div diy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Er et p.audio 15tm basselement,med både overhengt og underhengt spole slik jeg forstår det,mener å huske at spole er delt opp i 4 viklinger dvs oppe så er den viklet både på innside og utsiden og helt likt nede,lang slaglengde +- 13.3mm.
    Kanskje ikke et element jeg hadde kjøpt nå,men det hadde ligget mange år på loftet/boden så tenkte det kunne vært greit å brukt det til noe.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Ferdigmalt basskasse og stereorack,fint langt i fra,men langt i fra fint🙂
    Skal jo bare stå i tv stuen😄
    Er montert 2 stk bassporter og laget en skumpropp for å ha i den ene porten for å senke tuning frekvens.
    Mener å huske frekvensen var med begge portene åpen 33hz og -3db ved 27hz
    Kanskje det kommer noen enkle målinger etterhvert.
    20230614_210300.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Lagde en liten boks til den lille svs sledge forsterkeren og monterte terminaler til sub på utsiden.
    Testet kjapt med tlf på forsterker og ser ut som den utrolig nok driver den bra,fikk bra med flex på bass.
    Skal vist være 300w og 700w peak.
    Får se hvordan den fungerer sammen med basskassen,forsterkeren er laget for 12 med liten lukket kasse,virker som den har en del eq nedover frekvens.
    Kassen til 15 er 160l når alt innvendig er trukket bort.
    20230617_150127.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Fikk montert alt det vintage utstyret mitt i et rack med hjul,nå blir det jo mye mer kjekt å holde på med elektronikk å slikt med alt på en plass.
    Skrivebordet er ganske dypt så der var det plass til store mengde med komponenter og div.
    Monterte også 10 stikkontakter i bunn av rack med felles bryter så alt kan slås av og på. Har altid manko på kontakter når ting skal testes.
    20230621_221150.jpg


    20230621_221131.jpg


    20230621_223726.jpg
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig den tv-benken altså. Hvordan har du gjort det mtp vibrasjoner i konstruksjonen? Blir ikke rørene ristet i hjel?
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Nydelig den tv-benken altså. Hvordan har du gjort det mtp vibrasjoner i konstruksjonen? Blir ikke rørene ristet i hjel?
    Takker,ser bra ut på avstand,ikke gjort så mye for å forhindre vibrasjoner,men selve forsterker rack er adskilt fra sub.
    Under forsterker er det gummiføtter som er ganske myke.
    Men vil tro forsterker og rør vibrerer en del alikevel.
    Håper og tror at rør tåler dette,bruker e810f og d3a som driver rør,mener å ha lest at e810f tåler ganske mye vibrasjoner og g krefter.
    Ikke sikker på om mine rimelige 300b rørene tåler mye vibrasjon.🙂
    20230707_111108.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Jeg vil også ha sånne høytalere som du har bygget:p
    Hehe de kan du enkelt bygge om du har lyst🙂,kan sende deg mål og spec på alt om du ønsker.
    Spiller bra for å være toveis høyttalere,er veldig fornøyd med disse.
    Har også 2 basser om du trenger.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Ja takk, tar gjerne i mot beskrivelser og tegninger, så får jeg se om det er et prosjekt som jeg klarer. Tusen takk
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Lyttet litt på horn og 300b,fungerte veldig fint uten støy og sus,låter kjempebra/rått i nedre del av diskant og kanskje litt flatt og kjedelig i toppen uten at det direkte manglet noe,litt rart i grunnen😐.
    Kunne kanskje blitt bra med eq i toppen ?
    Men tok heller å satt den lille jlh klasse a forsterkeren tilbake,liker lyden av den på hornene.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    20230727_232349.jpg

    Et lite morro prosjekt ,bruker opp noe av det jeg har liggende å slenge, dx standard forsterker kort,som jeg synes lyder bra,brukte disse noen år tidligere å har fungert perfekt,står en del om de på diyaudio ,b1 buffer og ebay input selector og upc1237 speaker protection.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Greit å få brukt opp litt ledningstumper og div kretskort fra tidligere prosjekt.
    Skal montere rele som kobler ut forsterker ved høy temp på kjøleribbe,blir nok ikke noe problem,men siden det står termostat på kjøleribbe så kan jo den brukes.
    Kabinett er fra en gammel hegel h1se,veldig fint kabinett og solid.
    Montert opp trafo,lakket front og snart klar for justering og test.
    Ble også til å bruke kondensatorer og utgangstransistorer fra hegel.
    Trafo var noe jeg hadde liggende (2x30v),ikke stor men tipper på kanskje 150va.
    Ble bruk lt1084 regulator til psu for b1.

    20230730_000258.jpg


    20230801_003531.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Er veldig inspirert av hegel sin kabelføring og fine farger på kabler😆😆
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Måtte jo teste før den var helt ferdig,bias justert til 75ma per transistor,justert kjapt til 20mv på utgangene,alt ser supert ut,ikke gjort noen flere målinger.
    Men er litt frustrerende at dritt og sopihop fra ebay/skuffer og skap satt i sammen uten tanke på at det skal bli veldig god lyd,
    Lyder mye bedre en forventet,ingen ting å klage på😑
    Trodde faktisk lyden skulle bli sånn middelmådig elkjøp lyd,begynner nesten å tvile på at dyrere er bedre😑
    Kjipt når billig dritt blir på høyde med dyrer saker.
    Men den driver klipsch rf7 veldig bra og lyder fint/bra.

    20230801_220911.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Noen målinger, av effekt,bruker en gammel unaohm for å måle forvregning og det er jo et gammelt instrument,men kjekt alikevel.
    De fleste ungemenn under 90 liker jo å vite hvor fort bilen går😄😆

    1w 4r = 0.05%
    100w 4r = 0.15%

    1w 8r = 0.04%
    65w = 0.1%

    100w og 65w er målt rett før synlig klipping.
    Ble en del mer effekt en jeg hadde regnet med,men er jo bare kjekt det.
    Bias mener jeg å huske skulle være ca 25ma,men synes å huske at forsterker tidligere låt bedre med litt høyer bias.nå produserer alle transistorene hele 12w med varme.
    Forsterker låt utrolig bra og skal lyttes mer på..
    Målingene på bildene er ved 1khz 1w 4 r.
    Tok ikke bilder av 10khz osv,men etter min begrensede amatør kunskap så ser det flott ut.

    20230803_230646.jpg


    20230803_230730.jpg


    20230803_231329.jpg


    20230803_233251.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Kona ble også litt glad når det ble litt mindre greier på benken,for det som stod der var jo ikke akkurat noe designperler.
    20230809_212420.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Ble akutt lei av de veldig svake bihalogen lampene på bobilen etter en liten langtur i forige uke,på turen hjem så ble det kjøpt en 30' ledbjelke av den bøyde sorten.
    Monteringen var enkel, men måtte demontere en del av interiør og dashbord for å klare å få kablene i gjennom til batteri og rele.
    Ble veldig bra lys både framover og ut på sidene,de orginale lysen ble som små telys i forhold,ble nesten litt for mye lys med ledbjelken ,blir nesten mørkt når fjærnlysen blir slått av.
    Bildet lyver,er veldig mye mer lys i virkeligheten..
    20230821_232248.jpg
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Ble akutt lei av de veldig svake bihalogen lampene på bobilen etter en liten langtur i forige uke,på turen hjem så ble det kjøpt en 30' ledbjelke av den bøyde sorten.
    Monteringen var enkel, men måtte demontere en del av interiør og dashbord for å klare å få kablene i gjennom til batteri og rele.
    Ble veldig bra lys både framover og ut på sidene,de orginale lysen ble som små telys i forhold,ble nesten litt for mye lys med ledbjelken ,blir nesten mørkt når fjærnlysen blir slått av.
    Bildet lyver,er veldig mye mer lys i virkeligheten..
    Vis vedlegget 945349
    Hei El-retur 🙂,

    Er der ikkje seperate nær- og langlys på bobilen din? Ville da prøvd LED lamper i nærlysa så trur eg du vil oppleve bedre nærlys 🤠.

    Men ja dei gir svært godt lys dei LED-bjelkene, blir kjekt å kjør i mørke kvelder (kanskje ikkje så kjekt for dei vi møter 🥴).

    Mvh
    Helge
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Hei El-retur 🙂,

    Er der ikkje seperate nær- og langlys på bobilen din? Ville da prøvd LED lamper i nærlysa så trur eg du vil oppleve bedre nærlys 🤠.

    Men ja dei gir svært godt lys dei LED-bjelkene, blir kjekt å kjør i mørke kvelder (kanskje ikkje så kjekt for dei vi møter 🥴).

    Mvh
    Helge
    Er ikke seperate nær og langlys på bilen,er et lite lokk som lager lysbilde på nærlys og blir aktivert med en liten elektromagnet når langlys blir aktivert.
    Vurderer å finne på noe med nærlysene,men bør helst være lovlig og ikke blende motgående trafikk,får se hva jeg finner på.
    Men ser det er utrolig tynne ledninger montert fra burstner fabrikken,tror kanskje det er lurt å måle litt spenningsfall først.
    Ble jo mye mer kjekt å kjøre i mørket,er utrolig mye hjort og farlige veier her jeg bor.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Tok å skiftet den lille inverteren som jeg hadde montert i bobilen tidliger med en av litt bedre kvalitet og som har ren sinus og ikke modifisert sinus som tidligere.
    Den som var montert tidligere var koblet opp med rele og bryter,nå slapp jeg jo det siden den nye victron inverteren hadde dette innebygget.
    Greit med litt mindre ledninger og styr.
    Kunne jo selfølgelig kjøpt mye større inverter men så var det det med nyttelast osv.
    Har 500kg nyttelast og vil ikke ha noe mindre for når jentene i bilen har pakket det de tror de trenger å ha med seg så er det ikke så mye å gå på.
    Ligger på 3500kg med full tank diesel/vann og 3 pers klar for 1mnd ferie.
    20230822_133825.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Skal ikke gnage mer på dette.. det var en "pulling your leg"... for 30' som du skrev, er 30 fot..dvs vel 9m... 30" er noe annet... :cool:
    9m ledbar har jeg ikke plass til om jeg ikke monterer på sidene også😄😄
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Skikkelig stygge sonab od11 får seg en shine,de var så stygge at jeg vurderte å kaste de,ene bassen hadde ducktape som oppheng og finer er veldig mye styggere en det bilde viser..
    Ducktapen hadde heldigvis løsnet og gått i oppløsning av sol og nikotin🙂
    Kasse på høyre siden er ferdig.

    20231112_232712.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn