div diy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.899
    Antall liker
    4.384
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    og jeg har bare noen :( men de sitter fast :p håper å få noen til å se over denne dac-en snart blir å forhøre meg med konstruktør snart , da jeg kun har lyd på en kanal, men har ikke nok teknisk innsikt til å feilsøke vidre, ikke spart på så mye her,tydelig at en dac ikke bare er en dac av det jeg har fåt høre fra den :) av det jeg har fått hørt synes jeg de store Toichi 47+47uf film kondisene på bildet og virker veldig bra men koster litt dem og som det meste annet, i forhold til orginal verdi så bør jeg ha 3 til av de grå Toichi-ene blir litt størrelse på skikkelig film kondiser :rolleyes:
    Mvh
    IMG_0741.jpg
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Ingenting nytt her i det siste,brukt 300b forsterker litt,fungerer veldig bra enda,bestilt 2 nye kondensatorer som blir monter etter hvert.
    Eller så har det jeg prøvd kina symasym pcb som ikke fungerer slik de skal,fin lyd men enorm forvregning på lavt vol (under 1w)og lav forvregning på full effekt,prøvd å finne ut hva som er feil,men uten hell til nå,har ikke brukt ebay deler til de.
    Ser ikke ut når jeg måler på scoopet,men får se om jeg får det til etterhvert.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Fikk pakke med zinamp forsterker kretskort fra uk for noen dager siden,spennende,så jo nesten seriøst ut med bruksanvisning og greier😃
    Eller så har 300b fått 2 nye kondensatorer i signal veien.
    20200604_194912.jpg
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    El84se på gang,bare for kjekt.
    Skal helst ikke koste noe og bare bruke brukte deler og skrot.
    Kabinett var en gang tenkt å brukes til en preamp,utgangs transformatorer kommer fra kvalitetsprodusenten radionette👍,
    Trafo kommer fra storestudio.
    Kabinett er i eik og foliert stål.
    Skjema blir fra mullard 3-3
    20200608_221231.jpg
    20200609_002455.jpg
    20200609_231015.jpg
    20200609_233846.jpg
    20200609_233903.jpg
     
    Sist redigert:

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Blir det en single ended sak? Hvilken krets/inngangsrør skal du bruke? Utgangstrafoer?
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Venter spændt på hvad du synes om dem. Jeg købte 2 af deres Earth Hubs fordi for doven til at lave dem selv.
    Litt spent selv,men nå er det snart ferietid og da blir det ikke gjort så mye vil jeg tro,mangler noen deler så må bestille det jeg mangler.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Tror ikke det blir så vakkert innvendig når ferdig,ja er jo litt spennende...
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Fikk litt rør av en venn her om dagen,var en del kjekt som 845,813,807,el34,6sn7,6sl7,12ax/at/au+ div likeretter rør+++
    20200709_144721.jpg

    Mye nytt + litt brukt.
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Ja var veldig heldig,var mer en det som vistes på bildet,får se om jeg kan bruke noe av de,var en del rare rør også.
    Har ikke så mye greie på det i grunnen,men var litt av hvert bla regulatorer og div dioder.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Jeg fikk også en eske med rør for en del år siden, men det var stort sett radiogreier der. Vet ikke helt hva jeg skal bruke triode-hexode med miniatyr 8-pins sokkel til... Det var et par interessante audio-pentoder i EL34-størrelse der da, bare ikke i par, og med sånne rare bøttesokler.

    Hvis du finner noen store dobbeltrioder i 6AS7/6080-familien som du ikke skal bruke er jeg interessert :)
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Ble til og med lyd ,ikke så mye god lyd,en del støy,susing og ulyder. Vis vedlegget 647812
    Hvilket inngangsrør brukte du? Min ble helt tyst.Se denne, hvis du ikke alt har lest dette? http://www.valvewizard.co.uk/Grounding.pdf Tok midtpunktet fra glødinga og brukte en 240k og en 68k i serie, med en 47uF i paralell med siste resistans. https://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/8229-biasing-heater-supply-ground.html Se post 6 i denne linken. Og i tillegg en 150 Ohms motstand i paralell med en 0,1uF kondis mellom sjassijord og jordskinna. Min er helt tyst når dette er gjort. Glødeledningene såg veldig bra ut, og kan ikke gjøres mye bedre.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Jeg fikk også en eske med rør for en del år siden, men det var stort sett radiogreier der. Vet ikke helt hva jeg skal bruke triode-hexode med miniatyr 8-pins sokkel til... Det var et par interessante audio-pentoder i EL34-størrelse der da, bare ikke i par, og med sånne rare bøttesokler.

    Hvis du finner noen store dobbeltrioder i 6AS7/6080-familien som du ikke skal bruke er jeg interessert :)
    Var noen ecl/ech/ef og noen vt rør og noen som det som ikke det var par av,var også 3stk sylvania 6080 rør i esken,har du noe kjekt å bytte i så kan de bli dine,tenkte kanskje de kunne være fin til preamp eller hodetlf forsterker eller noe.
    Var også en pose med små svenske tlf pentoder som jeg skal sjekke ut litt mer..
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Hvilket inngangsrør brukte du? Min ble helt tyst.Se denne, hvis du ikke alt har lest dette? http://www.valvewizard..uk/Grounding.pdf Tok midtpunktet fra glødinga og brukte en 240k og en 68k i serie, med en 47uF i paralell med siste resistans. https://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/8229-biasing-heater-supply-ground.html Se post 6 i denne linken. Og i tillegg en 150 Ohms motstand i paralell med en 0,1uF kondis mellom sjassijord og jordskinna. Min er helt tyst når dette er gjort. Glødeledningene såg veldig bra ut, og kan ikke gjøres mye bedre.
    Brukte 2stk ef86 rør,ikke sett så mye mer på den enda,begynnte heller å fikle med en kt88se.
    Valvewizard har jeg lest,mye fin info der
    Tror gløde ledningene ser ok ut,skal sjekke ut linken😀
    Ble din el84se bra,fornøyd med lyden?
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    den skal gi rundt 1,5w ut i triodekoblet versjon. Bruker Klipsch RF15 og 1,5w gir et bra trøkk ut i stua mi. Trodde det ikke var mulig! Var på gang med å bygge enda en, med en inngangsvelger, slik at flere signalkilder kunne tilkobles, men tror at det er bra med den jeg har.Masse trøkk og den går langt ned i bassområdet med Hammond sine 125DSE utgangs trafoer. Takk til Audiomix for gode råd og en god handel av trafoer og drosler! Skal i løpet av sommeren bygge en el84pp, med russiske versjonen av el84 røret, og med ecc81 som inngangsrør. Tenkte å bruke Tubelab sin versjon som utgangspunkt.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Bror min jobbet på en marinebase langt oppe i nord på sytti-åtti-tallet. Satt og snakket om rør i går kveld, og han kunne fortelle at på den tida så rydda de på lageret, byttet ut sendere/utstyr. Nye svæære rørtestere som lå i esken, ubrukte og masser av rør gikk på fyllinga den tida. Trist og tenke på, vi skulle ha visst da, det vi veit nå?
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    den skal gi rundt 1,5w ut i triodekoblet versjon. Bruker Klipsch RF15 og 1,5w gir et bra trøkk ut i stua mi. Trodde det ikke var mulig! Var på gang med å bygge enda en, med en inngangsvelger, slik at flere signalkilder kunne tilkobles, men tror at det er bra med den jeg har.Masse trøkk og den går langt ned i bassområdet med Hammond sine 125DSE utgangs trafoer. Takk til Audiomix for gode råd og en god handel av trafoer og drosler! Skal i løpet av sommeren bygge en el84pp, med russiske versjonen av el84 røret, og med ecc81 som inngangsrør. Tenkte å bruke Tubelab sin versjon som utgangspunkt.
    Høres jo veldig bra ut,har lest at de små hammond fungerer kjempe bra selvom de ikke ser bra ut på papiret.
    Bruker selv 7w på mine høyttalere og tipper på det er sjeldent jeg bruker mer en 1w.
     
    Sist redigert:

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Ikke for å rote i tråden, men jeg mener bestemt jeg har en stabel 6080 som jeg ikke kommer til å bruke...
    Vet at 6080 røret var tenkt som en spenningsregulator, egentlig, men det finnes sikkert masse skjema over forsterker kretser. Legg ut rørene for salg da vel!
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Jeg har en 6080 preamp som låter veldig fint, det er den jeg vil teste litt forskjellige rør i. 6080 funker også bra i OTL hodetelefonforsterker, det kan levere massevis av strøm på lav spenning. Evt. kan du få 7-8W ut av ett rør i push-pull med utgangstrafo. Og omtrent det samme med de andre rørene i samme familie (6AS7/5998/6520/7236).
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har en 6080 preamp som låter veldig fint, det er den jeg vil teste litt forskjellige rør i. 6080 funker også bra i OTL hodetelefonforsterker, det kan levere massevis av strøm på lav spenning. Evt. kan du få 7-8W ut av ett rør i push-pull med utgangstrafo. Og omtrent det samme med de andre rørene i samme familie (6AS7/5998/6520/7236).
    Har lest litt om det røret,7-8w holder jo til det meste når en har litt effektive høyttalere,noen tips til skjema ?
    Har sett litt på den preampen din,den virker fristende,hvordan er lyden?
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Har lest litt om det røret,7-8w holder jo til det meste når en har litt effektive høyttalere,noen tips til skjema ?
    Har sett litt på den preampen din,den virker fristende,hvordan er lyden?
    Har bare såvidt kikket litt på effektforsterkere med det røret så jeg vet ikke hva som regnes som best. Det er en haug med skjemaer som ser ut til å funke greit, noen har også brukt ringkjerne strømtrafoer som utgangstrafo på dem med bra resultat.

    Preampen er jeg veldig fornøyd med. CCS-ene får røret til å bli temmelig lineært, den er ganske transparent og farger ikke lyden så mye. Med mitt oppsett syns jeg det ble mer dynamikk og liv, og så skjer det noe fint med toppen, litt varmere kanskje uten at det føles som rolloff i diskant. Siden det bare er et relativt enkelt gaintrinn får man kanskje enda mer ut av å teste forskjellige rør.
    Kretsen er egentlig designet for 7236, så jeg har et par av dem på vei i posten nå. De har litegrann høyere gain enn 6AS7 og 6080, det skal bli spennende å prøve ut.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Har bare såvidt kikket litt på effektforsterkere med det røret så jeg vet ikke hva som regnes som best. Det er en haug med skjemaer som ser ut til å funke greit, noen har også brukt ringkjerne strømtrafoer som utgangstrafo på dem med bra resultat.

    Preampen er jeg veldig fornøyd med. CCS-ene får røret til å bli temmelig lineært, den er ganske transparent og farger ikke lyden så mye. Med mitt oppsett syns jeg det ble mer dynamikk og liv, og så skjer det noe fint med toppen, litt varmere kanskje uten at det føles som rolloff i diskant. Siden det bare er et relativt enkelt gaintrinn får man kanskje enda mer ut av å teste forskjellige rør.
    Kretsen er egentlig designet for 7236, så jeg har et par av dem på vei i posten nå. De har litegrann høyere gain enn 6AS7 og 6080, det skal bli spennende å prøve ut.
    Har sett litt på skjema og er jo noe å velge mellom,kanskje det blir brukt til noe etter hvert,det du forteller om diskant er noe jeg synes er viktig.
    Takker for info😀
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Aj aj, den glemmer han ikke så fort! Spenning og polaritet på kondiser kan være greit å følge med på...
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Montert i sammen en kt88se forsterker sammen med lundahl utgangs trafoer.
    Magler spoler i strømforsyningen..
    Selfølgelig brukt brukte ting som feks phillips trafo og kabinett.
    20200723_000520.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn