DIY med horn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kan nok hende du kan bruke det, men det er ikke slik vevd duk ser ut. Den der er altfor åpen i veven. Skal se om jeg kan få tatt et par nærbilder av noe jeg har liggende...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Den grove er 200 grams duk, den fine er mest sannsynlig 25 gram.
    200 går forsåvidt fint, men det er mulig noe rundt 100 gram ville vært ideelt.
    Biltema tror jeg kun har 300 grams duk.
    Ser at West systems har fra rundt 100 gram og tykkere.
    PXL_20231121_200040423.jpg
    PXL_20231121_200236420.jpg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Nå er ikke det noe tema her, men vær klar over at "flisematter" som regel er satt inn med et bindemiddel som reagerer med polyester. Og ikke så godt med epoxy. Så en bør sjekke nøye hvis en har tenkt å bruke flisematte med epoxy. Jeg ville ha holdt meg til vevd duk, og selv da sjekket om det er problemer med å bruke den valgte duken sammen med epoxy.
    Just my 0.02 osv...
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo helt annerledes vev. Ser for meg mye arbeid med sparkling dersom jeg skal bruke den duken som selges på Finn, så jeg velger å stå over det. Skal jo pusses også dette, og ikke nødvendig å gjøre det mer tungvint enn nødvendig🤪

    Legger ut noen flere bilder av kassene i morgen. Forhåpentligvis ferdig limt da👍
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hadde du tenkt å legge glassfiber utvending på kabinettet for å få det glattere før lakkering?
    Hva med å legge vinyltape med ønsket farge / struktur over kabinettet?
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Hadde du tenkt å legge glassfiber utvending på kabinettet for å få det glattere før lakkering?
    Hva med å legge vinyltape med ønsket farge / struktur over kabinettet?
    Har vurdert det, men ønsker en så bra finish som mulig. Må sparkles uansett da kabinettene ikke er 100% kappet.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Som sagt, en kan få piano finnish, men det er mye jobb.
    Først må underlaget være så godt som mulig, dvs slipt & sparklet helst et par ganger.
    Så legge på epoxy & glassfiber, når epoxyen er klebrig legges det på (rulles på ) et lag til. Gjenta et par ganger. Hensikten er å fylle glassfiber duken helt + et lag en kan slipe på uten å slipe ned i glassfiberen. Så skal det herde før en begynner å slipe ned. Slip med stadig finere papir, 240 eller 400 kan være opp passe som siste. Så (sprøyte) lakke med passende lakk, gjerne noen lag her også. Mattslipe forsiktig før en til sist legger på et antall lag med klarlakk, som også slipes forsiktig mellom lagene. Til sist sliping med feks 800-1200 og til slutt 2000 papir. Så polering med ordinær bilpolish.
    Gjort riktig sitter en igjen med en helt speilblank finnish med en utrolig dybde i lakken.
    Jeg orket ikke dette nå senhøstes, så jeg slipte & sparklet, la på epoxy, slipte litt og rullet så på 3 strøk med epoxyprimer. Det blir en knudrete finnish, men det ser helt greit ut på litt avstand. Hvis jeg gidder, så kan jeg slipe det ned til våren og legge på en slik pianofinnish. Kjenner jeg meg rett, så synes jeg nok de er helt ok som de er...
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt, en kan få piano finnish, men det er mye jobb.
    Først må underlaget være så godt som mulig, dvs slipt & sparklet helst et par ganger.
    Så legge på epoxy & glassfiber, når epoxyen er klebrig legges det på (rulles på ) et lag til. Gjenta et par ganger. Hensikten er å fylle glassfiber duken helt + et lag en kan slipe på uten å slipe ned i glassfiberen. Så skal det herde før en begynner å slipe ned. Slip med stadig finere papir, 240 eller 400 kan være opp passe som siste. Så (sprøyte) lakke med passende lakk, gjerne noen lag her også. Mattslipe forsiktig før en til sist legger på et antall lag med klarlakk, som også slipes forsiktig mellom lagene. Til sist sliping med feks 800-1200 og til slutt 2000 papir. Så polering med ordinær bilpolish.
    Gjort riktig sitter en igjen med en helt speilblank finnish med en utrolig dybde i lakken.
    Jeg orket ikke dette nå senhøstes, så jeg slipte & sparklet, la på epoxy, slipte litt og rullet så på 3 strøk med epoxyprimer. Det blir en knudrete finnish, men det ser helt greit ut på litt avstand. Hvis jeg gidder, så kan jeg slipe det ned til våren og legge på en slik pianofinnish. Kjenner jeg meg rett, så synes jeg nok de er helt ok som de er...
    Ønsker ikke speilblank overflate. Ikke i første omgang, men kanskje senere og da er det greit å ha utgangspunktet gjennomført.

    Gikk for West Systems sine produkter. Blir forhåpentligvis til at jeg kan legge glassfiber på lørdag. Hvilken biltema epoxysparkel brukte du?

    P_20231122_211445.jpg


    Limt 19 mm baffel nr 2 for å få denne stivere.

    Slipte en del med 60 papir på båndsliper og jevnet ujevnheter.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    P_20231202_140434.jpg


    Da var første kasse med glassfibervev og epoxy lagt. Fytt i katta for en jobb 🤪. La duken rundt kassa og vætet så med epoxyen. Tok uhorvelig lang tid.

    Vurderer å væte kassa med skumrulle for så å legge på duken på neste. Litt redd for å tilføre luft da. Noe må imidlertid gjøres for at dette skal bli enklere....
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 974908

    Da var første kasse med glassfibervev og epoxy lagt. Fytt i katta for en jobb 🤪. La duken rundt kassa og vætet så med epoxyen. Tok uhorvelig lang tid.

    Vurderer å væte kassa med skumrulle for så å legge på duken på neste. Litt red for å tilføre luft da. Noe må imidlertid gjøres for at dette skal bli enklere....
    Hmm ja, er redd du sliter med å få duken rundt så skarpe hjørner. Ser at den har sluppet noen steder.
    Hvis du skal ha så skarpe hjørner, så ville jeg tatt hver side for seg. Dvs, ta 2 motstående sider samtidig, la det herde og kutt ned det overflødige. Så tar du de 2 andre motstående sidene i neste vending. Og så topp/bunn til sist.
    Ja, du kan gjerne rulle på litt epoxy på kassa før du legger på duken, men det er litt trælete hvis du må løfte den av igjen for å justere ut skrukker osv.
    Med så store kasser tror jeg at jeg uansett ville ha lagt på sidene hver for seg (?)
    Bortsett fra det, så ser det jo fint ut !
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Litt vanskelig å få hjørnene helt skarpe ja men det er selve vætingen som tar slik tid. Har kunn brukt pensel. Vil forsøke å ta 2 og 2 sider av gangen.

    Iht West System sine instruksjoner skal man legge 3 til 4 lag før hvert lag er gjennomherdet. Tror jeg helsparkler 1 til 2 ganger etter dette ene laget for så å legge filler grunning før lakkering.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Litt vanskelig å få hjørnene helt skarpe ja men det er selve vætingen som tar slik tid. Har kunn brukt pensel. Vil forsøke å ta 2 og 2 sider av gangen.

    Iht West System sine instruksjoner skal man legge 3 til 4 lag før hvert lag er gjennomherdet. Tror jeg helsparkler 1 til 2 ganger etter dette ene laget for så å legge filler grunning før lakkering.
    Aha, bruk rulle, det går myye raskere.
    Jepp, når epoxyen blir "tacky" ruller du på neste lag med epoxy. Hensikten er å fylle duken helt + litt til.
    Da har du litt å slipe på uten at du sliper ned i glassfiberen.
    Du kan godt gjøre som du tenker, bare husk å slipe litt forsiktig før du sparkler, når epoxyen herder blir den ganske "glatt" og da kan det hende at sparkelen ikke sitter like godt overalt...
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    AL.png


    Jeg har litt lite fremtredende diskant og vil gjerne forsøke å gjøre noen med dette. Vil flytte delefrekvens fra 5000Hz til 4000Hz og redusere Altec 299-8 hornet med 2 db. Noen som kjenner til hvordan dette gjøres i AL. Gain blir jo justert i AL . Er det da mulig å justere med resistorer?


    Circuit
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Vis vedlegget 975143

    Jeg har litt lite fremtredende diskant og vil gjerne forsøke å gjøre noen med dette. Vil flytte delefrekvens fra 5000Hz til 4000Hz og redusere Altec 299-8 hornet med 2 db. Noen som kjenner til hvordan dette gjøres i AL. Gain blir jo justert i AL . Er det da mulig å justere med resistorer?


    Circuit
    Da lager du en target med de forandringer ønsker...
    Kan ta en runde på Teamveiwer hvis du trenger assistanse 😃
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    AL_target.png


    Redusert target med 1,5db i frekvensområdet til mid drivere. Er det slik? Flyttet også XO til 4000Hz for mid. Ikke de store hørbare forandringene da. Har ikke målt på nytt.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Var et markant fall over 10k, hvilken driver bruker du der ? Er det for at det er påtrengende og skarpt at du vil redusere mid?
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Bruker BMS 4538. Tenkte egentlig i de baner å redusere mid for at toppen skulle komme mere frem. Mulig jeg tenker feil her da.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Ser på tidligere målinger i tråden så er det mer nivå opp til ca 15k men nå stuper fra 9k hva har skjedd??
    Det som ofte hjelper er å bruke den targeten vi begynte med å øke nivå på 10-12k for å åpne opp....Du skulle hatt noe som spiller lengre opp... Når det er et sånn fall fra 9k får du ikke presset det som den ikke i utgangspunktet ikke kan...
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å si hva som kan ha skjedd. Hele riggen er justert tilbake da den tidligere sto litt too in, mid og bunn ble bedre etter dette.

    BMS 4538 står i JMLC 1000 som har følgende graf fra Auto tech. Ser ut til å respondere bra over 10k her men er dette pålitelig?

    JMLC-1000c.jpg


    For begynne å se etter tweeters som gir mer i toppen.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Her er de 5 db lavere fra 10k og opp.... Ikke det samme stupet du har... Kan du legge ut glattede målinger av begge diskanter?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Er endel nivå forskjell,sjekk at kablene er ok ...Kansje en rens av svingspole gap og...
    Ville og prøvd å dele høyere 7-8k ....299 bør funke opp dit samme med horn...
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    AL_3.png


    Tweeter gain var hørbart høyere under målinger og justerte denne ned noe. Skulle vel strengt tatt ikke ha noe å si, men det ser litt bedre ut.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Fostex FT17H er et godt super tweeter alternativ ut fra prisen. Jeg vurderer å tilføre denne til oppsettet som et forsøk på å øke responsen over 10k Hz. Spørsmålet blir om denne kan erstatte nåværende tweeter, eller om det vil la seg bedre gjøre å implementere denne i det eksisterende?

    Ser @bia har testet denne i samspill med Altec 299.

    Innspill mottas med takk 😊.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    da Grelv og undertegnede testet kompdrivere, var BMS 4538 den eneste tweeteren som hadde nesten like mye guffe oppover som TAD 2001
    de fleste tweetere er bare følsomme der du ikke trenger det for (super-)tweeterdrift
    ville dog hatt den i et mindre horn enn 1000
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Riktig som LMC skriver. Selv har jeg hatt 4538 i Tractrix 1000. Her må det være noe galt. Dette burde spilt spik rakt forbi 20000 Hz med Audiolense. Husker også at grelv kommenterte at 4538 hadde lav forvrenging 👍. Å dele fra 3K og oppover er perfekt. Anbefaler deg å ikke kjøpe supertweeter før du har fått orden på drivern/systemet. I og med at du bruker 4538 i området du gjør (og at det faktisk er 4538 som er så smooth og har et lite membran) så er det supertweeter nok….. med mindre du er 19 år gammel og aldri har satt dine hender i en kapp og gjærsag, slagdrill eller vinkelsliper.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tilbakemelding. Må til bunns i dette.

    Det nærmer seg noe med lavbass kassene. Ferdig grunnet med fillergrunning og mattet med 400 papir, så da er de klare for toppstrøk når det blir varmere i været 😊. Jeg kommer til å sette i driveren nå da, så for heller disse demonteres igjen før lakkering.
    P_20240102_192506.jpg
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Takk for tilbakemelding. Må til bunns i dette.

    Det nærmer seg noe med lavbass kassene. Ferdig grunnet med fillergrunning og mattet med 400 papir, så da er de klare for toppstrøk når det blir varmere i været 😊. Jeg kommer til å sette i driveren nå da, så for heller disse demonteres igjen før lakkering.
    Vis vedlegget 983105
    Nå blir fruen fornøyd😜
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Ja ja. Da har jeg fått testet en del med 4 subber:

    Til å begynne med ble alle satt i front men det resultat at 2 låt bedre enn 4. Kunne tyde på at de spilte i mot hverandre, så jeg har nå plassert 2 bak lytteposisjonen og det ble bedre. @ArneM anbefaler MSO (Multi Sub Optimizer). Noen her som har gode erfaringer med dette?
    Skal også sies at målemicen ble byttet ut fra Umik-1 til dayton Emm-6. Audiolense er mer tilfreds med denne. Ikke de store delay differanser ved minimal flytting av mic, slik Umik-1 hadde.

    Må fremdeles eq en del i topp. Kan det skyldes rommet tro? Merkverdig at diskanten runder av så tidlig. Dippen i Onken ved 45 Hz er på 10 dB men her har subbene overskudd heldigvis. Har en mindre dip ved 65 Hz på 3 dB og litt grums i mellombassområdet.



    15_02_2024_filtered.jpeg

    15_02_2024-1.jpeg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Det ligger en video tutorial her:


    Den var litt lang, men jeg er i hvertfall selv glad i videoer for å komme i gang med ting.

    Earl Geddes hadde vel en tilsvarende SW som han brukte for å korrigere multi sub løsninger. Han anbefalte minst 3 ulike plasseringer, altså da gjerne ikke to suber plassert symmetrisk i rommet, fordi de gir mer eller mindre samme resultat.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Anbefaler Obsessive Compulsive Audiophile på Youtube når det gjelder REW og EQ korrigeringer.

     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Har i dag lagt inn parameterne fra MSO i Crown DCI 4/300N.

    Dermed blir jobben lettere for Audiolense. Bunn er blitt mer konkret og rockefoten kommer raskere😊. Dsp til Crown lar seg kun justere fra 20 Hz og opp. Subbene responderer fra 15 Hz så her forsvinner det litt, men det er neppe merkbart.


    MSO.png


    Litt usikker på om det har noe for seg å la MSO justere over 150 Hz. Blir mye grums her.

    page0.png
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Det ser veldig bra ut men ville gjerne sett korrigerings prosedyre og samtidig ville jeg anbefale å følge avrulling på måling av subbene.
    Target ser ut til å gå unødvendig langt ned 😜
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn