dynaBel's venner

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
larry skrev:
hel-elt skrev:
Jeg melder meg som venn av dynabel. Har S 33 og er kjempefornøyd. De brukes som fronthøyt. i et surrerundtannlegg. Skal bygge ned til kun stereo, eller opp til stereo er vel heller det rette å si?
Har i dag en Yamaha RX-V 800 RDS som gir ok lyd, men jeg ønsker mer fylde i bassen uten å miste den fine lyden ellers. Er det noen som har erfaringer med forsterker som passer mottas tips med takk.
Bruker Pioneer DVDspiller DV-668 AV som i tester påstås å behandle Cd samlingen med respekt. Den spiller og SACD som i mine ører gir en finere diskant :)
Kjenner ikke S33, men råvarer i dynabel er som regel 'overkill'. Jo bedre forsterkeri - jo bedre lyd.
McIntosh har stålkontroll på mine Euforia, hurtig og kjellerdyp bass som nærmest er natur-stridig et par 6,5" basselement ;)
Heisann :)

Sitat:"råvarer i dynabel er som regel "overkill"" osv

En fornuftig mann sa at komponentkvaliteten i Dynabel ht er så bra at: som en regel bør man gange prisen på de med en faktor på 2 - 3 når en skal velge kvalitet på forsterkeriet..;)

Jo bedre forsterkerier, jo bedre "synger" de - egenerfart på bla S33 i EC og Eltek sine demorom fra EC 120W til Nemo (og alle i mellom) og også DP A1 med tilh kvaliter på forforsterker(e).....

mvh 56fwb - lykkelig eier av oppgradert S33 :D ;) med oppgradering av forsterkerier på spareplanen... ;D

PS: Når dette er sagt - H200'en fungerer meeeget bra så lenge
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
larry skrev:
JH skrev:
Har et par spørsmål rundt dynaBel 2s:

1) Noen som har merket seg om denne høyttaleren er plaget med sibilanter?
2) Noen i nærheten av Halden som har disse? Kunne tenkt meg et par 2S på besøk, men en demo er jo også i orden da :)
Jeg har hatt 2.5S som er likt bestykket, hvertfall i øvre del.

Den var ikke plaget med sibilanter, heller tvert i mot.....
Hva legger du i det? Har fått inntrykk av at det er endel mer futt og fart i denne kontra Exact, men den er kanskje mer avslepen enn jeg først trodde?

Berxter: Du mener at kilden din var problemet ja. Hvis de skavankene nå er vekk, så kan vel høyttaleren friskmeldes?

Jepp, jeg har lest testene fra Fidelity. Alt tyder jo på at dette er et godt kjøp, men matching er fortsatt viktig :)

Får ta med meg ampen inn til Eltek og høre.. Er vel bare å hoppe i det vel?hehe
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
ECI5 er bestilt, kommer til uka, gjett om jeg gleder meg? Jeg er på jakt etter en god DAC med usb og minst 3 innganger, trenger gode råd
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
hel-elt skrev:
ECI5 er bestilt, kommer til uka, gjett om jeg gleder meg? Jeg er på jakt etter en god DAC med usb og minst 3 innganger, trenger gode råd
Abrahamsen sin er vel på trappene snart,til 3k ryktes det :eek: Anser det førr å være et skikkelig nyrespark til EC,den har ikkje USB og koster 13k ::) ;D Designen e jo så å si identisk..
mvh Filip
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
EC er uaktuell pga mangel på usb, koster 10k hos Soundgarden i febr. Kanskje verdt å vente på Abrahamsen, håper den kommer raskt i test. Stello sin på forsiden frister og. Cambrigde leverer og med usb. Det ryktes at EC er på gang med ny DAC med "alt".
 

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
671
Antall liker
470
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
JH skrev:
Hva legger du i det? Har fått inntrykk av at det er endel mer futt og fart i denne kontra Exact, men den er kanskje mer avslepen enn jeg først trodde?
Exact kjenner jeg ikke, men har vel kommentert det før at jeg ikke får
helt taket på denne ringradiator diskanten fra Vifa. Den er litt for tilbaketrukket
og forsiktig i forhold til min smak.
ScanSpeak Revelator som sitter i Euforia er mere oppløst og krisp - litt mere elektrostat-
tilnærmet oppløsning om du skjønner hva jeg mener.

Men for all del, det er en glimrende høyttaler. Mere smak og behag dette her....
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.714
Antall liker
3.856
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
JH skrev:
larry skrev:
JH skrev:
Har et par spørsmål rundt dynaBel 2s:

1) Noen som har merket seg om denne høyttaleren er plaget med sibilanter?
2) Noen i nærheten av Halden som har disse? Kunne tenkt meg et par 2S på besøk, men en demo er jo også i orden da :)
Jeg har hatt 2.5S som er likt bestykket, hvertfall i øvre del.

Den var ikke plaget med sibilanter, heller tvert i mot.....
Hva legger du i det? Har fått inntrykk av at det er endel mer futt og fart i denne kontra Exact, men den er kanskje mer avslepen enn jeg først trodde?

Berxter: Du mener at kilden din var problemet ja. Hvis de skavankene nå er vekk, så kan vel høyttaleren friskmeldes?

Jepp, jeg har lest testene fra Fidelity. Alt tyder jo på at dette er et godt kjøp, men matching er fortsatt viktig :)

Får ta med meg ampen inn til Eltek og høre.. Er vel bare å hoppe i det vel?hehe
Jepp, mine er friskmeldt. Har rettnok erstattet EC forsterkersettet med rør, og CD-spiller med SB/ Satch-DAC, men høyttalerne er friske og fine.
Bernt K
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
larry skrev:
JH skrev:
Hva legger du i det? Har fått inntrykk av at det er endel mer futt og fart i denne kontra Exact, men den er kanskje mer avslepen enn jeg først trodde?
Exact kjenner jeg ikke, men har vel kommentert det før at jeg ikke får
helt taket på denne ringradiator diskanten fra Vifa. Den er litt for tilbaketrukket
og forsiktig i forhold til min smak.
ScanSpeak Revelator som sitter i Euforia er mere oppløst og krisp - litt mere elektrostat-
tilnærmet oppløsning om du skjønner hva jeg mener.

Men for all del, det er en glimrende høyttaler. Mere smak og behag dette her....
Hva har du for elektronikk annet enn DB8000 da? ;D
Går mye på smak her ja. Blir liksom en umulighet å lage en høyttaler som passer alle smaker...
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
berxter skrev:
JH skrev:
larry skrev:
JH skrev:
Har et par spørsmål rundt dynaBel 2s:

1) Noen som har merket seg om denne høyttaleren er plaget med sibilanter?
2) Noen i nærheten av Halden som har disse? Kunne tenkt meg et par 2S på besøk, men en demo er jo også i orden da :)
Jeg har hatt 2.5S som er likt bestykket, hvertfall i øvre del.

Den var ikke plaget med sibilanter, heller tvert i mot.....
Hva legger du i det? Har fått inntrykk av at det er endel mer futt og fart i denne kontra Exact, men den er kanskje mer avslepen enn jeg først trodde?

Berxter: Du mener at kilden din var problemet ja. Hvis de skavankene nå er vekk, så kan vel høyttaleren friskmeldes?

Jepp, jeg har lest testene fra Fidelity. Alt tyder jo på at dette er et godt kjøp, men matching er fortsatt viktig :)

Får ta med meg ampen inn til Eltek og høre.. Er vel bare å hoppe i det vel?hehe
Jepp, mine er friskmeldt. Har rettnok erstattet EC forsterkersettet med rør, og CD-spiller med SB/ Satch-DAC, men høyttalerne er friske og fine.
Bernt K
Høres bra ut. Får se å komme meg avgårde snart for en demo!
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.714
Antall liker
3.856
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dersom hr JH hadde bodd i Trondheim ville han selvsagt vært velkommen her, men det ser jo ikke slik ut.

Bernt K
 

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
671
Antall liker
470
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
JH skrev:
larry skrev:
JH skrev:
Hva legger du i det? Har fått inntrykk av at det er endel mer futt og fart i denne kontra Exact, men den er kanskje mer avslepen enn jeg først trodde?
Exact kjenner jeg ikke, men har vel kommentert det før at jeg ikke får
helt taket på denne ringradiator diskanten fra Vifa. Den er litt for tilbaketrukket
og forsiktig i forhold til min smak.
ScanSpeak Revelator som sitter i Euforia er mere oppløst og krisp - litt mere elektrostat-
tilnærmet oppløsning om du skjønner hva jeg mener.

Men for all del, det er en glimrende høyttaler. Mere smak og behag dette her....
Hva har du for elektronikk annet enn DB8000 da? ;D
Går mye på smak her ja. Blir liksom en umulighet å lage en høyttaler som passer alle smaker...
McIntosh MA6900, Logitech Transporter... ;)

DB8000 er selvsagt en annen avdeling, men totalt vanedannende.... ;D
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Takk for det Bernt, men avstanden blir nok noe drøy her ;)

Da syns jeg du skal selge MA6900'n billig til meg, så kan du heller få lov å leke med DB'n så mye du vil, Larry ;D
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Hei,ville bare komme med en veldig positiv erfaring.Kontaktet Eltek fordi de 10ohms motstandene som står i parallell i bassfiltret på mine Eltek Exact hadde vært veldig varme(ikkje brudd) Æ ville vite om motstandsverdien var kritisk her i og med at æ hadde tenkt å bruke doble motstander førr å få opp effekttåligheten.Problemstillingen er jo at 20ohm ikkje fins,ergo må æ bruke 22ohm og da havne på 11ohm.Møtte på Øyvind og han kunne fortelle at den verdien ikkje va kritisk,den kretsen va kun en impedansekorreksjon og hadde man en helt ukritisk forsterker kunne den fjernes,men han anbefalte det ikkje førr mæ som bruke rør.Anyway,nok om det.Mannen va jo riktig så trivelig å snakke med og virka som han hadde peiling på det han prata om,så æ begynte å snakke litt om den smule hardhet i lyden denne høyttaleren alltid har vært litt befengt med,det aller meste har æ dog over tid kvitta mæ med vha "rette" kabler og utstyr.Men syns som sagt at noe har vært der likevel.Og så sier plutselig Øyvind rett ut;denne konstruksjonen kan lett høres presset ved overgangen på 1900Hz pga høy Q-faktor i delefilter.Og videre sa han;klipp vekk kondensatoren på 3,3 rett før diskant,evt endre spoleverdi til 0,68(se bildet) Spoleendringen ville gjøre størst endring(lage en smule BBC-dip). Så æ valgte trinn1,klipte vekk kondensatoren og prøvde.Til å begynne med hørte æ egentlig ikkje så mye forskjell,klangen hørtes så å si identisk ut MEN; Borte va hardheten,det han sa stemte på en prikk;nu hørtes det ikkje lenger presset ut,nu spiller det heilt uanstrengt uannsett volum :eek: Heilt utrulig må æ si,og det heilt gratis ;D Hadde æ bare hvist det førr lenge sia ::) All honnør tel den mannen :D
mvh Filip
 

Vedlegg

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
Nå når S33 og ECI5 har vært på plass en stund og utprøving av dempeføtter har tatt pause etter godt resultat, synes jeg det er på sin plass med bilde av alt med siste utgave av dempeføtter i blått ;D
 

Vedlegg

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
Nå har det dukket opp et nytt medlem i S33 familien min: EC EMP-1. Den forsyner S33 med den lyd de fortjener!! :D :D ;D
 

Vedlegg

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
.... og ikke nok med det....
Den meeeget dyktige "Høytalerkokken"Frode Steen har sluttet også.... :-\:'(

56fwb :(


moray skrev:
Nå har jaggu Eltek skiftet navn til Dynabel, jo.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Har han slutta? Det må være et nederlag for dynaBel! Han har jo kommet opp med endel gode ideer opp gjennom kan man si :)
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Ja et tap for bedriften må det vere.
Håper han bruker sin kunnskap på å tilvirke Ht andre steds - og ikke minst at vi
får vite hvor...
Frode Steen har kokkelert meget gode ht for dynabel,
bla mine som han på forespørsel under byggeprosessen, oppgraderte til ennå mere himmelsk lyd. :D
Stor Takk til Frode... :D

mvh
FreddB


JH skrev:
Har han slutta? Det må være et nederlag for dynaBel! Han har jo kommet opp med endel gode ideer opp gjennom kan man si :)
 

LS

Medlem
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Herr Steen skal visst bli lok-fører etter hva jeg har hørt..... Mer penger i det enn ht- bygging.
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Ja, så ble sagt da jeg ringte dynabel i går for å tale med Frode.
Jeg var ikke helt sikker på om dette var spøk.
Kanskje det er guttedrømmen ;D (en av de) som skal oppfylles :)

mvh


LS skrev:
Herr Steen skal visst bli lok-fører etter hva jeg har hørt..... Mer penger i det enn ht- bygging.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
LS skrev:
Herr Steen skal visst bli lok-fører etter hva jeg har hørt..... Mer penger i det enn ht- bygging.
Skal ikke se helt bort fra det :)
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Hei..

Da er fakta fremskaffet fra Frode Steen himself:
Han holder på å utdanne seg til Lockfører og stortrivs med det... :) :)

Jeg synes det er synd for HT-bransjen og brukere :'( som verkeleg
går glipp av en mann med stor insikt og dyktighet på området..

Men som han sier: alt har en ende - og en begynnelse :D :D

Vi får ønske ham lykke til i ny jobb..


mvh
FreddB
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Vi får nok det ja :D Men det va dumt det ja,et skkikelig tap :-\

mvh Filip
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Hei.

På tide å skrive/formiddle noen opplevelser på denne tråden igjenn.. :)

Jeg har nettopp fått i hus ny CD-spiller og Amp - dCS P8i og DP A1.
Du verden som mine S33 SE voknet til live :D
De ble glade og stolte for at de nå får lov til vise noe av sitt potensiale ;D
DP A1 vart brukt under konstruksjonen av S33 ): DP'en ble i det alt vesentlege brukt under tillyttingen av S33.
DP og S33 er således "gamle kjenninger". :D I tillegg så passer dCS'en som hånd i hanske inn i denne komboen. ;D

Resultatet av sammspillet mellom desse tre herleg komponenter er et lybilde preget av:
-Stor ro og gjennomsiktighet
-lite forvrenging/støy som fører til at lyden fremstår klokkeklar og detaljer kommer meget klart frem
-lydbildet er uten imponatorefekter ): ingen overdreven bass el diskant osv..
-bassen, mellomtonen og diskanten er ikke nødvendig å snakke om då alt henger så godt sammen.

Mine Dynabel S33 SE er selvsagt viktige brikker i oppnåelsen av denne supre vellyd...

Dette fører til at platesamlingen min på "oppdages" på ny - heldigvis... ;D :D

mvh
FreddB
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
56fwb skrev:
Hei.

På tide å skrive/formiddle noen opplevelser på denne tråden igjenn.. :)

Jeg har nettopp fått i hus ny CD-spiller og Amp - dCS P8i og DP A1.
Du verden som mine S33 SE voknet til live :D
De ble glade og stolte for at de nå får lov til vise noe av sitt potensiale ;D

DP A1 vart brukt under konstruksjonen av S33 ): DP'en ble i det alt vesentlege brukt under tillyttingen av S33.
DP og S33 er således "gamle kjenninger". :D I tillegg så passer dCS'en som hånd i hanske inn i denne komboen. ;D

Resultatet av sammspillet mellom desse tre herleg komponenter er et lybilde preget av:
-Stor ro og gjennomsiktighet
-lite forvrenging/støy som fører til at lyden fremstår klokkeklar og detaljer kommer meget klart frem
-lydbildet er uten imponatorefekter ): ingen overdreven bass el diskant osv..
-bassen, mellomtonen og diskanten er ikke nødvendig å snakke om då alt henger så godt sammen.

Mine Dynabel S33 SE er selvsagt viktige brikker i oppnåelsen av denne supre vellyd...

Dette fører til at platesamlingen min på "oppdages" på ny - heldigvis... ;D :D

mvh
FreddB
Gratulerer med oppgraderingen! Alltid kjekt med gomeldinger om S33. Kombinasjonen høres spennede ut, fint du er fornøyd, selv er jeg kjempefornøyd med ECI5 og EMP 1! Dette er og en kjent kombo fra Dynabel
MVH
Helge
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.111
Helt enig. DynaBel må holdes varm.
Noen som har SuperExact her? Det hadde vært artig å lese hva dere og andre synes om dem.
Kommer interessant stoff om SuperExact og to andre toppkvalitets kompakthøyttalere i neste Fidelity. Meget interessant sammenliknende stoff sådan. Ikke hold pusten, for det drøyer sikkert tre uker før dette magasinet kommer på gata.
DynaBel-venn
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
hel-elt skrev:
Må bare ha denne tråden fram på førstesiden igjen! For de som liker Dynabel, gode bilder og kjekk tråd kan 56fwb`s tråd om sitt anlegg og spa anbefales på det sterkeste!http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=42732.0
Takker for den positive omtalen Helge... :D
Klart vi må rose den som roses bør - Dynabel m/Frode sine Kreasjoner fortener all den ros de får..
Besøk meg gjerne på/i tråden min folkens.. :)

mvh :)
 

magnuscb

Medlem
Ble medlem
27.02.2008
Innlegg
11
Antall liker
0
Jeg er også en dynabel-venn, må vel kaste meg på denne tråden jeg også :)

Men, nytt om Dynabel Superexact i neste fidelity? Selges denne lengre da?

Jeg var innom hos Dynabel i forrige uke, da sa han at min høyttaler ikke var til salgs lenger, og man måtte være forsiktig med elementene i våre høyttalere, fordi seas hadde sluttet å produsere dem... Dynabel hadde visstnok ikke så mange på lager heller...

hel-elt: Hørte forresten på din kombinasjon av høyttalere/cd/forsterker hos dynabel... Veldig lekkert. Gjorde noe med oppgraderingsfoten. Men, høyttalerne, de beholder jeg :D

Magnus
 

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Innlegg
256
Antall liker
150
Sted
Tromsø
Hei !

Får vel melde meg inn som en venn av dynabel , har 2,5s som jeg ferdigstilte i april 2009 , altså halvfabrikatet som eltek/dynabel leverer.

Hadde tendenser til sibilantlyder med det samme jeg koblet de til og begynte å spille . etter ca 2-3 timer med radiolyd på moderat nivå så var det praktisk talt vekk , har ikke hatt noen tendenser til sibilanter etter denne tid. Mener at lyden "satte" seg atskillig etter noen mnd med bruk , ca 100-200 timer. Har også prøvd å bytte ut diskanten med infinity emit's gamle bånd diskant som jeg hadde liggende å slenge , he he de gamle er fortsatt eldst , tok rotta på revelatoren uten tvil , blir vel til at de blir felt inn permanet , får se etterhvert ;D

Men det skal være sagt , som byggesett til 11500,- så skal du lete lenge før du finner høytalere under 20-25k som spiller bedre , markant bedre.

Siden jeg nettopp har flyttet og ikke har har fått innstallert det vanlige oppsettet men kun en liten Denon dm 35 dab og 2x15 watt oppgitt effekt , spiller faktisk jævlig fint 8) , men ser fram til å få koblet opp det vanlige anlegget.

Morten.
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.111
Må gratulere med 2,5 - og kommentere. dynaBel har ikke ekte danske Revelator-diskanter, de har kinesiske "ringradiatorer" fra Tympany ("Vifa-line"). Selv om utgangspunktet og teknologien er felles, har alltid Revelatorene kostet omlag fem ganger så mye.
Når det gjelder "overlegenheten" til båndene, hvordan har du avstemt delefilteret? Uten omfattende beregninger, målinger og testlytting ville ikke være merkelig om (de udempede?) båndene stjeler showet. Rett frekvensgang on aksis og offaksis (den vanskelig beregnede totale lydenergi). Det er uhyre vanskelig å avstemme et trangt punktstrålende dynamisk mellomtone/basselement med bånd som sprer lyden helt annerledes (dessuten rikelig ved disse frekvensene). Markedet kan ikke vise til mange vellykkede ekteskap av denne typen opp gjennom tidene.
Det fine med ringradiatoren er at den har båndlignende egenskaper i toppen - godt output, god spredning og uvanlig lite grums. Dette lille elementet har ikke samme belastbarhet (eller mulighet for å gå langt nedover, spille grisehøyt uten forvrengning) som f.eks. Revelatordomen til Scan Speak som står i samme produsents Euforia, men både Frode Steen og innleggsskriveren her opplever den som bedre oppover.
Lukk øynene neste gang du hører noen synger live - og legg merke til hvor mye "s-lyder" vokalmusikk egentlig inneholder. Det er nesten sjokkerende. Diskant faller som kjent fortere over avstand, så på nært fangede innspillinger skal det således gjerne være enda mer av det!
Med dette høyttalersystemet er man endelig på sporet av muligheten til å høre s-lydene riktig oppløst, og ikke bare dopet ned. Med fare for å fremstå som arrogant vil jeg formidle tre av mine favorittips for bedre lyd: renhet og oppløsning, renhet og oppløsning og renhet og oppløsning!
dynaBel-diggeren
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Todani skrev:
Må gratulere med 2,5 - og kommentere. dynaBel har ikke ekte danske Revelator-diskanter, de har kinesiske "ringradiatorer" fra Tympany ("Vifa-line"). Selv om utgangspunktet og teknologien er felles, har alltid Revelatorene kostet omlag fem ganger så mye.
Når det gjelder "overlegenheten" til båndene, hvordan har du avstemt delefilteret? Uten omfattende beregninger, målinger og testlytting ville ikke være merkelig om (de udempede?) båndene stjeler showet. Rett frekvensgang on aksis og offaksis (den vanskelig beregnede totale lydenergi). Det er uhyre vanskelig å avstemme et trangt punktstrålende dynamisk mellomtone/basselement med bånd som sprer lyden helt annerledes (dessuten rikelig ved disse frekvensene). Markedet kan ikke vise til mange vellykkede ekteskap av denne typen opp gjennom tidene.
Det fine med ringradiatoren er at den har båndlignende egenskaper i toppen - godt output, god spredning og uvanlig lite grums. Dette lille elementet har ikke samme belastbarhet (eller mulighet for å gå langt nedover, spille grisehøyt uten forvrengning) som f.eks. Revelatordomen til Scan Speak som står i samme produsents Euforia, men både Frode Steen og innleggsskriveren her opplever den som bedre oppover.
Lukk øynene neste gang du hører noen synger live - og legg merke til hvor mye "s-lyder" vokalmusikk egentlig inneholder. Det er nesten sjokkerende. Diskant faller som kjent fortere over avstand, så på nært fangede innspillinger skal det således gjerne være enda mer av det!
Med dette høyttalersystemet er man endelig på sporet av muligheten til å høre s-lydene riktig oppløst, og ikke bare dopet ned. Med fare for å fremstå som arrogant vil jeg formidle tre av mine favorittips for bedre lyd: renhet og oppløsning, renhet og oppløsning og renhet og oppløsning!
dynaBel-diggeren
Jeg er så hjertens enig ToDaNi :)
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.111
Ja, her er det et eksempel på hvordan det antagelig burde gjøres. 56 kjører samme diskantelement som befinner seg i 2,5 og 2s, opp på high-end nivå. Å anvende dette systemet med DCS-rigg og DP A1-effekttrinn høres kanskje merkelig ut for de som har blitt flasket opp med troen på at man kun kommer noen vei med kommersielle høyttalere til sekssifrede beløp til disse komponentene. Til dem kan man si: Slutt å tro på alt hi-fi pusherne forteller deg! Ta heller en titt på hva disse snobbeproduktene er bygd opp av, og du finner ut at dynaBel fint holder følge. Spesielt ved å modde opp dynaBel-kitene med sølv i oljekondensatorer til serie med diskant, bytte ut den vanlige Kimber installasjonskablen med 4TC og montere Mundorf-terminaler. Det har 56 gjort, og til deg med båndene, jeg tror du er mye bedre tjent med å spandere omlag 2500 kroner ekstra på slike mods til dine 2,5. Med dem og originale kabinetter har man høyttalere i high-end land.
Selv i standardversjoner er disse høyttalerne mye bedre enn folk er klar over. Selv mange av de som burde vite bedre. Det er skuffende å se at Fidelitys Sam Ross skriver at en masseprodusert, halvdyr kasse som PSB er bedre enn 2C. Ikke noe galt om PSB, men bedre enn vanlig kommersiell midfi blir ikke dette merket. Hadde Ross koblet opp med noe bedre enn vanlig midfielektronikk og lyttet grundig, hadde han fått sjokk av sine egne påstander!
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
F.E. skrev:
Og så sier plutselig Øyvind rett ut;denne konstruksjonen kan lett høres presset ved overgangen på 1900Hz pga høy Q-faktor i delefilter.Og videre sa han;klipp vekk kondensatoren på 3,3 rett før diskant,evt endre spoleverdi til 0,68(se bildet) Spoleendringen ville gjøre størst endring(lage en smule BBC-dip).
Må melde meg inn i klubben her og takke for interessant tips. Dette må eg prøve ut. Har også Exact av den typen som var før dynaBel-namnet kom. Det er ikkje den aller første, men ein med oppgradert delefilter med foliespole og gode kondensatorar. Bygde eigne kasser i luth-fasong i massiv stavlimt eik. Har og høyrt ein på Eltek, kan ikkje hugse kven det var, som snakka om hardheit ned mot delefrekvensen. Har ikkje tenkt på det, men det er jo lett å venne seg til den lyden ein har. Har delefilter i eigne kabinett. Då er det jo lett å fikse ting. Høyrde ein gong konstuktøren av B&W silver signature (på hifi-klubben i Stavanger)som talte varmt for å plassere filteret i eige kabinett. Då blei det ikkje påvirka av magnetfelt, vibrasjon mm i HT og ein kunne ha kort kabel til effektforsterkar. Det var viktigare enn avstanden frå filteret til elementa meinte han.

mvh
Sigurd
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.111
Dette med å legge filterne utenfor hovedkabiettene er en bonus for selvbyggerne. I tillegg til overnevnte fordeler, har man endelig plass nok til de store superkomponentene man har lyst til å anvende. I SuperExact, for eksempel, er det ikke plass til enda mer hårete saker enn 400 volts Solen MKP i bassen. Det samme gjelder for kondensatorpakken i 2S.
B&W-mannen har rett i dette med at kablene før deling, og ikke minst eventuell impedanskorreksjon, må være dyrere (tykkere) enn de som kommer etter. Ut til diskantlementet kommer man langt med en én millometers tykk kobberkabel med teflonisolering. Til bassen kreves mer tverrsnitt, men her senkes kravet til gode egenskaper opp i "flaggermusområdet", så da kan vanlig installasjonskabel fra Kimber duge.
På den annen side, hvis man har forsterker med tilstrekkelig dempefaktor og høyttalerkabler med tilstrekkelig tverrsnitt, er det ingen vits i å bekymre seg over om man har 1,5 eller 3 meters lengde. Eller si det rett ut som Leif Ernstsen i DP gjør: Under fire kvadratmillometer kobber "er ikke seriøst". Stikk den, dere som har Flatline!
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Apropos filter, så undra eg meg litt over det eg las i tråden her om at rør-effekttrinn skal fungere så bra i lag med exact. Trudde at 4.-ordens filter ikkje var tingen for rør. Prøvde med CJ premier 12? ein gong. Det var ikkje nokon success her. Blei matt og ullent etter det eg kan hugse, trass i 70 rørwatt av høg klasse. Noko heilt anna var det med 1.-ordens filter til den forsterkaren. Men hos meg var min zapSolute som eg hadde då med sine 42w ein langt betre match. Sjølv om seinare utgåver av exact har andre element og filterverdiar, er det vel snakk om bratte filter der og. Det kan vere at saka blir annaleis om bass/mellomtone slepp å spele under 100-120Hz med aktiv deling. Har sysla med tanken om å bygge ein bassmodul med aktiv deling eg og. Mi utgåve av exact er jo litt spesielle ved at dei ikkje har det lille løftet i nivå under 100Hz som er det vanlege. I eit stort rom som mitt med stor takhøgde kunne det vore greitt med litt meir bass. Men det må for all del ikkje forkludre mellomtone. Mellomtonen i exactane vil eg ikkje gi slepp på.

mvh
Sigurd
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.111
Forstår ikke hvorfor bratte filtre ikke kan gå sammen med rør. Det må være systemets impedans og følsomhet som gjelder, uansett filtertopologi. Exact har ikke fjerde ordens filter - elektrisk sett. Korrigert førsteordens på bass med ekstra "avsuging" i 5 kHz-området for å ta ned resonansen, og annen eller tredje ordens på diskanten (husker ikke). Den akustiske avrullingen blir ganske bratt, dog.
Det skal vel uansett sies at disse høyttalersystemene ikke er direkte lette å drive, men med Exact slipper forsterkeren å dra på en tung slave. Burde gå greit med noenlunde wattsterke push-pull rørforsterkere med litt størrelse på utgangstrafoen. Single ended er ikke å anbefale her.
Hvis du har virkelig godt basselement skal du prøve en enda høyere deling. Exact blir veldig god hvis den avlastning litt høyere opp enn 100 Hz.Frode Steen la inn deling ved 275 Hz for 2L, hvis jeg ikke husker feil. Ved 250 Hz er man oppe i de dypere herrestemmene, kanskje 150-200 er et greit sted å begynne.
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Er klar over at filteret ikkje er 4.-ordens elektrisk. Har ikkje sterke meiningar om dette, berre refererte noko som eg trudde gjekk for å vere opplest og vedtatt. Men ein er jo stadig blitt mint om at ein ikkje skal ta noko for opplest og vedtatt i hifi. Men i mitt oppsett altså var ikkje den gode CJ nokon god match. Noko anna var det med Premier 10 som forforsterkar og Zap som effekt. Det var saker sjølv om det nok var i grenseland elektrisk med den lave inngangsimp på zapsoluten jfr. dikusjonen i ein annan tråd om zapsolute og inngangsimp.
Noterer meg det med delefrekvens ved evt. aktiv deling. Ser forresten i siste stereophile at Allen Perkins, mannen bak ma Spiral Groove, talar varmt for aktiv deling generelt og undrar seg over kvifor det ikkje er meir brukt.

mvh
Sigurd
 
Topp Bunn