DIY Frankensteins platespiller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    193
    Spørsmål: Tonearmen blir laget av karbonfiber, og oppheng til pickup blir 3D printet. Altså veier det ikke noe særlig.
    Den originale well tempered armen er fylt med fin sand så jeg vurderer det selv.
    Angående pick-up leser jeg mye bra om Denon DL103 og 103R, men forstår at de trenger en arm med litt masse. Er fremdeles litt usikker på hvordan jeg beregner denne massen. Vil sandfylt arm være tilstrekkelig, eller bør jeg legge til vekt på "headshell" (3d print)?

Har ikke bestemt meg for pickup enda, men greit å ha litt info å basere seg på.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.380
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 1114218 Det går da sånn nogenlunde fremover. Tester ut litt prinsipper.
    Det opphenget er feil. Du skal henge strikken(e) i toppen, der armrøret går ijennem.
    Som gjort på bildet, får du vekt på toppen av oppheng, hvilket ikke kan bli annet enn ustabilt ;)
    Akkurat som en murer gjør det, når han skal ha en lodrett linie. Line i "toppen" av lodd.

Sist redigert:

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    193
    Det opphenget er feil. Du skal henge strikken(e) i toppen, der armrøret går ijennem.
    Som gjort på bildet, får du vekt på toppen av oppheng, hvilket ikke kan bli annet enn ustabilt ;)
    Akkurat som en murer gjør det, når han skal ha en lodrett linie. Line i "toppen" av lodd.
    Jeg har bare sett Well Tempered med denne løsningen, og den har linen plassert på samme sted som meg. Hvilke andre armer med samme prinsipp er der ute?
    well-tempered-lab-ltd-symmetrex-tonearm-2.jpg

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.380
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jo...... men her er vekten pga. at det er metall MYE større (rød) enn ved armrøret (grøn).....
    Denne fordel har du ikke, når det er 3-D printet i hva materiale, du nå bruker ;)

well-tempered-lab-ltd-symmetrex-tonearm-2.jpg

Armrør og kontravekt MÅ tilsammen være mye lettere enn den samlede vekten af hele driten.

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    193
    Jo...... men her er vekten pga. at det er metall MYE større (rød) enn ved armrøret (grøn).....
    Denne fordel har du ikke, når det er 3-D printet i hva materiale, du nå bruker ;)

Vis vedlegget 1117065

Armrør og kontravekt MÅ tilsammen være mye lettere enn den samlede vekten af hele driten.
    Det forutsetter at det som er 3D-printet er utelukkende plast. Men bunndelen ("golfballen") skal fylles med stålkuler.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn