drossels Diy tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.886
    Antall liker
    3.215
    Nye dac og alternativ I / V i seperat kabinet. I/v er Nelson Pass Balanced Bride off Zen med Holton Voltage One. Dacen er baseret på ESS 9018. Der er over 9 shuntreguleringer og preregulering etc. Jeg bruger OPA 1612 i analogdel. Shunts er Tentlabs kopier såvidt jeg vurderer. De havde stabiitets problemer som en ven af mig har løst. Jeg udskiftet stort set alle elektrolytter ligesom modstande i analogdelen. Nu mangler jeg at tilslutte USB Amanero . Denne er moddet med meget dyre krystaller som ikke er normalt tilgængelige til diy. De måler en faktor 1000 bedre end de oprindelige.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Du får gjerne ta med avsluttede prosjekter også, for oss som ikke har sett dem i de andre trådene du refererer til.
    Spennende dette!
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.886
    Antall liker
    3.215
    Tak Sven det gør vi jo i klubben på fredag. Contest NXV 500 against the R 2 version.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.430
    Antall liker
    2.054
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Drossel; er det silke som er surret rundt lyttene ? Med eller uten linolje ?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.886
    Antall liker
    3.215
    Forskelligt - som regel uld på de store og silke på de små. Altid linolie på. elektrolytter uten plast kan give skinger lyd. Silk/ Uld hjælper på dette og linolje væsentligt mere. Det handler om transparens.
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Første interessante tråden på lenge, faktisk. ;) Fikk du prøvd C37 til slutt?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.886
    Antall liker
    3.215
    Første interessante tråden på lenge, faktisk. ;) Fikk du prøvd C37 til slutt?
    Er ikke helt med. Tænker det er Dacen du henviser til. Kan ikke se nogen plads til C 37. Hvor skal den være ? Jo ser den nu men det er ved AEsbu indgangen.
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Alle de der transistorer synger i munden på hinanden..syntes du det er vejen op?
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Forskelligt - som regel uld på de store og silke på de små. Altid linolie på. elektrolytter uten plast kan give skinger lyd. Silk/ Uld hjælper på dette og linolje væsentligt mere. Det handler om transparens.
    Hvordan gjør du dette egentlig?
    River av plasten først, snurrer ull/silketråd rundt også dypper du hele greia i linolje (ett eller flere lag)?

    Må prøve dette en gang. Sist jeg prøvde bomull og linolje på kabler, ble bakgrunnen utrolig sort og fin.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.886
    Antall liker
    3.215
    Forskelligt - som regel uld på de store og silke på de små. Altid linolie på. elektrolytter uten plast kan give skinger lyd. Silk/ Uld hjælper på dette og linolje væsentligt mere. Det handler om transparens.
    Hvordan gjør du dette egentlig?
    River av plasten først, snurrer ull/silketråd rundt også dypper du hele greia i linolje (ett eller flere lag)?

    Må prøve dette en gang. Sist jeg prøvde bomull og linolje på kabler, ble bakgrunnen utrolig sort og fin.
    Præcist sort bakgrunn. Et lag linolje er nok tror jeg. Tidligere har jeg givet flere lag. Lader dem stå på mdf eller avis nogle dage. Tørrer bunden af med sprit og limer dem til bunden med Silicone som tørrer ca 1 uge.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.886
    Antall liker
    3.215
    Alle de der transistorer synger i munden på hinanden..syntes du det er vejen op?
    Synger i munden på hinanden ? Hvis man skal have kontrol på højttalere er et sæt slet ikke nok.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Præcist sort bakgrunn. Et lag linolje er nok tror jeg. Tidligere har jeg givet flere lag. Lader dem stå på mdf eller avis nogle dage. Tørrer bunden af med sprit og limer dem til bunden med Silicone som tørrer ca 1 uge.
    OK, takk. Får finne noen elektrolytter jeg kan voldta!
    Når jeg gjorde dette eksperimentet med høyttaler, signal og strømkablene ble bakgrunnen såpass sort at jeg trodde det var noe galt med anlegget med en gang. Tok faktisk ganske lang tid før jeg vente meg til det. Merkelig hvor mye dette har å si på lyden...
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.886
    Antall liker
    3.215
    Virkningen med linolje avtager noget når det hærder op. Mens det er vådt kan anlægget forekomme for lukket.
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Første interessante tråden på lenge, faktisk. ;) Fikk du prøvd C37 til slutt?
    Åh tror jeg husker nu. C 37 var en lak som bl.a bruges til violiner ?
    Javisst. Jeg har brukt det på bl.a. selve DAC-chip-en.

    Når det gjelder plast på elektrolytter, har jeg testet dette mange ganger i løpet av de siste ti år, og det kan forandre lyden ganske markant. Faktisk så mye at man bør vite at man risikerer tynn total klangbalanse når man fjerner plasten. Samtidig er det ganske åpenbart at den fete/brune lyden som er borte, er en form for resonans eller forvrengning.

    Med linolje blir lyden over tid mer naturlig igjen. Så: 1. fet/brun lyd med plast => 2. tynn/skingrete lyd uten plast => 3. "naturlig" lyd med linolje.

    Det skal brukes såkalt "kaldpresset jomfruolje" for de som evt. måtte være interessert. Denne er ikke kokt og inneholder ikke visse uttørkende kjemikalier - og den bruker uker og år på å tørke. Hvis gjenstanden og familiefreden tåler det, vil noen timer på 50-60 grader i stekeovnen aksellerere tørkeprosessen kraftig. :)

    En annen observasjon jeg har gjort her, er at batteriforsyningen min ikke har den litt fete og lukkede lyden som elektrolyttbanker/plast gir, og at dette er merkbart når jeg bruker batteri kontra eksternt PSU med elektrolytter/plast. Det har også sammenheng med dynamisk livlighet og headroom - enkeltelementer i lyden som f.eks. de forskjellige trommene i et trommesett får mer individuell frihet til små og store dynamiske utslag. Da jeg på et tidspunkt satt inn to store elektrolytter som en ekstra bypass i batteriforsyningen, dukket jammen den berømmelige elektrolytt/plast-effekten opp også, og de ble etter en stund fjernet igjen. Russiske K75-24 PIO synes jeg dog er svært spennende i PSU, om enn ikke i signalvei/høyttaler, og her kan det hende jeg gjør noen flere eksperimenter fremover.

    PS! Kunne du si noe om Sprague Orange Drop-kondensatorer og hva du liker å bruke dem til? Har ikke testet disse ennå...
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.886
    Antall liker
    3.215
    Første interessante tråden på lenge, faktisk. ;) Fikk du prøvd C37 til slutt?
    Åh tror jeg husker nu. C 37 var en lak som bl.a bruges til violiner ?
    Javisst. Jeg har brukt det på bl.a. selve DAC-chip-en.

    Når det gjelder plast på elektrolytter, har jeg testet dette mange ganger i løpet av de siste ti år, og det kan forandre lyden ganske markant. Faktisk så mye at man bør vite at man risikerer tynn total klangbalanse når man fjerner plasten. Samtidig er det ganske åpenbart at den fete/brune lyden som er borte, er en form for resonans eller forvrengning.

    Med linolje blir lyden over tid mer naturlig igjen. Så: 1. fet/brun lyd med plast => 2. tynn/skingrete lyd uten plast => 3. "naturlig" lyd med linolje.

    Det skal brukes såkalt "kaldpresset jomfruolje" for de som evt. måtte være interessert. Denne er ikke kokt og inneholder ikke visse uttørkende kjemikalier - og den bruker uker og år på å tørke. Hvis gjenstanden og familiefreden tåler det, vil noen timer på 50-60 grader i stekeovnen aksellerere tørkeprosessen kraftig. :)

    En annen observasjon jeg har gjort her, er at batteriforsyningen min ikke har den litt fete og lukkede lyden som elektrolyttbanker/plast gir, og at dette er merkbart når jeg bruker batteri kontra eksternt PSU med elektrolytter/plast. Det har også sammenheng med dynamisk livlighet og headroom - enkeltelementer i lyden som f.eks. de forskjellige trommene i et trommesett får mer individuell frihet til små og store dynamiske utslag. Da jeg på et tidspunkt satt inn to store elektrolytter som en ekstra bypass i batteriforsyningen, dukket jammen den berømmelige elektrolytt/plast-effekten opp også, og de ble etter en stund fjernet igjen. Russiske K75-24 PIO synes jeg dog er svært spennende i PSU, om enn ikke i signalvei/høyttaler, og her kan det hende jeg gjør noen flere eksperimenter fremover.

    PS! Kunne du si noe om Sprague Orange Drop-kondensatorer og hva du liker å bruke dem til? Har ikke testet disse ennå...
    Vender tilbage til dit indlæg en anden dag :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.886
    Antall liker
    3.215
    Stinkende Godt

    Var lidt nervøs for at tage Monoblokkene og Buffaloen med i klubben da højttalerne der er noget af det mest afslørende som findes. Der var ingen grund til bekymring. Det lød fantastisk i klubben. Mine monoblokke var flere klasser over de gamle NXV 500.

    So I am a happy man tonight :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.096
    Antall liker
    4.937
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nye dac og alternativ I / V i seperat kabinet. I/v er Nelson Pass Balanced Bride off Zen med Holton Voltage One. Dacen er baseret på ESS 9018. Der er over 9 shuntreguleringer og preregulering etc. Jeg bruger OPA 1612 i analogdel. Shunts er Tentlabs kopier såvidt jeg vurderer. De havde stabiitets problemer som en ven af mig har løst. Jeg udskiftet stort set alle elektrolytter ligesom modstande i analogdelen. Nu mangler jeg at tilslutte USB Amanero . Denne er moddet med meget dyre krystaller som ikke er normalt tilgængelige til diy. De måler en faktor 1000 bedre end de oprindelige.
    Hva mener du med at et krystall måler bedre enn et annet med en faktor på 1000?
    Et kvarts krystall er veldig enkelt, men likevel svært komplekst.
    Mange variable faktorer å ta hensyn til.
    En må prioritere avhengig av anvendelsen og / eller ty til hjelpemidler for å kontrollere krystallet.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.876
    Antall liker
    13.112
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det sa jeg ikke heller
    bra den nye ampen spilte bedre
    det lover godt
    mvh
    Leif
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.886
    Antall liker
    3.215
    Billede 049.jpg
    Ny Buffalo III dac til en ven. Mangler Teddy Pardo reguleringer til VD og Avccc.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Lite innspill; Følg med på kjøleribba di. Normalt er kopper og aluminium saman fy-fy. Dette fordi aluminiumen vil tæres bort. Det kan være at kjølepastaen, og det at forsterkaren står i eit tørt miljø, gjer sitt til at dette går sakte.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.886
    Antall liker
    3.215
    Har lavet forstærkere sådan for 20 år siden som ikke har udvist nogen problemer overhovedet .
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn