Dual prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Se der ja!
    Armbordet er jo blitt riktig så blankpolert! :)

Men "pirk" som jeg er: Hvorfor ikke runde av hjørnene litt? Da ser det straks litt mer "proft" ut.
    Det samme kan jo sies om du faser kantene litt.
    Detaljer, som i mine øyne er viktige. ;-)

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Tja... har jo ganske firkantet hull i plinthen, dersom jeg runder av hjørner og kanter på armbordet så blir det vel bare større glipper når armbordet er på plass?
    Skal tenke litt på det, men skjønner hva du mener. Og bare kom med forslag til forbedringer, tar meg ikke nær av denslags! :)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    :)
    Er det da slik å forstå at armbordet skal felles ned i plinthen?
    Da kan jeg godt gå med på at runding av hjørner / fasing av kanter, ikke har noe for seg.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.851
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hmmm...trodde bjørkefiner var "bedre" enn MDF (var iallefall dyrere :rolleyes:) og brorparten av plinthene i tre jeg har sett er laget av
    Som med alt annet er det særdeles delte meninger om finer vs MDF også:)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    BIRCH PLY = Bjørkefiner...se å kle opp det hele innvendig med bitumen, du...

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Det kan meget godt hende, ptb?
    Jeg funderte litt på å lage plinthen i en sandwitch av 20mm eikeplater, (mest pga finish), men har (foreløpig) forkastet det materialet.
    Kanskje jeg skulle revurdere dette?
    Eik er jo et mye hardere materiale mtp motstandsdyktighet ovenfor mekaniske påkjenninger, og også et langt stivere materiale.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    934
    Mye religion rundt dette. Slå deg til ro med det kabinettet du har. Det holder i bøtter og spann. Hvis noen hører forskjell på det og et lignende i MDF, så kan de ta kontakt med kronprinsessen. Slikt hører til i englenes sfærer.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Ari er vel også et alternativ, i disse tider! ;)

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Ja det er ikke lett å finne "fasiten" i Hi-Fi verdenen. Leter du så finner du alltid noen som skriver overbevisende om de ene eller andre matrialet, merket, PU'en, stiftslipingen, strømkilden, kabeltypen osv...
    Armbordet skal ligge plant nedi plinthen, og ikke stikke opp. Usikker på hvordan VTA blir med den tonearmen,som ikke har justering for VTA, må enten shimse opp tonearm, bygge ned PU eller heve tallerken. Får se hvordan det blir, men ut ifra mine foreløbige beregninger så blir det ikke så halvgærent uten det ene eller andre.

Fargevalg igjen, redd Lambo-lilla blir for lyst, mulig Ford sin Purple Velvet blir en vinner. Tidsriktig også, Capri ble vel levert i denne kuløren.
    Her på en DKW, VAG har sin egen versjon orginalt nok kalt Velvet Purple.

Vedlegg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.851
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det kan meget godt hende, ptb?
    Jeg funderte litt på å lage plinthen i en sandwitch av 20mm eikeplater, (mest pga finish), men har (foreløpig) forkastet det materialet.
    Kanskje jeg skulle revurdere dette?
    Eik er jo et mye hardere materiale mtp motstandsdyktighet ovenfor mekaniske påkjenninger, og også et langt stivere materiale.
    Det finnes jo forsåvidt også en rekke "spennende" komposittmaterialer også da.
    Ett eksempel er jo ulike varianter av "terassebord". Et annet eksempel er ulike komposittmaterialer som benyttes i benkeplater osv.
    Kjenner jeg deg rett @Scrooge, så ser vel heller ikke du helt mørkt på å "snekre" til en form og støpe plinth selv av en egnet komposittblanding heller?
    Den blir i såfall genuin.
    Utfordringen er herved overlevert:)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Huffda, ptb. ;)
    Det er da grenser for hvor langt man skal strekke det! Jeg får vel nok av utfordringer i mitt såvidt påbegynte prosjekt, så inntil videre får jeg nok slå meg til tåls med disse.
    Men takker i alle fall for både forslag og tillit! :)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Kolschtat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Morsomt og inspirerende prosjekt å følge, bare synd med disse ti tommelene :p

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Har satt tonearmen på armbordet, og fått min hjemmelagede armløfter-mekanisme på plass.
    Det krevde faktisk mere grubling enn det ser ut som, og heldigvis hadde jeg en tynn wire fra en ødelagt Philips 202 som gled lett nok til at det virket. Vanlig girwire for sykkel ble for tykk og lite bøyelig til denne S-form-labyrinten under armbordet.

Men, nå virker armløften iallefall:cool:

Vedlegg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Vil man det nok, så får man det til. Godt jobba! :)

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Litt nytt:

Etter 6 lag takmaling ga jeg etter og kjøpte spakkel på spray fra Biltema. Har lagt på to lag som skal få herde før det slipes ned.
    Fikk av\på-knapp i posten og satt den nedi for å sjekke hvordan det ble. Hev så platespilleren nedi og armbord med tonearm.:cool:

Syntes det så tøft ut allerede, nå er det bare å få den til å låte like bra :rolleyes:

Armbordet krever litt mere sliping for å bli firkantet nok, men tror iallefall alignment skal gå bra:cool:
    Har truffet uforskammet bra på vta også.
    Gleder meg til å lakkere nå, kom gjerne med forslag til fargevalg.

Vedlegg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Riktig så vakkert! :)
    Men det er nok LAKK som gjelder, hva den endelige finishen angår!
    Fargevalg derimot?
    Hmm. Sort silkematt kanskje? Muligens kjedelig, men veldig nøytralt! De glorete bilfargene lenger oppe i tråden, fenger ikke meg. ;-)

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Koblet den opp og prøvespilte idag! Med en litt sjaber signalkabel og overgang fra rca til 5-pin-din så fikk jeg lyd fra en TA300. Var litt jordstøy,så må forske litt på det.
    Pioneer armen hadde to jordingskabler, en fra tonearmrøret og en fra bunnen av tonearmen. Koblet de sammen med et jordingspunkt på motoren til Dualen. Er ikke fornøyd med lydnivået fra lageret under tallerkenen også. Mulig jeg prøver å smøre med grease framfor motorolje, ellers har jeg en stillere komplett Dual 1225 som kan bidra med deler.

Det smalt også på av\påslag, rart siden jeg bruker Dualens egen bryter med sånn "rifa"-demper. Kan jo være jordingen som gjør dette også.

Etter denne suksessen tok jeg fatt på våtsliping av plinthen. Det var dagens sjakktrekk, å våtslipe vannbasert maling...;)
    Når jeg kom gjennom spakkelet så løste malingen seg under og uansett hvor mye jeg slipte så ble det jo bare verre og verre...
    Som Tore Sagen ville sagt : "Aj aj aj, nok en fiasko i Lommelegens liv er blitt til..."

Må spraye etpar lag til med sprayspakkel og holde meg til å slipe det tørt....

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Etpar nye lag spakkel er sprayet på. Neimen ikke lett dette, det virker som konturene fra platene skyver seg fram imellom spakkelet.
    Får pusse forsiktig og se, ellers må sterkere krutt til (les:"vanlig" spakkel).

Gikk løs på støy fra drivverk igår. Demonterte lageret for n'te gang og smurte opp. Tok av spindel og pusset med metallpolish, renset innside av tallerken mot spindel. Satte sammen og snurret rundt, enda litt lyd... så førte jeg en tynn sprøyte med motorolje mot lageret fra undersiden og ga den noen dråper mens den snurret og vips så ble den akseptabel stille. Dvs med øret mot spindel fra undersiden hører mine skarpe ører bittelitt sus, men det er knapt hørbart...

Sjekket også motor mot chassi. Her ser det ut som gummipakningene mot chassiet har krympet med tiden slik at motor står rett mot chassi. Vet ikke om det spiller noen rolle, men klippet iallefall ut etpar biter bitumen og la dem mellom motor\chassi. Dette senker motoren og tappen som ruller mot mellomhjulet noe, men den tappen kan heldigvis heves slik at hastigheten holder seg riktig. Er rikelig med pitchjustering også.

Har kjøpt lakk, ble Blu Cepheus fra Lamborgini Gallardo. Jeg får nok aldri råd til den bilen, men lakken kan jeg iallefall godte meg med :cool:
    Den er litt verre å legge enn jeg håpte på. Først en base som skal tørke 30 min, deretter topplag og tørking for så klarlakk.... Ikke noe rom for å slipe sig mellom strøkene og kun 1. sjanse :(
    Får gjøre mitt beste.

Vedlegg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Det der blir pent, om du får det til..bare så uheldig med den slipinga først...

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Jepp, skal ikke lakkere før grunnlaget er perfekt. Lakken kostet jo 7 ganger mere enn platespilleren :eek:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Hehe...bra. Hadde det vært min, ville den blitt lakkert i tidenes bilfarge- BMC British Racing Green..med av/påbryter innfelt i et lite Union Jack eller St Andrews Cross..altså det skotske flagget, med kun blått og hvitt- et halvt Union Jack.

Sist redigert:

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Har jo en garrard eller to som hadde passet fint til British Racing Green! :p

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Tøff spiller. Er spent på lyden!

husker du hvor stor diameter hullet i plata til originalarma var ? (Vurderer om noe annet kan prøves på 701 m dårlig arm)

mvh Huldra

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    1225 armen mener du? Kan prøve å sjekke det opp.

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Har lakkert i boden idag, en berusende duft av spraylakk har fyllt huset...
    Er ikke 100% fornøyd, da jeg klarte å få støv i lakken relativt kjapt. Fikk tips om å bruke støvsuger ved lakkeringsstedet, men det var ikke lurt å ha en støvsuger i samme rom som resirkulerte og virvlet opp lufta.....
    Fargen ble mere lyseblå enn jeg håpet på, men håper iallefall på at jeg får rubbet\slipt\polert den pen.

Men på den positive siden gjenstår bare å finne ut av jordstøyen ved eliminisasjonsmetoden og montere sorbutanføtter når de kommer i posten.

Bilde av mitt fantastisk lakkeringslokale følger. Men har jo fått mye læring ut fra prosjektet :p neste gang ruller jeg på lakk og våtsliper det pent etterpå...

Vedlegg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Se det, se det!
    Kanskje du kan legge på noe klarlakk etterhvert, så blir den muligens litt mørkere / dypere i fargen?
    Men sjekk i alle fall at lakken tåler klarlakk før du begynner.
    En uheldig kombo der, så risikerer du "koking".
    Og da er det bare å rykke tilbake til start, igjen.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Synd med støvet. Men det blir nok bra..Er detta en billakk, går det nok fint å klarlakkere, men sjekk først..og JA , da kommer du til å få dypere farge etter etpar strøk av hver! Vurderte du det Garrardprosjektet? Sånne små Union Jacks får du kjøpt hos fex nærmeste Miniforhandler..de ser du overalt på klassiske, originale Minier..

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Har lagt på klarlakk. Lakken bestod av en bunntone som satte fargen, deretter en topp med perlemoraktig effekt, så klarlakk. Jeg satset på at topptonen hadde en farge som tonet alt mot turkis, men det var det altså ikke. Alt måtte gjøres i tur og orden og ingen sliping imellom....Men akk, det blir sikkert bra tilslutt. Sånn går det når man føyer seg etter samboers ønske om en farge som matcher tapeten.:(
    (Og den matcher ikke nå, den glamorøse Lamborghinifargen kan heretter døpes "Globus-blå" etter fargen på de syv hav.):rolleyes:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Matcher tapeten?
    Du milde. Du strekker deg visst langt etter WAF-forlangende her? Og den dagen tapeten skal byttes ut?
    Jaja, det er uansett viktig å tekkes fruentimmerne! :p

Globus-blå? ;)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Sku lagt på et strøk til FØR klarlakken. Uansett vil den bli PEN ,tror jeg, men mer som BMCs Iris Blue- en annen klassisk bilfarge.OG med den kule Campagnololiften... Vis når det blir tørt, takk!

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Nå har den stått over natten, usikker på hvor lenge den må stå før jeg kan ta fram "detailing"-esken min og rubbe\polere\vokse.

Men bare følgende kosearbeid igjen nå:

* Bitumen i "resonanskassen" (Dersom platespilleren høres forferdelig ut kan jeg jo alltids slippe nedi en 10" sub):p
    * Kurere jordstøy. Lurer på om jordingen jeg lagde på motoren er kjeltringen her, det er jo ingen kontakt mellom tonearm og chassi (bortsett fra stiften mot vinyl) så hvorfor skal chassiet\motor jordes?
    * Føtter
    * Signalkabler. Har RCA kontakter under tonearmen så det skal være lett å bytte, vurderer noen rimelige RCA videokabler i første omgang. ifølge Blue Jeans Cable var visst videocabler egnet grunnet relativt lav ohm og dertil capasitans (hvis jeg har forstått det riktig). Chassijordkabel er det vel ingen store krav til?
    * Rubbing\polering -> Så blir det ordentlige bilder med speilrefleks:)
    * Alignment, det blir skummelt :eek:

Vedlegg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Der er Iris, ja..hehe..Pluss et klarstrøk eller to til, kanskje? Gi det et døgn til, så bør det vel være "rubbart"? Du har ikke vurdert løse RCA-bøssinger i bakkant, som det Pro-Ject har på sine? Fex et sett WBTer? Det skulle ha vært planlagt før lakkering i så fall..
    Videokabel? Den var ny...Ang jording..du kan jo se på en Rega..alle de har INNVENDIG jording, men det går kanskje ikke med Pioarmen din?

Sist redigert:

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Innvendig jording, du mener at chassijord går sammen med signaljording (altså minus?)? Sett det på etpar av mine gamle spillere, men har alltid trodd det var et "halvpatent". Men er det bra nok for Rega så kan det vel ikke farge lyden i negativ retning, slipper ekstra jordkabel også.

LC-1 Audio Cable Design Notes -- Blue Jeans Cable

"When we entered the cable business, the best cables we could find for unbalanced audio use were cables which had actually been designed and built for video. Why? Well, that's because video cables are coaxial, which is the right geometry for an unbalanced audio cable; because video cables are typically well shielded; and because video cables, being designed to a 75 ohm characteristic impedance, are relatively low in capacitance, ranging from about 16 pF/ft for an HDPE-foamed dielectric precision video cable (e.g. Belden 1694A) up to about 21 pF/ft for a solid PE dielectric cable (e.g. Belden 8281 or Canare LV-77S)."

Og til 150kr for 2x 1,5 meter videokabel på den lokale bilradiosjappa så er det vel verdt et forsøk?
    Har ikke budsjett for "Van den Hul" :p

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    VDH? Få deg en brukt en, da vel...400 kr??

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Da har jeg rubbet og polert, orket ikke slipe ned først i redsel for å ta lakken, men ble greit nok resultat til tross for ingen speileffekt.
    Har litt irriterende jordstøy som et bakteppe for musikken, det rare er at det omtrent forsvinner etterhvert, men dersom man skrur av og på platespilleren så begynner det nokså høyt og gir seg etter du har spilt 10-15 sek... Må vel jorde chassi? Kun tonearmens orginale jordingskabler som går til signaljord nå.
    Men det er verre problemer... Tonerarmen klarer ikke å spore skikkelig, den hopper som om det var hakk i plata på ny vinyl. Ikke konstant, men her og der.
    For stramt lager noenplass kanskje?
    Og lyden er jeg ikke fornøyd med. Har jo tatt opp etpar andre spillere med samme pickup\nål og de høres mye bedre ut, det mangler detaljer,dybde... alt egentlig.Høres meget tamt ut i forhold til min Thorens 150 eller Philips 202. Må finne ut av det, ikke bra. Kan være signalkablene fra Biltema som jeg testkjører med? Kan det være noe stramt lager i tonearmen som ødelegger? Kan dempingen av tallerken\armbord eller valg av aluminiumsarmbord ha gjort noe så drastisk på lyden? Håper det iallefall ikke er plinthen som gjør dette :(

Får begynne med å ordne jordbrummet, så sporingen og deretter prøve annen signalkabel.

Men utseendemessig er jeg fornøyd, men lyden må matche.

Vedlegg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Den ble skikkelig pen, Toillball..se å få forska på dette..du kan jo fex ta en tlf til NAT i Oslo, og få litt input der! JEG TROR DOG chassis må jordes, ja..kablingen er også svak--Og alle armer må jo justeres..

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Da har jeg rubbet og polert, orket ikke slipe ned først i redsel for å ta lakken, men ble greit nok resultat til tross for ingen speileffekt.
    Har litt irriterende jordstøy som et bakteppe for musikken, det rare er at det omtrent forsvinner etterhvert, men dersom man skrur av og på platespilleren så begynner det nokså høyt og gir seg etter du har spilt 10-15 sek... Må vel jorde chassi? Kun tonearmens orginale jordingskabler som går til signaljord nå.
    Men det er verre problemer... Tonerarmen klarer ikke å spore skikkelig, den hopper som om det var hakk i plata på ny vinyl. Ikke konstant, men her og der.
    For stramt lager noenplass kanskje?
    Og lyden er jeg ikke fornøyd med. Har jo tatt opp etpar andre spillere med samme pickup\nål og de høres mye bedre ut, det mangler detaljer,dybde... alt egentlig.Høres meget tamt ut i forhold til min Thorens 150 eller Philips 202. Må finne ut av det, ikke bra. Kan være signalkablene fra Biltema som jeg testkjører med? Kan det være noe stramt lager i tonearmen som ødelegger? Kan dempingen av tallerken\armbord eller valg av aluminiumsarmbord ha gjort noe så drastisk på lyden? Håper det iallefall ikke er plinthen som gjør dette :(

Får begynne med å ordne jordbrummet, så sporingen og deretter prøve annen signalkabel.

Men utseendemessig er jeg fornøyd, men lyden må matche.
    Jordstøy har jeg ingen tips på, men sporingsproblemene kan jeg kanskje si noe om:
    Sjekk først at spilleren står i vater, begge veier.
    Såsant du kan få det til; sjekk også det samme hva aluminiumsplaten for arminnfestingen angår.
    Spindelen må stå i absolutt lodd, ellers er du garantert problemer!
    Nullstill deretter stifttrykket slik at armen "svever" fritt, og nullstill også antiskatingfunksjonen.
    Plasser armen et sted midt imellom ytterpunktene på tallerkenen / LP'n. Den skal stå absolutt i ro.
    Aktiviser forsiktig antiskatingfunksjonen. Armen skal da umiddelbart bevege seg mot ytterpunktet av tallerkenen.
    Gjør den ikke det, har du sannsynligvis problemer med opplagringen. Det er også en viss mulighet for at kabelen fra armen og ned i plinthen strammer litt?
    Hva med PU-azimut? Sjekket den? VTA? Klaring på armliften?

Jeg har liten tro på at Biltemakabelen fra spilleren og til forsterkeren lager problemer mht dårlig lyd, ei heller materialene i plinth / armbord.
    Lykke til i "forskninga"!

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Den kabelen kan ha dårlig skjerming også. Justeringshjelp? Sjekk gjerne det søte lille Avid-vateret som OHC har..lite, rundt 180 grams, som settes på som ei plate..
    Den kan nok hjelpe deg--

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Porsche? Og det kaller du bil?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning