dynaBel's venner

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Nei har dessverre ikkje platespiller,i mine yngre dager gikk det bare på kassetter,var ikkje blitt bitt av hifibasillen. Ahaopplevelsen kom da en kompis lot mæ låne et par Mourdant Short-minimonitorer,da så æ lyset.Har dessverre ikkje eid en LP noensinne da æ kom inn i dette når CD kom på banen og det var framtida som liksom var bedre enn alt..hahaha. Har hørt LP i gode annlegg,f.eks via Quad ESL63 med Gradient-subber og Copland rørpre og eff i toppen+ en rørhybrid i bassen. Må bare si at LPen gjorde ting som CDen ikke kunne der,det var så naturlig at æ ble redd.Hadde kjøpt LP tvert i dag hadde tigjengeligheten vært bedre,her i lille Harstad e det knapt noen som selger musikk i det hele tatt så.Blir til at æ handler på CDON,da har æ platene mine etter 2-3dager,skal æ bestille her tar det 2-3uker var svaret æ fikk,da snudde æ på hælen og gikk :mad: Ja LP e tingen vet æ,litt ironisk at et digitalmedie skal få mer ros jo mer analogt det lyder ;D ;D ;D
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Da vil jeg anbefale deg å skaffe deg platespiller! Det er noe eget med lyden fra vinyl som mangler på digitalt media.
Vet at det er ei platesjappe her i byen, men har aldri vært der. Kjøper mine LP'er enten på eBay eller fra RecordWorld.no. De siste 3-4 åra har jeg hatt 3 platespillere, men beholder nok den jeg nå har noen år til, selv om det er en budsjettspiller. Har ei samling på 60-70 plater, og begynte altså på 0 for noen år siden.Får ta litt av gangen.... Kunne faktisk tenke meg en Pro-ject PRM5, men får drøye litt...

At du bor i Harstad er ingen unnskyldning så lenge det finnes internett og Visa ;D
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Du har et poeng der ja,e vel bare å bynne å spare og følge med på sentralen,dukker nok opp noe av og til.Det produseres jo en del nytt også,LP er ikkje dødt som dem spådde i 85,blir forbanna når æ tenke tilbake på den feilpropagandaen fra den tida: CD har perfekt lyd,nå trenger du ikke vinylplatene lenger! Dette hørte folk på og kasta masse musikk rett på fyllinga,skammelige greier spør du mæ :mad: Har og sansen førr project-modellene,virker som bra greier for penga.Liker også Linn LP12 men den har dog bare en hastighet dessverre.Hvor mye koster en ny vinyl ca?
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Ja, trist at det ble spådd sånne utsikter. Det viste se jo at "de" tok feil! Vinylen er på langt nær død! Og dagens cd-innspillinger er jo ofte på langt nær noe å skryte av..Mye dårlig i mine ører!!!

Ei plate i god stand pleier å ligge på 70-100kr med frakt når jeg kjøper på eBay, men jeg har kjøpt fine plater fra Recordworld for 30-40kr.

Det er ikke så ofte det dukker opp spillere er på HFS, og når det gjør det, så forsvinner de raskt om prisen er riktig. Gjelder å følge godt med! Den jeg har koster idag ca. 4000,- i MKIII-versjon inkl en AT-95E. RPM5 har jeg sett fra 5000,- og oppover....
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Hm,det va jo billig,det her må sjekkes ut,takker for tipset,huff nu begynte det å klø i pengboka :p
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Ikke ruiner deg nå da :p
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Hei igjen JH,har nu under vurdering en Thorens TD160 Super til 1800kr uten arm,ser pen ut,må se hva utfallet blir,kanskje blir vinylspilling det neste ;D ;D ;D ;PS hva syns du om prisen,kjenner du til denne spiller?
 

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Innlegg
1.602
Antall liker
77
Tilhører også dynaBel´s venner.
Har dynaBel Euforia i fugleøyelønn..
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Velkommen til vårt lille hjørne, Geir_H!

p406: Beklager sent svar! Har ikke kjennskap til den spilleren, men hadde en Thorens TD318 for en tid tilbake. Var en grei spiller det som jeg solgte for 1500 eller noe (komplett). 1800 uten arm for en TD160? Vel, personlig ville jeg kanskje sett etter noe annet, men det blir en vurderingssak fra din side. Den nye spilleren fra Cambridge ser litt artig ut.HFK har ikke fått den inn ennå, men går an å maile om pris... Skal visst være et samarbeid mellom Pro-Ject og Cambridge dette her...


Ellers så har jeg voldsomt lyd til å teste med (mer) rør på Exactene. Hadde en merkelig opplevelse her i går med en 13W(!) rørforsterker. Den spillte så det ordentlig svingte på Exact'ene og jeg ble litt satt ut! Jeg bruker 200W her til "daglig" og den ble nesten frakjørt av en 13 watter! Og så liker jeg rørlyden også da (tydeligvis) ;D

Noen andre erfaringer med lav følsomhet og røramp'er på 50-60 watt?
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Ja,der ser du,tydeligvis stemmer ikkje normen bestandig med at man må ha så mange watt selv med lav følsomhet,ble vel selv advart,men valgte å gå mot strømmen og har ikkje angret etterpå ;D ;D ;D Har sett at mange har blitt sjokkert over hva den lille tassen på 6,5w fra Motron kan gjøre med lyden.Gikk bort fra den Thorensen,syns det ble vanskelig for mæ å starte med en ukomplett spiller,var meningen at æ skulle få kjøpe en Linn Sondek LP12 av en kompis,men han ombestemte seg,klarte ikkje å gi slipp på den(skjønner jo det da).Så det ble en Systemdek 2 med Scorpio-arm og MC-pickup(skulle få en ekstra med også).Kjøpte også en Cambridge-RIIA av samme karen.5k for alt,skal visstnok være grei pris,venter nu i alle fall i spenning,er ikke kommet enda,tar si tid i disse juletider..kommer med tilbakemld når æ har fått testet 8)
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Gratulerer med platespiller. Den høres jo spennende ut!
At han ikke ville gi slipp på LP 12'n skjønner jeg jo. Skal visst være knallgod.

Ja, du gikk jo litt mot strømmen du, men hadde du ikke 100 rørwatt æ? Bytter jeg, så blir det nok en 50-60watts integrert. Har fått tips om Classic 16.6. Skal visstnok være strømsterk og samtidig spille bra. Skal snoke mer på den.
Jeg har et forholdsvis lite rom, så det skal ikke allverden til for å fylle det med lyd, så da tenker jeg kanskje at rør kan være noe tross lav følsomhet. Lydmessig har jeg for meg at Exacten kan passe godt med rør(med fare for å få rørfolket på nakken!)
Kjerringa kommer vel til å hive meg ut slik som jeg bytter for tida :)


55W i UL og 25 W i triodedrift
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Takk takk. Jo,har det,men startet med en CJ mv52 med 45w og det va igen problem med eff. heller da.Pen sak det der,6550rør og ca 50w? Uannset lekkert ;D Nei det går vel bra det med kjerringa,dem har nu sine interesser også,klær,sko,gardiner etc,konfronter dem med det så blir det vel kanskje akseptert lettere,finasierer Systemdeken med CJn så det sier ho ikkje noe på 8)
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Hm,er visst halvblind,eff sto jo under bildet ???Huff ;D ;D ;D
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Vel, da ser det jo ut som det kan fungere. Jeg skal tenke på det til over nyttår, så får vi se. Kunne vært moro å funnet en amp jeg kunne ha forsøkt med først(i den aktuelle wattstyrken).

Joa, det blir nok ikke noe problem med mor ;) Har allerede annonsert at et bytte kan komme til å skje og jeg bor her fortsatt!
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Det va jo bra,har og ei som tolerere litt shopping,må jo gjøre det selv også ;D ;D Klart,det beste e jo å få prøvd ei stund,men det e vel muligens vanskelig å få til. Når æ heiv mæ på rørbølgen kjente æ ingen som hadde det så æ tok en råsjans,blei heldigvis ikkje skuffa.Da har du jo noe å glede dæ til,selv har æ lyst å prøve en rørpre,da e jo linja komplett: rør ut fra cd,rør pre og rør effekt. Eneste transistoren er bass da,hadde vært gøy å testa det og men skal jo penger til alt da :p
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Jeg bytta fra Golden Dragon ECC88 til Electro Harmonix 6922 Goldpin i min A300, og jaggu skjedde det ting! Den litt vasse lyden med litt slapp bass endret seg til lyd med mer kropp og en deilig bass, og fortsatt er detaljene oppover i behold også! Tror jaggu jeg skal beholde A300'n (monsteret mitt ;D) en stund til jeg....

Låne kan være vanskelig ja, men det kan hende jeg sparer opp litt kroner og kjøper en tubeamp i tillegg med tida..Greit med litt variasjon i hverdagen :)

Nå ble jeg litt glad inni meg ;)

Har du råd og har lyst, så gå for rør HELE veien. Tipper det vil bli en behagelig opplevelse!

Legger ved et bilde i tvilsom kvalitet av den lille tassen min :)
 

Vedlegg

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
:eek: Hm,det va jo meget interesant,grattis ;D Ja der kan man se,mye kan skje med et par smårør,artig. I tillegg skal vel de Golden Dragon være bra greier men alt handler om matching.Ja det va jo skikkelig artig å høre,har lest lignende tidligere at inngangsrør ofte legger mere signatur og er mer avgjørende for lydkvalitet på lyden enn utgangsrør. I tillegg er de jo billigere å eksprimentere med. Ja artig når man får i pose og sekk. Pen sak den forsterkeren din,fint med avrundede hjørner.Nu bli det vel noen timer lytting,må høre det og det og det på nytt eller hva? Kos dæ ;D
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Ja, jeg var jo litt heldig med den. Skal forsøke å få testa litt forskjellige kabler etterhvert for å komme i mål, men så langt er kvalitetene flere enn svakhetene, så vi tar litt av gangen.
Har ikke allverdens erfaring med rør, men det er helt tydelig at signalrør har mye å si på lyden. Litt artig ettersom man kan eksprimentere med forskjellige rør for beskjedne summer.

Litt sugen på ny RIAA også, men det får bli litt senere...det også..
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Hallo igjen,nu e vinylen oppe å går,klangbalansen var skremmende lik min cdspiller med rør ut,men gjorde en interesant test;satte i gang samme plate;Metallica: And Justice For All...i cdspiller og platespiller med det skremmende resultat at de kjappe basstrommeslagene var lettere å skille fra hver andre med plate som kilde :eek: :eek: Dette gjorde æ ved å spole med cd til begge kilder var synket og kunne da svitsje enkelt mellom inngangene,lydnivået var faktisk identisk også på denne innspillingen så æ blei ikke lurt av det. Dette var jo en tankevekker for dem som henger seg opp i spesifikasjoner,der burde vel LP være underlegen cd men den gang ei ;D Skikkelig gøy nå,har spilt så mye musikk i det siste at det e sykt,det høres så detaljert ut samtidig som det er behagelig,musikken har mer "drive" og engasjement,kan ikke forklare det på noen annen måte,for klangbalansen er jo så å si 100& lik. Tusen takk J.H- for å dytte mæ i ræva,dette va skikkelig artig ;D ;D ;D
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Artig å høre at du fikk en aha-opplevelse da!

Ofte så låter ting bedre på vinyl, men også av og til motsatt. Men når det klaffer..du verden så moro!

Er ikke helt i mål selv når det gjelder vinyl. Må skaffe meg noen nye signalkabler som låter litt lysere føler jeg. Driver også å tester litt med/uten VibraPod, men ikke gjort meg opp en 100% mening ennå der.

Ellers så er det ny cd-spiller i hus. Valget falt på en ESound E5. Godt fornøyd med denne, og han som kjøpte min Shanling CD300 er fornøyd med den i hans oppsett, så da er det bare å smile :D

Nei, ut å skru litt Pontiac igjen...kaldt som fy er det idag :p
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Hei hallo,det va stille i denne tråden folkens,ville bare ønske alle ei god og lang nyttårsfeiring,her spilles det som aldri før,nyter musikken til det fulle,hjalp å få nytt leketøy dvs vinyl i hus ;D ;D ;D
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Joa, det går litt opp og ned her i tråden.....Blir sikkert snart litt fart igjen :)


Godt nyttår venner av dynaBel!
 

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Innlegg
1.602
Antall liker
77
Godt Nytt År til dere her på dynaBel´s Venner. :)
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
neon her som har erfaringer med dynabel 2.5s ?
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Hørt de ved et par anledninger. Jeg synes de er meget bra. Det meste er på plass, musikken lever og så langt jeg forstår kan de trives medet bredt spekter elektronik. De mangler kanskje den siste finessen, de ørsmå nyansene som gjør at man mister pusten, men for kronene finnes det ikke bedre, såvidt jeg vet.

Mvh
Sniff

Edit: Min første tur innom denne tråden. Ser nå at flere eiere av denne høytaleren uttaler seg tidliger i tråden. De har et bredere grunnlag.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
ja har du sett, hadde ikke lest hele tråden. Noen som har erfaring med forskjellig elektronikk, og hva som funker og hva man bør unngå. Noen som har prøvd ice eller lignende på dem ?
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.714
Antall liker
3.854
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg kjører med rør. Ella; den gir vel 40-50 KT88-watt, og jeg er ihvertfall fornøyd. Riktignok bor jeg i blokk, og spiller nesten hysterisk lavt, men har ikke savnet noe som helst ennå.

Bernt K
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
J.Finvaag skrev:
ja har du sett, hadde ikke lest hele tråden. Noen som har erfaring med forskjellig elektronikk, og hva som funker og hva man bør unngå. Noen som har prøvd ice eller lignende på dem ?
Hei. Jeg har prøvd dem med Midgard 6.1 og synes det låt veldig bra. Det er vel de 2.5 høyttalerne jeg har hørt på den riktige siden av 28.000 som har vært best. Det ble da benyttet ec cd-spiller og dp forforsterker. Men testet dem i testlokalet til Eltek, og det er jo et veldig godt dempet rom. Har også hørt høyttalerne på ec og dp effekter ved en tidligere lytteseanse, men siden det ikke var samtidig er det vanskelig å sammenligne.
Euforia låt bedre, men er også vesentlig dyrere. S33 var ikke like korrekte som 2.5s, de var etter min oppfatning litt mer rocka i lyden og hadde også noe problemer med sibilanter (jeg snakker nyanser, for jeg spilte ting som i utgangspunktet ligger helt i grenseland der nettopp for å se på de egenskapene). De aller fleste høyttalere ville vært verre, for å si det sånn.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Lenge mellom hvert innlegg her, men lov å blåse liv i tråden igjen..

Vurderer å bytte ut mine Exact'er. Dette skyldes ikke høyttaleren i seg selv, men heller at de er ganske så sultne på effekt. Vurderer å bytte i flere merker, men dynaBel 2S er en aktuell kandidat for meg. De får jo skryt sammen med Abrahamsen-elektronikk, så da må man jo nesten spørre her om noen har erfaring med denne komboen? Tenker da på Abrahamsen V1 og V2 (spes. dynaBel S2 sammen med V2 siden det blir første skritt på veien om valget faller på dette).

Kvir meg forresten for å kvitte meg med Exact'ene, for det er jo en knallgod høyttaler :-[

Så dynaBel's venner; kom med deres erfaringer!
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Hallo igjen :) Ka med de JC1-blokkene fra Parasound som ligger på børsen,30K riktignok men e jo et stykke under halv pris,hvis ikkje fins jo "lillebroren" i stereo med kun 250W ;D Uansett e dette merket noe æ ville tenkt på mht klangmessig match til Exactene
mvh Filip
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Takk for tipset, men 30k blir nok for drøyt for...kjerringa ;D . Parasound har jeg dessverre ingen tidligere erfaring med heller....

Som sagt så kvir jeg meg, men på en annen side så er det jo moro med noe nytt. Vil vel ikke tro at 2S er noen direkte nedtur sammenlignet med Exact, men jeg skal selvfølgelig ta en tur inn å høre på dem før noe som helst blir bestemt. Kanskje de fortsatt har Exact til AB-sammenligning?
Det som er vanskelig er jo at man ikke vet åssen det høres med nevnt elektronikk. Et lytterom og stua hjemme er jo også vidt forskjellig, men jeg syns Eltek gjør det bra med sine kontruksjoner uansett. Mye for pengene ikke minst!
 

goxboxlive

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
1
JH skrev:
Lenge mellom hvert innlegg her, men lov å blåse liv i tråden igjen..

Vurderer å bytte ut mine Exact'er. Dette skyldes ikke høyttaleren i seg selv, men heller at de er ganske så sultne på effekt. Vurderer å bytte i flere merker, men dynaBel 2S er en aktuell kandidat for meg. De får jo skryt sammen med Abrahamsen-elektronikk, så da må man jo nesten spørre her om noen har erfaring med denne komboen? Tenker da på Abrahamsen V1 og V2 (spes. dynaBel S2 sammen med V2 siden det blir første skritt på veien om valget faller på dette).

Kvir meg forresten for å kvitte meg med Exact'ene, for det er jo en knallgod høyttaler :-[

Så dynaBel's venner; kom med deres erfaringer!
Hei jeg har prøvd Abrahamsen i kombinasjon med både 2.5S og 2S.
Med 2S så ble det litt platt i forhold til 2.5S, men for all del, det spilte bra. Jeg selv endte opp med 2.5S.
Kombinasjon Abrahamsen med 2S/2.5S er i mine ører veldig bra. Ensete som irriterte meg var at jeg måtte ha så høyt volum med 2S for å få en grei lyd. Men dette ha med at 2S er noe mer tungdrevne enn 2.5S.

Jeg vil anbefale deg å låne med begge kombinasjonene hjem fra ELTEK så du selv kan høre forskjellene. Jeg vil anta at jeg hadde vært mer fornøyd med 2S dersom jeg hadde testet disse før 2.5S.

I dag benytter jeg EC produkter på mine 2.5S og om forskjellen er så stor fra Abr. kan vel diskuteres om man tar prisdifferansen med i betraktning.

Kan i hvert fall anbefale 2.5S sammen med Abr. V1.0 og V2.0.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Artig å høre at du har testa begge. Nyttig for oss som vurderer disse!

Det ante meg nesten at 2S ville kreve en god del mer enn 2.5S, men det ser man jo også på følsomheten. Følte du at V2 noen gang gikk tom for krefter med 2S?
Jeg har ikke så store stua, så 2S ville være den beste matchen sånn sett.Hvis jeg må til med flere sånne monster av noen forsterkere nå, så vil jeg muligens vurdere noe annet, selv om jeg liker Elteks produkter godt.

Hvor stort rom spiller du i? Og hva låt galt på lave volum? Bare tamt liksom?
 

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
671
Antall liker
469
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
Hei

Denne tråden har jeg ikke fått med meg før ::) :)

Jeg er nå faktisk på runde 2 med Euforia. Første gang jeg kjøpte kit og kasser var i 2001.
Så etter et par år kom oppgraderings-spøkelset og har vært innom Tonart Etera, Klipsch, Mirage
og faktisk dynaBel 2.5S. Denne likte jeg ikke så godt, tror det var denne ring-radiator diskanten
som ikke fallt helt i smak. Virket litt aggresiv og savnet den litt krispe lyden. Men men, smak og behag...

Den eneste HT som på mange punkter var 'bedre' enn Euforia'n var Tonart Etera. Men den var jo helt umulig
å plassere med mindre man har stue på 100 kvadrat og bor alene ;D

Så nå er det tilbake til Euforia igjen, ringen er sluttet kan man vel si ;)

Spiller utrolig bra på McIntosh MA6900 og Shanling CDT-100, Kimber signal- og HT kabler.

Forøvrig har Euforia komponent og byggekvalitet man sjelden ser på denne siden av 100K.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Har hørt Euforia en gang for en del år siden hos Eltek og skjønner deg godt Larry,den konstruksjonen står ikkje tilbake for mye annet dyrt,utsøkt høyttaler 8) Og ja,kan tenke mæ de spiller konge med litt "varm" elektronikk som f.eks din McIntosh. Har selv den erfaring med mine Exact/AV-bass-hybrider,måtte KT88-røreffekter til i toppen for å få sammenhengen 100% med AV-bassene. Skjønner godt at du gikk tilbake til Euforia ;) Du sier kvaliteten ikkje står tilbake for noe under 100k,det er vel egentlig en underdrivelse? Veit ikkje om noen som kommer i nærheten ;D
mvh Filip
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Har ikke hørt euforia selv, men så den inne på Eltek når jeg kjøpte Exactene. Mektig høyttaler som utvilsomt låter flott med elektronikk som McIntosh :)

Hvor mye er røreffektblokkene dine på F.E?
Har testa mine Exacter på en Classic på 2x50(eller var det 55w) rørwatt, og det spiller helt akseptabelt. Min erfaring er at du ikke bør ha noe mindre enn 150 transistorwatt på disse.
Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre...Bytte til 2S(som kanksje ikke er noe "bedre") eller beholde de jeg har og prøve å få tak i en ny forsterker. Ny skal jeg ha uansett da.Shanlingen jeg har idag er på 2x200w, men vi blir liksom ikke helt kompiser lydmessig. Kunne ønske den var litt friskere oppover. Har dog en litt "varm" klang som er lett å like, men jeg ønsker meg litt mer.

Ser at kineserne stadig kommer med noe nytt. De elsker jo rør borti der, og det er mye fint for lite penger. Det som er litt kjedelig med de fleste av dem er at de mangler fjernkontroll...Liksom blitt en naturlig ting å ha ;)
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
JH skrev:
Har ikke hørt euforia selv, men så den inne på Eltek når jeg kjøpte Exactene. Mektig høyttaler som utvilsomt låter flott med elektronikk som McIntosh :)

Hvor mye er røreffektblokkene dine på F.E?
Har testa mine Exacter på en Classic på 2x50(eller var det 55w) rørwatt, og det spiller helt akseptabelt. Min erfaring er at du ikke bør ha noe mindre enn 150 transistorwatt på disse.
Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre...Bytte til 2S(som kanksje ikke er noe "bedre") eller beholde de jeg har og prøve å få tak i en ny forsterker. Ny skal jeg ha uansett da.Shanlingen jeg har idag er på 2x200w, men vi blir liksom ikke helt kompiser lydmessig. Kunne ønske den var litt friskere oppover. Har dog en litt "varm" klang som er lett å like, men jeg ønsker meg litt mer.

Ser at kineserne stadig kommer med noe nytt. De elsker jo rør borti der, og det er mye fint for lite penger. Det som er litt kjedelig med de fleste av dem er at de mangler fjernkontroll...Liksom blitt en naturlig ting å ha ;)
De er på 100watt og det hjelper selfølgelig at de blir avlastet under 110Hz med 24dB/oktav til AV-bassene.Trur likevel disse blokkene kan drive større greier eller laveffektive høyttalere som Exact fullrange..
mvh Filip
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
De har såpass effekt ja :) Åja, vil nok tro det hjelper med drahjelp i bånn. Selv har jeg egentlig ikke behov for det ettersom jeg syns de "basser" nok i mitt lille rom...

Har du prøvd dem på noe mer lav-wattig (transistor)? Prøvde mine med en Marantz PM17 MKII, men syns den ble litt svak. Vet ikke hvor "sterk" denne engentlig er, men var jo toppserien til Marantz en gang i tida.... Den var på 60W, men vet ingenting om VA og lyttebankstr. på den.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Hadde tidligere 2 Doxa-effekter på dette oppsettet,funka faktisk helt ok i ei stue på ca 45kvm :eek: Ble dog meir gøy med 2 LC Audio The End 180watt men sammenhengen tonalt kom ikkje før rørene gjorde inntog ;D Bruker fremdeles den ene til bassene..
mvh Filip
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
De spiller godt med rør, ikke tvil om det. Doxaene er på 70W de vel? Klart det vil hjelpe når du huker på 180W istedet. Ikke akkurat noen lett høyttaler å drive fullt ut dette her. Selv har jeg ca. 25m2 vinkelstue, så du kan jo si at jeg spiller i rundt 13m2 av dem. Burde jo egentlig "hjelpe" på litt det...

Får luske litt rundt på nettet etter mer matnyttig vel ;)

Joachim
 
Topp Bunn