DIY BP 300B SE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    361
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Umbilical kabel, mellom PSU og signalchassis blir laget fra vanlig kabel.

    DSC_0724.jpg

    Ledningsrull og et sett med flettede ledere som blir et sett med en 10-leder kabel.

    DSC_0725.jpg

    Bruker en ledning som strekkfisk for å trekke de 5 flettede kablene gjennom strømpen.

    DSC_0726.jpg

    De gikk akkurat gjennom hullet i siden av chassis. Jeg kobler direkte på ledninger og komponenter i PSU, og bruker kontakt inn til signaldelen.

    DSC_0982.jpg

    Ene PSU er nå loddet for de fleste komponenter. Jordingen og nettspenning er ikke lagt opp ennå, så derfor ser det litt rotete ut.

    DSC_0984.jpg

    Fremme i PSU.

    DSC_0985.jpg

    Bakover i chassis
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    239
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    1
    Hei !

    Hvis du bygger monoblokker, bør du ha begge trafoene i samme fase. Derfor er det ikke det samme hvilken av de to sekunderene på transformatoren du kobler til anodene på likeretter røret.
    Hvis du kobbler strøm på transformatoren og tar et voltmeter og fester den ene til den ene primær ledningen og den andre til en av sekunderledningen, vil du få en volt på displayet. Flytter du ledningen over til den andre sekunderledningen vil du få en annen volt på displayet.

    Merk ledningene så du får samme volt på sekunderene på begge transformatorene.

    Mvh
    Frode
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.297
    Antall liker
    1.444
    Sted
    '
    Hvis du bygger monoblokker, bør du ha begge trafoene i samme fase. Derfor er det ikke det samme hvilken av de to sekunderene på transformatoren du kobler til anodene på likeretter røret.
    Hvis du kobbler strøm på transformatoren og tar et voltmeter og fester den ene til den ene primær ledningen og den andre til en av sekunderledningen, vil du få en volt på displayet. Flytter du ledningen over til den andre sekunderledningen vil du få en annen volt på displayet.

    Merk ledningene så du får samme volt på sekunderene på begge transformatorene.
    For en full-wave likeretter gir denne beskrivelsen ingen mening.
    Hva mener du kan skje hvis du bytter om sekundær-fasene til likeretter-rørene?
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    239
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    1
    Hei Jane !
    Jeg mener ikke at noe går i stykker hvis man bytter om på sekunderene. Etter å ha bygget M-60 kittet til Atma-sphere, og hadde lyst på litt mere watt, bestemte jeg meg for å bygge alt selv og spurte om mye på forummet der. Husker at jeg ble anbefalt og bestille alle trafoene mine med forskjeldige farger på primær og sekundær for å få alt i samme fase. Dette var gjort på de trafoene som var med kittet. Synes dette virket logisk så jeg bestilte det sånn hos Ulveco med trafoene til gløding, høyvolt til driverdelen og høyvolt til utgangsdelen. Har også merket stikkontaktene til forsterkerene så jeg får de likt inn og.

    På utgangsrørene som er 6AS7G er det ac gløding. Hvis disse trafoene er koblet i u-fase betyr det at på den ene monoblokken får pinne 7 på rørsokkel og pinne 8 på den andre monoblokken strøm sammtidig og et par hundredeler etter motsatt. Kobler man i fase får pinne 7+7 strøm sammtidig og pinne 8+8 sammtidig.

    Har aldri selv prøvd å lytte for å høre om dette gir en lydforbedring, men du mener dette ikke spiller noen rolle ? Har også lagt merke til at standar transformator som Elfa selger har de forskjeldig farge på samme sekundær vikling. Eks grønn-rød på den ene og blå -brun på den andre. Hva tror du er grunnen til at de bruker forskjeldig farge der ?

    Mvh
    Frode
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    361
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Takk for ekstra forklaring, da er det lettere å skjønne hva du mener. Jeg har ingen formening om dette er hørbart eller ikke. Noen flere som har noen mening?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.297
    Antall liker
    1.444
    Sted
    '
    På utgangsrørene som er 6AS7G er det ac gløding. Hvis disse trafoene er koblet i u-fase betyr det at på den ene monoblokken får pinne 7 på rørsokkel og pinne 8 på den andre monoblokken strøm sammtidig og et par hundredeler etter motsatt.
    6AS7 er et indirekte glødet utgangsrør, fase på glødingen (i forhold til en annen monoblokk) pleier ikke å være noe tema.
    Det var høyspenning du kommenterte i forrige innlegg.

    Har også lagt merke til at standar transformator som Elfa selger har de forskjeldig farge på samme sekundær vikling. Eks grønn-rød på den ene og blå -brun på den andre. Hva tror du er grunnen til at de bruker forskjeldig farge der ?
    Hvis du har flere sekundærviklinger kan du ha mulighet til å serie- eller parallell-koble disse og da er det greit å vite fasen, ja.
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    239
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    1
    Ok, takk for innspill. Da lærte jeg noe nytt, samt at trådstarter slapp og bruke tid på unødvendig pirk.

    Mvh
    Frode
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    361
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Det begynner å nærme seg for første PSU:

    Strømledninger montert.
    DSC_1013.jpg


    DSC_1014.jpg


    Jordingsledningene er på plass. Bruker 2 stk 1.2 kv.mm kobberledning fra stjernejord til IEC-kontakten.
    AC til trafoer (gul/blå) stripset til sideveggen.
    DSC_1015.jpg


    Var litt plukk med å få loddet denne. Brukte først spiss tupp på bolten, og tror jeg fikk kaldlodding likevel, selv om jeg hadde bolten i tinnet i over ett minutt...
    Klippet innover mellom hullene i skiven for å redusere varmeledningen til sidene, og brukte en tykkere spiss og bolten på max, og da gikk det helt greit å få loddet. :)
    DSC_1016.jpg


    Mangler et par dioder før en choke nå, så er vel denne ferdig. Da er det over på signal-delen. Har ikke alle løsningene klart for meg ennå, men finner ut av det underveis.

    Litt usikker på hvordan jeg skal ha jordingsledningen mellom chassis'ene. Tips mottas med takk :)
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.297
    Antall liker
    1.444
    Sted
    '
    Stjernejord er egentlig oppskrytt i en strømforsyning. Og i utgangspunktet består stjernejord av ett punkt og ikke en sirkelformet skive med de ulike punktene tilkoblet periferien.
    En jordstripe (groundbus) med utgang sammen med siste ladekondensator er som regel optimalt i et slikt oppsett.
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    361
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    I utgangspunktet så kopierer jeg oppsettet til LMC/Erland, og de har gjort det på denne måten og fått gode resultater med det. Jeg husker at du tidligere har skrevet at det ikke var noen vits i en strømforsyning, men jeg skjønte aldri hvorfor...

    I ettertid ser jeg at jeg sikkert kunne ha fått alle ledningene inn i et punkt vha krymping inn i kabelsko hekte alle på den samme skruen. Mulig det ville blitt en (teoretisk?) fordel. Skal vurdere det til den andre PSU'en. Men jeg tror jeg bygger ferdig ene monoblokken først og måler støy, før jeg tar en beslutning på om nåværende layout/jording/ledningsføring er bra nok.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.297
    Antall liker
    1.444
    Sted
    '
    Tviler på at det spiller noen praktisk rolle om oppsettet er stjernejord, nesten stjernejord, eller noe lignende i strømforsyningen til et slutt-trinn. I en preamp eller RIAA-trinn kan det være avgjørende hvordan jordplanet er utformet, men noen µV ripple fra eller til på B+ vs GND i din sammenheng er neppe avgjørende.
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    361
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Den ene strømforsyningen er ca ferdig. Da jeg begynte på den andre oppdaget jeg at jeg hadde glemt en jordingsledning fra et rør. Greit å få luket sånt ut før jeg kobler opp...
    DSC_1047.jpg


    Detalj. To små kobberplate for avkjøling av dioder.
    DSC_1049.jpg


    DSC_1048.jpg


    PSU nr 2 underveis.
    DSC_1051.jpg


    Har her begynt på en signaldel. Lederne ut fra interstage'n er utrolig tynne og derfor vanskelig å jobbe med. Veldig fort gjort å kutte kordeller ved avisolering. Fant også ut at jeg skulle snu inngangsrøret i forhold til først planlagt, da det passer bedre med ledningsførselen i kabinettet.
    DSC_1050.jpg
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    361
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Over 2 mnd siden siste oppdatering.
    Det var en travel periode med lite tid til bygging, men nå har jeg tid til å fortsette.

    Et par detalj-bilder, strømkontakten inni signal-delen. Det er en 10-leders kontakt med ganske små kopper for å lodde ledninger. Litt utfordrende.
    DSC_1122.jpg


    300B rørsokkel.
    DSC_1124.jpg


    Her er første signaldel nesten ferdig. Mangler jording og et pot.
    DSC_1155.jpg


    Det ble litt for trangt for å legge kondensatoren nede til høyre ved siden av dem til venstre. Høyttaler-utgangen med ledningsførsel krevde litt mer plass en beregnet. Så da ble det stående montering på den siste kondensatoren. Kondensatorklemmen stikker litt utenfor på nedsiden, så jeg trenger noen føtter for å løfte chassis litt fra gulvet. Trenger også en løsning for en slags bunnplate. Tenker på stålgitter, å få klippet til to plater.
    DSC_1156.jpg


    Så da er den ene kanalen nesten ferdig.
    Da er det store spørsmålet: Hvordan måler man dette her ???
    Jeg regner med at jeg bør måle før jeg setter strøm på. Er det noen som har en slags oppskrift? Skal jeg sette rør i før jeg måler? Hva skal måles før jeg setter strøm på?
    Jeg har ikke fått noen instrukser fra Gary Dews. Har forsåvidt ikke spurt om det heller...

    Tips mottas med takk :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.356
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    hva skal du måle uten strøm på?
    du trenger en variac for skånsom oppstart
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.333
    Antall liker
    5.405
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Jeg tror han holder til et stykke herfra. Vest- ellr Midtnorge.
    En Variac er et must hvis en vil unngå katastrofer.
    (mulig jeg kan avse en)
    Start med f.eks. 50 V og sjekk at spenningene er i forhold. Ca 20%.
    Uten rør til å begynne med.
    Hvis alt ser riktig ut øker du til 100V og 150V. Kanskje 200V også.
    Hvis alt stemmer begynner du forfra med 50V og likeretter på plass.
    I tilfellet SS likeretter har du allerede testet dette.
    Ikke test med mer enn 200V uten 300B rørene på plass.
    Alt ok?
    Sett inn ale rørene og start med 100V.
    Øk gradvis mens du måler.
    Så kommer det mest spennende: Med signal inn......og forhåpentligvis ut.
    Signalkilde og et oscilloscope er veldig kjekt å ha.

    Er det choke input til HV filteret?
    Da må du ha en belastning ca det rørene vil gi. 6 kohm og en god del Watt. Kommer an på hvor lenge du kommer til å teste på dette stadiet.
     
    Sist redigert:

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    361
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Holder til i Trondheim.
    Takk for forklaringen.
    Har faktisk en signal-generator og oscilloscope, men har ikke lært meg å bruke det ennå. Må tydeligvis det nå...
    Ja, det er choke input på HV til 300b, så hvordan løser jeg det i praksis?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.333
    Antall liker
    5.405
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Det beste er om du lager deg en belastning. Ca 6 kohm passer til det meste.
    5 x 1.2 k og veldig ca 100W.

    IMG_3218 (1).jpg


    På utgangen fra forsterkeren må du også ha en belastning. En høyttaler duger, men blir fort slitsomt å høre på.
    Her er det 2 x 8 ohm basert på Caddock motstander montert på heatsink.

    IMG_2072.JPG


    Hvis du tester høyspenningen med 150Vac inn går det sikkert bra.
    Du får imidlertid ingen klar indikasjon på hva spenningen vil bli ved normal drift.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.131
    Antall liker
    3.157
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    vedr choke input: har du montert en bleeder i psuet ?
    Mye enklere med en slik, du slipper at v+ løper løpsk uten rør som trekker strøm.
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    361
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Jeg skjønner at en bleeder er en kraftig resistor, men hvilken, og hvordan kobles det?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.356
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    en effektmotstand etter siste choken mellom pluss og jord...
    Gary pleier å legge inn det i skjema?
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    361
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    er det det den 10k,50W, resistoren mellom strøm ut fra gz37 og senter-tappen på trafoen, er?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.356
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    muligens.....hvorfor har du ikke kontakt med kontruktøren på et så kostbart og omfattende prosjekt?
    spennende om det blir støyfritt med layouten og kablingen.....
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.333
    Antall liker
    5.405
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    er det det den 10k,50W, resistoren mellom strøm ut fra gz37 og senter-tappen på trafoen, er?
    Trolig. Fant ikke skjema i farta.
    Hvis senter tap og jord er det samme stemmer det.
    Tenk deg der første kondensator i et Pi filter (C input) er montert.
    Verdien er ikke så langt fra ideell. Noe høy hvis den skal belaste like mye som 300B.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.131
    Antall liker
    3.157
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Dr Hans : kan du forklare hvordan bleeder før choken gjør samme nytte som bleeder etter ?
    Jeg forbinder bleeder med en motstand som skal sørge for at det går en liten, men stor nok strøm gjennom choken til at V+ Ikke stiger til 1,4 x V ut fra likeretter, når forsterkeren ikke trekker noe strøm.
    ellers pleier 1 kohm pr Henry i choken å være en grei teste først verdi.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.333
    Antall liker
    5.405
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Kom til å tenke litt på hva som skjer..............
    Hvis vi ser bort fra dette som har med uttesting før alt virker, så er vel en slik stor bleeder unødvendig.
    Tregheten i et GZ34 er vel minst like stor som i et 300B.
    Da vil 300B være klar til å lede like fort som spenningen kommer opp.
    Ingen fare for overshoot så lenge alt er i orden.
    Da kan bleederen reduseres til en verdi som er tilstrekkelig til å lade ut kondensatorene.
    100k f.eks.
    Mindre bortkastet effekt. Mindre varme.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.333
    Antall liker
    5.405
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Dr Hans : kan du forklare hvordan bleeder før choken gjør samme nytte som bleeder etter ?
    Jeg forbinder bleeder med en motstand som skal sørge for at det går en liten, men stor nok strøm gjennom choken til at V+ Ikke stiger til 1,4 x V ut fra likeretter, når forsterkeren ikke trekker noe strøm.
    ellers pleier 1 kohm pr Henry i choken å være en grei teste først verdi.
    Overså denne Vegard,
    Det bør bli hipp som happ. Bare HV lastes med en fornuftig verdi.
    Har slitt litt med noe greier fra Vacuum State der det er choke input (og shunt regulatorer).
    Ser ikke ut til at det spiller noen rolle hvor en belaster. Men belastning er viktig. Fort gjort å blåse kondensatorene når speningen øker.
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    361
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Har da fått lånt meg en variac og hatt kontakt med Gary Dews. Hans prosedyre for måling er litt mer direkte. Først sette strøm på psu uten rør i og se om det går bra...
    vel, jeg begynte på 25v og gikk trinnvis til 220v, og sikringen røk ikke :)

    Han skrev ingenting om belastning i sin prosedyre, men det er jo en del flere trinn før det blir musikk. Tar det forsiktig på lav spenning først.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.131
    Antall liker
    3.157
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hva somler du etter ?
    plugg inn resten av rørene og fyr opp!
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    361
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Jeg måler ingen spenning på rørsoklene til 6c45pi og 300b. Skulle jo ha målt en andel av den oppgitte spenningen når jeg setter på en lavere spenning. Har ikke klart å verifisere at jeg får fornuftige verdier ut fra trafoene ennå. Skjønner ikke helt hva som kan være gale. Har gått gjennom psu en ekstra gang, og finner ingen feilkobling. Men selvfølgelig kan det være det likevel.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.333
    Antall liker
    5.405
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Ikke noe?
    Ingen glødespenning eller høyspenning?
    Hva med spenningene ut fra trafo(ene)?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.297
    Antall liker
    1.444
    Sted
    '
    Jeg måler ingen spenning på rørsoklene til 6c45pi og 300b. Skulle jo ha målt en andel av den oppgitte spenningen når jeg setter på en lavere spenning.
    Strømforsyninger basert på likeretter-rør oppfører seg ikke lineart når du kobler dem til variac. I alle fall ikke hvis glødingen (av likeretterne) også reguleres av variacen.
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    361
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Etter jeg satt inn sikring kom jeg litt videre... :rolleyes:
    Får fornuftig spenning på 6c45, men ikke på 300b.

    IMG_0650.jpg
    IMG_0653.jpg

    Her tester jeg den andre trafoen som ikke er koblet til noe ennå. Med 100-115 V inn får jeg for høy spenning ut. Det skal være 5v DC. Det virker på meg som om denne trafoen er beregnet for 110v?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.356
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    powertrafoer pleier ofte har primærer som dekker både 110-120-230vac nettspenning....sikker på at du har valgt riktige ledninger?
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    361
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Ja, disse trafoene har kun 4 ledninger ut på primærsiden, jord og 220, 230 og 240V.
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    361
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Har sendt mail til Gary om dette. Fikk ellers litt nyttige tips i dag. Begynner igjen på andre kanalen nå mens jeg venter på avklaring. Mistenker også at jeg har noe problemer i strømkontakten inni signaldelen. Burde ha sett rimelige spenninger på 300b- sokkelen, men det gjorde vi ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn