Din beste lytteopplevelse?

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
Mitt musikalske høydepunkt var også for min del på slutten av syttitallet, da jeg oppdaga musikken for første gang. Kjøpte meg en ITT-reciver (med grønt lys) og lånte et par Tandberg høyttalere, en Philips platespiller og kasettspiller av fader'n. Med dette rakleverket oppdaget jeg Beatles, Supertramp, Jethro Tull, Pink Floyd og masse annet.
Intensiteten i lytteopplevelsen i 79 da jeg spilte the Wall for første gang var så utrolig sterk. Den første kjærligheten. Sukk... :)


Lydmessig så er vel Pink Floyd på Valle Hovin 19. august 88 den opplevelsen som gjorde sterkest inntrykk på meg. Sto midt ute på betongen og trodde egentlig ikke mine egne ører! (eller hvordan bassen forplantet seg i bakken)

Ellers så kan jo et besøk hos theStig gi deg nye parametre for hvor bra musikk kan gjengis innomhus. Det er uten tvil det beste anlegget jeg har hørt.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Det beste annlegget jeg har hørt innomhus...

Er ikke sikker, men jeg tror det må være det min gale kompis eier. (ja nettopp, han som helt har sluttet å forume! :(! ) kjipern synes jeg da. For jeg har lovt å ikke si hva det er han har... :p Men det er ikke billig... the lucky s.o.b
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.073
Antall liker
33.779
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
ESL63 lever man med bestandig. Du har vel ikke kvittet deg med dine?

Jo, de ble etter 15 år erstattet av Martin Logan CLS med sub. før jeg gikk over til dynamiske høyttalere.

Mine ESL 63 var forresten blant de første som ble solgt i Norge. Klart man får forhold til noe som har gitt så mye musikkglede over såpass lang tid, men jeg følte allikevel at det var tid for forandring. Mange gode minner, men savner de egentlig ikke !
 

bruce

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2005
Innlegg
291
Antall liker
0
Husker en stor opplevelse fra 80-tallet. Det var et lysende fyrtårn fra Luxmann eller noe sånt. Svære høyttalere med noen voldsomme passive bassmembraner. det kuleste var at disse bassmembranene fortsatte og vibrere / lage lyd etter at du slo av musikken.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Livet er fullt av lydmessige høydepunkter:

- Når jeg sist spillte i Oslo konserthus og i Grieghallen :D
- Effektanlegg til min 99 mod. Kava zx9r.. Deilig lyd i tuneller :D
- Har opplevd fantastiske lytteopplevelser med diverse Porscher..
Kombinasjonen Vivaldi 4 årstider og dekkskriking + motorlyd fra Audi TT Quattro.
- CV 1515 /Nad Hifiklubben, heftig bassopplevelse..
- Bilstereomesse i en bil med 4 * 18", også heftig bassopplevelse..
- ProAc 2,5 hos Lyric med topp rørutstyr
- Tact 2,0 / Dali demo på Plaza 1999
- B&W800 Signatur med Classés Delta
- Respons Grand med ARC på Arken, les min omtale i Fidelity ;)
 

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
227
Antall liker
1
Beste demo-opplevelse i butikk var ihvertfall hos nå nedlagte Audio Pro Musica.

Forsterker: JJ-322 (2x20w 300B)
http://www.jj-electronic.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=46

Høyttalere: Klipsch Belle Klipsch
http://www.soundscapeav.com/klipsch/klipsch1.htm

Platespiller: Clearaudio Champion (Clearaudio Basic riaa, men ingen anelsen om hvilken pickup)

Vet desverre ikke hvilken artist eller plate, men det var liveopptak av en gitarist som satt alene på scenen og spillte blues. Følte som jeg satt på en av de første radene og så opp på scenen... Helt utrolig dynamikk.

Ingenting har noensinne kommet i nærheten av den oppleveksen av å høre live musikk, ikke engang en Martin Logan demo hos OHC med utstyr til 300k.

Mvh C :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jo, Casle, jeg kan bekrefte at JJ 322 og Belle er en deilig kombinasjon..ikke er det direkte hverdagsutstyr heller. Ingenting kommer opp mot live-opplevelsen, men skal det i det hele tatt være i nærheten av overbevisende, må dynamikken være der.
Min "ear-opener" fant sted på forlengst nedlagte Nimbus Hi-Fi, senhøstes 1981. Airvoid (senere Tuba) rørpreamp, 50w sluttrinn fra Electrocompaniet, Oracle platespiller med Saec-arm og Glanz pu, og ESL 63. Verden ble aldri den samme igjen.
Ufattelig trist at det ikke finnes forretninger av det kaliberet lenger...
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Helt umulig å peke ut den beste lytteopplevelsen.
Har flere som jeg husker godt, og den beste er nok Tannoy monitor gold, i et profesjonelt kontrollrom, store gode studioforsterkere, dyrt og bra digitalt miksebord og harddiskrecorder.
Relativt heftig utstyr for en tenåring som bare skulle kopiere litt musikk digitalt :D

Monitor gold'ene åpnet virkelig øynene (eller ørene) mine for hvor bra lyd man egentlig kan få, var i tenårene som sagt og hjemme stod store monstere av noen høyttalere som jeg elsket trykket fra, men jeg innså at anlegget hjemme manglet mye etter noen timer med tilnærmet 'perfekt' lyd ;D

Idag er jeg en lykkelig (mis)bruker av tannoy :D

A
 
Topp Bunn