Gjør begge deler - dyrt objektiv (f:2,8) & et skikkelig hus. Koster omtrent det samme totalt som den neste cd-spilleren din....ErosLoveking skrev:Legg heller pengene i et par virkelig gode objektiver, enn et dyrt kamerahus.
Gjør begge deler - dyrt objektiv (f:2,8) & et skikkelig hus. Koster omtrent det samme totalt som den neste cd-spilleren din....ErosLoveking skrev:Legg heller pengene i et par virkelig gode objektiver, enn et dyrt kamerahus.
Jeg kjenner ikke til disse kameraene, så jeg vet ikke, men det er vel nok av de som har flottet seg med dyre fancy kamera til mangfoldige tusen, og sittet der med skjegget i postkassen og ikke skjønt bæret.Gjestemedlem skrev:Planlegge å kjøpe et ok kamera snart. En tjommy er i USA om dagen og kommer hjem senere i sommer. Tenkte å spørre om han kunne handle med noen hjem fra Ebay.
Jeg har ikke så mye foto erfaring, men liker jo å kjøpe noe ordentlig når jeg først er i gang. Det er jo sikkert litt dustete å kjøpe noe dyrt når man er helt uten snøring på annet en kompaktknipsing. Men mange år med hifi som hobby får jo slikt til å prelle lett av.
Jeg ser at det slett ikke er umulig å få tak i et Nikon D2X for rundt $2000 noe som i dag er under 12.000kr
Men vil jeg med litt dilling få potensielt fine bilder av noe slikt eller er det som å gi Autocad til en 5 åring istedet for fargestifter?
Vurderer også å begrense meg til et Nikon D200, men gleden av å eie noe unødvendig dyrt er jo absolutt forlokkende.
Tanker?
Gode råd igjen her. Så du mener man bør satse originalobjektiver med lav lysstyrkeverdi? Ikke Sigma osv.niels skrev:De første 5 objektiver du nevner er kjempe bra !! Du går ikke feil av de...., glem de andre merker.
Det er sagt ofte, invester i litt bedre linser, du angrer ikke en dag, og selvom en 80-200 f2,8 ED går for en del mer enn 2100,- når aksjonen er til ende, da er den verdt en del. De selges på Foto.no til ca. 5000,-
35-70 f2,8 er også laaangt å foretrekke fremfor en billigere zoom med lavere f nummer....., et kjempe bra objektiv det også.
Med en 35-70 f2,8 og 80-200 f2,8, da trenger du ikke mer.....
Jeg kjøpte mig en Nikon D200 for et par dager siden, oppdaget at D80 ikke var rett for mig.....jeg kjøpte i Norge, men en D200 for du vel for ca. 1200,- dollars i USA idag.
Sikkert et greit objektiv rent teknisk, men fotografisk??stover skrev:Flott. Nyttig info.
Kjøpe kamerahus som tåler litt og separat objektiv med god lysstyrke, F2:8.
Ser for meg at et godt zoom objektiv er verdt å satse på først? dekker et stort område til å begynne med. 18-200 fra Sigma blei nevnt på Japan Foto?
Man kan vel bruke ND-filter men det er jo litt fikkel... Canon har minst ett kamera med ISO 50 men det har visst vesentlig dårligere støy-ytelse enn på ISO 100 (!)Komponenten skrev:Fordelen med digitalt er jo f.eks at man kan kompensere med iso, det var jo verre med film sånn i farten.. Selvsagt vil høy iso redusere kvaliteten noe, men man må vel ganske høyt opp før dette blir særlig tydelig. Jeg har heller hatt motsatt problem, kunne tenke med lavere iso enn 100 for å ta lang lukkertid bilder når det var for lyst for det.
niels skrev:Jo, jeg kommer også fra 35 mm, så det tar mig litt tid....., bruker stadig mine gamle linser dog, kanskje jeg skal "re-brande" de med andre mm.
Nu skal jeg venne mig til digitalt, også med iso, jeg har aldrig i mit liv gått opp på iso før, da skiftet man jo film !
"Minste blender er 4-5,6".... det er faktisk STØRSTE blender da. Blender blir mindre desto høyere f-tal du bruker.
Bruker zoom til makro opptak, da må du venne dig til å bruke dybdeskarphets bryteren på kameraet. Den viser deg dybdeskarpheten i bildet før du har tatt det. På linsen har du som regel også en dybdeskarphets indikator. Den viser hvor dybdeskarpheten går ved bruk av f11 og f16 f.eks. Fokuserer du da på objektet, og du bruker f11, da kan du justere linsen hentil f11 merket på linsen, nå vil objektet ikke være i fokus lenger for fokus punktet ligger foran objektet, men, objektet vil stadig være dekket av dybdeskarpheten linsen har ved f11. Da vinner du litt dybdeskarphet ved å bruke "actual depth of focus". Bruker du autofokus her plaserer du mesteparten av dybdeskarpheten på, og bak objektet.
Objektivets manual har gjerne denne tabel, se denne.....med et 200 mm objektiv er det f.eks. ved fokus på tetteste avstann ikke unormalt med ca 1 cm dybdeskarphet ved f11 , men se manualen.......
Jeg synes det viktigste er å forstå dybdeskarphet, og lukkertid. Med dybdeskarphet kan du sette "fokus" på det du vil formidle i et foto, og med lukkertid enten fanger du øyeblikket (som en fugls vingeslag) eller det motsatte (vannet der risler i bekken)
Trenger du lengere lukkertid setter du på et ND filter på linsen, eller et pol filter om du også vil fjerne reflekser fra diverse ting.
Foto er veldig interessant, og der er masse ting man må vite, før de gode bildene kommer.
Synes ikke dette bilde hadde vært bra om alt hadde vært i fokus. Potteplanten er med vilje satt " i veien" for å innramme kattens hode. Skulle jeg laget samme bilde i dag ville jeg ha plasert et lite speil ( eller en svak blitz) til venstre for kattens hode, dette ville ha kastet litt lys på på hans høyre øye, og baksiden av ørene også.
Her kunne jeg i følge Komponenten følt meg litt 'harry' siden jeg anbefaler å kjøpe 'dyrt' husKomponenten skrev:Jeg kjenner ikke til disse kameraene, så jeg vet ikke, men det er vel nok av de som har flottet seg med dyre fancy kamera til mangfoldige tusen, og sittet der med skjegget i postkassen og ikke skjønt bæret.
En god fotograf kan ta bra bilder med enkelt utstyr, og en dårlig fotograf får ikke til noe særlig uansett utstyr... det er ikke om å gjøre å trø til med det dyreste selv om du har råd...egentlig er det litt harry med disse utstyrsfanatikerne som ikke har peiling på særlig annet enn at det skal være dyrest mulig;D
Et bra kamera med en zoom-linse vil jeg tro er en grei start om du ikke har så veldig peiling, det er en del å sette seg inn i, selv om du kan kjøre automatikk, om resultatet skal bli OK. Og å skifte linser i ett sett er noe man går fort lei...
På et 350D så vil vel et normalobjektiv være f.eks Sigma 30mm f/1.4havar skrev:Denne tråden liker jeg. Mye bra faktaopplysninger, og krydret med egne erfaringer, blir det bare topp.
@knutihn: Hvilket objektiv mener du er for normalobjektiv å regne for et EOS350D? Du nevner et 50mm f/1.8, som man kan få for en billig penge, men vil det gjøre nytten på et 350D, eller tenker du på fullframe-modellene? Jeg ble inspirert av bildene til ErosLoveKing over her, og ønsker meg nå et lyssterkt objektiv, slik at jeg kan ta lignende bilder selv. 8)
et 100mm til 300mm objektiv blir aldri noe annet enn et 100mm til 300mm objektiv. Men et 100mm til 300mm objektiv satt på en Canon 350D vil gi samme utsnitt som et 160mm til 480mm objektiv satt på et 35mm film-kamera eller fullframe digital.Faktoren på 1,6, vil det i praksis si at om man tar et gammelt 100-300 objektiv fra et 35mm kamera, og setter på et 350D, så får man i praksis et 160-480 objektiv..?
Jeg leste dette i en artikkel nemlig, men er usikker på om jeg oppfattet det riktig.
Forskjellene mellom Canons mid-end og low-end SLR (30D og 400D for øyeblikket) hva gjelder støy er vel neglisjerbare. Støyrenseprogrammer gir alltid en trade-off mellom detaljer og støyundertrykking (på samme måte som oppskarpingssoftware gir en tradeoff mellom skarphet og støy). Når du først har innført usikkerhet (ved fotonstøy eller termisk i elektronikk) så har du innført en feil som aldri kan rettes helt opp, men god software sammen med manuell tuning kan maskere mange av problemene.Boe skrev:Det snakkes her om objektiver med høy lysstyrke eksemplifisert i de flotte bildene til ErosLoveking som har tatt bildene på 400 og 800 iso film.
Har du et godt digitalt verktøy, så kan det ta støyfrie bilder opp til 1600 iso - ved 3200 og 6400 blir det noe støy, men det kan enkelt løses ved bruk av billige og raske renseprogrammer, feks. Noisware.
Dette er for meg en av de vesentlige forskjellene mellom dyre og billige hus i praktisk bruk.
Dermed kan man også klare seg med et objektiv med dårligere lysstyrke enn 1,4 - velger man et 2,8/4-objektiv så har man i tillegg mange flere å velge mellom - også skikkelige vidvinkelzoomer. Her kan man også spare inn mye av prisforskjellen mellom kamerahusene.
Boe skrev:Her kunne jeg i følge Komponenten følt meg litt 'harry' siden jeg anbefaler å kjøpe 'dyrt' husKomponenten skrev:Jeg kjenner ikke til disse kameraene, så jeg vet ikke, men det er vel nok av de som har flottet seg med dyre fancy kamera til mangfoldige tusen, og sittet der med skjegget i postkassen og ikke skjønt bæret.
En god fotograf kan ta bra bilder med enkelt utstyr, og en dårlig fotograf får ikke til noe særlig uansett utstyr... det er ikke om å gjøre å trø til med det dyreste selv om du har råd...egentlig er det litt harry med disse utstyrsfanatikerne som ikke har peiling på særlig annet enn at det skal være dyrest mulig;D
Et bra kamera med en zoom-linse vil jeg tro er en grei start om du ikke har så veldig peiling, det er en del å sette seg inn i, selv om du kan kjøre automatikk, om resultatet skal bli OK. Og å skifte linser i ett sett er noe man går fort lei..., men siden jeg ikke snakker om 'utstyr' men om 'verktøy', så håper jeg at jeg omgår karakteristikken siden jeg heller ikke er 'fanatiker' men utøvende freelancefotograf i en større lokalavis.
Jeg er selvsagt enig i at man ikke kjøper kamerahus til over 35000 kroner hvis man ikke vet hva man skal gjøre med det, og jeg er enig med Komponenten som sier at personen som sikter og trykker er mer vesentlig enn verktøyet.
Også i flere sammenhenger enn foto, hvor det kan være ganske tilfredstillende å jobbe med godt verktøy uten at jobben nødvendigvis blir tilfredstillende utført. Men det finnes tilfeller hvor riktig verktøy er en forutsetning for at jobben faktisk blir tilfredstillende utført.
Hvis du vil ha ekte macro så er Tamron 90mm f/2.8 ofte anbefalt, sammen med Sigmas 105mm f/2.8. Canon har en 60mm f/2.8 macro, men da må du gå ganske tett innpå motivet.johna skrev:Hvilke objektiver vil dere anbefale som ikke koster skjorta men er noen hakk opp i kvalitet og muligheter?
Ett macro objektiv.
Ett objektiv, foreks. 18mm-210mm.
Pris: Opp til 4k (+)pr. stk.
Takk på forhånd![]()
Men det ser jo ut som om de største produsentene uansett satser på stabilisator i objektivet i stedetfor kamera.OKA skrev:Selv om det er mange fordeler med en fullformat brikke er det også ulemper. For det første er sjangsen for en defekt brikke sterkt økende som fører til en mange ganger så dyr brikke. Bildestabilisator som for meg er en fantastisk hendig sak i kamera (Sony/Minolta og Pentax) blir vanskeliggjort. Samt at det er enkelere å lage gode kvaliteter når en ikke har større utsnitt. Likevel tror jeg dette vil bli vanlig på entusiast og pro-modellene nå.
knutinh skrev:OKA skrev:Selv om det er mange fordeler med en fullformat brikke er det også ulemper. For det første er sjangsen for en defekt brikke sterkt økende som fører til en mange ganger så dyr brikke. Bildestabilisator som for meg er en fantastisk hendig sak i kamera (Sony/Minolta og Pentax) blir vanskeliggjort. Samt at det er enkelere å lage gode kvaliteter når en ikke har større utsnitt. Likevel tror jeg dette vil bli vanlig på entusiast og pro-modellene nå.
Generelt vil vel en stor brikke bli belyst av flere fotoner enn en liten en, og denne gevinsten kan enten hentes ut i stor oppløsning eller i god dynamikk (pixel-størrelse). Dessuten er vel både vidvinkel og kreativ dybdeskarphet enklere med en viss brikkestørrelse?
-k
Dette var OK info, da jeg også er ute etter et OK objektiv for macrofotografering. Jeg trodde faktisk at 105millimeteren fra Sigma ikke var en "ekte" macro, men nå blir det vel muligens handel likevel. ;Dknutinh skrev:Hvis du vil ha ekte macro så er Tamron 90mm f/2.8 ofte anbefalt, sammen med Sigmas 105mm f/2.8. Canon har en 60mm f/2.8 macro, men da må du gå ganske tett innpå motivet.
Du har selvfølgelig rett, men jeg tror det der er et tapt slag...havar skrev:Litt pirk... Linse, det er en del av et objektiv. Vi skifter ikke linser på et kamera, men vi skifter objektiv.
Lens, det er hva et objektiv kalles for i junaiten. 8)
Selv om det er et tapt slag, så må det være lov og drive litt folkeopplysning.OKA skrev:Du har selvfølgelig rett, men jeg tror det der er et tapt slag...havar skrev:Litt pirk... Linse, det er en del av et objektiv. Vi skifter ikke linser på et kamera, men vi skifter objektiv.
Lens, det er hva et objektiv kalles for i junaiten. 8)
Så lenge kompisen til Gjestemedlem som er i USA plukker opp utstyret, og tar det med seg hjem, går det sikkert greit.Wishmaster skrev:Gjestemedlem, hvis du ikke får selgeren til å trikse med verdien, må du belage deg på moms og tollklareringsavgift også (selv om det er brukt).
Eh... Esnipe..? Fortell...ErosLoveking skrev:Så lenge kompisen til Gjestemedlem som er i USA plukker opp utstyret, og tar det med seg hjem, går det sikkert greit.Wishmaster skrev:Gjestemedlem, hvis du ikke får selgeren til å trikse med verdien, må du belage deg på moms og tollklareringsavgift også (selv om det er brukt).
Håper for din egen del at du bruker esnipe, eller lignende, Gjestemedlem.
Mvh
Eros
Espipe er et program/tjeneste som du kan bruke til å legge inn bud på Ebay automatisk. Typisk like før auksjonen går ut. På den måten har man muligheter til å sikre seg varer til gode priser, og slipper å bli involvert i fordyrende budrunder. Det kan også være greit hvis det er auksjoner som ender på tidspunkt når du ikke har muligheter til å se slutten på budrunden.havar skrev:Eh... Esnipe..? Fortell...ErosLoveking skrev:Så lenge kompisen til Gjestemedlem som er i USA plukker opp utstyret, og tar det med seg hjem, går det sikkert greit.Wishmaster skrev:Gjestemedlem, hvis du ikke får selgeren til å trikse med verdien, må du belage deg på moms og tollklareringsavgift også (selv om det er brukt).
Håper for din egen del at du bruker esnipe, eller lignende, Gjestemedlem.
Mvh
Eros![]()
Det er mange måter å sammenligne forskjellige sensorstørrelser på, og i en slik diskusjon kan man ta for gitt at alle måtene å se det på blir benyttet av de forskjellige debattantene =) Sammenligne et crop-kamera med et FF kamera med samme objektiv? Sammenligne et crop-kamera + objektiv med et FF-kamera + objektiv som gir samme utsnitt?OKA skrev:knutinh skrev:OKA skrev:Selv om det er mange fordeler med en fullformat brikke er det også ulemper. For det første er sjangsen for en defekt brikke sterkt økende som fører til en mange ganger så dyr brikke. Bildestabilisator som for meg er en fantastisk hendig sak i kamera (Sony/Minolta og Pentax) blir vanskeliggjort. Samt at det er enkelere å lage gode kvaliteter når en ikke har større utsnitt. Likevel tror jeg dette vil bli vanlig på entusiast og pro-modellene nå.
Generelt vil vel en stor brikke bli belyst av flere fotoner enn en liten en, og denne gevinsten kan enten hentes ut i stor oppløsning eller i god dynamikk (pixel-størrelse). Dessuten er vel både vidvinkel og kreativ dybdeskarphet enklere med en viss brikkestørrelse?
-k
Dybdeskarphet blir jo det samme. Det er jo samme linse, bare at man har tatt et utsnitt (les et sentrert område av det totale bildet) Det er enklere å få skikkelig vidvinkel uten fortenging når man har hele bildestørrelsen, det er klart. Men samtidig er det jo i hjørnene forteningen er størst og ved å ta et utsnitt kutter jo man dem. Likevel blir det verre når man må ha en enda større vidvinkel for å få samme perspektiv når man kutter slik.
Litt uklart kanskje men forsøkt oppsummert:
Det er enklere å lage en lyssterk linse med brennvidde 9-17 med fornuftig kvalitet når man ikke trenger å ta hensyn til ytterkantene av 35mm-formatet. Men når denne skal brukes som en 14-24mm og man sammenligner den med en slik for fullformat så er det vanskeligere å få et godt resultat. Motsatt for høyere brennvidder. En 85mm 1,7 er dyr, mens en rimelig 50mm 1,7 gjør nesten samme nytte for portrett (ikke helt samme, fortegningen er annerledes)
