Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.030
    Antall liker
    539
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt Focus 140 i et oppsett som hver gang nesten tok pusten fra meg! Vel og merke i et lite rom, men du verden som de imponerte stort!!! Tror nok at Focus 140 i et godt rom med tilpasset akustikk-tiltak samt matchet elektronikk kan gjøre det utrolig artig å høre på musikk :)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Finn M skrev:
    Denne festkulen og påfølgende lite nivå lenger ned i bassen er noe jeg kjenner igjen fra Dynaudio Contour 1,1 som jeg solgte for en 12 år siden. Ellers var det noen fantastiske høyttalere egentlig, spesielt med tanke på prisen.
    Men dette "bassproblemet", i den grad det er noe problem, kan vel rettes opp med å sette i proppen på bassrefleksåpningen og så spe på med en sub, har du prøvd det? (Ser du kjører med to sub'er i andre oppsettet).
    Da jeg brukte min MF A300 (forøvrig en del moddet av RM, som på sin side betyr at den har en strammere og litt anderledes klangbilde enn originalt) så brukte jeg proppene, følte at det funket best.
    Med ny pre Parasound Halo Pre3 og da muligheten for igjen å ta i bruk Bel Cantoene, så prøver jeg litt frem og tilbake og synes det er litt vanskeligere å bestemme meg for hva som funker best.
    Jeg har kjørt med åpne porter mesteparten av tiden nå med nevnte utstyr foran.

    Subber har jeg forsåvidt lyst til å prøve, men er noe usikker på hvor mye kronasje jeg vil legge i det.
    Blir det lerret og projecktor og dermed sikkert en del konsertopptak på Bluray, så bør jeg nok ha det, hvis ikke er jeg mer usikker.

    Litt tilbake om hva jeg beskriver å høre, så dreier det seg jo om mine ører og
    de er av eldre årgang 8) og i natt spillte jeg musikk (og ganske høyt) som i noen grad ga meg følelsen av at jeg ville kunne bli litt lyttetrett om lytteseansen skulle pågått noe lengre i tid.

    Jeg tror ikke dette har med annet å gjøre enn at musikken var av den typen og at jeg tross alt lytter direkte on axis, hva gjør andre ?
    Jeg har vel en følelse av at det spiller litt mer åpent og/eller med mer energi i øvre mellomtone/diskant her enn i hovedanlegget.

    På bildet kan en se hvor reflekspunktet (speilbildet) ganske nøyaktig er for diskanten/øret og som en ser så er det ganske stor sideveis vinkel sett fra diskanten.



    Nå aner ikke jeg hvor mye energi i hvilken frekvens diskanten har ved denne vinkelen, men tror nok at det kan være gunstig med slik vinkling.
    En kan jo også vinkle enda mer slik at aksen krysser foran ørene for dermed å minske energien litt igjen, tenker da på de som har kort vei til sidevegger og kanskje mindre/ingen demping.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ludo skrev:
    Jeg har hørt Focus 140 i et oppsett som hver gang nesten tok pusten fra meg! Vel og merke i et lite rom, men du verden som de imponerte stort!!! Tror nok at Focus 140 i et godt rom med tilpasset akustikk-tiltak samt matchet elektronikk kan gjøre det utrolig artig å høre på musikk :)
    Det er jeg enig i og selv i litt store rom vil det være en "morsom" og lettlikende høyttaler for ganske mange vil jeg våge å tippe.
    Nå er ikke jeg noen klassisk musikk elsker, men en har da litt og her synes jeg også at denne ht. funker fint, fortsatt i mine ører for hva det er verdt.

    Mvh.KW
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1


    Jeg spiller på Focus 160, og er meget fornøyd ;D skulle det være noe å sette fingern på, så må det være at jeg kanskje kunne ønsket noe mer krisphet, lyden fra 160 er gjennomgående varm og fyldig, men alikevel vannvittig gjennomsiktig!

    Alle detaljer kommer med, men de blir ikke trykka opp i trynet på lyttern.

    Destiny.. :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Tøft oppsett Destiny
    Takker bambadoo ;) i tillegg til å se bra ut så funker det til stor begeistring også meget bra lydmessig :)

    Destiny.. :)
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Er det noen her inne som har hørt nye C2/C4 signature?
    Er det snakk om store forskjeller fra den utgåtte modellen?
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Ja, da kan jeg melde meg inn i Dynaudio-klubben jeg også! Ok, jeg har eid flere Dynaudio-høyttalere før, men det var før Hifi Sentralen sin tid. Jeg eide et sett med Contour 1.1 i fem-seks år på 90-tallet. Fantastiske små høyttalere! Og før det hadde jeg i et par år et sett Dynaudio Special One (forgjengeren til Special 25).

    Høyttalerne jeg nå gjorde et impulskjøp på var de nye trådløse aktive høyttalerne Dynaudio XEO 3. I forhold til prisen på litt under 13 tusen inkl innebygde forsterkere vil jeg si at de er et meget bra kjøp.
    Jeg kommer til å bruke de som et kompakt nr to anlegg først og fremst for å få lyd på TV'en til film osv, men jeg vil også få koblet på IPOD'en etterhvert.
    Dynaudio stativhøyttalere gav helt klart mersmak, tok en rask oppkobling i det som er restene av hovedanlegget: En Lindemann SACD-spiller til kr 75 tusen oppkoblet via Heimdall RCA-kabler til XEO 3. De overrasket stort med en tredimensjonalitet og punktformig gjengivelse som de store gulvstående Dali Euphonia MS4 ikke kunne matche. Det er en stor mulighet til at det blir et sett stativhøyttalere også i hovedanlegget etterhvert.....

    dynaudio.jpg
     
    Sist redigert:

    ØM

    Medlem
    Ble medlem
    29.04.2011
    Innlegg
    13
    Antall liker
    11
    Sted
    Stokke
    Noen her som har noen erfaring med Dynaudio's egne høytalerkabler Ocos ?
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Ja, brukte OCOS på Dynaudio Special One på tidlig 90-tall. Lett i bassen og litt lys klang men det var ingenting hardt i lyden etter det jeg kunne huske....
    I forhold til prisen hadde jeg heller satset på Au24 hvis det var WAF-faktoren som var viktig....

    Her er et bilde av høyttalerne forresten:
    Dynaudio_SpecialOne.jpg

    Dynaudio Special One var meget tungdrevne saker, fikk aldri nok effekt. Følsomhet: 83dB. Diskantelementet var det berømte Esotar 330D, hvert diskantelement kostet kr 4 tusen i løsvekt på tidlig 90-tall. Hadde såkalt Variovent-system, en slags dempet bassrefleks. De kunne imidlertid våkne til liv og spille fantastisk hvis man bare hadde en 400 gode-nok-watt og skrudde opp til klippe-grensen.....
     
    Sist redigert:

    ØM

    Medlem
    Ble medlem
    29.04.2011
    Innlegg
    13
    Antall liker
    11
    Sted
    Stokke
    WAF-faktoren ikke så viktig, men lett i bassen og litt lys klang er vel det jeg prøver og komme litt bort fra, trur jeg.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Flotte høyttalere Destiny! Har du prøvd å vinkle de mer inn? Dynaudio'er skal vinkles nesten rett på lytteposisjon. Når man sitter i sweetspot skal man såvidt kunne se innsiden på begge høyttalere. Dette vil rette opp, ihvertfall en del, det at du føler du har for lite diskant/krisphet.

    Finn M



    Jeg spiller på Focus 160, og er meget fornøyd skulle det være noe å sette fingern på, så må det være at jeg kanskje kunne ønsket noe mer krisphet, lyden fra 160 er gjennomgående varm og fyldig, men alikevel vannvittig gjennomsiktig!

    Alle detaljer kommer med, men de blir ikke trykka opp i trynet på lyttern.

    Destiny.. :)
     
    Sist redigert:

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Hei Finn M :) Jeg har testa flere vinklinger her hos meg, og pga at stua er lang og smal fungerer det best med høyttalerne lett vinkla innover. Vinkler jeg de for mye så mister jeg bredde i lydbildet. Men de spiller veldig bra, og jeg er en fornøyd eier av Dynaudio ;) jeg har jo tross alt hatt mange par da:Contour 1.3SE, Audience 42 og 52, Focus 110 to ganger, Focus 140, Contour S 1.4 og nå Focus 160.

    Destiny..:)
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Ekstremt god test av Focus 160 i siste nummer av Hifi&musik.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.578
    Antall liker
    32.307
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ja, da kan jeg melde meg inn i Dynaudio-klubben jeg også! Ok, jeg har eid flere Dynaudio-høyttalere før, men det var før Hifi Sentralen sin tid. Jeg eide et sett med Contour 1.1 i fem-seks år på 90-tallet. Fantastiske små høyttalere! Og før det hadde jeg i et par år et sett Dynaudio Special One (forgjengeren til Special 25).

    Høyttalerne jeg nå gjorde et impulskjøp på var de nye trådløse aktive høyttalerne Dynaudio XEO 3. I forhold til prisen på litt under 13 tusen inkl innebygde forsterkere vil jeg si at de er et meget bra kjøp.
    Jeg kommer til å bruke de som et kompakt nr to anlegg først og fremst for å få lyd på TV'en til film osv, men jeg vil også få koblet på IPOD'en etterhvert.
    Dynaudio stativhøyttalere gav helt klart mersmak, tok en rask oppkobling i det som er restene av hovedanlegget: En Lindemann SACD-spiller til kr 75 tusen oppkoblet via Heimdall RCA-kabler til XEO 3. De overrasket stort med en tredimensjonalitet og punktformig gjengivelse som de store gulvstående Dali Euphonia MS4 ikke kunne matche. Det er en stor mulighet til at det blir et sett stativhøyttalere også i hovedanlegget etterhvert.....

    Vis vedlegget 135462
    Gratulerer med meget lekkre stue/tv ht Finn M, kan godt skjønne at disse imponerer:)


    gismo
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Lekre de nye Dynaudio høyttalerne. Syntes selv den nye XEO serien virket spennende. Har selv nettopp bestilt ett par focus 160 i hvit finish. Burde få de om en uke!!!
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Da kom Focus 160 i hus igår. Allerede nå høres forskjellen ;) Enormt lydbilde og en lydsignatur man kan sitte å lytte til i timesvis.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Gi dem 250-300 timer og de synger som bare englene kan ;) Grattis med Focus 160 Soojonny...

    Destiny..:)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    (Her var det meningen å sitere Lasse5214 sitt innlegg #965 på side 49, men slik gikk det ikke:))


    Hei! Fikk du testet 110A? Forskjeller/likehter med andre, passive modeller? Hvordan synes du frekvensreguleringene på baksiden virker i praksis?

    Soundgarden har kampanjepris på denne modellen nå. Er det kanskje fordi det kommer en ny aktiv modell snart? Noen som vet?
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Mine gamle Dynaudio 1.3 Se Contour er begynt å skrape noe, er det noen som vet hvor deler kan bestilles ? For ikke testet de skikkelig for hva som er feil før morradagen men iflg eier er det en skrapelyd. DVS en hører musikken men den er langt borte ?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Etter å ha vært god venn med Dynaudio et par ganger før, så ble fristelsen for stor til å ikke anskaffe et par Focus 110A. Vurderte X12, X16 og Focus 160 - men valgte 110A. Spent på disse, selv om det er litt stress med å forholde seg til "Elskling! Skrudde du av høyttalerne?"
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    Håper du kommer med lytteinntrykk etterhvert....:)

    Og bilder.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Prisene på Focus 110A er meget pene for tiden og ble veldig fristet til å kjøpe disse perlene igjen da jeg savner mine. Det er den beste høyttaleren jeg har eiet.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    Prisene på Focus 110A er meget pene for tiden og ble veldig fristet til å kjøpe disse perlene igjen da jeg savner mine. Det er den beste høyttaleren jeg har eiet.
    Hva sammenligner du med da? Er det stor forskjell på lydsignaturen på focus 110A og ordinær 110? Det er jo ikke det at en ikke har forsterkere å spenne for et sett passive av arten, men det er litt spennende med aktive høyttalere. Det frister litt med et par 110A der en står litt friere enn vanlig pga frekvensreguleringene på baksiden. Må jo være ideelle til et litt minimalistisk oppsett rundt en god DAC eller preamp.

    Blir forøvrig ikke helt sikker på hvor i lydlandskapet de plasserer seg; noen tester vektlegger en litt ørevennlig homogen gjengivelse uten den helt råe dynamikken, andre hevder de har en usminket og delvis avslørende gjengivelse. Sonus faber el Klipsch? :confused:
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Prisene på Focus 110A er meget pene for tiden og ble veldig fristet til å kjøpe disse perlene igjen da jeg savner mine. Det er den beste høyttaleren jeg har eiet.
    Hva sammenligner du med da? Er det stor forskjell på lydsignaturen på focus 110A og ordinær 110? Det er jo ikke det at en ikke har forsterkere å spenne for et sett passive av arten, men det er litt spennende med aktive høyttalere. Det frister litt med et par 110A der en står litt friere enn vanlig pga frekvensreguleringene på baksiden. Må jo være ideelle til et litt minimalistisk oppsett rundt en god DAC eller preamp.

    Blir forøvrig ikke helt sikker på hvor i lydlandskapet de plasserer seg; noen tester vektlegger en litt ørevennlig homogen gjengivelse uten den helt råe dynamikken, andre hevder de har en usminket og delvis avslørende gjengivelse. Sonus faber el Klipsch? :confused:
    Sammenligner dem oppmot andre høyttalermerker jeg har hatt. De integrerte forsterkeren gjør en veldig god jobb opp mot eksterne har jeg lest. Lydmessig er de veldig avslørende, naturlig klang og detaljerte. Nok bass, punch og driv til det aller meste av musikk. Overraskende bass til å være så små men gir seg ved et vist punkt, portstøy oppstår om du presser dem. Praktisk med delefilter bak, og lavpass filter for integrering av sub. Lydmessig er dette klart mer mot high end og riktig gjengivelse enn Klispch. Til kampanjeprisen de går for nå er det et av de bedre kjøpene der ute mener jeg. Du får tross alt med forsterkeren på kjøpet. Pass på å legg litt penger i DAC/pre også, jeg brukte Hegle HD20 med stort hell. Skulle det mangle bass så er det bare å hive på en sub. Skal jeg trekke for noe så kunne jeg kanskje ønsket en litt mer framoverlent øvre mellomtone med mer driv og engasjement. De kan avogtil virke litt snille.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    @ Loevhagen

    Uten å ha spesielt peiling på rør så forbinder jeg det med varm, rund og tilbakelent lyd. Tror det hadde blitt litt for mye av det gode på et par 110A. Men nå vet jeg ikke om det finnes rør som er energiske og frampå heller da. Det er vel bare å prøve seg fram til hva som funker bra på disse. Og kjenner jeg deg rett så prøver vel du det aller meste når du får dine i hus :) (Og jeg som trodde du var ferdig med kasser som lager lyd og sverget til ørevarmere)
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    ^ Han har sikkert kjøpt til kona :rolleyes:

    Angående rør og varm lyd så er det faktisk rørforsterkere som oppfører seg motsatt av hva "som er vanlig" men samtidlig beholder de gode egenskapene rør er kjent for. Cary monoblokkene hadde den typiske ullne runde bassen med en lukket topp. Helt motsatt av hva jeg kan si om Ayon Triton som jeg nettopp har kjøpt.

    7080742669_dd57669fe6.jpg





    Siden jeg bygger meg ett lytterom nede i kjelleren og mine nåværende HT blir for store å ha i stuen er jeg på utkikk etter noen små Dynaudio stativhøytalere for å ha her oppe i mellomtiden. Dynaudio 1.3 SE Contour har jeg hatt i mange år og om noen har slike de skal kvitte seg med så send meg en PM :)



    image.php.jpeg
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    "Kjøpt til kona" er ikke så langt fra sannheten, det. :rolleyes: Om hun kommer til å takke meg (ref. "husket du å skru på/av høyttalerne?") er mer usikkert.

    Årsaken til at 110A ble kjøpt er "...Først blir de stående i stua som flatskjermveggbrølar. Nye møbler som gjør at en svær receiver ikke passer helt inn, og da var det jo greit med en løsning som (tilsynelatende) kan fungere uten en gedigen dings. Failer det opplegget - så vurderer jeg å gjenåpne furtebua - og benytte 110A til stereo...".

    Rør kan påvirke lyden til å bli "varm, rund og tilbakelent", men også "lys, presis og pågående". Rør kan være et mareritt, drøm, frustrerende, lærerikt, skuffende og særdeles belønnende. Les. Prøv. Feil. Nye rør kjøpes. Nesten. Nye rør kjøpes. Treff. Midlertidig lykke, som mye annet. :)

    Jeg er spent på 110A. Først og fremst, fordi muligheten for skuffelse er tilstede. Og, med det mener jeg at jeg tidligere har likt Focus 140 (og C1) så godt at med 110As påståtte mere "analytiske" spillestil, så kan dette bli feil. Imidlertidig har det rent en del vann under hifibroa siden jeg hadde 140. RF-63 var en annen høyttaler (større og "klarere" lyd), og jeg lyttet praktisk talt til musikk via RF-63 daglig i over ett år - før head-fi.

    Jeg tror derfor at 110A vil kunne gi meg "Dynaudiolyden" og den detaljfokus / presisheten jeg har blitt så knyttet til via head-fi.
     
    Sist redigert:

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Sto det ikke et sett Confidence 3 til salg her nylig? Det er noe av det bedre jeg har hørt av DA....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Sto det ikke et sett Confidence 3 til salg her nylig? Det er noe av det bedre jeg har hørt av DA....
    De står der fortsatt. Med en prisantydning på nær det dobbelte av hva jeg betalte for mine twenty-five med stativer kommer de nok til å stå på bruktbørsen en stund.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ikke akkurat det samme det vel...?

    edit....25K? Opps det var stivt, sett de ti lapper under det, DET er de verd ihvertfall....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ikke akkurat det samme det vel...?

    edit....25K? Opps det var stivt, sett de ti lapper under det, DET er de verd ihvertfall....
    Nei, Twenty-five har en generasjon nyere Esotar diskant...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Skulle du ha et bilde der Emo?

    Hva som er best av de større modellene går nok mest på preferanser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn