Dine største hakeslepp..?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Nå er det sommer og fint vær, avisene er fulle av agurker og HFS preges av en masse gnåling om hvorvidt det er mulig å høre forskjell på noen ting, om det i det hele tatt er nødvendig å bruke øra eller hva som er vitsen med komponentene vi bruker.
Så i et muligens fåfengt forsøk på å starte en hyggelig og opplevelsesbasert tråd kom jeg til å tenke på de øyeblikkene hvor haka står i fare for å treffe parketten. De øyeblikkene hvor det du hørte virkelig overgikk forventningene, og som er blitt stående som veiskiller for deg.
(Legg forøvrig merke til bruken av ordene forventning og opplevelse. Her snakker vi sanseopplevelser. Måleresultatøyeblikk teller ikke, om noen skulle være i tvil..... ;) )

For min egen del var det viktigste øyeblikket da jeg prøvde min alller første rørforsterker. Det glemmer jeg rett og slett aldri.
Dernest da min godt oppjusterte vinylrigg grisebanket en fire ganger så dyr CD-spiller. Jeg skrinla planene om å selge ut vinylen på et tidels sekund.
Og nå senest, da jeg fikk kabler (nei, i denne tråden er det ikke et fy-ord!) som for det første langt overgikk de jeg hadde, og til en mye hyggeligere pris. Jeg ser meg i alle fall ikke tilbake.
 
N

nb

Gjest
Ditt største hakeslepp..?

Da jeg byttet ut mine Dynaudio Twynn kit-HT som jeg trodde var gode (men som ikke var det) med de Living Voicene jeg har i dag.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Ditt største hakeslepp..?

Kanskje ikke akkurat hakeslepp, men en erfaring som jeg gjorde for et par dager siden
Min RIAA er av typen som loddebolten må svinges for og skifte mellom MC og MM.

Jeg har aldri lodda, og RIAAn har vært innstilt på MC. Min DV20X er high utgaven. Og det har nå spilt sånn passe greit. Men noe galt har jeg ment det har vært. Så jeg gikk til det store skrittet og kjøpe en loddesak på Biltema. 89,90 måtte jeg jaggu ut med.

Fant ut hva jeg skull lodde og hva jeg skulle avlodde. Og jeg fikk det jaggu til gitt.

Duverden sier nå jeg ! Jeg hadde virkelig ikke peiling på hvor bra vinyllyd jeg egentlig har. Jo det var nok et lite hakeslepp det der.

Jeg spiller på Nottingham Ace Space og Holfi Batteria.
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.288
Antall liker
1.264
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Ditt største hakeslepp..?

Fikk hakeslepp når jeg satte inn DaaD i lyttekroken min! Hadde ikke noe spesielle forventninger da jeg gjorde det, men :eek: :eek: :eek:
Maken til forbedring i løpet av 1min trodde jeg ikke var mulig!

Ellers så var også den dagen jeg opplevde rørforsterkerens "magiske" musikkformidling en stor dag. Selvom det der har tatt litt lenger tid før jeg kom dit jeg ville...
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Ditt største hakeslepp..?

Da jeg skulle høre Klipsch LaScala hos BHO, satte han på Pink Floyd-The Wall, fytti rakkeren sier jeg; for en livefølelse! :eek: O salige Klipsch! :-*
Jeg var ikke i stand til å forutse hva jeg hadde i vente, så om ikke haka gikk i golvet, så ble jeg sittende med munnen åpen og det rant fra munnvikene.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Ditt største hakeslepp..?

Det var utvilsomt da jeg byttet ut min gamle cdspiller med en EMC-1up. Det var ubeskrivelig. Nummer to må være da jeg gikk over til rørforsterkere.

Elektron
 
K

KindOfBlue

Gjest
Ditt største hakeslepp..?

Første gang jeg lyttet til et fullfrekvent anlegg, fra 20Hz-20mHz, der bassen var korrekt innstilt.

Du milde -- sjelden man kommer i nærheten selv på konserter.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg synes jo det er såpass hyggelig å høre om store lydopplevelser at jeg ikke synes vi skal begrense oss her. Kom med så mange hakeslepp dere vil! Tittelen på tråden er endret. For ikke å si oppgradert! ;D
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ditt største hakeslepp..?

Hadde et lite hakeslepp igår :). En kompis hadde kjøpt Audioromy av Vermin her inne. Så jeg dro ut til kompisen min, hadde blitt bedt om å ta med mine gamle Snell E3 for gøy. Kobla dette opp med en Tram rørforsterker som forforsterker...

Så satt vi der...To voksne karer i 45 grader pluss og sikla....Ikke ante jeg at 845 røret var så heftig... Fantastisk gøy til nesten ingen penger... ;D
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ditt største hakeslepp..?

Har ofte fått hakeslepp over hvor dårlig forskjellige ting kan være til tross for stive priser.
Men reterminering av et par taralabs HT kabler var helt utrolig oppgradering.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Ditt største hakeslepp..?

Første gang jeg prøvde en separat DAC (Audio Alchemy Dac-in-a-box el.l.) på Nacamichi'en min - Milde måne som det rydda opp stereoperspektiv mm.

Byttet fra billige megamultistrand gjennomsiktig -trur det var fra Monster Cable, til Tara Labs billig Solid Core - Wow... Heilt - Er det virkelig mulig - feeling

Hørte et "fulltone" hornsystem hvor bassen var koblet bort - spilte vel fra 70 -18kHz - låt helt jæævlig... Så ble bassen koblet inn og alt falt på plass - med nerve, nærhet holografi osv. Wow - hakeslepp bigtime.
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Ditt største hakeslepp..?

Som BT er inne på; geipen gikk omtrent i gulvet da Hi-Fi Klubben demonstrerte B&W 802 + Tact Millenium med denne:



En brutal opplevelse sammenlignet med oppsettet den gang, ECI-2 og Patos L301.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Ditt største hakeslepp..?

KindOfBlue skrev:
Første gang jeg lyttet til et fullfrekvent anlegg, fra 20Hz-20mHz, der bassen var korrekt innstilt.

Du milde -- sjelden man kommer i nærheten selv på konserter.
Jeg regner med at du bare hørte en subsonisk sub her? Fra 20 Hz ned til 20 millihertz da gitt.....

Bat VK-60 på Miles III var veldig mye bedre enn jeg hadde forstilt meg. Transistorer har jeg ikke fått til å funke med Miles, men er alltid åpen for, tja, mye.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Mitt første og størst hakeslepp var uten tvil når jeg fikk Audio Innovations Series 300 ampen i hus.
Min første røramp :)
Er vel 15-16 år siden,sånn ca.

Har vel hatt ett par mindre hakeslapp i ettertid men S300 var uten tvil det første og største ;)

/jan
 
K

KindOfBlue

Gjest
Ditt største hakeslepp..?

Trondmeg skrev:
KindOfBlue skrev:
Første gang jeg lyttet til et fullfrekvent anlegg, fra 20Hz-20mHz, der bassen var korrekt innstilt.

Du milde -- sjelden man kommer i nærheten selv på konserter.
Jeg regner med at du bare hørte en subsonisk sub her? Fra 20 Hz ned til 20 millihertz da gitt.....

Bat VK-60 på Miles III var veldig mye bedre enn jeg hadde forstilt meg. Transistorer har jeg ikke fått til å funke med Miles, men er alltid åpen for, tja, mye.
;D

Infralyd er ikke å forakte, skjønner du!

Men du skjønte sikkert hva jeg mente. 20Hz-20Mhz!
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
1
Det første og største hakeslippet var det første ordentlige anlegget jeg hørte:
Micro Seiki platespiller /Ortofon MC2000, QUAD forsterkere og høyttalere (ESL63). Strandberg hadde presentasjon på hotell Vic i 82/83 (?). De spillte Jazz At The Pawnshop og dette var noe helt nytt og bedre enn noe jeg hadde hørt før. Var vel det som fikk meg hektet på god lyd.


Siste hakeslippet var når en kamerat koplet opp en Bel Canto SET40 på sitt anlegg. Manglet detaljer, svampete bass, lite dybde eller luft, men for en musikalitet!!! :eek: . Her fikk en fot så det holdt. Bare en plate til :) helt til en ble kastet ut midt på natten.

Mvh
Boden9
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Sånn ca 1994 hadde jeg fått kjøpt meg et budsjettanlegg fra et konkursbo. Det var ikke noe high-een men helt ok. Et par Acoustic Energy høyttalere og noe AudioPro elektronkk. På den tiden hadde jeg null peiling og satte opp anlegget helt fantastisk feil men en høyttaler på et skrivebord og den andre på gulvet et par meter tll siden og en meter bak. Lytteposisjonen min var rett foran skrivebord-høyttaleren. Jeg kjøpte også Lyd og Bilde for å orientere meg i den nye hifi verdenen. Der var det en annonse for Lyric og jeg bestemmte meg for å ta en tur bare for å se hva annet som var på markedet.

Fikk vel egentlig litt hakeslepp av hvordan butikken så ut men det kom raskt en hyggelig fyr (Tor) og spurte hva jeg var ute etter. Jeg sa at jeg kun var der for å orienter meg i dette, for meg, nye markedet. Jeg ble da geleidet inn i et rom og fikk en kopp kaffe. Tor trykket play, gikk ut og lukket døra. Belysningen var dempet og for første gang så hørte jeg virkelig god lyd. Det hakesleppet jeg fikk da er fremdeles det største jeg noen gang har opplevd med hifi. Anlegget bestod av Proac 1, noen Cary rørforsterkere og en Theta cdspiller. Artistene stod rett foran meg i kjøtt og blod, det var helt utrolig. Hadde jeg hørt det igjen i dag så hadde det sikkert fremdeles vært bra men nå har jeg både eid og hørt så mye god hifi at noe hakeslepp hadde det neppe blitt. Dette Lyric besøket startet uansett snøballen for min del.
 
P

Parelius

Gjest
Ditt største hakeslepp..?

Litt usikker på om jeg tør skrive dette; tråden kan gå av sporet… (men da er det ikke min skyld):

Da jeg fikk hjem de første ATC, SCM 20A Pro (aktive). It was like Buddha talking. Overgangen fra mine AF Tempo II var henimot en sjokkartet opplevelse. (For ordens skyld; Tandberg 3026 forsterkeri til disse AF. Pre var en Linear Acoustic)

Jeg hadde de på hjemlån med noe Wireworld "top of the line". Leverte hele pakka tilbake til Lyric, kontemplerte pris, snakket med Tor, og kjøpte høyttalerne, men med "billige" WireWorld - de dyre kostet jo henimot en urban skjorte.

Tok pakka med hjem igjen, koblet opp, men hvor var Buddha? Han var der jo, men litt mer diskret, kanskje? Hmmm…

Tilbake til Tor; hva faen skjer 'a? Tilbake igjen med kablage "top of the line" fra WW. Snålt! Samma lyden. Bytte kabel frem og tilbake, men nei, ingen forskjell.

Så det var egentlig to store "opplevelser" her; høyttalerne og den første alvorlige knekken på min kabelentusiasme.

Men hva hadde egentlig skjedd her? Sannsynligvis følgende: ATC-en var bare veldig gode i forhold til det jeg hadde. Den opplevelsen antar jeg nesten ble potensert som i et rom av ekko i den tiden de var tilbakelivert til Tor og jeg kontemplerte pris. Slik bygget det seg opp en forventing, som den store kjærligheten en ikke fikk hanket i land, og som en i mer nedtrykte stunder i sitt hode forstørret til uendelig; når en 15 år etter gjentreffer den etterlengtede, så skulle en ønske det var et hull i skorpen en kunne ramle ned i og forsvinne. Så Buddha ble nok mer diskert, fordi mine forventninger var blitt så potensert. Men ATC har forblitt en tro kjæreste, om enn inkarnert i en større modell…
 
K

KindOfBlue

Gjest
Ditt største hakeslepp..?

Parelius skrev:
Så Buddha ble nok mer diskret, fordi mine forventninger var blitt så potensert.
Koan number 1: The automatic compensation made by the brain.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er jo slik at the blir lengre mellom hakelsippene jo lengre man har holdt på med dette, men noen gode opplevelser har man jo...

Min første var kanskje med Leif Erntsen og jeg tror det var Tore Forsman som på en hifi messe for veldig mange år siden hvor de spilte "Up where we belong" Cocker/Warnes på noen kjempestore elsktrostater....herlig!

Også hadde jeg en masse gode lytteopplevelser hos Morten på NAT med Responshøytalere....

Min første rørkomponenet (CJ Premier 17 LS) fikk også frem gåsehuden....

Jeg hadde også en lignende opplevelse (ren fryd) i en periode jeg brukte Transparent sine høytalerkabler...jeg hadde vanvittige fordommer mot de, alikevel så opplevde jeg de til å gi en så vanvittig sort bakgrunn med stemmer som bare poppet ut av intet...ble vel mest imponert av den første Ultra som kom inn, mens best lyd var det av TA Refernce XL SS...

Neste hakeslipp var vel når Snickers justerte klangbalansen i oppsettet mitt - lyden endret seg dramatiske og det kun med EQ - ikke noe annet....

Så fikk jeg jo et lite hakeslipp for et år siden med aktiv deling, Manger og romkorreksjon....

Og et lite hakeslipp for noen måneder siden over hvor dyp og god bass man kan få ut av en 12 tommer i trykk-kammer...

mvh
OMF
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Et av de aller største må vel være den gangen for så lenge, lenge siden hos Rolf/Jan Eldre i Tønsberg. Skulle til å gå etter å ha handlet litt, da Jan inviterte inn på det knøttlille demorommet hvor det meste av bruktutstyr sto. Ba meg sette meg, serverte en kopp med gløgg, dette var i desember. Satt på et julekor på vinyl, husker ikke hvilken spiller det var, men forsterkeren var en Audio Innovations s500, høyttalerne var noe elektrostatsaker, mener det var Martin Logan. Ikke mange gangene jeg har følt slik en tilstedeværelse og autentisk stemning, hadde hørt litt hifi, men ikke i nærheten av en slik lyd som man virkelig trodde på. Glemmer det aldri. Det skal sies at Jan Eldre i mine øyne er en av de store hifi-personligheter som var, en snill og generøs mann, som alltid tok seg tid til å dele av hans enorme kunnskap. En mann som lyttet med hjertet, og ikke med hifi-blader. Besøket hadde nok ikke vært identisk hvis det var en sleger fra Elkjøp, for å si det slik.

Her om dagen fikk jeg hjem en Naim Cds2 på lån, har den fortsatt i noen få dager til. Den er en av veldig få ting som har klart å gjenskape denne følelsen, derfor sier alle instinkter meg at jeg bør se å få kjøpt meg en slik. Sonic Frontiers eminente cd-spiller Sfcd1, og et par andre, ymse ting har gjort noe av den samme greia.

Impulse sitt anlegg gjør nok veldig mye av det samme, men der må jeg ha tid til å venne meg til den voldsomt nakne lyden først :)
 

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
360
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Mitt største hakeslepp var da jeg for første gang hørte en single ended forsterker (Spark 743D) hjemme hos meg selv. Lyden var så ren og naturlig i forhold til min mye dyrere push pull rørforsterker (Kora), og jeg forstod i løpet av 3 sekunder at dette var min "greie". Koblet litt frem og tilbake mellom 10W SE og 50W PP, og selv om den minste skulle være altfor svak for mine daværende BKS høyttalere, var det ingen tvil om hvilken jeg likte best.

Har aldri sett meg tilbake. Jeg skal aldri ha noe annet enn single ended rørforsterkere.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
impulse skrev:
Jeg synes jo det er såpass hyggelig å høre om store lydopplevelser at jeg ikke synes vi skal begrense oss her. Kom med så mange hakeslepp dere vil! Tittelen på tråden er endret. For ikke å si oppgradert! ;D
Den første og kanskje største lydopplevelse som ga meg hakeslepp var på besøk hos Olaps, kort tid etter at han fikk Avantgarde Duo i hus, dengangen spillte jeg selv på.....................ja, ikke verdt å nevne engang, men ikke rør/horn for å si det slik. ;)

På den annen side så vil jeg legge til at forventningene var stor dengang, senere da jeg hørte på LaScala hos BHO var ikke forventningen så store.
To opplevelser som begge ga hakeslepp, men ut i fra to forskjellige ståsted. :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Ditt største hakeslepp..?

KindOfBlue skrev:
Trondmeg skrev:
KindOfBlue skrev:
Første gang jeg lyttet til et fullfrekvent anlegg, fra 20Hz-20mHz, der bassen var korrekt innstilt.

Du milde -- sjelden man kommer i nærheten selv på konserter.
Jeg regner med at du bare hørte en subsonisk sub her? Fra 20 Hz ned til 20 millihertz da gitt.....

Bat VK-60 på Miles III var veldig mye bedre enn jeg hadde forstilt meg. Transistorer har jeg ikke fått til å funke med Miles, men er alltid åpen for, tja, mye.
;D

Infralyd er ikke å forakte, skjønner du!

Men du skjønte sikkert hva jeg mente. 20Hz-20Mhz!
Selvfølgelig skjønte jeg at du egentlig mente 20uHz-20THz :)

Spøk til alvor: Hva spiller til 20MHz???? ??? ? ? ? ? ? ? ??????????????? Ingen høyttalere, cdspillere eller platespillere det vel. Hmmmmm
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Ditt største hakeslepp..?

Trondmeg skrev:
KindOfBlue skrev:
Trondmeg skrev:
KindOfBlue skrev:
Første gang jeg lyttet til et fullfrekvent anlegg, fra 20Hz-20mHz, der bassen var korrekt innstilt.

Du milde -- sjelden man kommer i nærheten selv på konserter.
Jeg regner med at du bare hørte en subsonisk sub her? Fra 20 Hz ned til 20 millihertz da gitt.....

Bat VK-60 på Miles III var veldig mye bedre enn jeg hadde forstilt meg. Transistorer har jeg ikke fått til å funke med Miles, men er alltid åpen for, tja, mye.
;D

Infralyd er ikke å forakte, skjønner du!

Men du skjønte sikkert hva jeg mente. 20Hz-20Mhz!
Selvfølgelig skjønte jeg at du egentlig mente 20uHz-20THz :)

Men spørmålet er vel snarere om du målte eller følte denne frekvensresponsen, KoB....... ;D
Sorry, jeg fikk den på rød løper! Kunne bare ikke la være....
 

ingmar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
98
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Dette var en morsom tråd!
For mitt vedkommendet var ca. 20. juni i Glasgow i 1986. Jeg var nettopp ferdig med eksamen og drev gatelangs noen dager. Da kom jeg forbi en unnselig hi-fi sjappe jeg ikke hadde oppdaget tidligere. Den lå i kjelleren i en kondemnabel bygning, det var opphørssalg og det luktet kraftig av fukt og mugg.
Det eneste utstyret som var igjen i sjappa var en Townshend Rock, et par Arcam One (brukte) og en Audio Innovations 800 mk1 pre/power til £599. Forforsterkeren var ur-utgaven med riaa pluss en passiv linjeinngang samt separat strømforsyning.
Innehaveren la på sin eneste skive - DSOM - og jeg opplevde mitt første og fremdeles desidert største lyd-hakeslepp. Hadde aldri hørt en rørforsterker før dette og denne AI800 har jeg enda. Arcam One også - dem fikk jeg på kjøpet.
I det digitale domenet må det største sleppet ha vært da jeg kom innom Audiofreaks den gang de hadde filial i Oslo og ble overtalt til å høre på Sonic Frontiers' sfcd-1. Det ble en uventet dyr visitt....
Det største sleppet i dette århundret må ha vært da jeg byttet til meg et par IMF TLS80 og opplevde transmisjonslinebass for første gang. Noe sent i livet kanskje, men evig eies kun et tapte....
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hadde et aldri så lite hakeslepp akkurat nå :)
Brodern kommer en tur for å grille å nå i kveld. Han er jo Elvis fan på sin hals, og i den anledningen har jeg på forhånd plukket ut et par gode eksemplarer fra vinylbunken min. Vasket og klar legges en plate fra Living Stereo, Elvis is back på snurreren, og sporet Fever starter.... Du verden for en nærhet og tilstedeværelse :)
Satser på at bruttern blir fornøyd med denne jeg! ;)

Gøy med slike små gleder i verdagen :)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Ellers så var det jo en ganske hakeslippende opplevelse og høre Dylan gå elektrisk i 1965. Like a Rolling Stone med Al Koopers surklende orgel i introen. Sitter enda den.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
:eek: :eek: hva f..,en hyggelig tråd plutselig ;D Mitt største hakeslipp va vel kanskje første gang æ hørte en ok høyttaler,va noen små monitorer fra Mourdant Short,fikk låne de av en æ kjente.Tenkte i min uvitenhet at de 2veis puslingene med 5 eller 6toms bassmellomtoner hadde vel ingen ting å fare med,æ hadde jo fete Pioneer høyttalere som va mye større enn de,de va jo 3veis med 8tommere. :-[ så feil kan man ta.Historien som følger e jo selfølgelig at man havne rett i uløkka,HIFI-basillen hadde infisert mæ og den har f.. ikkje sluppe taket.Pioneerene huske æ ikkje om æ ga bort eller solgte førr en symbolsk sum,Mourdant Shortene fikk æ heldigvis låne tel æ fikk kjøpt mine første ok høyttalere;noen Infinity..
mvh Filip
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva er galt med tråder som opplyser allmuen? ;D

Til tema:
Sonus faber Electa Amator og en sopran hos Akers Mic på Sandnes. Gud brutle! Og det er temmelig lenge siden.
Tangen AV Design Gjallarhorn 25 på piano. Oj. Ikke så lenge siden.

Jeg har hatt et par musikalske hakeslipp også. Ett av de mer formidable var da Det norske Solistkot og Vertavokvartetten gjorde Mozarts motett KV618 "Ave verum korpus" i min lokale kirke i august i fjor. Ståpels.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Ditt største hakeslepp..?

impulse skrev:
Trondmeg skrev:
KindOfBlue skrev:
Trondmeg skrev:
KindOfBlue skrev:
Første gang jeg lyttet til et fullfrekvent anlegg, fra 20Hz-20mHz, der bassen var korrekt innstilt.

Du milde -- sjelden man kommer i nærheten selv på konserter.
Jeg regner med at du bare hørte en subsonisk sub her? Fra 20 Hz ned til 20 millihertz da gitt.....

Bat VK-60 på Miles III var veldig mye bedre enn jeg hadde forstilt meg. Transistorer har jeg ikke fått til å funke med Miles, men er alltid åpen for, tja, mye.
;D

Infralyd er ikke å forakte, skjønner du!

Men du skjønte sikkert hva jeg mente. 20Hz-20Mhz!
Selvfølgelig skjønte jeg at du egentlig mente 20uHz-20THz :)

Men spørmålet er vel snarere om du målte eller følte denne frekvensresponsen, KoB....... ;D
Sorry, jeg fikk den på rød løper! Kunne bare ikke la være....
Siden jeg ofte blir emosjonell og får tårer i øyekroken når jeg lytter til musikk kan jeg utvetydig bekrefte at jeg følte den responsen.
Det morsomme var at jeg lyttet til et musikkstykke jeg hadde hørt ofte på et mindre anlegg - men der kom jo ikke bassen gjennom i det hele tatt, pluss at det jeg hadde trodd var en blåser viste seg å være flere.

Forresten helt riktig som jeg er blitt rettet ovenfor - jeg skulle krevet kilohertz - kHz! Hmmm ...
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Prodigy elektrostater i kjellern ved Oslo Hi-Fi center, skremmende realistisk da bremnes slo knock out på meg ved og oppstå så å si fysisk........

Og for ikke lenge siden når jeg stiftet bekjenskap med Sim Audio, som syntes å passe som hånd i hanske mot mine preferanser.Veldige krefter umulig å få i kne.Deilig varm gjenngivelse uten de berømte skarpe kanter som ofte forekommer i transistorforsterkere ved høyt volum.

Og den gangen jeg kjøpte noen svindyre kabler av kjent merke for å bytte mellom cd og pre, nedturen var dessto større når lyden ble nedskalert i all sin prakt. For å si det sånn,,...haka datt da og.
Loddet litt på gamlekabelen og godlyden var straks tilbake.

MVH Johnny
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.920
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Fikk et lite hakeslepp for skarve 2000 kroner da jeg nylig kjøpte et par Tannoy Reveal Active monitorer på bruktmarkedet. Koblet de på PCen og d.... som det spilte.
Tror den opplevelsen er vrien å slå til 2000 kroner.

Husker første gang jeg koblet opp noen rør monoblokker på mine ESL 63 etter å ha spilt på middels transistorutstyr fra de var nye. Det kan nok trygt kalles hakeslipp.

Martin Logan CLS drevet av to Chord SPM 1400 B monoblokker ga en mellomtone som også fikk haka til å slippe.

Alt dette er historie nå, og den siste slippen har forhåpentlig ikke kommet ennå.....

Får av og til hakeslepp når jeg fintuner høyttalerplasseringen. Utrolige forskjeller på ganske få millimeter.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Et av mine hakeslippøyeblikk fra nyere tid var når jeg koblet opp broderens nyinnkjøpte ADAM P11A her i kjelleren. Kilden var Sony drivverk og Harmony Design DA9. Det ble koblet via en NHT-pro passiv pre. Lyden i dette anlegget slo meg helt overende. Det ble lyttet i nærfelt med høyttalerne stående meget fritt i rommet og megselv plassert opp mot bakvegg, akkurat slik jeg liker det. Veldig fin og dynamisk lyd, spesielt i bassen. Dette er en aktiv biampet liten monitor som jeg gjerne kan anbefale, men den må plasseres riktig.




Min siste store overaskelse kom fra et par Visaton B200 som jeg monterte inn i en foldbar åpen baffel av provisorisk type. Spesielt etter at jeg satte på et baffelstepfilter tok det helt av, og det selv om dem ble drevet av en liten sekswatter fra Trends... Også her er plasseringen kritisk. MEGET god lyd til en fullstendig latterlig lav pris!

 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
1.288
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Jeg fikk mitt siste hakeslepp når jeg byttet ut Patos Symphonic IV (første gen) med Respons Grand LE
 

Elmer Midd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2006
Innlegg
419
Antall liker
514
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Mitt første og største hakeslepp fikk jeg første gang jeg hørte
et virkelig vellydende anlegg. Tilhørte et befal i troppen min da
jeg avtjente førstegangstjenesten i 90-91, og bestod av
Snell type C, en integrert Audio Innovations forsterker og en
platespiller (har glemt fabrikat, mange år siden...)

Den realismen dette anlegget ga musikken overgikk skyhøyt det
jeg tidligere hadde hørt fra ymse "Plastikk-Rack", og har i ettertid
kostet meg mange penger, men også gitt meg mange musikalske
gleder...

mvh Ole
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
På andre anlegg:

Mitt første møte med skikkelig hifi, Sonic Frontiers Power3 på Dynaudio Contour 3.4 i stue med god akustikk. Var helt fra meg.

Så hørte jeg Wavac og Sonus Faber på messa i Horten et år. Ingen bass, men du verden for en detaljrikdom.

På mitt anlegg:

Da jeg gikk fra Bladelius Thor til Sonic Frontiers Power 2. Måtte dra lyttestolen en meter lenger bakover og koble vekk sub'en. Satt inne i sommervarmen med 16 rør og vinduet igjen med volumknotten godt oppover. Varm glede! Og der har jeg egentlig sittet å glist siden.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Mitt første virkelige hakeslep kom via en god Denon CDspiller, Lectron JH-20 som er en integrert SE EL34 med signatur fra den godeste Jean Hiraga og Monitor Audio Studio 20..
Her var alt på plass, gutta på klubben fikk jo direkte sjokk selv for de hadde ikke satt dette sammen og hørt selv, så det ble folksomt i det rommet ;D
MA fikk jeg en meget god pris på så de ble med meg hjem ;)
(tross mange forsøk med ganske dyre og store transistor greier, fikk jeg aldri de til å spille, ei heller @Joaquin som senere endte opp med de litt senere)
Den dagen jeg bestemte meg for å kjøpe Lectron så var den solgt for en latterlig lav pris par dager før :-[

Jeg fikk også et ganske stort hakeslep da jeg byttet ut Audio Note KIT-1 med Consonance M500s..
Og KIT-1 er ikke noe dårlig forsterker.! ;)
Jeg husker jeg satt der med åpen munn og "våknet" til at jeg siklet nedover skjegget, det burde si litt..
Jeg har veldig stor tro på at samspillet (match) mellom Consonance og CJ Premier Ten er det som utgjorde den virkelig store forskjellen.?

Siste hakeslepet kom da jeg byttet ut WireWorld kabler med Oblivion.!
Det gjorde så mye med lyden at jeg satt på samma måte å direkte siklet nedover skjegget..

Har fått større hakeslep-opplevelser hos trådstarter også, har sitti der å felt tårer mer enn en gang :'(
Og det har jeg ikke gjort noen andre steder enn hjemme hos meg selv..
Kjell
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.927
Antall liker
27.632
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mitt første hakeslipp, var da jeg investerte i min første MC pickup, rundt 1979 tror jeg.
Valget falt på en Dynavector Ultimo 10X.

Et design som ennå er i handel i dag som 10X5, musikken, detaljer og scene åpnet seg hjemme på gutterommet som jeg aldri hadde opplevd det der før, det var smått magisk... :)

Ellers må det også nevnes en periode rundt 1985 - 86.
Jeg hadde en god stund levd meget godt med en Yamaha A-1 integrert forsterker, og et par store Chartwell høyttalere, men så begynte nevrosene å slå inn etter et samlivsbrudd, og jeg satt der alene i leiligheten.
Hadde lenge vært nysgjerrig på Electrocompaniet, hadde blitt imponert ved demos på flere av Hi fi-messene S.O.Solberg arrangerte i Sarpsborg på den tiden.
Det endte med innkjøp av Preampliwire EC 1 og AW 60, syntes det spilte flott, og det var bare lykke en stund.
Noe senere satt jeg og skravla med BOAHS'en, var en rå kremmer den kællen, det skal han ha. Vel, det ene ordet tok det andre, og før jeg visste ordet av det, hadde jeg slått til på et par KEF 105.2, uhørt, og det er egentlig ganske uhørt....

Vel, det viste seg ganske snart at dette var (og er) et av de bedre kjøpene jeg har gjort, Chartwellene var meget gode, en av kompisene mine overtok dem, og koser seg ennå med dem, men 105.2 var allikevel noe helt annet, det var stort!

Det var i det hele en lykkelig tid, som kunne ha vart lenge og vel, om det ikke var for at Solberg Hi fi fikk inn et forsterkersett fra en ny engelsk fabrikant; Audio Innovations.
Ble spurt om jeg hadde lyst til å være først ute med å prøvelytte hjemme i stua, kan ikke si nei til sånt vel? ;)
Settet het 800, og det var nok effektforsterkeren som tildro seg mest oppmerksomhet visuelt, ihvertfall når man fikk av lokket:

Lyden da? Stor hakeslippfaktor, det var stort, varmt og tilstede, med masse nerve - forelskelse ved første lytt!
Etter å ha hørt på 800 settet i tre dager, bar jeg Electrocompaniet bort til butikken, og ba om et godt tilbud på innbytte; det fikk jeg.

;D

Lagga
 
Topp Bunn