Ønsker anbefaling DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    For å si det enkelt så går Arcam d33 dypere inn i materien på musikken. Den finner nærven på en annen måte. Men nå sammenligner vi en mulitmaskin Ds og en dac til 20høvdinger.

    Jeg lytta litt på musikk her nå uten romkorreksjonsdelen, og for meg er det ingen vei tilbake. Får jeg bare fatt i en helst to subber nå så tror jeg faktisk det blir en stund til noe annet byttes her. Jeg føler meg godt fornøyd med hvordan tingenes tilstand er her. Men skulle hatt litt mere helt der nede.

    DSpeaker er rett og slett for meg en svært god invistering.

    Dac-en (Arcam) ble solgt idag, så noe dypere sammenligning får jeg nok ikke til.
    Ok , så du synes den er såpass dugandes som dac at du kunne avse Arcam-dacen altså - selv om den ikke nådde helt opp?

    Og du kunne jo brukt DC digitalt inn/ut og beholdt Arcamen hvis forskjellen hadde vert dramatisk mener jeg ??

    Jeg er også veldig fornøyd med denne investeringen :)

    Jo planen var å bruke Arcam med dig in og dig out fra DS, men her skjer det noe med gain. Det virka som om at de to sammen ikke fungerte optimalt. Aner ikke hvorfor, men tror nok det er noe med at min stående bølge ble senka med ca 14db.

    Som ren dac så gjør den en svært god jobb og sammen med romkorreksjonen og alle mulighetene med EQ så er nok dette veien for meg å gå.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    For å si det enkelt så går Arcam d33 dypere inn i materien på musikken. Den finner nærven på en annen måte. Men nå sammenligner vi en mulitmaskin Ds og en dac til 20høvdinger.

    Jeg lytta litt på musikk her nå uten romkorreksjonsdelen, og for meg er det ingen vei tilbake. Får jeg bare fatt i en helst to subber nå så tror jeg faktisk det blir en stund til noe annet byttes her. Jeg føler meg godt fornøyd med hvordan tingenes tilstand er her. Men skulle hatt litt mere helt der nede.

    DSpeaker er rett og slett for meg en svært god invistering.

    Dac-en (Arcam) ble solgt idag, så noe dypere sammenligning får jeg nok ikke til.
    Ok , så du synes den er såpass dugandes som dac at du kunne avse Arcam-dacen altså - selv om den ikke nådde helt opp?

    Og du kunne jo brukt DC digitalt inn/ut og beholdt Arcamen hvis forskjellen hadde vert dramatisk mener jeg ??

    Jeg er også veldig fornøyd med denne investeringen :)

    Jo planen var å bruke Arcam med dig in og dig out fra DS, men her skjer det noe med gain. Det virka som om at de to sammen ikke fungerte optimalt. Aner ikke hvorfor, men tror nok det er noe med at min stående bølge ble senka med ca 14db.

    Som ren dac så gjør den en svært god jobb og sammen med romkorreksjonen og alle mulighetene med EQ så er nok dette veien for meg å gå.
    Hmm , dette var med gain-problem ved bruk kun i det digitale domenet var da litt rart syns jeg...

    Så du opplevde at du ikke fikk nok nivå utfra ut igjen fra Arcam dacen etter at Dc hadde gjort sitt først ?

    Hva bruker du forresten som volumsetting på Dc'n når du nå bruker den som Dac rett i forsterkeren , og kjører du XLR el rca ?

    Jeg bruker jo min som pre i tillegg , så jeg er litt nysgjerrig på om jeg skal prøve en egen pre i tillegg , men vi får se det litt an - vet ikke helt hvor mye jeg bør legge i det for at det skal ha noen hensikt. Siden jeg må ha en med HT-bypass mulighet , så har jeg siklet litt på Audiolab 8200DQ.
    Får vel se hvor mye penger det blir igjen etter ferien , hehe !
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei.

    Volumsetting er pdd +10db. Og jeg bruker XLR til forsterker. OM du ser på kurven min så virker det som om DC går ut ifra en middelvei og senker de fleste toppene ned mot den. På denne måten så reduseres jo den digitale og analoge utgangen på DC med et visst antall DB hos meg ser det ut til å være 12db senking.

    DS første prøve.jpg
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Volumsetting er pdd +10db. Og jeg bruker XLR til forsterker. OM du ser på kurven min så virker det som om DC går ut ifra en middelvei og senker de fleste toppene ned mot den. På denne måten så reduseres jo den digitale og analoge utgangen på DC med et visst antall DB hos meg ser det ut til å være 12db senking.

    Vis vedlegget 202234
    Ok.
    Dette er jo litt vanskelig å se fordi man ikke ser lenger oppover i frekvens enn man gjør.
    Du kan jo også ta en fullrange måling for å se litt mer av helheten .

    Jeg har kuttet ut å bruke den i "automudus" , jeg synes det ble i tammeste laget , så jeg har i stedet dempet de verste toppene manuelt i tett samarbeid med REW.

    Jeg synes det gir det beste resultatet hos meg , og samtidig får man se mye mer nøyaktig frekvensrespons pluss en del andre parametre i REW.

    Og selv om den demper peaken med 10 db , så skal jo ikke det gi en demping av 10 db av total nivået, så jeg synes det virker litt rart.

    Du har jo også ganske høyt nivå ut - syns du at nivået slik den står nå samsvarer omtrent med nivået du hadde ut fra Arcam-dac'en ?
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Hei.

    Volumsetting er pdd +10db. Og jeg bruker XLR til forsterker. OM du ser på kurven min så virker det som om DC går ut ifra en middelvei og senker de fleste toppene ned mot den. På denne måten så reduseres jo den digitale og analoge utgangen på DC med et visst antall DB hos meg ser det ut til å være 12db senking.

    Vis vedlegget 202234

    Ser ut som du har en kraftig peak, eller topp ved rndt 70 hz. Sterkt fallende under denne frekvens og høyt nivå oppover mot 150Hz.

    Stemmer dette, er det ikke mye dypbass i systemet ditt, noe som sikkert krever en "kompensasjon" ved å heve nivået oppover.

    DS 2.0 er vel programmert til å glatte ut/ dempe toppene under valgte frekvens (mellom 150Hz og 500Hz) og jeg skjønner godt at dette låter magert.

    Ved å øke "Compensation" kan du imidlertid heve hele det korrigerte området. Slik får du "mer" av den noenlunde liniære bassen.

    Man skal jobbe litt meg seg selv for å "venne seg til" en gjengivelse uten pukler og u-liniære nivåhevinger. Det er alltid en del låter som kler disse uregelmessighetene sæskilt godt og noen av dem er kanskje også ens referanse/testplater. Disse blekner kanskje en del etter korrigering. Mens en del, - mange mange fler etter min erfaring, låter mye bedre etter korrigering.
    Og, det er viktig å ikke gi seg etter første forsøk med correction i auto.
    Jeg kjørte en correctio i Auto, økte compensation litt (til 7,5dB) og var godt fornøyd. Lat som jeg nok er, var jeg på nippet til å lene meg tilbake å droppe videre eksperimentering.
    Men, hadde nok en nagende følelse av at litt for mye var uprøvd.
    Hva med litt forskjellig plasseringer av mikrofonen, ikke bare i planet med også i høyden?
    Hva med å øke det korrigerte frekvensområdet litt?
    DSp 2.0 har jo 4 individuelle områder å lagre resultatene på ( A B C og D) så det er bare sette igang og måle det oppnådde resultat direkte mot hverandre.

    Hos meg skjedde det mye positivt etter et par timers forsøk.
    I utgangspunktet har jeg MYE bass langs bakveggen i sweet spot og mindre jo mer ut i rommet jeg sitter. På den annen side blir 3-D opplevelsen bedre jo lengre ut i rommet jeg kommer.
    Målingen jeg opprinnelig foretok, auto 150Hz hadde plassering av mic'en ca. 1 m. fra bakvegg, omtrent der jeg sitter. Høyden husker jeg ikke.
    Kjørte så en måling (B) Auto 150hz med mic'en 2m ut i rommet. Det ble noe basstungt igjen, kanskje.
    Så en runde (C) manuell 200 Hz med mic'en bare litt foran hodepos. i sweet spot, si 1,5 m fra bakvegg. Bedre enn A, som B?
    Så en siste runde (D) manuell 200 Hz med samme mic pos. som for C men med tillegg av at jeg også målte ørehøyden eksakt, og justerte stativet (brukte et fotostativ som holder) til samme høyde.
    Dette (D) må jeg si ble meget bra og umiddelbart opplevd som bedre enn de foregående. Bedre def. av den dypeste bassen samtidig som det jeg opplever som "naturlig varme" også var på plass. Med denne innstilling har jeg nå kjørt allverdens musikk en ukes tid og vil glatt konkludere med at den første Correction bare var det første steg. Det var mer og hente. Og for de ivrige, sikkert mer enda..

    Neste steg, en dag jeg gidder, skal jeg ta noe målinger oppover i frekvens og se hva som skjuler seg her. Kanskje også prøve en BBC DIP?
    Her er det flust av muligheter.

    Morty
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Volumsetting er pdd +10db. Og jeg bruker XLR til forsterker. OM du ser på kurven min så virker det som om DC går ut ifra en middelvei og senker de fleste toppene ned mot den. På denne måten så reduseres jo den digitale og analoge utgangen på DC med et visst antall DB hos meg ser det ut til å være 12db senking.

    Vis vedlegget 202234

    Ser ut som du har en kraftig peak, eller topp ved rndt 70 hz. Sterkt fallende under denne frekvens og høyt nivå oppover mot 150Hz.

    Stemmer dette, er det ikke mye dypbass i systemet ditt, noe som sikkert krever en "kompensasjon" ved å heve nivået oppover.

    DS 2.0 er vel programmert til å glatte ut/ dempe toppene under valgte frekvens (mellom 150Hz og 500Hz) og jeg skjønner godt at dette låter magert.

    Ved å øke "Compensation" kan du imidlertid heve hele det korrigerte området. Slik får du "mer" av den noenlunde liniære bassen.

    Man skal jobbe litt meg seg selv for å "venne seg til" en gjengivelse uten pukler og u-liniære nivåhevinger. Det er alltid en del låter som kler disse uregelmessighetene sæskilt godt og noen av dem er kanskje også ens referanse/testplater. Disse blekner kanskje en del etter korrigering. Mens en del, - mange mange fler etter min erfaring, låter mye bedre etter korrigering.
    Og, det er viktig å ikke gi seg etter første forsøk med correction i auto.
    Jeg kjørte en correctio i Auto, økte compensation litt (til 7,5dB) og var godt fornøyd. Lat som jeg nok er, var jeg på nippet til å lene meg tilbake å droppe videre eksperimentering.
    Men, hadde nok en nagende følelse av at litt for mye var uprøvd.
    Hva med litt forskjellig plasseringer av mikrofonen, ikke bare i planet med også i høyden?
    Hva med å øke det korrigerte frekvensområdet litt?
    DSp 2.0 har jo 4 individuelle områder å lagre resultatene på ( A B C og D) så det er bare sette igang og måle det oppnådde resultat direkte mot hverandre.

    Hos meg skjedde det mye positivt etter et par timers forsøk.
    I utgangspunktet har jeg MYE bass langs bakveggen i sweet spot og mindre jo mer ut i rommet jeg sitter. På den annen side blir 3-D opplevelsen bedre jo lengre ut i rommet jeg kommer.
    Målingen jeg opprinnelig foretok, auto 150Hz hadde plassering av mic'en ca. 1 m. fra bakvegg, omtrent der jeg sitter. Høyden husker jeg ikke.
    Kjørte så en måling (B) Auto 150hz med mic'en 2m ut i rommet. Det ble noe basstungt igjen, kanskje.
    Så en runde (C) manuell 200 Hz med mic'en bare litt foran hodepos. i sweet spot, si 1,5 m fra bakvegg. Bedre enn A, som B?
    Så en siste runde (D) manuell 200 Hz med samme mic pos. som for C men med tillegg av at jeg også målte ørehøyden eksakt, og justerte stativet (brukte et fotostativ som holder) til samme høyde.
    Dette (D) må jeg si ble meget bra og umiddelbart opplevd som bedre enn de foregående. Bedre def. av den dypeste bassen samtidig som det jeg opplever som "naturlig varme" også var på plass. Med denne innstilling har jeg nå kjørt allverdens musikk en ukes tid og vil glatt konkludere med at den første Correction bare var det første steg. Det var mer og hente. Og for de ivrige, sikkert mer enda..

    Neste steg, en dag jeg gidder, skal jeg ta noe målinger oppover i frekvens og se hva som skjuler seg her. Kanskje også prøve en BBC DIP?
    Her er det flust av muligheter.

    Morty
    Ja det er mange muligheter med denne boksen , så det lønner seg å eksperimentere litt ! Hvordan har du plassert din DC i "kjeden" da ?
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Nokså tradisjonelt, egentlig.
    Kjører balansert analogt inn - fra min Preamp og analogt balansert ut, rett inn i mine to DPer.
    Utsignalet fra DS 2.0 er da dempet ca. 10 dB, slik at normalt lyttevolum nå er ca. 50 dB på preampen mot tidligere 40.
    Ideelt er 50 +!!
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Noen av dere som har testet DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core som har vært borti Lyngdorf DPA-1 og kan si noe om hvordan disse er mot hverandre? :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har siden sist skaffet ta i to små svs sb12 nsd som jeg nå jibber litt med.

    CIMG1431.jpg


    Ser langt bedre ut, men det er noe rot rundt 40 hz. Skal flytte mere rundt på subbene og prøve ut mere, men det er da på riktig vei dette.
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Ja, dette var andre "boller"!
    Bassgangen under 150 Hz ser jo nå meget pen ut, uten peaks. rent imponerende faktisk.
    Uryddighetene helt i "bunn" er vel bare lokale utfasinger, som neppe er hørbart? (litt usikker her)

    Det kan godt være at bassgengivelsen her umiddelbart ikke lyder så imponerende som forventet. Fravær av peaks kan være et slags to-egget sverd...
    Men etterhvert tipper jeg at smilet vil komme, når du oppdager at den ene plata etter den andre faktisk har et bassfundament du ikke har lagt merke til før.

    Savner du likevel litt tyngde, eller at den tonale balansen heller litt til det magre/kliniske, kan du prøve å gi noen dB på Compensation.

    Morty
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja, dette var andre "boller"!
    Bassgangen under 150 Hz ser jo nå meget pen ut, uten peaks. rent imponerende faktisk.
    Uryddighetene helt i "bunn" er vel bare lokale utfasinger, som neppe er hørbart? (litt usikker her)

    Det kan godt være at bassgengivelsen her umiddelbart ikke lyder så imponerende som forventet. Fravær av peaks kan være et slags to-egget sverd...
    Men etterhvert tipper jeg at smilet vil komme, når du oppdager at den ene plata etter den andre faktisk har et bassfundament du ikke har lagt merke til før.

    Savner du likevel litt tyngde, eller at den tonale balansen heller litt til det magre/kliniske, kan du prøve å gi noen dB på Compensation.

    Morty
    Jeg er egentlig ikke noe bassmonster så jeg synes faktisk det er i overkant mye trøkk på enkelte sanger. Men det som slår til nå er flere detaljer i bassen, dvs nyanser. De svs subbene er jo kanskkje ikke de beste musikksubbene som finnes, men her føler jeg at de gjør en god jobb.

    Nå gjenstår det bare å finne en god forsterker, transistorbassert så får jeg nyte musikken en stund. Jo Audiovalven er solgt til en hyggelig kar utenfor Bergen.

    Jeg er nok ikke noen rørmann, selv om dette spillet meget godt sammen, så ble det ikke direkte nok når jeg satt på metallen min.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Hei,noen som har testet hvor "transparent" denne boksen e? Dvs hvor lydforringende den e satt inn i kjeden som "pass-through" uten noen korrigeringer? Foregår jo en AD-DA-konvertering hvis man som mæ spiller vinyl.Ser jo at Copland DRC205 fikk noe blandet kritikk pga dette..Tenkte å koble den i tape-sløyfa på min Copland-pre hvis æ skulle finne på å handle en sånn,det e kanskje bedre enn mellom pre og aktivdelefilter/effekter(tenkte at den får fullt signal,bedre mht signal/støyforhold)? Har per dags dato Exact og AV-bass med Velodyne SMS-1 som aktivt delefilter og romkorrigering for bass.Denne geniale boksen virke jo nesten for god til å være sann,Dac,pre og romkorreksjon med masse muligheter.Vil denne være bedre enn SMSen? Har det orginale aktiv-filteret fra dynabel og kan jo da evt selge SMS-1..Ekstra bonus e jo USB-dac :) E det berre å handle? Et spørsmål til,følger målemikrofon med?

    mvh Filip
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hei,noen som har testet hvor "transparent" denne boksen e? Dvs hvor lydforringende den e satt inn i kjeden som "pass-through" uten noen korrigeringer? Foregår jo en AD-DA-konvertering hvis man som mæ spiller vinyl.Ser jo at Copland DRC205 fikk noe blandet kritikk pga dette..Tenkte å koble den i tape-sløyfa på min Copland-pre hvis æ skulle finne på å handle en sånn,det e kanskje bedre enn mellom pre og aktivdelefilter/effekter(tenkte at den får fullt signal,bedre mht signal/støyforhold)? Har per dags dato Exact og AV-bass med Velodyne SMS-1 som aktivt delefilter og romkorrigering for bass.Denne geniale boksen virke jo nesten for god til å være sann,Dac,pre og romkorreksjon med masse muligheter.Vil denne være bedre enn SMSen? Har det orginale aktiv-filteret fra dynabel og kan jo da evt selge SMS-1..Ekstra bonus e jo USB-dac :) E det berre å handle? Et spørsmål til,følger målemikrofon med?

    mvh Filip
    Jeg bruker den "alene" som både dac og pre til musikkbruk rett i effekt-trinnet.
    Kjører jeg lyden via receiver , så blir det jo analogt inn/ut (står koblet mellom receiver og effekt) , og jeg kan ikke si jeg merker noe nedgradering i lyden altså.
    Men dette kommer vel an på hvor transparent resten av utstyret er også vil jeg anta .

    Selv er jeg meget fornøyd med denne boksen , og at den er verdt pengene for min del er det ingen tvil om - men dette kommer jo mye an på hvor store utfordringer du har mtp bassgangen i rommet ditt også !

    Og ja , målemicen følger med :)
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Hei,noen som har testet hvor "transparent" denne boksen e? Dvs hvor lydforringende den e satt inn i kjeden som "pass-through" uten noen korrigeringer? Foregår jo en AD-DA-konvertering hvis man som mæ spiller vinyl.Ser jo at Copland DRC205 fikk noe blandet kritikk pga dette..Tenkte å koble den i tape-sløyfa på min Copland-pre hvis æ skulle finne på å handle en sånn,det e kanskje bedre enn mellom pre og aktivdelefilter/effekter(tenkte at den får fullt signal,bedre mht signal/støyforhold)? Har per dags dato Exact og AV-bass med Velodyne SMS-1 som aktivt delefilter og romkorrigering for bass.Denne geniale boksen virke jo nesten for god til å være sann,Dac,pre og romkorreksjon med masse muligheter.Vil denne være bedre enn SMSen? Har det orginale aktiv-filteret fra dynabel og kan jo da evt selge SMS-1..Ekstra bonus e jo USB-dac :) E det berre å handle? Et spørsmål til,følger målemikrofon med?

    mvh Filip
    Jeg bruker den "alene" som både dac og pre til musikkbruk rett i effekt-trinnet.
    Kjører jeg lyden via receiver , så blir det jo analogt inn/ut (står koblet mellom receiver og effekt) , og jeg kan ikke si jeg merker noe nedgradering i lyden altså.
    Men dette kommer vel an på hvor transparent resten av utstyret er også vil jeg anta .

    Selv er jeg meget fornøyd med denne boksen , og at den er verdt pengene for min del er det ingen tvil om - men dette kommer jo mye an på hvor store utfordringer du har mtp bassgangen i rommet ditt også !

    Og ja , målemicen følger med :)
    Takk for svar,det høres jaggu bra ut :) Og ja,æ har en voldsom peak der nede,drar ned 34Hz med 6,5dB og 39Hz med 8,5dB. Bruker Velodyne SMS til dette som sagt,beste verktøyet æ har hatt tel nu:) Og denne ser jo VELDIG spennende ut mht muligheter..

    mvh Filip
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei,noen som har testet hvor "transparent" denne boksen e? Dvs hvor lydforringende den e satt inn i kjeden som "pass-through" uten noen korrigeringer? Foregår jo en AD-DA-konvertering hvis man som mæ spiller vinyl.Ser jo at Copland DRC205 fikk noe blandet kritikk pga dette..Tenkte å koble den i tape-sløyfa på min Copland-pre hvis æ skulle finne på å handle en sånn,det e kanskje bedre enn mellom pre og aktivdelefilter/effekter(tenkte at den får fullt signal,bedre mht signal/støyforhold)? Har per dags dato Exact og AV-bass med Velodyne SMS-1 som aktivt delefilter og romkorrigering for bass.Denne geniale boksen virke jo nesten for god til å være sann,Dac,pre og romkorreksjon med masse muligheter.Vil denne være bedre enn SMSen? Har det orginale aktiv-filteret fra dynabel og kan jo da evt selge SMS-1..Ekstra bonus e jo USB-dac :) E det berre å handle? Et spørsmål til,følger målemikrofon med?

    mvh Filip
    Jeg bruker den "alene" som både dac og pre til musikkbruk rett i effekt-trinnet.
    Kjører jeg lyden via receiver , så blir det jo analogt inn/ut (står koblet mellom receiver og effekt) , og jeg kan ikke si jeg merker noe nedgradering i lyden altså.
    Men dette kommer vel an på hvor transparent resten av utstyret er også vil jeg anta .

    Selv er jeg meget fornøyd med denne boksen , og at den er verdt pengene for min del er det ingen tvil om - men dette kommer jo mye an på hvor store utfordringer du har mtp bassgangen i rommet ditt også !

    Og ja , målemicen følger med :)
    Hvordan brukes den som forforsterker. Er det bare å koble analogt inn i effekt og deretter bruke fjernkontrollen til å styre volume opp og ned? Eller er det noen annet jeg må gjøre. Ble litt nyskjerrig på den da jeg nå bruker en surroundreciver som pre.....
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hei,noen som har testet hvor "transparent" denne boksen e? Dvs hvor lydforringende den e satt inn i kjeden som "pass-through" uten noen korrigeringer? Foregår jo en AD-DA-konvertering hvis man som mæ spiller vinyl.Ser jo at Copland DRC205 fikk noe blandet kritikk pga dette..Tenkte å koble den i tape-sløyfa på min Copland-pre hvis æ skulle finne på å handle en sånn,det e kanskje bedre enn mellom pre og aktivdelefilter/effekter(tenkte at den får fullt signal,bedre mht signal/støyforhold)? Har per dags dato Exact og AV-bass med Velodyne SMS-1 som aktivt delefilter og romkorrigering for bass.Denne geniale boksen virke jo nesten for god til å være sann,Dac,pre og romkorreksjon med masse muligheter.Vil denne være bedre enn SMSen? Har det orginale aktiv-filteret fra dynabel og kan jo da evt selge SMS-1..Ekstra bonus e jo USB-dac :) E det berre å handle? Et spørsmål til,følger målemikrofon med?

    mvh Filip
    Jeg bruker den "alene" som både dac og pre til musikkbruk rett i effekt-trinnet.
    Kjører jeg lyden via receiver , så blir det jo analogt inn/ut (står koblet mellom receiver og effekt) , og jeg kan ikke si jeg merker noe nedgradering i lyden altså.
    Men dette kommer vel an på hvor transparent resten av utstyret er også vil jeg anta .

    Selv er jeg meget fornøyd med denne boksen , og at den er verdt pengene for min del er det ingen tvil om - men dette kommer jo mye an på hvor store utfordringer du har mtp bassgangen i rommet ditt også !

    Og ja , målemicen følger med :)
    Hvordan brukes den som forforsterker. Er det bare å koble analogt inn i effekt og deretter bruke fjernkontrollen til å styre volume opp og ned? Eller er det noen annet jeg må gjøre. Ble litt nyskjerrig på den da jeg nå bruker en surroundreciver som pre.....
    Ja , verre er det ikke :)
    Bruker analog inngangen på DC fra pre-out på receiver , og med volumet på DC på 0db til flerkanalslyd - til tokanalslyd så bruker jeg optisk inn på DC fra Squeezebox Duet , og styrer volumet på DC. Dette fungerer som snus det , men DC skaper jo en forsinkelse pga korreksjonen den gjør , så man må kjøre RK i receiver på nytt etter at dette er koblet opp , slik at receiveren øker avstanden til frontene for å kompansere for forsinkelsen .
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok.
    Tenkte å få koblet bort reciver når jeg lytter til musikk. Er ikke ofte jeg ser film. Har sett 2 filmer i mai-juni.

    Tenkte en kjøre lyden slik. Sb optisk til DC . DC splitte det analoge signalet med y-ledd. koble så til effekttrinn og til aktive subber. Kjøre romkorreksjon på nytt.
    Det skulle vel gi den beste lyden på 2 kanals musikk.

    Ved film så tar jeg bort y ledda, og kobler dc analogt til reciver og subbene til sub out på reciver. Kjører da romkorreksjon på nytt på begge to.

    Hmm ønsker jo hd lydformatene på bluray. Jeg burde vel koble med HDMI fra Bluray inn på reciver. fra preout inn analogt til DC, så fra DC med analog til effekt trinn. og subbene på sub out fra reciver.

    KAnskje litt tungvint, men jeg ønsker jo best mulig lyd til 2kanals oppsettet da det er det jeg bruker mest.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ok.
    Tenkte å få koblet bort reciver når jeg lytter til musikk. Er ikke ofte jeg ser film. Har sett 2 filmer i mai-juni.

    Tenkte en kjøre lyden slik. Sb optisk til DC . DC splitte det analoge signalet med y-ledd. koble så til effekttrinn og til aktive subber. Kjøre romkorreksjon på nytt.
    Det skulle vel gi den beste lyden på 2 kanals musikk.

    Ved film så tar jeg bort y ledda, og kobler dc analogt til reciver og subbene til sub out på reciver. Kjører da romkorreksjon på nytt på begge to.

    Hmm ønsker jo hd lydformatene på bluray. Jeg burde vel koble med HDMI fra Bluray inn på reciver. fra preout inn analogt til DC, så fra DC med analog til effekt trinn. og subbene på sub out fra reciver.

    KAnskje litt tungvint, men jeg ønsker jo best mulig lyd til 2kanals oppsettet da det er det jeg bruker mest.
    Burde fungere bra det ja , men det blir som du sier litt tungvint.
    Men det er jo bare å prøve DC som pre først for å se om det har noe for seg.

    Hvis det viser seg å blir vesentlig bedre slik at du vil bruke denne løsningen , så kan du jo bruke en rca switch for å koble suben enten til DC eller ut fra receiver alt etter hva du hører på.
    Eller evt bruke en sub til , som er koblet kun til recveiver til filmbruk :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok.
    Tenkte å få koblet bort reciver når jeg lytter til musikk. Er ikke ofte jeg ser film. Har sett 2 filmer i mai-juni.

    Tenkte en kjøre lyden slik. Sb optisk til DC . DC splitte det analoge signalet med y-ledd. koble så til effekttrinn og til aktive subber. Kjøre romkorreksjon på nytt.
    Det skulle vel gi den beste lyden på 2 kanals musikk.

    Ved film så tar jeg bort y ledda, og kobler dc analogt til reciver og subbene til sub out på reciver. Kjører da romkorreksjon på nytt på begge to.

    Hmm ønsker jo hd lydformatene på bluray. Jeg burde vel koble med HDMI fra Bluray inn på reciver. fra preout inn analogt til DC, så fra DC med analog til effekt trinn. og subbene på sub out fra reciver.

    KAnskje litt tungvint, men jeg ønsker jo best mulig lyd til 2kanals oppsettet da det er det jeg bruker mest.
    Burde fungere bra det ja , men det blir som du sier litt tungvint.
    Men det er jo bare å prøve DC som pre først for å se om det har noe for seg.

    Hvis det viser seg å blir vesentlig bedre slik at du vil bruke denne løsningen , så kan du jo bruke en rca switch for å koble suben enten til DC eller ut fra receiver alt etter hva du hører på.
    Eller evt bruke en sub til , som er koblet kun til recveiver til filmbruk :)
    Jo en sub til vil kanskje være det enkleste....
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ok.
    Tenkte å få koblet bort reciver når jeg lytter til musikk. Er ikke ofte jeg ser film. Har sett 2 filmer i mai-juni.

    Tenkte en kjøre lyden slik. Sb optisk til DC . DC splitte det analoge signalet med y-ledd. koble så til effekttrinn og til aktive subber. Kjøre romkorreksjon på nytt.
    Det skulle vel gi den beste lyden på 2 kanals musikk.

    Ved film så tar jeg bort y ledda, og kobler dc analogt til reciver og subbene til sub out på reciver. Kjører da romkorreksjon på nytt på begge to.

    Hmm ønsker jo hd lydformatene på bluray. Jeg burde vel koble med HDMI fra Bluray inn på reciver. fra preout inn analogt til DC, så fra DC med analog til effekt trinn. og subbene på sub out fra reciver.

    KAnskje litt tungvint, men jeg ønsker jo best mulig lyd til 2kanals oppsettet da det er det jeg bruker mest.
    Burde fungere bra det ja , men det blir som du sier litt tungvint.
    Men det er jo bare å prøve DC som pre først for å se om det har noe for seg.
    Jo en sub til vil kanskje være det enkleste....
    Og det beste :)
     

    Joe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2005
    Innlegg
    243
    Antall liker
    53
    Sted
    Sweetspot
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Ser interessant ut denne boksen.
    Har jeg forstått det riktig at det er delefilter i den, slik at man f.eks kan avskjære bassen i hovedhøyttalerne gjennom XLR-utgangene og bruke RCA-utgangene til sub?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei. Ser interessant ut denne boksen.
    Har jeg forstått det riktig at det er delefilter i den, slik at man f.eks kan avskjære bassen i hovedhøyttalerne gjennom XLR-utgangene og bruke RCA-utgangene til sub?

    Hei den har et xover filter ja, men om du kan koble til både Xlr og rca ut samtidig vet jeg ikke. Jeg har koblet DS boksen slik at både subbene får signal og satt øvre grense på de til 70hz og kjører frontene som vanleg og lar DS gjøre jobben med å justere nivået mellom de. Bruker kun rca ut med to yledd, der jeg forer subbene direkte fra yledd og drar signalet til forsterker fra det andre.

    Får nok noen andre gode svar, om ikke så er gutta bak DS veldig raske med å gi gode svar om du kontakter dem på epost. Veldig god kundesørvise derfra.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Den har kun to kanaler ut etter det jeg forstår av manualen.
    Den kan derfor ikke brukes som tradisjonelt delefilter mellom bass og topp.
     

    Joe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2005
    Innlegg
    243
    Antall liker
    53
    Sted
    Sweetspot
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det var jo litt dumt. Har lest litt rundt, og skal man bruke den slik jeg tenkte, må man ha to stykker. Men da får man volumkontroll-issues.
    Virker som om de skulle prøve å fikse akkurat dét i en fremtidig utgave. Med en slags sammenkobling.
    Men det begynner jo og dra seg til prismessig, hvis man trenger flere stykker.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det var jo litt dumt. Har lest litt rundt, og skal man bruke den slik jeg tenkte, må man ha to stykker. Men da får man volumkontroll-issues.
    Virker som om de skulle prøve å fikse akkurat dét i en fremtidig utgave. Med en slags sammenkobling.
    Men det begynner jo og dra seg til prismessig, hvis man trenger flere stykker.
    Den kan ikke splitte signalet med x-over nei dessverre x-over må settes på sub , mens hoved-ht spiller så langt ned ned de orker.
    Enig i at dette er litt dumt - det er ingen selvfølge at man får en bra integrasjon med sub , så lenge man ikke får delt av frontene.
    Men man kan fint bruke rca utg. og xlr utg. samtidig.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Da va det en i bestilling,spent på denne boksen må æ si :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gratulererm regner med du kommer med en kommentar når du har fått prøvd den litt. Vær obs på at det ved første lytt kan låte noe kjedelig. Men etterhvert når du blir vant til at toppene dine er mye mindre, så er det mye i lydbildet som kommer mye bedre frem....
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Gratulererm regner med du kommer med en kommentar når du har fått prøvd den litt. Vær obs på at det ved første lytt kan låte noe kjedelig. Men etterhvert når du blir vant til at toppene dine er mye mindre, så er det mye i lydbildet som kommer mye bedre frem....
    Takk,trur dette blir bra,,har jo brukt velodyne sms-1 til nu og skjønt mine problemer; 25Hz+1dB, 34Hz-6,5dB, 39Hz-8,5dB, 50Hz+0,5dB, 61Hz+1,5dB, 110Hz-2,5dB.Deling 150Hz lowpass42dB,80Hz 6dbhighpass. Dette endret mitt oppsett voldsomt iht org delefilter 24dB/oktav 110Hz..Spille på Exact og AV-bass med audax 13".LC Audio Millenium 180w i topp og Adcom GFA555 200w i bass.

    Edit. Regner da med å gå tilbake til det orginale delefilteret som har 110Hz 24dB/oktav deling og kutte ut Velodyne..

    mvh Filip
     
    Sist redigert:

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Ja,da var den ankommet og prøvd litt.Har foreløbig putta den inn i tapeloopen på preampen.Dette for å kunne teste enkelt hvor transparent den er,svitsje mellom tapemonitor av og på.Men det var ikkje like lett,mister mye gain igjennom denne.Selv med volum på maks i antimode.Rart dette syns æ.Og står på high sensitivty,blir lavere når æ bytter.En annen ting,volum via USB blir hinsides høyt og volumkontroll oppfører sæ rart på pc.Må ned på 5 i volum-mikser i W7 for å matche analog inn.Hjelper ikkje å justere volum trim(pkt 4.8 i manual) Hmm,e det feil på denne eller? Men,denne rydder jaggu opp i lyden,halleluja:) Og,så vidt æ klare å høre,den e transparent,høres ikkje ut som noe går tapt i bypass i tapeloop kontra utenom tapeloop:) Og som nåsåen i the julekalender sa: Hvilke muligheter :cool: Her e muligheter for 16 band peq,lav/høypass-filter,korigeringer på ulike måter,måling i bass og fullfrekvens,ulike profiler++++
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei.

    Jeg slet også en del med gain med den, men gikk inn en eller annen plass og auka eller senka noe, skal se om jeg har svaret på forespørselen fra DS fortsatt, Jeg bruker den digitalt inn og kjører med volume på 5db gain. Bytta endal til fra en dac til 20 lapper da jeg ikke hørte noen vesentlig forskjell her hjemme.

    Brukt litt tid på den, denhar som du sier mange muligheter og totalt sett så må dette vere noe av det beste man kan legge penger i. Jeg kommer nok aldri til å klare meg uten.

    Prøv den inn på en vanlig inngang for å utelukke noe med gain nivå i tape loopen din. Det skal ikke ver noe der men man vet aldri.

    Sjekker opp mailene når jeg kommer meg hjem, og legger inn et svar på det imorgen.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Flott,skal følge med her:) Og seff teste litt i morgen..Ja,den e verd sine kroner og mye mer..

    mvh Filip
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ja,da var den ankommet og prøvd litt.Har foreløbig putta den inn i tapeloopen på preampen.Dette for å kunne teste enkelt hvor transparent den er,svitsje mellom tapemonitor av og på.Men det var ikkje like lett,mister mye gain igjennom denne.Selv med volum på maks i antimode.Rart dette syns æ.Og står på high sensitivty,blir lavere når æ bytter.En annen ting,volum via USB blir hinsides høyt og volumkontroll oppfører sæ rart på pc.Må ned på 5 i volum-mikser i W7 for å matche analog inn.Hjelper ikkje å justere volum trim(pkt 4.8 i manual) Hmm,e det feil på denne eller? Men,denne rydder jaggu opp i lyden,halleluja:) Og,så vidt æ klare å høre,den e transparent,høres ikkje ut som noe går tapt i bypass i tapeloop kontra utenom tapeloop:) Og som nåsåen i the julekalender sa: Hvilke muligheter :cool: Her e muligheter for 16 band peq,lav/høypass-filter,korigeringer på ulike måter,måling i bass og fullfrekvens,ulike profiler++++
    Er det 2013 versjonen du har fått ? Den gir jo noe mer volt på utgangen enn tidligere , og følgelig noe mer gain.
    Har du prøvd å senke "digital headroom" - har den gjort mye korrigeringer blir denne satt høyt , og da går det utover gain.
    Har du sammenlignet å bruke den som ren dac inn på forsterkeren din ? Da slipper du jo A/D konverteringen også.

    Artig boks med mange muligheter ja :)
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Hei,viste seg at æ mista gain i tapeloopen,underlig i grunn.Vel,har holdt på litt nu,fått oppdatert til nyeste software,da blei problemet med USB-volumet borte,nu funker det som det skal.Holdt på å sprenge høyttalerne pga dette,blei heilt hinsides høytt,satt heldigvis i nærheten av volumknotten så det gikk bra.Har nå fjerna Velodynen,satt inn orginale delefilter til av-bass som er 110Hz 24dB/oktav.Genialt å kunne bruke fullrangemåling får å få nivået rett.Dvs rett nivå hørtes ikkje ut som rett nivå før korreksjon,va alt for mye buldrebass pga peaken æ har på noen-og-30Hz.Stolte på antimoden og fikk nivået rett,la inn en PEQ på 110Hz+3dB,va et søkk ved delefrekvens.Så kjørte æ korreksjon opp til 220Hz,det tok endel minutter så æ forlot rommet,va ubehagelig.Så kom resultatet,så jaggu ryddig ut.Kjørte så fullfrekvensmåling på nytt og det så rimelig ok ut,kanskje litt lite nivå nederst.Hadde ikkje tid til meir så æ tok en "spansk" en,justerte housecurve slik; tilt 9 og lift 2.Jaggu blei det bra:) La inn en svak BBC-dip på -1dB ved 3000Hz med bredde 1000Hz,hjalp som pokker det og:) Men,det er alltid et men; det e fort å justere sæ på viddene,lurt å ikkje gjøre for mye her og der.Kanskje less is more:) Kobla Antimoden etter Coplandpreampen,denne står med volum på maks.Måtte gjøre det slik,å sette antimoden på maks volum og så justere volum med Copland blei bare støy.Bekymre mæ ikkje for lydforringelse mht volumreg på Copland i og med at det e en AudioNote stepattunator som står der.Bonusen nu e at æ har remote på volum og svitsjing mellom USB (min laptop) og analog inn (cd,radio og vinyl) Artig med bypass-knappen,får jaggu sjokk over kor mye rot den rydder opp i,beste annvendte 6000kr her i gården :)

    mvh Filip
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Ja,som æ skrev; Less Is More! Fjerna BBC-dipen,blei too much selv med -1dB. Skal foreta ny korreksjon når nyampen til toppen kjem,en CJ MF2250,gidd ikkje å dille for mye før det(trur æ) :rolleyes: Nei,denne saken e digg :cool:

    mvh Filip
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Finner ikke igjen mail fra DS. Men ser ut som om du har fått taket på denne boksen. Den dingsen er digg ja. Og når øra blir vant til den så er det ingen vei tilbake.

    skalprøve den som preamp også, men nå er jeg altfor opptatt med å kose meg med musikk.....
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke helt greia. En avansert subwoofercontroller?
    Det og ja,+dac/preamp med 1 analog inn;rca/xlr,1 optisk,1 USB.Korreksjon opp til maks 500Hz+16bands parametrisk EQ i hele frekvensområdet,måling av frekvens; 16-200Hz,16-500Hz eller 20-20000Hz+masse snedige funksjoner...Les her :
    DSPeaker-Anti-Mode 2.0 Dual Core connection examples
    DSPeaker-Anti-Mode 2.0 Dual Core
    http://www.dspeaker.com/fileadmin/datasheets/dspeaker/AntiMode20DualCoreEng.pdf

    mvh Filip
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Finner ikke igjen mail fra DS. Men ser ut som om du har fått taket på denne boksen. Den dingsen er digg ja. Og når øra blir vant til den så er det ingen vei tilbake.

    skalprøve den som preamp også, men nå er jeg altfor opptatt med å kose meg med musikk.....
    Hehe,det skjønner æ godt:) Takk for forsøket,men fant heldigvis ut av det:) Kose mæ også her:)

    mvh Filip
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke helt greia. En avansert subwoofercontroller?
    Det og ja,+dac/preamp med 1 analog inn;rca/xlr,1 optisk,1 USB.Korreksjon opp til maks 500Hz+16bands parametrisk EQ i hele frekvensområdet,måling av frekvens; 16-200Hz,16-500Hz eller 20-20000Hz+masse snedige funksjoner...Les her :
    DSPeaker-Anti-Mode 2.0 Dual Core connection examples
    DSPeaker-Anti-Mode 2.0 Dual Core
    http://www.dspeaker.com/fileadmin/datasheets/dspeaker/AntiMode20DualCoreEng.pdf

    mvh Filip
    Bruker min i et 2.2system,den står før aktivt delefilter før begge effektene.Ved USB er den preamp,ved vinyl står den etter en pre med RIIA.Den står med volum på maks,så e vel 2 preamper her nu,hmm,kanskje selge og skaffe separat RIIA..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn