Hei.
Volumsetting er pdd +10db. Og jeg bruker XLR til forsterker. OM du ser på kurven min så virker det som om DC går ut ifra en middelvei og senker de fleste toppene ned mot den. På denne måten så reduseres jo den digitale og analoge utgangen på DC med et visst antall DB hos meg ser det ut til å være 12db senking.
Vis vedlegget 202234
Ser ut som du har en kraftig peak, eller topp ved rndt 70 hz. Sterkt fallende under denne frekvens og høyt nivå oppover mot 150Hz.
Stemmer dette, er det ikke mye dypbass i systemet ditt, noe som sikkert krever en "kompensasjon" ved å heve nivået oppover.
DS 2.0 er vel programmert til å glatte ut/ dempe toppene under valgte frekvens (mellom 150Hz og 500Hz) og jeg skjønner godt at dette låter magert.
Ved å øke "Compensation" kan du imidlertid heve hele det korrigerte området. Slik får du "mer" av den noenlunde liniære bassen.
Man skal jobbe litt meg seg selv for å "venne seg til" en gjengivelse uten pukler og u-liniære nivåhevinger. Det er alltid en del låter som kler disse uregelmessighetene sæskilt godt og noen av dem er kanskje også ens referanse/testplater. Disse blekner kanskje en del etter korrigering. Mens en del, - mange mange fler etter min erfaring, låter mye bedre etter korrigering.
Og, det er viktig å ikke gi seg etter første forsøk med correction i auto.
Jeg kjørte en correctio i Auto, økte compensation litt (til 7,5dB) og var godt fornøyd. Lat som jeg nok er, var jeg på nippet til å lene meg tilbake å droppe videre eksperimentering.
Men, hadde nok en nagende følelse av at litt for mye var uprøvd.
Hva med litt forskjellig plasseringer av mikrofonen, ikke bare i planet med også i høyden?
Hva med å øke det korrigerte frekvensområdet litt?
DSp 2.0 har jo 4 individuelle områder å lagre resultatene på ( A B C og D) så det er bare sette igang og måle det oppnådde resultat direkte mot hverandre.
Hos meg skjedde det mye positivt etter et par timers forsøk.
I utgangspunktet har jeg MYE bass langs bakveggen i sweet spot og mindre jo mer ut i rommet jeg sitter. På den annen side blir 3-D opplevelsen bedre jo lengre ut i rommet jeg kommer.
Målingen jeg opprinnelig foretok, auto 150Hz hadde plassering av mic'en ca. 1 m. fra bakvegg, omtrent der jeg sitter. Høyden husker jeg ikke.
Kjørte så en måling (B) Auto 150hz med mic'en 2m ut i rommet. Det ble noe basstungt igjen, kanskje.
Så en runde (C) manuell 200 Hz med mic'en bare litt foran hodepos. i sweet spot, si 1,5 m fra bakvegg. Bedre enn A, som B?
Så en siste runde (D) manuell 200 Hz med samme mic pos. som for C men med tillegg av at jeg også målte ørehøyden eksakt, og justerte stativet (brukte et fotostativ som holder) til samme høyde.
Dette (D) må jeg si ble meget bra og umiddelbart opplevd som bedre enn de foregående. Bedre def. av den dypeste bassen samtidig som det jeg opplever som "naturlig varme" også var på plass. Med denne innstilling har jeg nå kjørt allverdens musikk en ukes tid og vil glatt konkludere med at den første Correction bare var det første steg. Det var mer og hente. Og for de ivrige, sikkert mer enda..
Neste steg, en dag jeg gidder, skal jeg ta noe målinger oppover i frekvens og se hva som skjuler seg her. Kanskje også prøve en BBC DIP?
Her er det flust av muligheter.
Morty