dynaBel's venner

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Glemte å nevne at æ hadde en CJ MV52 med EL34 før ASLene,dette funka også heilt greit selv med 2x45w. Fikk ASLene på lån og det avgjørende var ikkje wattene men klangkarakteren,KT88 har fetere lyd som passet best i dette oppsettet :) Skal også nevnes at Doxa med 70w danket ut en Rotel 130w æ hadde før.. :eek: ::) Så watt? ;D
mvh Filip
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Hehe, nei watt er nok ikke watt. Er så mye annet som spiller inn også. Artig å høre at 70-wattern fungerte bedre enn Rotelen da. Beviser jo igjen at watt fortsatt ikker watt.

Du har ikke tilfledigvis vært borti den 100-wattern til Xindak som heter XA-6950? Kunne egentlig vært litt interresant å prøvd den på Exact'ene tross "kun" 100-watt. Lydmessig skal den jo holde mål, men holder den effektmessig til disse? De brukte den i Fidelity mot 2S og det fungerte tydligvis bra selv om Abrahamsen egentlig gikk "seirende" ut av det. Xindak'en var dog mer tilgivelig på dårlige innspillinger, og de har vi nok av ;D
Den har visst en lydsignatur som burde kunne passe Exact....
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Nei,har nok ikkje det,men ser ut som bra greier.Dessuten syns æ EC (og mest sannsynlig etterkommeren Abrahamsen) har hatt mye tullefeil,virker ikkje være det mest pålitelige ::) Et lite tips,så en som skulle selge en Parasound HCA2200Mk2 på HFS-børsen,6K for en 250watter,kjøre de første i kl-A så den blir varm :p Denne har æ hørt for mange år siden på mine Exacter,spilte jæ... bra,nu forer den et par Infinity Kappa 9.2i og de kan æ love dæ e tørst på effekt ;) Han har en Rotel 5x100 som biampet disse ei kort stund,det var heilt patetisk,som en gammel sugediesel i en Ferrari ;D Når Parasounden blei kobla til ble det andre boller ;D Kjøp den som ligger på børsen så trenger du ikkje bekymre dæ førr effektmangel,dessuten spiller den litt varmt men åpent og luftig..hmm,når æ tenke etter kunne æ tenkt mæ den sjøl ;D PS,den e en John Curl-konstruksjon(skal være en guru visstnok)
mvh Filip
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
God forsterker den Parasounden men den mangler litt oppløsning.

Strengt tatt er den vel bare 2*220Watt
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
God forsterker den Parasounden men den mangler litt oppløsning.

Strengt tatt er den vel bare 2*220Watt
Mulig det mht effekten men trur ikkje den mangler oppløsning selv om den er litt mørk i målet,uannsett; den knuste iallefall Naka PA7 som var tilstede samme kvelden.Øvrige kandidater den gang førr 9-10år sia var min Doxa Signature MK2..
mvh Filip
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Har faktisk sett den annonsen, men siden det er en effektforsterker, valgte jeg å titte videre. Sikkert god den, men har dessverre ikke plass pr. dags dato. Uansett, takk for tipset!
Enig i at Abrahamsen ser ut til å være plaget med litt "barnesykdommer". Virker som de prøver å rette opp i ting, men den man kjøper på f.eks Elkjøp er helt basic, så skal man ha nytt display, IR-øye etc, så må man sende den til oppgradering. Litt synd, men de prøver vel holde seg under den magiske 10000kr-grensa :)

Er du foresten plaga med sibilanter Filip? Uansett hva jeg huker på dem, så opplever jeg stadig dette. Mye skyldes nok innspillinger, men lurer nå litt på om høyttalerne i seg seg må ta litt skyld for dette....
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
;D artig du skulle nevne det,har faktisk funnet ut at mesteparten av det var pga noen cdholdere og en stor telysholder i metall,disse åkte rett ut i går.De sang no jæ... Etter de åkte ut retta det meste seg,sitter nu og lytter til en Soundstring i mellom pre og aktivt delefilter,ellers er det Silk hele veien på signalsia,virker som Soundstringen va det siste lille som skulle til,virker "roligere" og litt meir "laidback",nettopp det lille som manglet :) Trur æ kjøpe den,har lånt den av en kompis som har Respons Art og Parasound,der blei det litt førr laidback..MEN JA,de er nådeløse...
mvh Filip
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
F.E. skrev:
Anonym skrev:
God forsterker den Parasounden men den mangler litt oppløsning.

Strengt tatt er den vel bare 2*220Watt
Mulig det mht effekten men trur ikkje den mangler oppløsning selv om den er litt mørk i målet,uannsett; den knuste iallefall Naka PA7 som var tilstede samme kvelden.Øvrige kandidater den gang førr 9-10år sia var min Doxa Signature MK2..
mvh Filip
Sammenlignet med andre forsterkere jeg har hatt i hus så er den litt grovkornet i toppen, den har også en liten festkul i bassen men det passer jo godt til mine preferanser.

Forsterkere som f. eks Adyton Cordis 1.6, Lyngdorf SDA2175, Hypex Ucd og Bryston 4B ST som jeg også har hatt hjemme har vært mer oppløste. Har ellers utstyr som er ganske transparent.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
F.E. skrev:
;D artig du skulle nevne det,har faktisk funnet ut at mesteparten av det var pga noen cdholdere og en stor telysholder i metall,disse åkte rett ut i går.De sang no jæ... Etter de åkte ut retta det meste seg,sitter nu og lytter til en Soundstring i mellom pre og aktivt delefilter,ellers er det Silk hele veien på signalsia,virker som Soundstringen va det siste lille som skulle til,virker "roligere" og litt meir "laidback",nettopp det lille som manglet :) Trur æ kjøpe den,har lånt den av en kompis som har Respons Art og Parasound,der blei det litt førr laidback..MEN JA,de er nådeløse...
mvh Filip
Javel? Får vel kjerringa på nakken om jeg river ned alt på veggene her ;D Blir et mer dedikert lytterom med tida, så da får man det slik man vil...håper jeg..
Bruker stort sett Xindak på kabelsida. Finnes andre som sikkert er mer egnet, men må få på plass det "groveste" før jeg gir meg på nye kabler. Helt klart mye å hente der når det gjelder fintuning!
 
A

allroad

Gjest
Hiver meg på som en venn jeg også. Etter å ha hatt J.H sine exact i hus, er det ikke tvil om man får særdeles mye for pengene ved kjøp av høyttalere fra Eltek.

Er meget interresert i et par 2.5S. BLir vel en tur over nyttår.

Bjørn
 
A

allroad

Gjest
Ønsker alle dynaBel`s venner og selvfølgelig alle andre en riktig god jul :)


Mvh
Bjørn
 

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Innlegg
1.602
Antall liker
77
Ønsker alle dynaBel´s venner et riktig godt nytt år. :)
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Godt nytt år til alle sammen :)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.285
Antall liker
11.072
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Er det ingen her med S33 ?
Jeg kejnner en som eier et par, og jeg er imponert over den store lyden de presterer.
Han trenger litt forsterkeroppgradering og lurer på å kjøpe EC, og jeg leter etter folk med denslags erfaring.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Jøgga skrev:
Er det ingen her med S33 ?
Jeg kejnner en som eier et par, og jeg er imponert over den store lyden de presterer.
Han trenger litt forsterkeroppgradering og lurer på å kjøpe EC, og jeg leter etter folk med denslags erfaring.
Kan ikke hjelpe deg "direkte", men kan du få noe ut av testen fra Fidelity som kan hjelpe?
http://www.mamut.net/dynabel/s33_fidelity.pdf
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
Jeg melder meg som venn av dynabel. Har S 33 og er kjempefornøyd. De brukes som fronthøyt. i et surrerundtannlegg. Skal bygge ned til kun stereo, eller opp til stereo er vel heller det rette å si?
Har i dag en Yamaha RX-V 800 RDS som gir ok lyd, men jeg ønsker mer fylde i bassen uten å miste den fine lyden ellers. Er det noen som har erfaringer med forsterker som passer mottas tips med takk.
Bruker Pioneer DVDspiller DV-668 AV som i tester påstås å behandle Cd samlingen med respekt. Den spiller og SACD som i mine ører gir en finere diskant :)
 

moray

Medlem
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
15
Antall liker
0
Frontsettet mitt er Dynabel Exact, dog bygd om til gulvstående. Kassevolumet og spesifiasjonene er fortsatt opprettholdt, men satt inn 8" fra Seas i bunnen. Har også en DY9815 som er et brutalt element i en 120 liters kasse. 25 Kg bass. Kanskje ikke Hi-end, men. Har vært en flittig kunde av Eltek i veldig mange år, og det er ingenting å si på servicen og kompetansen, synes jeg.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
moray skrev:
Frontsettet mitt er Dynabel Exact, dog bygd om til gulvstående. Kassevolumet og spesifiasjonene er fortsatt opprettholdt, men satt inn 8" fra Seas i bunnen. Har også en DY9815 som er et brutalt element i en 120 liters kasse. 25 Kg bass. Kanskje ikke Hi-end, men. Har vært en flittig kunde av Eltek i veldig mange år, og det er ingenting å si på servicen og kompetansen, synes jeg.
Høres spennende,er det aktiv deling mellom Exact og 8"-bass? Sleng ut noen bilder,hørtes artig ut det der! Har sjøl bygd mine Eltek Exact ihop med AV-bassene med Avalon-look..ja,høres brutalt ut det elementet,kor mange tommer?
mvh Filip
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
3
Hei

Synes jeg må melde meg på her har AV bass med vifa elementer og embla audio
aktivt delefilter.
Har surra å laga endel Diy Ht oppigjennom å handlet med Eltek alltid kjempe service der
i gården. ;D
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Ville bare si at æ nevnte noen positive ord ang Soundstring tidligere i tråden,de tar æ tilbake :eek: Mulig de funker noen steder,men her fant æ ut at den "laidback"-stilen hadde konsekvenser,trommene tel Keith Moon hørtes ut som dem va spilt av en slappfesk,skal ikkje låte slik,NO WAY.Fikk den solgt og skaffa mæ en Tara Labs Air 1. OG DET GJORDE SUSEN :eek: :eek: Alt slipper igjennom,men uten noe som irriterer mæ,kan nu spille ka som helst,superopptak og drittopptak,lyden e blitt vanedannende ;D ;D
mvh Filip
 

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
671
Antall liker
470
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
hel-elt skrev:
Jeg melder meg som venn av dynabel. Har S 33 og er kjempefornøyd. De brukes som fronthøyt. i et surrerundtannlegg. Skal bygge ned til kun stereo, eller opp til stereo er vel heller det rette å si?
Har i dag en Yamaha RX-V 800 RDS som gir ok lyd, men jeg ønsker mer fylde i bassen uten å miste den fine lyden ellers. Er det noen som har erfaringer med forsterker som passer mottas tips med takk.
Bruker Pioneer DVDspiller DV-668 AV som i tester påstås å behandle Cd samlingen med respekt. Den spiller og SACD som i mine ører gir en finere diskant :)
Kjenner ikke S33, men råvarer i dynabel er som regel 'overkill'. Jo bedre forsterkeri - jo bedre lyd.
McIntosh har stålkontroll på mine Euforia, hurtig og kjellerdyp bass som nærmest er natur-stridig et par 6,5" basselement ;)
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
larry skrev:
hel-elt skrev:
Jeg melder meg som venn av dynabel. Har S 33 og er kjempefornøyd. De brukes som fronthøyt. i et surrerundtannlegg. Skal bygge ned til kun stereo, eller opp til stereo er vel heller det rette å si?
Har i dag en Yamaha RX-V 800 RDS som gir ok lyd, men jeg ønsker mer fylde i bassen uten å miste den fine lyden ellers. Er det noen som har erfaringer med forsterker som passer mottas tips med takk.
Bruker Pioneer DVDspiller DV-668 AV som i tester påstås å behandle Cd samlingen med respekt. Den spiller og SACD som i mine ører gir en finere diskant :)
Kjenner ikke S33, men råvarer i dynabel er som regel 'overkill'. Jo bedre forsterkeri - jo bedre lyd.
McIntosh har stålkontroll på mine Euforia, hurtig og kjellerdyp bass som nærmest er natur-stridig et par 6,5" basselement ;)
Skjønner æ godt,har hørt Euforia en gang,sinnsykt bra bass fra de "små" elementene..Og lyden va i særklasse,begrensinga den gangen lå vel i den Rotel-blokka mht oppløsning..
mvh Filip
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
Skal prøve McIntosh en dag, får bare håpe på nåde hos fruen :p
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
hel-elt skrev:
Skal prøve McIntosh en dag, får bare håpe på nåde hos fruen :p
Det er gjerne der problemet ligger ja :p
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.285
Antall liker
11.072
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
JH skrev:
hel-elt skrev:
Skal prøve McIntosh en dag, får bare håpe på nåde hos fruen :p
Det er gjerne der problemet ligger ja :p
Og det kan være både pris, dimensjon og utseende. Hemmelig sparekonto og hemmelige priser kan hjelpe, de andre faktorene kan være helt umulige.
 

moray

Medlem
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
15
Antall liker
0
F.E. skrev:
moray skrev:
Frontsettet mitt er Dynabel Exact, dog bygd om til gulvstående. Kassevolumet og spesifiasjonene er fortsatt opprettholdt, men satt inn 8" fra Seas i bunnen. Har også en DY9815 som er et brutalt element i en 120 liters kasse. 25 Kg bass. Kanskje ikke Hi-end, men. Har vært en flittig kunde av Eltek i veldig mange år, og det er ingenting å si på servicen og kompetansen, synes jeg.
Høres spennende,er det aktiv deling mellom Exact og 8"-bass? Sleng ut noen bilder,hørtes artig ut det der! Har sjøl bygd mine Eltek Exact ihop med AV-bassene med Avalon-look..ja,høres brutalt ut det elementet,kor mange tommer?
mvh Filip
Her brukes aktiv deling, ja. Finner ikke bilder akkurat nå av
ferdig oppsett, driver og flytter nå så de er klar for pakking..
Her er noem bilder av byggeprosessen:
http://home.no.net/mortsun/images/P1010026.JPG
http://home.no.net/mortsun/images/P1010026.JPG

Og en litt kinkig greie hvor lakken kokte etter masse timer forarbeid.

http://home.no.net/mortsun/images/klarlakk.JPG
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
Hei! Er det noen som har hørt S33 med EC? ECI 5 er på tilbud, vuderer å kjøpe :)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.285
Antall liker
11.072
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
hel-elt skrev:
Hei! Er det noen som har hørt S33 med EC? ECI 5 er på tilbud, vuderer å kjøpe :)
S33 ja. Skulle nesten tro du var den eneste med den høyttaleren i Norge, det ville vært verst for alle de andre ! ;)
Er det jeg som er blind eller er S33 tatt ut av nettbutikken til Eltek? Ble de for dyre å lage?
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
S33 leveres ennå, men uten kabinett. Det er vel 2.5s som overtar, ikke på langt nær så fine å se til synes jeg. Men lyden er vel i kjent Dynabel-klasse.
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
tror jeg har fått fasiten, EC har brukt S33 til demohøyttaler i mange år. Det bør være god nok anbefaling. :D
 

darni

Fersking
Ble medlem
26.01.2009
Innlegg
3
Antall liker
0
Da er jeg også ofisielt medlem her.
Fikk pakke fra Eltek i dag.
Er helt fersk på DIY, så jeg starter rolig med en S2.
Den framtidig nye bakhøyttaleren når jeg etter hvert utvider med S2,5 og C2 8)

Etter en liten ringerunde til alle trevarebutikkene her i byen, så viser det seg at ingen lagerfører mdf-plater :-\
Tydeligvis ikke mange hifi-folk her som bygger selv...

Men det ordner seg nok.
Ser veldig fram til å starte på prosjektet.
Bare pittelitt som gjenstår i snekkerboden først :)
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
darni skrev:
Da er jeg også ofisielt medlem her.
Fikk pakke fra Eltek i dag.
Er helt fersk på DIY, så jeg starter rolig med en S2.
Den framtidig nye bakhøyttaleren når jeg etter hvert utvider med S2,5 og C2 8)

Etter en liten ringerunde til alle trevarebutikkene her i byen, så viser det seg at ingen lagerfører mdf-plater :-\
Tydeligvis ikke mange hifi-folk her som bygger selv...

Men det ordner seg nok.
Ser veldig fram til å starte på prosjektet.
Bare pittelitt som gjenstår i snekkerboden først :)
Hei,det at de ikkje føre MDF e tull,dem veit ikkje ka det e,spør etter trefiberplater,den massive,døde varianten ;D F.eks SMART-Panel bruker dette og Arbor i sine panelimitasjonsplater.Har sjøl blitt avvist,fant mine plater hos en som laga kjøkkeninnredninger..Ikkje gi dæ,og lykke tel ;)
mvh Filip
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
3
Hvis din lokale trelasthandel har problemer med å finne mdf plater
kan du henvise dem til denne linken

http://engros.fritzoe.no/

der finner de det dem trenger :)
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Har et par spørsmål rundt dynaBel 2s:

1) Noen som har merket seg om denne høyttaleren er plaget med sibilanter?
2) Noen i nærheten av Halden som har disse? Kunne tenkt meg et par 2S på besøk, men en demo er jo også i orden da :)
 

darni

Fersking
Ble medlem
26.01.2009
Innlegg
3
Antall liker
0
JH skrev:
Har et par spørsmål rundt dynaBel 2s:

1) Noen som har merket seg om denne høyttaleren er plaget med sibilanter?
2) Noen i nærheten av Halden som har disse? Kunne tenkt meg et par 2S på besøk, men en demo er jo også i orden da :)
Hva er "sibilanter" ???
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Tydelig merkbare og fremtredende "S-lyder". Dvs. at du hører s'ene mye tydeligere enn resten av "bokstavene" i en sang....
 

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
671
Antall liker
470
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
JH skrev:
Har et par spørsmål rundt dynaBel 2s:

1) Noen som har merket seg om denne høyttaleren er plaget med sibilanter?
2) Noen i nærheten av Halden som har disse? Kunne tenkt meg et par 2S på besøk, men en demo er jo også i orden da :)
Jeg har hatt 2.5S som er likt bestykket, hvertfall i øvre del.

Den var ikke plaget med sibilanter, heller tvert i mot.....
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.714
Antall liker
3.855
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har 2.5S. I begynnelsen mente jeg at de var preget av sibilans, men etterhvert har jeg funnet at det er de slett ikke. Skyldtes nok cd-spilleren jeg brukte da (en billig Cambridge), og i særdeleshet de platene der det hørtes slik ut (Sting var forferdelig; Songs from the Pyramid). Nå har jeg tenkt å bygge et par 2S, men funderer på å bygge kasse med foroverrettet bassport, da de må stå inntil en vegg.

Bernt K
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
hel-elt skrev:
Hei! Er det noen som har hørt S33 med EC? ECI 5 er på tilbud, vuderer å kjøpe :)
Hei har hørt s33 på alt av Ec - fra det billige til meget dyrt både hos Eltek og i EC sitt demorom den gang de var i Cort Adlers gate. Det lyder fra meget bra på det billigste til himmelsk på de dyreste komponentene.
IKKE glem at Dynabel ht er innlyttet bla på EC og DP forsterkerier - det skulle vel egenlig vere et godt svar på ditt spm - el ;) ;D
Kan også opplyse om at S33 har vert med EC som HT på demotur til England. Forsatt i tvil om lydkvalitet på desse - og om de passer EC.... :) :) :D ;)

mvh :)

PS. Jeg er forøvrig en meeget god venn av Dynabel
og jeg har stor respekt for "Høytalerkokken" Frode Steen - meget dyktig og en kjærnekar :D
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
JH skrev:
Har et par spørsmål rundt dynaBel 2s:

1) Noen som har merket seg om denne høyttaleren er plaget med sibilanter?
2) Noen i nærheten av Halden som har disse? Kunne tenkt meg et par 2S på besøk, men en demo er jo også i orden da :)
Heisann
Et råd er å lese Tore Dag Nilsen og Knut Vadseth i Fidelity sine tester av de fantastiske produkter 2S og 2,5S - de skamroses....... ;D :D

mvh
 
Topp Bunn