DIY midbass 80-400 hz, kassestørrelse og element?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Har aldri prøvd i lukket kasse. Så jeg vet rett å slett ikke hvordan det vil fungere i praksis. Men mindre BR kasse har jeg prøvd. Å du har helt rett. Det går utover output nedover. Man ender med å bruke mer eq for å kompensere. Og ender til slutt opp med forvregning som sluttresultat. Dette er selvsagt satt litt på spissen. For alt går ann å bruke med måte. Men i min verden tenker jeg ganske enkelt. Go big or go home ;)
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Skjønner, da blir mitt dilemma om jeg skal beholde eller selge AS subbene, med tanke på hvor stor kasse jeg må bygge til BMS.
    Beholder jeg AS kan jeg bygge 90 liter.
    Selger jeg AS må jeg bygge 180 liter.
    Hmm....

    Når du nevner eq på mindre kasse, er det for å få dem til å spille dypere du tenker på da?

    Hvordan synes du det fungerer hos deg i dypbassen med 180 liter? Bruker du det noe til film, eller er det kun musikk?
    Har du målt hvor dypt dem spiller i ditt rom?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Det er nettopp hvor dypt de går jeg tenker på med eq. Jeg bruker de kun til musikk :)
    Når jeg målte å satte opp det her i minidsp. Så gir bassen respektabel output ned til 25hz
    Noe som er godt innefor til mitt bruk. Det behøver selvsagt ikke være godt nok til ditt bruk :)

    Men min kjepphest er forvregning. Ved stort kraftbehov. Noe som dukker naturlig opp ved bruk av mye eq.
    Da får du også mye membranvandring. Noe som igjen skaper forvregning. Jeg kan spille til øra blør uten å nærme meg xmax på elementene. Og akkurat det er jeg sikker på at bidrar til mye positivt. Det er mange veier til Rom. Jeg sitter ikke på fasiten.
    Men hvis du er nysgjerrig på hvordan de låter. Å du ikke bor inn i granskauen langt unna Rjukan. Er du mer enn velkommen til en lytt :) :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Det er verdt turen!! Lunka kaffe og soggy mariekjeks! Bedre blir det ikke!! :p
    Lyden er særdeles lyttevennlig, og er definitivt et av dem tøffere iht kr som er lagt inn !!!!
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    At det serveres Dårlig kaffe å tørre kjeks skulle da bare mangle ;)
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Takk for innbydelsen, det hadde vært veldig morsomt å høre, men bor dessverre for langt unna.

    Setter pris på de gode svarene dere gir. Lærer mye på det.

    Arendal subbene får jeg fint ned til 17 hz uten noe videre justeringer. Til film, som det brukes mest til, hadde jeg ikke lyst til å miste de dypeste frekvensene.
    Hvis jeg prøver en kasse på 90 liter, og f.eks setter delefrekvens slik at BMS spiller fra 60 hz og oppover, da vil vel ikke behovet for eq være til stede? Dermed ingen forvregning?
    Tenker å prøve med 4 stk BMS så dette vil vel være med å bidra til kortere vandring, og mindre forvrengning?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skjønner. Synd du bor for langt unna. Men sånn er det :)
    Og jeg er helt med på den planen. Så lenge du ikke prøver å dra de for langt ned i frekvens så tror jeg absolutt at 90l bør fungere godt :) Mer areal er aldri å forakte uansett :) :)
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Høres bra ut. Da tenker jeg det blir 90 liter som prøvekasse, og ser hvordan den jobber med AS som partner.

    E4753DC1-259D-410D-A0AB-909EF394F970.jpg


    Nederst på dette bildet fra produsenten står det BRD=150mm/187mm lang.
    Vil det si 1 stk rund bassport på 150mm i diameter og 187mm lang vil gi riktig tuning?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja, det er som å velge mellom pest og kolera dette...;)

    Jeg kjøper Snickers forslag om 2x15"/side i bassrefleks til bassduty - spesielt siden vi kom inn på baffelvegg. Da slipper man noen utfasingsproblemer som overflødiggjør noen av argumentene for å kjøre separate suber. Det blir enklere å integrere også. Jeg tok bare et litt kjapt utgangspunkt i at subene skulle beholdes da jeg foreslo trykkammerløsningen for BMSene.

    Slik jeg tolker det, er spørsmålet om det rekker med 2x15" i 180L bassrefleks tunet til 24Hz til hjemmekinobruk. Kanskje kjøpe, bygge og teste, og evt. selge A-subene hvis det rekker med BMS-løsningen?
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Har du noe erfaring med baffelvegg? Har aldri vært borti det selv, har bare lest at SBIR blir helt bort fra frontvegg.
    Klarer ikke helt å forstå hva du tenker på med tanke på utfasingsproblemer og separate subber?

    Hvis man skulle prøve trykkammer, hvor stor kasse vil du foreslå, og hvor dypt vil dem spille?

    Når BMS tunes til 24 hz, vil romforsterkning gjøre at dem spiller noe dypere?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Har du noe erfaring med baffelvegg? Har aldri vært borti det selv, har bare lest at SBIR blir helt bort fra frontvegg.
    Klarer ikke helt å forstå hva du tenker på med tanke på utfasingsproblemer og separate subber?

    Hvis man skulle prøve trykkammer, hvor stor kasse vil du foreslå, og hvor dypt vil dem spille?

    Når BMS tunes til 24 hz, vil romforsterkning gjøre at dem spiller noe dypere?
    Det jeg tenker på med utfasing er når en høyttaler plasseres et stykke ut fra veggen - typisk 50-100cm. Dette vil da gi en utfasing midt i bassområdet.
    HiFi Loudspeaker Design

    En baffelvegg vil eliminere denne utfasingen, og er en fin løsning på akkurat dette problemet. Hvis man ikke har mulighet/lyst til å bygge en baffelvegg, kan det hjelpe å kjøre separate suber og leke litt med plassering/forskjellig avstand på hhv sub og monitor. Altså en annen "løsning" på problemet med akkurat denne utfasingen.

    Når det gjelder trykkammer, så forslår jeg det utfra at de deles mot subene. Altså at de spiller ned til der de begynner å rulle av p.g.a. kassestørrelsen. I papiret du viste på BMSen stod det vel at -3dB punktet i 28L trykkammer var ca 90Hz. Da tenker jeg at du deler der mot subene og så kan du la BMSene spille opp i midbassen.

    Men ja/nei: Jeg har ikke direkte erfaring med noen av delene (PA-basser i trykkammer/baffelvegg, så jeg skal ikke synse for meget om hva som best/enklest/mest fornuftig.: Høres jo enklest ut med BMSene i baffelvegg/180L kasser og rent 3-veis oppsett.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Den typen bass du er ute etter er nok et stykke forbi den typiske hjemmekinobassen. Jeg blir ikke overrasket om historien langt fra stopper her.

    Den løsningen jeg skisserer vil gi deg omkring -3dB ved 50Hz, -6dB ved 35Hz, og du kan forvente å ha output omkring 20Hz, men ikke noe særlig lavere. Imidlertid er dette veldig romavhengig. Det varierer litt hvor dypt en driver går under Fb. 15N630 går relativt godt under Fb. Andre drivere sliter med å rekke ned til Fb.

    Hvorfor denne avrullingen så langt opp i frekvens? Jo, dette matcher rommets naturlige forsterkning. Dette gir deg en utrolig slagkraftig og tight bass, stor og dynamisk mellomtone, men allikevel en bass som går kjellerdypt.

    Disse Arendal-subwooferne er jo greie nok de sikkert, men vi snakker 12-tommere, i lukket kasse, og dette er enkle drivere. BMS-ene er i en helt annen liga, og siden det samtidig er ventilerte kasser vil du nok oppleve at du får en vanvittig økning i kapasiteten sammenliknet med AS-ene. Samtidig vil du få veldig mye bedre kvalitet hele veien ned.

    Effektbehovet er ikke nevneverdig større om du lar BMS-ene gå helt ned. Det betyr at om du for eksempel bruker Hypex Fusion-forsterkere på dem har du plenty med effekt, og DSP.

    Men velger du denne løsningen må du så absolutt gi dem 180 liter netto pr stk, og du må la to av dem få stå høyt oppe i rommet. Husk at dette ikke er en random-fingeren i været-løsning fra en med svart belte i brosjyrelesing.
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Nysgjerrigheten min er blitt tirret, så jeg bygger 180 liter netto, bassrefleks.
    Litt flere oppfølgingsspørsmål...

    - Da kan jeg bruke samme dimensjon på porten som Nikko03 bruker?
    - Skal volumet av porten trekkes ifra eller legges noe til på de 180 litrene?
    - Skal det være noe demping på innsiden av kassen?
    - Hvilket materiale er det anbefalt å bygge kassene av? Kryssfiner? MDF? Og hvor tykt er anbefalt?

    Vil det ha noe positivt med seg å øke fra 4 stk, til 6 stk? At man har 3 stk på hver side? Isåffall må jeg ta høyde for det nå når jeg tegner kassestørrelsen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Volumet er alltid netto. Det vil si at alt som befinner seg i kassa må trekkes i fra.

    Du kan i prinsippet bygge dem identisk med Nikko sine, men om du lager porten lengre vil tuningen bli litt lavere. Flytter du tuningen for eksempel 2-4 hz faller nivået i dypbassen med kanskje 1dB.

    Du klarer deg egentlig med 19mm MDF, men det er ikke så dumt å ha noen avstivere. Det er mer effektivt enn veldig tykke vegger.

    Du kan godt dekke flatene inne i kassa med 10cm steinull, men pass på å ikke hindre luftstrømmen i porten. Demping er viktigere jo høyere du skal dele.

    Noen vil si 2 stk gir mye mer kapasitet enn de trenger. Enkelte mener 8 stk er minimum. Hva du mener kan bare du svare på. Øker du til 4 stk vil du få 6dB mer lydtrykk, og de neste to gir deg omkring 4dB, men bassen integrerer seg vesentlig bedre i rommet enn med bare en på hver side om disse fordeles i høyden. Effekten av dette endrer seg ikke nevneverdig av å putte en ekstra i mellom. Men om du for eksempel skulle bruke alle opp til 600Hz kan du få noen nye problemer som gjør at det lønner seg å plassere dem 4 i høyden i stedet. Mye å ta hensyn til altså, men man kan helt fint dele to basser lenger nede enn de to andre for å løse slikt.



    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Hvor mange liter tar elementet i kasse? Kan man se dette it fra spec?

    Hvor lang tenker du bassporten kan være?

    10 cm steinull, tenker du da på vanlig Rockwool Flexi A? Eller Rockfon akustikkplate som blir stivere i materialet?
    Skal kassen bygges ekstra i størrelse pga volumet steinullen tar?

    Det ble nevnt Hypex Fusion forsterkere med DSP, hvilken type egner seg bra til dette prosjektet?


    Setter stor pris på all hjelpen dere gir, det er gull verdt i startfasen så man blir ledet på rett vei av noen som har tråkket stien tidligere.
    Ha en fortsatt fin kveld.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Hvor mange liter tar elementet i kasse? Kan man se dette it fra spec?

    Hvor lang tenker du bassporten kan være?

    10 cm steinull, tenker du da på vanlig Rockwool Flexi A? Eller Rockfon akustikkplate som blir stivere i materialet?
    Skal kassen bygges ekstra i størrelse pga volumet steinullen tar?

    Det ble nevnt Hypex Fusion forsterkere med DSP, hvilken type egner seg bra til dette prosjektet?


    Setter stor pris på all hjelpen dere gir, det er gull verdt i startfasen så man blir ledet på rett vei av noen som har tråkket stien tidligere.
    Ha en fortsatt fin kveld.
    Jeg pleier ikke å trekke i fra volumet av elementet. Mange mener man skal det, men jeg ender nesten alltid opp med at målt Fb er noe lavere enn simuleringen tilsier. Det betyr som regel at man har litt mer volum enn man beregnet.

    Du kan prøve deg på litt simulering selv her: Speakerbuilder Pro 2.0

    Det er uvesentlig hvilken driver du bruker, tuningfrekvensen er helt uavhengig av det. Men du kan godt bruke Flex Units 15" "KAP" fra Audiotechnology som utgangspunkt når du simulerer. Den ligger allerede inne der.

    Jeg ville brukt isolasjon, ikke akustikkplater. Steinullen vil akustisk sett faktisk gjøre volumet bittelitt større fordi lyden beveger seg saktere gjennom. Ikke kompenser noen ting for det.

    En Hypex Fusion FA502 eller FA252 burde være tilstrekkelig for å drive 2 stk slike kasser.
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Hei.

    Har prøvd meg på litt kasseplanlegging. Hva tror dere om størrelse og avstiving?
    Har lagt inn dobbel frontvegg siden jeg ønsker å felle ned elementet, og få litt ekstra stivhet.
    Kassen er tenkt bygd i 22mm mdf.

    Bredden er bestemt ut fra hvor god plass det er mellom front og senter.
    Dybden er bestemt ut fra dybden på front og senter, med tanke på eventuell fremtidig baffelvegg.

    BC114F96-5416-48E8-BE70-3E8173B9BCAB.jpg
    95001D0C-CF0E-4934-8AA8-25A337D5508F.jpeg
    87654857-DF63-482B-9A11-C71B42C2E51A.jpg



    Bassporten er ikke fjernet i antall liter, og da har jeg 189 liter netto volum.
    Bassporten tar 9 liter, så hvis denne skal fjernes havner jeg på 180 liter netto volum.
    Hva blir korrekt her?
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    F8BD007D-D0F1-4835-AE45-EC0AF17F19F5.jpg
    61BDBF84-46FD-4C8E-917D-6ED7476C6344.jpg



    Kjapp tegning på hvordan rommet er tenkt, med baffelveggen. Tenker å bygge en dørløsning slik at man kan komme til på baksiden av baffelveggen siden alt utstyr er tenkt å stå her.

    Snickers, hva tror du om plasseringen av midbassene med tanke på det du sier om å plassere element høyt og lavt?
    Total takhøyde er bare rundt 208 cm.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Kassa ser bra å gjennomført ut. Jeg personlig liker å stive av i horisontal planet.
    Har med godt hell kun brukt avstiving i hjørnene med plater kappet i 90° Inn i hjørnet. Og 45° i front av plata.
    Ca 15 cm mellom hver. Lot de gå 12.5 cm ut på hver side av innvendig hjørne. De store flatene har jeg stivet av med lekter på b30mm x h 65mm i bøk. Limet direkte til mdf platene.
    Montert skrått på kasse side i 45°. Dette ga en veldig stiv å kompakt kasse. Uten å lage for mange hindringer midt i kassa.
    Da blir det greit å montere innvendig demping. Hva anngår plassering håper jeg Snickers har litt å si om. Aldri prøvd. Å jeg er en praktiker fremfor teoretiker. Så der tør jeg ikke synse :)
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Kassa ser bra å gjennomført ut. Jeg personlig liker å stive av i horisontal planet.
    Har med godt hell kun brukt avstiving i hjørnene med plater kappet i 90° Inn i hjørnet. Og 45° i front av plata.
    Ca 15 cm mellom hver. Lot de gå 12.5 cm ut på hver side av innvendig hjørne. De store flatene har jeg stivet av med lekter på b30mm x h 65mm i bøk. Limet direkte til mdf platene.
    Montert skrått på kasse side i 45°. Dette ga en veldig stiv å kompakt kasse. Uten å lage for mange hindringer midt i kassa.
    Da blir det greit å montere innvendig demping. Hva anngår plassering håper jeg Snickers har litt å si om. Aldri prøvd. Å jeg er en praktiker fremfor teoretiker. Så der tør jeg ikke synse :)
    Har du noen bilder eller en kjapp tegning på hvordan du mener det kan bygges?

    Hva brukte du som innvendig demping i din kasse?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    avstiving.jpg


    Sånn har jeg gjort det. Til demping brukte jeg 10cm glava. Fungerer helt fint. Og jeg er tømrer ,og dermed yrkesskadet. Så da bare måtte det bli glava ;)
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    De trekantene i hjørnene, er dem for å binde platene sammen, eller er det for å stive av hjørnene med tanke på fleks?

    Med tanke på innvendig demping så er det snakk om på samtlige flater ja?
    Glava klør så fælt :p

    Kan vanlig Rockwool Flexi A brukes til formålet? Eller er det andre produkter som egner seg bedre?

    806D131C-3522-4BBC-9F26-F8FAB1047CE1.jpg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Trekantene er der som avstiving av kassa. fungerer meget godt. Tror nok rockwool trygt kan brukes til demping ja :)
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Kledde du samtlige vegger med demping?
    Brukte du lim for å feste?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Alle vegger utenom frontbaffel. pass på at ikke du stenger for porten i bunn. Jeg brukte en kombinasjon av stiftepistol og spraylim.
    Sitter som bare det :)
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Har lest en del på Hypex FA forsterkerne med DSP, og ble usikker på om jeg skal gå for disse med tanke på DSP. Er allerede inne i minidsp programvaren.

    Forslag på forsterkere uten DSP som vil være egnet?
    Kjøper gjerne på bruktmarkedet.

    Edit: Kan DSP deaktiveres i Hypex? Hvis man velger å ta dette via minidsp?
     
    Sist redigert:

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    Jeg bruker en brokoblet Behringer KM750 på min BMS 15n630. Det ser ut til å funke godt, har ikke nådd rødgrensa (klipping) ennå - det virker som den har greit med overskudd. jeg har også en Hypex 2.0 D, men den har tydelig mindre guff.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Her hos meg funker det bra med EL34 rør monoblokker styrt av minidsp. Så mulighetene er mange ;)
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Var å kiket litt på EL34 tidligere i dag, men det jeg kunne finne så blir nok disse litt i øverste prisklasse siden jeg da trenger 6 stk.
    Den Behringer, er det noe viftestøy av den?

    Har fått det første elementet i hus, og har fått tak i 4 stk til som forhåpentligvis er på vei snart.
    Blir nok å tegne kassemålene slik at jeg har mulighet til å montere i 3 stk i høyden, på hver side.

    3 stk Hypex FA502 vil være et trygt valg. Men trenger ikke DSP funksjonen slik jeg ser det. Minidsp har de funksjonene jeg trenger for å justere delefrekvens osv, og jeg bruker DiracLive for romkorrigering.
    Kan det være et alternativ å kjøpe en rack forsterker som tar alle 6 elementene? Eventuelt 3 stk mindre rack forsterkere?

    Kan Crown ha noe brukende?
     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    Ja, Behringer KM750 har viftestøy som jeg måtte dempe. Tok rett og slett og satte inn en motstand i strømtilførselen til vifta for å dempe spenningen for å få den til å gå saktere - det hjalp. Men den er fortsatt ikke lydløs, så jeg har satt den inn i et skap for å kvele restlyden. Så støyen er største minuset, men prisen er jo utrolig lav, mener jeg betalte mindre enn 1500kr inkl frakt.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skjønner godt at EL34 ikke blir veien å gå :) både dyrt å upraktisk på mange måter.
    Jeg brukte Hypex udc400 på mine en stund. Fungerte godt det også. De hadde i alle fall stålkontroll på elementet.
    Anaview har jo også fått mye skryt for sine moduler.
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    UDC400 og Anaview er vel DIY amper etter det jeg kan google meg frem til?
    Har dessverre ingen kunnskap på å bygge amp.

    Noen erfaringer med Crown XTI serien?
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Tenker å gå for 4 stk på hver side. Bredden på kassen blir 75 cm, høyden 43 cm og dybden nok for å få 180 liter netto liter. Blir ca 63 cm dyp.
    Hva tror dere om plasseringen? Andre forslag?

    FCD17A3D-9576-4BF7-9BBF-578BBFE618AA.jpg




    Når baffelveggen blir ferdig blir det seende slik ut, alt blir skjult. Har Dreamscreen V6 akustisk lerret. Fronthøyttalerne blir stående akkurat på utsiden av lerretet.
    Tanken er at baffelveggen egentlig blir en falsk vegg, med et smalt teknisk rom bak. Rommet grenser til yttervegger, og for å få tilgang til utstyret og sirkulasjon av luft og varme, blir det åpninger på begge sidene. Mulig dette bare skjules av en scenegardin.

    11F0995F-0069-41D0-A36C-122A392A73B2.jpg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Kan ikke skjønne annet enn at dette må bli knallbra.
    Det skal bli gøy å lese om hvordan du opplever lyden når dette står ferdig :)
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Det viser seg at mdf ikke er så enkelt å få tak i, må mest sannsynlig bestilles inn med påfølgende fraktkostnader.
    Ser det er en del som bygger i kryssfiner, tenker da på 22mm.
    Kryssfiner får jeg tak i overalt her på byggevare butikkene.

    Noen erfaringer på hvordan kryssfiner er opp mot mdf?
    Siden kassene blir stående i baffelvegg så er ikke utseende viktig.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    22mm kryssfiner i god kvalitet er helt supert å bygge av det.
    Men den bør være bygd opp av flere lag enn vanlig konstruksjons finer.
    Dette for å oppnå god stivhet i høyttaler kassen. Ser også at osb finer blir brukt rundtomkring.
    Jeg personlig har lite til overs for osb. Da jeg synes den fliser mye i kantene når jeg kutter den opp.
    Men her kan kvaliteten muligens variere i mellom forskjellige produsenter.
     

    Sonic_

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    73
    Antall liker
    29
    Har du anbefaling på kryssfiner som er egnet? Ser det finnes kontruksjonsfiner, bygningsfiner, poppel osv. Nå tok jeg bare et kjapt søk på obs bygg sine hjemmesider.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn