drossels Diy tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    F 5 turbo V 3

    Så er de 32 stk 10000 uf 50 V Roe 105 Celsius beklædt.


    Billede 125.jpg
    Billede 125.jpg
     

    Finnogangela

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    83
    Antall liker
    56
    Smukt!

    Hvad er de beklædt med?

    - og sætter du dem op i noget drejebænkslignende for at få det flotte resultat?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Viser nogle detaljer i weekenden. Det er håndarbejde. Ville gerne haft Silke eller Uld. Dette er en nødløsning på grund af tidsnød. Det er Bomuld som ikke er så godt som de førnævnte.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Øvelse gør mester. Det har taget 3 timer tipper jeg.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Drej kondensatoren forneden mens du lægger tråd på. Stram tråden op på kondensatoren engang imellem. Stram også lidt foroven et par gange undervejs. Øvelse gør mester.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Drossel. Det hadde vært interessant om du kunne beskrive hvordan du opplever de lydmessige forskjeller på elektrolytter m/plast, nøgne, med ull, silke eller bomuldstråd og dyppet i linolje.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Desværre en så detaljeret redegørelse er jeg ikke i stand til. Jeg holder mig til andres tidligere konklusioner .
     

    Finnogangela

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    83
    Antall liker
    56
    Hej Drossel, tak for den fine beskrivelse (kan huske min far viste mig den der strambare surring i sin tid:)

    Behandler du med linolie bagefter, eller?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Ja det vil jeg. Prøvede med Shellac men hele bomulds hylsteret drejer bare rundt. Har ingen fast kontakt til kondensatoren.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det skal være noget andet end linolie ville jeg prøvet tonkin lak. Hvis du går i naturmaling.dk på hjørnet der ved Israels plads kan de sælge dig en lille mængde. Den består af linolie, tungolie og kinesisk træolie. 100% naturlig uden opløsningsmidler.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Fint tak for det ! Shellac er strålende til formålet. Det har bare ike fået kontakt med huset tilsyneladende.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Billede 131.jpg
    Billede 131.jpg
    Billede 131.jpg
    Ups sådan går når man føler siden ikke reagerer. Dette er 4 kanal bagkanal forstærker til en ven. Modulerne er Holton NXV 300 R 2. Trafoerne er 2 stk 500 VA 35 Vac . De er befriet for plastic og støbt ind i epoxy.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    P1010180.jpg
    Sidste skud på stammen en Holton NXV 300 R2 med rc led til indgangstrinnet. Kører med 2x 70 Vdc. Dette er til en center højttaler til en som købte mine Monoblokke.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Vis vedlegget 298882 Nyeste Holton byg. 2 x 2 stk Holton NXV 200 L. Lytteerne er Rifa 169 befriet for plastik. Omviklet med kobber og silke/linolie.
    Hvis det virkelig må se slik ut for å få "god lyd", så må jeg melde pass....
    Blir litt for mye treplater, lim og olje etter min smak. Dette må jo lyde bedre enn hva de beste HighEnd fabrikanter kan framstille, for DE bruker jo ikke slikt ?
    Eller gjør de ?
    Mvh.
    Johnny
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    rottereir imo
    men om det låter bedre, er det vel bare å slenge på lokket?:cool:
    mvh
    Leif
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    rottereir imo
    men om det låter bedre, er det vel bare å slenge på lokket?:cool:
    mvh
    Leif
    Du laver selv meget værre Rottereir ind imellem. Det dere ser som træ er kork til at dæmpe kabinettet. Limen og træet på de vandrette lytter er pågrund af mekanisk stabilitet. Må indrømme topprioritet er lyden. Udseende kommer i anden række. Men det er bare LNE og LMC som har kritiseret indtil videre. Plastic på lytterne giver ik den samme letflydenhed og detaljering som hvis den er fjernet.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg sa jo lyden er det primære og dette vil jo dekkes av kabinettet
    jeg drev og med plastfjerning før i tiden, men det er ikke der slaget står, og kan i beste fall kalles finpussing imo
    det er mere fundamentale forhold, generelt i hele systemet, som gir store effekter
    men du har vel funnet "din nisje"
    mvh
    Leif
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Det dere ser som træ er kork til at dæmpe kabinettet. Limen og træet på de vandrette lytter er pågrund af mekanisk stabilitet. Må indrømme topprioritet er lyden. Udseende kommer i anden række. Plastic på lytterne giver ik den samme letflydenhed og detaljering som hvis den er fjernet.
    Du har din filosofi samt ambisjon med bygget, så langt det lar seg gjøre uten kompromisser for lyden. Estetikk sitter i baksetet / funksjon foran form. Helt fair :) Rottereir? Ja kanskje, men spiller det noen rolle egentlig? Lykke til!
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    jeg sa jo lyden er det primære og dette vil jo dekkes av kabinettet
    jeg drev og med plastfjerning før i tiden, men det er ikke der slaget står, og kan i beste fall kalles finpussing imo
    det er mere fundamentale forhold, generelt i hele systemet, som gir store effekter
    men du har vel funnet "din nisje"
    mvh
    Leif
    Nej Leif det er jo ik bare plastic det drejer sig om lige så lidt som shunt forsyninger. Har prøvet shunt forsyninger og det er bare ik mig. Synes det slår dynamikken ihjel.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg kommenterte det synlige
    resten er sikkert fortreffelig
    hos meg er det dynamikk ut av helvete, uansett hva slags power jeg bruker
    i shunt psu må du bare ha nok å regulere på...de sedvanlige 3-5 volt holder ikke....
    mvh
    Leif
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Så siger vi det. MEn forstærkerne her mangler enten tilspilning eller et eller andet skal moddes for de er lidt til den analytiske side.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    P1010189.jpg
    Udkast til 450 W Holton 800 L. Trafoen er fra en gammel proffessionel forstærker. Den er instøbt i 600 g epoxy. Elektrolytterne til udgangstrinnet er Wicon 10000 uf 100 V og der er 12stk. De runde i hjørnerne er 1 H 50 ohm drossler som skal efterfølges af 2 stk 6800 uf 100 v kendeil til indgangstrinnet da jeg har en mistanke om at Holtons regulator lyder meget elektroniskt. Tager spændingen 91 vdc fra hovedforsyningen. Bagpladen, som erstatter en med 8 udgange fra Gainclone forstærker, er lavet af plastic støbemasse. De store lytter er limet med silicone på 12 mm pertinax. Bunden er forstærket med 3 mm finerplade.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Drossel,
    Hvilken funksjon har silke/linolje-tråden rundt lyttene? Isolasjon? (Som evt. resonansdemping blir massen for liten og viklingen neppe stram nok.)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.205
    Antall liker
    2.686
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei Drossel ,,Min erfaring med shunts var jo nettopp at jeg synes de formidlet musikken bedre 3 d stage , Da jeg testet ut CSF shuntene for Borbely var nettopp dynamikken som gjorde at jeg gikk helt bort fra å bruke Panasonic akkumulatorene 12hv07 som ble grå og kjedelige i forhold til shunten .Serie regs var ikke option , prøvet mange der og med og uten super pre regs . Kondensatorene har stor betydning, jeg bruker panasonic FC for preamps ,,paralellkobler mange min 10000uf pr 100ma shuntet.
    For Power har jeg ikke funnet bedre enn BC 106 serie til vishay , formerly phillips compulytic , Dem paralellkobler jeg med store propylene 10-30uf. Og jeg vet ikke om det bare er meg men , jeg synes alltid at condensatorer i større grad trenger en viss grad av tilspilling ,

    Ps fine bygg du har Drossel,og Du har selvlærte erfaringer og det liker jeg ,,, og takk ! ,,,for at du gjorde meg oppmerksom på signaturen til naked vishay " :)Godt du stoppet meg fra å bruke dem ukritisk "Jeg er tilbake til min gamle resept " Jeg bruker dog noen ,,,,men din nye anbefalte TF020 gav meg en ny preamp ,Den har en formiddabel evne til å gjengi rom og opptaks akustisk forhold
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Fint å lese et innlegg hvor vi "backer" hverandre opp.


    Eivind Stillingen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn