Dual prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Kjempemessig! Takk for en meget interessant link! :)

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Med små skritt går det framover. Har funnet ut at finerplater er et helvete å skjære pent i. Iallefall med min slitne Black & Decker stikksag og Biltema blader. Den nærmest hugger opp fineren selv om jeg "kjører" så sakte jeg kan, må være en kunst for erfarne snekkere med ordentlig utstyr... Skal slipe, sparkle, pusse og lakke så jeg håper det ikke synes tilslutt. Har jeg skullet bare lakkere treverket så hadde det nok krevd mye mere nøyaktighet og ny sag for min del. 3 plater er så å si ferdig kuttet, det blir vel 5 eller 6 plater a 19mm tilslutt. Skal jo bli en nokså kompakt høy kloss dette her :p

Hva slags sparkel gir best akustikk? :rolleyes:

Vedlegg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Hehe, sparkel er vel ikke å regne inn som akustiske virkemidler? :p

Og som du skjønner - jeg følger med her. :cool:
    Finèr er ikke det enkleste å sage i nei! Men jeg tro du kommer bedre fra det, om du legger oversiden på platene ned, og dermed sager fra undersiden? Da "drar" jo sagbladet riktig vei, dvs fra finerens overside og ned. Det vil fortsatt flise seg, men dette er kanskje litt lettere å gjemme vekk i en sandwitchkonstruksjon?
    Skjønt; Nå er du jo kommet såpass langt at "rådet" sikkert er ganske fåfengt..

Ellers er jeg såvidt igang med mitt eget prosjekt, omkring min Dual 704.
    Håpet er å beholde alle funksjoner og mekanikk, skjønt det er vel kanskje i overkant optimistisk?
    Det blir i så fall mye "leamikk" å ta hensyn til:

6.JPG

Et absolutt overordnet mål, er å forsyne tonearmen med en mer moderne bajonettfatning, som dermed på en langt enklere måte, lar meg skifte pickup / headshell.
    Det kan hende at jeg gjør som deg - kjøper en komplett ny tonearm m. bajonettfeste for headshell / pickup. Men da ryker jo samtidig all automatikk åt skogen.

Beklager ellers at jeg "rapper" litt spalteplass for mitt eget prosjekt i tråden din, men lover samtidig at dette ikke skal bli noen vane.
    Får jo i anstendighetens navn starte min egen DIY-tråd, etterhvert.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Kompakt? Hva med å legge ei aluminiumsramme rundt det hele etterpå?

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Synes det er hyggelig med nye innlegg i tråden nesten uansett av karakter :p

Er vel ikke umulig å beholde automatikk selv om du bytter tonearm, dersom du får satt over leamikken fra undersiden av Duals tonearm til den nye på et eller annet vis....

Aluramme rundt hadde sikkert vært pent, men tviler litt på at det hadde blitt fint dersom jeg hadde prøvd meg på noe sånt... Setter min lit til sliperedskaper :rolleyes:

Her er bilde med midlertidig støvdeksel fra Philips ga202. Ser nok ut som det er mye rom fra tallerken til deksel, men husk at tallerken er 10" og vinylen bygger ut en vel cm i alle retninger.... Hadde vært moro å oppdage det i ettertid ;)

Vedlegg

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Den blir bra...bare litt kul farge på, så...

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Har kuttet til to armbord av et stykke aluminium jeg bestilte på ebay. 9x7cm er de magiske målene.
    Var ganske fornøyd med jobben, men på bildet ser det jo ut som Stevie Wonder har vært frempå med baufilen i blandingsrus.:p

Vet da søren hvor egnet matrialet er. Mye googling på emnet ga meg mere spørsmål enn svar, da alle har forskjellige meninger om hva som er "best". Blir det krise er det jo en smal sak uansett å lage et nytt armbord.

Noen som vet om tonearmen skal jordes sammen med chassiejord på spilleren forresten?

Vedlegg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.860
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Morsomt å følge med og se (at du i motsetning til meg:( ) har litt fremdrift i prosjektet ditt:)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Synes det ser bra ut!
    Det er slett ikke enkelt å sage i høykvalitets aluminium, og slett ikke med den tykkelsen!
    Sjøl har jeg jobbet mye med slikt (i en helt annen DIY-sammenheng), og vet hvilken jobb som ligger bak! Så nå er det bare å ta flatfila fatt...
    Vær tålmodig, så blir dette bra! :)

Hva jording av tonearm angår, så har jeg sjekket dette på min 704. Der er tonearmen jordet til chassi, uten å si at dette er fasit i andre sammenheng.
    Jeg synes det høres mest fornuftig ut å jorde armen til chassiet.
    Skulle det mot formodning vise seg å være feil, så er jo et jordingspunkt enkelt å fjerne.

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Får prøve å jorde tonearmen som du sier, håper festeskruene fra undersiden fungerer til det.

Tror jeg nøyer meg med 5 plater, synes det ser litt vel mye ut med 6.

Hva slags verktøy gjør slipingen til en lek? Vurderer å kjøpe båndsliper, tror ikke slipemusa er kraftig nok til denne oppgaven.

Bør jeg supplere tvingene med noen treskruer når jeg limer sammen platene? Og kan jeg stole på at Biltemas trelim er bra nok? Kjedelig om platene løsner når slipingen starter.

Nytt bilde med 5 plater og armbord lirket noenlunde på plass. Har bestilt "threaded wood inserts" som blir festepunkter for armbordet i plinthen.

Vedlegg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.860
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hva slags verktøy gjør slipingen til en lek? Vurderer å kjøpe båndsliper, tror ikke slipemusa er kraftig nok til denne oppgaven.
    Er det håndholdt båndsliper du tenker på?
    Kan være litt utfordrende å håndtere, slik at den ikke brått tar tak og sliper av for mye.
    Jeg ville kanskje vurdert vinkelsliper med lamellskive til å ta det grøvste - og så finish med kloss og papir.

Flapdisc - Biltema

Edit: Ble brått litt usikker på hvem av strekene du skal ned/inn til?
    Er det de innerste, så ville jeg rett og slett vurdert å ta med meg hele klossen (ferdig limt) til et sted der de har- og kan håndtere ei båndsag eller fintkuttende sirkelsag - og fått den kuttet til der.

Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    304
    Sted
    Trondheim
    Bør jeg supplere tvingene med noen treskruer når jeg limer sammen platene? Og kan jeg stole på at Biltemas trelim er bra nok? Kjedelig om platene løsner når slipingen starter.
    Kanskje litt dumt av meg å svare om det går galt, men trelim er normalt veldig sterkt uansett produsent. Det trelim liker er litt fuktighet i selve treet. Jeg ville derfor for å være 100% sikker plassert platene på et fuktig sted kanskje over natta eller noe i den dur. Noen stor sak er det ikke uansett. Tretvinger burde holde om du har minst 4. Jeg ville ikke brukt skruer, da skruer ikke drar sammen noe om du da ikke skrur hele greia fast i en benk :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Det er faktisk en god plan...som tidligere påpekt av deg, Toillball, så er det vanskelig å få kutta ordentlig tel...armbordet ser bra ut..men hva med å legge en like stor, halvmillimetertykk dempegummiplate som en sandwich mellom armbord og plinth?

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    @ptb, de strekene er faktisk forskjellige ytre mål som ble forkastet for noe større. Platene er omtrent så store som de skal være, men det er ganske stygt skåret ut og mye store ujevnheter som må bort. Må sikkert slipe 3-6mm inn på alle sidene.... Flapdisk så brutalt ut, sikker på at jeg ikke gjør mere skade med noe slikt? Tenkte på håndholdt båndsliper isåfall. Et snekkerverksted hadde sikkert ikke vært dumt....men gøy å få det til helt selv.:rolleyes:

@FrodeR, Håper trelimet holder, for nå har jeg limt sammen plate 1 og 2 og lar de stå i press over natten. Har 4 tvinger, det er 4 for lite tror jeg, men brukte to andre klemmer også så regner med det ble nok press.

@Auditor, skal prøve på det, har nok bitumen iallefall.:)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Gjør det..det vil dempe godt for evt ringing i konstruksjonen, tror jeg..Saken med skjæring/kapp er å få det jevnt, glatt og pent, vet du..Litt overraska over at du ikke valgte å bygge i MDF, men det går nok bra, se....Når den der er pussa og klarlakkert en 8-10 strøk, med en lett finpuss med ultrafint pussepapir mellom hvert av dem, får du ordentlig møbelfinish på...Kan være den blir ordentlig kul i bivoksa tre også...Tror forresten du fort kan få tak i en slipemaskin du kan bruke, bare kvaliteten er høy nok...Boschs blå proffserie fex...

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.860
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Flapdisk så brutalt ut, sikker på at jeg ikke gjør mere skade med noe slikt?
    Sist jeg brukte vinkelsliper m/flapdisk til "finarbeide" var når jeg lagde ny setestopping på MC´n min. Materialet som er brukt der er noe tilsvarende det som brukes som liggeunderlag (cellegummi). Mer eksakt - matter som brukes som isolering av vannrør. I motsetning til materialet i liggeunderlag, så går dette ut igjen til opprinnelig form, selv etter lang tids punktkomprimering.
    1.jpg

Dette skulle formslipes - og det var uproblematisk å forsiktig slipe ned 1/10 mm om gangen.

Finerplater er selvfølgelig et annet materiale å jobbe med, men tror man vil ha bedre kontroll/følighet med flapdisk kontra båndsliper. Utfordringen er selvfølgelig at du skal ha så rettvinklede og plane sider som mulig.
    Arbeidsbord m/vertikal roterende slipeskive er selvfølgelig egnet, men har man ikke slikt, så er det vel kanskje drøyt å investere i.

Vedr. lim/skruer, så dropp skruene, men du kan med fordel pusse overflatene som skal limes med litt sandpapir først, slik at limet får litt mer å bite i.
    Biltema lim:rolleyes: ?
    Er litt skeptisk til Biltema´s kjemiprodukter. Kjøpte en gang malingsfjærner fra Biltema. Skulle fjærne noe lakk i ei tretrapp. Nope - løste ikke opp noe som helst. Prøvde i etterkant på litt ulike typer maling og lakk, med samme resultat. Konkluderte med at den på en god dag, og med rimelig stor mengde, kunne fjærne litt vannfarger:cool:

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Dra innom nærmeste autoriserte byggevare...du finner garantert et lim fra Casco som holder..men spar ikke på limet/tvingene..det skal være nesten som pussa, sømløs betong- helt uten flis o.l. når alt er ferdig samla...og det klarer aldri Biltema...

Sist redigert:

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Er for sent å endre limtype, 3 plater er allerede samlet. Strøk limet utover til et tynt lag som dekket hele flaten før jeg la platene sammen en etter en. Bruker 6 tvinger, som er litt snevert, men synes å virke greit.

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Fått gjort litt idag også.
    * Renset og smurt lager i motor samt spindel
    * Dempet oversiden av tallerken med bitumen. Hadde jo tenkt på å dempe chassi, men fant ut at å dempe overside av tallerken var mye enklere og vi sikkert gi et bedre resultat :)
    *Har kjøpt Biltemas båndsliper og med 60-papir fra samme sted ble slipingen til den leken jeg hadde ønsket meg! Båndsliperen fungerer greit nok, kunne vært litt kjappere men fikk jobben gjort. Og til 370kr er det ikke mye å klage på. Har ingen bilder å vise, men slipte ned baksiden på en 10 minutters tid.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Det går framover, ja...

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Det går framover, ja...
    Ja, blir Rega-killer dette :cool:

Hadde fri fra jobb idag, en slags pappaperm (jeg får ikke pappaperm av staten siden mor er student, men takket være snill arbeidsgiver i det private næringslivet har jeg fått etpar dager i uka fri med lønn ;) ), så jeg har slipt ned sidene på plinthen. Nå skal jeg dra med jentungen på Leos Lekeland og løpe rundt i apeburene med relativt grei timeslønn! Hjørnene må taes får hånd eller med slipemus, men sidene ble gulle god!

Vedlegg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Prøv å jekke deg LITT ned da..hehe---Håper det blir bra..Husk det jeg sa om finishen...bruk så fint papir du bare får henda på...gjerne 200...

Kos deg på Leos, jeg har selv vært innom der...bra for småtasser...

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Skal sparkle, mulig jeg bruker sånn spakkel på boks og pusser fint ned. Må jo være 100% dersom lakkeringen skal bli nogenlunde pen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.860
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Skal sparkle, mulig jeg bruker sånn spakkel på boks og pusser fint ned. Må jo være 100% dersom lakkeringen skal bli nogenlunde pen.
    Du kan alternativt bruke maling/lakk. Dette vil trenge inn og "mette" porene i treverket, fremfor sparkel, som kun blir liggende utenpå.

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Male hele klossen med vanlig maling for så å pusse den ned og lakkere oppå?
    Vært greit å slippe å pusse sparkel, skitten skitjobb det....

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.860
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Om du legger på tynne lag med maling/lakk, så trenger det så godt inn at det ikke er rare pussejobben.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje bedre for grunnfarge, det..da kan den om så være NAD-grå pianogloss...hehe..men for å få til det: Ordentlig spray gun, grunning , pussepapir type 200 eller finere, lett pussing, godt støvavsug, øye for detaljer og en 10-15 strøk av den fineste klarlakk du finner..så kan du bruke pianovoks på det..

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Det blir sprayboks ute på verandaen:rolleyes:

Men ikke lakk fra Biltema... Krasjet en mc engang og all plast ble limt\sveist, sparklet, pusset og lakket av undertegnede. Resultatet ble ikke bra, men lærte endel. Med litt våtsliping mellom lagene og klarlakk skal det nok være mulig å få litt glans, går det til helvete har jeg jo heldigvis båndsliperen :)

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    304
    Sted
    Trondheim
    Kjenner du ikke en billakkerer? Denne fortjener kun det beste.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.860
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Men ikke lakk fra Biltema...
    Klokt valg:)

Med litt våtsliping mellom lagene og klarlakk skal det nok være mulig å få litt glans...
    Viktige momenter, men for sluttfinish gjelder rubbing og polering:)
    Husker når tank og skjermer til min MC ble lakkert. Var innom og tok en titt etter siste klarlakklag var lagt. Fullt av appelsinskall og sig. Lakkereren skjønte min bekymring og sa raskt - ta det med ro - er ikke ferdig - sluttfinish gjenstår. Og joda, det ble bra:)

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Nydelig granittlakkert plinth du har SteinKåre, men har lyst på annen farge. Har snust litt på lilla, i nyansen som på Lamborghinien under... men befinner meg i tenkeboksen angående farge ennå.

Billakkerer er svaret for proff jobb, men er litt sta på at jeg skal gjøre det meste selv. Reisen er målet vettu :p

Har pusset videre på plinthen, en smule skeptisk ga jeg den et strøk sense takmaling :(, så sparklet jeg litt og pusset ned med 240 papir og ga den et strøk takmaling til.... Veldig nysgjerrig på hvordan denne malingen blir, regner med at mange strøk må til før plinthen blir "mettet".
    Også har jeg pusset litt på alu-armbordet, skal sette meg med polish og klut foran TV-en nå. Har ikke hatt det så gøy siden Garden:p...

Bilde av Lambo med knæsj lilla og en plinth i sitt andre strøk av sense takmaling følger.

Vedlegg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Kul farge..det funka nok bra med 240, ja..fortsett med det!!

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hei mr tulliball... Et fantastisk morsomt prosjekt. Har selv spilleren på hytta i et Tr 200 kabinett, til terassebruk fra påske til oktober...

Og en Dual 701 med defekt arm... Det hadde vært noe det!

Men en skranten kropp stopper meg med den drømmen. ...
    Følger med deg på denne ville reisen!

mvh Huldra, i natten

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Takk for positive tilbakemeldinger!

Jeg lurer litt på hvordan jeg skal feste chassiet til plinthen. Jeg tok en snarvei og kuttet et ganske dypt hull til spilleren, og nå må jeg enten ha laaaange skruer eller bygge opp etpar "tårn" bestående av klosser som når undersiden av spilleren slik at jeg kan kjøre treskruer\evnt sånne gjengeplugger og maskinskruer. Leste om en kar som forsket seg fram til at armbordet måtte festes med messingskruer for å få best lyd :confused:... Litt tvilende til at jeg virkelig høre vil forskjell på slikt når signalet har passert en 40 år gammel Tandberg forsterker og høyttalere....

Har dog noen ubesvarte spørsmål som bekymrer meg før jeg går videre..

* Er det noe som er helt feil å gjøre? Vil lange bolter skape uønsket resonans eller andre plager?
    * Hvor hardt skal spilleren sitte mot plinthen?
    * Er et lag bitumen i bunn av plinthen bra eller dårlig?

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Tror du skal være forsiktig med å bruke lange skruer.
    Du får sannsynligvis dårlig "styring" på disse i forhold til hullene i chassiet, og da risikerer du skjevt monterte skruer.
    Min magefølelse tilsier at det er bedre å bruke "tårn" som du beskriver det. Uten å påstå at den skal bestemme dine valg!

Messingskruer i armbordet for best lyd? For det første er dette rene skjære nonsens, og for det andre: Som du sier; Du vil neppe høre forskjell når signalet har passert gjennom en førti år gammel forsterker, og ditto høyttalere.

Jeg ville sørget for at spilleren / mekanikken er godt festet til plinthen. Jeg kan ikke se noe negativt i det? Jeg vil si tvert imot.
    Se litt på hvordan moderne platespillere er konstruert. Hvor ble det av fjæropphengene? :rolleyes:
    Man finner riktignok fortsatt spillere med en slik løsning, men de er i fåtall. Og løsningen desto mer utspekulert.

Det kan neppe skade med et lag eller to med bitumen i bunnen av plinthen. Slik den er utformet, så kan du jo risikere at du får et slags "resonanskammer" i hulrommet, og det er jo ikke bra.
    Dette med resonanskammer er satt veeeldig på spissen, men allikevel. Ville spandert noe bitumen på veggene også faktisk, av allerede nevnte årsaker.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Helt riktig...det vil bli et resonnanskammer der..med enda flere negative resonnanser enn om du hadde bygd i MDF..

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    MDF er nok kanskje et bedre valg ja?

Jeg går også svanger med et tilsvarende prosjekt, men da med en DD DUAL 704 som utgangspunkt.

Plinthen blir en kombinasjon av Corian Fargeutvalget i Corian® i utførelse "Night Sky", i kombinasjon med MDF.
    "Pinnestiv" topp, samtidig som MDF er et mye "dødere" materiale hva resonans angår.
    Fyrer snart opp en tråd om prosjektet...

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Hmmm...trodde bjørkefiner var "bedre" enn MDF (var iallefall dyrere :rolleyes:) og brorparten av plinthene i tre jeg har sett er laget av det (dersom baltic birch ply er det samme som bjørkefiner), eller en sandwich med mdf.... men gjort er gjort.

Går for "tårn", etpar klosser limt oppå hverandre, deretter bitumen på toppen mot chassi. Har masse bitumen så kan godt kle hele "gropen" med det.

Tårnene limes as we speak, limer de så fast i plinthen imorgen så får jeg festet chassiet. Har laget skruehull i armbordet, så med chassi og armbord på plass kan jeg finne nøyaktig plass for tonearmen og da begynner moroa!
    La et tykt lag med maling på, finerplatene drikker maling som sjømenn og jeg undres om malingen holder eller om jeg skal spraye et lag spakkel.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn