DIY midbass 80-400 hz, kassestørrelse og element?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Hei.

    Har en hjemmekino på 35 m2 hvor jeg ønsker mer midbass. Tenker å bygge en løsning selv, men trenger hjelp til valg av element og beregne kassestørrelse.

    Har googlet og lest alle mulige tråder, men finner ingen som har passet meg.

    Jeg har i dag 4 stk Arendal Sound Sub 1, som spiller veldig bra fra 20-100 hz.
    Front og senter er Arendal Sound Monitor.

    Jeg er veldig fornøyd med Arendal Sound og ønsker ikke å bytte høyttalere.

    Jeg får litt trykk i brystkassen med dagens oppsett, men det er for lite og det må spilles veldig høyt.
    I dag er det slik at enkelte sanger blir favoritt, mens andre (de fleste eldre sangene) blir for spinkel bassmessig. Dette gjør noe med gleden av å ha et dedikert rom for film og musikk. Målet mitt er å få mer konsertfølelse, det harde slaget i brystet av bla trommer som er noe spinkelt i dag.
    Har prøvd alle mulige løsninger og brukt månedsvis (år) på å flytte sitteposisjon og høyttalere og målt med REW for å finne optimal plassering, samt lest de fleste guider på nett, så jeg føler at jeg har sirklet meg inn på den plasseringen i rommet som er best. Bruker også MiniDSP 88 for romkorreksjon, og ser for meg å bruke noe slikt for å justere inn oppsettet med midbass.
    Rommet er akustikkbehandlet, så problemet er ikke her.

    Slik jeg forstår det ligger midbassen som folk flest savner i registeret 50-400 hz, med primærområde kanskje 50-200 hz.

    Siden de fleste subwooferne på markedet fungerer veldig bra fra 80 hz og nedover, er jeg ikke interessert i dette frekvensområdet.

    Jeg kunne tenkt meg å prøve en bassløsning hvor de 4 stk AS Sub 1 tar 80 hz og nedover slik som i dag, og noen midbasser som fyller på i området 80-200/400 hz.
    Et alternativ jeg tenker på er å dele bort resten av høyttalerne i området til midbassene, så dem får spille alene i dette frekvensområdet.


    Plasseringen av midbassene tenker jeg i front, liggende på gulvet under front og senterhøyttaler. Slik at front og senter blir stående oppå kassene til midbassene. Subbene står plassert der i dag da de gir best ytelse opp i frekvensrespons der.

    Da har jeg til rådighet på kassestørrelse:
    - 200 cm bredde
    - 60 cm høyde
    - 70 cm dybde
    Målene er cirka, og kan justeres ved behov.


    Har sett en del på Precision Design, og spesielt PD186, men er åpen for forslag.
    Antall elementer avgjøres litt av pris og størrelse, men tenker 2 stk eller 4 stk.

    Hva tror dere, kan dette være en farbar vei? Liker å bygge selv, og synes det er lærerikt å sette seg inn i ting når man har et mål.

    Er det noen som kan hjelpe litt på vei med tanke på element og simulering av kassestørrelse?
    Forstår det slik at PD186 må ha bassreflekskasse, men hvor stor kasse skal den ha i frekvensområdet jeg ønsker, og hvilken dimensjon skal porten ha?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.207
    Sted
    Langesund
    Skal du ha en middbass løsning som spiller i det området er det nesten et must å fordele de i høyden av rommet.
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Hadde ikke tenkt over at midbassene burde plasseres i høyden, men ser hensikten med det.

    Da endrer maks kassestørrelse seg til 60 cm bredde, 120 cm høyde og 70 cm dybde. Da vil jeg få 2 slike kasser, en kasse på hver side av senterhøyttaler.

    Hvis jeg flytter unna AS subbene vil jeg kunne sette midbass kassene på gulvet og vil da ha mulighet for maks kassestørrelse på 60 cm bredde, 180 cm høyde og 70 cm dybde.

    Forslag på element, antall og kassestørrelse?
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Ser det elementet har fått mye skryt i eldre tråder, men jeg finner ingen som forhandler disse? Er dem utgått?
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Flott, hvor stor kasse per element er anbefalt på bassrefleksløsning? Hvis det er en anbefalt kasseløsning.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Kjent problemstilling. Kan du dele frekvensresponsgrafen, vannfall pluss group delay?
     

    Alfy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    180
    Antall liker
    124
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    12
    Tipper denne 15 tommeren også kan gjøre mer for pengene i ob : absolutt et godt alternativ å sjekke ut!
     

    Alfy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    180
    Antall liker
    124
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    12
    Ae speakers dipolserie og lo serie er også glimrende alternativer for ob? Selv har jeg også ae td15m i ob som dekker området fra 50hz til 250hz ca. Og som andre sier her så smeller det godt! Membranarealet er jo det viktige her i og med at du ønsker mer tak og morro i dette området!
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Ae speakers dipolserie og lo serie er også glimrende alternativer for ob? Selv har jeg også ae td15m i ob som dekker området fra 50hz til 250hz ca. Og som andre sier her så smeller det godt! Membranarealet er jo det viktige her i og med at du ønsker mer tak og morro i dette området!
    Har du noe info og størrelse på ob kassen du bruker? Hørtes interessant ut.
     

    Alfy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    180
    Antall liker
    124
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    12
    ja er som de sier her at det ikke er kasse: ob er åpen baffel, på td15m har jeg prøvd flere størrelser på bafflene den jeg bruker nå er en U baffel som er 60cm bred og har 30cm vinger bakover regnet fra front. Jo større baffel jo mere bass, sidevegger skal helst ikke være mer enn halve bredden av front, har også vinger i topp og bunn, 2 ellementer pr. side, dette er 8 ohms enheter og de gir i mitt rom godt over 100db følsomhet 50hz- 200hz.
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Hei.

    Nye planer for hjemmekinoen som innebærer å snu rommet og bygge baffelvegg. Grunnen til at jeg har lyst til å prøve baffelvegg er for å unngå SBIR og få et renere utseende i front.

    Men da utgår OB.

    I utgangspunktet er jeg begrenset til maks 15 tommer elementer pga bredden mellom center og front.
    Tenker 2 stk element på hver siden, altså totalt 4 stk.
    Grovskissen sier at jeg kan ha 200 liter tilgjengelig per 2 stk element. Kan økes noe ved behov.

    Ser AE TD15M får mye skryt, men synes prisklassen er litt i høyeste klassen.
    Hvordan vil Beyma 15P80nd være her?
    Eventuelt andre elementer som passer bra? Eller er AE Speakers overlegen?

    Siden det brukes primært til film er det viktig å få med seg LFE signalet, og tenker en del på oppkoblingen av dette.
    Kan det være en farbar vei å:
    - Sette delefrekvensen til 200 hz i prosessoren.
    - Kjøpe en forsterker til midbass hvor nedre delefrekvens kan settes, og sette midbass mellom 80-200 hz.
    - Bruke delefrekvensen til AS Sub slik at dem spiller fra 20-80 hz.
    - Kjøre minidsp korrigering på sub utgangen i området 20-200 hz.
    - (et annet alternativ er å kjøpe en ekstra minidsp og dele aktivt her mellom sub og midbass)?

    Hva tenker dere?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Det beste er nok å kjøpe det dyreste/beste du har råd til samme hva du velger, størst mulig kasse er best uansett, enten du skal ha lukka kasse eller porta kasse. Er dette mest tiltenkt musikk eller film? Vil ikke tro at noe voldsomt med midbass er noen fordel til film ... jeg gikk for 8 stykk 8" (noen billige bassmellomtoner fra Dynabel), de gjør jobben, men skulle jeg gjort det om igjen ville jeg nok valgt litt bedre elementer. ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    LFE signalet stopper ved 120hz. Så noe spes over det er ikke nødvendig.
    L26Roy er også et godt alternativ om du vil ha en mere kompakt subb og stable i høyden.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    LFE signalet stopper ved 120hz. Så noe spes over det er ikke nødvendig.
    L26Roy er også et godt alternativ om du vil ha en mere kompakt subb og stable i høyden.
    En annen fordel med l26roy er vel at de kan presses som bare juling med eq i selv små kasser? Men de er vel mest kjent for at de kan gå dypt i små kasser?
    Sjøl anbefaler jeg bare flere og større subber, jeg har ikke noe problem med midbass (pistolskudd, eksplosjoner osv.) På film .... men jeg har 2x 10", 2x 12" og 2x 15", så her buldrer det fra 100hz og ned til rundt 15hz ... rommet mitt er elendig også ...
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hei.

    Nye planer for hjemmekinoen som innebærer å snu rommet og bygge baffelvegg. Grunnen til at jeg har lyst til å prøve baffelvegg er for å unngå SBIR og få et renere utseende i front.

    Men da utgår OB.

    I utgangspunktet er jeg begrenset til maks 15 tommer elementer pga bredden mellom center og front.
    Tenker 2 stk element på hver siden, altså totalt 4 stk.
    Grovskissen sier at jeg kan ha 200 liter tilgjengelig per 2 stk element. Kan økes noe ved behov.

    Ser AE TD15M får mye skryt, men synes prisklassen er litt i høyeste klassen.
    Hvordan vil Beyma 15P80nd være her?
    Eventuelt andre elementer som passer bra? Eller er AE Speakers overlegen?

    Siden det brukes primært til film er det viktig å få med seg LFE signalet, og tenker en del på oppkoblingen av dette.
    Kan det være en farbar vei å:
    - Sette delefrekvensen til 200 hz i prosessoren.
    - Kjøpe en forsterker til midbass hvor nedre delefrekvens kan settes, og sette midbass mellom 80-200 hz.
    - Bruke delefrekvensen til AS Sub slik at dem spiller fra 20-80 hz.
    - Kjøre minidsp korrigering på sub utgangen i området 20-200 hz.
    - (et annet alternativ er å kjøpe en ekstra minidsp og dele aktivt her mellom sub og midbass)?

    Hva tenker dere?
    Tja, hvis LFE er begrenset til 120Hz og du vil ha baffelvegg, ville jeg kankje satt XO til AS-subene på 80Hz (hvi jeg forstår dette riktig; at LFE kan varieres?) og behandlet AS-monitorene + midbassene som en aktivt delt 3-veis fronthøyttaler. Løsningen kunne da være 2x12" eller 15"/side i hvert sitt trykkammer. Det skulle være overkommelig å finne en 12 eller 15" som ruller naturlig av med 12dB/okt@80Hz i en 50-80L lukket kasse. Da slipper du unna litt av faseproblematikken man får med refleksløsninger samt at du unngår stående bølger inne i midbasskassen i passbåndet.

    Lekte selv med litt forkjellig XO på subene, og registrerte at ved 160Hz/24dB/okt LP, kunne man høre mannlig vokal i subene. Derfor tenker jeg at man må ha integrering med mellomtonene in mente når man skal dele i dette området og oppover.
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Hei.

    Brukes mest i dag til film, men får man snerten over musikken så vil nok lyttegleden øke her.

    Når LFE signalet slutter ved 120hz, og prosessoren har høyeste deling ved 200hz, vil den da hente inn signalet fra høyttalerne som er satt som small? Regner med det ikke blir en dipp i området 120 til 200hz?

    Når det gjelder aktiv deling, er dette noe minidsp gjør en god jobb på?


    Forslag på noen 15» som egner seg i lukket kasse?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei.

    Brukes mest i dag til film, men får man snerten over musikken så vil nok lyttegleden øke her.

    Når LFE signalet slutter ved 120hz, og prosessoren har høyeste deling ved 200hz, vil den da hente inn signalet fra høyttalerne som er satt som small? Regner med det ikke blir en dipp i området 120 til 200hz?

    Når det gjelder aktiv deling, er dette noe minidsp gjør en god jobb på?


    Forslag på noen 15» som egner seg i lukket kasse?
    Nei. LFE sporer altså . 1 lydsporet er kun opp til 120hz. Om du deler L +R kanalene på feks 200hz så vil all bass både fra høyttalerene og LFE gå til subbene. Men LFE sporet går ikke høyere.

    En annen mulighet er jo å ha egne subber til LFE kanalen. Så kjøre L og R som fullrange, koble på et delefilter, dsp ol på preout L+R så dele og sende lyd til det effekttrinnet du vil. Da kan justere dette mer som du tenker. Altså mer membranareal opp til 400hz.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    4 stk BMS 15N630, 180 liter bassrefleks tunet til 24Hz pr driver. Sørg for at kassene blir høye så du får en driver høyt oppe og en lavt nede. Da kan du dele frontene høyt.

    Ja, også kan du legge ut subene for salg og kjøpe deg en limited edition whisky å kose deg med i julen.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    4 stk BMS 15N630, 180 liter bassrefleks tunet til 24Hz pr driver.
    Kvifor dette elementet? Når eg kikker kjapt, og skyt frå hofta, så er det ikkje det første eg ville brukt til djupbass, fs=39Hz..... Er det kompromi med å få det til å gå høgt nok i frekvens?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    BMS er vel litt sånn som Porsche.
    Leverer høy kvalitet, og "pynter" ikke på oppgitte specs.

    15N630 til knallpris med over 60 % rabatt på Evenstad.
    De hadde 4 stk på lager i lang tid, men nå er du desverre for sent ute. Kun 1 stk igjen.

    Fs på 39 er ikke noe problem når man lager stor og riktig tunet kasse som Snickers nevner over.
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Har vært å målt på nytt og jeg har plass til 18» element også, hvis det vil egne seg bedre?

    Skjønner, da har jeg noen muligheter når det gjelder måter å dele på.

    La oss si at man vil ha mer membranareal opp til 200 hz (kanskje enda høyere?), hva vil være best?
    - bygge noe som tar 20-200 hz (400hz?) alene?
    - beholde suber i bunn og bygge midbass som tar øvre del?

    Noen tanker rundt dette?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Forslaget mitt tar 20-600 om du vil. Og mest trolig med en kvalitet du ikke trodde var mulig.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Forslaget mitt tar 20-600 om du vil. Og mest trolig med en kvalitet du ikke trodde var mulig.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

    Spennende, skal søke litt etter dette elementet.
    Har det noe for seg å gå for flere element enn 4? Hvis jeg selger de 4 stk AS subbene får jeg frigjort mer plass.
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    BMS er vel litt sånn som Porsche.
    Leverer høy kvalitet, og "pynter" ikke på oppgitte specs.

    15N630 til knallpris med over 60 % rabatt på Evenstad.
    De hadde 4 stk på lager i lang tid, men nå er du desverre for sent ute. Kun 1 stk igjen.

    Fs på 39 er ikke noe problem når man lager stor og riktig tunet kasse som Snickers nevner over.
    Var såpass fin pris på Evenstad så jeg kjøpte det siste dem hadde.

    Kassevolum på 180 liter:
    - regner med avstivinger kommer som tillegg?
    - hvordan blir det med element og port, skal det legges på noen liter her?
    - hvor stor skal porten være?

    Noen som kan hjelpe meg med dette?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Nikko03 her på sentralen kjører dette elementet i 180 liter kasse tunet til 30 hz tror jeg.

    Snickers nevnte tuning til 24 hz i samme volum.
    Da blir vel porten litt smalere eller lengre enn Nikko's?
     
    Sist redigert:

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Nikko03 her på sentralen kjører dette elementet i 180 liter kasse tunet til 30 hz tror jeg.

    Snickers nevnte tuning til 24 hz i samme volum.
    Da blir vel porten litt smalere eller lengre enn Nikko's?
    Ser Nikko03 tuner til 25 hz, med portstørrelse 5 cm høy, 36 cm bred og 35 cm dyp.
    Det gir sd på 180. Hva betyr dette?
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Noen forslag til forsterker?
    Plateforsterker?

    Hvordan er Behringer NX6000D?
     
    Sist redigert:

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    955
    Jeg tinga to av elementene på Evenstad, men om de gjør en dårligere figur i bilen enn jeg håper (evt at noen av de andre 15-tommerne jeg har liggende gjør det bedre) havner de på torget etterhvert.
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Jeg tinga to av elementene på Evenstad, men om de gjør en dårligere figur i bilen enn jeg håper (evt at noen av de andre 15-tommerne jeg har liggende gjør det bedre) havner de på torget etterhvert.
    Kontakt meg først før dem går på torget ??????
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    9DCF17F4-850B-48C9-B1E0-9AC1C759B342.jpg


    Det elementet fungerer bra opp til 600hz. Her er det delt inn mot horn ved 550hz.
    I mine ører er dette mye moro. Til en overkommelig pris :)
    Så nå kan du finne på mye gøy :) Jeg bruker consonance el34 rørmonoblokker på mine basser.
    Spiller mer enn høyt nok.
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Vis vedlegget 561258

    Det elementet fungerer bra opp til 600hz. Her er det delt inn mot horn ved 550hz.
    I mine ører er dette mye moro. Til en overkommelig pris :)
    Så nå kan du finne på mye gøy :) Jeg bruker consonance el34 rørmonoblokker på mine basser.
    Spiller mer enn høyt nok.

    Har vært å snust litt på tråden din, ser veldig bra ut :cool:
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ble overrasket av hva som bodde i disse elementene første gang jeg prøvde de. Har brukt de i noen år nå. Startet med OB Og endte med BR ;)
    Så her er det muligheter i flere rettninger. Og ikke minst mye moro underveis.
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Fant denne på nettet, der er det nevnt lukket kasse også.

    8738E967-CD64-46A1-8A51-E0BE6A6D78B0.jpg


    Hvis man ser bort fra hvor dypt det spiller, er det noen fordeler/ulemper med lukket vs bassrefleks med tanke på utfasinger med resten av høyttalerne?

    Tenker også en del på dette med å selge AS subbene vs å ha dem i bunn spesielt til film.
    Jeg er veldig fornøyd med AS fra 80hz og ned, de beste jeg har hatt til nå. Og når jeg har dem hadde det vært artig å prøve litt forskjellige oppsett for å lære mer om denne hobbyen.

    Slik jeg ser det.
    Fordeler:
    - mer membran areal
    - lettere å justere nivå mellom sub, midbass og høyttaler
    - mer fleksibelt integreringsmessig med tanke på at AS sub kan ta LFE sporet og midbass kan rutes inn på høyttalersignalet hvis ønskelig.

    Ulemper:
    - mulig utfordring med integrering
    - andre ting?

    Problemet er plassen. Hvis jeg skal teste AS med BMS kan jeg ikke bygge foreslått kasse på 180 liter og få plass til 4 stk.
    Passer BMS i lukket kasse?
    BMS anbefaler også 90 liter bassrefleks, er det kun dypere frekvensgang som er fordelen med å doble volumet eller er det andre ting også?

    Ble mye spørsmål nå, men planlegger kassebygg og er i nybegynnerfasen når det gjelder midbass.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn