DIY linjetrinn; Fidelity K.I.S.S.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vanebo

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2009
    Innlegg
    43
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    1
    En liten korreksjon: Jeg kontaktet Ornec, som er hovedleverandør av Meixing/Ming Da etter det jeg kan skjønne, og de skriver at forforsterkere man bestiller fra dem nå leveres uten fjernkontroll. Versjonen med fjernkontroll var noe eget man hadde for det norske markedet. Litt kjedelig, men det finnes vel nok av DIY-ere som kan ettermontere noe bedre, med fjernstyring.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det var audiofoni.no som fikk spesiallaget "nordic" versjoner med oppgradert internkabling og fjernkontroll. Dette fikk de gjort på forskjellige mingda modeller.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Hvor kjøper man denne MingDa billigst idag ?
    Kjenner noen prisen ?
    Mvh Morten
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tror ingen fører dem i Norge lenger. Slenger en og annen på bruktmarkedet.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Ja da kommer vel prisene på disse til å fyke iværet.
    Modellen uten remote kan skaffes ? Isåfall fra hvor ?
    Mvh Morten
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Tror jeg heller ville laget 12B4 linjetrinnet til Brekke/DIYaudio fra bunnen av fremfor å slakte en ny MingDa.
     

    Vanebo

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2009
    Innlegg
    43
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    1
    Whistler: tror du ikke at det vil være lettere å bygge om noe som allerede satt ferdig fremfor å begynne helt på nytt? Nå tenker jeg mest på at dette skal være en "folkemodell", og at en rekke løse deler fort blir kaotisk å forstå i et system dersom man er helt fersk på området. Eller tenker du på lydkvaliteten i første rekker nå?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    12b4a linjetrinnet koblet sammen med en janus PSU fra www.tubecad.com, evt. en annen av psuene der og en dertil egnet trafo. Et par rørsokler og et chassis. Tror du muligens har en "vinner" klar :)
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Vanebo skrev:
    Whistler: tror du ikke at det vil være lettere å bygge om noe som allerede satt ferdig fremfor å begynne helt på nytt? Nå tenker jeg mest på at dette skal være en "folkemodell", og at en rekke løse deler fort blir kaotisk å forstå i et system dersom man er helt fersk på området. Eller tenker du på lydkvaliteten i første rekker nå?
    Tenkte på lydkvaliteten. Slutter meg til bambadoo!
     

    Vanebo

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2009
    Innlegg
    43
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    1
    Etter litt tenking frem og tilbake, kommer jeg til å bestille en Ming Da MC3 preamp for å modifisere den. I den forbindelse lurer jeg på om det er noen andre som er interesserte i det samme og blir med på en fellesbestilling herfra: http://www.ornec.com/meixing-mingda-mc-3r_QQC100033B

    Man får den helt ny fra fabrikk for cirka 2400 norske kroner, i tillegg kommer naturligvis moms. Dette blir likevel en bra pris, siden den kostet rundt 6500 kroner solgt over disk i Norge. Men portoen kommer på nesten 1800 kroner. Ved at f.eks. to bestiller sammen, er det mulig å spare rundt 900 kroner. Om noen er interesserte i noe slikt for dette DIY-prosjektet, er det bare å sende meg en PM!
     

    gunvald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2008
    Innlegg
    105
    Antall liker
    3
    Et par spørsmål her:

    1. Hvordan er det for oss som allerede er i besittelse av den modellen som er oppgradert av Audiofoni?

    2. Er det noen som kan si noe om forskjellen i lydkvalitet?

    3. Er 5U4G ekvivalent med 5Z3, og i så tilfelle, er det stor forskjell i lyden på de?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    1. Kan jeg hjelpe deg med
    2. Aner ikke men 12b4a er et godt lydende rør
    3. Ja disse versjonene er. (Går fint å bytte direkte fra 5z3 til 5u4g i mingda preampene. Min mening er at de låter endel bedre med 5z3 (standard) enn GD 5u4g
     

    gunvald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2008
    Innlegg
    105
    Antall liker
    3
    Regna me at du kunne det bambadoo, men det eg og tenkte litt på er plassen innvendig, og om de kondisene som er byttet ut allerede skal brukes videre???

    Må få tak i et 5Z3 røyr og eg då....
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    5z3 har eg (og Ove) nok av :)

    Det er riktignok delte meninger om hva "noen" foretrekker mellom 5u4g og 5z3..

    Kondisene kan brukes ja. Er bare litt lodding og noen motstander og slikt som skal byttes så dette bør være en enkel affære...
     

    gunvald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2008
    Innlegg
    105
    Antall liker
    3
    Då lure eg faktisk på om eg ska prøva detta??
    Kanskje....

    Men signalvelger og volumpot må skiftes også?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tror ikke det nei. Det kan stå. Er som sagt bare noen motstander, et par rør (jeg har det også) og noe lodding og slikt.

    Men et rør blir overflødig.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Rent økonomisk og visuelt er det kanskje greiest å bygge om en ferdig Ming Da MC-3.
    Man får et flott ferdig kabinett - med en god strømforsyning og med de prisene man
    finner på disse forsterkerne på nett, tror jeg det blir billigere å gå denne veien enn
    å bygge forsterkeren fra scratch (uten at jeg har finregnet på dette).
    Det er også langt mindre arbeidskrevende enn å bygge forsterkeren fra bunnen av.

    Det er også verdt å legge til at sitter man med en Nordic Ming Da MC-Mk. II kan
    koblingskondensatorene brukes videre. I Mk. IIen er det allerede benyttet 3 Mundorf
    sølv i olje kondensatorer pr. kanal og disse kan paralellkobles på utgangen av KISSen.
    Da trenger man bare rør og motstander for å få KISSen opp å gå.

    Ikke undervurder kvalitetene i SE versjonen. Fra MC-3en får man en en solid strøm-
    forsyning med rør likeretting og drossel. MC-3en har videre et godt Alps potmeter det
    ikke er nødvendig å bytte. Den originale inngangsvelgeren fungerer greit men er av en
    billig type som på sikt vil bli slitt. I min 5 år gamle forsterker valgte jeg å bytte inngangs-
    velgeren til en Elma da den gamle inngangsvelgeren ikke alltid ga kontakt i en hver setting.

    Den kommende balanserte versjonen er først og fremst tenkt for dem som kjører balansert
    gjennom hele anlegget. Den vil i tillegg være i absolutt fase. Det lydmessige forbedrings-
    potensialet i denne versjonen vil ligge i de balanserte driften og bedre volumregulering med
    attenatorer.

    Jeg vil i tillegg jobbe litt med å høre på forskjellene med varierende tomgangsstrøm, rør
    kontra SS likeretting, størrelsen på kondensatorbanker og eventuell likeretting av glødestrøm.
    Det er ikke gitt at jeg får (store) lydmessige forbedringer med disse variablene.

    Jeg har ikke prøvd andre likeretterrør enn 5Z3 i forsterkeren.

    Første del av byggebeskrivelsen av KISS (SE) kommer (forhåpentligvis) i Fidelity 48.

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Anderson

    Fersking
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Brekke: Utrolig interessante greier! Men jeg lurer på et par ting:
    1. Hvis man har en DAC som kan snu fasen, kan man da snu den først i DAC'en og så kjøre gjennom KISS og dermed få lineær fase til effektforsterkeren?
    2. Hvordan er dynamikken og lydsignaturen i KISS? Jeg er keen på å bygge, men er ikke interessert i avrundet lyd som kun fungerer med neddempete stearinlys.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    jane skrev:
    Gunnar_Brekke skrev:
    Audiomix målte dette for meg og jeg mener (det kan hende jeg husker feil) han målte 0,6 uV støy ved 1 V ut - mao. S/N = 124 dB. Det bør være støysvakt nok i de aller fleste sammenhenger.
    Det hørtes ganske oppsiktsvekkende ut, både resultatet i seg selv (0.6µV) og det å greie å foreta en måling i dette området. Selv pro måleutstyr fra f eks AP (Audio Precision) har store problemer med å greie og måle -124dB S/N ref 1V.
    Er du sikker på det ikke er mV som ble målt?

    Jan E.
    Enhver d....(ust) må vel skjønne at dette er en skrivefeil.
    Unnskyld uttrykket. Det er fryktelig varmt her.
    Hvis jeg ikke tar mye feil, noterte jeg ned det vi målte og Gunnar fikk med seg notatene.
    Jeg skriver ikke spesielt pent heller...........
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Sikker på at strømmen var på når du målte, Audiomix....
    Og slutt å klage på varmen. Måtte skrape vinduene på den gamle Ford'n igår. Snakkes, Bernt
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Anderson skrev:
    Brekke: Utrolig interessante greier! Men jeg lurer på et par ting:
    1. Hvis man har en DAC som kan snu fasen, kan man da snu den først i DAC'en og så kjøre gjennom KISS og dermed få lineær fase til effektforsterkeren?
    2. Hvordan er dynamikken og lydsignaturen i KISS? Jeg er keen på å bygge, men er ikke interessert i avrundet lyd som kun fungerer med neddempete stearinlys.
    Gunnar kommer helt sikkert på banen han også, men...
    1) Det skal være greit, (men du behøver trolig ikke stresse så mye med det siden en rekke innspillinger er ute av fase allerede i utgangpunktet).

    2) Jeg kjenner ikke KISS spesifikt, men konstruksjoner med 12B4 røret låter som regel svært dynamisk, ufarget og åpent. 8)
     

    gunvald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2008
    Innlegg
    105
    Antall liker
    3
    Jeg har nå gått i tenkeboksen, men regner med at jeg kommer til å oppgradere min NMD MC3R mkII...

    Det jeg ikke har fått noe direkte svar på er; Er det store forskjeller i lydkvalitet / signatur på dette prosjektet og min eksisterende pre??

    Vil det for eksempel være litt mer bunn i den nye?
    Føler egentlig at min oppgraderte versjon av NMD spiller meget bra, men savner litt mer "trøkk" i bunn (litt lystklingende).
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvilke rør har du i preen din?

    Har du testet andre preer som har mer "trøkk"?
     

    gunvald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2008
    Innlegg
    105
    Antall liker
    3
    Pr dags dato står det:

    RCA 5U4G
    Mullard 12AX7 (triple mica mil spec.)
    Mullard 12AU7

    Har testet bl.a. en vincent pre med rør, og det var mer trøkk i denne.
    Men da manglet det mye i "toppen" syns eg...

    Så hvis denne modden kan hjelpe litt til så tror eg kanskje at dette hadde blitt mat for deg i høst Bambadoo......
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ok - fine produkter det. Du kan stikke bortom meg får å ta med deg et skjiitbillig russisk 5z3 likeretter rør og se hva det gjør med lyden. Enten liker du det eller ikke.
     

    gunvald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2008
    Innlegg
    105
    Antall liker
    3
    Høres bra ut.
    Ska se på det rett øve helga.

    Har og prøvd litt forskjellige andre rør tidligare. Rca, Kina, JAN, Golden Dragon +++

    Men føler at det er mullard som har gitt meg mest utbytte....
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Anderson skrev:
    Brekke: Utrolig interessante greier! Men jeg lurer på et par ting:
    1. Hvis man har en DAC som kan snu fasen, kan man da snu den først i DAC'en og så kjøre gjennom KISS og dermed få lineær fase til effektforsterkeren?
    2. Hvordan er dynamikken og lydsignaturen i KISS? Jeg er keen på å bygge, men er ikke interessert i avrundet lyd som kun fungerer med neddempete stearinlys.
    Hei.

    1. Jeg er opptatt av absolutt fase og mener at det er viktig for opplevelsen av dynamikk.
    Derfor anser jeg det som viktig at man får til dette. Selvfølgelig kan du snu fasen i DACen
    og la være å endre den på høyttalerterminalene. Ulempen med en slik tilnærming er at andre
    lydkilder som eventuelt kobles inn i oppsettet fortsatt vil være ute av fase. Derfor syntes
    jeg det er enklere å foreta fasesnuingen på høyttalerterminalene.
    Det er verdt å få med seg at det finnes flere kommersielle linjetrinn som snur den absolutte
    fase. For eksempel har alle linjetrinn Conrad Johnsen har produsert de siste 20 årene hatt
    denne "feilen". Heldigvis er dette enkelt å utbedre. For alt jeg vet snur CJ fasen en gang til
    i effekttrinnet for å komme i mål?

    2. Whisler gir en god beskrivelse av hvordan også jeg opplever lyden fra 12B4A.
    Særlig punktene om ufarget og åpen lyd stemmer godt. Når det gjelder de dynamiske
    aspektene ved gjengivelsen opplever jeg at KISS har en naturlig gjengivelse av dynamikk.
    Lyden stemmer godt overens med dynamikk slik jeg oppfatter det på akustiske konserter.
    På den annen side blir det ikke tilført noen overdrevet dynamikk på samme måte som en
    del PA-utstyr gjør ved å jukse med frekvensgangen (ved å trekke fram de "dynamiske"
    frekvensene i gjengivelsen). Jeg vet det er enkelte som foretrekker en slik gjengivelse,
    men dette må eventuelt påføres andre steder i signalkjeden, for eksempel i høyttalerne.

    gunvald skrev:
    Jeg har nå gått i tenkeboksen, men regner med at jeg kommer til å oppgradere min NMD MC3R mkII...

    Det jeg ikke har fått noe direkte svar på er; Er det store forskjeller i lydkvalitet / signatur på dette prosjektet og min eksisterende pre??

    Vil det for eksempel være litt mer bunn i den nye?
    Føler egentlig at min oppgraderte versjon av NMD spiller meget bra, men savner litt mer "trøkk" i bunn (litt lystklingende).
    Lydmessig er KISS først og fremst klarere og mer gjenomsiktig enn dem man får fra en
    original MC-3 (ja selv en Mk. II). Overgangen fra tre aktive steg til ett, blir som å titte
    gjennom et trelags vindu i forhold til et etlags vindu. Det er langt mindre påvirkning av
    signalet.
    Så må man spørre seg selv om man ønsker mer eller mindre påvirkning av signalet.
    Siden man har valgt en rørforsterker i utgangspunktet ønsker man antagelig rørklang og
    det får man mindre av i KISS enn i originalen. Det låter fortsatt av rør, men med mer fokus
    på de (etter min mening) positive aspektene ved en rørforsterker enn de negative. KISS
    spiller (muligens) tonalt litt lysere enn originalen men da refererer jeg først og fremst til
    forholdet mellom øvre og nedre mellomtone. Når det gjelder bassen er denne strammere
    og mer kontrollert enn på MC-3 men uten å miste nivå nedover. Den har nok mer trøkk i
    subwooferfrekvensene på grunn av større valgt koblingskondensator.

    mvh
    Gunnar Brekke
    Fidelity
     

    Anderson

    Fersking
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Har nå fått lest første del av ombyggingen av forforsterkeren Ming da MC-3. Fantastisk bra initiativ! Nå ser jeg frem til byggingen av den balanserte forforsterkeren fra bunnen av. Får vi se noen bilder her som førpremierere? ;)
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Tror det er noe som ikke stemmer i skjemaet, både det som er gjengitt i denne tråden og i bladet. ???

    Tviler på at de blå spenningen er de du faktisk måler i ditt linjetrinn, Gunnar?

    I følge skjemaet for strømforsyningen trekkes det totalt omlag 10mA gjennom motstandene (U=R*I); altså 5mA pr. kanal.
    I følge audiodelen av skjemaet går det 10mA gjennom anodemotstanden. (10mA er vel kanskje etter manges mening alt for lavt det også, men det blir mer en smakssak.)

    Regner med at de fleste vil ha lyd i begge kanaler, og da bør det vel gå 20mA gjennom strømforsyningen?


    Ellers flott initiativ, Gunnar!
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Ut fra drosselen, det punkt som er merket 271V, går en pil merket L.

    Det må vel oppfattes slik at motstandene på 3k9 og 1k1, samt lyttene på 470 og 47 uF, er for en kanal, og at der finnes tilsvarende for den andre kanalen.

    Da gir tallene mer mening. Og antallet komponenter stemmer med delelista.

    Mvh
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Delle skrev:
    Ut fra drosselen, det punkt som er merket 271V, går en pil merket L.

    Det må vel oppfattes slik at motstandene på 3k9 og 1k1, samt lyttene på 470 og 47 uF, er for en kanal, og at der finnes tilsvarende for den andre kanalen.

    Da gir tallene mer mening. Og antallet komponenter stemmer med delelista.

    Mvh

    Jepp, enig. :)
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    satt meg godt til rette med siste nummer av Fidelity som kom i posten idag.
    leste der om denne konstruksjonen,jeg har selv en mingda mc7r. Lurer på om det er mulig å bygge om min modell på tilsvarende måte som denne?

    MVH
    Svend Atle
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Ming Da MC-7R kan etter all sannsynlighet bygges om
    til KISS SE. Det jeg eventuelt er skeptisk til er om nett-
    trafoen klarer å levere nok strøm - til høyspenning og
    gløding. Etter all sannsynlighet går dette helt utmerket.

    Bruk 470 uFarad lytten (fra signalskjema MC-7) som lytt i
    strømforsyningens siste pi-filter.
    Forutsetter videre at høyspenning til andre kanal taes ut
    etter drossel.

    Som du ser av vedlagt skjema leverer høyspentviklingen
    i trafoen i MC-7; 300 Volt i motsetning til MC-3ens; 240 Volt.
    De to motstandene i pi-filterne må gi et økt spenningsfall for
    å oppnå samme matespenning B+ = 208 Volt

    Regner vi med 342 Volt ut fra likeretterrøret - 8 volt over
    ny 390 Ohms motstand (mellom likeretter og første elektrolytt)
    og - 3 Volt over drosselet er spenningen til første pi-filter lik
    331 Volt. Ønsket spenningsfall er dermed 331 - 208 = 123 Volt
    som igjen gir en ønsket samlet motstand R = U / I =
    123 Volt / 10 mAmper = 12,3 kOhm.

    Deler vi denne motstanden på 4 (for å unngå resonans)
    får vi verdiene 9 kOhm (to 18 kOhm motstander i paralell) og
    3,3 kOhm på motstandene.
    Her holder det igjen med 2 Watts motstander.

    Kjør 6,3 Volt vekselstrømgløding så det er naturlig å la 12B4-rørene
    stå det 12AU7-rørene står i dag.

    mvh
    Gunnar Brekke
    Fidelity
     

    Vedlegg

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Tusen takk for svar,hadde egentlig regnet med et ja eller nei,men dette var jo over all forventning!
    Tusen Takk skal du har Herr Brekke!

    MVH

    Svend Atle
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Hei, kan noen berike oss med det originale skjemaet for Ming Da MC-3R (nordic evt hong kong)slik at vi kan skjønne forskjellen mellom 3R og 7R.
    Har hørt om støytrøbbel og brum på MC-7R og mener det gjaldt også noen 3R. Hva er eiernes erfaringer med 3R hhv 7R?

    Sleiven
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    vet ikke hvordan det er med andre sine mc7r,men jeg har hvertfall verdt sterkt plaget med støy og bruk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn