Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    hifiguru skrev:
    Anonym skrev:
    HEL skrev:
    Det første perspektivbildet var meget bra, en brosjyre verdig.

    Men ærlig talt, når du har testet pizzafat hvorfor gå over til asjetter ;D ;D ;D
    Verden har gått videre siden Tandberg TL 1520.
    Sikker?
    Ikke på at verden har gått videre for alle nei. Men for meg har den iallfall gått videre siden TL 1520 (som jeg fortsatt har).
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Hei.
    Får legge meg til som en dynaudio venn etter ett kjøp av DM 2/6. Skulle egentlig brukes som en enkel høyttaler sånn at annet kunne sendes på oppgradering, men disse små boksene spiller imponerende. Gir meg lyst til å prøve noe annet fra dynaudio. Noen som har noen erfaringer med focus 160 ?
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1


    Jeg har Focus 160 og er meget fornøyd, de spiller veldig bra, du får søke litt bakover på mine innlegg og se hva jeg har skrevet ;)

    Destiny.. :)
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Soojonny skrev:
    Hei.
    Får legge meg til som en dynaudio venn etter ett kjøp av DM 2/6. Skulle egentlig brukes som en enkel høyttaler sånn at annet kunne sendes på oppgradering, men disse små boksene spiller imponerende. Gir meg lyst til å prøve noe annet fra dynaudio. Noen som har noen erfaringer med focus 160 ?
    Hallo Jonny

    Jeg tenkte å teste ut Focus 110A. Da kan du jo komme å
    høre de?
    Få velge noe annet en pizza denne gangen.

    Lasse :)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    543
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt Focus 140 ved flere anledninger og dette er høyttalere som imponerte stort hver eneste gang jeg fikk lytte til de! Virkelig et kupp til prisen, og jeg kan ikke tenke meg at Focus 160 er noe som helst dårligere...
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Hei.
    Får gratulere alle som har focus 160. Fått hatt ett par på lån i helgen. Bare fått tid til en dags lytting, men du verden for en oppløsning, bass, og ikke minst evne til å skape romfølelse. Oppfattet lydbilde som nøytralt og detaljert uten å bli slitsomt. Bassen overrasket med en kraft og dybde som gjorde at jeg nesten måtte se om det var kommet inn en subwofer i rommet. Lyden ga mersmak ;D
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Soojonny skrev:
    Hei.
    Får gratulere alle som har focus 160. Fått hatt ett par på lån i helgen. Bare fått tid til en dags lytting, men du verden for en oppløsning, bass, og ikke minst evne til å skape romfølelse. Oppfattet lydbilde som nøytralt og detaljert uten å bli slitsomt. Bassen overrasket med en kraft og dybde som gjorde at jeg nesten måtte se om det var kommet inn en subwofer i rommet. Lyden ga mersmak ;D
    Du har jo samme sluttrinn som jeg har Soojonny (10.1SE) så det vil funke supert med et sett Dynaudio Focus 160 ;) Bare å kline til ;D

    Destiny.. :)
     

    Harvest

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    6
    Jeg må vel melde meg inn i venneklubben jeg også ettersom jeg har vært i besittelse av et par S3.4 siden juletider. Jeg har tidligere hatt tre par høyttalere prisklassen inntil tjue tusen (B&W CM7, Dali Mentor 6 og PSB Synchrony Two). Jeg så jo for meg at høyttalere til det dobbelte av den prisen skulle være noe bedre, men du verden hvor stor forskjell det er! Lyden er vesentlig mer oppløst og transparent. De er mer detaljerte enn Mentor, men samtidig en mye roligere diskant. Det var godt å oppdage at høyttalere ikke må låte mørkt for å ikke være ubehagelige i toppen! PSBene overgikk kanskje Contourene på høyt volum og trykk (f.eks Rihanna), men på 99% av lyttingen føler jeg at bassen virkelig sitter godt også. Jeg ønsker at rytmen i musikken skal komme frem, og det får disse til utmerket. Der var CM7 og Mentorene for spak. Jeg gleder meg til å sette på musikk om dagene. Kona syns imidlertid at de er litt store, men jeg håper at hun vil venne seg til dem. Ellers så er jeg nysgjerrig på de nye Focus 340 (som er noe lavere enn S.3.4). Mon tro hvordan de kommer ut i forhold til Contourene? Det som er helt sikkert, er at jeg kommer til å se til Dynaudio også neste gang jeg skal ha høyttalere! :D
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Ludo skrev:
    HEL skrev:
    Det første perspektivbildet var meget bra, en brosjyre verdig.

    Men ærlig talt, når du har testet pizzafat hvorfor gå over til asjetter ;D ;D ;D
    Mange takk :)

    Ang pizzafat og asjetter, hehe - asjetter i stua og pizzafat i kjeller'n! ;)
    Bortskjemt 8)
     

    Harvest

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    6
    Destiny skrev:
    Meget lekkert :)

    Destiny.. :)
    Takk! ;)
    Jeg ser at du har fått på plass høyttalere fra den nye Focus-serien. Regner med at det låter bra. Forgjengeren 140 fikk jo utrolig mye skryt, og disse er sikkert vel så bra.

    Jeg har ikke hørt så mange modeller fra Dynaudio enda, men det jeg har hørt har imponert meg. Jeg hørte S1.4 i butikk for en tid tilbake, og syns de låt skikkelig bra. Stor lyd fra en liten høyttaler. Har også hørt et par høye søyler til noen hundre tusen på ei messe for et par år siden. Nå har jeg lyst til å høre flere modeller fra den kanten. Noen som vet om f.eks gulvmodellene i nye fokus-serien har kommet i demo i butikk?
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt ganske mange sett Dynaudio etterhvert, og disse
    er absolutt blant de bedre ;D

    Har hatt Contour 1.3SE - Contour S1.4 - Audience 42 og 52 - Focus 140 og Focus 110 to ganger.

    1.3SE er vel kanskje den jeg har de beste minnene fra, men er veldig fornøyd med 160 ;)

    Destiny.. :)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    543
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Har Dynaudio Contour S3.4 i stua og disse er fôret med Musical Fidelity 550K Superchargers, dette funker fint. Også har jeg nettopp oppdaget at godlyden i bilen min, en Volvo V70 Summum fra 2006 har Dynaudio høyttalere - ikke rart det låter godt :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Ludo skrev:
    Har Dynaudio Contour S3.4 i stua og disse er fôret med Musical Fidelity 550K Superchargers, dette funker fint. Også har jeg nettopp oppdaget at godlyden i bilen min, en Volvo V70 Summum fra 2006 har Dynaudio høyttalere - ikke rart det låter godt :)
    Å....hva med min S40 2008 Summum da? Dynaudio her også?
     

    ØM

    Medlem
    Ble medlem
    29.04.2011
    Innlegg
    13
    Antall liker
    11
    Sted
    Stokke
    Har hatt to stk. Volvo med Dynaudio høyttalere, en 2006 XC70 og en 2009 XC60. Benevnelsen på annlegget er premium sound, og det er tydelig Dynaudio logo på senterhøyttaleren. Fantastisk bilstereo, bare synd Volvo kuttet ut Dynaudio fra 2011 mod.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Har en 2010 XC 60 med premium sound + aktive subber bak, noe som gjør lange kjøreturer til en opplevelse i seg selv.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    543
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg må si at Contour S3.4 med power fra
    Musical Fidelity 550K grisebanker lyden i Volvo'en når som helst ;D

     

    Harvest

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    6
    Fin test av den nye Focus 340 i L&B: http://www.lydogbilde.no/test/dynaudio-focus-340
    Jeg syns denne ser veldig spennende ut! Er det noen her inne som har hørt den? Hvordan låter denne i sammenligning med Contour S3.4 (som er noenlunde likt priset)? Det meste av det som ble skrevet i testen syns jeg nemlig kunne passet til å beskrive S3.4 også...
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ludo skrev:
    Men jeg må si at Contour S3.4 med power fra
    Musical Fidelity 550K grisebanker lyden i Volvo'en når som helst ;D

    Wow, det der er frekt Ludo. Kjører du KW'ene som "booster"?
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Noen som har erfaring med focus 160 og sidespredning?
    Har den den hevelsen i nedre diskant off axis som så mange andre høyttalere eller slår den lave delefrekvensen positivt ut her?
    Jeg må ha høyttalere med god kontroll på spredningen pga rom med relativt nakne flater og høyttalerplassering ca 60cm fra sidevegg.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Da er vel ikke domediskant førstevalget?

    Men, jeg hadde uansett kjørt 160 med akustikkplater i førsterefleksjonene, om det er mulig.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    emokid skrev:
    Da er vel ikke domediskant førstevalget?

    Men, jeg hadde uansett kjørt 160 med akustikkplater i førsterefleksjonene, om det er mulig.
    Tja, domer har jo en bedre spredning mot lavere frekvenser, det er sant, men dette blir gjort ekstra tydelig når de møter en bass/mellomtone som sliter med spredningen opp mot delefrekvensen. Da vil diskantens nedre område bli enda mer fremtredende.

    På mange måter er jeg skeptisk til klassiske toveishøyttalere når det kommer til dette med off-axis spredning, men spredningen påvirkes mye av membranutforming, delefrekvens, og chassisformen på diskantelementet, så derfor synes jeg ihvertfall det er naturlig å spørre om folks erfaringer.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Har hvertfall god erfaring med Dynaudio i små rom med akustiske tiltak.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    543
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    Ludo skrev:
    Men jeg må si at Contour S3.4 med power fra
    Musical Fidelity 550K grisebanker lyden i Volvo'en når som helst ;D

    Wow, det der er frekt Ludo. Kjører du KW'ene som "booster"?
    Heisann, kjører de som ren poweramp dvs signal via RCA-inngangene... Låter greit ;)
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    emokid skrev:
    Har hvertfall god erfaring med Dynaudio i små rom med akustiske tiltak.
    Er så heldig å ha en Soundgarden i nærheten. Skal stikke innom og se om de har 160 inne. Hvis i så tilfelle, og butikkdemo gir mersmak, vil jeg se om jeg kan få deponere på et par.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    SOEDAL skrev:
    Noen som har erfaring med focus 160 og sidespredning?
    Har den den hevelsen i nedre diskant off axis som så mange andre høyttalere eller slår den lave delefrekvensen positivt ut her?
    Jeg må ha høyttalere med god kontroll på spredningen pga rom med relativt nakne flater og høyttalerplassering ca 60cm fra sidevegg.
    Såvidt jeg har forstått har den nye Focus-serien waveguide rundt diskant. Dette bidrar til en mer kontrollert spredning. Så jeg mistenker at disse har en ganske fin overgang mellom mellomtone og diskant.


    Geir Arne
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Nybakt eier av Hegel H200, HD10 og Dynaudio Focus 220 mk1.

    Noen av dere som har gode forslag (ikke gjetting) til matchende høytalerkabler til dette oppsettet?

    Har noen av dere prøvd forskjellige merker? Hva er da deres erfaringer her?
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    TorErik skrev:
    Hei.

    Nybakt eier av Hegel H200, HD10 og Dynaudio Focus 220 mk1.

    Noen av dere som har gode forslag (ikke gjetting) til matchende høytalerkabler til dette oppsettet?

    Har noen av dere prøvd forskjellige merker? Hva er da deres erfaringer her?
    Synergistic Reasearch. Disse får frem nerven i Dynaudio. Mine Gamle Dynaudio druknet når jeg solgte kablene.
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    :D

    Andre med flere erfaringer?

    Tar imot tips med stor glede!! ;)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Funker fint hos meg med Dynaudio Fokus 140 i et kjellerrom med 3 meters bredde.
    Har nylig flyttet de nærmere sidevegg og vinklet kraftig innover.
    Samt at rommet er ganske godt akustikk behandlet med plater og daader.

    10 cm plater på langs slik at førsterefleksjon også på venstre side for høyre HT er dekket i forhold til lytteposisjon.
    Det er i tillegg ca. 2 cm luft mellom platebakkant og vegg.
    Også tak er dekket med plater 120 x240 med 7,5 cm plater og ca. 12 cm luft opp til selve taket.



    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    KW skrev:
    Funker fint hos meg med Dynaudio Fokus 140 i et kjellerrom med 3 meters bredde.
    Har nylig flyttet de nærmere sidevegg og vinklet kraftig innover.
    Samt at rommet er ganske godt akustikk behandlet med plater og daader.

    10 cm plater på langs slik at førsterefleksjon også på venstre side for høyre HT er dekket i forhold til lytteposisjon.
    Det er i tillegg ca. 2 cm luft mellom platebakkant og vegg.
    Også tak er dekket med plater 120 x240 med 7,5 cm plater og ca. 12 cm luft opp til selve taket.



    Mvh.KW
    Fett! Greit å ha litt power også ser jeg hehehe
     

    erib

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    74
    Er vel på tide å melde seg inn i vennegjengen. Har fått et par Focus 220 i hus, og jeg tror ikke de forsvinner ut på en stund. Erstatter PSB Silver Stratus i. Bruker dem på et Meridian 501/557- sett, med Squeezebox/Abrahamsen V6.0 som hovedkilde, og er ganske imponert over hvor mye mer oppløst de er i forhold til PSB, som slett ikke er noen dårlig høyttaler!
    Men ærlige er de, og ganske nådeløse mot dårlige innspillinger.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    543
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer, jeg synes Focus 220 er svært musikalske og artige høyttalere - de er veldig flinke til å formidle engasjement og glede... :) Er det MKII versjonen du har eller den første?
     

    erib

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    74
    Det er første versjon. Det jeg liker best ved dem er vel at de er så stille. Lyden føles som den oppstår i løse luften, og det er en stofflighet der som jeg ikke har hatt før. Tipper diskanten er stjerna i showet. :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    KW skrev:
    Funker fint hos meg med Dynaudio Fokus 140 i et kjellerrom med 3 meters bredde.
    Har nylig flyttet de nærmere sidevegg og vinklet kraftig innover.
    Samt at rommet er ganske godt akustikk behandlet med plater og daader.

    10 cm plater på langs slik at førsterefleksjon også på venstre side for høyre HT er dekket i forhold til lytteposisjon.
    Det er i tillegg ca. 2 cm luft mellom platebakkant og vegg.
    Også tak er dekket med plater 120 x240 med 7,5 cm plater og ca. 12 cm luft opp til selve taket.

    Mvh.KW
    Hei KW!

    Funderer på tanken om et par stativhøyttalere fra Dynaudio selv, er derfor nysgjerrig på hvordan Focus 140 låter på Bel Canto spesielt m.h.t øvre mellomtone/diskant... det blir ikke analytisk? I utgangspunktet ser jeg for meg 2x McIntosh 275 rør monoblokker som det ideelle... ;)

    Ellers tror jeg de akustikkplatene gjør susen spesielt grunnet den store spredningen til diskantdomen. :)

    mvh
    Finn M
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei FM!
    Analytisk er det ikke, nettopp det jeg særlig liker med de her i dette rommet.
    Fin diskant gjengivelse uten å tippe over (noe som ikke skal mye til i mine ører), jeg liker virkelig denne diskanten.

    Derimot så oppfatter jeg at den nok har en liten festkul i bassområdet, trolig ved 70/80 hz pluss/minus har ingen målinger i det rommet.
    Ofte er det greit andre ganger ikke, men den ruller jo samtidig av igjen litt lenger ned, så jeg føler at enkelte ganger (litt høyt volum) virker det som bassen "butter" (ikke helt orker å henge med?) har ikke bedre uttrykk på det jeg.
    Og dette går ikke på mangel på effekt i dette tilfellet.

    Enkelte vil nå kanskje undre seg noe over at KW reagerer litt negativt på bass/fest kul 8) , men det er imo litt forskjell på kul og bare en jevn heving helt ned til 20hz minus, (nivået her er en litt annen diskusjon/smaksak)

    Det er vel ganske ofte nettopp slik det gjøres med mange toveis for at de skal gi inntrykk av "mye" bass i forhold til størrelse.

    Jeg har hørt de (mine) bl. annet i en stor stue og tilsvarende i en annen stor stue og de spiller (spillte..... mine) ganske så stort og mektig begge steder og begge steder sto de et godt stykke ut fra frontvegg og sidevegg (dog litt nærme en sidevegg på sistnevte sted)

    Mine står også godt ut fra frontvegg 1,5 meter og 46 cm fra sidevegg (bak akustikkplatene begge steder) og de er vinklet ganske kraftig inn mot nesa,
    spiller (helt) on axis.

    Mvh.KW
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Denne festkulen og påfølgende lite nivå lenger ned i bassen er noe jeg kjenner igjen fra Dynaudio Contour 1,1 som jeg solgte for en 12 år siden. Ellers var det noen fantastiske høyttalere egentlig, spesielt med tanke på prisen.
    Men dette "bassproblemet", i den grad det er noe problem, kan vel rettes opp med å sette i proppen på bassrefleksåpningen og så spe på med en sub, har du prøvd det? (Ser du kjører med to sub'er i andre oppsettet).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn