Dine største hakeslepp..?

D

dtddiver

Gjest
Mitt største hakeslepp kom for et par-tre timer siden, med XXHighEnd. Fikk Engine #3 til å virke, laget et lite bibliotek av FLAC'er og satt med ned for å lytte.....at et program kan grisebanke alle andre software-spillere, er helt uforståelig, men slik er det faktisk. Alt ved musikken er bedre, føles som å ha kjøpt en ny, superdyr DAC, og programmet koster bare 70 Euro (som jo ikke er noen spesielt høy sum hvis man sammenligner med det andre oppgraderinger som regel koster).

Fyren som har skrevet det er i tillegg ekstremt behjelpelig med alt man måtte trenge av support hvis man spør på forumet der.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Har vel hatt ett par hakeslepp etter episoden med AI S300 når sant skal sies ;)

Hakeslepp 2 var når jeg fikk 2A3 ampen i hus.
Nye rør rund baut,på med Deep Purple "made in Japan" på cd og du milde ::)
Gikk det meste av rør amper jeg har hatt i hus en høy gang.

Hakeslapp 3 kom for knappe uken siden når de nye delefiltrene var gått seg til litt her.
Brått så var høytalerne borte,kun en svær jæ*** vegg med lyd som kom mot en :D

Hakeslepp light/4 kom når jeg slengte en Dynavector 10x4 i Luxman spilleren her.
Hadde aldri trodd at den skulle fungere så latterlig bra i den armen ;D

De små gleder dere :)

/jan
 

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
Hei

Mulig jeg har blitt for gammel i gamet, men "hakesleppene" ligger noen år tilbake i tid. Kanskje har det sammenheng med at dette var helt i begynnelsen på mine mange års interesse for denne hobbyen.
Litt usikker på om vi skriver 1979 eller 1980. Stedet var "Arkenmessen".
På den tid fantes ingen parallell her hjemme, men jeg måtte altså til "søta bror" for "sikle" på skikkelig "high end".
Messen hadde besøk av selveste Mark L. På et av byens hoteller holdt han et foredrag om sine tanker og sine produkter. Husker det var med den største respekt jeg satte meg ned for å høre på mannen. Med seg hadde han en medarbeider som hadde som eneste oppgave å sørge for at høyre-venstre informasjon var helt i balanse (i allefall der og da).Som ung og da litt uerfaren, var det ikke rart at jeg lot meg imponere.
Foruten elektronikk av egen produksjon: Doble Quad elekrostater og en enorm Hartley 24 tommer sub (eller var det to??) + skiver, det også fra eget merke. Hvilket drivvedrk som ble benyttet har dessverre gått i glemmeboka.

Det ble en stor opplevelse. Holder en knapp på at selv i dag ville dette utstyret kunne ta opp kampen med mye annet av dagens "snadder".

Beveridge sitt enorme todelte elektrostatoppsett ble presentert på messa. Også det en ganske skjellsettende opplevese for en ung musikklærer.

Min neste opplevelse kommer vel ikke inn under kategorien "hakeslepp" men mer som en stor overraskelse:

Jeg har bygd en del anlegg opp gjennom årene. Radio och Televisjon var en av flere inspirasjonskilder. Det første RT-hornet(sub) bestykket med en rimelig SEAS-enhet ble presentert i 1976. Kombinert med forforsterker, elektronisk delefilter (bare transistorer), utgangsforsterkere, subforsterker og sidesystemer fra Gøteborgfirmaet U-66, ble dette mitt hovedanlegg fram til begynnelsen av nittitallet. Etter å ha fungert som anlegg nummer to, ble alt solgt seinere på nittitallet. Så etter et par år var jeg på besøk hos kjøper. Fy fasan som det spilte MUSIKK. Hva i all verden var det som fikk meg til kvitte meg med slike kvaliteter?? Vel, jeg har vel heller ikke unngått å bli bitt av trua på at nytt nødvendigvis er så mye bedre. Akkurat det har avtatt med årene. Derfor uteblir kanskje også "hakesleppene".

Fortsatt så regner jeg meg som både erfaren og "flink" til å vurdere det jeg hører, men har et helt avslappet forhold til å komme med "endelige dommer". Andre vektlegger andre parametre enn hva jeg gjør. Jeg både registrer og godtar at andre får hakesleppet der hvor jeg slettes ikke lar meg imponere. Et eksempel: På fjorårets Hortenmesse ble et av rommene med masse dyrt utstyr (nevner ikke navn) utropt til messens beste lyd. Jeg forlot rommet relativt kjapt. For meg var det var totalt uengasjerne å lytte til musikk der. Mulig det var rommet "skyld"??

Et lite sidesprang som egentlig hører hjemme på DIY, men så slipper jeg et nytt innlegg og kanskje når jeg flere her: Ønsker å komme i kontakt med noen i min umidedelbare nærhet (geografisk) som har efaring med DCX 2496. Min har jeg moddet, men står igjen med ytterligere en modd før jeg kan si meg ferdig og fornøyd:Utskifting av CS 8420 (Frank Oettles løsning). Har ikke ikke egnet utstyr eller SMD erfaring for å fjerne denne kretsen. Har prøvd en gang, med dårlig resultat. Akter ikke å gjøre samme bommerten en gang til!!

mvh.

Eivind Stillingen (Vikersund)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Har ikke lest tråden.............
Fikk hakeslepp, gåsehud og opplevelser av god-lyd som aldri før eller siden da jeg hørte en GRAAF GM20 første gang.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Er det slutt på de store hakeslepene.?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Rotekroken skrev:
Er det slutt på de store hakeslepene.?
Det må isåfall være deg og dine sysler det, kroken.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
rolfozzy skrev:
Rotekroken skrev:
Er det slutt på de store hakeslepene.?
Det må isåfall være deg og dine sysler det, kroken.
Jeg kan ikke akkurat skryte av de største hakeslepene her for tiden, men det er jaggu ikke dårlig heller 8)
Man blir vel mer å mer kravstor etter hvert som tiden går og får mer erfaring vel.?
 
U

utgatt60135

Gjest
Hvis man får hakeslepp av bokser - hva skjer da når dere hører musikk "i levende live"? Detter dere av stolen og måper i skrekkblandet fryd?

Jeg klarer ikke å få hakeslepp noen gang uansett fordi de alle er langt fra idealet. Uansett pris.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Lyngen skrev:
Hvis man får hakeslepp av bokser - hva skjer da når dere hører musikk "i levende live"? Detter dere av stolen og måper i skrekkblandet fryd?

Jeg klarer ikke å få hakeslepp noen gang uansett fordi de alle er langt fra idealet. Uansett pris.
Leppeslepp burde vel være innefor rekkevidde i hvertfall?
 
U

utgatt60135

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Lyngen skrev:
Hvis man får hakeslepp av bokser - hva skjer da når dere hører musikk "i levende live"? Detter dere av stolen og måper i skrekkblandet fryd?

Jeg klarer ikke å få hakeslepp noen gang uansett fordi de alle er langt fra idealet. Uansett pris.
Leppeslepp burde vel være innefor rekkevidde i hvertfall?
Nope.. Bare et lite smil :).
 

Krigs

Medlem
Ble medlem
12.06.2005
Innlegg
45
Antall liker
0
Første hakeslipp var på Bohas. De hadde Kef 107 som ble foret med Luxman M-05, da ble hobbyen en virkelighet, så synd jeg var bare 14-15 år, og kunne selvfølgelig bare drømme om å eie det, men gutta der var snille og lot meg komme gang etter gang for å "teste" med min egen musikk :)

Har blitt noen andre hakeslipp, men det største var vel når jeg testet mine kjære hjemmebygde 2.5 kloner mens tvingene fremdeles var på.. Det kom en liten tåre også, var vel ikke så lite stolt heller ;D

Mvh
 
S

Storebror

Gjest
Dynaudio Confidence 5 (første serien), Krell pre+effekt, Pioneer cdspiller (toppmodell den gang, sinnsyke 25k!!), Gyrodec.

Det som sitter hardest i fortsatt er hvordan døra på spor 2 på amused to death gikk an å se at åpnet seg!! Den kom ut i rommet og jeg kunne følge den med øynene, stereo dere, stereo!

En kabel er en kabel er en kabel, men den gangen hørte jeg på xlo kontra van den hul signalkabler.
Når jeg tenker etter er det kanskje selve grunnen til at jeg fortsatt tror på kabler.

Ellers er det synd at disse opplevelsene blir ødelagt så snart de blir opplevd.
Man blir vant til at det spiller godt, og ikke lenge bergtatt av slike selvfølgeligheter som 3d, realisme....

Hadde for et år eller to siden innom en kar som hørte litt på anlegget.
Han lurte på hvordan jeg fikk til at stemmen kom der fra midten når høyttalerne står der ute??
Tenk hvor deilig det ville vært å kunne nulle ut opplevelsene og starte på nytt ::) ;D

:) R
 
T

Tølper

Gjest
Første gang jeg hørte Dynaudio Conour s3,4. Jeg kjøpte dem på stedet. Savner dem fortsatt av og til.

Mvh
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Audiofreaks´ stand på Hortenmessa ´06. Bestod av div Kuzma, CJ, Edge (meinar eg), Avalon og Crystal Cable.

Litt snodig er det, synes eg, at eit oppsett som er satt opp i full fart i eit, for utstillaren, nokså ukjent rom skulle by på ei så overbevisande lydformdling.

Vil karakterisere demonstrasjonen som intet mindre enn ei åpenbaring.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Første gang jeg hørte (og hørte om) Klipsch og Khorn!

Stedet var hifibutikken på USAirbase i Frankfurt og året var 1986.
Jeg var mer fasinert av de tynne flate ultrakoole "låvedørene" fra Martin Logan etc, og viet ikke de forhistoriske greiene i hjørnet i et av demorommene(stusslige med brunspraglet trekk foran mellomtonen var de også) mer en et overbærende blikk: "denne overliggeren får de nok aldri solgt".

Etter å ha snakket litt med en selger og hørt på Infinity Kappa 9 i et annet demorom var jeg klar til å gå.

Da hørte jeg lydesignaturen som jeg siden har lett etter :eek:

Inne fra demorommet med de "stygge høytalerne med brunt trekk" hørte jeg den (for uinnvidde) helt syke dynamikken kombinert med en frisk og lett måte å presentere musikk på, som jeg ikke trodde var mulig med et stereoanlegg. Jeg nærmest ramlet inn i demorommet og ble sittende der å spille plater til vi skulle reise videre og de andre kom å hentet meg.

Innimellom kommer det mennesker på besøk her hjemme som gjerne vil høre på anlegget og som ikke helt forberedt på hva de blir plassert foran. Jeg kan noen ganger kjenne igjen uttrykket i øynene deres og assosiere det med første gang jeg ble "utsatt for Khorn".
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Det er tydelig at folk har veldig ulike preferanser. Jeg syntes Audiofreaks oppsett var dørgende kjedelig.

Første hakesleppopplevelsen min må være da vi fikk høre Avantgarde Meta Primo hos Lyric. Det meste annet blir kjedelig til sammenligning.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.641
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
DIY_dude skrev:
Første hakesleppopplevelsen min må være da vi fikk høre Avantgarde Meta Primo hos Lyric. Det meste annet blir kjedelig til sammenligning.
Den syntes jeg også var sjelsettende. På Cary elektronikk.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Epos ESL3 til 3000 kr og noe naim greier, hos Lyric det også.
Ufattlig bra lyd hvis man tåler å leve uten den laveste bassen og ikke lytter i 40 m2 stue
Angret nesten på at jeg nettop hadde brukt nærmere 20 000 på AP Virgo 2.

Sleiven
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Som en annen her hadde jeg min førte sjelsettende hi-fi opplevelse hos Boahs. Om jeg ikke husker feil kan det ha vært et forsterkeroppsett fra engelske Radford med ML Sequel som ht. Hadde fram til da ikke hørt noe lignende mht "god" lyd.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
1) Etter et innbrudd i heimen da det bl.a forsvant en EC 100 watter. Jeg kjøpte en DP 6.12 brukt og uhørt. jeg hadde ikke trodd at det var så sinnsykt mye å gå på når det gjaldt forsterkere. Men det var det. Omtrent som å trekke ut en svær klump med ørevoks. Jeg opplever fortsatt at det forsvinner et vakuum fra trommehinnene når jeg kopler inn stereoen mens jeg ser på TV. Høyttalerne og DP'en deler æren for det.

2) Jeg bygde høyttaler med Accuton diskant og mellomtone og TC Sounds bass på 90-tallet. Fantastisk dynamisk, åpen og ren lyd i de keramiske elementene. Men mon tro om det ikke låt litt for lyst? Etter en snau ukes innspilling fikk venstre mellomtone kropp mens jeg lyttet. Nesten helt stokastisk. En naturlighet og åpenhet i stemmegjengivelse som jeg aldri hadde hørt fra en høttaler tidligere. En liten time var det dag-og-natt-forskjell mellom høyre og venstre høyttaler. Så falt den høyre på plass på samme måte.

3) Jeg var på Chess med Elaine Page og Tommy Körberg i Lodon ca 1987. Kjente all musikken fra før. Fremføringen hadde alt man forbinder med en bra konsert: Tilstedeværelse, energi, spenstige arrangementer og bra trykk. Men den hadde også alt man forbinder med en bra plate: Nesten perfekt gjennomføring, arrangementer med finesse, perfekt avstemning og samspill. Jeg har aldri hørt makan hverken før eller siden.

4) På ett av mine første kundebesøk med oppsett av Audiolense. Nad forsterkere + høyttalere av ukjent merke. Mine forventninger var ikke de største. Vi brukte ca 2 timer på å få lydkortet til å fungere. Deretter måling og lage korreksjon på venstre + høyre høyttaler. Men hakeslepp er kanskje ikke det rette uttrykket. Det var to glis så brede at vi nesten fikk ørevoks i munnvikene. ("Nå låter det f... meg bra" :)):
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Det største: Quad 2805 med Copland elektronikk på Tonart under Hi-Fi Messa i Trondheim i fjor. Herre min svarte, bredbremmede hatt! Jeg har lenge lurt på hvilken lyd jeg leter etter, hva det er jeg egentlig vil ha ut av anlegget mitt og hvordan jeg vil at det skal høres. Den lyden på Tonart var akkurat det jeg leita etter. Jeg har sjelden vært borti at jeg omtrent ikke har klart å være "audiofil" - men det klarte jeg ikke hos Tonart. Jeg ble sittende å høre på musikken, jeg husker at jeg var sjukt imponert over en gitarist på en komplett ukjent plate. Da skjønte jeg hvor jeg vil og hva jeg jobber i mot - så i horisonten, langt der framme er det et par Quad-HT med et par rør-monoblokker til å drive dem. Dit skal jeg.
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Hørte watt/puppy drevet av store krell monotrinn på OHC for ca 15 år siden. Det ble spillt Mari Boine og jeg var bergtatt. Enorm dynamikk og tilstedeværelse.
 
B

bts

Gjest
På senare tid är det absolut kombinationen Avantgarde Duo Grosso
med Accuphase-elektronik och Wireworld Gold Eclipse hos Lyric i Oslo... ;D
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Det må være småhøyttalerne Elac 205JET. Skulle bare høre på dem kjapt på gamle Hi-Fi Centerkjeden i Trondheim for ca 5 år siden, og de ble derfor koblet opp mot Harman Kardon 670 forsterker og tilsvarende cd-spiller. Med lyden var utrolig bra, spesielt diskanten skinte som en sol og fløy helt opp under taket samtidig som den var meget oppløst og superbehagelig! God bass var det også, selv om jeg mest av alt bare ble opptatt med musikken og den fantastiske diskantgjengivelsen. Har ikke hørt liknende siden.
 

monitor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
104
Antall liker
20
Sted
Mysen
Torget vurderinger
5
Det treddestørste hakeslep fikk jeg da vi monterte en XO Clock i en Sony CDP 707ES og en 777ES en gang tidlig på 90-tallet(?). Den var montert på et blunk..og vi var forberedt på å montere inn orginalclocken igjen og levere disse "superclockene" tilbake. Vi lo og var skeptiske, men da vi satt på anlegget var det ingen av oss som sa noe på minst 10 minutter...Det var den største oppgraderingen vi gjorde i sin tid på annlegget og det kostet nesten ingenting!

Annenstørst hakeslep fikk jeg da jeg hørte på et par ML Prodigy; I alle år har jeg sverget til Terje sine høytalere, med blant annet en mellomtone som du ikke finner noe steder. Hans høytalere har jeg levd med siden 80-tallet, og slår ut alle høytalere under 100.000... de er lett å leve med. For rettferdihetens skyld kostet disse ML prodigy`s i sin tid 120.000 i Norge, men det de gjorde især over 250 Hz. var mild sagt utrolig. Bassen var dessuten meget potent, slik at det totale lydbildet ble fyldig og detaljert i en grad jeg ikke trodde var mulig for så lite penger (?!). Desverre tar de for stor plass i mitt nye lytte/kinorom, og jeg må derfor desverre selge disse igjen. heldigvis har jeg Terje sine høytalere fortsatt....

Den aller største og sjokkerende opplevelsen fikk jeg dog sist sommer. Da besøkte jeg en venn i Tyskland som tok meg meg til han fullroste (enmanns)firmaet og forklarte konseptet han sto for og hvordan det hadde blitt til. Det gikk inn det ene øret og ut det andre.. SÅÅÅ mange i bransjen lover Valhalla og så er det som oftest bare Keiserens Nye Klær. Hovedkonseptet består av egenproduserte kabler som utsettes for molekular behandling, men han kan også (og det kun for kunder han liker) lage og kjøre et program gjennom enkeltkomponenter som gjør at disse spiller bedre. Firmaet finner du her ?BER SCHNERZINGER | SCHNERZINGER Molecular Processing for Audio | Audio Kabel/ Cable

Her fikk jeg høre en "behandlet" NAD cd spiller til 700 euro slå FULLSTENDIG knock out på en "ubehandlet" Audio Aero spiller til 30000 euro!! ikke bare det: Lyden fra hans anlegg ( med Schnerzinger kabler hele veien og alle komponeneter "behandlet") var så vannvittig mye bedre enn alt annet jeg har hørt de siste 40 år. Men det koster å være kar: 2900 for de rimeligste kabler (som holder milevis). Om jeg bytter ut samtlige kabler med billigste alternativet så ville jeg nærme meg 1/4 million kroner. Da bør det jamen også låte bra...Men bedre lyd kommer jeg aldri til å høre. Dessuten fikk han bevist at hele High End bransjen er infisert av grådighetssyndromet og har ingenting med virkeligheten å gjøre. For å illustrere det: De mest "dedikerte" kabler (se bare på de kabler han har tatt i inbytte) er bare dritt...forskjellen er like stor mellom hans kabler og disse enn standardkabelen er ifht. "dedikerte" kabler. i det hele tatt er hans tilnærming så forskjellig fra alt det vi som har High End "vet" at det burde sjokkere alle som kjøper High End. Vi blir lurt trill rund og avansene bransjen tar enorme ifht. hva du får tilbake i lyd.
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Mitt største hakeslipp var i våres når gikk over til dac fra feks std linje ut på diverse kilder. Det var rett og slett en ny verden... :)
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Da jeg for noen år siden hørte Duo Grosso med Accuphase elektronikk på messa i Horten. Nå står disse høyttalerne hjemme hos meg :).
Roger
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.637
Antall liker
3.246
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Første gang jeg fikk Piega TC70x i hus (nå heter de Coax 70). I den senere tid var det størte sjokket når jeg fikk Kef Reference 209 i hus. Jeg hadde store front høyttalere fra før og hadde ikke trodd at en sub skulle utgjøre en så stor forskjell.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Det må være da jeg lånte med meg Bryston 28B SST monoblokker hjem bare for å "bekrefte" at det ikke gjorde noen forskjell fra effektforsterkeren jeg hadde da.;)

Det var et stort sjokk som det tok meg flere år å komme over. Stua forvandlet seg fra en stue med et stereoanlegg til en konsertsal på et blunk. Jeg kunne spille så høyt og uanstrengt jeg ville og klangdetaljer jeg aldri hadde hørt før på plate kom frem. Husker fortsatt da jeg koblet de fra og koblet min effektforsterker på igjen. Konsertsalen ble slukt tilbake inn i høyttalerene mine.

Jeg har siden hørt bedre lyd, men aldri fått liknende hakeslepp.
 
T

tce-teams

Gjest
mitt var når jeg fikk tak i meg dac i mellom pc og reciver, du verden for ein løft i lyden det ble på alle områder. Og jeg må få ta med marantz reciveren jeg kjøpte, da smeltet jeg med ein gang når det kom til lyden den produserte, jeg kommer aldri til og bruke noe anet merke når det kommer til recivere eller stereo forsterkere. Og selfølgelig sherbourn effektforsterkeren må jeg ta med, da fikk jeg det siste løftet jeg ville ha i hifi/hjemmekinoen min.
Mvh Thomas Holm.
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Marantz pleier jo å få skryt for stereo-lyd. :)
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Wadia 850. Dette var en ny dimensjon for cd avspilling...
 

monitor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
104
Antall liker
20
Sted
Mysen
Torget vurderinger
5
Jeg har hørt Bryston...meget imponerende, men det er mye som er mye bedre...: CAT sine sluttrinn, VTL og BAT VK75...alle rørtrinn...det er lenge siden jeg sverget til solid state! (rør hele veien er å foretrekke i det øverste skiktet...ellers er kombinasjon av rør i fortrinn og solid state i slutttrinn en god løsning...hvorav Rogue og Bryston er verdt å høre på)
 
T

tce-teams

Gjest
Ja er meget fornøyd med stereo lyden i marantzen + den gode kombinasjonen det ble sammen med sherbournen. Ble perfekt lydtrykk i front etter di 2 komponentene kom i hus. Artig og skru opp og slippe og angstrenge seg når, det begynner og nerme seg lydnivåer på over 90 db og du hører at anlegget, ikke strever men bare slipper seg løs rett og slett får gåse hud bare av og tenke på det. Samme er det med surround lyden etter marantz kom i hus, men der er jeg ikke heilt ferdig med innstillingene enda, men er på hytta nå og planlegger ein ny men mye forbedret romkorreksjon. Kom over noe jeg leste på nettet jeg har løst til og prøve, når det kommer til hvor mange sitteplasser osv jeg kan ha 6 eller 8 sitte plasser på mikrofon oppsettet mitt, og det er sweetspot du skal begynne med 1 plassering men når du kommer til plassering 2 så kan man bruke plassering du vil egentlig. Så det er det jeg skal prøve og få perfekt etter min akustik i min stue, kommer tilbake med det etter hytte turen ble litt off topic dette nå men men god helg folkens.
Mvh Thomas Holm.
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Ny pickup til platespilleren
Eksperten (ikke meg) setter klar
Spiller Bob Marley's "Is This Love"
Jeg hører et "hakk" på hver runde...,
.. kikker på eksperten...,
Han sier; "det er ikke hakk, det er skarptrommen du hører"

Kanskje jeg burde nedgradere? :p

nah, dette er IMO et bra eksempel på hakeslepp, fantastisk deltaljert, kanskje for detaljert...
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Veldig sjelden noe gir meg hakeslepp, men det har skjedd to ganger hos Vidar (Audioart).

Først med platespiller fra Acoustic Signature, Lxuman EQ-88 riaa, Luxman Cl-88 Pre, Audio Synthesis Desire Decade effekt og Merlin VSM MXM høyttaler. Hadde hatt merlin i over 10 år, men det som kom ut fra MXM var klasser bedre enn noe annet jeg hadde hørt før. Lyden var magisk og lydbildet gigantisk.

Andre gangen var platespiller fra Acoustic Signature, Zesto Andros riaa, AMR AM-77 integrert (tror det er riktig modell), WHT PR2 høyttalere og WHT sub. Låt rett og slett som live, men med finessen man forventer fra Hi-Fi. Aldri hørt noe annet som kommer i nærheten, inklusiv når jeg hørte Merlin VSM MXM for første gang. Dynamikken var så rå at man kan lure på om nesten alt av hi-fi høyttalere lider av alvorlig kompresjonsproblemer, samtidig som det var transparent og veldig detaljert. Klangbalansen var det også god. Var nedtur å komme hjem den kvelden for å si det sånn.
 

monitor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
104
Antall liker
20
Sted
Mysen
Torget vurderinger
5
Ble imponert av den også i sin tid..men så kom Sony med sin 707 og 777 og da ble jeg enda mere imponert (lydmessig...Wadia ser jo mye bedre ut). Likte ikke hengekøyen som preget wadiaen i ett frekvensområde. sony var langt mere nøytralt (især 707)
 

monitor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
104
Antall liker
20
Sted
Mysen
Torget vurderinger
5
Min første hakeslepopplevelsen var nettopp med en luxmann hybridforsterker...men så kom Zapsolute...
 

monitor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
104
Antall liker
20
Sted
Mysen
Torget vurderinger
5
Det kan jeg bekrefte...En god cd spiller er et must i et alminnelig stereoanlegg, men kommer du opp i high end, så er løsningen DAC /driv en fordel forutsatt at komponentene matcher og man bruker riktig kabling imellom
 
P

PacMan

Gjest
Har også høyrt Elac 205JET og vart også imponert av dei.

Andre opplevelsar som har gjort stort inntrykk:
* Kor utruleg liten forskjell det er på CD-spelarar/DACar. Har eksempelvis samanlikna ein CD-spelar til over 100 000 med ein til 10 000. Eg og ein kamerat greidde ikkje høyra forskjell.
* Kor utruleg små forskjellar (til tross for store prisforskjellar) det er/kan vera på forsterkeri.

Må sei meg enig med Ivar Løkken som gjentatte gonger har skrive om at den hi-fi kompenenten som er av mest betydning utvilsomt er høgttalarar.
 
Topp Bunn