Til prisen er 50 f/1,8 et kupp, men må blendes ned til f/2,5-2,8 før det yter godt (50 f/1,4 er til sammenligning ganske bra allerede vidåpen).stover skrev:Kjøpte meg et Nikon 50mm F.1.8. (kr 999,-) Ville prøve ut hva jeg egentlig trenger eller ønsker.
Dette objektivet er kjempegodt synes jeg. Fant fort ut at jeg trenger lavere brennvidder. 50mm viser seg å være ypperlig til portrett fotografering.
Å gå for lyssterke objektiver er en god idé, men koster mer og er tyngre. Tamron 17-50 f/2,8 er veldig god, som nevnt tidligere i tråden, og optisk skiller det veldig lite fra Nikons. Akseptabel skarp allerede ved største blender. Et alternativ i teleenden kan være et brukt Nikon 80-200 f/2,8 som fåes for rundt 5-6000. Et glimrende objektiv hvis man ikke MÅ ha VR eller ønsker å bruke det sammen med en telekonverter. Hvis kravet til lysstyrke ikke er påkrevet, finnes det en rekke gode alternativer opp til 200/300mm.Tamron`s 17-55 F:2.8 skal være bra. Nikons egne i samme brennvidde er 3 ganger prisen. 2 objektiv fra Nikon med god lysstyrke blir kostbart (f.eks 17-55 og 70 eller 80-200 eller 300) og jeg føler jeg har funnet et kompromiss.
18-200 mm VR II til 6700,- (FotoVideo) + filter.
Godt for allround og tror jeg kommer til å satse på faste brennvidder for ulike formål etterhvert som jeg finner hva jeg trenger.
Til portretter kan også 85 f/1,8 (eller f/1,4) være et godt valg.
Fast brennvidde vidvinkel er ikke enkelt i Nikonleiren (Canon har det beste utvalget der). Sigma har det eneste alternativet som er lyssterkt, 30 f/1,4. Sigma har også 20, 24, 28 f/1,8. Nikon har "bare" f/2,8 på sine 14, 20, 24, 28. Og i tillegg 35 f/2.F.eks et fast brennvidde vidvinkel, deretter 50mm og tilslutt 18-200 for farting/ allround.
18-200 VR er glimrende til allround hvor man ikke trenger noe annet. VR hjelper på relativ dårlig lysstyrke på stasjonære objekter, men hjelper selvsagt ikke på objekter i bevegelse.
Lowepro Nova 2 AW passer bra til kamera med objektiv, pluss et objektiv og en blits. Ikke glem blits, det åpner får mye muligheter og Nikons trådløse blitstyringsystem er intet mindre enn genialt. NikonlinkTror en liten smekker veske for hus og zoom i tillegg er tingen.