drossels Diy tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Ikke på mit anlæg og til mine ører. Den keramislke kondensator i modkoblingen enten fjernes eller erstattes med polystyrene. Modstandene udskiftes til takman carbon. 0,25 w. Kondensatoren i udgangs filteret ændres til Wima FKP. Kondensatorerne til afkobling af strømforsyningen i indgangs trinnet ændres til Silmic 2,2 uf 100 V.

    Uden dette er det for analytiskt til min smag. Sådanne ændringer skal laves på alt kommercielt og mindre på Holton end på andet.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan vil du si denne forsterkeren er i bassområdet?

    Hvilken lydmessige forbedring opplever du av å strippe plastikken av elektrolyttene og smøre de inn med linolje?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvordan vil du si denne forsterkeren er i bassområdet?

    Hvilken lydmessige forbedring opplever du av å strippe plastikken av elektrolyttene og smøre de inn med linolje?
    Plastic og Linolje påvirker statisk electricitet og der er faktiskt elektroner inde i elektrolytterne. Giver klarere mere detaljeret lyd med mindre og bedre defineret bas. Basområdet vil afhænge af højttalere og hvor højt du vil spille. Jeg foretrækker en større men denne kan noget som den store ikke kan.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg kjenner ikke til at det er plastic i direkte forbindelse med "innmaten" i slike kondensatorer. Kun utenpå en metallkanne.
    Riktig montert er metallet jordet og "statisk elektrisitet som kan påvirke elektronene" er utenkelig.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    metall-kannen er vel dessuten av alu, som er "diamagnetisk"?
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23
    På tide å gi disse "Duelund-kreasjonene" den siste olje nå..:cool:
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tenker det blir litt grisete hvis man skal olje og salte hele stereoanlegget sitt på den måten
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Noe må gjøres (eller ofres) for den gode lyden.
    Noen kjenner til dette, mens andre lever i et slags vacuum og går glipp av mangt. Inkl. en del søl.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg kjenner ikke til at det er plastic i direkte forbindelse med "innmaten" i slike kondensatorer. Kun utenpå en metallkanne.
    Riktig montert er metallet jordet og "statisk elektrisitet som kan påvirke elektronene" er utenkelig.
    Prøv at bruge ørerne.

    I øvrigt gider jeg ikke diskutere det. Jeg ved og har intet behov for at diskutere med sådanne negative typer.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du liker å provosere selv, men blir pissesur når noen klarer å trekke opp deg :rolleyes:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg provokerer squ ikke i andres personlige tråde. I øvrigt er jeg pisse sur i dag. Prøv å fokusere på det andet jeg skriver og la plasticen være hvis det ikke har interesse. Der er mere betydelige forskelle med komponent skift. Forøvrigt hørte jeg på forstærkere med stor fornøjelse med lakrids kabler i går aftes.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Beklager I fik mig på en i forvejen dårlig dag. :(
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg er klar over at det kan virke provoserende å få noe motbør i en "privat" tråd. Dette er imidlertid et åpent forum og alle som stikker seg ut en smule må regne med å få innlegg som kan være både positive og negative.
    Det kan være smart å ha troverdige forklaringer, gjerne støttet av teori og målinger, som begrunnelse for diverse modifikasjoner og ombygginger.
    Fort gjort å få noen bemerkninger hvis en opptrer som sur, ekspert over alle eksperter og manglende respekt for de som faktisk har bidratt noe i denne merkelige HiFi verden.
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Enig med Drossel - med all respekt, lag dere en egen tråd og skriv hva dere vil der. Jeg fatter ikke hva denne hakkingen skal tjene til, den imponerer i alle fall ikke meg - selv om mye annet dere har bidratt med HAR gjort det. Sammenliknet med Duelund er og blir dere dog smågutter. ;)
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg bruger også linolie silke,og fjerner plastik fra komponenter hvis det kan lade sig gøre , fjerne også magnetiske materialer, bruger trækabinetter foret med kobberfolie hvis nødvendigt osv .
    Jeg er enig med Steen Duelund som sagde at dårlig plastik ikke er positivt for lyden, tværtimod, han kaldte det vist den snigende gift i en artikel , DCA's produkter og den bedømmelse de for overalt i verden tyder også på at der kan være noget om dette.

    Som det er nævnt så tjener linolie og silke også som isolering når den dårlige pvc plastik er fjernet fra komponenten, og i modsætning til den dårlige plastik virker kombinationen linolie og silke vibrations dæmpende, forhindre statisk elektricitet/opladninger, forhindre fugt osv , og ikke mindst forbedre/ændre lyden i alle de kondensatorer man umiddelbart ikke kan se.

    Alle steder hvor der er en spændingsforskel mellem to punkter, vil der også være en kondensator, mellem komponenter, komponenter og kabinet ,komponent og stelplan osv.
    Alle de "fejl kondensatorer" vil bl.a. have et dielektrikum som består af det komponenten er pakket ind i.

    Det er almindelig anerkendt at både kabler og kondensatorer med dårlig pvc (eller hvad det nu er for en tilfældig billig plastik man pakker komponenter ind i) ikke lyder specielt godt. Undtagen nogen enkelte som mener at et kabel er et kabel, lige meget hvad det er lavet af.

    Jeg mener en af årsagerne til at rør-teknik tit kommer bedre ud hvad angår lyd end transistor-teknik bl.a. skyldes at alle disse Fejl-kondensatorer simpelthen er af en bedre kvalitet ved rør, bl.a. På grund af hard-wiring og den mindre brug af plastik.

    Men behøver ikke nødvendigvis arbejde med linolie og silke, jeg foretrækker det bare, man kan sikkert gøre det på andre måder, det afgørende er at det gør en forskel hvad angår lyd når der arbejdes med disse ting.
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.666
    Antall liker
    3.366
    Enig med Drossel - med all respekt, lag dere en egen tråd og skriv hva dere vil der. Jeg fatter ikke hva denne hakkingen skal tjene til, den imponerer i alle fall ikke meg - selv om mye annet dere har bidratt med HAR gjort det. Sammenliknet med Duelund er og blir dere dog smågutter. ;)
    Å...vi skal ikke legge så mye i det. Disse high eff gutta har det bare litt morro. De er der selv også.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hi-eff ligger sikkert ett par hakk over hi-end;)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Drossel, hva gjør du med alu-kappen som sitter på de russiske T-3 kondisene du bestilte. Tar du av disse også?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Drossel, hva gjør du med alu-kappen som sitter på de russiske T-3 kondisene du bestilte. Tar du av disse også?
    Ved ikke har ikke fundet et formål med dem endnu. Har ikke hørt dem. Nogen siger de er fantastiske andre at de er skrækkelige. Forsøgshvis vover jeg å prøve dem over serie kondensatorerne i mit delefilter for muligt subjektivt at få højere opløsning fra 6,5 " . Sådan en opløser knap så godt som en 3".
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Drossel, hva gjør du med alu-kappen som sitter på de russiske T-3 kondisene du bestilte. Tar du av disse også?
    Tager dem ikke af tror jeg ,synes nu det skal dæmpes da det er resonant.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Billede 123.jpg
    Billede 123.jpg
    Tog huset af og lagde kobbertape på. Er mindre resonant. Vil afslutte med Shellac.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Enig med Drossel - med all respekt, lag dere en egen tråd og skriv hva dere vil der. Jeg fatter ikke hva denne hakkingen skal tjene til, den imponerer i alle fall ikke meg - selv om mye annet dere har bidratt med HAR gjort det. Sammenliknet med Duelund er og blir dere dog smågutter. ;)
    Det er vel å overdrive litt ved å kalle divergerende synspunkter og skeptiske kommentarer for "hakking"?
    Om man ikke kan tåle en noenlunde fornuftig debatt omkring sine kreasjoner og løsninger, hvorfor da starte en tråd i det hele tatt?
    Såpass bør man tåle, og forvente.

    Uten å kjenne spesielt godt til Duelund og hans ideer og løsninger, vil jeg våge å tro på at også han, innimellom slagene, sikkert støtte på ett og annet skjær....
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    scrooge der er forskel på debat og åbenlys mobning.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Tror nok jeg har opfattet men det har du tilsyneladende ikke.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.323
    Torget vurderinger
    49
    Fin tråd Drossel, håper du får fortsette uten for mye støy .
    Det heter Drossels Diy tråd, kan dere ikke ta opp ting dere er uenige i med og lage en egen tråd, kan vel ikke være vanskelig.
    Det blir ryddigere hvis man slipper bla seg gjennom flere sider med krangling.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg vil gerne fortælle årsagerne til hvorfor jeg gør tingene på en speciel måde men gider ikke diskussioner. Har deltaget i alt for mange og det fører ikke til noget. Vil gerne pointere at det kan blive for meget hvis alt er plasticfrit da man kommer for langt ind til indspilningernes kvalitet. Lidt camouflage skal der være.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Vis vedlegget 250739 Vis vedlegget 250739 Tog huset af og lagde kobbertape på. Er mindre resonant. Vil afslutte med Shellac.
    Har netop været hos en kammerat med disse teflon kondensatorer. Vi prøvede på hans diskanter. Vi sammenlignede med dem i aluminiumshus. Først loddede vi 220 nf over 6 uf Mundorf Tinfolie. Lyden blev mere smoothe og som også var en anelse mere detaljeret øverst. Så prøvede vi med dem i kobbertape. Langt flere detaljer og finkornet øverst. Konklusion : det resonante aluhus camouflerer detaljer. Desuden bliver aluminium magnetisk når der går strømme i nærheden af det. Kobber har andre egenskaber. Det er en stor gevinst å erstatte aluhuset med kobbertape og Shellac. Trods de extra detaljer bliver intet pågående.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Vis vedlegget 250739 Vis vedlegget 250739 Tog huset af og lagde kobbertape på. Er mindre resonant. Vil afslutte med Shellac.
    Har netop været hos en kammerat med disse teflon kondensatorer. Vi prøvede på hans diskanter. Vi sammenlignede med dem i aluminiumshus. Først loddede vi 220 nf over 6 uf Mundorf Tinfolie. Lyden blev mere smoothe og som også var en anelse mere detaljeret øverst. Så prøvede vi med dem i kobbertape. Langt flere detaljer og finkornet øverst. Konklusion : det resonante aluhus camouflerer detaljer. Desuden bliver aluminium magnetisk når der går strømme i nærheden af det. Kobber har andre egenskaber. Det er en stor gevinst å erstatte aluhuset med kobbertape og Shellac. Trods de extra detaljer bliver intet pågående.
    Beklager at jeg "intervenerer" i tråden din, men av hensyn til andre som leser:
    Aluminium er og blir umagnetisk
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg har lært at det reagerer magnetisk når der går strømme klods op af det ???
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Oppdaget aluminiumens magnetiske egenskaper på følgende måte:

    Monter en 63db riaa på en mdf plate, monter 2 stk 300va trafoer 15cm fra riaa printet (bad idea)
    På med strøm = stille;)

    Sett hele sulamitten oppå et kabinett av aluminium = støy

    Løft opp hele mdf plata med trafoer og det hele 10 - 15cm = støyfritt

    Aluminium er kanskje ikke magnetisk men det induserer uten problem magnetfeltet fra trafoene i metall kabinettet og opp igjen i riaa printet.

    Per
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn