div diy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.497
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Nei det er ikke selvfølgelig med ubetinget stabilitet i en kontruksjon ,,, grunnet 1 kontruksjon / topologi 2 komponentene brukt

    Selv hadde jeg ett h,,,,, te med borbely servo50 .Der satt exicon .Den hadde parasittisk occilasjon .Jeg brukte alle mine knep fra hitachis og toshibas ,,,det var ikke nok . Så det blei toshiba til sist

    Exicon er er jo laterale skal være og har negativ tempco , De skal kunne være replacement for Hitachi sine som er ca 100 mA
    Allke vel opplevde jeg stor spredning i gate / source . Bedre matching er påkrevd .En ideel eller optimal gate to source volt match burde være i anvisningen , evt korreksjoner for annet

    Ut fra egen erfaring hadde exicon mer termal cycling " enn japansk som er død stabile rett brukt

    For TC kan det være at en negativ tempco bør ligge i bias kretsløpet i tillegg som sikring

    Men når jeg kikker på sjema er det heller ikke tatt hensyn til max speening sving til gatene , som sikkrer mot capacaitiv load ved HF


    : (
    Hvor kommer denne fra ?
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.497
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Rettelse commando,,,
    jeg skrev;
    Men når jeg kikker på sjema er det heller ikke tatt hensyn til max speening sving til gatene , som sikkrer mot capacaitiv load ved HF

    Jeg ser det nå ,,,
    Det er tatt hensyn til ,,, <zenerne er i shematic over siste mosfet par

    (y)
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Dumt toshiba er så vonde å få tak i til en normal pris,hadde en del tidliger av de men solgte de til enn på forumet her.
    Men satt og prøvde og lodde av små transistorene for å måle de ,men det må de værste kretskortene jeg har loddet på,sikkert på grunn av blyfritt loddetinn og at de slukte varme, var rett og slett heslige å holde på med.
    Kretskort og komponenter er fra https://www.zinamp.co.uk/
    Men kan dette være noe bra greier?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.497
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Dumt toshiba er så vonde å få tak i til en normal pris,hadde en del tidliger av de men solgte de til enn på forumet her.
    Men satt og prøvde og lodde av små transistorene for å måle de ,men det må de værste kretskortene jeg har loddet på,sikkert på grunn av blyfritt loddetinn og at de slukte varme, var rett og slett heslige å holde på med.
    Kretskort og komponenter er fra https://www.zinamp.co.uk/
    Men kan dette være noe bra greier?
    Jo idet minste er disse elliot tingene prøvet og noen er i flere upgrades"
    Du vil nok klare å få laterale hitatcher eller national semi ala buz
    Mulig har malmin eller og INE noen ?

    Litt avhengig av hva du er på jakt etter , HVor mye tid og penger du vil bruke .Er det super low distortion så blir det ren DC symmeric design . De jeg kan anbefale der er allt fra elektor " og borbely

    Mere omfattende blir evt neste steg ,,,hva skal den drive i effekt , skal den være klA ?

    SE figurasjonene push pull / current sourced kan ofte ha low dist men mer 2 harmonisk mm
    ala Nelson pass som og blir bra rett satt opp
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.497
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    her er en typisk symmetric design dog ikke ren DC og heller ikke servo
    elektor   crecendo.jpg


    Men elektor funker , har laget flere oppigjennom som at topologien er lik "

    Borbely ds ,,, tar den helt ut med enten DC og servo ,,, eller ren DC
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Jo idet minste er disse elliot tingene prøvet og noen er i flere upgrades"
    Du vil nok klare å få laterale hitatcher eller national semi ala buz
    Mulig har malmin eller og INE noen ?

    Litt avhengig av hva du er på jakt etter , HVor mye tid og penger du vil bruke .Er det super low distortion så blir det ren DC symmeric design . De jeg kan anbefale der er allt fra elektor " og borbely

    Mere omfattende blir evt neste steg ,,,hva skal den drive i effekt , skal den være klA ?

    SE figurasjonene push pull / current sourced kan ofte ha low dist men mer 2 harmonisk mm
    ala Nelson pass som og blir bra rett satt opp
    Tok å bestilte noen esp pcb,kjekt å prøve de også.så de var gjort i flere versjoner og det må jo være bra.
    Bestilte noen exicon fra audiophonics.com
    Hadde jo vært kjekt å kunne bygge noe fra grunnen av,men det kan jeg ikke.
    Super lav forvregning er ikke noe som er viktig for meg,litt 2 harmonisk er bra.
    Viktigest er at de ikke suser eller støyer,det ødelegger virkelig alt synes jeg.
    Tenkte å bruke til bass med aktiv deling fra 50hz opp til 700hz og muligens til mid om det ikke blir klasse d der.
    100w 8r klasse a/b hadde vært fint.
    Kostnad er egentlig ikke så viktig,men synes det er gøy å få det bra med minst mulig penger.
    Og bruke mye av det jeg har liggende av komponenter og div,er vel litt derfor det ikke blir brukt mye penger på kabinetter og div.
    Men er jo kjempe kjekt å holde på
    Er til anlegget i tv kroken🙂
    Har bygget noen pass men likte ikke f5 og f5t,pass aleph er det jo fin lyd i.
    Men hvor kjøpe ferdige kretskort,tips motas med takk.
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.497
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2

    Jeg pleier alltid ta vare på elektor amp bygge bladene " om du er inntressert kan de kopieres eller lånes . De er over ordntlige konstruksjoner sammens med borbely som jeg og har endel schematic av .

    Vil du ta himmelsteget " opptil super hi end "
    koster det baåde mer tid og penger .Hemmeligheten er regulerte railer for driver PCB og individuelle power supplys for drivers og output stage .

    Entry level super hi end er feks borbelys servo 50 driver stein feks 20w klA utgang 3 pair mosfet
    eller om du vil ta den ut 200w kl AB derav 50 w klA utgang 8 pair mosfet

    PS Jeg har bygget alle her
    Noen mener denne er en mark levinson killer "

    Hi end heaven "da bygger du allt balansert ,Den koster 1 tid ,,2 penger og sist masser tålmodighet .

    Allt er opp til deg selv egentlig :D
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14

    Jeg pleier alltid ta vare på elektor amp bygge bladene " om du er inntressert kan de kopieres eller lånes . De er over ordntlige konstruksjoner sammens med borbely som jeg og har endel schematic av .

    Vil du ta himmelsteget " opptil super hi end "
    koster det baåde mer tid og penger .Hemmeligheten er regulerte railer for driver PCB og individuelle power supplys for drivers og output stage .

    Entry level super hi end er feks borbelys servo 50 driver stein feks 20w klA utgang 3 pair mosfet
    eller om du vil ta den ut 200w kl AB derav 50 w klA utgang 8 pair mosfet

    PS Jeg har bygget alle her
    Noen mener denne er en mark levinson killer "

    Hi end heaven "da bygger du allt balansert ,Den koster 1 tid ,,2 penger og sist masser tålmodighet .

    Allt er opp til deg selv egentlig :D
    Takker for tilbudet,ser bladene kan lastes ned,super hi end blir ofte dyrt og da forsvinner litt av bygge gleden.
    Sett noen borbely og det virker jo ut som skikkelige greier,men bruker ikke han litt sjeldne og eksotiske deler?
    Er det enkelt å bestille pcb hos elektor pcb service?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Erno Borbely var "application engineer" for National Semiconductor på 70-tallet, og i de tidlige konstruksjonene er det en del sære dobbel-JFETS som NS produserte... Effektforsterkerne er konstruert med og funker best med LAT-FETS av type 2SJ49/2SK134 eller tilsv... disse er hønsetenner, men bl.a. SEMELAB produserer BUZ serie som er ekvivalente og finnes i både TO3 og TO3P. Det finnes andre erstatninger for småsignal JFETS som fortsatt produseres, istedet for Toshibas 2SK/SJ JFETS...Erno konstruerte også DH200 for David Hafler, og denne finnes i en rekke kopier og utgaver, hvor det også finnes kretskort å få kjøpt..
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Erno Borbely var "application engineer" for National Semiconductor på 70-tallet, og i de tildlige konstruksjonene er det en del sære dobbel-JFETS som NS produserte...
    Stemmer det. Han brukte AH5020 og NPD5565 input devices fra National Semiconductor i den aller første DC100. Det var den første konstruksjonen jeg bygde fra han på 80-tallet. Han sendte meg original filmen til kretskortet, slik at jeg fikk lagd de med fotospray og UV lyskasse. Fremkalt med riktig dosering av vann/kaustisk soda. Etset ut med jernklorid/vann......... I dag sender vi bare gerber filene til Kina, og noen dager senere får vi ferdig kort levert på døra.

    Husker kretsene var et helvete å få tak i fra Tyskland.....
    Mvh.
    Johnny
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda.. jeg vet du har Toshiba... du kom meg i forkjøpet for noen år sida. :cool: ... Vi snakket forresten for ca 20 år siden ang. en viss X-600...
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.497
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Senere kunne man få kjøpt ferdige kretskort fra han. Da med silketrykk. Mine lagde jeg selv før 83, da uten silketrykk.
    Vis vedlegget 977343 Vis vedlegget 977344 Vis vedlegget 977345

    Mvh.
    Johnny
    Kult , Hadde sinnsykt stor glede av allt jeg bygget derfra,,, fra hans første servo 100 hi fidelety sin ,,med pcb feil før jeg bygget real borbely versjon
    bygget og og dc100 og mk2 utgaven ,,, regulerte railer for driver pcb
    Da kjørte jeg 4par sk175/sj55 og 1 ampere tomgang og var in heaven lenge
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.497
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Erno Borbely var "application engineer" for National Semiconductor på 70-tallet, og i de tidlige konstruksjonene er det en del sære dobbel-JFETS som NS produserte... Effektforsterkerne er konstruert med og funker best med LAT-FETS av type 2SJ49/2SK134 eller tilsv... disse er hønsetenner, men bl.a. SEMELAB produserer BUZ serie som er ekvivalente og finnes i både TO3 og TO3P. Det finnes andre erstatninger for småsignal JFETS som fortsatt produseres, istedet for Toshibas 2SK/SJ JFETS...Erno konstruerte også DH200 for David Hafler, og denne finnes i en rekke kopier og utgaver, hvor det også finnes kretskort å få kjøpt..
    Erno var igjen en devil in the details ,,, komponetene han brukte var ikke plukket på måfå .Siste topologiene hans out standing
    Ekstreme båndbredder ,, tosh j fet med lokale motkoblinger og litt fb var han for
    Den beste bassen av alle mosfettene er de store tosh sk1530/j201 uten source resistorer , Minimum drain ca 200 mA pr pair .Ubetinget stablile
    Jeg kjører dem FB less og ,,,, servoless
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Kult , Hadde sinnsykt stor glede av allt jeg bygget derfra,,, fra hans første servo 100 hi fidelety sin ,,med pcb feil før jeg bygget real borbely versjon
    bygget og og dc100 og mk2 utgaven ,,, regulerte railer for driver pcb
    Har du skjema for mk2 utgaven ?
    Mvh.
    Johnny
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.497
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Her er iallefall regulatoren ene siden.
    Ikke noe hokkus pokkus med det annet enn at
    du får en amplfier ien en annen liga med regularte PCB railer .Ikke ved lonke spilling ,
    men når du begynner dra på ,, og evt HT impedanse drill"
    dc102reg.JPG

    Når det er sagt ,,, LM317/337her med zener kompensasjon for høyere spenning er egentlig no GO
    som har erfartes smertelig "

    Stod opp en morgen , ville ut å slå den jævelen som stod parkert med en v8 motor i gang hele natta
    Der var ingen V8 ute ,En sur svi lukt fanget innteressen og noen kobber lisser lå på golvet , spider spole lissene : ( Heeeeldivis var panelet via kondensator )
    Da var ene dual push pull subben blåst , full rail spenning , blåst LM 317 , sound lika V8

    Men du som har millenniumen , den har allfet reg med super performance . Den lager ikke krøll
    Hva ble det av den forresten ?
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Kanskje det blir noe borbely etter hvert,når jeg får tid til å studere skjema og slikt,men finnes det andre gode a/b kretser/pcb som bruker andre mosfet en exicon/toshiba?
    Bygget en ska gb150 for lenge siden,den låt veldig fint/bra.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.497
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du tenker mosfet
    Første anbefaling uten om en borbely eller elector må bli en hafler
    PS Det går å finne ett pcb lay out å får laget det , og skrape sammen det som trenges av komponenter
    hos rs eller elfa eller farnell




    Og du har jo nelson pass sine ,,,De er gjennom prøvd men kresne på matching komponeter
    De er ikke symmmetriske topologi og ofte current sourced utgang
    for for en del mer harmonisk thd . )
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er det den som kalles DH220C - dvs med mod's av BobCordell og Rich Salas? I så fall er jeg interessert... Jeg har filmer etr sted til fra en DH200 som ble moddet ved TFI og FFi...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Mener å huske at den jeg har og bruker kommer fra TFI / FFI. Men den er bygd tidlig på 80-tallet...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fikk min via broder'n, han jobbet på den tiden i Teledirektoratet. Var det i Cal Meyers gate mon tro (?)
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.182
    Antall liker
    12.682
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Eg har eit par Hafler DH-200. Den eine er modifisert ein del. Henger godt med i dag sjølv om den er over 40år.
    Trur eg har eit par sett med Mosfet utgangstransistorar i reserve og...
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Her er iallefall regulatoren ene siden.
    Ikke noe hokkus pokkus med det annet enn at
    du får en amplfier ien en annen liga med regularte PCB railer .Ikke ved lonke spilling ,
    men når du begynner dra på ,, og evt HT impedanse drill" Vis vedlegget 977686
    Når det er sagt ,,, LM317/337her med zener kompensasjon for høyere spenning er egentlig no GO
    som har erfartes smertelig "

    Stod opp en morgen , ville ut å slå den jævelen som stod parkert med en v8 motor i gang hele natta
    Der var ingen V8 ute ,En sur svi lukt fanget innteressen og noen kobber lisser lå på golvet , spider spole lissene : ( Heeeeldivis var panelet via kondensator )
    Da var ene dual push pull subben blåst , full rail spenning , blåst LM 317 , sound lika V8

    Men du som har millenniumen , den har allfet reg med super performance . Den lager ikke krøll
    Hva ble det av den forresten ?
    Hei :)
    Jeg har en DC100 A. Det var iaf. det Erno kalte den. Skjema er borte, men jeg tror jeg har funnet etterfølgeren, DC102. (EB-1091/117)
    Ser klin lik ut, bortsett fra at - Input. ikke er lagt ut på kortet for bal. input. Tenkte jeg skulle gi den litt etterlengtet TLC.

    006 red.jpg
    Legger ved skjema.
    Mvh.
    Johnny
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn