DIY Frankensteins platespiller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    186
    Hei!
    Jeg er litt i beit etter et prosjekt å fikle med, og siden jeg har behov for ny platespiller så tenkte jeg at jeg kanskje skulle bygge min egen.
    Jeg er litt i tanker om å prøve meg på å lage tonearm selv, jeg må undersøke litt mer. Hvis noen har gode eksempler på DIY tonearmer, så tar jeg vel imot.
    En foreløpig kandidat er noe slikt som dette: Calypso

Jeg har en gammel B&O Beogram TX spiller liggende. Er det verdt å strippe den for deler? Type motor, evt. styring, innertallerken, tallerken? Eller kommer jeg bedre ut av det av å gå for noe slikt som dette: Rega-motor , og glass-/akryltallerken, etc?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.999
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Calypso´n er spennede. Om du har evnene, da "Go for it" (y)

Mht Beogram TX, så er det lite å bruke fra en sånn.
    Var for øvrigt en av de dårligst selgende Beogram´s av alle.
    Den er fin som helhet. Dvs. måten den er bygget på, fjeder-system m.m. allt som en integrert enhet
    for å fungere etter hensikten. Å strippe den, gir deg bare en masse ubrukelige deler. Den skal brukes,
    som den er..... ellers selg den.
    Den har"bare" en alm. DC motor som du finner i de fleste bliige kassettespillere. Ingen avansert motorstyring heller. Og en motor med 30-40 år på baken er ikke noe å satse på, om du vli være seriøs med ditt diy prosjekt.
    Hellere en ny Maxxon, om det skal være DC, eller Premotek synkron, om du vil bruge Rega´s konsept.
    Just my 5c ;)
    @t-roten ´s forslag er ennda bedre. @ragwo har jo konstant 115-120 diverse Technics drivverk
    på lager 😁

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.261
    Finner ikke i farten, men det er postet tidligere på forumet om en diy single point pivot arm som nå finnes å kjøpe ferdig fra england.

Det unike med armen er at vippepunktet følger kreftene fra vinylen som spinner heller enn tyngdekraften fra armlodd.

...skal lete litt videre når jeg får tid.

Ellers bruker Lenco 75 eller 78 med tunge tallerken og mellomhjul være populære drivverk. Masse mods å velge blandt

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    686
    Torget vurderinger
    1
    Finner ikke i farten, men det er postet tidligere på forumet om en diy single point pivot arm som nå finnes å kjøpe ferdig fra england.

Det unike med armen er at vippepunktet følger kreftene fra vinylen som spinner heller enn tyngdekraften fra armlodd.

...skal lete litt videre når jeg får tid.

Ellers bruker Lenco 75 eller 78 med tunge tallerken og mellomhjul være populære drivverk. Masse mods å velge blandt
    Den var ikke DIY, men Mayfair (Formula 4?) var single point pivot i en liten beholder med seig silikonolje.

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    186
    Hva med et drivverk fra Technics? SP-10, 15 eller 25?
    Skal holde gluggene åpne!

Calypso´n er spennede. Om du har evnene, da "Go for it" (y)

Mht Beogram TX, så er det lite å bruke fra en sånn.
    Var for øvrigt en av de dårligst selgende Beogram´s av alle.
    Den er fin som helhet. Dvs. måten den er bygget på, fjeder-system m.m. allt som en integrert enhet
    for å fungere etter hensikten. Å strippe den, gir deg bare en masse ubrukelige deler. Den skal brukes,
    som den er..... ellers selg den.
    Den har"bare" en alm. DC motor som du finner i de fleste bliige kassettespillere. Ingen avansert motorstyring heller. Og en motor med 30-40 år på baken er ikke noe å satse på, om du vli være seriøs med ditt diy prosjekt.
    Hellere en ny Maxxon, om det skal være DC, eller Premotek synkron, om du vil bruge Rega´s konsept.
    Just my 5c ;)
    @t-roten ´s forslag er ennda bedre. @ragwo har jo konstant 115-120 diverse Technics drivverk
    på lager 😁
    Takk for svar! Da selger jeg Beogrammen. Og takk for innspill til drivverk!

Den var ikke DIY, men Mayfair (Formula 4?) var single point pivot i en liten beholder med seig silikonolje.
    Har kommet over noe kalt Well Tempered som ser ut til å være i salg. Er vel det prinsippet Calypso bruker.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.261
    Ingen demping på den jeg tenker på. Selve armen henger i en triangelformet tanntråd. Når platen spinner opp draes armen inn i et punkt som er montert vannrett med vinylen. Jeg postet masse bilder av den, men evner ikke finne igjen.

Armen har høstet mye posetive omtale, og som forventet med da økende priser og leveringstid.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.999
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har kommet over noe kalt Well Tempered som ser ut til å være i salg. Er vel det prinsippet Calypso bruker.
    Presis.
    Well Tempered Lab.
    En golfkule (pivot point) som flyter i ett silikonekar og er opphengt i en "strikk".
    Material/tykkelse på strikken, og hvor mye den er snodd (sitter i en skrue på toppen), utgjør antiskating.
    Noe "wobbly" å ha med å gjøre unner justering/bytte av PU, men skulle være stabilt nokk, når det bare spiller.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.954
    Sted
    Sunnmøre
    Du les sikkert like mykje i rare trådar her inne som eg gjer. Eg lot meg fascinera av golfkølle-armen som @Steen laga.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.261
    Well Tempered er annerledes (igjen), men silikondemping har den.

Den eneste horisontal-unipivotarmen jeg kjenner til er Supatrac:
    Takk der er den. Samtidig fant jeg tråden den ble diskutert

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.623
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En unipivot-arm må likevel ha et armlodd både for motvekt av PU og for å kompensere for vekt av forskjellige PUs...
    DIY arm krever nok en (god) del forkunnskap for å bli nogenlunde vellykket.....

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.804
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er litt i beit etter et prosjekt å fikle med, og siden jeg har behov for ny platespiller så tenkte jeg at jeg kanskje skulle bygge min egen.
    Jeg har en gammel B&O Beogram TX spiller liggende. Er det verdt å strippe den for deler?
    Vurderte selv et "prosjekt med å strippe ned en B&O m/tilsvarende tallerken og lager som TX. Kun med det mål for øye å lage en helt nedstrippet, minimalistisk spiller med så lav egenvekt som "mulig". En som i sammenlikning ville få en Rega Naiad til å virke både stor og tung som et båtanker :cool: .

Men, når man titter under lokket på en slik spiller så er det ikke så "straight forward" å strippe de ned.
    En Rega, Pro-Ject, vintage Thorens, eller... eller... vil nok by på langt færre utfordringer.
    Så spørs det jo også hvor mye du vil legge i et egnet drivverk til prosjektet da.

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    186
    Hvis vi legger til grunn at jeg går for en tonearm lik Calypso som jeg viser til i åpningsinnlegget, hva er beste måten å plassere denne rett i forhold til tallerken? En spesiell protractor jeg bør bruke?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.804
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Tonearmen har en gitt, definert senteravstand i mm - og det er den du skal forholde deg til.
    Den oppgitte avstanden måler du fra senterspindel til senter for der du skal ha hull til armbase.

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    186
    ^ Tonearmen har en gitt, definert senteravstand i mm - og det er den du skal forholde deg til.
    Den oppgitte avstanden måler du fra senterspindel til senter for der du skal ha hull til armbase.
    Avstand mellom stift og rotasjonspunkt tonearm = avstand senterspindel og senter armbase?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.804
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Nei, stiften/nålpunktet har et overheng, så avstand mellom nålpunktet og senter armbase er armens effektive lengde.

Senteravstand er avstandem mellom spindel og senter for armbasen - og er da avhengig av lengden på armen (Pivot to spindle).
    Er det eksempelvis en 9" (Linn) arm så er senteravstanden 211 mm og er det en 9,5" (Rega) arm så er senteravstanden 222

1741334012221.png

Du kan lese litt mer om armgeometri - bl.a her:
    https://www.analogplanet.com/content/tone-arm-geometry-101#:~:text=The “overhang” is literally the amount by which,the pivot to spindle distance plus the overhang.

Edit: Ser Hassebasse var sekunder før meg ute, med samme illustrasjon og forklaring :)

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.999
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Avstand mellom stift og rotasjonspunkt tonearm = avstand senterspindel og senter armbase?
    Nei.
    Avstanden mellem senterspindel og senter armbase (tonearm rotasjonspunkt) = effektiv (frabrikksoppgitt)
    armlengde MINUS (fabrikksoppgitt) overhang.
    Om du t.eks. har en 9" arm, der fabrikken oppgir effektiv armlengde til 237mm og overhang til
    15mm, da blir monteringsavstand (center armbase og center spindle) 222mm.
    Overhang er den avstand, som stiften rekker lengere innover spindel, når allt er montert korrekt.

1741334094940.png

😂 😂 😂
    @ptb var akkurat først..... og med samme bildet 😂😂😂
    2 sjele...... 1 tanke 🤪

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.804
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Tangensialarm - så slipper man å tenke på alt det her ;)

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    186
    Takker og bukker for svar!
    Det kan foreløpig se ut som jeg går for Rega-baserte deler (motor++, tredjepart tallerken og undertallerken), og siden jeg skal tegne tonearmen fra bunnen av kan jeg likså godt basere lengden på en kommersiell arm.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    186
    Hvor langt kabelstrekk kan man pålitelig ha mellom platespiller og RIAA? Vurderer å plassere spilleren et stykke unna resten av anlegget.

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    186
    Nå har jeg en NAD C658 med innebygget RIAA, så den kan jeg ikke uten videre flytte.
    Nå tok jeg akkurat Fiks Ferdig på en NAD 106 på Finn, så om jeg faktisk får den så har jeg ekstern RIAA som kan stå ved platespiller.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.999
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Uansett om du "kan flytte" eller ikke..........
    Lange kabelstrekk med 5 eller 0,5mV signal duer ikke.
    Du får bare brum........... og blir irritert ;)

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    186
    Jeg trenger kabel fra pick-up og gjennom tonearmen. Noen som har konkrete forslag? Er ikke interessert i noe eksotisk som koster 1000 kr/m (altså ser jeg etter noe rimeligere).

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.094
    Torget vurderinger
    1

Mvh
    KJ

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    186
    Har nå bestilt akryltallerken fra Cherry Audio og tonearmskabler (begge gjennom ebay). Smådeler til armen er også på vei.
    Vurderer undertallerken med mer fra Tango Spinner. Baller på seg prismessig, men slik er det.
    Av motor er det fremdeles rega sin 24v "oppgraderings"motor som leder an.

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    186
    Er det noen som har laget sin egen motorstyring til platespiller med for eksempel Arduino eller liknende? Slikt er for met ganske ukjent, men med en ålreit oppskrift kunne jeg tenkt meg å prøve det.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.198
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Den armen ligner mye på den fantastiske enkle, men geniale, som var på well tempered record player.
    Hadde en sånn, som jeg ikke burde solgt.

https://flic.kr/p/7J473k
    41D692E9-26E7-4A24-A7AC-4393DC15C09B.jpeg
    mvh

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    186
    Den armen ligner mye på den fantastiske enkle, men geniale, som var på well tempered record player.
    Hadde en sånn, som jeg ikke burde solgt.

https://flic.kr/p/7J473k
    Vis vedlegget 1114271
    mvh
    Stemmer det, det er det som er inspirasjonen.
    Som du ser bruker jeg en base med fire skruehull, slik at spilleren blir til en viss grad modulær, kan bytte arm i fremtiden hvis jeg vil prøve meg på noe nytt.

@_RoDa_ Fra bildet ditt ser det ut som den hvite delen i silikonbadet er helt flat, ikke kulerund som jeg har sett mange steder. Stemmer det, og vet du grunnen?

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn