Master Audio
Bransjeaktør
Morsomt hvis man kunne ha delt sitt lydmessige høydepunkt. Ta med hvilke høyt., elektronikk etc. som anlegget var sammensatt av.
Hvem starter tråden?
Hvem starter tråden?
Jeg fikk en liten aha-opplevelse da jeg i sommer ble mer obs på hvor mye bedre klassisk musikk oppleves på et stort highend-anlegg i forhold til et mindre anlegg.. Denne musikkformen er kanskje den som aller mest tjener på slikt utstyr?
Denne "opplevelse" fikk jeg under en test av de nye Montana XPS hos "HighEnd" i Tønsberg
Hvordan låt de? Hørte dere på noe annet en klassisk?Jeg fikk en liten aha-opplevelse da jeg i sommer ble mer obs på hvor mye bedre klassisk musikk oppleves på et stort highend-anlegg i forhold til et mindre anlegg.. Denne musikkformen er kanskje den som aller mest tjener på slikt utstyr?
Denne "opplevelse" fikk jeg under en test av de nye Montana XPS hos "HighEnd" i Tønsberg
Hvordan låt de? Hørte dere på noe annet en klassisk?
Tja, såhär säger han själv. Tycker man dessutom att basregistret inte är nog potent är det bara att dela vid 80Hz och kompletera med basmoduler.Hvor mye tåler disse Inoene, er ikke det helt utrolig mye med watt?
I manifestet rekommenderar jag mellan 15 och 300 W till pi60.
Till pi60s rekommenderar jag mellan 15 och 600 W.
I båda fallen kan högtalarna hantera mycket mera effekt än den största förstärkaren jag rekommenderar, men de kan också överstyras illa med mindre effekt än så. I högtalarens basområdes (22 - 220 Hz) minst tåliga register (~30 Hz) klarar faktiskt pi60s bara 80 W med rimligt låg distorsion, och pi60 klarar mindre. Effekttålighet beror på både frekvens och varaktighet. Man måste även skilja på oren återgivning, och skadliga nivåer. Det kan vara rätt olika saker.
Användaren bör agera omdömesgillt.
Ino pi60 både tål och hanterar musik utan lavindistorsion, vid kortvariga signaler på över 5 000 W, och för pi60s ligger det på över 10 000 W!
I båda fallen gäller siffran förutsatt att det inte är en så låg frekvens att baselementets slaglängd blir otillräcklig, att varaktigheten är tillräckligt kort för att upphettningen inte skall bli för stor och att frekvensen är lägre än 3000 Hz. Däröver läggs problemet över på diskantsystemet, och då tål de bara 3 000 W, i båda fallen (1000 W för pi60 levererade före maj 2006).
Nä, man kan bara köpa högtalarna från Ing.Öhman direkt och dessutom måste man varit på en demo först så att man verkligen tycker att det är sådana man skall ha. Man får inte beställa på själva demon utan tidigast tre dagar efter demon. Tror han har den regeln av några anledningar: man ska inte känna sig tvingad att köpa bara för att man varit på demo, man ska inte göra några förhastade beslut och han vill bara sälja till dem som inta kan tänka sig några andra högtalare än Ino.Finnes det noen i Norge som forhandler disse INO høyttalerne? Eller må man til Sverige?
Det är en modell som en kille som kallar sig Naqref har gjort. Tyvärr har elementen som ingår gått ur produktion så det blev nog bara ett ex. Det är inga Ino-högtalare det där alltsåDenne så fet ut!
*bild*
Vet du noe om dem?
Täby, Stockholm, SwedenHvor i Sverige holder Öhman til?
Hei soundscape..Har hørt Montana XPS en gang hos Highend (Forhandler i Norge), men jeg har selv eid et par Montana XP de siste 2,5 årene.
Den største forskjellen på XP og XPS er at de bruker Seas elementer i nye XPS, mens XP har Scan Speak/Wifa elementer. Om dette er gjort utelukkende av lyd-messige årsaker vet jeg ingenting om, men konstruksjonen er mye den samme.
Jeg mener at en høyttaler ikke bør ha noen sterke/svake sider hvis den skal brukes på alle typer musikk. Jeg har hatt høyttalere som er geniale på noen innspillinger, mens de faller gjennom på andre.
Hadde f.eks Quad ESL 63 i hele 15 år og har mye bra å si om disse, men de har også åpenbare svakheter.
Når det kommer til montana XP/XPS så virker det på meg som det meste er gjort riktig. De er utrolig homogene hele veien, de fysiske målene er ganske store slik at du får et mektig lydbilde med flott holografi.
Kabinettene er stendøde, og kraftig avstivet slik at du har lite egenlyd og lav forvregning. De har også en stabil impedans og er ganske lettdrevne, slik at de ikke er altfor kresne på forsterkere.
Konklusjonen av dette er at det er klart en av beste høyttalere på markedet, uansett om du spiller klassisk, jazz ,rock ,blues - whatever, hvis du setter pris på en ærlig gjengivelse av matrialet du forer de med.
Selfølgelig fortjener og krever de en bra signalkilde/forsterkere , men får de det så spiller de utrolig musikalsk med en vanvittig realisme.
Høres ut som ren reklame, men jeg har ingen tilknytning til hverken produsent eller forhandler og svarer ut i fra min egen erfaring med disse produktene.
ESL63 lever man med bestandig. Du har vel ikke kvittet deg med dine?Hadde f.eks Quad ESL 63 i hele 15 år og har mye bra å si om disse, men de har også åpenbare svakheter.