60? Og i tilfelle er det noen som vet hvor jeg får kjøpt eller bestilt y splitter? Mvh Ole

    20210201_120716.jpg 20210201_120730.jpg 20210201_120734.jpg 20210201_120738.jpg IMG_20210128_222745_503.jpg
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Hei hei. Fikk 2stk aw60 og en ecd2 jeg skal bruke som dac/pre i dag. Skal bruke de på Sonus Faber Sonetto III.
    Har lest litt om bi amping og brokobling i diverse tråder her på sentralen og trenger litt hjelp av dere som vet mer om dette enn meg. Hvordan blir det å brokoble de 2 aw60 sammen med SF som er på 4 ohm? De 5 dagene jeg har hatt SF så har jeg brukt Abrahamsen v2up på de og synes den har mer enn nok krefter til å dra de. Så føler ikke at jeg trenger alle kreftene man får med brokobling.
    Av det jeg har lest om bi amping så synes jeg det blir mer spennende å teste ut enn brokobling. Hvis jeg skal bi ampe, har jeg forstått det rett at jeg trenger 2stk XLR y splitter? En hun xlr ut fra ecd2 og 2 han xlr inn på aw60? Og i tilfelle er det noen som vet hvor jeg får kjøpt eller bestilt y splitter? Mvh Ole

    Vis vedlegget 694144 Vis vedlegget 694145 Vis vedlegget 694146 Vis vedlegget 694147 Vis vedlegget 694148
    Det burde nok gå fint, de skal være stabile i ganske lav last på brokobling. Biamping burde også fungere utmerket, prøv deg gjerne fram og se hva du personlig liker best. Stemmer at du vil trenge en slags XLR adapter, evt å få de brokoblet internt, men da er det ikke like lett å fjerne brokoblingen som å ta ut adapteren. Skal alltids kunne få bestilt en slik adapter ett sted, eventuelt så kan du kanskje lage selv? Det er ikke så vanskelig. Husk bare at den er koblet motsatt på den ene inngangen (+ på -, - på +).
     

    Velocette

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.12.2003
    Innlegg
    54
    Antall liker
    7
    Sted
    A.Agder
    Hei
    Jeg tror produksjonen av AW100DMB ble begynnt i 92 og avsluttet i 97. Har selv serienr fra 96. Din må da være en senere modell. Tror også senere modeller har litt tyngre trafoer og mere massive kjøleribber enn tidlige modeller. Effekten er allikevel den samme ihht data i manualene.
    Hvis noen sitter på sikre data omkring dette mottas info med takk.

    mvh
    Jarle
    Min AW100DB serienummer: 2427
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.953
    Antall liker
    5.530
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Jeg var så heldig at jeg fikk en EC-1 og en Ampliwire IIa av en bekjent i forrige uke. Det spilte veldig bra synes jeg, så skuffelsen var stor da effekt var helt «død» i går.
    Det ser ut som sikringen er røket, den er svart innenfor glasset. Sikring er merket T2/250V, betyr det da at dette er en Treg 2A 250V sikring?
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Dobbeltsjekk i manual eller på bakplaten, det bruker å stå der. Aldri bruk den gamle sikringen som referanse, da du ikke aner om tidligere eier(e) har installert feil sikring en eller annen gang tidligere.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.953
    Antall liker
    5.530
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Dobbeltsjekk i manual eller på bakplaten, det bruker å stå der. Aldri bruk den gamle sikringen som referanse, da du ikke aner om tidligere eier(e) har installert feil sikring en eller annen gang tidligere.
    Takker 😊 Står T2 amp under sikringsholder bak, så da er det rett 👍
     

    jbass

    Medlem
    Ble medlem
    04.11.2013
    Innlegg
    23
    Antall liker
    17
    Sted
    Stockholm
    Hej! Är det någon som har servicemanual eller kretsscheman till EC4.6 så tar jag gärna emot en kopia. Tack på förhand.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn