Din beste lytteopplevelse?

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Innlegg
1.058
Antall liker
1.367
Sted
Trondheim Stockholm
Morsomt hvis man kunne ha delt sitt lydmessige høydepunkt. Ta med hvilke høyt., elektronikk etc. som anlegget var sammensatt av.

Hvem starter tråden?
 
T

theStig

Gjest
... og nå vil vel alle skryte av sitt eget anlegg?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Da jeg første gang hørte Like a Rolling Stone - Bob Dylan. Fra et radiokabinett som sto i stua i mitt barndomshjem. Husker ikke hvilket merke det var.
 
T

theStig

Gjest
Ah... det man OPPLEVDE som "best"? Det må ha vært da bruttern kjøpte platespiller. Technics i pen plast. FOR en lyd, mye bedre enn fra den 69-modell Philips kassettspiller som da var referansen.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Vi hadde noe som het Lenco Rockespillern. Brun platespiller i bakkelitt. Den ble kobla til radioen. Der spilte mora mi Vidar Sandbeck, Elvis og Søstrene Bjørklund. Senere spilte jeg Animals, Beatles, Stones og Dylan på den. Oppgraderingsdjevelen var langt inni fremtia.
 
T

theStig

Gjest
Ah... jeg husker mange 78-skiver med Count Basie og Tore Skogmann (litt av en miks...), avnytt via Philips radiokabinett med innebygget platespiller. Det var tider det.... sukk....
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Så kom man hjem fra sjøen og hadde med seg "stereoanlegg". Platespiller, hvor lokket var to høytalere.
Med batteridrift. Dæven så mye batterier det gikk. Jimi Hendrix, The Doors og Creedence i friluft.
 
T

theStig

Gjest
80-tallet for meg var Technics, Technics og Technics. Hadde receiver, høyttalere, platespiller (med tangentialarm) og kasettspiller fra ett og samme merke.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg hørte Kine Ludviksen synge engang da hun var 12 år gammel...
Og jeg kunne sverget på at hun var en engel...

DET er min beste lytteopplevelse...
Det var in real life forresten, men DÆSKEN for en stemme på den jenta!!!
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Vil du hoppe over 70 tallet ? Åttitallet ja. Nad 3020. Mye dårlig musikk. Men REM og Green on Red var jo der. Forresten så var det mye bytting av pickups kan jeg huske. Små barn i huset som hadde stor moro av og knekke de.
 
T

theStig

Gjest
Ca. 1974 var min lykkeligste hifi-periode. Da hadde jeg full kontroll på platespilleren, og hadde akkurat fått oversikt over hvordan en kassettspiller virket. Dessuten var Glenn Miller og Count Basie platene til fattern fortsatt spillbare.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Hadde noe Luxorgreier på tidlig 70 tall. Platespiller.
Cover of the Rolling Stone - Dr.Hook. Elton John. Stones - Angie. Led Zeppelin og Deep Purple. For ikke å snakke om Black Sabbath.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Edgar Broughton Band på Caledonien, Kristiansand i 1973. Det var høyt det !
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Bodde en periode i Los Angeles tidlig 80 tall. Hørte på veldig mye bra men det som overgikk absolutt alt var en konsert som jazzrocktrompetisten Maynard Ferguson holdt!
Det er det mest enorme jeg noensinne har hørt!!!
Han ble forøvrig utnevnt til æresborger av Los Angeles under den konserten i 80. ;D
Dengang hadde jeg Technics receiver med to AR høytalere.
Kjøper neppe den Technicsen igjen selv om det var en større versjon.....
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.939
Antall liker
32.917
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Som nevnt ovenfor er det ikke nødvendigvis de største og beste anleggene som gir store opplevelser, men enhver lytteopplevelse er vel det som er drivkraften i denne hobbyen. Man søker stadig større opplevelser og oppgraderings-spøkelset ligger på lur.

Det det egentlig dreier seg om er å klare å være 100 % tilstede og kun konsentrere seg om MUSIKKEN.

For min egen del startet de store opplevelsene med en Philips plastikk platespiller og høyttaler i lokket, men det er fremdeles ikke slutt på opplevelsene, selv om anlegget er oppgradert noen "hundre" ganger :)
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg vil nevne Mulen`s feiring av bandmedlem nr. 100 på smuget for en del år siden. Blues, trøkk, og norskt på sitt beste.
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg fikk en liten aha-opplevelse da jeg i sommer ble mer obs på hvor mye bedre klassisk musikk oppleves på et stort highend-anlegg i forhold til et mindre anlegg.. Denne musikkformen er kanskje den som aller mest tjener på slikt utstyr?
Denne "opplevelse" fikk jeg under en test av de nye Montana XPS hos "HighEnd" i Tønsberg ;)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.939
Antall liker
32.917
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Jeg fikk en liten aha-opplevelse da jeg i sommer ble mer obs på hvor mye bedre klassisk musikk oppleves på et stort highend-anlegg i forhold til et mindre anlegg.. Denne musikkformen er kanskje den som aller mest tjener på slikt utstyr?
Denne "opplevelse" fikk jeg under en test av de nye Montana XPS hos "HighEnd" i Tønsberg ;)

Klassisk er nok absolutt det som er brukt som referanse hos meg de siste 15 årene når det gjelder å bygge opp/matche anlegg. Uten at andre musikkformer behøver å låte dårligere av den grunn ;)

Når det gjelder din opplevelse med Montana, så må jeg bare si meg enig - de spiller j.... bra.

De helt store opplevelsene i stuen min begynte nok da jeg koblet opp rørutstyr med mine daværende Quad ESL 63. Etterhvert supplert med aktiv sub, senere byttet ut med Martin Logan, JMlab, Wilson Audio, og nåværende Montana XP - endel forskjellig elektronikk har det nok også blitt underveis.

Men tilbake til anlegget som fikk meg til "å forstå hva det dreide seg om" - så startet det med Audio Research SP 8 - Quicksilver KT 88 - Quad ESL 63, med både CD og vinyl som kilde.

Uansett har jeg aldri vært mere tilfreds med et anlegg enn det jeg har nå.
 
A

Antonx

Gjest
Min første opplevelse må ha vært en Martin Logan demo i en butikk på Grünerløkka i Oslo (lenge siden den stengte) da jeg var ca 20. Det låt utrolig detaljert og luftig..  Derfor har jeg alltid drømt om å eie en ML engang.

Før det var det naturlignok mitt Pioneer rack med Bose høyttalere og hjemmelaget sub.  Og før det var jeg utrolig fornøyd med med min bærbare asiasak. Husker godt jeg hadde den stående på benken hjemme første dag og var veldig stolt..  den var så rå...

Men den største i det siste var en lytt på ProAc D35 med high-end elektronikk hos Lyric. Wow... 8)
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Min største lytteopplevelse tror jeg må vere en liten intim klassisk konsert i Praha for 10 år siden.
Frem til da hadde jeg ikke den fjerneste anelse om hvor fantastisk vakkert en fiolin kan låte! ,og har ikke hørt noe som kommer oppimot det i ettertid heller.

Når det gjelder i hifi samenheng så tror jeg det største sjokket jeg har fått noengang var første gang jeg hørte Klipschhorn i demolokalene til Audiocompaniet.Snakk om engasjerende gjengivelse!
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Konsertopplevelser har jeg mange av. Men fra hifiverdenen vil jeg nok si at det som gjorde mest inntrykk på meg var et oppsett med Quad ESL 63 hos Akers Mic for mange år siden. Tror de var drevet av noen Mark Levinson forsterkere, men husker dessverre ikke resten av oppsettet. Det skapte en opplevelse av tilstedeværelse i musikken som jeg aldri hadde hørt før, og fortsatt rangerer jeg denne høyttaleren som en av de beste som er laget. Også senere opplevelser med elektrostater har bekreftet at det er en teknologi som passer min smak særdeles godt. I den senere tid har jeg funnet at gode bånddiskanter sammen med gode mellomtonelementer har klart å gjenskape noe av den magien, men (dessverre?) er aha-opplevelsen fra den gangen jeg som landsens gutt var på min første hifi-pilgrimsreise til storstaden vanskelig å gjenskape.
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Jeg fikk en liten aha-opplevelse da jeg i sommer ble mer obs på hvor mye bedre klassisk musikk oppleves på et stort highend-anlegg i forhold til et mindre anlegg.. Denne musikkformen er kanskje den som aller mest tjener på slikt utstyr?
Denne "opplevelse" fikk jeg under en test av de nye Montana XPS hos "HighEnd" i Tønsberg ;)
Hvordan låt de? Hørte dere på noe annet en klassisk?
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Helt klart i Ingvar Öhmans berömda källare där det lyssnades pi60s
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Hvor mye tåler disse Inoene, er ikke det helt utrolig mye med watt?
 
C

cosmos

Gjest
det måtte være byttet fra aiwa-rack til onkyo receiver og psb høyttalere. da låt d verdensklasse syns e ;D
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.939
Antall liker
32.917
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Hvordan låt de? Hørte dere på noe annet en klassisk?

Har hørt Montana XPS en gang hos Highend (Forhandler i Norge), men jeg har selv eid et par Montana XP de siste 2,5 årene.
Den største forskjellen på XP og XPS er at de bruker Seas elementer i nye XPS, mens XP har Scan Speak/Wifa elementer. Om dette er gjort utelukkende av lyd-messige årsaker vet jeg ingenting om, men konstruksjonen er mye den samme.

Jeg mener at en høyttaler ikke bør ha noen sterke/svake sider hvis den skal brukes på alle typer musikk. Jeg har hatt høyttalere som er geniale på noen innspillinger, mens de faller gjennom på andre.
Hadde f.eks Quad ESL 63 i hele 15 år og har mye bra å si om disse, men de har også åpenbare svakheter.

Når det kommer til montana XP/XPS så virker det på meg som det meste er gjort riktig. De er utrolig homogene hele veien, de fysiske målene er ganske store slik at du får et mektig lydbilde med flott holografi.
Kabinettene er stendøde, og kraftig avstivet slik at du har lite egenlyd og lav forvregning. De har også en stabil impedans og er ganske lettdrevne, slik at de ikke er altfor kresne på forsterkere.

Konklusjonen av dette er at det er klart en av beste høyttalere på markedet, uansett om du spiller klassisk, jazz ,rock ,blues - whatever, hvis du setter pris på en ærlig gjengivelse av matrialet du forer de med.
Selfølgelig fortjener og krever de en bra signalkilde/forsterkere , men får de det så spiller de utrolig musikalsk med en vanvittig realisme.

Høres ut som ren reklame, men jeg har ingen tilknytning til hverken produsent eller forhandler og svarer ut i fra min egen erfaring med disse produktene.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.436
Antall liker
2.069
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Uten tvil på slutten av åttitallet, da jeg var innom akers mic.

På ett av demorommene stod det ett par mirage m-7 si oppkoblet med pioneer cd, audiolab for og sluttrinn. Dette var det billigste av de anleggene som var i de forskjellige demorommene, men det var i mine ører det mest musikalske.

Har i de senere år hørt bedre anlegg, men husker stadig dette besøket med stor glede da det åpnet mine ører for seriøs hi-fi.
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Hvor mye tåler disse Inoene, er ikke det helt utrolig mye med watt?
Tja, såhär säger han själv. Tycker man dessutom att basregistret inte är nog potent är det bara att dela vid 80Hz och kompletera med basmoduler.

I manifestet rekommenderar jag mellan 15 och 300 W till pi60.

Till pi60s rekommenderar jag mellan 15 och 600 W.

I båda fallen kan högtalarna hantera mycket mera effekt än den största förstärkaren jag rekommenderar, men de kan också överstyras illa med mindre effekt än så. :eek: I högtalarens basområdes (22 - 220 Hz) minst tåliga register (~30 Hz) klarar faktiskt pi60s bara 80 W med rimligt låg distorsion, och pi60 klarar mindre. Effekttålighet beror på både frekvens och varaktighet. Man måste även skilja på oren återgivning, och skadliga nivåer. Det kan vara rätt olika saker.

Användaren bör agera omdömesgillt. :p


Ino pi60 både tål och hanterar musik utan lavindistorsion, vid kortvariga signaler på över 5 000 W, och för pi60s ligger det på över 10 000 W!

I båda fallen gäller siffran förutsatt att det inte är en så låg frekvens att baselementets slaglängd blir otillräcklig, att varaktigheten är tillräckligt kort för att upphettningen inte skall bli för stor och att frekvensen är lägre än 3000 Hz. Däröver läggs problemet över på diskantsystemet, och då tål de bara 3 000 W, i båda fallen (1000 W för pi60 levererade före maj 2006).
 
T

theStig

Gjest
Finnes det noen i Norge som forhandler disse INO høyttalerne? Eller må man til Sverige?
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Finnes det noen i Norge som forhandler disse INO høyttalerne? Eller må man til Sverige?
Nä, man kan bara köpa högtalarna från Ing.Öhman direkt och dessutom måste man varit på en demo först så att man verkligen tycker att det är sådana man skall ha. Man får inte beställa på själva demon utan tidigast tre dagar efter demon. Tror han har den regeln av några anledningar: man ska inte känna sig tvingad att köpa bara för att man varit på demo, man ska inte göra några förhastade beslut och han vill bara sälja till dem som inta kan tänka sig några andra högtalare än Ino.
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Denne så fet ut!
*bild*
Vet du noe om dem? :)
Det är en modell som en kille som kallar sig Naqref har gjort. Tyvärr har elementen som ingår gått ur produktion så det blev nog bara ett ex. Det är inga Ino-högtalare det där alltså
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Har hørt Montana XPS en gang hos Highend (Forhandler i Norge), men jeg har selv eid et par Montana XP de siste 2,5 årene.
Den største forskjellen på XP og XPS er at de bruker Seas elementer i nye XPS, mens XP har Scan Speak/Wifa elementer. Om dette er gjort utelukkende av lyd-messige årsaker vet jeg ingenting om, men konstruksjonen er mye den samme.

Jeg mener at en høyttaler ikke bør ha noen sterke/svake sider hvis den skal brukes på alle typer musikk. Jeg har hatt høyttalere som er geniale på noen innspillinger, mens de faller gjennom på andre.
Hadde f.eks Quad ESL 63 i hele 15 år og har mye bra å si om disse, men de har også åpenbare svakheter.

Når det kommer til montana XP/XPS så virker det på meg som det meste er gjort riktig.  De er utrolig homogene hele veien, de fysiske målene er ganske store slik at du får et mektig lydbilde med flott holografi.
Kabinettene er stendøde, og kraftig avstivet slik at du har lite egenlyd og lav forvregning. De har også en stabil impedans og er ganske lettdrevne, slik at de ikke er altfor kresne på forsterkere.

Konklusjonen av dette er at det er klart en av beste høyttalere på markedet, uansett om du spiller klassisk, jazz ,rock ,blues - whatever, hvis du setter pris på en ærlig gjengivelse av matrialet du forer de med.
Selfølgelig fortjener og krever de en bra signalkilde/forsterkere , men får de det så spiller de utrolig musikalsk med en vanvittig realisme.

Høres ut som ren reklame, men jeg har ingen tilknytning til hverken produsent eller forhandler og svarer ut i fra min egen erfaring med disse produktene.
Hei soundscape..
Takk for utfyllende. Jeg har selv XP, så det jeg var ute etter var om den nye modellen er litt, noe eller mye bedre.
Tipper den er lettere å plassere enn den vi har, siden den har port i fronten..
Dette drar litt OT, men er du fornøyd med den nye cd- spilleren?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Hadde f.eks Quad ESL 63 i hele 15 år og har mye bra å si om disse, men de har også åpenbare svakheter.
ESL63 lever man med bestandig. Du har vel ikke kvittet deg med dine?
 
Topp Bunn