DITT drømmeanlegg, uansett pris ? ? ? :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Selvsagt... Hvorfor ha bare ett annlegg, hvorfor ikke 3?
    Denne: Duevel Sirius



    Og denne: Tidal Piano

    8.5kg basspole i delefilteret... Det må jo være rekord...

    Og denne: Acapella Triolon Excalibur... Siden vi nevnte Ackerman..


    De er så forskjellige... men jeg synes de er tøffe.
    Og de er visstnok drivbare fra få watt, noe jeg liker,
    men de har villt forskjellig effektivitet... så det vil jo
    si romstørrelsekrav da..

    Ikke sant.... normalt så tester jo "blader" småhøyttalere med mega amper...
    Hvorfor ikke snu det hele på hodet? Megahøyttalere lettdrevne som fy,
    drevet av amper, rimelige og moderat sterke og med bra lyd. Det finnes rimelig mange av dem og!

    You could amp-roll forever... now... why would you ever want that... :p I would...

    mvh
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    En Gibson LEs Paul bør man naturligvis også ha med på kjøpet. ;D
     

    JLmorten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    776
    Antall liker
    143
    Hvorfor så dyrt. dette har eg lyst og testa ut sammen... vet eg Elske Ht`ene men sko gjærna hørt dette,
    Meine selvsagt kjøpt og solgt vist det isje funka 8) 8) ;D ;D

    Tannoy Definition DC10T http://www.tannoy.com/ResidentialSummary.aspx#&&/wEXBgUEU1NJRAUCMjEFA1NJZAUCOTAFAkZUBQZzdHJpbnIFA0JhbgUdfi9pbWFnZXMvU2VyaWVzQmFubmVycy85MC5qcGcFAVQFAUQFA1BJRAUDMzM5uAQX4udUOa9+yPnr/aO/gL15XSA=
    Accuphase PRECISION STEREO PREAMPLIFIER C-3800 http://www.accuphase.com/model/c-3800.html
    Accuphase CLASS-A 60W/ch STEREO POWER AMPLIFIER A-65 http://www.accuphase.com/model/a-65.html
    Marantz SA-7S1 http://www.marantz.eu/en/products/26/SA-7S1/ eller Accuphase spiller.
    Naim HDX http://www.naimaudio.com/hifi-product-type/568
    liten vinylsnurrer T+A G10-2 http://www.oslohificenter.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=721&category_id=31&option=com_virtuemart&Itemid=31

    Og så litt tilbehør osv ;D ;D

     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Triangle VS Atoll skrev:
    Hvorfor så dyrt. dette har eg lyst og testa ut sammen... vet eg Elske Ht`ene men sko gjærna hørt dette,
    Meine selvsagt kjøpt og solgt vist det isje funka 8) 8) ;D ;D

    Tannoy Definition DC10T http://www.tannoy.com/ResidentialSummary.aspx#&&/wEXBgUEU1NJRAUCMjEFA1NJZAUCOTAFAkZUBQZzdHJpbnIFA0JhbgUdfi9pbWFnZXMvU2VyaWVzQmFubmVycy85MC5qcGcFAVQFAUQFA1BJRAUDMzM5uAQX4udUOa9+yPnr/aO/gL15XSA=
    Accuphase PRECISION STEREO PREAMPLIFIER C-3800 http://www.accuphase.com/model/c-3800.html
    Accuphase CLASS-A 60W/ch STEREO POWER AMPLIFIER A-65 http://www.accuphase.com/model/a-65.html
    Marantz SA-7S1 http://www.marantz.eu/en/products/26/SA-7S1/ eller Accuphase spiller.
    Naim HDX http://www.naimaudio.com/hifi-product-type/568
    liten vinylsnurrer T+A G10-2 http://www.oslohificenter.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=721&category_id=31&option=com_virtuemart&Itemid=31

    Og så litt tilbehør osv ;D ;D

    Snedig platespiller, likte utseende på den!
    Om SME-arm og Benz er den beste kombinasjonen er jeg dog litt usikker på. SME V synes jeg er litt basstung, og Benz'er (generelt) litt daffe i begge ender, IMO.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.834
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Skal man først drømme , da vil jeg ha disse med et TILPASSET lytterom !
    mbl 101 X-treme . Skulle nok kunne finne noe elektronikk som duger også :)



     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Kjernen i "the dream system" er "headroom..."

    Uansett hva man velger så man ha 6 - 9 db med headroom i forhold til normalt
    avspillernivå... Jeg synes det...
    9db...
    Som regel har de fleste knapt 1-3 db med reelt headroom... og det er ikke nok...
    Med headroom såmener jeg kraftresesrver så det er futt nok til skikkelige kraftutladninger når disse dukker opp.
    Ikke bare i amp... men høyttaler må tåle disse og uten å gå i mettning...

    Dette er så viktig!!!! :)

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Headroom - alt under 10 dB FULLRANGE er feigt.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Imperial skrev:
    Med headroom såmener jeg kraftresesrver så det er futt nok til skikkelige kraftutladninger når disse dukker opp.
    Ikke bare i amp... men høyttaler må tåle disse og uten å gå i mettning...

    Dette er så viktig!!!! :)
    Godt at jeg i det minste er vel halveis der ;D
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Imperial skrev:
    Uansett hva man velger så man ha 6 - 9 db med headroom i forhold til normalt
    avspillernivå... Jeg synes det...
    Spiller man med gjennomsnitt SPL på 85dB, er maks 95dB ikke akkurat mye uansett. Tenk også THD.

    Egentlig bør man ressurser langt over det. Dynamikk er viktig. Spesielt om drømmen er et nær kompromissløst anlegg.

    Her i gården går anlegget for det meste på tomgang selv når jeg spiller av svært dynamiske innspillinger relativt høyt. Lyttetretthet er et ikke-tema. :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    100dB cruising full-range
    4 meter lytteavstand er 110db på baffel
    +10dB headroom er gir 120dB fullrange
    vanskeligere enn som så er det ikke 8)
    mvh
    Leif
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Liker også de MBL tingene som ser ut som kulisser fra en Dr.Who episode. Låter sikker bra også.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    En høyttaler jeg har virkelig tro på i hjemmeomgivelser....
    Altså, hvis man tenker på at man bare bruker det rommet man ha og ikke drømmebygger noe svære greier...
    PMC PB1i!!! De er ikke store, og heller ikke vakre, pålangt nær...

    Men ett par slike med skikkelig med tri-amping, det tror jeg hadde virkelig smakt!

    mvh
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Imperial skrev:
    ...
    PMC PB1i!!! De er ikke store, og heller ikke vakre, pålangt nær...
    ...
    Men ett par slike med skikkelig med tri-amping, det tror jeg hadde virkelig smakt!
    ...
    De leveres vel i en aktiv utgave også? med forsterkeri fra Bryston - ferdig arbeid.

    mvh
    KJ
     

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    ting jeg drømmer om, fordi det er nostagisk eller noe jeg har syntes var kjempe bra.
    Jeg vokste opp i et hjem der hifi komponenter sto i stua, og var hovedanlegget , dette har farget min hifiverden veldig. Flere av komponentene i mitt drømmeanlegg bærer preg av dette, og er til tider helt identisk med det som sto "i stua"



    Disse høytaleren gir en fantastisk følelse av å flytte all luften i rommet uten at jeg syntes de skaper noen brautende følelse. Instrumentene kommer godt frem, og av de testene jeg har vært med på med disse så imponerer de meg vær gang. Hvor korekt de spiller skal jeg ikke være noen dommer av, men helt klart jeg drømmer om disse.
    Seas drivere, og aleminium, kabinett, kontrollert spredd dome rolig pent design.

    Forsterkeri til dette, hmm,... 2x abrahamsen SA1 brokoblet + en rørpre <a href="http://www.onahighernote.com/luxman/?c=5&id=29">luxman</a> ville vært veldig spennede.

    Av kilder så drømmer jeg om:
    en eldre luxman spiller, med rør. Dette fordi det var cd spilleren jeg vokste opp med, og ingenting kunne gi meg mere julestemning en når Celestion sl600si+6000 sto å spilte med denne cd spilleren.



    redigertDene Denne står også høyt på lista over ønskede ting, med et krav om at den må ha selvløftende arm, (jada er lat)

    kabler: å her er jeg ute på dypt vann, men siden vi drømmer, så hadde det blitt en god bunke med forskjellige typer så jeg kunne fått testet litt forskjellig over lang tid, slik at jeg kunne lært mere om dette. Kimber, Rs-kabel, Nordost, ja litt av vært for test. Uten å måtte velge en for for kjøp, men eier en alle kablene så vil en kanskje ha mer ro rundt testen.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Pen den LP-spilleren der da. ::)
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    DoMentor skrev:
    Hvilket system hadde DU kjøpt hvis DU kunne valgt fra øverste hylle uansett pris ?`? ? :)
    Enkleste oppgave ever!

    Hadde ringt Goldmund, og bedt dem ta med seg det beste fra deres sortimentet sammen entreprenører og akustikere som kan utvide kåken med flere media rom både for kino og musikk. Poenget er at jeg vil ha en europeisk totalleverandør i alt fra kilde til høytalere for å sikre synergi i stedt for å shoppe ulike state-of-art produkter fra forskjellige fabrikater "world-wide".

    Synergi, grensesnitt, betjeningskomfort, support og oppfølging er prioriterte områder når man bygger slike store media installasjoner. Har ikke tenkt å sitte ensom å jævles med en avansert HTPC.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde aldri klart å få lyttero i et rom hvor to slike kolossale roboter stod og skulte på meg.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Baard skrev:
    Synergi, grensesnitt, betjeningskomfort, support og oppfølging er prioriterte områder når man bygger slike store media installasjoner. Har ikke tenkt å sitte ensom å jævles med en avansert HTPC.
    Forstår godt hva du mener. Utfordringen er vel at det ikke finnes en produsent som er best på "alt". Sikkert ikke i nærheten en gang. Dog, klarer man seg med 2 kanaler og en Vinyl/CD-spiller kommer man kanskje langt.

    Har jobbet en del som prosjektleder og ingeniør. Riktignok ikke innen audio, men vi har levert noen større integrerte løsninger til for eks. norges dyreste privatboliger (og hytter). En av de mest utfordrende utgangspunktene for slike prosjekt er når kunden setter konkrete krav til produkter basert på "følelser" for en produsent, hva kunden har lest eller hvordan produktet ser ut. De aller beste leveransene blir gjort når vi får frie tøyler til å sette sammen alt fra A til Å, og kan (i samråd med kunde) velge det beste produktet for kunden helt uavhengig om det står Sony eller Goldmund på boksen. :)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    HåkonN skrev:
    Baard skrev:
    Synergi, grensesnitt, betjeningskomfort, support og oppfølging er prioriterte områder når man bygger slike store media installasjoner. Har ikke tenkt å sitte ensom å jævles med en avansert HTPC.
    Forstår godt hva du mener. Utfordringen er vel at det ikke finnes en produsent som er best på "alt". Sikkert ikke i nærheten en gang. Dog, klarer man seg med 2 kanaler og en Vinyl/CD-spiller kommer man kanskje langt.

    Har jobbet en del som prosjektleder og ingeniør. Riktignok ikke innen audio, men vi har levert noen større integrerte løsninger til for eks. norges dyreste privatboliger (og hytter). En av de mest utfordrende utgangspunktene for slike prosjekt er når kunden setter konkrete krav til produkter basert på "følelser" for en produsent, hva kunden har lest eller hvordan produktet ser ut. De aller beste leveransene blir gjort når vi får frie tøyler til å sette sammen alt fra A til Å, og kan (i samråd med kunde) velge det beste produktet for kunden helt uavhengig om det står Sony eller Goldmund på boksen. :)
    Du mener best resultat i henhold til din smak og preferanser? Det finnes da ingen fasit for hva som er god lyd. Hvordan skal du da vite hva kunden liker dersom han ikke skal være delaktig i prosessen?

    For å si det slik. Det må da være å spille helt bingo å la en leverandør sette sammen et anlegg til en smak han ikke har full oversikt over. Nei, la kundens prioriteringer få størst vekt. Det blir han mest fornøyd med i lengden.

    Mvh
    Roysen
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    HåkonN skrev:
    Baard skrev:
    Synergi, grensesnitt, betjeningskomfort, support og oppfølging er prioriterte områder når man bygger slike store media installasjoner. Har ikke tenkt å sitte ensom å jævles med en avansert HTPC.
    Har jobbet en del som prosjektleder og ingeniør. Riktignok ikke innen audio, men vi har levert noen større integrerte løsninger til for eks. norges dyreste privatboliger (og hytter). En av de mest utfordrende utgangspunktene for slike prosjekt er når kunden setter konkrete krav til produkter basert på "følelser" for en produsent, hva kunden har lest eller hvordan produktet ser ut. De aller beste leveransene blir gjort når vi får frie tøyler til å sette sammen alt fra A til Å, og kan (i samråd med kunde) velge det beste produktet for kunden helt uavhengig om det står Sony eller Goldmund på boksen. :)
    Ofte er en kunde ute hos flere leverandør og henter inn pris så det å spesifisere hva slags utstyr en ønsker er ofte en god ide for å slippe å ende opp med noe "ræl".
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    Du mener best resultat i henhold til din smak og preferanser? Det finnes da ingen fasit for hva som er god lyd. Hvordan skal du da vite hva kunden liker dersom han ikke skal være delaktig i prosessen? For å si det slik. Det må da være å spille helt bingo å la en leverandør sette sammen et anlegg til en smak han ikke har full oversikt over. Nei, la kundens prioriteringer få størst vekt. Det blir han mest fornøyd med i lengden.
    Jeg har ikke skrevet at kunden ikke skal være delaktig i prosessen, tvert i mot. Selvfølgelig skal han det. Og man må vektlegge kundens preferanser ved valg av produkter. Alt dette er svært viktig. Men hadde kunden visst nøyaktig hva han skulle ha, så hadde han ikke bedt om hjelp i utgangspunktet.

    La oss si at en kunde bestiller et "kompromissløst" system. Cost no object. Han/hun vil ha det beste som er å tilby på markedet innen bilde og lyd. Et system i verdensklasse på alle områder. Et system som får den meste kresne audiofil, videofil eller gadget freak til å miste kjeven i gulvet av beundring. Et system som selv kona kan bruke. Men det er viktig for kunden at det står Pioneer på alle produktene.... Hvordan skal det regnestykket gå opp, og hvor lang tid tar det før kunden skjønner at noe er feil? Og ikke minst - hvem kommer han til å skylde på?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:
    Du mener best resultat i henhold til din smak og preferanser? Det finnes da ingen fasit for hva som er god lyd. Hvordan skal du da vite hva kunden liker dersom han ikke skal være delaktig i prosessen? For å si det slik. Det må da være å spille helt bingo å la en leverandør sette sammen et anlegg til en smak han ikke har full oversikt over. Nei, la kundens prioriteringer få størst vekt. Det blir han mest fornøyd med i lengden.
    Jeg har ikke skrevet at kunden ikke skal være delaktig i prosessen, tvert i mot. Selvfølgelig skal han det. Og man må vektlegge kundens preferanser ved valg av produkter. Alt dette er svært viktig. Men hadde kunden visst nøyaktig hva han skulle ha, så hadde han ikke bedt om hjelp i utgangspunktet.

    La oss si at en kunde bestiller et "kompromissløst" system. Cost no object. Han/hun vil ha det beste som er å tilby på markedet innen bilde og lyd. Et system i verdensklasse på alle områder. Et system som får den meste kresne audiofil, videofil eller gadget freak til å miste kjeven i gulvet av beundring. Et system som selv kona kan bruke. Men det er viktig for kunden at det står Pioneer på alle produktene.... Hvordan skal det regnestykket gå opp, og hvor lang tid tar det før kunden skjønner at noe er feil? Og ikke minst - hvem kommer han til å skylde på?
    Bra du presiserte. Da er vi enige.

    Mvh
    Roysen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En grei løsning burde være å installere et kvalitetsanlegg, men å la være å forsøke å sikte seg inn på absolutt supermax i alle ledd. Dette mest fordi det alltid er uenighet om hva som er supermax og man derfor aldri kommer i mål.
    Dette er jo grunnen til at de fleste mega-audiofile aldri blir ferdige med oppgraderinger, og at anleggene deres alltid er "work in progress."

    Ved å satse hakket under nivået der man alltid er i oppgradering, kan man bruke pengene man har spart på å bestikke journalister til å skrive godt om de komponent X man har. På denne måten får man både mer tid til å lytte til musikk, og tilfredsstillelsen som følger av at det står "Verdens beste komponent X" på forsiden av ulike blader.
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    torem skrev:
    Agurktider? :)

    Har aldri opplevd MBL in real, men alle bildene jeg har sett av MBL-utstyr har vært VELDIG stilig, så ville ha sjekket det ut hvis penger ikke betydde noe.

    Ellers kanskje:
    Signalkilde : Linn LP12 eller SME platespiller. cd ?? (kanskje Naim)
    Forforsterker : Hovland rørpre
    Effektforsterker : usikker her. Kanskje Wavec rør
    Høyttalere : Marten Coltrane (evt. Coltrane Supreme)
    Signal / Ht kabler : Jorma Design
    MBL kan definitivt anbefales, var innom Stereofil nylig, spilte helt avsindig rett og slett ;D ;D ;D
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    HåkonN skrev:
    Et system som selv kona kan bruke. Men det er viktig for kunden at det står Pioneer på alle produktene.... Hvordan skal det regnestykket gå opp, og hvor lang tid tar det før kunden skjønner at noe er feil? Og ikke minst - hvem kommer han til å skylde på?
    For noen er "drømmeanlegg" mer enn topp spesifisert stereo anlegg. Litt artig at du nevnte Pioneer. Det bare Pioneer (TAD) og Sony som kan levere noe slikt med høy kvalitet i alle ledd hvis man kun vil ha et merke på boksene. Hvem andre leverer både BD-spiller, surroundforsterker (toppklasse), CD-spiller (High-End), stereoforsterker (High-end), høyttalere (High-End), projektorer (High-End), PC-er og TV-er (High-End).
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    eldo472 skrev:
    For noen er "drømmeanlegg" mer enn topp spesifisert stereo anlegg.
    Helt klart.

    eldo472 skrev:
    Litt artig at du nevnte Pioneer. Det bare Pioneer (TAD) og Sony som kan levere noe slikt med høy kvalitet i alle ledd hvis man kun vil ha et merke på boksene. Hvem andre leverer både BD-spiller, surroundforsterker (toppklasse), CD-spiller (High-End), stereoforsterker (High-end), høyttalere (High-End), projektorer (High-End), PC-er og TV-er (High-End).
    Pioneer var et eksempel på en produsent som har flere jern i ilden. Men PC`er lager de vel ikke, surroundprosessorer og haddiskbaserte kilder bryr de seg lite om, TV-produksjonen har de lagt ned, prosjektorer er rebrandet fra JVC og ser man bort i fra at de eier TAD så er de ikke akkurat videns kjent for high-end HIFI, i allefall ikke i de senere år.

    Men snakker man "uansett pris", så kan jo det fort endre seg. ;D
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For en milliard kan de sikkert overtales til å ta opp highend produksjonen igjen ja, vi snakker jo her tross alt om money no object. ;D
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Ønsker meg et skikkelig dedikert lytterom. For et par dager siden, var jeg innom Mariakirken i Krakow. Det var lytterom, det!!!

    Mvh. VilhelmW
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Strengt tatt trenger man ulike lytterom til ulike typer musikk.

    Hvorfor ikke bygge en katedral for å spille Bach i osv......?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Eller som jeg og Orso var inne på tidligere, et rom der akustikken kan endres ved hjelp av motoriserte flyttbare konstruksjoner, og der dette systemet styres automatisk av hvilken låt man spiller av.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    Eller som jeg og Orso var inne på tidligere, et rom der akustikken kan endres ved hjelp av motoriserte flyttbare konstruksjoner, og der dette systemet styres automatisk av hvilken låt man spiller av.
    Ikke for å være flåsete, men følger det med en anvisning på hvilke vegger som skal flyttes/dempes etc til hvilke låter. Kan lett se for meg at man blir sittende å "kjøre kombinasjoner av vegger" istedet for å spille.

    Man går fra å være en lytter til å begynne å korrigere og rette på studio arbeid.......der går grensen for meg.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Baard skrev:
    Snickers-is skrev:
    Eller som jeg og Orso var inne på tidligere, et rom der akustikken kan endres ved hjelp av motoriserte flyttbare konstruksjoner, og der dette systemet styres automatisk av hvilken låt man spiller av.
    Ikke for å være flåsete, men følger det med en anvisning på hvilke vegger som skal flyttes/dempes etc til hvilke låter. Kan lett se for meg at man blir sittende å "kjøre kombinasjoner av vegger" istedet for å spille.
    Kan muligens bli en utfordring, men man har da i minste muligheten til å skifte akustikken hurtig. Som igjen gjør det langt enklere å finne ut hvilke type man foretrekker. Forterer og enklere enn å bygge om rommet.
    Snickers-is skrev:
    Man går fra å være en lytter til å begynne å korrigere og rette på studio arbeid.......der går grensen for meg.
    Hva er ikke å korrigere og rette på studio arbeid? Du antyder da at det finnes en "korrekt" akustikk som ikke endrer studio innspillingen og skulle gjerne likt å vite hva det innebærer.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Baard skrev:
    Snickers-is skrev:
    Eller som jeg og Orso var inne på tidligere, et rom der akustikken kan endres ved hjelp av motoriserte flyttbare konstruksjoner, og der dette systemet styres automatisk av hvilken låt man spiller av.
    Ikke for å være flåsete, men følger det med en anvisning på hvilke vegger som skal flyttes/dempes etc til hvilke låter. Kan lett se for meg at man blir sittende å "kjøre kombinasjoner av vegger" istedet for å spille.
    Kan muligens bli en utfordring, men man har da i minste muligheten til å skifte akustikken hurtig. Som igjen gjør det langt enklere å finne ut hvilke type man foretrekker. Forterer og enklere enn å bygge om rommet.
    Snickers-is skrev:
    Man går fra å være en lytter til å begynne å korrigere og rette på studio arbeid.......der går grensen for meg.
    Hva er ikke å korrigere og rette på studio arbeid? Du antyder da at det finnes en "korrekt" akustikk som ikke endrer studio innspillingen og skulle gjerne likt å vite hva det innebærer.
    Nei - det betyr det ikke. Men det sier noe om mine avgrensninger - og den galleien der orker jeg bare ikke.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Mitt drømmeanlegg tror jeg må bli:
    kilde - diskbasert med firewire, reclocking til en Stax X1t Dac
    pre - Audio Research SP11 mk. II
    amp - Luxman M6000
    ht - Sonus Faber Extrema

    virkelig digg!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Baard skrev:
    Ikke for å være flåsete, men følger det med en anvisning på hvilke vegger som skal flyttes/dempes etc til hvilke låter. Kan lett se for meg at man blir sittende å "kjøre kombinasjoner av vegger" istedet for å spille.
    Man måtte jo satt det hele opp slik at man i stedet for å bli sittende å teste tilfeldige kombinasjoner i stedet hadde et fåtall alternativer. For eksempel kunne man velge mellom et par-tre kategorier av refleksjonsmønstre og et par-tre etterklangstider.

    Baard skrev:
    Man går fra å være en lytter til å begynne å korrigere og rette på studio arbeid.......der går grensen for meg.
    Om det fantes et system for dette kunne man i studio lagt inn en informasjonskode som fortalte hva slags refleksjonsmønster og hva slags etterklangstid innspillingen var ment å skulle spilles av med slik at dette i stor utstrekning skjedde automatisk.

    Og med ubegrenset budsjett hadde det ikke vært noe i veien for å fått lydteknikere til å legge opp alt dette på forhånd for hver enkelt innspilling.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn