Diagonal kobling av jumpere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Morten Petterson

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    125
    Antall liker
    40
    Sted
    Østfold
    20140910_111217.jpg


    Det dere se på bildet er en System Audio Explorer Master høytaler, med en Heimdall serie 2 høytalerkabler til høytaler portene, så har jeg fjernet de billige ståltråd kablene som fulgte med(Må jo være flaut for SA å levere Explorer Master å bruke en 6 cm ståltråd mellom terminalene..) Så jeg bytta ut ståltrådene med Nordost Reference Bi-Wire Jumpers, som skal vare laget av samma type kabel som Odin serien til Nordost.
    Normalen med jumpere er jo enten å kjøre begge + - kablene rett i bass portene, med jumper til mellomtone / diskant port, eller kjøre + - kablene rett i mellomtone / diskant portene, med jumpere til bassportene hvis man ønsker mere diskant og mellomtone. Så dette er normalen av å bi-wire sine høytalere.

    Men jeg lærte et triks av Nordost på deres egen hjemmeside, hvor man kobler jumpere diagonalt. Hvor regelen her er at man kjører +(rød) høytaler kabelen i bass porten, med jumper opp til diskant porten. Og -(svart) kabelen kobles i diskant porten, med jumper ned til bassport.(se bildet takk) Og effekten av å diagonal kobling var helt spesielt bra!

    Diskant og mellomtone elementene speller litt høyere enn "normalen", og diskant og mellomtone er av en mye renere kvalitet, man hører detaljer i lydbildet jeg aldrig før har lagt merke til før, nå er alt klokkeklart !
    Et snev lavere bass ble det kanskje, men satt mine SA litt nærmere bakveggen bare for mere bass, men det ble utrolig mye lyd i mellomtoner og diskantene ved å diagonal koble SA, jeg går aldrig tilbake til et vanlig oppsett med kablene i bass portene.
    Det tar 2 minutter å koble tilbake igjen, og det å forske på jumpere er vel litt hobby det åsså!

    Nordost Reference Bi-Wire Jumpers kosta meg nesten 4000 kroner hos Soundgarden, og det var en kjempe god handel med tanke på lydbildet de ga meg, uansett hvordan jumpere er koblet opp.

    Nordost Reference Bi-Wire Jumpers VS en tynn ståltråd mellom portene i SA, ble en lett match for Nordost Reference det !
    Så denne effekten jeg opplever ved å koble diagonalt, er dette gammelt nytt og flere av Hifi-sentralens medlemmer som har prøvd dette, og som har gjort seg opp noen erfaring rundt dette?

    Eller er jeg alene om denne saken?
    Alle svar og innspill mottas med takk !

    Hilsen Morten
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Hvis jeg forstår deg rett, kjører du diskanten ute av fase med bassen. Det er vel rent teknisk sett feil, men jeg har sett at flere opplever dette som bedre enn den "riktige" måten.
     

    irma1000

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2013
    Innlegg
    95
    Antall liker
    7
    Har testa litt denne koblingen...kan vel ikke stemme at noe blir ute av fase? Er jo kobling mellom diskant-bass sant.
     

    Morten Petterson

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    125
    Antall liker
    40
    Sted
    Østfold
    Jumpere løfter ikke lyden litt. den løfter lyden betraktelig. placebo er så, men jeg klarer å skille mellom placebo og ikke placebo.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Jeg har selv prøvd å koble til enten diskant eller bass med tilhørende kvalitetsjumpere enten ene eller andre veien. Jeg synes det var relativ stor forskjell, det jeg landet på til slutt var kobling til bass terminalene med jumpere opp til diskant. Motsatt vei ble nok diskanten hakket renere og bedre, men følelsen av ikke å ha et solid fundament for musikken ble for stor. Jeg har dog ikke prøvd mellomvarianten som du skisserer, det kan jo tenkes at den kan gi det beste av to verdener, alternativt det verste :)
     

    Morten Petterson

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    125
    Antall liker
    40
    Sted
    Østfold
    Men diagonalt fungerer bare på en måte, og ikke på flere ulike måter!
    Må kobles slik :
    Regelen er at man kjører +(rød) høytaler kabelen i bass porten, med jumper opp til diskant/mellomtone porten. Og -(svart) kabelen kobles i diskant/mellomtone porten, med jumper ned til bassport.(se bildet takk)
    Må ikke ikke kobles opp på noen annen måte enn dette.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Men hva er forklaringen på at det må kobles akkurat på denne måten når man kobler diagonalt?
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    488
    Antall liker
    154
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Föredrar egentligen fundamentet som koppling till basdelen ger men har nu sen några månader kopplat diagonalt med bättre stabilitet i ljudbilden med ett mer homogent ljud som följd.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Men diagonalt fungerer bare på en måte, og ikke på flere ulike måter!
    Må kobles slik :
    Regelen er at man kjører +(rød) høytaler kabelen i bass porten, med jumper opp til diskant/mellomtone porten. Og -(svart) kabelen kobles i diskant/mellomtone porten, med jumper ned til bassport.(se bildet takk)
    Må ikke ikke kobles opp på noen annen måte enn dette.
    Hva skjer hvis man kobler pluss i diskanten, og minus i bassen?
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Jaja drenge, uanset så skal det prøves - når jeg får højtalere med 4 porte da :D

    Dette er for enkelt til ikke at teste hvis man har muligheden...
     
    M

    musicus

    Gjest
    Husker jeg kjörte en slik diagonal variant med mine tidligere Chord Signature kabler...

    Chord selv sier:

    As a general rule, the treble connections are usually reckoned to produce better sound quality than the bass connections. However, in many cases, we find that a diagonal connection produces the most musically coherent sound. To do this, connect the positive (+) speaker cable to the positive treble connection and the negative speaker cable (-) to the negative bass connection. So in effect, the cable is connected diagonally. This is quick, easy and fun to do and the results are easy to hear.

    mvh
     
    Sist redigert:

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Regelen er at man kjører +(rød) høytaler kabelen i bass porten, med jumper opp til diskant/mellomtone porten. Og -(svart) kabelen kobles i diskant/mellomtone porten, med jumper ned til bassport.(se bildet takk)
    Må ikke ikke kobles opp på noen annen måte enn dette.
    To do this, connect the positive (+) speaker cable to the positive treble connection and the negative speaker cable (-) to the negative bass connection. So in effect, the cable is connected diagonally. This is quick, easy and fun to do and the results are easy to hear.
    Men dette er vel akkurat motsatt?
     
    M

    musicus

    Gjest
    Regelen er at man kjører +(rød) høytaler kabelen i bass porten, med jumper opp til diskant/mellomtone porten. Og -(svart) kabelen kobles i diskant/mellomtone porten, med jumper ned til bassport.(se bildet takk)
    Må ikke ikke kobles opp på noen annen måte enn dette.
    To do this, connect the positive (+) speaker cable to the positive treble connection and the negative speaker cable (-) to the negative bass connection. So in effect, the cable is connected diagonally. This is quick, easy and fun to do and the results are easy to hear.
    Men dette er vel akkurat motsatt?
    ;)

    mvh
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Det som er imponerende er vel at han helt åpent innrømmer det selv. :)
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    SRM og I_L
    Smart asses. Gi ham noe slack.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Ok, her er de to metodene for diagonal kobling:


    "Feil" Audioquest metode:

    731o.jpg


    "Rett" metode fra Nordost:

    2mjc.jpg


    Og her er resultater fra de empiriske undersøkelser:

    Anyhow, I have listened with the diagonal wiring both in the Audioquest and Nordost configurations (reversed) and out of my wife, my immediate neighbour, a friend and his wife, and me, we ALL found that we could tell the difference when the wiring was switched. I was sure it wouldn't make any detectable difference at all and that everyone would get confused and not be able to tell but no, it really does change the sound, which is odd! I really would love to hear an explantion as to why this should be so. There has to be a reason for it. Not my area at all, but nonetheless, some kind of idea as to what is going on there would stop my brain cells exploding. It changes the sound, nothing else. My wife said, when it was wired the Audioquest way (she didn't know that), "it sounds like it is being mixed in a studio. All separate, but not how it should be. It's not like the other way. That sounds together and balanced and more space". Much the same response from everyone else as well. My friend, a year away from 70, could tell straight away, to give you an idea.
    Men hvorfor er det ennå ingen som vet :)
     

    Morten Petterson

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    125
    Antall liker
    40
    Sted
    Østfold
    Det vil ikke fungere, men husk at dette ikke er min opppskrift, men Nordost sin oppskfrift.
    Man har 3 normale måter å koble høytalere på:

    - Begge høytalerkablene rett i de 2 bassportene, men junper/ståltråd opp til mellomtone / diskant porter.

    - Begge høytalerkabelene rett i diskant portene med jumer / ståltråd ned til bassportene.

    - Diagonalt er denne oppkoblingen Norodst ser på som fremtiden innen bi-wire. Rød + kabel må alltid være som på mitt bilde, og svart høytalerkabler må alltid være tilkoblet diskanten/mellomtone som på mitt bilde, er ingen unntak fra denne regelen her hvis man skal koble diagonalt.

    Dette funker veldig bra på mine System Audio Explorer Master, og alle jeg kjenner / og har lest om som har prøvd dette trisket fra Nordost, velger å beholde sine diagonale koblinger.

    Men om dette skulle funkere for alle er store ord jeg ikke velger å bruke, eller kan bruke.
    Men det tar jo bare 2 minutter pr høytaler å prøve, så det er vel lett å forske litt på dette, er jo bare svart kabel / jumper som skal kobles motsatt !
    Bi - wire er jo en liten hohhy i seg sjøl, og kan da umulig skade å prøve litt?
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.030
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Jeg hadde disse og tenkte; Skal jeg bruke 8000 på jumpere eller på nye høyttalere? Valget ble nye høyttalere som spilte dobbelt så bra. (Sonus faber med et sett terminaler)
    6682_orig.jpg
     

    Morten Petterson

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    125
    Antall liker
    40
    Sted
    Østfold
    Så koslig for deg da, jeg henter meg helt nye System Audio Explorer Master i morra, som skal fylles med steinhogger sand og diagonal koble dem med Nordost Reference Bi - Wire Jumpers med det samma !
    Må si at jeg gleder meg til å få SA med med svart ask design ;)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    - Diagonalt er denne oppkoblingen Norodst ser på som fremtiden innen bi-wire. Rød + kabel må alltid være som på mitt bilde, og svart høytalerkabler må alltid være tilkoblet diskanten/mellomtone som på mitt bilde, er ingen unntak fra denne regelen her hvis man skal koble diagonalt.
    Nå er det jo andre som både beskriver og har prøvd ut motsatt metode, så at det alltid være slik du beskriver er vel ikke tilfelle. Men om det av en eller annen grunn kan låte bedre er vel en annen sak.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Men hvis det som teller mest er tverrsnitt, hvorfor da ikke bruke de medfølgende broene?
    Skal ha rimelig grov kabel for å overgå de broene som sitter på orginalt..
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.941
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Enhver entusiast vet at broer skal brennes eller kastes på dynga. Når man ikke kan analysere metallet må det bort, derfor kom der et marked for jumpers.
     

    Morten Petterson

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    125
    Antall liker
    40
    Sted
    Østfold
    - Diagonalt er denne oppkoblingen Norodst ser på som fremtiden innen bi-wire. Rød + kabel må alltid være som på mitt bilde, og svart høytalerkabler må alltid være tilkoblet diskanten/mellomtone som på mitt bilde, er ingen unntak fra denne regelen her hvis man skal koble diagonalt.
    Nå er det jo andre som både beskriver og har prøvd ut motsatt metode, så at det alltid være slik du beskriver er vel ikke tilfelle. Men om det av en eller annen grunn kan låte bedre er vel en annen sak.
    Det jeg beskriver er fra Nordost sine hjemmesider om bi-wire, mulig det at jeg ikke har peil, men jeg velger å tru at Nordost har peil.
    Klart man kan koble alle mulige veier, men er bare en diagonal vei som gir effekten.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.938
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    - Diagonalt er denne oppkoblingen Norodst ser på som fremtiden innen bi-wire. Rød + kabel må alltid være som på mitt bilde, og svart høytalerkabler må alltid være tilkoblet diskanten/mellomtone som på mitt bilde, er ingen unntak fra denne regelen her hvis man skal koble diagonalt.
    Nå er det jo andre som både beskriver og har prøvd ut motsatt metode, så at det alltid være slik du beskriver er vel ikke tilfelle. Men om det av en eller annen grunn kan låte bedre er vel en annen sak.
    Det jeg beskriver er fra Nordost sine hjemmesider om bi-wire, mulig det at jeg ikke har peil, men jeg velger å tru at Nordost har peil.
    Klart man kan koble alle mulige veier, men er bare en diagonal vei som gir effekten.
    Meget tvilende til at Nordost har peil

    mvh
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    4000kr for 25cm ledning med kabelsko på, og "god handel" i samme setning er litt vel drøyt.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    - Diagonalt er denne oppkoblingen Norodst ser på som fremtiden innen bi-wire. Rød + kabel må alltid være som på mitt bilde, og svart høytalerkabler må alltid være tilkoblet diskanten/mellomtone som på mitt bilde, er ingen unntak fra denne regelen her hvis man skal koble diagonalt.
    Mulig at dette hører fremtiden til, men bi-wiring er det altså ikke.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.030
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    - Diagonalt er denne oppkoblingen Norodst ser på som fremtiden innen bi-wire. Rød + kabel må alltid være som på mitt bilde, og svart høytalerkabler må alltid være tilkoblet diskanten/mellomtone som på mitt bilde, er ingen unntak fra denne regelen her hvis man skal koble diagonalt.
    Nå er det jo andre som både beskriver og har prøvd ut motsatt metode, så at det alltid være slik du beskriver er vel ikke tilfelle. Men om det av en eller annen grunn kan låte bedre er vel en annen sak.
    Det jeg beskriver er fra Nordost sine hjemmesider om bi-wire, mulig det at jeg ikke har peil, men jeg velger å tru at Nordost har peil.
    Klart man kan koble alle mulige veier, men er bare en diagonal vei som gir effekten.
    Meget tvilende til at Nordost har peil

    mvh
    Å jodda; Peil i "hvordan få mest mulig penger for minst mulig kabel" peil.-)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn