DIY BP 300B SE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    " Den måler ikke konstant motstand lenger"
    frikople den fra kretsen for en sikker måling, om du ikke har fått dette i orden.
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    360
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    målte i kretsen, rett før og etter choken. Gjorde det samme på den andre (identiske) choken som måler stabilt. Skal koble den ut og måle på nytt. Og ev. ta den fra andre kanalen og sette inn.

    Har fått nye dioder. Håper jeg ser den spenningsøkningen som jeg forventer.
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    360
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Måtte pakke ned prosjektet pga vi venter på nytt hus som er under bygging, og da må vi selge leiligheten. Meglerene var ikke spesielt begeistret for hifien min...
    Så nå er det minimalisme frem til sommeren.
    Deretter blir det litt bedre kår for å bygge ferdig. Har forresten fått 5 nye kondensatorer fra mundorf/ dynaBel. God service.
    En nylig familieforøkelse vil nok ta ganske mye av fritiden min, men da vil prosjektet stå fremme til det er ferdig.
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    360
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    " Den måler ikke konstant motstand lenger"
    frikople den fra kretsen for en sikker måling, om du ikke har fått dette i orden.
    Du hadde rett i den mistanken. Koblet den helt ut, og da så det visst greit ut igjen... Sikkert nybegynnerfeil.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Har man familie må man ta hifien når man har tid og diy prosjekter kan trekke litt ut. Gratulerer med familieforøkelse og ny bolig:)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Catcher opp når du fortsetter
    Nyt familieforøkelsen: gratulerer!
    Svisj så er soppen stor og huset skjelver av fyll og fanteri
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    360
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Lang pause her, men nå har det skjedd litt i byggeprosjektet. Har fått byttet de MUR860-diodene til noen som har mindre spenningsfall, og det hjalp. Har rettet en feil-lodding i umbilical-kabelen og skiftet en sikring som røk (og skapte mye hodebry for den spenningen som forsvant).

    Har hatt en rolig oppstart med økende spenning ut fra variac, og målt og notert spenninger underveis. Jeg fikk litt høy spenning på 6c45 røret, 232V istedet for litt under 200 som på skjema. Så jeg satte inn motstand før første choke i den kretsen, og nå er jeg nede på ca 200V der.
    Jeg får også litt høy spenning på 300B, ca 410V istedet for 400 som på skjema. Jeg har ikke gjort noe med det foreløpig. Og jeg får ikke justert meg ned til 70mA i strøm på 300B, det laveste jeg kommer med pot'et som står der nå er 75mA.

    Men uansett; nå måler første monoblokken ca som den skal!!!

    Jeg rakk ikke å måle/justere for støy, så det gjenstår.

    Fra gårsdagens økt:
    forsterker.jpg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tror du kan se på alt du måler som rett på hvis det er innenfor 5%. Kanskje noe mer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    360
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Likeretter-rør: GZ37 + 2 x EZ80.
    DSC_4400.jpg


    DSC_4401.jpg


    DSC_4399.jpg


    Forsterkeren måler stabile verdier for de punktene har på min sjekkliste, og det er jo bra.
    Men jeg fikk nå målt støy med kortsluttet inngang, og kom til 9 mV. Det er altfor høyt. Gary sier det skal være mindre enn 3 mV.

    Noen som har noen stalltips til å begynne med? Er det noe som ofte skaper ekstra støy?
    Jeg tror selve komponentplasseringen skal være ok. Har i utgangspunktet kopiert andre, støyfrie forsterkere. Men jeg har kanskje noe å hente på ledningsføring?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mine har 200µVAC!dvs 0,2mV på en dårlig dag!
    stjernejord i psu
    stjernejord i utg chassis til stjernejord i psu via umbilical
    tvinnede kabler
    alt krysser hverandre i 90 grader
    ac på ene siden av ampen og dc på andre

    prøv å snu choken bortenfor GZ37
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    360
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    mine har 200µVAC!dvs 0,2mV på en dårlig dag!
    stjernejord i psu
    stjernejord i utg chassis til stjernejord i psu via umbilical
    tvinnede kabler
    alt krysser hverandre i 90 grader
    ac på ene siden av ampen og dc på andre

    prøv å snu choken bortenfor GZ37
    Har stjernejord i psu.
    har ikke stjernejord i utgangs-chassis. Her går jo jord i kretsen via umbilical til til jord i trafo i psu. Det er bare jord fra chassis igjen, ingen flere deler er koblet til jord.
    Hva jorder man i så fall? Er det metallet på chokene? Kondensatorene er jo kapslet inn i plastikk.

    Det er tegnet inn en ekstra jordledning som går fra nær inngangsrøret til jord i psu. Denne er koblet til stjernejord i psu.

    Har tvunnet kabler der det er naturlig.
    Har også prøvd å separere AC og DC.

    Jeg målte støy på de to andre forsterkerene som jeg har, en bottlehead head-amp og en spark integrert 300B. Fant ut at de måler omtrent det samme som monoblokken mht støy. Og mulitmeteret viste ca samme verdi for støy (~7-9 mV AC) uansett om forsterkerene var på eller ikke, så jeg ble litt skeptisk til disse målingene.

    Jeg fant frem en gammel høyttaler og koblet opp.
    DSC_4462.jpg


    Og det ble lyd :cool:
    Spilte 4 sanger, og jeg hørte ingen ulyder (bortsett fra de som skal være på en Dylan-cd :))
    Det var litt during fra variac'en, så da koblet jeg monoblokken rett i veggen. Og duringen forsvant, stort sett.

    Prøvde så på Duo, og det var ingen spesiell støy. Litt during fra sub'en. Etter en stund slo jeg den av og hørte et par sanger til, bare med mellomtone- og diskant-horn, og jeg kunne ikke registrere noe støy. Pauset cd'en og skrudde høyt opp, men ingenting hørbar støy selv med hodet inni hornet. Så multimeteret er vel litt tvilsomt ang. måling på mV-skala.
    Jeg hører litt mekanisk støy fra monoblokken. Må teste litt mer i helgen.
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    360
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Da har jeg fått målt på ordentlig vis med et AC millivoltmeter. Støy var 3 mV, ikke 9 mV.
    Målte også Spark-forsterkeren, og den ga 2 mV AC på høyttalerterminalene med kortsluttet inngang.
    Gary sa at jeg skulle få <3mV, så jeg har nok et støyproblem et sted. Sannsynligvis ligger det lavt i frekvens siden jeg ikke kan høre noe i mellomtonehornet (som går ned til ca 170 Hz).

    Så nå skal jeg få ferdig den andre kanalen og måle på den også. PSU nr 2 er ferdig utenom umbilical-pluggen.

    DSC_4480.jpg

    Denne ble litt ryddigere enn den første. Spent på å måle denne :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva er den grønne lange loopen der?
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    360
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    hva er den grønne lange loopen der?
    Det er ledning til glød til 300B, Gary sa jeg skulle begynne med en lang ledninng på 1.5 m, for å korte ned til jeg fikk 5V. Foreløpig har jeg ikke kortet den ned, og har 4.8V, så det er noe jeg skal gjøre. Jeg har også tenkt at den kunne skape støy.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    En reduksjon med 90%!
    Håper jo du har rett :)
    Øret reagerer ikke på prosenter :)
    20dB forskjell.
    For å komme ned på et akseptabelt støynivå bør du finne ut om dette er brum (50Hz / 100Hz) eller annen støy.
    Har du justering for HUM balanse?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn