Digital speilrefleks

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.910
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har det nevnte Nikkor 18-200 VR og bruker det stort sett bare når jeg vil ha bare ett objektiv eller når jeg er ute og simulerer turist. Som (ferie)turobjektiv er det så godt som perfekt, ikke så lyssterkt, men det er også fordelen med tanke på størrelse og vekt. VR kompenserer til en viss grad for liten blenderåpning, men det hjelper selvsagt ikke på motiver i bevegelse, bare på kamerarystelser.

Hvis man er kritisk, så har objektivet ganske kompleks fortegning på vidvinkel som ikke er så lett å korrigere selv i et redigeringsprogram. Ønsker man å korrigere, finnes f.eks Dxo Labs og Bibble Labs. Disse korrigerer for en rekke kameraer og objektiver og støtter også RAW.

I det daglige hvor jeg vet hva jeg skal ta bilder av, foretrekker jeg et av mine lyssterke zoomer eller objektiver med fast brennvidde.

Ken Rockwell er som vanlig veldig entusiastisk for ting han liker og legger på ingen måte skjul på det. I fotoverdenen er han sannsynligvis den mest utskjelte av alle pga av sin direkte skrivemåte. Litt synd for fyren sitter inne med med mye dyptpløyende kunnskap om det meste innen fotografering og de trangsynte har en tendens til stemple alt han skriver som useriøst. En klype eller to med salt er uansett lurt når man leser på nettet.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    524
    Sted
    Bergen
    Gratulerer med et godt valg. Jeg ville også snopet gode manuelle fastobjektiver som det kameraet klarer å utnytte. Et kamera for entusiaster der du virkelig kan konsentrere deg om god bildekvalitet.

Hamram

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg gjort noe dumt!

Jeg testet ut esnipe, og etter to timer fikk jeg mail fra ebay om at kontoen min var stengt, siden brukernavn og passord var lekket ut på nettet.

Moralen er: Ikke prøv esnipe, samme hvor forlokkende det kan virke... :mad:

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    havar skrev:

Jeg testet ut esnipe, og etter to timer fikk jeg mail fra ebay om at kontoen min var stengt, siden brukernavn og passord var lekket ut på nettet.

OJ. Noen som kan ha handlet for deg da eller?

Blir jo spennende å se hva som da dukker opp... :eek:

G

Gjestemedlem

Gjest
    havar skrev:

Uffda. Har du kontaktet support på Ebay for å få nytt passord og evt. en avklaring på om dette er noe som ikke er lov å bruke?

Hamram

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Ingen har handlet "for meg", og kontoen er stengt... Litt kjipt. Jeg har hatt den siden 1999, og opparbeidet meg en grei samling med positiv feedback.

Jeg kontaktet ikke ebay angående esnipe, men jeg vet at andre har brukt lignende triks, for det har jeg hørt snakk om... Uanz, jeg leste gjennom reglene for ebay, og kunne ikke finne noe som tilsier at esnipe er ulovlig...

Jeg har mailet både ebay og esnipe (kjeftet dem fulle..), og med litt flaks får jeg åpnet kontoen igjen. Problemet var at da jeg skulle svare på de hemmelige spørsmålene for å verifisere ebay-kontoen, fikk jeg feil, selv om jeg MÅ ha svart riktig. ::) Jeg vet når jeg er født, osv, så jeg KAN ikke ha svart feil. Det endte altså opp med stengt konto, og nå må jeg vente i kanskje tre dager før jeg får et svar.

Litt komisk er det jo, når det i mailen fra ebay som sier at det kan ta opptil 72 timer før jeg får svar, oppfordres til å logge meg på om jeg vil ha et raskere svar...

Auksjonen jeg er ute etter, avsluttes den 24., så et eller annet må jeg tenke ut før den tid...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Siden jeg er en uopplyst nybegynner i fotoverdenen titter jeg litt rundt meg og samler litt info. Her er at par emner som ble nyttig forklart på dpreview.com

1. Apperture - http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Exposure/Aperture_01.htm

2. Histogramer - http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Digital_Imaging/Histogram_01.htm

3. Hvitbalanse -

4. Eksponeringskalkulator - http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Exposure/Exposure_01.htm

5. Fokusdybde - http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Optical/Depth_of_Field_01.htm

+ mye mer http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nå har jeg fulgt med på ebay en stund, sett på nypriser i USA etc. og har kommet frem til at prisene i Norge på kamera ikke er så voldsomt høye likevel. Det frister mer og mer å kjøpe nytt utsyr fra f.eks. Japanphoto

Etter å ha lest og hygget meg med og blitt inspirert av Ken Rockwells fotosider heller jeg også mer til tanken om å starte litt mer forsiktig enn jeg først tenkte.

Nå frister et Nikon D40 med det nye 18-200 VR objektivet mest. (4500kr + 6500kr nytt)

Hvis jeg ikke får til å ta gode bilder med dette vil det nok ikke hjelpe med et mer avansert kamera som D200 heller. Og innen jeg har lært meg å bruke det ordentlig har sikkert prisen på et 200 droppet like mye som prisen på en D40 nå (som er rundt 4500 med kit objektiv)

Får jeg råd frister det også med en F1,4 vidvinkel eller vvzoom fra Nikon, men det kan vente litt.

Føler jeg trangen til å oppgradere er det sikkert kjekt med et reservekamera uansett.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjestemedlem skrev:
    Nå har jeg fulgt med på ebay en stund, sett på nypriser i USA etc. og har kommet frem til at prisene i Norge på kamera ikke er så voldsomt høye likevel. Det frister mer og mer å kjøpe nytt utsyr fra f.eks. Japanphoto

Etter å ha lest og hygget meg med og blitt inspirert av Ken Rockwells fotosider heller jeg også mer til tanken om å starte litt mer forsiktig enn jeg først tenkte.

Nå frister et Nikon D40 med det nye 18-200 VR objektivet mest. (4500kr + 6500kr nytt)

Hvis jeg ikke får til å ta gode bilder med dette vil det nok ikke hjelpe med et mer avansert kamera som D200 heller. Og innen jeg har lært meg å bruke det ordentlig har sikkert prisen på et 200 droppet like mye som prisen på en D40 nå (som er rundt 4500 med kit objektiv)

Får jeg råd frister det også med en F1,4 vidvinkel eller vvzoom fra Nikon, men det kan vente litt.

Føler jeg trangen til å oppgradere er det sikkert kjekt med et reservekamera uansett.

Sikkert lurt. Prisene på nye kamera i Norge er nok ikke så høy, og fordelene er jo store i forhold til garanti, for det er mye som kan klikke med alle denne elektronikken osv.

Det viktigste er å kunne se motivene og komponere bildet,

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Etter mye frem og tilbake endte jeg opp med EOS400. Utslaget var testen på Akam, der Canon tok de beste bildene med samme objektiv, i konkurranse med bl.a. D80. http://www.akam.no/test//10mp_speilreflekskameraer_til_under_ti_tusen/32877

Om jeg noensinne blir flink nok til å utnytte forskjellen, er en annen sak.

Videre la jeg vekt på at Canon er lettere, og antageligvis enklere å drasse rundt på.
    At batterikapasiteten er dårligere enn hos konkurrentene, er kun av teoretisk betydning for en amatør. Hvem tar mer enn 4-500 bilder pr dag?

Etter at jeg er blitt kjent med kameraet, og om behovet melder seg, kommer jeg til å anskaffe annen optikk.
    Her må jeg nok søke råd hos HFS's eksperter etterhvert.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    934
    En enkel amatørforklaring: Hvitbalanse er en justering du foretar for å korrigere varierende fargetemperatur på forskjellige motiv. F.eks har en regnværsdag lav fargetemperatur (blått lys fra himmelen) . Øyet venner seg til dette og du ser ikke at lyset er blåaktig hvis du ikke kjenner til fenomenet. Bildesensoren (og film) venner seg ikke til slike fargevariasjoner, og fanger opp bildet - blåaktig som det er. Når sensoren (filmen) får mange blåtoner, så blir kontrasten borte, sensoren (filmen) er avhengig av et nøytralt fargespekter for å få til beste gjengivelse og kontrast.

Sånn omtrent...

S

Stover

Gjest
    Investerte i Nikon D80, kun hus igår. Lang tenketid og diverse undersøkelser.

Kjøpte/ deponerte på et Sigma 18-50 1:2.8 EX DC. Kr 3700,-

Har tanken om å dele i 2 objektiv som nevnt tidligere i tråden. Er dette en god start eller er det Nikonobjektiv uansett som er tingen? Nikon med lav lysverdi koster jo skjorta og mer til.

Lånt en 12-24 Sigma fra kamerat og denne facinerer meg også.

Må ha en tele, 200 eller 300, men det er fra vidvinkel og oppover jeg har mitt arbeidsområde....tror jeg.

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.910
    Torget vurderinger
    1
    Stover, ikke for å skremme deg fra Sigma, men vet ikke om du frekventerer f.eks akamforumet?

Sigma har dessverre et veldig dårlig rykte når det gjelder kvalitetskontroll og fremoverkompabilitet. De har en stor feilrate når det gjelder feilfokusering og blir ofte helt tullerusk på et nyere kamera om det i det hele tatt fungerer. Dette kan selvsagt justeres og oppdateres, men er likevel en kilde til irritasjon. Afseth, bruker på akamforumet og jobber i fotobutikk, har skrevet at da de solgte Sigma, fikk de nesten hele parti i retur av frustrerte kunder. De har nå kuttet ut Sigma der han jobber.

Det vil ikke si at Simga lager dårlige objektiver, de er ofte helt i toppklasse, men pga deres dårlige rykte har jeg holdt meg unna dem og velger heller Tamron og/eller Tokina av tredjeparts produsenter.

Jeg tillater meg å komme med alternativer til de to du nevner: Tamron 17-50 f/2,8 får kjemepgod kritikk rundt om og sammenligninger viser at det på enkelte områder tangerer Nikkor 17-55 f/2,8 til tre ganger prisen. Det samme kan sies om Tokina 12-24 f/4 som er bygget som en tanks og tangerer på enkelte områder Nikkor 12-24 f/4.

S

Stover

Gjest
    Wishmaster skrev:
    Stover, ikke for å skremme deg fra Sigma, men vet ikke om du frekventerer f.eks akamforumet?

Sigma har dessverre et veldig dårlig rykte når det gjelder kvalitetskontroll og fremoverkompabilitet. De har en stor feilrate når det gjelder feilfokusering og blir ofte helt tullerusk på et nyere kamera om det i det hele tatt fungerer. Dette kan selvsagt justeres og oppdateres, men er likevel en kilde til irritasjon. Afseth, bruker på akamforumet og jobber i fotobutikk, har skrevet at da de solgte Sigma, fikk de nesten hele parti i retur av frustrerte kunder. De har nå kuttet ut Sigma der han jobber.

Det vil ikke si at Simga lager dårlige objektiver, de er ofte helt i toppklasse, men pga deres dårlige rykte har jeg holdt meg unna dem og velger heller Tamron og/eller Tokina av tredjeparts produsenter.

Jeg tillater meg å komme med alternativer til de to du nevner: Tamron 17-50 f/2,8 får kjemepgod kritikk rundt om og sammenligninger viser at det på enkelte områder tangerer Nikkor 17-55 f/2,8 til tre ganger prisen. Det samme kan sies om Tokina 12-24 f/4 som er bygget som en tanks og tangerer på enkelte områder Nikkor 12-24 f/4.
    Dette var nyttig å vite, iom at jeg har returmulighet.

Jeg frekventerer ikke foto forumene foreløpig, men må nok bare sette igang.

Så 17-50 er en grei brennvidde å eie? Vil det være naturlig å ha et annet objektiv for vidvinkel i tillegg, zoom eller fast?

Ellers takk for respons

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.910
    Torget vurderinger
    1
    stover skrev:
    Dette var nyttig å vite, iom at jeg har returmulighet.

Jeg frekventerer ikke foto forumene foreløpig, men må nok bare sette igang.

Så 17-50 er en grei brennvidde å eie? Vil det være naturlig å ha et annet objektiv for vidvinkel i tillegg, zoom eller fast?

Ellers takk for respons
    Mitt innleggg om Simga svartmaler kanskje litt, det finnes massevis av lykkelige Sigmaeiere, men det er ikke til å stikke under en stol at de har en del problemer. Når det finnes såpass gode alternativer som dette tilfellet, ville i hvertfall ikke jeg ha valgt Sigma (sterkt påvirket av at jeg har både Tamron 17-50 f/2,8 og Tokina 12-24 f/4 ;) ).

17-50 er en grei brennvidde til det aller meste på et dslr. Om du trenger mer vidvinkel er vankelig å si, selv har jeg et 12-24 og bruker det mest når det er trangt om plassen, f.eks i trange bygater eller innendørs (perfekt til å dokumentere ved huskjøp/salg). Det er også fint til å fange storslåtte naturbilder.

Hvis du ikke har mye penger å svi av, anbefaler jeg at du begynner med det nevnte 17-50 og bruker det en stund for å se hvilket behov du måtte få. Kanskje vil du har mer vidvinkel, tele eller kanskje noen gode portrettobjektiver...

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.910
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Wishmaster skrev:
    Jeg har Tokina 12-24 f/4 med Nikonfatning og synes denne fungerer bra. Har i tillegg en 24-120 mm VR orignal Nikon som jeg bruker som "reiseobjektiv". Dekker da "det hele " med to objektiver.

Har ellers noen gromme lyssterke Nikonobjektiver (bl.annet Nikkor 17-35 f:2,8), og kjøpte meg ellers en D-200 i går!
    Min gamle D-70 blir nå overtatt av mine døtre :)

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.910
    Torget vurderinger
    1
    soundscape skrev:
    Har i tillegg en 24-120 mm VR orignal Nikon som jeg bruker som "reiseobjektiv". Dekker da "det hele " med to objektiver.
    Hm, blir ikke 24mm litt trangt?

Edit, ser nå at du har med begge. Selv foretrekker jeg 18-200 VR når jeg er ute og leker turist og ikke helt vet hva som kommer.

J

Jazzy

Gjest
    Wishmaster skrev:
    soundscape skrev:
    Har i tillegg en 24-120 mm VR orignal Nikon som jeg bruker som "reiseobjektiv". Dekker da "det hele " med to objektiver.
    Hm, blir ikke 24mm litt trangt?

Edit, ser nå at du har med begge. Selv foretrekker jeg 18-200 VR når jeg er ute og leker turist og ikke helt vet hva som kommer.
    Har selv gått tilbake til mitt Nikon 24-120mm VR etter å ha brukt Nikon 18-200 VR i et par måneder. Det var stor forskjell på den optiske, og mekaniske kvaliteten. Nikon 24-120mm VR har også en perfekt partner i 12-24mm.

Nikon 24-120mm VR tilhører "proff" serien, og det merkes. Nikon 18-200mm VR har for stort zoom område, og det blir for mange kompromisser.
    Det har for mye CA, og fortegning til vanlig bruk(les utsnitt, og forstørrelse), men sikkert ok til knipsing.

Det ligger stadig pent brukte nikon 24-120mm VR objektiver til salgs på foto.no. De selges meget rimelig, da alle vil ha 18-200mm.

Ikke ute etter å disse 18-200mm VR, det er godt til sitt bruk.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Var å handlet i dag og kjøpte et D40 kit og en 18-200 VR.

Gleder meg til å prøve det ut.

Siden jeg er nybegynner og amatør håper jeg dette er et ok valg til å lære meg det grunnleggende. Så får jeg heller oppgradere når jeg finner ut av hva jeg savner.

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.910
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil foretrekke 18-200 VR pga ett objektiv som dekker alt. Det er det som er det geniale med det og at det i tillegg har VR. At det ikke har perfekt optiske kvaliteter er selvsagt med tanke zoomfaktor og pris, men som dokumentasjon på ferier eller turer er ikke det så kritisk. Ser det er sjelden jeg har bruk for mer enn 18mm vidvinkel som "turist".

Til seriøs fotografering foretrekker jeg en lyssterk zoom eller fastoptikk.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gratulerer med nytt kamera!

Du bor på Landås?

Kom jo godt inn på Ulriksmasten, den er tross alt langt unna de fleste stuevindu..

Ser bra ut dette.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    524
    Sted
    Bergen
    Det var jo ikke vanskelig å se at siste bilde var skarpere og hadde mindre fortegninger, selv på et slikt lite bilde. Første hadde mer livlige farger men det er jo bare en innstilling, selv foretrekker jeg at den er nøytral som standard så kan jeg heller putte dette på som en effekt.

Ellers helt enig, det er mannen /(eller komponenten :D) bak kamera som teller og det blir bare dumt å kjøpe seg ut av sitt nivå; enten det er en 45 fots seilbåt som bare går for motor eller et dyrt teknisk vidunder som ikke blir forstått.

O

omholt

Gjest
    Har noen spørsmål:
    1. Hvilke program bruker dere til å komprimere bildene med for å kunne legge de inn på sentralen?
    2. På hvilke nettsted legger dere bildene deres?

Er nybegynner på digital kamera.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    omholt skrev:
    Har noen spørsmål:
    1. Hvilke program bruker dere til å komprimere bildene med for å kunne legge de inn på sentralen?
    2. På hvilke nettsted legger dere bildene deres?

Er nybegynner på digital kamera.

Jeg har bla. paint shop pro som er greit til dette, men vil tro de fleste program har denne muligheten.
    Man velger image og resize og grei bredde er f.eks 750. Da blir bildet redusert til passende størrelse, og filen blir oftest rundt 200-300 kb på mine bilder.

Man kan legge de på http://photobucket.com feks, men nå kan man jo også laste bildene rett opp her på hfs ( se under, og oppe er en forklaring) Skal man legge bildene ved et innlegg må totalstørrelsen ikke være mer enn 500 kb.

K

knutinh

Gjest

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.910
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    [/quote]

Har selv gått tilbake til mitt Nikon 24-120mm VR etter å ha brukt Nikon 18-200 VR i et par måneder. Det var stor forskjell på den optiske, og mekaniske kvaliteten. Nikon 24-120mm VR har også en perfekt partner i 12-24mm.

Nikon 24-120mm VR tilhører "proff" serien, og det merkes. Nikon 18-200mm VR har for stort zoom område, og det blir for mange kompromisser.
    Det har for mye CA, og fortegning til vanlig bruk(les utsnitt, og forstørrelse), men sikkert ok til knipsing.

Det ligger stadig pent brukte nikon 24-120mm VR objektiver til salgs på foto.no. De selges meget rimelig, da alle vil ha 18-200mm.

Ikke ute etter å disse 18-200mm VR, det er godt til sitt bruk.
    [/quote]

Enig i at 24-120 kjennes litt mer skikkelig ut, men jeg forstår de som faller for 18-200 VR. Den har et utrolig zoom-område og de fleste klarer seg antagelig med denne linsen alene.

Selv er jeg en vidvinkelfreak og måtte bare innse at min 17-35mm 2,8 ikke lenger ble en supervidvinkel når den flyttes fra mitt Nikon F5 og over på digitalt.

Til slutt vil jeg bare tipse om en stor inspirasjonskilde - det er tross alt BILDER det dreier seg om. Ha en god foto-sommer: http://www.photo.net/gallery/

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Mange virker manipulerte ja, det er vanskelig å si, det finnes jo mangslags teknikker man kan bruke når man tar bildet og. Greit å få litt inspirasjon og tips, men man mister jo litt motet og da...

S

Stover

Gjest
    Vel, etter å ha kjøpt D80 hus og Sigma objektiv.
    Leverte tilbake Sigma objektivet. Flere kunne bekrefte at det har vært noen feil på Sigma obj.

Kjøpte meg et Nikon 50mm F.1.8. (kr 999,-) Ville prøve ut hva jeg egentlig trenger eller ønsker.
    Dette objektivet er kjempegodt synes jeg. Fant fort ut at jeg trenger lavere brennvidder. 50mm viser seg å være ypperlig til portrett fotografering.

Tamron`s 17-55 F:2.8 skal være bra. Nikons egne i samme brennvidde er 3 ganger prisen. 2 objektiv fra Nikon med god lysstyrke blir kostbart (f.eks 17-55 og 70 eller 80-200 eller 300) og jeg føler jeg har funnet et kompromiss.
    18-200 mm VR II til 6700,- (FotoVideo) + filter.
    Godt for allround og tror jeg kommer til å satse på faste brennvidder for ulike formål etterhvert som jeg finner hva jeg trenger.

F.eks et fast brennvidde vidvinkel, deretter 50mm og tilslutt 18-200 for farting/ allround.

Veske/ bag. Etter mye vurdering havnet jeg på en sekk som dekker alt. Foto, Laptop og noe skrivesaker. Hendig for meg som reiser mye med fly osv. Tror en liten smekker veske for hus og zoom i tillegg er tingen.

Noen tanker utover dette?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn