div diy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.913
    Antall liker
    3.233
    Og støj kan opfattes positivt rent lydmæssigt. Giver f.eks " varm" lyd. På grund af støjens karakter i kul/carbon modstande.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Og støj kan opfattes positivt rent lydmæssigt. Giver f.eks " varm" lyd. På grund af støjens karakter i kul/carbon modstande.
    Ja kan det,men her ble det veldig mye støy/sus i hornene på rf7 pga motstanderene,nå må jeg helt bort til hornet for å høre sus,helt stille ellers.
    Veldig fin/farget lyd og åpen diskant av ming da,tror den blir værende en stund,får prøve med litt forskellige rør.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Da ble kina rørampen tømt for deler og bygget opp på nytt,med div deler jeg hadde liggende,6sn7 ble byttet ut med ecc83.
    Bare sånn for gøy;)
    20190110_000637.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Ble litt feil rekkefølge på bildene.
    Lurer fælt på hvilket stål kineserene bruker i kabinettene sine,er nesten umulig å bore i:confused:
    20181218_232410.jpg
    20181219_222605.jpg
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    365
    Torget vurderinger
    10
    Det kan være rustfritt eller syrefast. Det er nesten umulig å borre i. Må i hvertfall ha gode bor og kjøle skikkelig.
    Bygde den samme med el 34 se for mange år siden. Fikk aldri dreisen på den, kanskje dårlig forståelse av teknikken fra min side på den tida. Kjøpte drosler, utgangstrafoen og trafoer for høy spenning og glød fra Demostenes. Ulempen var at trafoen var laget for 220v og jeg hadde 240v i stikkontakten. Måtte lage meg en svær droppmotstand på primærsiden på trafoen, for å få ned spenningen. Fikk nærmere sju volt på glødingen før jeg gjorde dette. Som sagt så likte jeg ikke lyden av forsterkeren, men det er sikkert min feil.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Det kan være rustfritt eller syrefast. Det er nesten umulig å borre i. Må i hvertfall ha gode bor og kjøle skikkelig.
    Bygde den samme med el 34 se for mange år siden. Fikk aldri dreisen på den, kanskje dårlig forståelse av teknikken fra min side på den tida. Kjøpte drosler, utgangstrafoen og trafoer for høy spenning og glød fra Demostenes. Ulempen var at trafoen var laget for 220v og jeg hadde 240v i stikkontakten. Måtte lage meg en svær droppmotstand på primærsiden på trafoen, for å få ned spenningen. Fikk nærmere sju volt på glødingen før jeg gjorde dette. Som sagt så likte jeg ikke lyden av forsterkeren, men det er sikkert min feil.
    Hardt stål i hvertfall;)
    Min har fungert kjempefint etter jeg hadde bygget den,gløde spenning og slikt ligger ca der det skal,men el 34 rørene bruker ca1,5a per stk på glødingen så er max for trafoen,for ecc83 er det 4a å gå på .
    I kina versjon så var den ok i lyden men manglet litt av rør magien,men må påstå at den var verdt alle ca 1400kr den kostet.
    Fant et skjema på denne siden https://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/el34_4.htm
    Men fant ikke info om noen andre som hadde bygget den,men måtte prøve siden jeg hadde det meste av delene.
    Må bytte likeretter rør for å få rail spenningen litt opp,så blir til å bytte til et rimelig gz34 eller lignende rør med lavere spenningsfall.
    Hadde ikke store forventningene egentlig med tanke på de mini china utgangs trafoene,men fått prøvd litt og er veldig mye bedre/farget lyd en tidligere,fastere i bassen/penere/mellomtone/fin oppløst diskant.
    Er også så stille at jeg ikke trodde den virket første gangen jeg koblet den opp;)
    Det som ikke er likt på skjema er at opt er 3.5k istede for 2.5k og første kondiser etter likeretter rør er 44uf(2x22uf) og 720uf etter spole som kanskje er litt drøyt,men ble slik pga klarte rotet bort den kondisen som skulle være der.
    Så tviler på 6w som skjema lover,men tipper på med litt høyere spenning så kanskje 3w til 4w.
    Har brukt mest nos ero/ phillips/styroflex og 2stk fake solen kondiser.
    Noen som tror den vil bli mye bedre med andre utgangstrafoer?
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Målte litt med oscilloscope og ser fint ut,fikk også lyttet noen timer i dag og den lyder fint,veldig fint faktisk med tanke på de små china opt.
    driver også klipschene bra.
    Bruker mingda mc3r som pre.
    JJ Gz34 rør bestil og blir måling av bias og effek+ forvregning når likeretter røret kommer.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    365
    Torget vurderinger
    10
    Er det 230-240v på primærsiden av trafoen din?. Har den erfaringen på Kina- ting at trafoen er laget for 220v på primærsiden. Det som skjer da er at glødespenningen kan bli for høy!
    Har du problem med dette? Brukte en gang en SVÆR (i effekt) motstand i serie med ene fasen som tilkobles primærsida, for å få en spenningsfall på rundt 10v.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Er det 230-240v på primærsiden av trafoen din?. Har den erfaringen på Kina- ting at trafoen er laget for 220v på primærsiden. Det som skjer da er at glødespenningen kan bli for høy!
    Har du problem med dette? Brukte en gang en SVÆR (i effekt) motstand i serie med ene fasen som tilkobles primærsida, for å få en spenningsfall på rundt 10v.
    Ca 230v inn på trafo,kina trafoen er laget for 220v. på el34 rørene ligger glødespenningen på rett under 6.3v,husker ikke eksakt,men de drar max amp som trafoen er laget for,på små rørene ligger spenningen litt over 6.3v,men stusset ikke på noe spesielt,men kan måle det også når jeg skifter rør.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Var å kjøpte meg en død engel her om dagen::)måtte kjøpe denne siden jeg fikk den rimelig.
    Så den hadde noen brente motstandere og printbaner,men var lyd i en kanal.
    Fått sjekket kt88 rørene og ser ut som de virker fint,12ax7 virker også fint.
    Ser også ut som denne er koblet fast i triode om jeg ikke tar feil.
    i 12at7 posisjonen stod det 6dj8,kan det stemme? Trodde ikke de rørene gikk overens med hverandre?
     
    Sist redigert:

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    365
    Torget vurderinger
    10
    6DJ8 er noe lunde det samme røret som ecc88, 6922. Langt fra dette røret til ett 12at7/ecc81 rør. De først nevnte rørene tåler ikke så høy spenning som 12at7/ecc81, og drar mer strøm.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    6DJ8 er noe lunde det samme røret som ecc88, 6922. Langt fra dette røret til ett 12at7/ecc81 rør. De først nevnte rørene tåler ikke så høy spenning som 12at7/ecc81, og drar mer strøm.
    Fant ut det:) blir sikkert til og koble tilbake til 12at7.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Fått liv i engelen nå,ene rele var brent i samnen slik at den stod i både pentode og triode drift på ene kanalen,så tok bare å loddet bort begge rele og bare loddet på lasker isteden for rele.
    Stod 6stk 240r motstandere på kretskortet,men var 100r på skjema jeg fant på nettet så ble montert 220r.
    Var også en del brente baner på kretskortet,der ble det montert jumpere og bøyd bena på motstanderene og loddet i sammen.
    Så ble kt88 rørene montert og bias justert til 30ma .
    Så ble små rørene monter og det ble lyd.
    Fin lyd også,men støyer en del fra gløding og utrolig mikrofoniske 6dj8 rør.
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Skikkelig brent rele,brent i sammen på den ene slik at de måler 0.2r på alle 6 bakerste kontaktene.
    Monterte også jording i kabinett og skiftet brum pot uten motstand, så nå forsvant 90% av støy.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Fått prøvd forsterkeren i dag,spiller bra,lite støy også,hører svak susing som er ok og hører litt brum i ene høyttaleren når jeg har øret ca 10 cm fra bassene...
    Synes den spiller litt rart på 4 ohm utgangene,litt rar i mellomtone og diskant,på 8 ohm utgangene spiller det fint.
    Blir spennende å bytte ut 6dj8 rørene.
    Sjelden dårlige loddinger/kabler/kretskort i music angel forsterkerene,kan ikke huske det var så dårlig???
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Målte music angele med scoopet i dag,det så virkelig ikke bra ut,ikke rart den låt litt spesielt på 4 ohm utgangene.
    målingene er ved 1khz 1w,under 1w så er det ikke mulig og se en sinus kurve men over 1w og opp til 27w så blir den bedre og bedre,på 8 ohm ser det forsåvidt normalt ut,men har ikke målt noe spesielt på 8ohm utganger.
    Noen tips til hva dette kan være?
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Ikke gjort noe med ma kt88,men fått gjort ferdig el34se,veldig fornøyd med lyden i den.
    Fått målt litt.
    Gløding el34 = 6.2v
    Gløding ecc83 = 6,61v
    Psu spenning før skifte til gz34 rør = 333v
    Psu spenning etter skifte til gz34 rør = 354v
    Rippel over siste kondis = 0.01v ac
    Bias = 51ma =18w
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    1w 1 khz 4r = 5.8% forvregning
    8r = glemt å måle:cool:
    Max effekt 4r før klipping = 2w
    Max effekt 8r før klipping = 4w
    20190124_124600.jpg

    20190124_124547.jpg

    20190124_124530.jpg
    20190127_151239.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Da var music angel i orden,fant ut at den jeg hadde manglet katode kondensatorer,så dette ble montert.
    prøvde også forsterkeren uten feedback,det låt dritt.
    Folie kondisene til små rørene ble byttet til mullard/mustard 0.1uf 400v og tropical fish 0.2uf 400v
    Så venter bare på 2 stk små rør,kjøpte noen rimelige rft på ebay.
    Ser også fint ut på oscilloscopet og måler veldig bra med forvregningsmåleren min.
    Fant også ut at rørene som jeg trodde var 6dj8 er ge 6dt8,de er også blitt mye mindre mikrofoniske etter forsterkeren ble i orden..
    Fant også en del skjema til forsterkeren på nettet,men ingen stemmer med virkeligheten..
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Vært travelt i det siste,ikke fått gjort så mye,men gjort litt hvertfall.
    Da var ma kt88 demontert pga elendige kretskort og mye kontaktfeil,var bare nok å flytte den fra en plass til en annen,eller rikle på rørene så var den i ulage,kommer muligens i en annen versjon etterhvert,virket også som ledningene var laget av lakris lisser(seige og klissen)
    Kunne ha fikset den med lednings jumpere her og der men den ville blitt enda farligere en den var fra før.
    Til slutt tok 2 stk av psu kondisene kvelden også.
    Men har fått ferdig pass aleph mini som har stått på vent lenge pga litt psu støy,men nå virker den fint,selfølgelig så har jo den blank polerte fronten fått div riper etter oppbevaring så må slipes og poleres på nytt.
    Prøvd den på klipschene i en liten halvtime i dag,synes den spiller overaskende brutalt.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    20190306_230757.jpg


    1 khz
    1w 4r 0.3 %
    21w 4r 6.6%
    1w 8r 0.28%
    13w 8r 1.8% forvregning
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn